تجربه و آزمایشلندروور-رنجروور

اولین رانندگی با لندروور دیفندر 130 هفت‌نفره، کابین جادارتر، قیمت گران‌تر

دیفندر ۱۳۰ نسخهٔ کشیده‌تر دیفندر ۱۱۰ با سه ردیف صندلی کاربردی است که با حفظ توانایی‌های آفرود، ظرفیت سرنشینان را افزایش داده است.

لندروور دیفندر کلاسیک در اندازه‌ها و اشکال مختلفی تولید می‌شد و بنابراین همین سنت باید در نسل جدید هم اجرا شود. این خودرو در ابتدا در نسخهٔ دودر ۹۰ و چهاردر ۱۱۰ به بازار عرضه شد که برای دومی صندلی‌های ردیف سوم کوچکی در قسمت بار قابل سفارش است اما کاملاً بی‌فایده هستند. به همین دلیل، لندروور برای ارائهٔ یک نسخهٔ سه ردیفهٔ واقعی به دیفندر کشیده‌تری نیاز داشت و این کار را با نسخهٔ جدید ۱۳۰ انجام داد.

ما طراحی نسل جدید دیفندر را ستایش کردیم زیرا درعین‌حالی که کاملاً مدرن به نظر می‌رسد، همچنان به مدل نمادینی که برای اولین بار در دههٔ ۴۰ ظاهر شد وفادار است. این احساس در هردو نسخهٔ ۹۰ و ۱۱۰ وجود دارد اما ۳۳۸ میلی‌متر طول بیشتر نسخهٔ ۱۳۰ نسبت به ۱۱۰، تناسبات آن را به هم ریخته است. به خاطر اوورهنگ کشیدهٔ عقب، وقتی چیز سنگینی در صندوق بار خودرو قرار می‌دهیم حس می‌کنیم الآن چرخ‌های جلو به هوا خواهند رفت. البته این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد زیرا دیفندر وزن بسیار سنگینی دارد. نسخهٔ ۱۳۰ آزمایشی ما با ۲۶۹۰ کیلوگرم وزن، بیش از ۷۰ کیلوگرم از ۱۱۰ سنگین‌تر است.

لندروور همچنین از ابتدا و انتهای لیست موتورهای ۱۳۰ هم کم کرده است که این یعنی خبری از هیچ پیشرانهٔ چهار سیلندر و هشت سیلندری نیست و این خودرو فقط با یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو در مدل‌های P300 و P400 به ترتیب با ۳۰۰ اسب بخار و ۴۰۰ اسب بخار قدرت ارائه می‌شود. البته به‌جز پایین‌ترین تیپ، همه نسخه‌های دیفندر ۱۳۰ به نسخهٔ قوی‌تر ۴۰۰ اسب بخاری این موتور مجهز هستند. این موتور از یک سوپرشارژر برقی هم بهره می‌برد که به شکل مؤثری تأخیر توربو را کمرنگ می‌کند.

این پیشرانه نرم و قدرتمند کار می‌کند و هماهنگی فوق‌العاده‌ای با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ساخت ZF دارد. به لطف این ترکیب، دیفندر ۱۳۰ پرآپشن ما ظرف ۶.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۴.۶ ثانیه طی کرد. این ماشین همچنین ظرفیت یدک کشی ۳۷۲۰ کیلوگرم را هم دارد. بااین‌حال، همان‌طور که انتظار می‌رود این دیفندر سنگین علاقهٔ زیادی به بنزین داشته و در صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۱۱.۲ لیتر نوش جان می‌کند.

در آزمایش ما فرصتی برای رانندگی با دیفندر ۱۳۰ در مکان اصلی آن یعنی کوه‌ها و جنگل‌ها وجود نداشت ولی برای کسانی که با این خودرو به جاهای خشنی سفر می‌کنند، زاوایای آفرودی اهمیت بالایی دارد تا مبادا زیر این شاسی‌بلند گران‌قیمت روی سنگ‌ها و صخره‌ها کشیده نشود. از این لحاظ دیفندر ۱۳۰ ممکن است خریداران را ناامید کند زیرا زاویهٔ فرار آن از ۴۰ درجه در نسخهٔ ۱۱۰ به ۲۸.۵ درجه کاهش پیدا کرده است اما غیر از این مورد، نسخهٔ کشیدهٔ دیفندر باید به‌اندازهٔ دیگر برادرانش در آفرود توانمند باشد.

