نسل جدید لکسس ES یک انحراف چشمگیر برای این برند ژاپنی بوده است. این خودرو جایگزین GS که تلاش داشت در کلاس سدان های اجرایی دیفرانسیل عقب با رقبای نام آشنایی آلمانی سرشاخ شود شده است. هرچند منصفانه باید گفت لکسس نتوانست در این رقابت پیروز باشد.
خب به همین خاطر GS بی سر و صدا کنار گذاشته شد و هماکنون ES به خودرویی جهانی تبدیل میشود. ما میگوییم تبدیل میشود زیرا که نشان جدیدی با خود به همراه ندارد. این خودرو در واقع هفتمین نسل ES است که در جهان پرفروشترین سدان لکسس بوده و از نظر فروش کلی نیز درست پس از شاسیبلند RX در رتبه دوم قرار دارد.
این خودرو نسبت به GS کاملاً متفاوت است زیرا بر پایه جدیدترین تکنولوژی شاسی تویوتا ساخته شده و همچنین دیفرانسیل جلو است. این خودرو در اساس به محصولاتی همچون جدیدترین نسل آئودی A6 بیشتر شبیه است تا ب ام و سری ۵ یا مرسدس بنز E کلاس.
قوای محرکه این خودرو برای مشتریان بریتانیایی آشناتر خواهد بود و بیشک در شرایط ضد دیزلی کنونی محبوبیت بیشتری به دست خواهد آورد. این قلب تپنده از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری بنزینی و مجموعه باتریهای نیکل-فلز هیدریدی تشکیل شده است که در آن پیشرانه بنزینی در جلو و باتریها در پشت صندلیهای عقب جای گرفتهاند. خروجی کل سیستم ۲۱۵ اسب بخار است که ES300h را تقریباً در رده خودروهایی همچون مرسدس بنز E 220d و ب ام و 525d قرار میدهد.
لکسس هنوز در حال سبکسنگین کردن اعداد همگام با تست های آلایندگی جدید بوده اما بر پایه قوانین فعلی مصرف سوخت ۴.۷ لیتری و آلایندگی ۱۰۶ گرمی دیاکسید کربن در هر کیلومتر اعلام شده است. این ارقام برای خودرویی با این ابعاد فوقالعاده برجسته بوده و درحالیکه مدل دیزلی ب ام و 520d کمی بهتر عمل میکند اما ES 300h در مقایسه با هر خودروی دیگری رقابتی خواهد بود.
لکسس همچنین در حال نهایی کردن تریم های این خودرو بوده اما قبلاً میدانستیم که ES در ۵ تریم فروخته خواهد شد. نسخههای پایه این خودرو دارای صفحه ناوبری ۸ اینچی بوده اما حتی فاقد برخی پکیجهای سفارشی خواهند بود. مدلهای نیمه فول با پکیجهای تکنولوژی و ایمنی عرضه میشوند و همچنین میتوان پوشش چرم کابین را نیز انتخاب کرد.
مدلهای اف اسپورت دارای دو نسخه هستند که در نسخه عادی میتوان صفحهنمایش ۸ اینچی و استایل اسپورت را دید درحالیکه نسخه دومی از صفحهنمایش ۱۲.۳ اینچی استفاده میکند. این صفحهنمایش بزرگ همچنین بخشی از تجهیزات high Grade بوده و همچنین دارای صندلیهای چرمی نیز میباشد.
اما سؤال اصلی این است که آیا یک لکسس هیبریدی دیفرانسیل جلو میتواند از نظر هیجان رانندگی با بهترینهای آلمان برابری کند؟ جادههای نرم و روان نشویل آمریکا پاسخ به این سؤال را سخت کرده بودند اما احساس کلی ما پس از تست خودرو این بود که لکسس نمیتواند چنین کاری را انجام دهد.
البته موضوع عجیب اینکه عدم توانایی لکسس در مسابقه با ژرمنها به شاسی مربوط نمیشود بلکه این شاسی عملکرد خوبی در مواجهه با دست اندازهای کوچک دارد اما این سطح از راحتی با تکانهای بدنهای که بیشتر از حد قابلقبول است همراه میشود. فرمان خودرو دقیق بوده و توزیع وزن مناسبی دارد و البته ادعای لکسس مبنی بر احساس فوقالعاده فرمان کمی با جاهطلبی همراه است.
