پس از معرفی نسل جدید رنجروور، حالا نوبت به برادر کوچکتر آن یعنی رنجروور اسپرت رسیده است یعنی خودرویی که رقیب پورشه کاین و بیامو X5 خواهد بود. ما به بهروزرسانیهای طراحی تکاملی محصولات جدید لندروور عادت کردهایم و نسل سوم رنجروور اسپرت هم از این قاعده مستثنی نیست. این خودرو بدون آنکه تغییری اساسی را در ظاهر تجربه کرده باشد، شیکتر و مدرنتر از نسل قبلی به نظر میرسد. کراساوور جدید لندروور در عناصری مثل چراغهای جلوی بسیار باریک و دستگیرههای در مخفی، هم از نسل جدید رنجروور و هم از اووک کوچکتر الهام گرفته است.
در طراحی داخل نیز ارتباط واضحی بین رنجروور اسپرت جدید و رنجروور بزرگتر به چشم میخورد اما در اینجا نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی و کنسول میانی با شیب بیشتری طراحی شدهاند تا نشان دهند رنجروور اسپرت قرار است بیشتر روی پرفورمنس تمرکز داشته باشد. در داخل این خودرو همچنین سرنشینان از فضای پای بیشتر، تنظیم ۲۲ جهتهٔ صندلیها با ماساژور، سیستم تصفیه هوای پیشرفته، سیستم صوتی سفارشی مریدیان ۱۴۳۰ واتی با ۲۹ بلندگو، سیستم فعال مقابله با سروصدا و صفحه آمپر دیجیتالی ۱۳.۷ اینچی بهرهمند میشوند.
برخلاف طراحی بیرونی، زیر پوست رنجروور اسپرت جدید تغییرات بسیار بزرگی صورت گرفته که اصلیترین آنها استفاده از پلتفرم جدید MLA-Flex مشترک با نسل جدید رنجروور است. این پلتفرم که فاصلهٔ محوری خودرو را ۵۴ میلیمتر افزایش داده، برای تجهیز به پیشرانههای هیبریدی خفیف، پلاگینهیبریدی و تمام الکتریکی طراحی شده است. بااینحال نسخهٔ تمام الکتریکی در سال ۲۰۲۴ از راه خواهد رسید و رنجروور اسپرت جدید فعلاً با موتورهای بنزینی، دیزلی و پلاگینهیبریدی به بازار خواهد آمد.
خبر خوب اینکه موتورهای چهار سیلندر قدیمی این خودرو حالا با نمونههای شش سیلندر خطی جدید جایگزین شدهاند و برای کسانی که خواهان پرفورمنس بالاتر هستند نیز پیشرانهٔ V8 همچنان در دسترس خواهد بود. مدلهای پایهٔ رنجروور اسپرت در بازار آمریکای شمالی P360 و P400 هستند که هردو از پیشرانهٔ شش سیلندر خطی توربو استفاده میکنند اما این موتور در دو مدل مذکور به ترتیب ۳۶۰ و ۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید میکند. کسانی که قدرت بیشتری میخواهند اما میتوانند سراغ مدل P530 بروند که مثل رنجروور جدید، به پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی بیامو با ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. این نسخه ظرف ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
در لیست موتورهای رنجروور اسپرت دو مدل پلاگینهیبریدی بنامهای P440e و P510e هم وجود دارد که هردو از پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی بنزینی و پکیج باطری ۳۸.۲ کیلووات ساعتی استفاده میکنند اما اولی ۴۴۰ و دومی ۵۱۰ اسب بخار قدرت دارد. هردوی این نسخهها همچنین طبق معیارهای WLTP میتوانند تا ۱۱۵ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کنند.
