بازتولید خودروهای کلاسیک به ویژه لندروور دیفندر بین شرکتهای گوناگون رواج دارد و خریداران نیز به این نوع خودروها علاقه زیادی نشان میدهند. همانطور که میدانید شرکت فراری تیراژ سالیانه حدود ۹ هزار دستگاهی دارد و بنابراین خریداران این خودروها ثروت زیادی دارند؛ اما با این وجود هم شما میتوانید شاهد دو SF90 مشابه در یک رویداد خودرویی باشید. دو خودرو با رنگ روسو کورسا، چرم ناپا مشابه و حتی رینگهای یکسان! چقدر شرمآور! بسیاری از ثروتمندان این موضوع را میدانند و حتی خریداران محصولات کمیاب فراری نیز به آن توجه میکنند و بنابراین شرکتها باید محصولاتی منحصربهفرد را تولید کنند. به همین خاطر است که برخی خریداران به دنبال شرکتهایی همچون زینگر میروند تا خودرویی تقریباً بیهمتا در دنیا را صاحب شوند.
شرکت ECD اتوموتیو دیزاین نیز جزو شرکتهایی است که در زمینه بازتولید خودروها فعالیت میکند. این شرکت در اورلاندو فلوریدا حضور دارد و مشتریان میتوانند محصولات کلاسیک لندروور، رنجروور و جگوار ای تایپ را بر پایه سلایق خود سفارش دهند. ما اخیرا به مقر این شرکت سفر کردیم تا ببینیم ساخت یک دیفندر کاملاً خاص و منحصربهفرد چه شکلی است. فرایند طراحی خودرو پیش از حضور خریدار شروع میشود و مدیر طراحی و فروش این شرکت آپشن های مدنظر خریداران را از پشت تلفن یادداشت میکند. با وجود بیش از ۱۰۰ صفحه آپشن خاص، خریداران میتوانند هر چیزی را انتخاب کنند. در هریک از این تماسهای تلفنی مدیر شرکت با هر آپشن ممکن بحث میکند که از رنگ بدنه تا دوخت های صندلی و حتی وزن برخی اشیا و دکمهها را شامل میشود.
همین شخصیسازی در بخش قوای محرکه نیز وجود دارد جایی که خریداران میتوانند پیشرانه ۴ سیلندر پایه، ۴ پیشرانه ۸ سیلندر و حتی قوای محرکه تسلا را برای لندروور دیفندر کلاسیک سفارش دهند. زمانی که این آپشن ها انتخاب شد ECD رندرهایی را تحویل خریدار میدهد تا خودرو را قبل از فرایند ساخت تماشا کند. این شرکت از مدلسازی پیشرفته سهبعدی استفاده میکند و به زودی حتی نسخه از این تکنولوژی به مشتریان اجازه خواهد داد تا خودروهای خود را در جادهها نیز تماشا کنند.
پس از تماشای مجازی دیفندر، مشتریان هنوز هم میتوانند جزئیات را تغییر دهند. شاید آنها بجای تریم مات خواهان تریم براقتر باشند یا رینگهای رترو را ترجیح دهند و بالعکس؛ و زمانی که تصمیم نهایی گرفته شد ECD جعبه هدیهای را به هر مشتری میفرستد که شامل نمونههای رنگ و چرم و بخشی از لندروور کلاسیک اصلی بکار رفته در خودروی تولیدی است. این تکه از خودرو میتواند یک پیچ یا لولای درب باشد.
حالا نوبت به خط تولید میرسد. اگرچه ECD همانند زینگر یا آیکن یک شرکت بازتولیدی است اما ورود به تأسیسات بسیار بزرگ این شرکت مشابه حضور در خط تولید یک خودروساز بزرگ خواهد بود. یکی از سه مؤسس شرکت ما را به بخشهای مختلف خط تولید میبرد. دو خط شمالی و جنوبی کار تولید را انجام میدهند. خط شمالی فقط مخصوص دیفندر و رنجروور کلاسیک بوده درحالیکه خط جنوبی نیز جگوار ای تایپ را میسازد. اسکات والاس مؤسس این شرکت میگوید:
حالا ما بخش تولید را طراحی کردهایم و بنابراین اگر همهچیز را چند متر آنطرفتر بچینید فضا برای خط سوم تولید نیز مهیا خواهد بود. ما اساساً میتوانیم ۱۸۰ دستگاه خودرو را در سال بسازیم. خط شمالی ظرفیت تولید سالانه ۶۰ دستگاه را دارد و همین موضوع درباره خط جنوبی نیز صدق میکند.
تولید کامل لندروور کلاسیک از زمان شروع مونتاژ (شامل زمان طراحی نیست) حدود ۱۰۰ روز طول میکشد. والاس و تیمش ۶۴۲ وظیفه شخصی را قبل از تکمیل هر خودرو و خروجش از درب کارخانه باید انجام دهند. هر ایستگاه نیز دارای چکلیستی است که باید قبل از ورود به مرحله بعدی تکمیل شود. والاس گوشی هوشمند خود را برداشته و یک برنامه موبایلی را نشان میدهد که دارای تمامی وظایف و جزئیات مدنظر بوده و پیشرفت هر مرحله را نیز نشان میدهد. این میزان توجه به جزئیات را معمولاً از یک شرکت بازتولیدی انتظار نداریم اما ECD در مرحلهای فراتر از انتظار کار میکند. او میگوید:
قطعاً یک راه اشتباه هم برای انجام سریعتر و ارزانتر این کارها وجود دارد. ما مشتریانی داریم که میگویند این کار را با ۱۸۰ هزار دلار انجام دهید. بله شما میتوانید این پروژه را با ۱۸۰ هزار دلار به پایان برسانید اما این روشی اشتباه خواهد بود.