اما دلیلی که باعث میشود ES نتواند از نظر لذت رانندگی خالص با سری ۵ دیزلی برابری کند به قوای محرکه مربوط میشود. این سیستم هیبریدی همیشه بهتر شده و آرامش و نرمی بسیار خاصی دارد.
اما زمانی که عجله داشته باشید تأثیر کمتری از آن را شاهد خواهید بود. پدالهایی در پشت فرمان وجود دارد که بنا به ادعای لکسس ۶ پله را در گیربکس ارائه میکند و باعث میشود گیربکس CVT خودرو مشابه نسخههای عادی باشد اما قوای محرکه ES گشتاور کافی در دور پایین برای حرکت خودرویی با وزن ۱.۷ تن را ندارد.
این موضوع ناامیدکننده بوده و اگر دنبال یک سلاح تمامعیار در جادههای پیچدرپیچ هستید احتمالاً خواندن این مطلب را همینجا به پایان خواهید رساند؛ اما از لکسس آرامش بلندمدت را در برابر خودرویی همچون E کلاس بخواهید و آنجاست که کار شروع میشود. تمامی لکسس ها به خاطر آرامش و رفاه بالایی که دارند شناخته میشوند.
این موضوع با مدل اف اسپورت ثابت شده است. ما شانس کوتاهی برای تست این نسخه را نیز داشتیم. اف اسپورت به نام اسپورت بودن از رینگهای ۱۹ اینچی استفاده کرده و دارای میلههای ضد لغزش ضخیمتری میباشد. این خودرو از نظر دینامیکی خیلی توانا احساس نمیشود و اگرچه از طاقتفرسا بودن فاصله زیادی دارد اما سواری خودرو پایدار است.
خودروی حاضر در تست از نمونههای پیشتولیدی نهایی بوده بنابراین کابین خودرو هنوز دارای برخی نقاط ضعف میباشد. احساس متریال بکار رفته در ES با خودروهایی همچون جگوار XF قابل مقایسه است اما حتی در مراحل پیش از عرضه نیز کیفیت ساخت آن بالاست. طراحی داشبورد ES از مدلهای LS و LC الهام گرفته و خوشبختانه دکمههای کافی برای استفاده از عملکردهای داشبورد وجود دارد.
اگر به دنبال نقطهضعفها باشید آن را در سیستم اطلاعات سرگرمی خواهید یافت که هنوز هم از تاچپد ضعیف لکسس استفاده کرده و فاقد ارتباطات اندروید اتو و اپل کارپلی میباشد. از نظر فضای بخش عقب نیز انتقاداتی وجود دارد. اگرچه فضای پای ES احساسبرانگیز است اما فضای سر تحت تأثیر خط سقف کوپه مانند قرار گرفته است.
فضای بار نیز گنجایش قابلاحترام ۴۵۴ لیتری داشته و طراحی کف آن کاملاً جادار است. البته صندلیهای عقب تا نمیشوند بنابراین فکر حمل اشیای طویل را از سر بیرون کنید.
اما کلید همهچیز میتواند قیمتگذاری باشد. مدلهای بازار بریتانیا که در ژاپن ساخته خواهند شد قیمتی در حد GS خواهند داشت اما امیدواریم استفاده از پلتفرم مشترک با تویوتا کمری به لکسس اجازه دهد تا با اعداد بازی نماید. علاوه بر قیمت کمپانی برخی نمایندگیها نیز تخفیفهایی را در نظر خواهند گرفت. این امر برای موفقیت هر خودرویی کلیدی بوده و لکسس هم معتقد است ۷۰ درصد فروش ES را میتواند مشتریان سازمانی تشکیل دهد.
لکسس مطمئن است که خریداران سدان های اجرایی روزبهروز به سمت قوای محرکه هیبریدی حرکت میکنند و ES نیز یک حرکت مشابه با این روند میباشد. رانندگان مشتاق این خودرو را انتخاب نخواهند کرد اما این موضوع نمیتواند سواری راحت و آرام ES را انکار نماید. هماکنون تمام چیزی که لکسس نیاز دارد قیمتگذاری صحیح برای جذب مشتریان بیشتر است.
مشخصات لکسس ES 300h
- قیمت: از ۳۵ هزار پوند (تخمینی)
- پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری بنزینی هیبریدی
- قدرت/گشتاور: ۲۱۵ اسب بخار/۳۹۵ نیوتون متر
- گیربکس: CVT اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
- شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۸.۹ ثانیه (تخمینی)
- حداکثر سرعت: ۱۸۰ کیلومتر در ساعت (تخمینی)
- مصرف سوخت: 4.۷ لیتر در هر صد کیلومتر (تخمینی)
منبع: autoexpress
NAVID۰۰۹۸
۱۶ تیر ۱۳۹۷در یک کلمه:::
بینظیره
کیان
۱۷ تیر ۱۳۹۷بنظرم فرق لکسوس با دیگر برندهای لوکس من جمله آلمانیها این هست که کیفیت و آرامش هدف اصلی لکسوس هست، اما شاید المانیها در ظاهر تجمل بیشتری و به نمایش بذارن و در ظاهر هم تکنولوژیکتر بنظر بیان. حداقل آئودی که داشبورد و ملاستر و … همش دیجیتالی تمام بنز همین ترتیب و بی ام و هم کمتر این روند و دارن. اما لکسوس و بازم ژاپنیهای دیگه هنوز المانهای کلاسیکتری و تو خودشون حفظ کردن.
بنظرم این تفاوت این ذهنیت و ایجاد کرده که ژرمنها خیلی جلوتر هستن، ولی بنظرم هدف کل ژاپنیها حتی زیرشاخه های لومسشون ارامش و نرمی و استهلاک پایین هست.
یه جورایی بنظرم مقایسه برندها خیلی صحیح نیست در شرایطی که بازار هدف و فلسفه ساختشون یکی نیست. لکسوس در کل سواری نرم و راحتی داره و واقعا ایزوله و با کیفیت هست که فقط باید سوارشین تا درکش کنین.
سام
۱۷ تیر ۱۳۹۷اگر واقعیت را در نظر بگیریم کمتر ماشین ژرمنی را می شه پیدا کرد که از لحاظ کیفیت ساخت با محصولات ساخت لکسس برابر ی بکنه،شما فقط کافیه یک دستگاه لکسس ES را در کنار ب ام و سری 3 پارک کنین تا متوجه این نکته بشید که ب ام و سری 3 چقدر از نظر طراحی، کیفیت ساخت و متریال مصرفی داخل کابین از لکسس ES عقب تره.من نمی گم که ب ام و سری 3 ماشین بی کیفیته ولی در عمل خیلی از لکسس ES فاصله داره.البته ناگفته نمونه که در زمینه پرفورمنس و لذت رانندگی ب ام و سری 3 دست برتر رو نسبت به لکسس ES داره.
امیر
۱۸ تیر ۱۳۹۷بی ام و سری سه از نظر طراحی، کیفیت ساخت و متریال مصرفی داخل کابین از لکسس ES عقب تره؟؟؟؟؟؟
:)))))
مدیر لکسوس: ما آرزومونه بتونیم جای بنز و بی ام و باشیم
یک ایرانی : بی ام و از لکسوس عقب تره :)))))
نوید جهرمی
۲۰ تیر ۱۳۹۷و کافیه که یک دور با هر دو ماشین بزنین تا بفهمین کیفیت رانندگی یعنی چی.
Long Live PetrolHeads
۱۶ تیر ۱۳۹۷خیلی از این طراحی خوشم اومد. بعد از LFA هیچ لکسوسی اینقدر به دلم نشسته بود تو طراحی
Kian70
۱۶ تیر ۱۳۹۷مبارک مردم ژاپن و بقیه کشورها ؛حرومه قاچاقچیان ایرانی
کوفت جینگلی سینگلی ها
Archi KHAN
۱۷ تیر ۱۳۹۷دوست عزیز اکثر قریب به اتفاق جینگیلی فینگیلی گویان از این رانت های سرشار مملکت بی بهره اند !
بهره اونا صرفا یه مغزِ خشک و تعصبات کورکورانه اس
اونایی که باید کوفت شون بشه اصن پاشون به راهپیمایی ها نرسیده تاکنون ؛ چه برسه بخوان جینگیلی فینگیلی بگن !!!