علاوه بر این، در اروپا دو مدل دیزلی بنامهای D300 و D350 هم ارائه میشود که هردو به یک پیشرانهٔ ۳ لیتری شش سیلندر خطی توربودیزل به ترتیب با ۳۰۰ و ۳۵۰ اسب بخار قدرت مجهز هستند. انتقال نیروی تمام موتورهای رنجروور اسپرت جدید از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک ZF صورت میگیرد و تمام مدلها بهصورت استاندارد به سامانهٔ چهارچرخ محرک مجهز هستند. این سیستم هوشمند بوده و در زمانی که تشخیص دهد چرخهای عقب از کشش کافی برخوردار هستند، میتواند انتقال نیرو به چرخهای جلو را قطع کند تا مصرف سوخت کاهش یابد.
برخلاف اکثر محصولات لندروور، در رنجروور اسپرت بیشتر رفتار و هندلینگ جادهای اهمیت دارد تا تواناییهای آفرود و به همین دلیل، مهندسان این شرکت تمام نسخههای نسل جدید کراساوور میان سایز خود را به کمکفنرهای بادی جدید دو محفظهای مجهز کردهاند درحالیکه نسخههای بالاتر از سیستم فرمان گیری چرخهای عقب هم برخوردار هستند. علاوه بر این، رنجروور اسپرت جدید به سیستم کنترل فعال ۴۸ ولتی بادیرول هم مجهز شده که به گفتهٔ لندروور، کنترلی مشابه رنجروور اسپرت SVR قدیمی را با راحتی بیشتری ارائه میکند.
هرچند تعداد کمی از خریداران این خودرو از مسیرهای آسفالت فاصله میگیرند اما به گفتهٔ لندروور، سیستم تعلیق بادی جدید و سیستم فرمان گیری چرخهای عقب که رفتار جادهای خودرو را بهبود میبخشند، در آفرود هم کمک خواهند کرد. علاوه بر این، نسل جدید رنجروور اسپرت به یک کروز کنترل آفرودی جدید هم مجهز شده است که موارد مختلفی مثل شیب و جهت حرکت خودرو را کنترل کرده و سرعت را متناسب با آن تنظیم میکند. در این ماشینی حالتی بنام Wade هم تعبیه شده که ارتفاع از زمین را به حداکثر میرساند و تمام دریچههای کابین را میبندد تا امکان حرکت در عمق حداکثر ۹۰ سانتیمتری آب را فراهم کند.
نسل جدید رنجروور اسپرت هماکنون برای خرید قابل سفارش است و قیمت آن برای نسخهٔ پایهٔ P360 SE در بریتانیا از ۷۹,۱۲۵ پوند و در آمریکا از ۸۳ هزار دلار آغاز میشود که این رقم در مدل P530 First Edition تا ۱۲۱,۵۰۰ دلار بالا میرود. هرچند نسل جدید این ماشین به میزان قابلتوجهی از نسل قبلی با قیمت پایهٔ ۷۰,۹۰۰ دلار گرانتر شده اما هنوز هم خیلی از رنجروور با قیمت پایهٔ ۱۰۴,۵۰۰ دلار ارزانتر است.
reza-srt
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱واقعا حیفه روی بعضی ماشین ها به جای انجین ۶ یا ۸ سیلندر موتور جارو برقی گذاشت
کافر مقدس
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱حیف اونجاست که با 8سیلندر نمیشه قدرت و شتاب و گشتاور یک انجین جاروبرقی رو گرفت وعلا رو هامر هم میذاشتن و طبق معمول میرفتی کلی بنزین میسوزوندی و سرب هدیه میکردی به ریه مابقی
ای تسلا و لوسید و ریویان و فورد و مرسدس و بی ام و احمق که همه ش دنبال جاروبرقی ساختن هستن ای خاک عالم
reza-srt
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱حرف تو درسته،شتاب یه یه جارو برقی رو هیجوقت ۸ سیلندر حتی ۱۲ سیلندر هم بهش نمیرسه،ولی یه موضوع،ماسل کار ها یا GtR،یا سوپرا،بدون صدای موتورشون ارزشی دارن؟؟
همه چی به عدد نیست بعضی موقع ها باید به علاقت هم رجوع کنی،حالا ۱ ثانیه زود تر یا دیر تر به ۶۰ مایل برسی کار به جایی نمیرسونه،
راستی مگه چند تا از این ماشین های پرطرفدار هست که آلودگی دنیا رو انداختی گردنش،کامیون ها رو،کارخونه ها یا… دیگرو درست کنن
سیدمحسن
۱۰ خرداد ۱۴۰۱آقارضا کارداری به عقب یاجلوش، اصلن دیدی یافقط ازروی عکس نظرمی ی، بایدت حسرت موندبامافیای خودروی که ماداریم
Reza.M
