رنجرور به عنوان شاسیبلند لوکس و آفرود جزو مشهورترین قدبلندهای دنیاست و در این مقاله میخواهیم به تاریخچه آن بپردازیم.
در سال ۱۹۴۷ میلادی بود که موریس ویلکس در حال پیادهروی بر روی شنهای ساحل ولش بود که طرح اولیه از خودرویی را که بتواند روی هرگونه مسیر دشواری تردد کند در ذهن خود حکاکی کرد. این خودرو یک سال بعد در نمایشگاه آمستردام و با نامی که همه با آن آشنا هستیم معرفی شد: لندرور! اولین نسل لندرور سری I موفقیت زیادی را کسب کرد. همانطور که ریچارد هموند قبلاً توضیح داده است، لندرور معمولاً اولین خودرویی بود که هنگام عبور از مسیرهای صعبالعبور و در مناطق دور افتاده دیده میشد. با اینکه لندرور سری I یک اسطوره به شمار میرفت و در طول این چند دهه نسخههای متنوعی از محصولات کارای لندرور تولید شده اما با گذشت زمان، داستان لندرور بسیار جذابتر شد.
اگر لندرور تمرکز بیشتری روی عملکرد جادهای و اشرافیت داشته باشد نتیجه نهایی چه خواهد بود؟ پاسخ ساده است: رنجرور! این روزها رنجرور همچنان جزو بهترین شاسیبلندهای لوکس و آفرود دنیاست و در سراسر دنیا به خوبی شناخته شده است؛ اما داستان رنجرور چگونه آغاز شد؟ این خودرو در تاریخچه بیش از نیم قرنی خود چگونه تکامل یافت و به جایگاه امروزی رسید؟ برای بررسی تاریخچه رنجرور پیشنهاد میکنیم حتماً با ادامه مطلب همراه ما باشید.
نسل اول رنجرور در سال ۱۹۷۰ و به منظور پر کردن خلأهای موجود در سبد محصولات لندرور تولید شد تا بیشتر روی جاده و راحتی سواری تمرکز داشته باشد و مهمتر اینکه ذهنیت جانسخت بودن و عدم وجود تجهیزات لوکس در خودروهای این خودروساز را تا حد زیادی بزداید. با اینکه لندرور در آن زمان از چیزی اطلاع نداشت اما رنجرور ابداع کننده کلاس شاسیبلندهای لوکسی بود که امروز میشناسیم. نسل اول این خودرو در طول ۲۶ سال تولید بیوقفه تکامل یافت و به آن درهای عقب، تجهیزات بیشتر و لوکستر، گیربکس ۵ سرعته، ترمزهای ضد قفل و حتی نسخه طویلتر افزوده شد. رنجرور نسل اول به حدی موفق ظاهر شد که تولید آن به مدت چند سال در کنار نسل بعدی P38A ادامه یافت. سرانجام داستان موفقیت این خودرو در سال ۱۹۹۶ به پایان رسید تا راه برای تولید مدلهای جدیدتر هموار شود. نیروبخش رنجرور کلاسیک پیشرانههای متنوعی بوده که یکی از آنها نمونه ۸ سیلندر روور است. این پیشرانه جزو مطمئنترین پیشرانههای تاریخ لندرور محسوب میشود. این نیروگاه تمام آلومینیومی بلوک کوچک که از طراحی بیوک سود میبرد توسط روور در دهه ۷۰ میلادی خریداری و روی خودروهای بریتانیایی متنوعی نصب شد.
پیشرانه موردبحث در رنجرور کلاسیک حجم ۳.۵ لیتری داشت و در ابتدا از کاربراتور استفاده میکرد. در ادامه پیشرانه ۳.۹ لیتری انژکتوری عرضه شد و یک نیروگاه ۴.۲ لیتری دیگر هم در کنار آن قابل انتخاب بود. نهایتاً رنجرور با پیشرانه دیزلی هم راهی بازار گردید. رنجرور کلاسیک امروز جزو خودروهای کلاسیک پرطرفدار است و در بین شرکتهای بازسازی و ارتقا نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. در این خودرو از هر پیشرانهای، از بلوک کوچک شورولت گرفته تا موتورهای برقی استفاده شده است.
