نسل جدید رنجروور بهطور گسترده در سراسر جهان عرضه شده و حالا ما در جادههای پیچدرپیچ کالیفرنیای شمالی پشت فرمان آن نشستهایم. شاید رنجروور جدید در ظاهر خیلی متفاوت از قبل به نظر نرسد اما فرم سیال این ماشین ظرافت سادهای دارد که تقابل مستقیمی با ظاهر تهاجمی و شلوغ بسیاری از خودروهای جدید خواهد داشت. تناسبات و خط سقف خودرو بدون شک یک رنجروور را نشان میدهد اما در اجرای این طراحی آشنا و سنتی، دقتی فوقالعاده به کار رفته است.
این نوع طراحی همچنین به ساخت دقیقی هم نیاز دارد و به همین دلیل تلاش زیادی برای به حداقل رساندن شکاف پانلهای بدنه صورت گرفته است. یکی از ویژگیهای جذاب این طراحی، چراغهای عقبی است که در زمان خاموش بودن مثل یک تریم مشکیرنگ به نظر میرسند و صرفاً زمانی که روشن شوند خودشان را نشان میدهند. فرم کلی بدنهٔ این ماشین همان قدری که زیبا به نظر میرسد، آئرودینامیک هم هست زیرا ضریب درگ ۰.۳۰ آن برای یک شاسیبلند بزرگ قابلتوجه است.
به فاصلهٔ محوری هردو نسخهٔ کوتاه و کشیدهٔ رنجروور جدید حدود ۷.۵ سانتیمتر اضافه شده و حالا به ترتیب به ۲,۹۹۷ میلیمتر و ۳,۱۹۸ میلیمتر رسیده است. درنتیجه، حالا فضای پای عقب در نسخهٔ کوتاه ۲۸ میلیمتر و در نسخهٔ کشیده ۳۰ میلیمتر بیشتر شده و ۱۷۰ لیتر هم به فضای صندوق بار اضافه شده است. نکتهٔ مهمتر اینکه حالا برای اولین بار امکان ارائهٔ صندلیهای ردیف سوم در نسخهٔ کشیده فراهم شده است؛ اما با وجود این افزایش فاصلهٔ محوری، تناسبات خودرو همچنان آشنا هستند زیرا اوورهنگهای کوتاهتر، افزایش طول کلی خودرو را به تنها ۵۰ میلیمتر محدود کردهاند و تایرهای بزرگتر ۳۲ اینچی هم بهخوبی دهانهٔ گلگیرها را پر کردهاند.
در زیر بدنهٔ خودرو، سیستم تعلیق عقب به پنج اتصالی تغییر کرده که مزیتهای قابلتوجهی دارد. این تعلیق جدید امکان استفاده از سیستم فرمان گیری چرخهای عقب را فراهم کرده که با وجود افزایش فاصلهٔ محوری، حدود ۱.۵ متر از دایرهٔ چرخش خودرو کاسته است. به لطف این ویژگی، حالا دایرهٔ چرخش رنجروور کشیده به تنها ۱۱.۵ متر رسیده درحالیکه این رقم برای نسخهٔ کوتاه نسل قبلی ۱۲.۳ متر بود. تعلیق پنج اتصالی همچنین فضای کمتری اشغال میکند که امکان نصب موتور الکتریکی را در نسخهٔ تمام برقی رنجروور که در آینده معرفی خواهد شد فراهم خواهد کرد.
اما تا زمانی که نسخهٔ تمام الکتریکی و همینطور پلاگینهیبریدی رنجروور وارد بازار شوند، این خودرو در آمریکا با دو پیشرانهٔ بنزینی قابل خریداری است. مدل اول که P400 نام دارد، از یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربوشارژ و سوپرشارژ استفاده میکند و ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتن متر گشتاور را به یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک تحویل میدهد. این ترکیب حتی زمانی که در سینهٔ نسخهٔ کشیدهٔ هفتنفرهٔ رنجروور قرار داشته باشد، سواری روان و سریعی را فراهم میکند. خودروی آزمایشی ما ظرف تنها ۵.۵ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسید که تنها یکدهم ثانیه از بامو X7 iDrive40 بیشتر است. این چیزی شبیه معجزه است زیرا رنجروور ۲.۷ تنی ما حدود ۲۷۰ کیلوگرم از بامو سنگینتر است.
