لکسس LFA بدون شک یکی از نمادینترین سوپراسپرتهای تاریخ است. این سوپراسپرت ژاپنی بین سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ روی خط تولید بود اما تنها ۵۰۰ دستگاه از آن ساخته شد. به خاطر تولید محدود و همینطور تکنولوژیهای پیشرفته، LFA در زمان تولید با قیمت پایهٔ بسیار بالای ۳۷۵ هزار دلار به بازار عرضه شد که آنرا به یکی از گرانترین خودروهای ساخت ژاپن تبدیل کرده بود. تولید محدود در کنار قیمت بالا موجب شد که بسیاری از علاقهمندان توانایی خرید LFA را نداشته باشند.
بااینکه خاتمهٔ تولید LFA برای بسیاری از طرفداران خبر بسیار بدی بود اما لکسس چند وقتی است کوپهٔ اسپرت جدیدی بنام LC500 را به بازار عرضه کرده است که هرچند ویژگیهای فوقالعادهٔ LFA را ندارد اما میتواند بهنوعی جای خالی آنرا در سبد محصولات برند لوکس تویوتا پُر کند. همچنین این خودرو چهار برابر ارزانتر از LFA است و بنابراین افرادی که قادر به خرید سوپراسپرت تولید محدود لکسس نبودند میتوانند به سراغ LC500 بروند؛ اما این کوپهٔ جوان در برابر سوپراسپرت نمادین LFA طی مسابقهای در یک خط مستقیم چه عملکردی خواهد داشت و آیا میتواند حریف پدر پرافتخار خود شود؟
خوشبختانه سایت بریتانیایی CarWow بین این دو برادر ژاپنی مسابقهٔ درگی برگزار کرده تا به این سؤال پاسخ دهد و مشخص شود که کوپهٔ تازهکار در برابر سوپراسپرت کهنهکار چه خواهد کرد. پیش از آنکه به سراغ ویدئوی این درگ جذاب برویم بهتر است اعداد و ارقام این دو ماشین را باهم مقایسه کنیم تا ببینیم روی کاغذ کدامیک شانس پیروزی بیشتری دارد.
LC500 به یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 تنفس طبیعی مجهز است که نسخهٔ بروز شدهٔ همان پیشرانهٔ کوپهٔ کوچکتر RC F است. این موتور خروجی چشمگیری برابر با ۴۷۵ اسب بخار قدرت و ۵۴۰ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند. از سوی دیگر، در زیر کاپوت LFA یک نیروگاه ۴.۸ لیتری V10 قرار گرفته که هرچند کمی حجم پایینتری نسبت به موتور LC500 دارد اما تعداد سیلندرهای آن بیشتر است. LFA با ۵۶۰ اسب بخار قدرت، از برادر جدیدتر خود قویتر است اما گشتاور کمتری برابر با ۴۸۰ نیوتن متر دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی الکتروهیدرولیکی به چرخهای عقب انتقال پیدا میکند.
LFA اما علاوه بر قدرت بیشتر، وزن بسیار کمتری هم نسبت به LC500 دارد. به لطف استفاده از فیبر کربن تقویتشده با پلیمر در ساختار این سوپراسپرت ژاپنی، وزن آن به کمتر از ۱۵۰۰ کیلوگرم رسیده درحالیکه LC500 بیش از ۱۹۰۰ کیلوگرم وزن دارد. این یعنی کوپهٔ جدید لکسس حدود ۴۵۰ کیلوگرم سنگینتر از LFA است. همین اضافهوزن در مسابقهٔ درگ بسیار به ضرر LC500 تمام شد زیرا با آغاز رقابت، LFA بلافاصله جلو افتاد و در پایان نیز با اختلاف چشمگیری نسبت به برادر تازهنفس خود از خط پایان گذشت. به همین دلیل است که LFA تا ابد سوپراسپرتی نمادین خواهد بود.
مشخصات فنی
لکسس LFA | لکسس LC500 | |
پیشرانه | ۴.۸ لیتری V10 | ۵ لیتری V8 |
قدرت | ۵۶۰ اسب بخار | ۴۷۵ اسب بخار |
گشتاور | ۵۴۰ نیوتن متر | ۴۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی | ۱۰ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۳.۷ ثانیه | ۴.۷ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۲.۵ ثانیه | ۱۳.۹ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۳۲۵ کیلومتر/ساعت | ۲۷۰ کیلومتر/ساعت |
وزن | ۱۴۸۰ کیلوگرم | ۱۹۳۵ کیلوگرم |
قیمت | ۳۷۵ هزار دلار | ۹۳ هزار دلار |
[دانلود ویدئو]
Bideski
۲۷ آذر ۱۳۹۷به نظرم باید می نوشتید نبرد پدر و پسر سامورایی….
صدای اگزوز LFAدیوونم کرد…???
علی
۲۷ آذر ۱۳۹۷ای کاش میشد موتور V10 رو روی بقیه محصولات اسپرتش هم میزاشتن
حیف این شاهکار که کارش همینجا تموم شه
فک کنم رد لاینش ۹۰۰۰ باشه :)))
M
۲۷ آذر ۱۳۹۷عزیزم پدر و پسر باید عین هم باشن
LC500 تنها یادگاری که از LFA داره زیباییشه
LC500 درحد LFA که هیچ در حد هیچ کدوم از ماشینای لکسوس نیست
واقعا من موندم لکسوس چطور تونسته وزن یه GT دو در رو به بیش از 1900 کیلوگرم برسونه؟؟؟؟؟
Mohammadrrd
۲۷ آذر ۱۳۹۷به قوله جرمی
لکسوس به قدری ال اف ای رو خوب و بی نقص ساخت که دیگه حتی خودشم نمیتونه بهترشو بسازه
ال اف ای فوق العادس
Mohamad gh
۲۷ آذر ۱۳۹۷چه صدای محشری داره lfa
کاش لکسس بازم با “یاماها”همکاری کنه چقدر خوشگل گاز میخوره لامصب.
در مورد درگ هم تفاوت قیمت و تکنولوژی ساخت هر دو گویای همه چیز هست، LC500 عالیه اما خب LFA یکی از بهترینهای تاریخه و جدا از سرعتش سالها وقت صرف توسعه ش شده و از اون ماشیناییه که به ندرت در تاریخ تکرار میشن
Amirferrari
۲۷ آذر ۱۳۹۷واای از صدای lfa…با روح و روان آدم بازی میکنه…
کوروش
۲۷ آذر ۱۳۹۷Lfa با این جذبه با این توان فنی تحسین شده حیف هیچ کدام از ماشین های اسپرت لکسوس یه رگشو ندارن
حسین وی
۲۷ آذر ۱۳۹۷دود از کنده بلند میشه :))
NAVID۰۰۹۸
۲۷ آذر ۱۳۹۷LFA برای ژاپن ، حکم اِعتباری را داره که در سالهای آینده در حراجیها ، بدست آوردنش ، کار هر کسی نیست .
یادمه جرمی دو مشکل از کرفته بود :
۱- نداشتن جا لیوانی
۲- حجم باک بنزین کم و کوچک
اما میگفت مهندسی شده ترین خودرو دنیاست که برای سانت به سانت وجودش ، فکر و تحقیق کردند .
یادمه میگفت که آیرودینامیکترین خودروی تولیدی زمان خودش بوده .
امیر
۲۷ آذر ۱۳۹۷چندسال پیش ک برای اولین بار lfaرو دیدم عاشقش شدم
هم طراحیش هم صداش
واقعا عالیه و حداقل تا چندین سال دیگه تکرار نشدنی باقی میمونه
#ali.m#
۲۷ آذر ۱۳۹۷من فدای اون صداها بشم .❤
بهترین صدای پیشرانه از نظر من .
مهدی
۲۷ آذر ۱۳۹۷یادش بخیر جرمی کلارسون هربار لکسوسlfa رو تست میکرد اول باکمربندش به مشکل برمیخورد. میگفت انگار میخوام پروستات عمل کنم.بعدش به نداشتن جالیوانی گیرمیداد ومشکل بعدیش باک بنزینش کوچیکش بود که میگفت قده یه فندک بنزین میگیره.
محمد مهدی
۲۷ آذر ۱۳۹۷به نظرم نا عادلانه بود
LFA کجا و LC500 کجا
samurai
۲۷ آذر ۱۳۹۷صدای اگزوزشو باید قاب کرد زد روی دیوار :)))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
sina7
۲۷ آذر ۱۳۹۷چه صدایی داشت LFA!!!!!!!
Behrouz anzali
۲۷ آذر ۱۳۹۷واقعا بینظیره
emad1990
۲۷ آذر ۱۳۹۷صدای اگزوز LFA به تنهایی اندازه یه lc میارزه
Jdm
۲۸ آذر ۱۳۹۷احترام به پدر واجب است
❤LFA❤