برسیم به نسل دوم رنجرور که با نام پروجکت ۳۸ مشهور شد. این خودرو در سال ۱۹۹۴ عرضه گردید تا به مدت چند سال در کنار نسل اول تولید و عرضه شود. استایل خودرو با اینکه آشنا بود اما برای حس و حال دهه ۹۰ میلادی به روز شده بود هرچند رنجرور نسل دوم روی پلتفرم کاملاً جدیدی شکل نگرفت. این نسل با کد P38 شناخته میشود که P مخفف کلمه پگاسوس بوده است. در واقع پلتفرم بکار رفته در P38 نسخه بازنگری شده از همان پلتفرم نسل اول رنجرور کلاسیک بود؛ به عبارت دیگر، لندرور در حال فروش شاسیبلندی جدید به مشتریان در سال ۱۹۹۴ با پلتفرمی بود که ریشهاش به دهه ۷۰ میلادی بازمیگشت. زیر کاپوت هم تفاوت زیادی وجود نداشت و این رنجرور با پیشرانه ۸ سیلندر روور و نیروگاه دیزلی بی ام و عرضه شد.
بی ام و در آن دوران مالک لندرور بود و با اینکه بهطور مستقیم در توسعه P38 دخالت نداشت اما مدیران مونیخی تصمیم گرفتند رنجرور P38 را به مدت محدودی عرضه کنند. این خودرو در آن دوران خبرنگاران را خیلی تحت تأثیر قرار نداد و بنابراین مدیران لندرور سریعاً دست به کار شدند تا نسل جدید را توسعه دهند. این بار شاهد تولید محصولی متفاوت بودیم. نسل سوم رنجرور که با کد L322 شناخته میشد به عنوان مدل سال ۲۰۰۳ رونمایی گردید و به حدی نسبت به نسل قبلی پیشرفت کرده بود که همه را تحت تأثیر قرار داد. دیگر خبری از ساختار بدنه روی فریم قدیمی نبود و پیشرانههای ۸ سیلندر روور نیز حذف شده بودند.
این خودرو با شاسی کاملاً جدیدی که توسط بی ام و مهندسی شده بود عرضه شد. همچنین برای اولین بار در تاریخچه رنجرور از مونوکوک استفاده شد و قوای محرکه آن نیز کاملاً جدید بودند. طراحی خودرو نیز با اینکه به چشم همه آشنا بود اما مدرن شده بود. حتی زیر کاپوت نیز تغییرات متنوعی به چشم میخورد. بجای پیشرانه ۸ سیلندر روور شاهد پیشرانه ۸ سیلندر ۴.۴ لیتری بی ام و در نسخه HSE بودیم. همچنین بعدها رنجرورهای سوپرشارژردار نیز با پیشرانه ۴.۲ لیتری جگوار تولید شدند. نکته جالب اینکه پیشرانههای دیزلی مشترک با گروه پژو سیتروئن و خودروهایی همچون پژو ۶۰۷ و سیتروئن C6 نیز برای رنجرور در نظر گرفته شده بودند. خودروی موردبحث بهصورت استاندارد از سیستم چهار چرخ محرک، سیستم تعلیق بادی و دیفرانسیل مرکزی قفل شونده سود میبرد و به این موارد باید سیستم پاسخ سطوح لندرور را نیز اضافه کنیم که بسیار مشهور است. برخلاف رنجرور P38A، رنجرور L322 کلاس شاسیبلندهای لوکس و بزرگ را در اختیار گرفت و سرانجام توانست رنجرور را به آنچه که مستحق بود برساند. با وجود مشکلات قابلیت اطمینان بسیار زیادی که این خودرو داشت، L322 باعث انقلابی در بین شاسیبلندهای لوکس شد.
با ادامه موفقیت رنجرور، لندرور تصمیم گرفت اعضای این خانواده را گسترش داده و مردم بیشتری را جذب آن کند. اولین عضو جدید خانواده در سال ۲۰۰۵ و با نام رنجرور اسپرت معرفی شد. استایل این خودرو بسیار شبیه رنجرور اصلی بود اما همانطور که نامش نشان میداد، خودرویی اسپرت تر، سبکتر و جادهایتر بود. البته نباید اشتباه کرد چراکه رنجرور اسپرت هم در آفرود حرفهای زیادی برای گفتن داشت هرچند تمرکز اصلی آن روی جاده بوده است. این خودرو باعث تعجب افراد زیادی شد زیرا به موفقیت بالایی دست یافت و در سال ۲۰۲۰ از مرز فروش ۱ میلیون دستگاه عبور کرد. باید دانست زیر پوست رنجرور اسپرت هیچ اثری از خود رنجرور نبود و در واقع این خودرو بر پایه لندرور دیسکاوری LR3 شکل گرفته بود؛ اما در نسلهای بعدی هر دو خودرو از زیرساخت رنجرور فول سایز استفاده کردند. همچنین اکثر پیشرانههای رنجرور اسپرت نسل اول از جمله نیروگاه ۲.۷ لیتری دیزلی و ۸ سیلندر سوپرشارژردار جگوار با برادر بزرگتر مشترک بودند.
لندرور بار دیگر به دنبال گسترش اعضای خانواده رنجرور بود و در سال ۲۰۱۲ خودروی ایووک را بر پایه کانسپت LRX سال ۲۰۰۸ رونمایی کرد. این کراس اور کوچکتر از استایل گیرا، تجهیزات لوکس و برخی تواناییهای خارج از جاده سود میبرد و همه این ویژگیها به همراه قیمت جذابتر باعث شدند ایووک موفق باشد. خودروی موردبحث در ابتدا بهصورت سه در عرضه شد اما شروع خوبی نداشت. با اینکه ایووک های اولیه از پیشرانههای فورد استفاده میکردند اما در ادامه پیشرانههای خود لندرور روی آنها نصب شد. ایووک همچنان در بازار حضور داشت و در سال ۲۰۱۹ نسل دوم آن معرفی شد. این بار شاهد لوکستر شدن کابین بودیم ولی طراحی ظاهری خیلی تغییر نکرده بود. همین موضوع درباره قوای محرکه نیز صدق میکرد هرچند یک نسخه ۳ سیلندر پلاگین هیبریدی به خانواده ایووک افزوده شده بود.
اما رنجرور L322 پس از یک دهه حضور در بازار، در سال ۲۰۱۱ بازنشسته شد و جای خود را به نسل جدید L405 داد. این خودرو در بحث ظاهری تفاوت چشمگیری با مدل پیشین نداشت اما همچنان مدرنتر به نظر میرسید و از چراغهای جذابتر و رینگهای متفاوت سود برده بود. همچون همیشه، اکثر تغییرات در زیر پوست رنجرور رخ داده بودند. علاوه بر پلتفرم جدید، رنجرور L405 با شاسی تمام آلومینیومی معرفی شد که نتیجه آن وزن کمتر بود. با اینکه رنجرور خودروی سبکوزنی نیست اما کاهش وزن ۴۵۰ کیلوگرمی آن کاملاً قابلتوجه بود و روی سواری خودرو تأثیر چشمگیری گذاشته بود. چهارمین نسل رنجرور شاهد معرفی دوباره نسخه طویلتر به همراه تجهیزات لوکس زیادی بود. نیروبخش این خودرو هم پیشرانههای انجینیوم خود جگوار لندرور بود و نسخه سوپرشارژردار آن قدرت ۵۰۰ اسب بخاری داشت. سیستم پاسخ سطوح لندرور در این خودرو ارتقا یافت و از حالت خودکار جدیدی سود برد. رنجرور L405 در سال ۲۰۲۱ به پایان خط رسید اما بیشک طراحی زیبای آن همچنان جلبتوجه خواهد کرد.