البته جایی که این وزن بیشتر واقعاً خود را نشان میدهد در پیچهای تند است زیرا رنجروور چسبندگی جانبی ۰.۷۴ جی را ثبت کرد که از ۰.۸۱ جی X7 کمتر است. این موضوع اما در آزمایش توقف صدق نمیکند زیرا رنجروور از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در مسافت چشمگیر ۵۳.۳ متری متوقف میشود و X7 را با مسافت توقف ۵۶.۱ متری مغلوب میکند. مدل دوم رنجروور اما که P530 نام دارد، از پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی بامو استفاده میکند که با X7 M60i مشترک است.
البته این پیشرانه توسط بامو طبق خواستهها و مشخصات لندروور ساخته شده است. تغییراتی که برای مطابقت با وظایف یک رنجروور در این پیشرانه صورت گرفته است شامل افزایش ارتفاع ورودی هوا که امکان حرکت در عمق ۹۰ سانتیمتری آب را فراهم میکند و بازطراحی کارتل روغن میشود که هنگام قرارگیری خودرو در زوایای شدید، از کمبود روغن پیشرانه جلوگیری میکند. P530 که ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور دارد، مثل موتور شش سیلندر نیروی نرم خود را از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک انتقال میدهد.
ما با این نسخه شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را در ۴.۳ ثانیه ثبت کردیم و مسافت ۴۰۰ متر را ظرف ۱۲.۸ متر پیمودیم. همچنین به گفتهٔ لندروور، این مدل V8 میتواند تا ۳۷۲۰ کیلوگرم را بکسل کند. طبق اعلام سازمان EPA، مصرف سوخت ترکیبی نسخهٔ P400 از ۱۱.۷ لیتر نسل قبلی به ۱۱.۲ لیتر کاهش یافته که این به خاطر آئرودینامیک بهتر خودرو است زیرا پیشرانهٔ این مدل نسبت به قبل تغییری نداشته است. هرچند نسخهٔ P530 با مصرف ترکیبی ۱۳ لیتر در هر صد کیلومتر تشنهتر است اما در آزمایش بزرگراهی ما با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، هردو نسخه مصرف یکسان صدی ۱۰.۲ لیتر را ثبت کردند که برای موتور شش سیلندر نتیجهای قابلانتظار است اما برای نسخهٔ V8 یک دستاورد قابلتوجه محسوب میشود.
رنجروور جدید روی هر مسیری رفتار تحسینبرانگیزی دارد. در حالت رانندگی راحت، کمکفنرهای بادی خودرو سواری شناوری را ارائه میکنند اما در حالت داینامیک میتوان این کمکفنرها را سفتتر کرد. درهرصورت، حرکات بدنهٔ خودرو بسیار بهتر از قبل کنترل میشود زیرا سیستم آنتیرول بار جدید رنجروور که خیلی سریع عمل میکند، با تولید گشتاور مخالف، حرکات گهوارهای بدنهٔ خودرو را صاف میکند. البته در برخی قسمتهای حلقهٔ آزمایشی میشیگان، این سیستم نمیتوانست با همهٔ حرکات بدنه مقابله کند.
در داخل خودرو مثل بیرون با کنترلهای ساده و زیبا شاهد نمای شیکی هستیم. شاید بتوان سیستم اطلاعاتی-سرگرمی را پاشنهٔ آشیل رنجروور جدید دانست زیرا درک بهتر و آشنایی بیشتر با همهٔ قسمتهای این سیستم به صرف زمان نیاز دارد. دسترسی به صندلیهای ردیف سوم رنجروور آسان است و هرچند برای کسانی با قد بیش از ۱۸۰ سانتیمتر در اینجا فضای سر تنگ خواهد بود اما سرنشینان ردیف سوم از جا لیوانی، پورتهای USB-C، دریچههای تهویه و گرمکن صندلیها بهرهمند میشوند که این نشان میدهد لندروور در ردیف سوم رنجروور جدید کار خود را درست انجام داده است.
تیپ پایهٔ رنجروور جدید SE نام دارد که قیمت آن در مدل P400 در نسخهٔ کوتاه از ۱۰۵,۹۷۵ دلار و در نسخهٔ کشیده با همان موتور از ۱۱۱,۹۷۵ دلار آغاز میشود. ارتقاء هرکدام از این نسخههای کوتاه و کشیده به مدل هشت سیلندر P530 نیز ۱۸,۳۰۰ دلار هزینه خواهد داشت. مدل V8 همچنین در سه تیپ بیوگرافی هم ارائه میشود که بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ دلار قیمت دارند. کسانی که لوکسترین و گرانترین نسخهٔ رنجروور را میخواهند نیز باید سراغ نسخهٔ کشیده و چهارنفرهٔ SV بروند که قیمت آن از ۲۱۹,۷۷۵ دلار آغاز میشود.
