تجربه و آزمایشلندروور-رنجروور

اولین تجربه رانندگی با نسل جدید رنجروور اسپرت، جنتلمن بریتانیایی با قلب آلمانی

هرچند الکتریکی‌سازی در نسل جدید رنجروور اسپرت پررنگ‌تر شده است اما در سینهٔ این خودرو هنوز هم پیشرانهٔ V8 قرار می‌گیرد. رنجروور اسپرت V8 درواقع به همان اندازهٔ نسخهٔ SVR نسل قبلی سریع است اما ۱۷ درصد مصرف سوخت کمتری دارد. منبع این پیشرفت اما یکی از رقبای لندروور یعنی ب‌ام‌و است که پیشرانهٔ ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی خود را در اختیار شرکت بریتانیایی قرار داده است. این موتور جایگزین ۵ لیتری V8 سوپرشارژ قدیمی شده است و بنابراین آیا رنجروور اسپرت جدید شخصیت اصیل خود را از دست داده است؟ نه اصلاً.

هرچند توربوشارژرها معمولاً صدای موتور را خفه می‌کنند اما در شاسی‌بلند رنجروور هنوز هم غرش قابل‌توجهی به گوش می‌رسد. درواقع، موتور ۴.۴ لیتری V8 ب‌ام‌و هیچ‌وقت صدایی به این خوبی نداشته است. البته در حالت رانندگی پویا، صدا فقط به‌اندازه‌ای تولید می‌شود که مزاحم نباشد و صرفاً به لذت شتاب گیری‌های سخت اضافه کند. این پیشرانه همچنین نیروی بسیار زیادی دارد و با ۵۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۵۰ نیوتن متر گشتاور در کنار کشش چشمگیر سامانهٔ چهارچرخ محرک، رنجروور اسپرت را ظرف تنها ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

هرچند دوست داشتیم گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک در تعویض دنده‌ها کمی سریع‌تر عمل کند اما این گیربکس هنگام جابجایی بین دنده‌ها نرمی قابل‌توجهی دارد که ویژگی مثبت بزرگی خواهد بود. در همین حال، هرچند تأخیر توربوی اندکی وجود دارد ولی نمی‌توان به پاسخگویی موتور ایرادی گرفت زیرا این پیشرانه به‌سرعت دور می‌گیرد و سریعاً به اوج می‌رسد تا راننده را هیجان‌زده کند. به عبارت ساده، هرچند ممکن است در سال ۲۰۲۲ یک شاسی‌بلند هشت سیلندر صد هزار پوندی مثل این راه گران‌قیمتی برای لذت بردن باشد اما نمی‌توان انکار کرد که رنجروور اسپرت V8 واقعاً احساس خاصی دارد.

بخشی از این احساس خوب به خاطر شاسی خودرو است زیرا تیم مهندسی لندروور تمام تلاش خود را کرده است تا شخصیتی پویا و قابل‌رقابت با خودروهایی مثل پورشه کاین به رنجروور اسپرت جدید ببخشد. هرچند سخت‌افزارهای این شاسی چشمگیر است اما نحوهٔ تنظیم و کالیبره کردن هر سیستم برای اینکه به‌خوبی در کنار هم کار کنند نیز واقعاً تأثیرگذار است. پشت فرمان این ماشین به درخواست‌های خود، پاسخی متناسب از هر قسمت خودرو دریافت خواهید کرد. علاوه بر این، در صورت سفارش پکیج استورمر هندلینگ که سیستم آنتی‌رول فعال ۴۸ ولتی، سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب و دیفرانسیل فعال با کنترل الکترونیکی و کنترل گشتاور بُرداری را به همراه دارد، تعادل خوبی بین هندلینگ و راحتی جاده‌ای برقرار می‌شود.

به لطف کشش عالی و توانایی اکسل جلو برای کنترل بادی‌رول و جذب دست‌اندازها در پیچ‌ها، خودرو احساس پایداری و چسبندگی دارد. خودروی آزمایشی ما که از نوع فرست ادیشن با قیمت ۱۱۶,۱۹۰ پوند بود، به رینگ‌های ۲۳ اینچی مجهز است و حتی با این رینگ‌های بزرگ هم راحتی سواری خودرو چشمگیر است. در حالت رانندگی راحت، خودروی مثل قایق از روی اکثر دست‌اندازهای بزرگ عبور می‌کند و صرفاً آسفالت‌های بسیار خراب باعث اختلال در سواری و عملکرد کمک‌فنرهای نرم رنجروور می‌شود. البته تعلیق خودرو حتی روی این مسیرها هم عملکرد خوبی دارد و راحتی لوکسی را فراهم می‌کند.

