دیفندر ۱۳۰ نسخهٔ کشیدهتر دیفندر ۱۱۰ با سه ردیف صندلی کاربردی است که با حفظ تواناییهای آفرود، ظرفیت سرنشینان را افزایش داده است.
لندروور دیفندر کلاسیک در اندازهها و اشکال مختلفی تولید میشد و بنابراین همین سنت باید در نسل جدید هم اجرا شود. این خودرو در ابتدا در نسخهٔ دودر ۹۰ و چهاردر ۱۱۰ به بازار عرضه شد که برای دومی صندلیهای ردیف سوم کوچکی در قسمت بار قابل سفارش است اما کاملاً بیفایده هستند. به همین دلیل، لندروور برای ارائهٔ یک نسخهٔ سه ردیفهٔ واقعی به دیفندر کشیدهتری نیاز داشت و این کار را با نسخهٔ جدید ۱۳۰ انجام داد.
ما طراحی نسل جدید دیفندر را ستایش کردیم زیرا درعینحالی که کاملاً مدرن به نظر میرسد، همچنان به مدل نمادینی که برای اولین بار در دههٔ ۴۰ ظاهر شد وفادار است. این احساس در هردو نسخهٔ ۹۰ و ۱۱۰ وجود دارد اما ۳۳۸ میلیمتر طول بیشتر نسخهٔ ۱۳۰ نسبت به ۱۱۰، تناسبات آن را به هم ریخته است. به خاطر اوورهنگ کشیدهٔ عقب، وقتی چیز سنگینی در صندوق بار خودرو قرار میدهیم حس میکنیم الآن چرخهای جلو به هوا خواهند رفت. البته این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد زیرا دیفندر وزن بسیار سنگینی دارد. نسخهٔ ۱۳۰ آزمایشی ما با ۲۶۹۰ کیلوگرم وزن، بیش از ۷۰ کیلوگرم از ۱۱۰ سنگینتر است.
لندروور همچنین از ابتدا و انتهای لیست موتورهای ۱۳۰ هم کم کرده است که این یعنی خبری از هیچ پیشرانهٔ چهار سیلندر و هشت سیلندری نیست و این خودرو فقط با یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربو در مدلهای P300 و P400 به ترتیب با ۳۰۰ اسب بخار و ۴۰۰ اسب بخار قدرت ارائه میشود. البته بهجز پایینترین تیپ، همه نسخههای دیفندر ۱۳۰ به نسخهٔ قویتر ۴۰۰ اسب بخاری این موتور مجهز هستند. این موتور از یک سوپرشارژر برقی هم بهره میبرد که به شکل مؤثری تأخیر توربو را کمرنگ میکند.
این پیشرانه نرم و قدرتمند کار میکند و هماهنگی فوقالعادهای با گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ساخت ZF دارد. به لطف این ترکیب، دیفندر ۱۳۰ پرآپشن ما ظرف ۶.۲ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید و ۴۰۰ متر را در ۱۴.۶ ثانیه طی کرد. این ماشین همچنین ظرفیت یدک کشی ۳۷۲۰ کیلوگرم را هم دارد. بااینحال، همانطور که انتظار میرود این دیفندر سنگین علاقهٔ زیادی به بنزین داشته و در صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۱۱.۲ لیتر نوش جان میکند.
در آزمایش ما فرصتی برای رانندگی با دیفندر ۱۳۰ در مکان اصلی آن یعنی کوهها و جنگلها وجود نداشت ولی برای کسانی که با این خودرو به جاهای خشنی سفر میکنند، زاوایای آفرودی اهمیت بالایی دارد تا مبادا زیر این شاسیبلند گرانقیمت روی سنگها و صخرهها کشیده نشود. از این لحاظ دیفندر ۱۳۰ ممکن است خریداران را ناامید کند زیرا زاویهٔ فرار آن از ۴۰ درجه در نسخهٔ ۱۱۰ به ۲۸.۵ درجه کاهش پیدا کرده است اما غیر از این مورد، نسخهٔ کشیدهٔ دیفندر باید بهاندازهٔ دیگر برادرانش در آفرود توانمند باشد.