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱عقبش چندان به دل نمیشینه و با اینکه طراحسه داخلیش خیلی قشنگه انتظاره یه فرمونه قشنگ تر داشتم😐…ولی در ماشینه محشریه خصوصا وقتی ۸ سیلندره سوپرچارجش بیرون بیاد
مسعود
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱عجب چیزیه پسر
net
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱چراغ جلو و چراغ عقب باریکتر شده خوبه اگر نوک چراغ جلو کمی داخل جلوپنجره نشده بود و مسطح بود قشنگتر میشد و اگر وسط چراغ عقب مشکی نبود قشنگتر میشد.صفحه نمایش بزرگ با حاشیه کم قشنگه اگر شناور نبود و به داشبورد چسبیده بود قشنگتر میشد.مثل ماشینهای دیگر رنجروور اگر ستون شیشه عقب و ستون جلو مشکی متضاد نبود قشنگتر میشد مثلا در این عکسها اگر ستون شیشه جلو و عقب قرمز بود قشنگتر میشد.اگر دو اگزوز دایره ای خاکستری داشت قشنگتر میشد.طراحی داخلی یکپارچه مشکی داشت قشنگتر میشد
مازیار
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱خیلی دلم میخواد اتومبیل محبوب شما _ البته اگه ساخته شده _ به لحاظ طراحی و ریزه کاری های بدنه (داخلی و خارجی) رو بدونم که چطوری “قشنگتر میشد”
چون شما بدون استثناء از تمام اتومبیلها ایرادات فراوان طراحی میگیرید
واقعا دلم میخواد بدونم
میشه لطفا؟
و همچنین اگه زحمتی نیست نظرتون رو راجع به طراحی استون مارتین ONE77
ممنونم
reza-srt
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱مارچلو گاندینی کی بودی تو؟؟؟
net
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱چراغ جلو و چراغ متصل عقب و قوص اطراف شیشه دربها هیوندای ازرا گرنجور مدل ۲۰۱۲ تا اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۷ شبیه one77 هست.اگر چراغ عقب متصل one77 خط نازک نبود و مثل چراغ عقب ازرا گرنجور پهن بود قشنگتر میشد
مازیار
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱پس اگه ONE77 شبیه آزرا گرنجور بود “قشنگتر میشد”
ممنون همه اون چه که لازم بود رو دونستم
مازیار
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱سادگی همیشه بهترین گزینه هست
اما کمپانی های معدودی قادرند سادگی رو با زیبایی
و ماندگاری ترکیب کنن (عکس آخر)
مازیار
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱اما نمای عقب اون رندر با چراغهای یکپارچه رو بیشتر دوست داشتم
Reza Waffen SS
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱حالا شد یه رنجروور واقعی و دوست داشتنی 👌👌👌
hssn
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱راجب طراحیش واقعا نمیدونم چی باید بگم…
محمد امین
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱به نظرم p510e بهترین باشه چون که مصرف سوخت کمتری داره و به دلیل موتور الکتریکی برای استفاده های شهری و روزمره خیلی مناسب تره و قطعا اصتحلاک کمتری داره نسبت به موتور v8 و در مجموع راندمان بهتری داره
البته نسخه ی p530 قطعا اسپرت تره …
رنگ قرمز واقعا برای این ماشین جذابه..درسته طراحیش مربوط به خیلی وقت پیشه ، ولی یک درصد از جذابیتش کم نشده
javadhy
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱جناب پروفایلتون jaguar xj220 هستش یا من اشتباه میکنم؟(نمیدونم چرا یه حسی بهم میگه اشتباه میکنم)
محمد امین
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱نه جگوار نبست ، فراری سری p هست ، مخصوص مسابقات استقامتس لمان و دایتونا در دهه شصت طراحی شده، اولین نسلش هم سال ۱۹۶۶ به اسم 330p3 بود که طراحی خودرو های این کلاس رو تغیر داد
javadhy
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱سپاس بخاطر توجهتون