هنگام قرار دادن حالت رانندگی روی داینامیک، شرایط تغییر بزرگی نخواهد داشت و شاسی با همان ویژگی‌ها فقط یک درجه پویاتر خواهد شد. این نشان می‌دهد که تکنولوژی‌های رنجروور اسپرت جدید درست همان‌گونه که باید کار می‌کنند. در همین حال، بخش مهمی از شخصیت خاص رنجروور اسپرت از ظاهر آن ناشی می‌شود. هرچند طراحی موضوعی سلیقه‌ای است اما این ظاهر تکاملی که برای اولین بار در نسل جدید رنجروور دیده شد مطمئناً نمای چشمگیری به خودرو بخشیده است. این خودرو همچنان به‌عنوان یک رنجروور اسپرت قابل‌تشخیص است اما حالا برای دههٔ جدید از نو طراحی شده است.

همین موضوع در مورد داخل خودرو هم صدق می‌کند یعنی جایی که علیرغم استفاده از پلاستیک ناخوشایند در غلاف بلندگوهای روی درها، به‌خوبی تزئین شده است. غیر این پلاستیک‌ها اما دیگر متریال داخلی کاملاً لوکس بوده و حتی در نمونهٔ آزمایشی گران‌قیمت و بالا ردهٔ ما احساس خوبی ایجاد می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های چشمگیر کابین رنجروور اسپرت جدید تکنولوژی است. در اینجا، هم صفحه آمپر دیجیتالی ۱۳.۷ اینچی و هم نمایشگر ۱۳.۱ اینچی اطلاعاتی-سرگرمی عالی هستند و سیستم اطلاعاتی-سرگرمی Pivi Pro با کارایی بالا و پاسخگویی فوری، آن‌ها را بهتر می‌کند. این چیزی است که در مورد نسل قبلی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی لندروور نمی‌شد گفت.

نسل جدید رنجروور اسپرت از لحاظ کارایی روزمره نیز خوب عمل کرده و هرچند از فضایی به‌اندازهٔ رنجروور فول سایز برخوردار نیست اما طبق هر استانداردی فضای زیادی را برای سرنشینان ارائه می‌کند. در اینجا فضای پا و سر در عقب هیچ مشکلی نداشته و صندوق بار ۶۴۷ لیتری هم کاملاً کاربردی است. درب صندوق برقی، اندروید اتو و اپل کارپلی بی‌سیم، شارژر بی‌سیم گوشی، هدآپ دیسپلی، تنظیم برقی صندلی‌ها با گرم‌کن، تهویه و ماساژور، انبوهی از سیستم‌های کمک‌راننده و… هم ازجمله تجهیزات این خودرو هستند. درواقع، در نسخهٔ فرست ادیشن هر چیزی که بخواهید، نیاز داشته باشید یا حتی به آن فکر کنید وجود دارد.

نکتهٔ منفی اما اینکه مصرف سوخت رنجروور اسپرت جدید چندان خوب نیست و هرچند این پیشرانهٔ جدید نسبت به موتور سوپرشارژ قبلی بازدهی قابل‌توجهی دارد اما با مصرف اعلامی ۱۱.۵ لیتر در هر صد کیلومتر و تولید ۲۶۱ گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر، هنوز هم به بنزین زیادی نیاز دارد. این در حالی است که در رانندگی‌های واقعی به‌احتمال‌زیاد حتی نمی‌توان به این اعداد نزدیک شد خصوصاً اگر همواره بخواهید از سمفونی موتور V8 لذت ببرید.

جمع‌بندی

نسخهٔ V8 رنجروور اسپرت جدید فروش خیلی بالایی نخواهد داشت اما نشان می‌دهد که محدودهٔ توانایی‌های کراس‌اوور میان سایز جدید لندروور چقدر گسترده است. این خودرویی سریع و حتی هیجان‌انگیز است اما بین این ویژگی‌ها با پرستیژ و شخصیت، راحتی سواری و هندلینگ تعادل برقرار گرده است. این موضوع در ترکیب با تکنولوژی‌های داخلی در حد تسلا و سطح جدیدی از کیفیت لندروور، نسل سوم رنجروور اسپرت را به شاسی‌بلند بسیار خوبی تبدیل کرده است.

