نهایتاً در دور چهارم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال به آخرین گروه یعنی گروه خودروهای سبز رسیدیم. گروهی که به خودروهای هیبریدی، پلاگینهیبریدی، الکتریکی و هیدروژنی اختصاص دارد. در دوئل قبلی این گروه، فولکسواگن گلف GTE در برابر کیا نیرو قرار گرفت که طی این رقابت مجموعاً تعداد ۱۶۴۰ رأی به ثبت رسیده است. از این آراء، گلف GTE موفق به کسب ۱۴۳۵ رأی شده و بنابراین با ۸۷ درصد از کل آراء قاطعانه پیروز دوئل گردید درحالیکه نیرو تنها ۲۰۵ رأی دریافت کرده است. حال امروز هم شاهد دوئل دو خودروی هیبریدی به نامهای شورولت ولت و لکسس CT هستیم.
شورولت ولت
هوندا کلاریتی | تویوتا میرای | کیا سول EV | نیسان لیف |
؟ | ؟ | ||
تویوتا پریوس | هیوندای آیونیک | تویوتا پریوس پرایم | هیوندای آیونیک پلاگین |
تویوتا پریوس | ؟ | ||
فیات 500E | رنو Zoe | لکسس CT | شورلت ولت |
رنو Zoe | ؟ | ||
بامو i3 | مرسدس بنز B کلاس | هیوندای نکسو | تسلا مدل ۳ |
؟ | ؟ | ||
فولکسواگن گلف GTE | کیا نیرو | هوندا کلاریتی الکتریکی | هیوندای آیونیک الکتریکی |
فولکسواگن گلف GTE | ؟ | ||
هوندا کلاریتی پلاگین | کیا نیرو پلاگین | فورد فوکوس الکتریک | فولکسواگن e-Golf |
؟ | ؟ | ||
سیتروئن e-Mehari | فولکسواگن e-UP | هیوندای کُنا الکتریکی | شورلت بولت |
؟ | ؟ |
جنرال موتورز پس از معرفی چندین کانسپت سرانجام نخستین محصول هیبریدی واقعی خود را با نام شورولت ولت معرفی کرد. این ماشین نخستین محصول جنرال موتورز محسوب میشود که از ابتدا بهعنوان خودرویی هیبریدی توسعه پیدا کرده است. نسل اول ولت بر روی پلتفرم دلتا II جنرال موتورز ساخته شده بود و موفقیت درخور توجهی را برای این خودروساز آمریکایی به همراه داشت. این سدان پلاگینهیبریدی در اروپا با نام آمپرا و تحت دو برند اوپل و واکسهال هم عرضه گردید که البته در ظاهر تفاوتهایی با ولت داشتند. همچنین کوپهٔ لوکس کادیلاک ELR هم بر اساس ولت ساخته شد. نسل اول ولت به همراه همزاد اروپاییاش یعنی آمپرا از لحاظ فروش هم بسیار موفق عمل نمود. اما سرانجام جنرال موتورز نسل دوم این ماشین را در نمایشگاه دیترویت ۲۰۱۵ رونمایی کرد. این نسل بهطور کامل نسبت به نسل قبلی متحول شده و بر روی پلتفرم جدید D2UX جنرال موتورز ساخته شده است. البته در این نسل خبری از اوپل/واکسهال آمپرا نیست اما ولت تحت برند بیوک و با نام ولایت در چین عرضه میگردد. نسل دوم ولت از لحاظ قوای محرکه هم نسبت به نسل قبلی ارتقاء پیدا کرده است. این سدان پلاگینهیبریدی مجهز به دو موتور الکتریکی با ۶۴ و ۱۱۷ اسب بخار قدرت است که انرژی موردنیاز آنها توسط باطریهای ساخت LG تأمین میشود؛ اما در کنار این، یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با ۱۰۱ اسب بخار قدرت هم قرار دارد که در اصل نقش افزایشدهندهٔ بُرد را بازی میکند. خروجی کل این سیستم نیز برابر با ۱۴۹ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک گیربکس CVT به چرخهای جلو منتقل میشود. ولت میتواند تا ۸۵ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند اما در صورت استفاده از موتور بنزینی این بُرد به ۶۸۰ کیلومتر میرسد.
لکسس CT
شش ماه پس از رونمایی از کانسپت LF-Ch در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۰۹، لکسس نسخهٔ تولیدی آنرا با نام CT در نمایشگاه ژنو همان سال معرفی کرد. این خودرو یک هاچبک هیبریدی لوکس در سگمنت C است که اولین هاچبک واقعی این برند لوکس ژاپنی محسوب شده و کوچکترین محصول حال حاضر لکسس نیز بشمار میرود. همچنین CT صرفاً بهصورت هیبریدی ساخته شده و نسخهٔ معمولی آن تولید نمیشود. این ماشین بر روی پلتفرم MC تویوتا ساخته شده که با خودروهای فراوانی از این گروه خودروسازی مانند تویوتا اونسیس، تویوتا آئوریس، تویوتا رافور، تویوتا پریوس و لکسس NX مشترک است. این هاچبک لوکس اولین محصول لکسس بود که در آن جلوپنجرهٔ دوکیشکل این شرکت بکار رفت. جلوپنجرهای که هماکنون به نماد لکسس تبدیل شده و نسبت به قبل تکامل پیدا کرده است. CT همچنان در یک نسل در حال تولید است اما سازندهٔ ژاپنی یکبار در سال ۲۰۱۳ برای مدل ۲۰۱۴ آنرا مورد فیسلیفت قرار داد درحالیکه بهتازگی این خودرو برای دومین بار دستخوش فیسلیفت شده تا ظاهر مدرنتری پیدا کند. این هاچبک هیبریدی ژاپنی تنها در یک مدل بنام CT200h تولید میشود که از یک پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی استفاده میکند. این موتور بهتنهایی ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور دارد؛ اما در کنار این پیشرانهٔ بنزینی، یک موتور الکتریکی هم قرار گرفته که مجموع خروجی قوای محرکهٔ CT200h را به ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۲۰۷ نیوتن متر گشتاور میرساند. این نیرو همانند شورولت ولت توسط یک گیربکس CVT به چرخهای جلو انتقال پیدا میکند؛ اما برخلاف رقیب آمریکایی، لکسس CT خودرویی هیبریدی است نه پلاگینهیبریدی که بنابراین فاقد حالت پیمایش تمام الکتریکی بوده و امکان شارژ باطریهای آن از طریق پریز برق نیز وجود ندارد.
مشخصات فنی
شورولت ولت | لکسس CT200h | |
پیشرانهٔ بنزینی | ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر |
تنفس | طبیعی | طبیعی |
قدرت موتور بنزینی | ۱۰۱ اسب بخار | ۹۸ اسب بخار |
قدرت موتور برقی | ۶۴ و ۱۱۷ اسب بخار | ۸۰ اسب بخار |
مجموع قدرت | ۱۴۹ اسب بخار | ۱۳۴ اسب بخار |
مجموع گشتاور | ۴۰۰ نیوتن متر | ۲۰۷ نیوتن متر |
گیربکس | CVT | CVT |
محور محرک | جلو | جلو |
شتاب صفرتاصد | ۷.۵ ثانیه | ۱۰.۶ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۶.۱ ثانیه | ۱۸ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۶۵ کیلومتر/ساعت | ۱۸۰ کیلومتر/ساعت |
مصرف سوخت | ۳.۱ لیتر (ترکیبی) | ۵.۶ لیتر (ترکیبی) |
بُرد تمام الکتریکی | ۸۵ کیلومتر | – |
وزن | ۱۶۰۰ کیلوگرم | ۱۴۵۰ کیلوگرم |
طول | ۴.۵۸ متر | ۴.۳۵ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۴۹ متر | ۲.۶۰ متر |
حجم صندوق بار | ۳۱۰ لیتر | ۳۷۵ لیتر |
قیمت پایه | ۳۴,۰۹۵ دلار | ۳۲,۲۴۵ دلار |
این دوئلها، مقایسههایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوبتر بین شما کاربران ایرانی میباشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگیهای فنی، قیمت و مقرونبهصرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح میدهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.