ستار
۱۶ تیر ۱۳۹۷اون دو تا دستک های روی داشبورد بالای صفحه کیلومتر که روی لکسوس ها هست برای چیه؟؟
T.H.M
۱۷ تیر ۱۳۹۷سمت راستیه برای انتخاب حالت رانندگیه که شامل اکو، نرمال، اسپورت و اسپورت پلاس هستش. که البته اسپورت پلاس فقط برای مدل های اف اسپورت هستش.
سمت چپیه هم برای سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و وضعیت جاده مثل برفی و از این جور چیزاست.
Mohamad
۱۶ تیر ۱۳۹۷یه موضوعی که زیاد میبینیم و تو مقالات هم بهش دامن زده میشه عدم تفکیک کردن برندهاست و خلاصه کردنشون در ملیت اونها!
چطور انتظار داریم یه لکسس به تنهایی یک طرف قضیه باشه و طرف دیگر به واژه ژرمن ها یا آلمانی ها بسنده کنیم در صورتی که این یعنی 3-4 برند یا مدل که هرکدوم مزایا و معایب خودشون رو دارند!!!
اگر کمی داخل متن ریز بشید به صحبتم پی میبرید
چطور نویسنده (یا نویسندگان) محترم میان هندلینگ و لذت رانندگی لکسس رو با bmw مقایسه میکنن
آسایش و رفاه و امکانات کابین رو با فلان مدل بنز
و سیستم اطلاعات سرگرمی رو با آئودی (مثال عرض میکنم)
دست آخر با این قیاس گزینشی با نقاط قوت هر رقیب به این نتیجه میرسه که لکسس ES در برابر رقبای آلمانی نتونست سرشاخ بشه!
اینم در نوع خودش جالب بود، نتیجتا قرار دادن چندین برند پشت ملیتشون این خطای ذهنی رو ایجاد میکنه که از نقاط ضعف تک تکشون غافل بشیم و ویژگی های مثبتشون رو تعمیم بدیم به بقیه هموطناش. چنین مقایسه ای نه تنها منصفانه نیست بلکه قدرت تصمیم گیری رو میگیره و هرکسیو به اشتباه میندازه…
رضا
۱۷ تیر ۱۳۹۷دقیقا . هیچ ماشینی کامل نیست و قرار نیست هم زمان خمه چیز رو به طور صد درصد داشته باشه . به عنوان مثال تو بی ام دبلیو سری پنج نرمی و آسایش یه لکسوس ESبی هیچ وجه وجود نداره . از اون طرف خوی اسپرت بودن رو لکسوس ES نداره. چون اصلا هدف لکسوس پرفورمنس خیلی انچنانی نبوده.بیشتر به آرامش سرنشینا فکر کرده .که از نظر خودم بیشتر مورد پسنده.یه شتاب و هندلینگ معقول با نرمی و آسایش و کیفیت بی رقیب رو به شخصه واسه یه ماشین چهار در ترجیح میدم .
Muty
۱۷ تیر ۱۳۹۷هنوز فیس ES350 مدل 2008-2012 برام دلبری خاصی میکنن
نمیدونم نسل چندمش میشه ؟
:::pooriya:::Bmw::: Germany
۱۷ تیر ۱۳۹۷ماشین خوبیه ولی نمیدونم چرا با سدان های لکسس حال نمیکنم
با شاسی بلند های لکسس بیشتر حال تا سدان هاش
خصوصاً ال ایکس و آر ایکس
رضا
۱۷ تیر ۱۳۹۷چراغای عقبش شبیه چراغای عقب سوناتا هست
کیان
۱۷ تیر ۱۳۹۷اره داداش موافقم، تازه کابین و طراحی بیرونیشم شبیه
فقط هرچی فکر میکنم نمیتونم تشخیص بدم شبیه کدوم یکی از مدلای سوناتا هست !!!
net
۱۷ تیر ۱۳۹۷سدان لوکس فقط ایودی a8
sina
۱۷ تیر ۱۳۹۷کاش قدرتش 250 اسب بود لاقل و گیربکسش هم اتوماتیک می بود.
باقی چیزاش عالین