اما نیازی به پرداخت این مبلغ گزاف نیست زیرا درخشش رنجروور جدید حتی در تیپ پایهٔ SE با موتور شش سیلندر هم کاملاً آشکار است. تغییرات مثبت در شاسی به همراه ارائهٔ نسخهٔ سه ردیفه و همینطور نسخههای پلاگینهیبریدی جدید، این شاسیبلند بریتانیایی را بسیار بهتر از قبل کرده است. پس باید گفت، از سر راه کنار بروید، رنجروور میآید.
مشخصات فنی
رنجروور SE P400 LWB | رنجروور فرست ادیشن SWB | |
پیشرانه | ۳.۰ لیتری I6 توربو | ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار | ۵۳۰ اسب بخار |
گشتاور | ۵۵۰ نیوتن متر | ۷۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۵.۵ ثانیه | ۴.۳ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۴.۲ ثانیه | ۱۲.۸ ثانیه |
توقف از ۱۱۰ | ۵۳.۳ متر | ۵۶.۴ متر |
شتاب جانبی | ۰.۷۴ جی | ۰.۷۳ جی |
حداکثر سرعت | ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت | ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت |
مصرف سوخت | ۱۱.۲ لیتر ترکیبی | ۱۳.۰ لیتر ترکیبی |
طول | ۵,۲۵۲ میلیمتر | ۵,۰۵۴ میلیمتر |
عرض | ۲,۰۴۷ میلیمتر | ۲,۰۴۷ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۸۷۰ میلیمتر | ۱,۸۸۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۳,۱۹۸ میلیمتر | ۲,۹۹۷ میلیمتر |
وزن | ۲۶۹۰ کیلوگرم | ۲۷۱۳ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۲۵۵ لیتر | ۱۱۶۰ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۷ نفر | ۵ نفر |
قیمت پایه | ۱۱۱,۳۵۰ دلار | ۱۵۹,۵۵۰ دلار |
قیمت تستشده | ۱۳۰,۵۲۵ دلار | ۱۶۹,۹۰۰ دلار |
TML BN
۲۴ مهر ۱۴۰۱به طور جدی رنجروور از اون ماشین هاس که در اکثر نسل ها پیشرفت های زیادی کرده و هیچ جا ظاهر نشده و واقعا این نسل خیلی خوبه فقط یک هنرمند میتونه ماشین خلق کنه که تمام المان های آمریکا و اروپا رو داشته باشه و در هر دو جا علاقه مند های زیادی داشته باشه من اولین بار با نسل ۲۰۰۸ عاشق رنجروور شدم
TML BN
۲۴ مهر ۱۴۰۱به طور جدی رنجروور از اون ماشین هاس که در اکثر نسل ها پیشرفت های زیادی کرده و هیچ جا بد ظاهر نشده و واقعا این نسل خیلی خوبه فقط یک هنرمند میتونه ماشینی خلق کنه که تمام المان های آمریکا و اروپا رو داشته باشه و در هر دو جا علاقه مند های زیادی داشته باشه من اولین بار با نسل ۲۰۰۸ عاشق رنجروور شدم
net
۲۴ مهر ۱۴۰۱ماشینهای رنجروور ۴ ستون سقف شیشه جلو و شیشه عقب متضاد مشکیه بد هست.طراحی داخلی یکپارچه چرم و فرمان و دریچه کولر و دستگیره دربها و کنسول ساده و خوبه . صفحه نمایش با حاشیه کم و ضخامت نازک خوبه اگر صفحه نمایش شناور نبود و به داشبورد چسبیده بود قشنگتر میشد.طراحی داخلی رنگ کرم این رنجروور خیلییی بد و حس بدی داره برای همه ماشینها و زود کثیف میشه فقط طراحی داخلی یکپارچه مشکی قشنگه برای همه ماشینها.پره سفید رینگ بد هست.نوک چراغ جلو کمی داخل جلوپنجره شده بد هست.سانروف بزرگش که تا صندلی دوم هست خوبه.خط عمودی متضاد نقره ای بد و مسخره زیر اینه بغل برای چی هست؟
Royal Driver Uk 70
۲۴ مهر ۱۴۰۱کم ایراد بگیر برادر
وی
۲۵ مهر ۱۴۰۱به جاش کوییک بد نداره همش خوبه
KF
۲۵ مهر ۱۴۰۱بیشتر چیزایی که گفتی یه چیز سلیقهای هستش یکی خوشش میاد یکی نه
Hadi
۲۴ مهر ۱۴۰۱لاکچری و ابهت و پرستیژ در کنار آفرود واقعی و ظاهر فوق العاده شیک و مدرن 👌🏼
این نسلش واقعا معرکس مخصوصا مدل V8 که موتور ۴.۴ ب ام و روشه…
Hadi
۲۴ مهر ۱۴۰۱مرسدس G63: لایک 👍🏼
رنجروور V8:دیسلایک 👎
AMANTE
۲۴ مهر ۱۴۰۱مرسدس G Class ماشین خوبیه ولی خیلی سنتی هست و دربرابر رنجروور نمیتونه پیروز باشه.