[polldaddy poll=9834128]بدین ترتیب دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابتهای خودرویی پدال هم به پایان رسید اما پس از وقفهای کوتاه، بهزودی دور پنجم دوئلهای مرحلهٔ مقدماتی را آغاز خواهیم کرد. از همراهی و مشارکت شما ممنون و سپاسگزاریم.
PaRHaM
۲۹ شهریور ۱۳۹۶موتور کم حجم تر
قدرت بیشتر
مصرف کم تر!
گشتاور هم جذابه?
ب شخصه ولت!
اما لکسوس هم باید ب فکر نسل جدید این خودرو اش باشه
تیاگو
۲۹ شهریور ۱۳۹۶داخل شورلت عین چری تیگو 5هستش?
سیاوش
۳۰ شهریور ۱۳۹۶با یه عده نباید بحث کرد مخصوا اونا که تازه ماشین چینی خرید ن
بی نام
۳۰ شهریور ۱۳۹۶طراحی لکسس
مشخصات فنی ولت
قیمت لکسس
کارل شلبی
۲۹ شهریور ۱۳۹۶رای من ولت. هر چند که من تو این کلاس تسلا با بولت رو بیشتر میپسندم.
عطا
۲۹ شهریور ۱۳۹۶:|
تسلا یه ماشین الکتریکی و تمام برقی هست
اینا هیبریدی هستند
Hosein
۲۹ شهریور ۱۳۹۶این ولت ربطی به هوندا سیویک نداره؟؟طراحیه بدنش خیلی شبیه
Hosein
۲۹ شهریور ۱۳۹۶یه نظر میذاریم ۲۰۰۰تا نظر بعدش ثبت میشه واسه ما هنوز در حال تاییده.خسته نباشید میگم خداقوت
الف.ی
۲۹ شهریور ۱۳۹۶فکر کنم لکسوس به جز طراحی بهتر برتری دیگه ای نداره
Mohammad
۲۹ شهریور ۱۳۹۶طراحی…؟
به غیر از جلو ماشین واقعا داغونه
حتی با یه نگاه به داخلش میفهمی
الف.ی
۲۹ شهریور ۱۳۹۶این لکسوس رو اصلا عکساش رو تا حالا ندیده بودم چون چندین بار تو شهر خودم از نزدیک دیدمشون از نزدیک طراحی خوبی دارن ولی نمیدونم چرا تو عکس اینقدر نسبت به واقعیت بد میفتن یا شایدم من اشتباهی فکر میکنم که از نزدیک زیبا هستن
حسین
۲۹ شهریور ۱۳۹۶فاصله محوری بیشتر (راحتی بیشتر)
حجم صندوق بیشتر
حداکثر سرعت بیشتر
استهلاک فوق العاده کم لکسوس + کیفیت عالی لکسوس
قیمت کمتر
ظاهر بهتر
و … از خوبی های لکسوس هست!
اینم در نظر بگیرید اون موتور 1.8 لیتری لکسوس روی کرولا 140 اسب بخار تولید میکرد و الان بخاطر مصرف کم قدرتش محدود شده زیر 100 اسب و این یعنی عمر بیشتر موتور!! موتوری که روی 140 اسب بخار که تنظیم بود ، صد ها هزار کیلومتر بدون نیاز به تعمیر پیمایش داشت!!
:::فرشاد:::
۲۹ شهریور ۱۳۹۶هر دو خوش چهره هستن، اما ولت هیجانانگیزتره، مخصوصا نمای جلوش، از نظر فنی هم برتری با محصول شورولته.
MOBIN POURMAND
۲۹ شهریور ۱۳۹۶فرشاد داداچ.اصلا قصد دخالت ندارم.اواتار قبلیت فوق العاده بود عشق میکردم وقتی میدیدم.چرا عوضش کردی؟
:::فرشاد:::
۲۹ شهریور ۱۳۹۶سلام ارادت دارم مبین جون. فورد GT رو میگی رفیق یا AMG GT؟
احمد
۲۹ شهریور ۱۳۹۶گرچه ازبعد فنی ولت یک سر و گردن بالاتر از رقیبه ولی من به لکسس رای دادم چون طراحی داخلی بهتری داره و من وسواس زیادی روی طراحی داخلی دارم و به لکسس علاقه زیادی دارم، واسه همین اینجا دلی رای دادم نه منطقی. علاقه بسیارزیادی به طراحی داخلی لکسس دارم. البته بین این دو؛ لکسس طراحی خارجی بهتری هم داره خصوصا در قسمت عقب .