سامانهٔ چهارچرخ محرک این ماشین به‌صورت استاندارد از گیربکس کمکی دو سرعته بهره می‌برد و دیفرانسیل مرکزی با قابلیت قفل شدن مجهز است درحالی‌که قفل دیفرانسیل عقب هم در قالب پکیج آفرود ۱,۵۰۰ دلاری ارائه می‌شود. فاصلهٔ خودرو از زمین ۲۹۰ میلی‌متر است و  دیفندر ۱۳۰ مثل برادران کوچک‌تر خود می‌تواند تا عمق ۹۰ سانتی‌متر آب حرکت کند. این ماشین به کمک‌فنرهای بادی به همراه سیستم دینامیک تطبیقی لندروور مجهز است که با فراهم کردن سواری نرم، سرنشینان را از آسفالت خراب جاده جدا می‌کند.

فرمان برای چنین شاسی‌بلند آفرودی دقیق است اما هنگام پیچیدن، هر سانتی‌متر از طول دیفندر ۱۳۰ احساس می‌شود و به همین دلیل هنگام رسیدن به پیچ‌ها باید سرعت را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد. در پیست نیز خودرو چسبندگی جانبی متوسط ۰.۷۱ جی را ثبت کرد. سیستم ترمز با سیم دیفندر که در مدل ۲۰۲۰ عادت کردن به آن دشوار بود، حالا هیچ مشکلی ندارد و در توقف‌های اضطراری خیلی خوب عمل می‌کند به‌گونه‌ای که این شاسی‌بلند ۲.۷ تنی را از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در تنها ۵۰.۹ متر به سکون می‌رساند.

هیچ‌کدام از اعدادی که ذکر شدند اختلاف زیادی با دیفندر ۱۱۰ ندارند و تغییر اصلی ۱۳۰ را باید در داخل آن جستجو کرد. این نسخه به‌وضوح برای نصب سه ردیف صندلی طراحی شده و صندلی‌های ردیف آخر آن از فضای سر کافی و ۲۸ سانتی‌متر فضای پای بیشتر برخوردار هستند که برای نوجوانان یا حتی بزرگ‌سالانی با قامت متوسط مناسب خواهد بود اما برای افراد بلندقد تنگ است. لندروور برای این صندلی‌ها پورت‌های USB-C و حتی گرم‌کن سفارشی را هم در نظر گرفته و بنابراین ردیف سوم دیفندر ۱۳۰ خیلی شبیه به قسمت ارزان‌قیمت هواپیماها احساس نمی‌شود.

بااین‌حال، برخلاف ۱۱۰، در ۱۳۰ نه صندلی‌های جلوی سه‌نفرهٔ غیرمعمول ارائه می‌شود و نه صندلی‌های کاپیتانی ردیف دوم. همچنین حتی با وجود نزدیک ۳۴ سانتی‌متر طول بیشتر، در هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی، در صندوق بار خودرو صرفاً فضایی برای قرار دادن سه کیف‌دستی کوچک وجود خواهد داشت. با خواباندن هردو ردیف صندلی عقب نیز کل فضای بار به ۲۲۹۵ لیتر می‌رسد که تنها حدود ۵۵ لیتر از دیفندر ۱۱۰ سه ردیفه بیشتر است. این میزان تقریباً به‌اندازهٔ فضای بار کلی نیسان پث‌فایندر است اما از دیگر کراس‌اوورهای سه ردیفه مثل هیوندای پالیسد و شورلت تراورز کمتر بوده و هنگام تا کردن صندلی‌ها نیز کف صندوق کاملاً تخت نمی‌شود.

دیفندر ۱۳۰ نسبت به برادران کوتاه‌تر خود خودروی گران‌تری است زیرا لیست تیپ‌های آن از مدل S با قیمت ۶۹,۴۷۵ دلار آغاز می‌شود که ۹,۷۰۰ دلار از تیپ S نسخهٔ ۱۱۰ گران‌تر است. تیپ‌های بعدی این خودرو نیز به ترتیب شامل SE و SE X-Dynamic و فرست ادیشن می‌شود و نهایتاً به تیپ X با قیمت پایهٔ ۱۰۱,۳۷۵ دلار می‌رسد؛ اما درمجموع غیر از قیمت گران‌تر، دیفندر ۱۳۰ برای افزایش فضای داخلی چیز زیادی از نسخهٔ ۱۱۰ قربانی نکرده است. لندروور با این نسخهٔ جدید، جایگاه دیفندر را در بازار از لحاظ اندازه و توانایی گسترش داده است.

