مدل جدید لندروور با نام دیسکاوری ۵ حداقل ۱۸ ماه تا ورود به بازار فاصله دارد و در همین حال، یکی از بزرگترین تغییرات در مفهوم مدلهای لندروور را در تاریخ این کمپانی به همراه خواهد داشت. دیسکاوری ۵ نه تنها قابلیتهای بالاتری در خارج از جاده دارد، بلکه از لحاظ تکنولوژی نیز حرکتی رو به جلو داشته است.
شروع زندگی مدل دیسکاوری به عنوان یک نمونه اقتصادی و مقرون به صرفه از «رنجروور» بود. دلیل طراحی این خودرو، مقابله با رشد روزافزون آفرودهای ژاپنی بود که رفتهرفته در حال تصرف بازار بریتانیا در سالهای پایانی دهه ۱۹۸۰ میلادی بودند. این مدل، با اینکه از لحاظ قابلاعتماد بودن و یا کیفیت ساخت در سطح بسیار بالای قرار نداشت، ولی به سرعت به عنوان یک خودروی خانوادگی و یک وسیله نقلیه کاری در بازار محبوبیت پیدا کرد. این موضوع، محبوبیت نامحسوس برند لندروور را نیز نشان میداد؛ چیزی که انتظار آن نمیرفت. شاید همین امر و پرستیژ برند لندروور باعث شد تا بامو در سال ۱۹۹۴ گروه روور را که شامل لندروور نیز میشد، خریداری کند. احیای دوباره مدل دیسکاوری در سال ۲۰۰۴ که این بار تحت مالکیت فورد صورت میگرفت، آن را تبدیل یک خودرو کامل جاده و خارج از جاده کرد. شاسی سنگین ولی مستحکم T5 و قابلیتهای بینظیر آفرود نظر بسیاری از مالکان قدیمی لندروور را به خود جلب کرد.دیسکاوری ۳ با ظاهری تهاجمی و وحشی نظر متخصصان هنر طراحی را به خود جلب نمود و طراحی ساده داخل کابیناش آن را تبدیل به حرکتی مدرن در بین خودروهای سنتی لندروور کرد. امّا درعینحال، در میان جامعه و بازار، چندان مورد توجه قرار نگرفت. در همین حال، یک کمپین گسترده در مقابل شاسیبلندهای بزرگ شکل گرفت و وقتی مشتریان زن از لیست خریداران دیسکاوری کنار رفتند، آمار فروش به شکل قابلتوجهی فروکش کرد. دیسکاوری ۴ در مقابله با این حرکت، از یک کابین لوکس به سبک رنجروور استفاده کرد و طراحی نرمتری برای بدنه درنظر گرفت. این مدل، علیرغم داشتن ویژگیهای مدرن دیسکاوری در یک خودروی ۷ سرنشینه با قابلیت آفرود مناسب، نتوانست در بازار جهانی جایگاهی برای خود پیدا کند. در همین حال، طرفداران متعصب لندروور میخواستند که دیسکاوری طبیعت زمخت و فضای بزرگ خود را حفظ کند.
دیسکاوری، حتی در روزهای اوجش نیز نتوانست بیشتر از رقیبی مانند بامو X5 به فروش برسد. با این که X5 یک نوع بسیار متفاوت از شاسیبلند است، ولی هردوی این خودروها در یک بخش از بازار جهانی برای خانوادههای شهری رقابت میکنند؛ جایی که بهمراتب گسترده از بخشی است که در آن مشتریان خودروها فقط برای مصارف خارج از جاده نیاز دارند.
دیسکاوری ۴ به انتهای عمر خود میرسد و بامو X5 یک مدل جدید به شمار میرود. در همین حال، آمار فروش کنونی، وضعیت بازار را برای ورود دیسکاوری ۵ روشن میکنند. در ۵ ماه سال جاری میلادی، لندروور ۱۷۹۲۰ دستگاه دیسکاوری به فروش رسانده که نسبت به آمار ۱۸۸۰۴ دستگاه در سال ۲۰۱۳، کاهش نشان میدهد. در مقابل، بامو ۵۵۱۳۶ دستگاه از X5 بین ماههای ژانویه تا می ۲۰۱۴ به فروش رسانده که نسبت به آمار ۴۳ هزار دستگاه در دوره مشابه در سال گذشته رشد نشان میدهد.
اختلاف بین فروش بین مدل قبلی X5 در سال پایانیاش با دیسکاوری ۴ در ۱۸ ماه پایان عمرش، چیزی بیش از ۲۴ هزار دستگاه یا حدود ۲۰۰ درصد است. لندروور برای رسیدن به رقیبش کار بسیار سختی دارد. در همین حال، دیسکاوری جدید از تکنولوژیهای پیشرفتهای بهره خواهد برد.
سیستم تعلیق: لندروور پیشگام استفاده از سیستم تعلیق از پیش تنظیم شده و تنظیمات موتور و ESP برای استفاده در مسیرهای مختلف شده است. تکنولوژی جدید میتواند با استفاده از تکنولوژی جدید سطح جاده را «بخواند» و با توجه سیستم تعلیق و گیربکس را تنظیم کند.
طراحی: در طراحی سعی شده تا ظاهر دیسکاوری حفظ شود و در همین حال از جریان سطوح بهینه در بدنه و طرحهای چهارگوش کمتر در پنجرهها استفاده شود. در نتیجه دینامیک طراحی افزایش پیدا کرده و با وجود فضای بزرگ در داخل و ظرفیت حمل وسایل زیاد، از لحاظ کیفیت ظاهری به X5 رقیب نزدیکتر شده است.
ساختار: – دیسکاوری ۵ بر اساس همان ساختار آلومینیومی که در رنجروور و رنجروور اسپرت استفاده شده، ساخته میشود و در کارخانه سولیهول (Solihull) ساخته خواهد شد.
پروژکتورهای لیزری: پروژکتورهای نور لیزری میتوانند نمایشگر کاملی از عرض اتومبیل در جاده برای راننده باشند که این موضوع میتواند در راههای باریک و البته در ترافیکهای شهری بسیار کارآمد باشد.
پیشرانه: یک سیستم هیبرید صرفهجو با یک موتور جدید ۲ لیتری انجنیوم و یک موتور الکتریکی پیشرانه دیسکاوری ۵ را تشکیل میدهند که با یک گیربکس ۸ دنده اتوماتیک همراه خواهند بود. این پیشرانه میتواند هم در شهر و هم در خارج از آن استفاده شود. در نواحی شهری، دیسکاوری هیبرید میتواند مسافتی را در حدود ۱۶ مایل به صورت کاملاً الکتریکی طی کند. در خارج از جاده، استفاده از موتور الکتریکی برای جلوگیری از لغزش چرخها ایدهآل خواهد بود.
کاپوت مجازی: در تکنولوژی کاپوت مجازی شفاف، تصویری از مسیر جاده در زیر کاپوت برای راننده نمایش داده میشود. موضوعی که نه تنها برای خارج از جاده مفید است، بلکه برای نواحی شهری نیز کاربرد دارد.
طراحی کابین: استراتژیستهای لندروور تصمیم گرفتهاند که وضعیت داخل کابین را به طرف آینده سوق دهند. آنها برای این کار از یک نمایشگر بزرگ لمسی در وسط و یک نمایشگر رو به بالای لیزری (HUD) برای نمایش واضحتر اطلاعات بهره بردهاند.
رانندگی از راه دور: ویژگی «رانندگی از راه دور» باعث میشود که رانندگان در جایی که به علت کمبود جا امکان پیادهشدن به آسانی وجود ندارد، خود و سرنشینان از خودرو پیاده شده و آن را در جای مناسب پارک کنند.
Ahmad
۱۷ شهریور ۱۳۹۳خداییش لندروور سنگ تموم گذاشته.
NASSY
۱۸ شهریور ۱۳۹۳لندروور سنگ تموم گذاشته و میذاره :P
خیلی خیلی خیلی کم میشه ایراد گرفت از محصولات لندروور!!!
باریکـــــــــــــــــــــــــــــلا لندروور (سواریش معرکه اس) :P
Carbonado Aventador
۱۷ شهریور ۱۳۹۳رانندگی از راه دور خیلی باحال تره!!!!
Carbonado Aventador
۱۷ شهریور ۱۳۹۳راستی یادم رفت از استاد مسعود انیس حسینی تشکر کنم!!!!!
فرید
۱۷ شهریور ۱۳۹۳آقا من خیلی لندروور رو دوست داشتم و به عنوان بهترین ماشین آفرود میشناختمش ولی از وقتی که توی مورداعتمادترین برند سال ۲۰۱۴ شد ۳ تا مونده به آخر اعصابم خورد شد…هنوزم دوسش دارما ولی اگه پول داشته باشم و بخوام بگیرم یکم دو دل خواهم بود بخاطر اون رتبه اش توی جی دی پاور.
ReZa
۱۷ شهریور ۱۳۹۳سلام به دوست خوبم فریدجون.چرا عزیزم اعصابت خورد بشه لندروور که حرف نداره.بی خیال اشکالی نداره بیا بریم یکی ازاین لندروور های2014رو سوار بشیم کیفشو بکنیم این لند روور دیسکاوری اسپورت حرف نداره.غصه نخور فریدجوووون من باهات هستم.
فرید
۱۸ شهریور ۱۳۹۳سلام رضا جان عزیییییزم…ببین بخدا من لندروور رو خیلی دوست دارم چون از همه لحاظ خوبه لوکسه همه چیش حرف نداره…ولی من میگم از وقتی که تو جی دی پاور رتبشو دیدم یکم نا امیدم کرد…باید لندروور کیفیتشم خوب باشه و مثل بقیه برند های مطرح جهان کیفیتش سرامد باشه…نمیگم کیفیتش بده نه ولی تو دراز مدت طبق نظرسنجی جی دی پاور شد س تا مونده به آخر…وگرنه من واقعا عاشق لندروور هستم.
آقا تو یه لندروور بیار من نوکریتو میکنم…
منم چون تو باهامی خیالم راحته…یه طرفدار لکسس پشت آدم باشه آدم هیچ غمی نداره :-D
مک میسل
۱۷ شهریور ۱۳۹۳باز نسبت به نسل قبلیش بهتره،چی بود نسل قبلش قیفاشو انگار از رو ال90 ورداشتن!
البته اواز دهل از دور خوش است باید بیاد ببینیم چی از اب در میاد.
ReZa
۱۸ شهریور ۱۳۹۳سلام فرید جون.باشه هرچیییییی که تو بگی بازم قبول میکنم.نگران نباش.من فقط میخواستم بگم که فقط طرفداری لندروور رو میکنم.در ضمن اینوبهت بگم که هرچی ماشین مدل بالاو لوکس باشه رو دوست دارم.چه لامبورگینی باشه چه پورشه باشه په فراری وهزاراتا اسم ماشین هم که باشه رو دوست دارم.
Ferrari
۱۷ شهریور ۱۳۹۳لندروور برای رقابت با BMW x5 داره دیسکاوری به همه نوع تجهیزاتی مسلح میکنه تا بتونه رقیب سرخت آلمانی شو شکست بده. تکنولوژی رانندگی از راه دور و کاپوت مجازی شفاف واقعا باحالن، دم لندروور گرم به امید بیروزی دیسکاور بر x5, یکی کاری خودتون بکنید دیگه.
datsun
۱۷ شهریور ۱۳۹۳سنگ تموم گذاشته طراحیش که خیلی زیباست. کاپوت مجازی و پروژکتور لیزری جالبن
مک میسل
۱۷ شهریور ۱۳۹۳فردا ای ام جی جی تی معرفی میشه از میلاد خواهشمندیم که رسیدگی کنه
دانشجو مملکت
۱۷ شهریور ۱۳۹۳درورد
عالی
این خوردرو ایندست که زود چند سال زودتر بیرون میاد
احمد فقط سوپر اسپرت اونم ایتالیایی
۱۷ شهریور ۱۳۹۳قشنگه ولی نه به قشنگیه ایووک
الان بیشتر خودرو سازا دارن از لندروور کپی برداری میکنن مخصوصا چراغای جلوی لندروور که واقعا دوست داشتنیه
elring-aventador
۱۷ شهریور ۱۳۹۳انتخاب من
بعد از گرند چروکی!
datsun
۱۷ شهریور ۱۳۹۳روند نامگذاری و رشد خودروی صددرصد ایرانی ساخت کارخانه سایپا با همکاری اولیه
شرکت kia کره جنوبی:
پراید HB -ایده اولیه و ساخت از کره
مابقی خلاقیت و نوآوری ایرانی
پراید kia
پراید station
پراید صبا
پراید 141
پراید 132
پراید 111
پراید 131
پراید 121
پراید 132sx
پراید132lx ، ……
و هم اکنون در بازار استفاده های غیر سواری از این
محصول شگرف ؛
***** پراید وانت *****
(با قابلیت حمل چند جعبه خالی میوه)
به این ترتیب
و بزووووووووودی در آینده ای نزدیک و در سال های نه چندان خعععععععععععلی دور ؛
پراید 18چرخ
پراید 10تن
پراید شبه نیسان
پراید شبه ماکسیما
پراید شاسی بلند
پراید خاور
پراید چرثقیل
پراید میکسر
پراید تراکتور
پراید ترانزیت
پراید ناو
پراید اف 16
پراید مترو
پراید کوپتر
بوئینگ 747 پراید
پراید بدون سرنشین
وَ وَ وَ وَ….
پرتاب اولین پراید به فضا!!!!!!!!!
این روند همچنان ادامه دارد ،
و سایپا مطمئن و پابرجاست!!!
Carbonado Aventador
۱۷ شهریور ۱۳۹۳داداش خیلی باحال بود!
یکم هم من اضافه کنم!
پراید s
پراید x
پراید sx
پرایدs..x
پراید sl
پراید sls
پراید sls GT
پراید slr
مک میسل
۱۷ شهریور ۱۳۹۳منم یدونه………….
پراید ناو سه کاره(هوایی-زمینی-ابی) !
رضا ... فقط مرسدس بنز
۱۸ شهریور ۱۳۹۳پهپاد = پراید هدایت پذیر از دور :D
مرتضی
۱۷ شهریور ۱۳۹۳پراید ایده و مدل اولیش هم کره ای نیست!!
رضا ... فقط مرسدس بنز
۱۸ شهریور ۱۳۹۳پراید دیزاین جنرال موتورز بوده ولی خیلی زود به خاطر مشکلاتش از خط تولید شهری بیرون میره و تو فرودگاه ها فقط استفاده میشده(چه استفاده ای رو نمیدونم!)
بعد از یه واقع آتش سوزی کلا از خط تولید خارج میشه تا اینکه کیا موتورز امتیازشو میخره و بعد از چند سال هم ایران نسبت به این ماشین علاقه نشون میده…جالبه بدونین شرکت کیا قبل از اینکه امتیازشو به ایران بده پیشنهاد میکنه که پراید ساخت خودشو به ایران صادر کنه و با کشتی تو بندرعباس پیاده کنه…شاید باور نکنید ولی برای هر دستگاه 700/000 تومان طلب کرده بود.ایران هم ظاهرا به دلیل بالا بودن قیمت پیشنهادی(!) پیشنهادو رد میکنه!
جل الخالق!خدایا چه عظمتی داری تو! :) :)
Masoud AMG
۱۸ شهریور ۱۳۹۳سلام
پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ طراحی و تولید شد و تولید آن در ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ ادامه داشت. در آمریکای شمالی این خودرو توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید میشد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا منتقل شد.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Festiva#Mazda_121
فریا
۱۸ شهریور ۱۳۹۳پراید مال فورد بــوده نه جنرال موتورز
به اسم فورد فستیوا
افرادی که تو آمریکا سوارش میشدن از لحاظ مالی در حد افرادی بودن که امروزه تو ایران موتور 125 سوار میشن ! نه ماشین 22 (!!) ملیونی …
رضا ... فقط مرسدس بنز
۱۸ شهریور ۱۳۹۳آره…ببخشید…نگاه کردم نوشته بود فورد اشتباهی جنرال موتورز یادم مونده بود…مزدا هم اون موقع زیر مجموعه فورد بوده…
بقیه اش هم مشکلی نداره
hrf
۱۷ شهریور ۱۳۹۳پراید کوپتر :D :D :D :D
Carbonado Aventador
۱۷ شهریور ۱۳۹۳نعش کش پراید
ناو مرده بر پراید
جنگنده پراید
پراید sv
Vahid
۱۸ شهریور ۱۳۹۳خوب بود، ولی اگه اشتباه نکنم یه بار دیگه اینا رو گفته بودی. پراید که دیگه اینقدر غلدر نیست، خیلی که بخواد گنده …. کنه در حد پراید 911 GT1 میشه.
Carbonado Aventador
۱۸ شهریور ۱۳۹۳Gl praid 65 amg 8×8
علی
۱۸ شهریور ۱۳۹۳اضافه میکنم تمام پرایدهایی رو که دوستای عزیز نام بردن اعم از تراکتور و هلیکوپتر و پراید کوپه همه و همه تا ابد از دیفرانسیل جلو و موتور ۶۰ اسب بخاری استفاده میکنن
ضمنا از لای در همشون باد میاد داخل کابین
امید
۱۷ شهریور ۱۳۹۳ماشین خیلی خوبیه میشه باهاش کلی حال کرد
احمدرضا فقط آلمان فقط ب ام و
۱۷ شهریور ۱۳۹۳عالیه ولی من x5 رو به این ترجیح میدم
Nima.j
۱۷ شهریور ۱۳۹۳خدایی اگه مدل های لندروور بیاد تو ایران رقیب کم داره ها!
رضا ... فقط مرسدس بنز
۱۷ شهریور ۱۳۹۳رقیب کم نیست…اصلا وجود نداره…
علیرضا
۱۸ شهریور ۱۳۹۳نمیشه هم گفت اصلا وجود نداره. ب ام و X5 و مرسدس GL و لکسوس LX570 و حتی لندکروز فراموش نشه.
البته چه فایده. دست بیشتر ماها که به گراندویتاراشم نمیرسه :))
رضا ... فقط مرسدس بنز
۱۸ شهریور ۱۳۹۳یادش بخیر زمانی سانتافه 68 میلیون تومن بود…!!!
هییییییییی روزگار………
فریا
۱۸ شهریور ۱۳۹۳68 تومن چیـه
یه زمانی درحد صفر میشد با 36 تومن سوار شــد …
رضا ... فقط مرسدس بنز
۱۸ شهریور ۱۳۹۳پسر داییم چند وقت پیش یه مگان خرید.همه بهش گفتن خاک بر سرت این چیه فردا میکوبیش دیوار(شوماخریه خودش!)نصف قیمت هم ازت نمیخرن.
یک سال بعد زد و مگان دو برابر شد!!!
الان هرکی از اون فامیلا رو میبینه یه ……….
بقیه ش رو دیگه نمیگم خودتون حدث بزنین :)
مصطفی
۱۷ شهریور ۱۳۹۳لند رور و خودرویی برای ماجراجویان.
امیرمحمد قرایی
۱۷ شهریور ۱۳۹۳ماشین فقط لندرور
farzad
۱۷ شهریور ۱۳۹۳اجب ماشینیه
علیرضا
۱۷ شهریور ۱۳۹۳عالی. دو تا تکنولوژی کاپوت شفاف و رانندگی از راه دورش از بقیه جالب تر بود به نظرم.
Ahmad..F12
۱۷ شهریور ۱۳۹۳سیستم ریموت کنترل و لیزر های اسکن کننده واقعاً قابل تحسینه
کاپوت شفاف هم اگه نگفتم چون جدید نیست، توی اییوک قبلاً استفاده شده
فرید
۱۸ شهریور ۱۳۹۳جالبه بدانیم که نسخه قبلی دیسکاوری هشت سیلندر بود
مهدی .فقط آمریکا .فقط دوج
۱۸ شهریور ۱۳۹۳کارش عالی بود
یه خورده بدنش و چراغاش تو ذوق میزدن
که اونا هم عالییی شدن
Nissan GTR
۱۸ شهریور ۱۳۹۳سلام دوستان قضییه رنج روور چیه؟ اصلا با لند روور چه فرقی داره؟
sr
۳ شهریور ۱۳۹۴سلام
رنج روور یک نوع لند روور هست.مثل سوناتا برای هیوندای
که معمولا گرون ترین لندروور هم همین رنج روور هست.
Ehsan
۱۸ شهریور ۱۳۹۳اگر طراحی داخلیش تا زمان ورود به بازار همین باشه به نظرم طراحی خیلی خوبی داره با این صفحه نمایشگر ها از اون شلوغی داشبورد کم کرده یک طرح ساده وجذاب شده