اسیووی لوکس و افسانهای رنجروور که برای اولین بار در تاریخ ۱۷ ژوئن سال ۱۹۷۰ معرفی شد، هماکنون پنجاهساله شده است. رنجروور بهعنوان یک خودروی ۴×۴ برای شکارچیان و خانوادههای شهری تولید شد تا جایگزین راحتتری برای آفرودرهای لندروور سری IIA و III باشد هرچند که هنوز هم از بسیاری از تواناییهای آفرود پسرعموهای لندرووری خود برخوردار بود. لندروور، رنجروور ۱۹۷۰ را اولین ۴×۴ لوکس دنیا میداند و هرچند به نظر میرسد این عنوان از آن جیپ واگنییر ۱۹۶۳ باشد ولی بااینحال تأثیر چشمگیر رنجروور در اسیوویهای مدرن لوکس انکارناپذیر است.
حال به مناسبت پنجاهسالگی رنجروور، لندروور نسخهٔ ویژهای از آنرا با نام Fifty معرفی کرده تا این رویداد را جشن بگیرد. این نسخهٔ ویژه بر اساس رنجروور اتوبیوگرافی ساخته شده و با ویژگیهایی از نسخههای معمولی متمایز شده است. برای این رنجروور ویژه چهار رنگ بیرونی منحصربهفرد شامل آبی سانتورینی، نقرهای آروبا، خاکستری کارپاتین و قرمز روسلو قابل انتخاب است. البته هرچند اکثر نمونههای رنجروور Fifty با این چهار رنگ ارائه میشوند اما تعداد بسیار محدودی در رنگهای طلایی باهاما، سفید داووس و آبی توسان هم ارائه خواهد شد.
رینگهای ۲۲ اینچی با دو طرح متمایز و نشانهای Fifty هم ازجملهٔ دیگر ویژگیهای بیرونی خاص این نسخهٔ ویژهٔ رنجروور هستند. این نشان توسط خود مدیر گرافیک لندروور «گِری مکگاورن» طراحی شده است. علاوه بر این، در جلوپنجره و دریچههای هوای روی گلگیرهای جلو هم تریم طلایی کمرنگ کار شده که البته این تریم را خصوصاً در سه رنگ رترویی آبی توسان، طلایی باهاما و سفید داووس میتوان با مشکی براق جایگزین کرد. در کابین رنجروور Fifty نیز پلاکهای مشخصی کار شده که نشان میدهند این یک رنجروور معمولی نیست. علاوه بر این، این نسخهٔ ویژه به پارکابیهای چراغدار هم مجهز شده است.
رنجروور Fifty در هردو نسخهٔ استاندارد و کشیده و با پیشرانههای مختلف بنزینی و دیزلی و همینطور پلاگینهیبریدی P400e عرضه میشود. البته به گفتهٔ رنجروور، تمام نمونههای این خودرو برای بازار ایالاتمتحده به پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 با ۵۲۵ اسب بخار قدرت مجهز خواهند بود. از رنجروور Fifty تنها ۱۹۷۰ دستگاه ساخته میشود که به سال معرفی رنجروور اولیه اشاره دارد. لندروور اما هنوز قیمتگذاری و زمان آغاز تحویل این نسخهٔ ویژه را اعلام نکرده است.
تاریخچهٔ کوتاهی از رنجروور
اولین رنجروور که با نام کلاسیک شناخته میشود، در سال ۱۹۷۰ با سامانهٔ چهارچرخ محرک تماموقت، سقف استیشنی ثابت و تودوزی و فرش کامل داخل (که در آن زمان ایدهٔ جدیدی برای یک اسیووی بود) به بازار آمد. این ماشین در ابتدا فقط بهصورت دودر عرضه میشد اما در سال ۱۹۸۱ مدل چهاردر هم ارائه گردید. اولین رنجروور بسیاری از ویژگیهای طراحی امضایی این خانواده مثل کاپوت عکسبازشو، سقف شناور، دریچههای روی گلگیر و درب صندوق دوقسمتی مناسب پیکنیک را ایجاد کرد.
پس از ۲۵ سال، رنجروور کلاسیک جای خود را به نسل دوم با کد P38A داد که در سال ۱۹۹۵ به بازار آمد. در این نسل دریچههای روی گلگیر حذف شد اما فرم آشنای جانبی، سقف شناور و خط کمر افقی را حفظ کرده بود. شاسی و سیستم تعلیق مدرنشده موجب بهبود سواری رنجروور بدون قربانی کردن تواناییهای آفرود فوقالعادهٔ آن شده بود.
نسل سوم رنجروور که در سال ۲۰۰۳ راهی بازار شد، با شاسی مونوکوک مثل خودروهای سواری و سیستم تعلیق مستقل در هر چهارچرخ با فنرهای بادی، به یکی از راحتترین اسیوویها تا آن زمان تبدیل شد. در این نسل همچنین برای اولین بار خانوادهٔ رنجروور با محصول دومی بنام رنجروور اسپرت گسترش پیدا کرد که کوچکتر و چابکتر بود. هردو برادر اما هنوز هم آر تواناییهای آفرود بالایی برخوردار بودند.
نسل چهارم یا کنونی رنجروور که سال ۲۰۱۳ به بازار آمده، از لحاظ فنی پیشرفتهترین رنجروور تاریخ است. نسل چهارم رنجروور با استفاده از درسهایی که از پسرعمویش جگوار آموخته بود، به اولین اسیووی دنیا با ساختار تمام آلومینیومی تبدیل شد و از این طریق نزدیک به ۵۰۰ کیلوگرم از وزن خود کم کرد. امروزه خانوادهٔ رنجروور علاوه بر مدل پرچمدار و رنجروور اسپرت، شامل مدل میانردهٔ ولار و پایینردهٔ اووک هم میشود. مثل اکثر محصولات لندروور، هرکدام از این مدلها از تواناییهای آفرود بسیار بیشتری نسبت به آنچه از یک شاسیبلند لوکس انتظار میرود برخوردار هستند.
AMIR / ARMI
۲۹ خرداد ۱۳۹۹چه رنگ خوشگلی
سه سال پیش فرصت سوار شدن لندروور LR4 رو پیدا کردم مدل 2014 عالی بود
بهترین خودرو ساز اروپایی برای من جگوار لندروور
Ferrari Fxx K Evo
۲۹ خرداد ۱۳۹۹از این که نظر شخصی خودت رو گفتی
بحثی ، ندارم فقط یک سوال ، میپرسم
–
میشه بگی از چه لحاظ و رو چه حسابی از نظر تو
بهترین ،خودروساز اروپایی ، جگوار لندروور هست؟
MASIHA
۲۹ خرداد ۱۳۹۹احتمالا چون همشون فقط اسم گنده کردن و بلد نیستن هاچبک 1.5 متری درست کنن یا شاید الکی یه چند تا چرم و چوب چسبوندن به داشبورد :||||
AMIR / ARMI
۳۰ خرداد ۱۳۹۹(masiha)
ببینید اینکه من گفتم یه خودرو ساز نتونسته هاچبک 1.5 متری برقی بسازه اونم با این همه پول ادعا
توهین نبوده چون کاملا مشخص بار ها اخبارش رو تو همین پدال خوندیم با عنواینی مثل
مشکل نرم افزاری فلکس İD
خرید برسی تسلا مدل سه توسط فلکس ائودی
رفع ایرادات نرم افزاری به صورت دستی توسط فلکس
نکته دوم اینکه یه سری ادم هایی کلاسی لاکچری و راحت طلبی هستن مشکل اون نیست
مشکل اینه همین ادم ها از ماشین هایی ایراد میگیرن که فرای درکشونه از چند تا دوخت اشتباه ( اونم فقط اشتباه در یک نمونه) ایراد میگیرن
از کیفیت داشبورد رانگلری ایراد میگیرن که نمیدونن همون داشبورد باید پلاستیک باشه چون باید ضد اب باشه چون سقفش و در ها باز میشه.
یا از سادگی کابین تسلایی ایراد میگیرن که بنیان گذار سبک مینیمالیستی در صنعت خودرو هست که الان مردم دوسش دارن حتی این دوس داشتن باعث شده خیلی کمپانی ها این رویه رو ادامه بدن
وقتی درک نمیکنند
ما مجبوریم با ایراد گرفتن به علایقتون متوقفشون کنیم
AMIR / ARMI
۲۹ خرداد ۱۳۹۹به خاطر تجربه شخصی
بچه بودیم دیفندر سوار شدیم
بزرگ شدیم یکم رفتیم کشور های دور اطراف دیدیم
و بیشتر علاقه ام به خاطر نوع تفکر این کمپانی هست
موتور حجیم سوپر شارژ دف عقب صدای اگزوز اینارو کسایی که ماشین هارو چرم چوب میبینن درک نمیکنن
ویژگی های مشترکی که بین ماشین های امریکایی و انگلیسی هست فرای درک یه فرد شیفته به چرم و چوب و پول هست
MASIHA
۳۰ خرداد ۱۳۹۹فکر کنم این رو هم میدونی که ادمایی هستن که به لاکچری و راحتی بیشتر از اسپرت بودن اهمیت میدن
پس این رو هم باید بدونی که همونطور که شما صدای اگزوز شنیدی ما هم چرم و چوب دیدیم و حتما شما هم این لذتو درک نمیکنی
پس به برند های دیگه احترام بذار
این که تو مثلا عاشق جگوار لندروور هستی یا تسلا شرکت مورد علاقته دلیل نمیشه که بیای بگی فولکس نمیتونه هاچبک بسازه و…….. این حرفا. وقتی خودت عشق جیپ هستی حتما اینو هم درک می کنی که ماشینای المانی و ایتالیایی و انگلیسی و فرانسوی هم دوستدار دارن. سلیقت قابل احترامه ولی توهین کردنت نه. پس الکی دعوا درست نکنیم
عزیزمی
با احترام.
hosei
۲۹ خرداد ۱۳۹۹یادش بخیر.
داییم هم رنج روور هم دیفندر داشت. رنگ رنج روور سفید بود رنگ دیفندر سیاه.
هردوتاشو فروخت و بعدش یه اپل کورسا خرید برا یکی از پسراش و داییم برا خودش یه کمری خرید البته طاق زد. داییم چندبار گفته بود گول دکمه های متعدد کمری رو خورده وگرنه حاظر نمیشد رنج روور رو بفروشه
تا الان پشیمونه
NAVID۰۰۹۸
۲۹ خرداد ۱۳۹۹چقدر دائیتون زجر کشیدن از اون زمان تا حالا که پشیمونه از خرید کمری ؟؟؟
فقط یه سوال دارم ، چرا دائیتون کمری را نفروخت و نرفت دوباره رنجرور بخره تا اینقدر گول نخوره ؟؟؟
خداوکیلی شما دوستان فیلممون کردینا? .
Peyman56
۲۹ خرداد ۱۳۹۹از وقتی خودم رو شناختم عاشق دو تا ماشبن بودم 518وRangr Rover.اونفد عاشقش بودم که حتی یه بار تلاش کردم ماکتش رو با چوب بسارم که نشد.هنورم که هنوره بنظرم بهترین ماشینه.هم اشرافیت داره و هم ابنکه هبچ جا ناامبرت نمیکنه.
Mad.z.Max
۳۱ خرداد ۱۳۹۹من یبار نا امبر شدم، خیلی ناجور بود :(
?
NAVID۰۰۹۸
۲۹ خرداد ۱۳۹۹تا به حال سوار رنجرور سری اول نشدم اما تعریف زیادی شنیدم
مثل بدنه آلومینیومی که هیچگاه زنگ نمیزنه یا کولر روی سقفش که در ایران زیاد هست و استایل خاصش .
کسی را میشناسم که خودروی روزمره اون رنجرور هست و دو تا رنجرور اسقاطی هم داره برای روز مبادا (( استفاده از قطعاتش )) که از بچهگی تا حالا هر زمانی از کوچشون رد میشم میبینمش و حال میکنم با دیدگاه طرف ، انگار هدفش اینه رنجرورش را تا اَبَد سوار بشه و میراث خانوادگیش کنه .
بزرگی شیشههاشم دوست دارم و مدل نشستن سرنشینان هم جالبه که انگار تو ابرها نشستن .
یوسف
۲۹ خرداد ۱۳۹۹واقعا باید رنجرور داشته باشی تا بفهمی عشق به ماشین یعنی چی…
باید داشته باشی تا بفهمی که ماشین هم روح داره و میشه بهش عشق ورزید.
آریا ماشین
۳۰ خرداد ۱۳۹۹رنگ سفید داووس خیلی قشنگه روش حتما برین ببینین
Nikzad
۳۰ خرداد ۱۳۹۹کسی میدونه چرا نمیشه به بعضی از مدل های لندروور اعتماد کرد؟