مشخصات فنی

۲۰۲۳ Land Rover Defender 130

پیشرانه ۳.۰ لیتری I6 توربو
قدرت ۴۰۰ اسب بخار
گشتاور ۵۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۶.۲ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۶ ثانیه
توقف از ۱۱۰ ۵۰.۹ متر
شتاب جانبی ۰.۷۱ جی
حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۱.۲ لیتر ترکیبی
طول ۵,۳۵۷ میلی‌متر
عرض ۲,۰۰۹ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۹۷۱ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۳,۰۲۲ میلی‌متر
وزن ۲۶۹۰ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۳۹۶ لیتر
ظرفیت سرنشین ۷ نفر
قیمت پایه ۸۶,۱۷۵ دلار
قیمت تست‌شده ۹۲,۰۷۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۶ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۸ دیدگاه‌ها

  1. زیزیگولو

    ۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    یه بیابون‌ گرد جون سخت با ظاهرو قوای فنی مدرن و یه ماشین خارج جاده ای نمادین که الهام بخش تیونرای مختلف سراسر جهان هستش👌👌

    موافقم 90
    مخالفم 9
    1. net

      ۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (3418 ديدگاه)

      ردیف سوم صندلی برای اس یو وی و کراس اور جالب نیست و فضا رو اشغال میکنه و دو ردیف صندلی برای اس یو وی و کراس اور کافی هست

      موافقم 18
      مخالفم 40
      1. زیزیگولو

        ۸ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (6036 ديدگاه)

        ردیف سوم اس یو وی ها بیشتر فضای بار هستش و حالا اگر بار باشه که صندلیای ردیف سوم رو میخوابون و اگر بار نباشه و تعداد سرنشینا بیشتر باشه که از صندلیای ردیف سوم هم استفاده میکنن

        موافقم 44
        مخالفم 3
      2. علی ریحانی

        ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (51 ديدگاه)

        اصلا حرف منطقی نیست
        اتفاقا خیلی ام کاربردی هست اگه ردیف سوم داشته باشن
        ما تو مسافرت بادوستان وقتی به مقصد میرسیم معمولا دوتا خودرو سواری تو پارکینگ میمونن و با یه کراس اوور سه ردیفه همگی کنار هم میریم به گشت و گذار و جنگل و..

        موافقم 8
        مخالفم 1
  2. بهرام

    ۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (68 ديدگاه)

    وانت دوکابینشو نده بیرون صلوات!

    موافقم 9
    مخالفم 37
  3. KAMI

    ۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (106 ديدگاه)

    این دراز بد ترکیب رو مقایسه کنید با اسکلید و نویگیتور و گرند واگونییر

    موافقم 14
    مخالفم 112
    1. (Saeed(peugeot

      ۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (239 ديدگاه)

      به این میگی بد ترکیب !!!!!

      هضم نظرت خیلی سخته

      موافقم 82
      مخالفم 8
      1. KAMI

        ۸ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (106 ديدگاه)

        نظر پژو فن اهمیتی نداره

        موافقم 2
        مخالفم 73
    2. Dian

      ۹ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (689 ديدگاه)

      مقایسه کردم :/
      خب چیشد؟

      موافقم 24
      مخالفم 1
  4. NAVID۰۰۹۸

    ۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (10474 ديدگاه)

    به نظر من که یکی از بقیمت‌ترین خودروهای ارائه شده به بازار هست .
    ای کاش جایی زندگی میکردم که میتوانستم مثل یک انسان بروم نمایندگی و دو در مشکیش را بخرم و حالش را ببرم !

    موافقم 76
    مخالفم 7
    1. زیزیگولو

      ۸ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (6036 ديدگاه)

      نمایندگی همه برندهای معتبر خودرویی جهان یکی، یکی داشتن میومدن تو ایران که متاسفانه از سال ۹۷ کشور تحریم شد و این روند متوقف شد و هموناییم که تو کشور بودن رخت بر بستن و رفتن

      موافقم 38
      مخالفم 6
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۸ بهمن ۱۴۰۱
        سوابق: (10474 ديدگاه)

        زیزیگولو جان
        فکر نکنم این خودرو قرار بود بیاد !

        محدودیت ۶سیلندر و ۴۰ هزار دلار داشتیم همان موقع !

        تمام شد !
        باید به دوران سیاهی سلام کنیم !