Mf1
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱من فکر میکردم یه هایپرکاره جدیده نگو خودرو مال ۶۰ سال پیشه درحالی که بیشتر به یه خودرو امروزی میخوره مشخصه اون زمان فراری چقدر از زمان خودش جلوتر بود هرچند اون زمان برای خودش هایپر کار بوده
javadhy
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱احساس میکنم نسبت به نسل قبلش افت در طراحی داشته به خصوص در بیرون شایدم چون اولین باره میبینیمش به نظرم آدم از نزدیک این ماشینو ببینه جذاب به نظر بیاد
ممد ژانگولر
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱به نظرم طراحی بیرونش خیلی تکراری وکهنه شده و جا برای تغییر داشت
اما داخل عالی 👌
ممد ژانگولر
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱رنجرور یعنی این مدل
آخرشه 👌
الخصوص رنگ نوستالوژی شتریش :
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/range-rover-gets-colour-splash-50th-anniversary
AMIR / ARMI
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱به نظرم چراغ ها زیادی در ارتفاع هستن
رنجروور هم همینجوریه یکم باید پایین تر باشند
جا داشت جلو پنجرش هم یکم بزرگ تر بشه و ارتفاعش بیشتر بشه
حس جالبی به من نداد ظاهرش
داخلش هم کاش درچه های هوا رو مخفی بکنن حالا که اینقدر مینیمالیستی دوست دارن
پدرام
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱عالیه طراحی اش فقط اون کمپانی هایی که فکر می کنن ابهت و عظمت به گذاشتن گریل گنده است این ماشین رو ببینن و یاد بگیرن برای خودنمایی همیشه نیاز به جنگولک بازی و گریل بزرگ نیست بعضی وقت ها وقار و شکوه تو سادگی هست
Hamid
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱واقعا با ابهته…
البته عقبش جا داشت یکم بهتر باشه بنظرم …
Farzad
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱دوستان خاطرشون هست یه کاربر خوب داشتیم به اسم ماهان که از تجربیات رانندگیش با رنجروور برامون مینوشت که اونم نمیدونم چرا مثل خیلی های دیگه نمیاد پدال :/
مازیار
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱امیدوارم بزودی با تجربه تست نسل پنجم رنجروور برگردن
Saman
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱Farzad ماهان فیک یکی از نویسندگان پدال بود و تنها چیزی هم که تست نکرده بود پاگانی و بوئینگ 747 بود زیاد جدی نگیرید.
سهند
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱خیلی عالی شده هم از نظر طراحی و هم از نظر تکنولوژی و…
مطمئنم از نظر کیفیت سواری بهترین شاسی بلند میان سایز است (البته این در نسل قبلیش هم بود)
یوسف
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱عاشقشم
رضا
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱به این میگن طراحی …
جذاب و ماندگار
Jdm باز
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱زیباست ولی عقبش جای کار داره و به نظرم با یه فیس لیفت حل میشه
کابین هم فوق العاده زیبا و عالی هست
در کل من خوشم اومد
TML BN
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱هر سال چراغ نازک تر😂😂
Hadi
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱واقعا طراحی زیبا و بی نقصی داره 👌🏼…
سیدمحسن
۱۰ خرداد ۱۴۰۱آقای پدال عزیز، چرا به خودت زحمت میدی، واین همه نیرو وزحمت های طاقت فرسارامتحمل میشی، شمانیک میدانی، که حرفای شمابرای شناساندن محصولات جدیدخودرویی، کارعبث وبیهوده است، تازمانیکه مافیای خودرویی در ایران حاکم است، هیچکدام ازمردم، رفاه ماشینهای خوب ومناسب ر انخواهنددید، پس به خودت زحمت نده لطفا