همانطور که گفتیم رنجرور اسپرت جای خالی یک شاسیبلند اسپرت تر و جادهای را پر کرد اما یک حفره دیگر همچنان وجود داشت. پس از موفقیت بی ام و X6، نیاز بود که لندرور هم یک شاسیبلند کوپه بسازد و تا آن زمان برند موردبحث جزو معدود خودروسازانی بود که این کار را انجام نداده بود اما خودروی رنجرور ولار همان چیزی بود که طرفداران میخواستند. ولار در سال ۲۰۱۷ معرفی شده اما شبیه X6 یا GLE کوپه نیست. این خودرو از استایل مشابه رنجرور با برخی تغییرات از جمله خط سقف خمیدهتر سود برده و طراحی جذابی دارد. با اینکه ولار به سیستم چهار چرخ محرک و سیستم پاسخ سطوح مجهز شده اما از پلتفرم جگوار XE استفاده میکند هرچند تواناتر از آن چیزی است که تصور میکنید. تجهیزات لوکس متنوع، قوای محرکه گسترده شامل نسخههای هیبریدی و پلاگین هیبریدی و… در ولار وجود دارند.
نهایتاً به پنجمین نسل رنجرور با کد L460 میرسیم که در سال ۲۰۲۱ معرفی شده است. طراحی این خودرو بازهم روندی تکاملی را طی کرده اما ویژگیهای مدرن زیادی از جمله دستگیرههای در الکترونیکی دارد؛ اما موضوع مهم درباره L460 استفاده از پلتفرم جدید MLA-Flex است که هم از پیشرانههای درونسوز و هم از موتورهای برقی پشتیبانی میکند. لندرور بحث برقی سازی را جدی گرفته و دو نسخه پلاگین هیبریدی با برد برقی ۱۲۰ کیلومتری را معرفی کرده که بهترین عملکرد در این کلاس است.
رنجرور فول سایز برای اولین با کابین هفت نفره هم تولید شده و طبیعتاً میتوان نسخه طویلتر آن را نیز سفارش داد. برنامه سفارشی ساز SV هم مختص افرادی است که به پول اهمیت زیادی نمیدهند. جدیدترین نسل رنجرور و رنجرور اسپرت یکبار دیگر از پیشرانه ۸ سیلندر بی ام و با قدرت فراتر از ۶۰۰ اسب بخار استفاده کردهاند و دیگر خبری از پیشرانه ۸ سیلندر نسل قبل نیست. با وجود تغییرات رخ داده، L460 همچنان جزو بهترین شاسیبلندهای لوکس دنیاست.
TRD
۲۴ آبان ۱۴۰۳در زمینه شاسی بلندهای لوکس ( جاده ای ) یکی از بهترین ها بوده و هست اما برای آفرود ( دیفندر ) دیگه بنظرم شکوه قبل رو نداره و گزینه های بهتری در دسترسه
من خودم در شاسی بلندهای افرودر ، اول محصولات تویوتا – لکسوس به علت هزینه پایین و دوام بالا و فورد برانکو به علت قابلیت های بینظیر رو ترجیح میدم . دیفندر بعد از اینهاست چون نه شاسی مستقله نه هزینه های کمی داره
قنداق
۲۴ آبان ۱۴۰۳اگه از سوپرشارژر و ای سی یو c6 zr1 برای پیشرانه 572 استفاده کنیم با ریمپ چقدر قدرت میده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟.؟؟؟؟؟
hosen
۲۴ آبان ۱۴۰۳خیلی خیلی زیاد😂😂
قنداق
۲۴ آبان ۱۴۰۳👹👹👹👹
یانکی من هم فرزند کسی هستم
۲۴ آبان ۱۴۰۳جیپ گرند واگونیر سلام میرسونه وقتی لندروور تو فکر این بود چراغها رو گلگیر باشه یا تو جلو پنجره.وقتی ما رو میبینن میگن خوب چی میگم برید یکم دقت کنید دقت که میکنن میگن ما به جیپ گفتیم مااااا
دانیال_Surrey،England
۲۴ آبان ۱۴۰۳بزرگترین لطفی که لندروور به جیپ کرد این بود که دیگه شاسی نردبونی تولید نکرد.
وگرنه همین بازار رانگلر هم از بین میرفت.
جیپ متاستفانه دیگه مثل سابق نیست و حال و روز خوشی نداره.
به نظرم بهتره توسط لندروور خریداری بشه و جیپ به عنوان بازوی تیون محصولات لندروور ادامه بده،بهتر از اینه که به عنوان پژوی بَزَک شده فعالیت بکنه.
سوشیانت
۲۴ آبان ۱۴۰۳لندرور الان هرچی موتور داره به لطف همکاری با بی ام و و جگواره😂 رنجرور هم تا همین چند وقت پیش هیچکدوم از مدل هاش تایر مخصوص آفرود نداشتن حالا شاسی مستقل که بماند
datsun
۲۴ آبان ۱۴۰۳بیمر هم اولین شاسی بلندش رو با کمک لندروور تولید کرد پس لندروور هم لطف بزرگی به بیمر کرده:)
مازیار
۲۴ آبان ۱۴۰۳همینطور انتقال قدرت X-DRIVE که بیامو با همون توی درگها پوستها از سرها کنده😁
سوشیانت
۲۴ آبان ۱۴۰۳بی ام و اصن شاسی بلند نداره فقط کراس اوور میزنه
datsun
۲۴ آبان ۱۴۰۳حالا هرچی که تو اسمش میزاری
امیرحسین
۲۴ آبان ۱۴۰۳اقا دانیال جیپ چرا حال و روز خوبی نداره؟
C4
۲۴ آبان ۱۴۰۳اُسکُلان تیس
مازیار
۲۴ آبان ۱۴۰۳تو نسل چهارم که مونوکوک تمام آلومینیومی برای اولین بار در یک SUV استفاده شده بود و کاهش وزن ۴۵۰ کیلویی بدنبال داشت، پیشنهاد شد که تمام شیشههای رنجروور دوجداره بشه اما بخاطر بالا بردن مرکز ثقل عملی نشد.
و تفاوت بارز رنجروور کلاسیک با بقیه خودروها نسبت ۴۳ درصدی ارتفاع شیشه جانبی به ارتفاع کل خودرو هست که در کنار کاپوت کوتاه میدان دیدی بسیار بیشتر از سایر خودروها بوجود آورده
🥇M🏆 Bavaria///👑
۲۴ آبان ۱۴۰۳مرسی شاهین جان عجب مطلبی نوشتی 🙏❤️❤️
من این و باید به حال فرصت فردا جمعه بخونم که کارم کمتره و لذت ببرم😁😎
سورج
۲۴ آبان ۱۴۰۳از 1975 میلادی تا امروز رنجرور سوارم بی نظیر و غیر قابل مقایسه… هست . رنجرور در دشت و بیابان با آن ناهمواریهای… خودش را بصورت هیجان انگیزی نشان میده و قابل اعتماد سواری نرم ، هندلینگ خوب ، مسلط بودن ، ترمزهای چهار چرخ دیسکی و… از ویژگیهای این اثر هنریه و …
علی
۲۴ آبان ۱۴۰۳فکرش رو بکنید در ۱۹۷۰ ۴ چرخ دیسک بوده و اون کمک که زیر اتاق داره باعث نرمی مضاعفش میشده کسی که رنجرور سوار شده حتی مدلهای قدیمی مثل ۱۹۷۵ دیگه نمیتونه به اتومبیل دیگه ای فکر کنه.