        موافقم 45
        مخالفم 6
        1. زیزیگولو

          ۸ بهمن ۱۴۰۱
          سوابق: (6036 ديدگاه)

          قرار بود محدودیتها برداشته بشه و حتی در مورد حجم موتور خودروهای وارداتی کار به دیوان عدالت اداری هم کشیده شده بود و دیوان هم به نفع وارد کننده ها رای داده بود …… ولی چون راست میگی چون کشور تا خِرخِره تحریم شده و دیگه تموم شد

          موافقم 28
          مخالفم 5
  5. TESLA

    ۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    از لحاظ ابعاد و توانایی های فنی : خیلی شبیه به نسخه پایه اسکالید هست بنابراین :
    کادیلاک اسکالید : لایک
    لندرور دیفندر ۱۳۰ : دیسلایک

    موافقم 33
    مخالفم 50
  6. سبحان

    ۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (322 ديدگاه)

    به نظرم اصلا کاربردی نیست نسخه سه ردیفه دیفندر
    سه ردیفه های امریکایی رو بیشتر میپسندم سه ردیفه ماشین افرودی اصلا مفهوم نداره
    قرار بود مثلا رقیب جی کلاس باشه این کار ها چیه

    موافقم 23
    مخالفم 8
  7. MASOUD 0099

    ۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (423 ديدگاه)

    واقعاً میارزه

    فقط صندوق رو 😂😂

    موافقم 4
    مخالفم 13
  8. 911

    ۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (600 ديدگاه)

    لند کروز =لایک
    دیفندر =دیس لایک

    ولی ماشین عالی هست و کاربردی. ولی یکم گرونه.

    موافقم 27
    مخالفم 51
  9. Shahaab RST

    ۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    یاد اون دیفندر قدیمیا بخیر که صندلی های پشتشون دو به دو رو به هم بود موازی کنار ماشین 🥹

    موافقم 21
    مخالفم 2
  10. fordglx2008

    ۸ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (54 ديدگاه)

    چه کابین جذابی داره

    1. Poria

      ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
      سوابق: (107 ديدگاه)

      همه شون جذابن

  11. مهردادکمال

    ۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (2004 ديدگاه)

    بنظرم بنتایگا و کولینان و اتوبیوگرافی و dbx با اون حد تجمل و زیبایی و جذابیت اندازه این باحال نشده چقد کیوت این اثر هنری
    من جز معدود ادماییم این نسل رو به قبلی ترجیح میدم فقط یه چیزی اگر داشت دیگه جای هیچ بحثی نبود! ردیف اول رو اگر سه صندلی میکردن دیگه حسابی منحصر به فرد میشد.

    موافقم 8
    مخالفم 2
  12. یوسف

    ۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (1048 ديدگاه)

    داداش اگه ردیف اول هم ۳ صندلی داشت… میشد مینی بوس چراغعلی….

    موافقم 10
  13. homayoun

    ۹ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (792 ديدگاه)

    چه کاریه آخه موتور رده بالا رو ارائه نمیدن حالا شکل صندلی ها قابل هضمه ولی این که الکی موتورهارو محدود کردن فقط دست مشتری رو واسه انتخاب بستن هرچند نمونه ۱۱۰ کافیه سایزش واسه اس‌یو‌وی

  14. Poria

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (107 ديدگاه)

    دیفندر به عنوان یه مدل افرود معرفی شد
    وقتی طولش بیشتر شده
    رارندگی باهاش تو فرود سخت نمیشه!؟!؟

  15. Poria

    ۱۰ بهمن ۱۴۰۱
    سوابق: (107 ديدگاه)

    در ضمن معمولا رنجور ها نسبت به رقبا خوش قیمت تر هستن

  16. TOYOTA ARAS @NOSRTI

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    فقط و فقط لندکروزر GR.S

  17. TOYOTA ARAS @NOSRTI

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۲
    سوابق: (40 ديدگاه)

    فقط و فقط لندکروزر GR.S 2023

  18. برودپیک

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (5 ديدگاه)

    مدل اوت باند ۸ سیلندر۳ردیفه با۵۲۵اسب بخار بهترینه که دارای باکس و نردبان و باربندم هست.این مدل معمول جاده ایشون هست.دیفندر اصالت و جان سختی لندرور رو به رخ همه کشید جوری که عشاق لندکروزر وجیپ هم زدن جاده خاکی و فورد اکسپدیشنم حتی مث این نیس چه برسه به باقی اوت باند و ایینفنیتیqx80بنظرم ترکوندن.مدل اوت باند فول۱۳۰هزار دلاره.بنظر تو لوکس بودنم چیزی کم نداره حالا اگه کادیلاک اسکلید و لینکلن ناویگیتور رو در نظر نگیریم که البته تمام آفرود نیستن وبیشتر جاده ایند.بعلاوه نیسان نیسمو هم.اینا به روزهای دنیا هستن که متاسفانه دست هموطنامون نمیرسه مگه با مافیا.موتور آوت باوند با همکاری دو شرکت جگوار و ب ام دبلیو ساخته شده و اتاقشم فورد ولندرور.فعلا که چین با پول همینا خریدن رس کشور ما رو کشیده و لگن بهمون میدن که خدا رو شکر ماها پول همون لگنم نداریم خخخ.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا