نسل اول سری ES لکسوس در سال ۱۹۸۹ معرفی شد و این سدان لوکس هماکنون در نسل ششم خود به سر میبرد. این خودرو تا نسل قبلی بر روی پلت فرم تویوتا کمری ساخته و سدانی متوسط محسوب میشد؛ اما نسل ششم ES که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، بر روی پلت فرم سدان بزرگ تویوتا آوالون شکلگرفته و به همین دلیل ES جدید را میتوان یک سدان فول سایز بهحساب آورد.
ES هرچند لوگوی لکسوس را بر پیشانی دارد اما بهنوعی برادر ناتنی دیگر سدان های لکسوس بشمار میرود زیرا درحالیکه هر سه سدان IS، GS و LS لکسوس دیفرانسیل عقب هستند (البته بهجز مدل HS که سدانی هیبریدی است) اما ES بهصورت دیفرانسیل جلو ساخته میشود. بعلاوه برای هر سه سدان مذکور پکیج F-Sport ارائه میشود درحالیکه ES از این پکیج بیبهره است.
چندی است سازندهٔ ژاپنی، نسل ششم ES را مورد فیس لیفت قرار داده و با ظاهری زیباتر و شکیلتر روانهٔ بازار کرده است. لکسوس ES جدید سدانی ساکت، آرام، بزرگ و راحت است که در مدل ES350 از پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 با ۲۷۰ اسب بخار قدرت سود میبرد درحالیکه مدل کممصرف هیبریدی ES300h نیز قابل خریداری است که جمع نیروی موتورهای بنزینی و برقی آن به ۲۰۰ اسب بخار رسیده و مصرف سوختی معادل ۵.۹ لیتر در صد کیلومتر در شهر دارد. این مدل با لوگوی آبیرنگ، یک اسپویلر کوچک بر روی درِ صندوق بار و اگزوزهای مخفی از مدلهای دیگر متمایز شده است.
همانطور که اشاره شد نسل ششم ES برخلاف گذشته بر روی پلت فرم تویوتا آوالون ساختهشده و طول آن به ۴.۹ متر افزایشیافته که حتی از مدل GS هم بیشتر است. به همین دلیل سرنشینان عقب از فضای پای زیادی برابر با ۱ متر سود میبرند. رقمی که در بین رقبای آن بهندرت دیده میشود و فقط بیوک لاکراس جدید در این زمینه برتر از ES است. بهطورکلی میتوان گفت درحالیکه لکسوس سدان های دیفرانسیل عقب IS، GS و LS را برای رقابت مستقیم با بزرگانی چون آئودی، ب ام و ، مرسدس بنز و کادیلاک ساخته است، ES را برای رقابت در سطحی پایینتر به بازار فرستاده است بهطوریکه علاوه بر لاکراس، خودروهای لینکلن MKZ، هیوندای آزرا، آکورا TLX و نیسان ماکسیما از رقبای آن محسوب میشوند. حال ما در ادامه به بررسی مدل ES350 خواهیم پرداخت.
لکسوس در فیس لیفت ES برای سال ۲۰۱۶، نمونهای بزرگتر و جسورانهتر از جلوپنجرهٔ دوکیشکل معروف خود را بکار گرفته، چراغهای جلو را از نو طراحی کرده و تغییراتی هم در پروژکتورها و همینطور سپر جلو ایجاد کرده است. همچنین تغییراتی جزئی هم در چراغهای عقب بچشم میخورد درحالیکه داخل خودرو نیز بروز شده است. لکسوس در ES جدید یک پکیج ایمنی سفارشی بانام Lexus Safety System + ارائه کرده است که شامل سیستم هشداردهندهٔ پیش از برخورد، هشدار خروج از خط، نوربالای خودکار و کروز کنترل تطبیقی میشود.
در لکسوس ES راحتی و آرامش حرف اول را میزند بهطوریکه سیستم تعلیقِ نرم آن تقریباً تمامی دست اندازهای جاده را جذب میکند و همچنین سرنشینان عقبی از فضای پای وسیعی بهرهمند هستند. هرچند ES350 اسب بخار کمتری نسبت به رقبا دارد اما همچنان رانندگی لذت بخشی داشته و گیربکس ۶ سرعتهٔ اتوماتیک استاندارد آن نیز وظایف خود را بهخوبی انجام میدهد. مصرف سوخت این خودرو نیز در هر صد کیلومتر ۱۱.۲ لیتر در شهر و ۷.۶ لیتر در بزرگراه گزارششده است.
لکسوس در ES هرگونه درگیری راننده با خودرو را حذف کرده تا راننده از نهایت راحتی و آرامش برخوردار باشد که همین نکته کلید موفقیت آن است. خریدارانی که به قدرت بالای خودروهای لوکس ۶ سیلندر عادت کردهاند ممکن است از عملکرد مدل هیبریدی ES300h ناامید شوند؛ زیرا هنگامیکه ما نسخهٔ ۲۰۱۳ این خودرو را آزمایش کردیم توانستیم بهشتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر ۷.۷ ثانیهای دست پیدا کنیم درحالیکه این عدد در مدل ۲۰۱۶ به ۸.۱ ثانیه افزایشیافته است. این در حالی است که ES350 فقط در ۵.۸ ثانیه از صفر به ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد. بدتر از آن اینکه ES300h به خاطر وجود باطریها، حدود ۸۵ لیتر از فضای صندوق بار خود را ازدستداده است و موجب شده حجم صندوق بار آن به ۳۴۰ لیتر کاهش یابد که هماندازهٔ فضای بار سدان کامپکت مرسدس بنز CLA است.
جدول مشخصات فنیES350 | ES300h | |
ترکیب | موتور جلو/محور جلو /۵ نفره/ ۴ در سدان | |
قیمت پایه | ۳۹,۰۵۰ دلار | ۴۱,۹۷۰ دلار |
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 | ۲.۵ لیتری چهار سیلندر |
قدرت | ۲۷۰ اسب بخار | ۲۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۳۵ نیوتن متر | ۲۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک | |
فاصلۀ محوری | ۲.۸۲ متر | |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۹۰/۱.۸۲/۱.۴۵ متر | |
حجم صندوق بار | ۴۲۴ لیتر | ۳۴۰ لیتر |
وزن خالص | ۱۶۱۰ کیلوگرم | ۱۶۵۵ کیلوگرم |
شتاب صفرتا ۹۶ | ۵.۸ ثانیه | – |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر در ساعت | – |
منبع: caranddriver
ELDORADO
۱۵ خرداد ۱۳۹۵واقغا اینا وقتی ص3نعت خودروی مارومیبینن چی میگن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کیان
۱۵ خرداد ۱۳۹۵سلام
وقت بخیر دوستان عزیز ، میخواستم از کسایی که تجربه رانندگی با مدل های 2008 و فیس لیفت بعدی که از 2010 اومد بازار خودمون یه توضیحاتی بدن
و اینکه تفاوتش با تویوتا آریون به غیر از کیفیت موارد داخل کابین ، فنی چقدر تفاوت وجود داره ؟!؟!
علیرضا
۱۶ خرداد ۱۳۹۵خیلی هم سواریش نرم تره هم اتاق ساکت تره هم صندلیهاش قابل مقایسه نیستن تو راحتی هم یکم بزرگ تره هم امکاناتش بیشتره مثلا رادار داره ولی آریون همون کمریه فقط موتورش 6 سیلندر شده قیمتشونم قابل مقایسه نیست حتی تو دست دوم لکسوس حدودا 160تا 190 هست ولی آریون حول و حوش 150
فرزاد
۱۳ فروردین ۱۳۹۷دوست عزیز لکسوس es350 و اریون دقیقا موتورشون یکی هست
ولی امکانات رفاهی متعددی تو لکسوس هست که اریون نداره
فرزاد
۱۳ فروردین ۱۳۹۷ببخشید که اینو میگم ولی فکر کنم بگن:
عجب دولت بی مسئولیت در قبال مردمش و
عجب تر از ان ملت که اینا رو میخرن
یادتون هست که ملت با وام چطور مشتری محصولات ایران خودرو وسایپا شدن تو کمپین نه به خودرو داخلی شدن
shahin
۱۵ خرداد ۱۳۹۵من نسخه هیبریدشو ترجیح میدم…شاید اولش تو ذوق بزنه ولی خب شما هر روز نمیخای بری ۰ تا ۱۰۰ بگیری با این ماشین که.وقار و استایل ماشین که همونه تازه مصرفت خیلی هم پایین میاد.در ضمن ۰ تا ۱۰۰ ۸ ثانیه چیزی در حد و اندازه ماکسیما دنده ایه که عالیه واسه یه ماشین خانوادگی
hamed
۱۵ خرداد ۱۳۹۵طراحی پخته ای داره خیلی شیک شده
ولی پلاک جلو باید کجا نصب شه؟
Lord Cezar
۱۵ خرداد ۱۳۹۵دوستان دقت کردین همه مدل های لکسوس دسته دنده به سمت راننده خم شده ؟؟ آیا دلیل داره یا یه عیب هستش ؟
Lord Cezar
۱۵ خرداد ۱۳۹۵نمیدونید بگید نمیدونم خوب منفی الان برای چیه ؟
ملت ما هم جوگیرن ها سوال میپرسی منفی میدن.
محمد
۱۶ خرداد ۱۳۹۵دلیلش راحتی در استفاده وارگونومی است .به این شکل وقتی دسته به سمت راننده مایل باشد هنگام وارد کردن نیرو گشتاور (T=r×f) بیشتری وارد شده و راحت ار از جا در میاد. دنده کمری هیبرید هم به همین صورت طراحی شده.
Mohammadreza4060
۱۵ خرداد ۱۳۹۵نسبت به قیمتش خیلی خوبه
Mohammadreza4060
۱۵ خرداد ۱۳۹۵من الان ترم دوم پزشکی ام
اگه در اینده پولم رسید خوب بنز می خریم و گرنه انتخابم لکسس
مهدی
۱۵ خرداد ۱۳۹۵با زیر میزی بنز بخر
Sajad061
۱۵ خرداد ۱۳۹۵کسایی رو میشناسم که پزشکی رو برای کمک به دیگران خوندن ولی بعدها پول وپول بیشتر افکارشون رو عوض کرد وفقط فکر پول بودن نه بیمار بیچاره توکه از الان به فکر پولی ….
hrezzati
۱۵ خرداد ۱۳۹۵من الان سال سوم تخصص پوستم . هنوزم دستم تو جیب پدرمه. ایشالا که برسی به اون چیزی که میخوای ؛)
علی
۱۵ خرداد ۱۳۹۵دوست عزیز ایشالا که شما جزو با انصافترین پزشکان آینده باشی و به فکر درمان مریض باشی نه خالی کردن جیبشون!!!!! البته با پولات هم ایشالا بهترین ماشینارو بخری.
مصطفی
۱۶ خرداد ۱۳۹۵دوست عزیز اوصاع درآمد طبابت هگین الان هم انقدر نامناسبه که اگر می خوای فقط از طبابت پول درآری باید نهایتا به کره ای راصی بشه.بنده 3 ساله طبابت میکنم اما جیبم پاسخگوی ایرانی هم نیست!
جواد
۱۵ خرداد ۱۳۹۵الان این به این تفاسیر با isتو یک کلاس نیست حالا هر چند اون دف عقب هستش
امیر دهقان دستگردی
۱۵ خرداد ۱۳۹۵خیر
ES تا حدودی در کلاس GS قرار میگیرد
Siavash
۱۵ خرداد ۱۳۹۵دوست عزیز نویسنده و. مترجم
شتاب۰تا۹۶ es350 مدل2016 7.1 ثانیست شما عدد5.8رو از کجا آوردی؟
امیر دهقان دستگردی
۱۵ خرداد ۱۳۹۵به منبع مقاله در سایت کار اند درایور مراجعه کنید متوجه میشید
http://www.caranddriver.com/reviews/2016-lexus-es-review
Siavash
۱۵ خرداد ۱۳۹۵شما سایت اصلی رو ول کردی استناد کردی به کار اند. درایو؟؟؟؟؟؟
جالبه!!!!!!!
امیر دهقان دستگردی
۱۵ خرداد ۱۳۹۵این مقاله برگردان فارسی مطلب سایت کار اند درایور هست و اطلاعات مقالۀ اصلی در برگردان فارسی ذکر شده.
داج توماهاک
۱۵ خرداد ۱۳۹۵به نظرم همه مدل های لکسوس تیریپ شخصیتی و باکلاس
این خودرو مشخصات خوبی داره
قیمت 39050 دلار میشه 132770000 تومن که قیمتش خوبه
احمد باقری
۱۵ خرداد ۱۳۹۵نسبت به قیمتش ماشین جوندار و عالی ای هست.
تمدن عرب
۱۵ خرداد ۱۳۹۵نمی دونم چرا خودروهای لکسوس دنده شون کجن یعنی متمایل به سمت راننده ست
Archi KHAN
۱۵ خرداد ۱۳۹۵همه چیز عالی …
فقط چراغ عقب های نسل قبلی اغوا کننده بود خدایش