ECD فقط از بهترین متریال استفاده میکند. کفپوش بکار رفته در هر لندروور دیفندر کلاسیک از بنتلی کانتیننتال گرفته میشود. به همین خاطر است که تمامی خودروها تا فریم جدا میشوند و مهندسان میتوانند از متریال ضد صدا استفاده کنند و عملکرد خودرو در این بخش حتی بهتر از کادیلاک اسکالید یا بی ام و X5 خواهد بود. حتی رنگ بدنه نیز بهتر از برخی برندهای لوکس و مطرح است. این دیفندرها از رنگ سطح بالایی که شما در گرانترین و بهترین محصولات پورشه و فراری میبینید سود میبرند. سطح شخصیسازی رنگ بدنه به حدی است که شما میتوانید رنگ موردعلاقه تیشرت خود را برای بدنه دیفندر انتخاب کنید. نکته جالب اینکه شرمت موردبحث از ۶ دوربین استفاده میکند تا شما بتوانید بهصورت زنده مراحل ساخت محصولات را تماشا کنید. مؤسس ECD میگوید همهچیز شفاف است و خبری از پنهانکاری نخواهد بود.
پس از تجربه سفری کامل در مقر این شرکت، ECD به ما اجازه داد پشت فرمان یکی از پروژههای تکمیل شدهاش بنشینیم. این خودرو یک دیفندر ۱۱۰ با قوای محرکه تسلا بود که از باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی و قدرت ۴۵۰ اسب بخاری سود میبرد. این خودرو در عرض ۴ ثانیه از سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و بسته به مشخصات انتخابی میتوانید انتظار شعاع حرکتی حدود ۳۲۰ کیلومتری را داشته باشید؛ اما در واقعیت اکثر مشتریان روزانه مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر را طی میکنند و بنابراین از بابت شعاع حرکتی مشکلی وجود نخواهد داشت. وقتی ما درب خودرو را باز کردیم سریعاً یک نکته هویدا بود: کیفیت روی همه اجزا. استفاده از چرم باکیفیت در کابین، تریم آلومینیومی و حتی غربیلک فرمان فربه و جذاب باعث شدهاند این دیفندر کلاسیک حس و حال بیهمتایی داشته باشد.
ECD میخواهد هر دیفندر هنوز هم سواری مشابه نسخه اولیه داشته باشد و پس از چند دقیقه حضور در جاده این موضوع به وضوح خودش را نشان میدهد. تکان های زیاد بدنه، فرمان مبهم مشابه وانتها و ارتفاع بسیار زیاد از سطح زمین! اما گشتاور آنی قوای محرکه تسلا و شتاب گیری نرم و بیصدا کاملاً منحصربهفرد هستند. بله شتاب گیری لندروور دیفندر کلاسیک مشابه سوپر اسپرتها نیست اما قطعاً بهتر از نسخههای ۸ سیلندر مشابه عمل میکند. دیفندر برقی تنها بخش کوچکی از کسبوکار بزرگ این شرکت است. به زودی جگوار ای تایپ بنزینی و برقی نیز تولید خواهند شد و هنوز برنامههای زیادی نیز وجود دارند که در آینده اعلام خواهند شد؛ اما از یکچیز مطمئن هستیم و آن اینکه اگر خواهان یک دیفندر و ای تایپ سفارشی و بسیار باکیفیت هستید حتماً با ECD تماس بگیرید.
مازیار
۳ آذر ۱۴۰۱روح و روان عشاق این اسطوره بهتر از این تحریک نمی شد😍
TML BN
۳ آذر ۱۴۰۱با این رینگ ها چقد جوون شده😂😂
حیف که فرزندت اصلا مثل خودت نیست ولی باز خیلی خوبه
امیرحسین
۳ آذر ۱۴۰۱نمی فهمم ماشین انگلیسی چه لزومی داره وی هشت باشه وی شش کافیه براش گویا دوتا امیرحسین تو سایت پدال هست یکیش منم یکیش یکی دیگه من فقط نظرمو تو پست های آقای احمد زاده میزارم
زمستانم
۲۴ آذر ۱۴۰۱خب مگه مطلب مهمی میگی ؟؟
HOSSEINK3
۳ آذر ۱۴۰۱اگر این خودرو قرار بود ب سلایق من فیس لیفت بشه :
6×6کردنش خیلی ب فیسش میاد
پانوراما
اضافه کردن ۲۰سانت ب کابین و تبدیل ردیف عقب ب vip
بازطراحی جلوپنجره
باز طراحی گرافیک چراغ ها
باز طراحی داشبورد
زاویه خروج و ورد بیشتر
و یک موتور 8سیلندر توربو
تغییر فرم گلگیر و آپشن های پایه ی ماشین افرادی
واقعا ماشین عجیبی میشه
یوسف
۳ آذر ۱۴۰۱لامصب بعد از 75 سال هنوزم جذابه…. هیچ وقت قدیمی نمیشه….