Hadi
۲۴ مهر ۱۴۰۱اره ولی اولویت ها فرق داره مثلا خودم G روانتخاب میکنم…
Hadi
۲۴ مهر ۱۴۰۱درسته ولی اولویت ها تفاوت داره من خودم G
Alan.r
۲۴ مهر ۱۴۰۱G class ماشین محشریه ولی با رنجرور توی یه کلاس قرار نمیگیره
رقیب رنجرور MAYBACH GLS600 هستش هم به اندازه اون لوکس و زیباست و هم موتور قدرتمندی داره
Hadi
۲۴ مهر ۱۴۰۱جالب بود فک میکردم G class بیشتر بیاره ولی بر عکس شد شاید باید GLS63s جا G میذاشتم…
مازیار
۲۴ مهر ۱۴۰۱شاهد چهار تغییر نسل رنجروور بودم و میتونم بگم هر دفعه سورپرایزی بزرگتر از دفعه قبل بود (البته نه هیچکدوم به اندازه ۱۹۷۰)
و راستش به عنوان یه دوستدار رنجروور هیچوقت دلم نمی خواست که صندلی سه ردیفه بشه اما نیاز بازاره و کاریش نمیشه کرد
بی خیال اسم
۲۴ مهر ۱۴۰۱داخلش آدم مست می کنه🤤
OM.01
۲۴ مهر ۱۴۰۱همونطور که داشتم مطلبو میخوندم فکر میکردم با بودجه 100k الی150kخرید خودروی مدرن امروزی منطقی تره یا یه خودروی رستونماد کلاسیک!
همین رنجروور شرکت های زیادی نسخه کلاسیک رو رستونماد معرفی کردن قیمت های حدود 150k.
شاسی،سیستم تعلیق،متریال کابین،موتور و… همه مطلق به 2021 اما ظاهر دهه80
https://www.forbes.com/sites/alistaircharlton/2021/11/24/kingsley-ulez-reborn-range-rover-review-suvs-dont-get-cooler-than-this/?sh=1c129c461b6a
حالا این بنظرم معمولی هست بزنید گوگل range rover Classic restonmod نسخه های رستونماد دیگری میبینید بعضی ها خیلی خوبن.
OM.01
۲۴ مهر ۱۴۰۱با بودجه یکسان:
خرید رنجروور p400 جدید=لایک
خرید رنجروور رستونماد کلاسیک=دیس لایک
مانی
۲۴ مهر ۱۴۰۱restored and modified=restomod
N???
R@min
۲۴ مهر ۱۴۰۱ماشین های رستوماد بیشتر بین محصولات کلاسیک پرفورمنس مثله ماسل ها و اسپرت های ژاپنی و آلمانی یا سدان های کلاسیک طرفدار بیشتری داره. بنظرم خرید یه رنجرور مدرن خیلی منطقی تره.
کرگدن باواریا
۲۴ مهر ۱۴۰۱به امید روزی که بریم سایت اختصاصی رنجروور ایران ؛ یه همچین قصر متحرکی رو سفارش بدیم بدون پرداخت عوارض گمرگی ؛ شیرینی عوامل بازَرگان ! ما ایرانی ها هیچی از جماعت دبی و ترکیه کم نداریم ؛ نداشتیم و نخواهیم داشت.
روزی که دلار به ۱۰ هزار تمن برسه خیلی راحت از ۶ ماه تا ۲ سال هر قشری میتونن از این قصر پر ابهت بهرمند بشن..!
حسین
۲۵ مهر ۱۴۰۱افتخار اینه که خودت بسازیش نه مثل آدمهای دم دستی چشمت به دست دیگران باشه؛ بزرگ باش
کرگدن باواریا
۲۴ مهر ۱۴۰۱به اُمید روزی که بریم سآیت اِختِصاصی رنجروور ایرآن ؛ یه همچین قَصر مُتَحرکی رو سِفارش بِدیم بِدون پَرداخت عَوارِض گُمرُگی ؛ شیرینی عَوامِل بازَرگان ! ما ایرآنی ها هیچی از جَماعت دُبی و تُرکیه کَم نَداریم ؛ نَداشتیم و نَخواهیم داشت.
روزی که دلآر به ۱۰ هزار تُمن برسه خیلی راحت از ۶ ماه تا ۲ سال هر قِشری از هَر دَهَک جآمعه میتونن از این قَصر پُر اُبهت بَهرمند بِشن..!
فريد
۲۴ مهر ۱۴۰۱واقعاً از هر دهک؟ دلار ۱۰ تومن؟ ماشین بالای ۱۰۰ هزار دلاری؟ ارزوت قشنگ بود ولی اخرشو خراب کردی
کرگدن باواریا
۲۴ مهر ۱۴۰۱دوست عزیز ! قطعا دلآر ۳۰ تمن باقی نمیونه اگه موفقیتی در کار باشه ! اَرزِش پول ما هم بالا میره ناسلامتی روی گَنج نشستیم ها !
فريد
۲۴ مهر ۱۴۰۱اگر
بیژن
۲۴ مهر ۱۴۰۱یه کشور تو دنیا معرفی بفرمایید که تمامی دهک های جامعه اش بتونن ماشین لوکس سوار بشن.
امیدواری یه چیزه، خیالپردازی یه چیز دیگه.
کرگدن باواریا
۲۵ مهر ۱۴۰۱ایالت متحده دیترویت و شیکاگو درامد یک کارگر معمولی ماهانه ۸ هزار دلاره ؛ هرطور حساب کنی میتونه با هرچقدر پسانداز، کمتر از دوسال صاحب این ماشین شه .
حالا این رویاس ؟ یا سَرَت را عین کَپک در بَرف فرُو کن البته مخارج زندگی هم در آنجا بالاهست
مجتبی .
۲۵ مهر ۱۴۰۱قطر امارات کویت عربستان که اتفاقا وجه مشترک داریم. البته برای اکثر اونا داشتن این ماشین رویا نیست یک میل دم دستیه آرزوهای اونا برا ماقفله
احمدرضا
۲۴ مهر ۱۴۰۱خیلی شیک و زیبا
Royal Driver Uk 70
۲۴ مهر ۱۴۰۱رنج روور مردی با غیرت و با پرستیز و اشراف زاده از قلب بریتانیا ♥️
R@min
۲۴ مهر ۱۴۰۱سلطان بلامنازع این کلاسه. فقط ای کاش کابینش با جگوار یکی نبود و طراحی خاص خودشو داشت.
کرگدن باواریا
۲۴ مهر ۱۴۰۱یکمی شبیه f pace شده خصوصا اینفوتیمنت
یوسف
۲۵ مهر ۱۴۰۱خدایا خودت آزادش کن واسه ما ایرانی ها
ارش
۲۵ مهر ۱۴۰۱بهترین شاسی بلند آفرودی که هم لوکس می باشد و هم اسپرت
یاس ی
۲۵ مهر ۱۴۰۱رنجروور هر روز بهتر از دیروز،
عالیه عالی
ولی اگه دلار ده هزار تومان هم بشه باز همه نمیتونن ماشین بالای صد هزار دلاری سوار بشن. الان توی اروپا و آمریکا این کلاس از ماشینها در دسترس قشر متوسط رو به بالاست. شما هزینه های زندگی را هم در نظر بگیر، هزینه های نگهداری اینجور ماشینهارو در نظر بگیر.
بل هدلار بشه ده هزار تومان اوضاعمون خیلی خوب میشه ولی داشتن رنجروور مدل روزمثلا برای یک کارمند معمولی دیگه رویاست. اگه مثل قدیم واردات بدون محدودیت آزاد بشه اونوقت میشه مدلهای یکی دوسال کارکرده را متصور شد برای قشر متوسط جامعه. به شرط فراهم شدن امکان تعمیر و نگهداری با قیمت مناسب
یانکی.من هم فرزند کسی هستم.آبان سرخ.
۲۵ مهر ۱۴۰۱سلطان کراس اوورهای لوکس.کلش رنجروور یه suv واقعی هم داشت