سامانهٔ چهارچرخ محرک این ماشین بهصورت استاندارد از گیربکس کمکی دو سرعته بهره میبرد و دیفرانسیل مرکزی با قابلیت قفل شدن مجهز است درحالیکه قفل دیفرانسیل عقب هم در قالب پکیج آفرود ۱,۵۰۰ دلاری ارائه میشود. فاصلهٔ خودرو از زمین ۲۹۰ میلیمتر است و دیفندر ۱۳۰ مثل برادران کوچکتر خود میتواند تا عمق ۹۰ سانتیمتر آب حرکت کند. این ماشین به کمکفنرهای بادی به همراه سیستم دینامیک تطبیقی لندروور مجهز است که با فراهم کردن سواری نرم، سرنشینان را از آسفالت خراب جاده جدا میکند.
فرمان برای چنین شاسیبلند آفرودی دقیق است اما هنگام پیچیدن، هر سانتیمتر از طول دیفندر ۱۳۰ احساس میشود و به همین دلیل هنگام رسیدن به پیچها باید سرعت را به میزان قابلتوجهی کاهش داد. در پیست نیز خودرو چسبندگی جانبی متوسط ۰.۷۱ جی را ثبت کرد. سیستم ترمز با سیم دیفندر که در مدل ۲۰۲۰ عادت کردن به آن دشوار بود، حالا هیچ مشکلی ندارد و در توقفهای اضطراری خیلی خوب عمل میکند بهگونهای که این شاسیبلند ۲.۷ تنی را از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در تنها ۵۰.۹ متر به سکون میرساند.
هیچکدام از اعدادی که ذکر شدند اختلاف زیادی با دیفندر ۱۱۰ ندارند و تغییر اصلی ۱۳۰ را باید در داخل آن جستجو کرد. این نسخه بهوضوح برای نصب سه ردیف صندلی طراحی شده و صندلیهای ردیف آخر آن از فضای سر کافی و ۲۸ سانتیمتر فضای پای بیشتر برخوردار هستند که برای نوجوانان یا حتی بزرگسالانی با قامت متوسط مناسب خواهد بود اما برای افراد بلندقد تنگ است. لندروور برای این صندلیها پورتهای USB-C و حتی گرمکن سفارشی را هم در نظر گرفته و بنابراین ردیف سوم دیفندر ۱۳۰ خیلی شبیه به قسمت ارزانقیمت هواپیماها احساس نمیشود.
بااینحال، برخلاف ۱۱۰، در ۱۳۰ نه صندلیهای جلوی سهنفرهٔ غیرمعمول ارائه میشود و نه صندلیهای کاپیتانی ردیف دوم. همچنین حتی با وجود نزدیک ۳۴ سانتیمتر طول بیشتر، در هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی، در صندوق بار خودرو صرفاً فضایی برای قرار دادن سه کیفدستی کوچک وجود خواهد داشت. با خواباندن هردو ردیف صندلی عقب نیز کل فضای بار به ۲۲۹۵ لیتر میرسد که تنها حدود ۵۵ لیتر از دیفندر ۱۱۰ سه ردیفه بیشتر است. این میزان تقریباً بهاندازهٔ فضای بار کلی نیسان پثفایندر است اما از دیگر کراساوورهای سه ردیفه مثل هیوندای پالیسد و شورلت تراورز کمتر بوده و هنگام تا کردن صندلیها نیز کف صندوق کاملاً تخت نمیشود.
دیفندر ۱۳۰ نسبت به برادران کوتاهتر خود خودروی گرانتری است زیرا لیست تیپهای آن از مدل S با قیمت ۶۹,۴۷۵ دلار آغاز میشود که ۹,۷۰۰ دلار از تیپ S نسخهٔ ۱۱۰ گرانتر است. تیپهای بعدی این خودرو نیز به ترتیب شامل SE و SE X-Dynamic و فرست ادیشن میشود و نهایتاً به تیپ X با قیمت پایهٔ ۱۰۱,۳۷۵ دلار میرسد؛ اما درمجموع غیر از قیمت گرانتر، دیفندر ۱۳۰ برای افزایش فضای داخلی چیز زیادی از نسخهٔ ۱۱۰ قربانی نکرده است. لندروور با این نسخهٔ جدید، جایگاه دیفندر را در بازار از لحاظ اندازه و توانایی گسترش داده است.
مشخصات فنی
۲۰۲۳ Land Rover Defender 130 | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 توربو |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۶.۲ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۴.۶ ثانیه |
توقف از ۱۱۰ | ۵۰.۹ متر |
شتاب جانبی | ۰.۷۱ جی |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۱.۲ لیتر ترکیبی |
طول | ۵,۳۵۷ میلیمتر |
عرض | ۲,۰۰۹ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۹۷۱ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۰۲۲ میلیمتر |
وزن | ۲۶۹۰ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۳۹۶ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۷ نفر |
قیمت پایه | ۸۶,۱۷۵ دلار |
قیمت تستشده | ۹۲,۰۷۵ دلار |
زیزیگولو
۸ بهمن ۱۴۰۱یه بیابون گرد جون سخت با ظاهرو قوای فنی مدرن و یه ماشین خارج جاده ای نمادین که الهام بخش تیونرای مختلف سراسر جهان هستش👌👌
net
۸ بهمن ۱۴۰۱ردیف سوم صندلی برای اس یو وی و کراس اور جالب نیست و فضا رو اشغال میکنه و دو ردیف صندلی برای اس یو وی و کراس اور کافی هست
زیزیگولو
۸ بهمن ۱۴۰۱ردیف سوم اس یو وی ها بیشتر فضای بار هستش و حالا اگر بار باشه که صندلیای ردیف سوم رو میخوابون و اگر بار نباشه و تعداد سرنشینا بیشتر باشه که از صندلیای ردیف سوم هم استفاده میکنن
علی ریحانی
۱۰ بهمن ۱۴۰۱اصلا حرف منطقی نیست
اتفاقا خیلی ام کاربردی هست اگه ردیف سوم داشته باشن
ما تو مسافرت بادوستان وقتی به مقصد میرسیم معمولا دوتا خودرو سواری تو پارکینگ میمونن و با یه کراس اوور سه ردیفه همگی کنار هم میریم به گشت و گذار و جنگل و..
بهرام
۸ بهمن ۱۴۰۱وانت دوکابینشو نده بیرون صلوات!
KAMI
۸ بهمن ۱۴۰۱این دراز بد ترکیب رو مقایسه کنید با اسکلید و نویگیتور و گرند واگونییر
(Saeed(peugeot
۸ بهمن ۱۴۰۱به این میگی بد ترکیب !!!!!
هضم نظرت خیلی سخته
KAMI
۸ بهمن ۱۴۰۱نظر پژو فن اهمیتی نداره
Dian
۹ بهمن ۱۴۰۱مقایسه کردم :/
خب چیشد؟
NAVID۰۰۹۸
۸ بهمن ۱۴۰۱به نظر من که یکی از بقیمتترین خودروهای ارائه شده به بازار هست .
ای کاش جایی زندگی میکردم که میتوانستم مثل یک انسان بروم نمایندگی و دو در مشکیش را بخرم و حالش را ببرم !
زیزیگولو
۸ بهمن ۱۴۰۱نمایندگی همه برندهای معتبر خودرویی جهان یکی، یکی داشتن میومدن تو ایران که متاسفانه از سال ۹۷ کشور تحریم شد و این روند متوقف شد و هموناییم که تو کشور بودن رخت بر بستن و رفتن
NAVID۰۰۹۸
۸ بهمن ۱۴۰۱زیزیگولو جان
فکر نکنم این خودرو قرار بود بیاد !
محدودیت ۶سیلندر و ۴۰ هزار دلار داشتیم همان موقع !
تمام شد !
باید به دوران سیاهی سلام کنیم !
زیزیگولو
۸ بهمن ۱۴۰۱قرار بود محدودیتها برداشته بشه و حتی در مورد حجم موتور خودروهای وارداتی کار به دیوان عدالت اداری هم کشیده شده بود و دیوان هم به نفع وارد کننده ها رای داده بود …… ولی چون راست میگی چون کشور تا خِرخِره تحریم شده و دیگه تموم شد
TESLA
۸ بهمن ۱۴۰۱از لحاظ ابعاد و توانایی های فنی : خیلی شبیه به نسخه پایه اسکالید هست بنابراین :
کادیلاک اسکالید : لایک
لندرور دیفندر ۱۳۰ : دیسلایک
سبحان
۸ بهمن ۱۴۰۱به نظرم اصلا کاربردی نیست نسخه سه ردیفه دیفندر
سه ردیفه های امریکایی رو بیشتر میپسندم سه ردیفه ماشین افرودی اصلا مفهوم نداره
قرار بود مثلا رقیب جی کلاس باشه این کار ها چیه
MASOUD 0099
۸ بهمن ۱۴۰۱واقعاً میارزه
فقط صندوق رو 😂😂
911
۸ بهمن ۱۴۰۱لند کروز =لایک
دیفندر =دیس لایک
ولی ماشین عالی هست و کاربردی. ولی یکم گرونه.
Shahaab RST
۸ بهمن ۱۴۰۱یاد اون دیفندر قدیمیا بخیر که صندلی های پشتشون دو به دو رو به هم بود موازی کنار ماشین 🥹
fordglx2008
۸ بهمن ۱۴۰۱چه کابین جذابی داره
Poria
۱۰ بهمن ۱۴۰۱همه شون جذابن
مهردادکمال
۹ بهمن ۱۴۰۱بنظرم بنتایگا و کولینان و اتوبیوگرافی و dbx با اون حد تجمل و زیبایی و جذابیت اندازه این باحال نشده چقد کیوت این اثر هنری
من جز معدود ادماییم این نسل رو به قبلی ترجیح میدم فقط یه چیزی اگر داشت دیگه جای هیچ بحثی نبود! ردیف اول رو اگر سه صندلی میکردن دیگه حسابی منحصر به فرد میشد.
یوسف
۹ بهمن ۱۴۰۱داداش اگه ردیف اول هم ۳ صندلی داشت… میشد مینی بوس چراغعلی….
homayoun
۹ بهمن ۱۴۰۱چه کاریه آخه موتور رده بالا رو ارائه نمیدن حالا شکل صندلی ها قابل هضمه ولی این که الکی موتورهارو محدود کردن فقط دست مشتری رو واسه انتخاب بستن هرچند نمونه ۱۱۰ کافیه سایزش واسه اسیووی
Poria
۱۰ بهمن ۱۴۰۱دیفندر به عنوان یه مدل افرود معرفی شد
وقتی طولش بیشتر شده
رارندگی باهاش تو فرود سخت نمیشه!؟!؟
Poria
۱۰ بهمن ۱۴۰۱در ضمن معمولا رنجور ها نسبت به رقبا خوش قیمت تر هستن
TOYOTA ARAS @NOSRTI
۲۲ بهمن ۱۴۰۲فقط و فقط لندکروزر GR.S
TOYOTA ARAS @NOSRTI
۲۲ بهمن ۱۴۰۲فقط و فقط لندکروزر GR.S 2023
برودپیک
۲۹ خرداد ۱۴۰۳مدل اوت باند ۸ سیلندر۳ردیفه با۵۲۵اسب بخار بهترینه که دارای باکس و نردبان و باربندم هست.این مدل معمول جاده ایشون هست.دیفندر اصالت و جان سختی لندرور رو به رخ همه کشید جوری که عشاق لندکروزر وجیپ هم زدن جاده خاکی و فورد اکسپدیشنم حتی مث این نیس چه برسه به باقی اوت باند و ایینفنیتیqx80بنظرم ترکوندن.مدل اوت باند فول۱۳۰هزار دلاره.بنظر تو لوکس بودنم چیزی کم نداره حالا اگه کادیلاک اسکلید و لینکلن ناویگیتور رو در نظر نگیریم که البته تمام آفرود نیستن وبیشتر جاده ایند.بعلاوه نیسان نیسمو هم.اینا به روزهای دنیا هستن که متاسفانه دست هموطنامون نمیرسه مگه با مافیا.موتور آوت باوند با همکاری دو شرکت جگوار و ب ام دبلیو ساخته شده و اتاقشم فورد ولندرور.فعلا که چین با پول همینا خریدن رس کشور ما رو کشیده و لگن بهمون میدن که خدا رو شکر ماها پول همون لگنم نداریم خخخ.