مشخصات فنی رنجروور اسپرت

Range Rover Sport P530 2022

پیشرانه ۴.۴ لیتری V8 توئین توربو
قدرت ۵۳۰ اسب بخار
گشتاور ۷۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفرتاصد ۴.۳ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۱۱.۵ لیتر ترکیبی
تولید آلایندگی ۲۶۱ گرم در هر کیلومتر
قیمت ۱۱۶,۱۹۰ هزار پوند
امتیاز ۴.۵ از ۵

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
AutoExpress

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (3301 ديدگاه)

    خوبی که بهتر شد!
    بنظرم سری SV بیشتر دارای شخصیت کاملا متمایز
    یه رنجروور هست و سری اسپرت نزدیکتر به اس یو وی های اسپرت دیگه

    موافقم 34
    مخالفم 4
    1. mr-naftalin-az-roghan-abad-70

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1291 ديدگاه)

      کینگه این ماشین

      موافقم 27
      مخالفم 4
  2. mr-naftalin-az-roghan-abad-70

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1291 ديدگاه)

    عشق است رنجروور! دلبری میکند

    موافقم 30
    مخالفم 2
  3. ممد کادیلاک

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (42 ديدگاه)

    خبر راین R3 شست برد
    دمتون گرم از دیشب حالم گرفته بود

    موافقم 25
    مخالفم 2
    1. mr-naftalin-az-roghan-abad-70

      ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1291 ديدگاه)

      😂اون جوجه حال منم گرفته بود

      موافقم 12
      مخالفم 2
  4. AMANTE

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1911 ديدگاه)

    بشخصه بهش لقب Iron Man دنیای خودروها رو میدم.
    اولین بار که عکس هاش منتشر شد زیاد خوشم نیومد ولی بعد که چند تا ویدیو در دنیای واقعی ازش دیدم بدجوری عاشق اش شدم.
    با یک رنگ مشکی قشنگ میتونه جای ماشین گروه های گنگ انگلیسی مثل پیکی بلایندرز و… باشه.

    موافقم 22
    مخالفم 1
  5. T

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (354 ديدگاه)

    جزو بهترین شاسی بلند های جهان

    موافقم 19
    مخالفم 1
  6. یوسف

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1048 ديدگاه)

    وقتی نگاهش میکنم قلبم تند تند میزنه….. انگار یه موجود زنده ست و باهات حرف میزنه…. 😍😍😍😍😍

    موافقم 15
    مخالفم 2
  7. ایلیا

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (501 ديدگاه)

    به به مهندسی آلمانی،طراحی بریتانیایی
    ایجاست که باید بگی: perfect

    موافقم 8
    مخالفم 2
  8. زیزیگولو

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (6036 ديدگاه)

    زیباست👌👌👌👌

    موافقم 7
    مخالفم 1
  9. مشتاقی

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (173 ديدگاه)

    این ماشین میراث ملکه تازه درگذشته است

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. mr-naftalin-az-roghan-abad-70

      ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
      سوابق: (1291 ديدگاه)

      اره.. منم ناراحت شدم خبر درگذشت ملکه اومد :(

      موافقم 5
      مخالفم 10
      1. GMA

        ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
        سوابق: (850 ديدگاه)

        مرگ و زندگی ملکه یه کشور دیگه به حال ما چه فرقی داره که ناراحت بشیم؟!

        موافقم 11
        مخالفم 3
        1. mr-naftalin-az-roghan-abad-70

          ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
          سوابق: (1291 ديدگاه)

          همه رییس‌جمهورا ناراحت شدن باید اینو باز گفت؟ :)

          موافقم 3
          مخالفم 9
  10. the1

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (21 ديدگاه)

    کلا استایل و ظاهر تو دل برویی داره👌
    قطعا رنگ مشکیش خیلی با ابهت تر هم میشه😎

  11. nima1912

    ۱۸ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (20 ديدگاه)

    نسبت به قیمتش نمی ارزه بنظرم ماشین های بهتری تو این رنج قیمتی هست

    موافقم 1
    مخالفم 6

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا