دیداری با اولین خودروی دودرب لکسوس
چه خودرویی است؟
این اولین خودروی اسپرت لکسوس است که در دو نسل تولید شد. SC در اصل یک گرند تورر بزرگ بود که از طرح کلاسیک یعنی موتورجلو-محورعقب استفاده کرده و ظرفیت حمل چهار نفر را داشت.
کی و کجا ساخته شد؟
نسل اول لکسوس SC که در این مطلب به آن پرداختهایم، در سال ۱۹۹۱ به بازار عرضه شده و تا جولای سال ۲۰۰۰ به فروش رسید. SC در کنار تویوتا Soarer در کارخانهٔ Higashi Fuji تویوتا در شینزوکا تولید شد.
مشخصات فنی
نسل اول این کوپهٔ ژاپنی با دو پیشرانهٔ شش سیلندر خطی و V8 بنزینی عرضه شد که نیروی آنها از طریق سه گیربکس پنج سرعتهٔ دستی و چهار سرعته و پنج سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب انتقال پیدا میکرد. در ابتدا تنها پیشرانهٔ قدرتمندتر ارائه شد که ۲۵۰ اسب بخار قدرت تولید میکرد اما مدت کوتاهی بعد این موتور بهروزرسانی شده و قدرتش به ۲۶۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد. علاوه بر این، با تجهیز این موتور به سیستم زمانبندی متغیر سوپاپها در سال ۱۹۹۷، قدرت آن به ۲۹۰ اسب بخار افزایش پیدا کرد.
چرا بد است؟
درواقع لکسوس SC اصلاً خودروی بدی نیست. این ماشین بهاندازهٔ کافی قدرت داشت، سواری خوبی در بزرگراه ارائه میکرد و از طراحی خوبی هم برخوردار بود بهگونهای که با ضریب آئرودینامیک ۰.۳۱، در آن دوران از لحاظ طراحی در سگمنت خود، اتومبیل برجستهای بود. همچنین SC از کیفیت ساخت خوبی داشت، فضای داخلی آن راحت بود و به فروش خوبی هم دست پیدا کرد.
بنابراین ممکن است الآن بپرسید که پس مشکل این خودرو چیست؟ در جواب باید گفت لکسوس SC در جایی بین گرند توررهای سنتی و خودروهای اسپرت قرار داشت و این در حالی بود که در آن زمان در بازار هم خودروهای گرند تورر بهتر و هم خودروهای اسپرت به مرتب بهتری وجود داشتند؛ اما احتمالاً بزرگترین مسئله، وجود تویوتا سوپرا بود.
لکسوس SC و تویوتا سوپرا در بسیاری از مؤلفهها باهم اشتراک داشتند و حتی پیشرانههای آنها هم یکسان بود؛ اما درحالیکه سوپرا تجربهٔ رانندگی سرگرمکنندهای را ارائه میکرد، SC تنها بهصورت مصنوعی خوب بود. البته بسیاری از افراد یک خودروی گرند تورر را برای رانندگیهای طولانی در بزرگراهها خریداری میکنند اما زمانی که قدرت خودرو نزدیک به ۳۰۰ اسب بخار است، برخورداری از هندلینگ خوب نیز ضروری است.
همچنین احتمالاً لکسوس SC را نباید در دستهٔ خودروهای اسپرت قرار داد اما این خودرو تمام ویژگیهای لازم جهت رقابت با بهترینهای این کلاس را نداشت. برخی میگویند SC بهتر و لوکستر از سوپرا بود اما ما در جواب میگوییم این خودرو کُندتر و سنگینتر از آن بود.
اما همه با این نظر موافق نیستند
توضیح دادن اینکه چرا لکسوس SC واقعاً یک خودروی عالی است کار سختی نیست. در وهلهٔ اول طراحی بیرونی آن است که حتی در اواخر دههٔ ۹۰ که پنج سال از عمرش میگذشت هم عالی به نظر میرسید. البته شاید SC در بیرون از طراحی متمایزی برخوردار نبود اما زمانی که داخل آن مینشستید، درست مثل یک گرند تورر بزرگ واقعی، بسیار راحت و آرام بود یعنی همانطوری که باید باشد. به این موارد کیفیت سواری عالی، کیفیت ساخت بالا و متریال خوب را هم اضافه کنید. هرچند لکسوس SC یک خودروی اسپرت عالی نبود اما این یک گرند تورر فوقالعاده بود.
منبع: Motor1
ELEMENTO
۱۵ اسفند ۱۳۹۵این بخش بدترین خودرو ها جالب و مفیده.
لکسوس SC به نظر من که ماشین خوبی بود. هر ماشینی که رگه هایی از سوپرا داشته باشه رو باید دوست داشت.
فورد
۱۵ اسفند ۱۳۹۵به نظر منم خیلی هم عالیه تودوزیشو کیفیت موج میزنه فقط یه دست رینگ پهن میخواد
سامان اذری
۱۵ اسفند ۱۳۹۵کاش الان بعد 26 سال ما همینو تولید می کردیم
فضای داخلیش و پشتش فوق العاده زیباست
نمای جلوییش یکم خشن تر میشد عالی بود
#ali#
۱۵ اسفند ۱۳۹۵ضریب ایرودینامیکش خیلی خوب بوده.
ضریب آیرودینامیک دنا ک مثلا از نو طراحی شده و میگن ایرودینامیک تر شده یه چیزی حدود 0/35 هست.
زانتیا هم ک تو کا ماشین های داخلی کمترین ضریبو داره فک کمم یه چیزی حدود 0/32 باشه.
حتی به نزدیکای تکنولوژی 15 سال قبل فرانسه هم نرسیدیم چ برسه ب ژاپن.
Saman
۱۵ اسفند ۱۳۹۵لکسس sc دهه نود از نظر کیفیت و طراحی مشهور بود و تنها ایراد آن دربهای بزرگش بود که واسه اینکه در موقع باز شدن به جائی برخورد نکند با زاویه خاصی باز میشد که با اینکه تحسین برانگیز بود ولی در تصادفات و آسیب به درب کارائی خودش را ار دست میداد و تعمیر درب هزینه بالائی داشت ولی هنوز هم خودرو کاملن جذابی هستش ;-)
Matin
۱۵ اسفند ۱۳۹۵من که ازش خوشم اومد???
TRX
۱۶ اسفند ۱۳۹۵طراحی این ماشین خیلی ساده است اما به اون خطی که از سپر جلو گرفته میشه و تا نزدیکی چراغ عقب میره دقت کنید این طراحان در دهه ی نود میدانستند خطوط ماشین باید با بقیه اجزای ماشین هماهنگ داشته باشند همین اصل نتیجش الان طراحی خطوط هماهنگ و بینظیر محصولات لکسس که خیلی ها حتی منتقدین این شرکت به جرات به ستایش میپردازن
اصلی که بعد ازگذشت بیش از ۲۰ سال هنوز طراحان ایران خودرو و سایپا متوجه نشدن شایدم در مقابل فهمش دارن ایستادگس میکنند!
به ظور مثال در خطوط طراحی دنا پلاس اون خط روی درب های صرفا هیچ مبدأ نداره ناگهان بعد از گلگیر جلو ظاهر شده و قبل از چراغ محو شده صرفا وجودش به دلیل این بوده که اعلام کنن این درب ها هم ن درب های سمند نیست و این ماشین با وجود همون موتور همون گیربکس همون … یه ماشین دیگس
در ساخت ساینا که انگار به خط خطی های فرزند خردسال مدیر عامل سایپا در دفتر نقاشی مهدکودکش اجازه تولید دادن! یه زمانی هم لقب زیبای ایرانی رو یدک میکشید که طنازی مدیران این شرکت رو هم نشون میداد
Afg
۸ مرداد ۱۴۰۱چقدر شیک