قطعا طراحی داخل ولت زیباست ولی اون ی چیز دیگه ایه.
Hemichan
۲۹ شهریور ۱۳۹۶ولت یک سوم رم ۳۵۰۰ گشتاور داره
این ۳4۰۰۰ بعد از معافیت مالیاتی ۷۵۰۰ دلاری فدرال یا کلا شده ۳4 ؟
#ali.m#
۲۹ شهریور ۱۳۹۶ct همیشه جز ماشین های مورد علاقمه و قدرت و گشتاورش هم برای یه هاچبک لوکس شهری کاملا مناسبه .
از اونور طراحیش هم واقعا خوبه.وقتی با قیافه رقبای المانی و حتی امریکاییش مقایسش میکنم میبینم یکی از محدود هاچبک های لوکسیه که تناسب داره تو طراحیش .
اما خب ولت از نظر فنی برتره .
قیافه جال و متفاوتی هم داره مخصوصا عقبش خیلی خوشگله .
در کل من به لکسس رای میدم .
Mohammad
۲۹ شهریور ۱۳۹۶ینی فقط ملت به قیافه جلو لکسوس رای دادن
حسین
۲۹ شهریور ۱۳۹۶کیفیت و استهلاک لکسوس رو شما هم در نظر بگیری ، بش رای میدی!
Mahdi.us
۲۹ شهریور ۱۳۹۶درسته این یه انتخاب سلیقه ای اما اگه درست رای ندیم امکان داره ماشینی که خوبه واقعا به مرحله بعد نره پس بیاید یکم واقع گرایانه انتخاب کنیم نه از روی تعصب در کل بنظرم ولت یه سرو گردن بالاتر و حقش به مرحله بعد بره
علیرضا
۲۹ شهریور ۱۳۹۶تا تیترو دیدم بدون هیییچ نگاه لکسسو انتخاب کردم
برند آمریکایی در برابر لکسس هییچ شانسی نداره
رقیبای لکسس فقط بنز و بی ام و و پورشه ان
علیرضا
۲۹ شهریور ۱۳۹۶همیشه لکسس جزو اولین یا دومین برند قابل اعتماد معرفی میشه
و شرولت یا بیوک و دیگه برندای آمریکایی جزو غیر قابل اعتماد ترین برندا
همین مسعله برتری لکسس رو نشون میده
حمیدرضا
۲۹ شهریور ۱۳۹۶ولت حتی به پریوس هم برتری داره شاهکاره من بی شک بهش رای میدم
Fit Demon
۲۹ شهریور ۱۳۹۶عجب مصرف سوخت خوبی داره شورولت
AK_007
۲۹ شهریور ۱۳۹۶من با ولت رای دادم ولی اگه بخوام یکیشو بردارم لکسس رو انتخاب میکنم
محمد
۲۹ شهریور ۱۳۹۶شورولت مثل همیشه سنگ تمام گذاشته
DEADPOOL
۲۹ شهریور ۱۳۹۶امروز چه روز بیخودی بود یه مطلب درست وحسابی نبود که بخونیم ولی بازم دمه عوامل سایت گرم
محمدامین
۳۰ شهریور ۱۳۹۶اصلا با ماشین های آمریکایی بجز ماسل کار و کادیلاک(اینو عاشقشم???)حال نمی کنم!به دلایل خیلی خیلی طولانی که با تجربه ام بدست اومده!
mohammad_FM 480
۳۰ شهریور ۱۳۹۶ولت مشخصات واقعا بهتری داره و برام قابل احترامه(البته توی این دوئل!)
ولی طراح ولت جز اون دسته طراحی هایی هست که باهاش حال نمیکنم و دقیقا بخاطر طراحی لکسوش بهش رای دادم .
طراحی رو نباید به چند اسب بیشتر فروخت…(البته باز اونم سلیقه ایه )