هر روز که میگذرد کیفیت هوای کلان شهرهای ایران کاهش مییابد و به لطف انحصار بازار توسط خودرو سازان داخلی که بویی از کیفیت نبرده اند، بر روند این آلودگی نیز افزوده می شود تا هر چه بیشتر فضا برای تنفس شهروندان ایرانی تنگ تر شود. با این روند شاید ورود خودروهای هیبریدی یا الکتریکی بدون احتساب گمرک و با قیمت حقیقی نقطه عطفی در کاهش آلودگی هوا شود ولی متاسفانه تا این لحظه اقدامی در این راستا توسط مسئولان صورت نگرفته است.
با این وجود چندی است یک خودروی هیبریدی تحت برند شرکت لکسس، پای خود را به بازار های داخلی باز کرده است. لکسس ct200h که یک خودروی هاچ بک عضلانی و لوکس محسوب می شود.با نگاه اول به این خودرو به چاشنی اسپورتی که در آن به کار رفته پی خواهید برد. این خودرو از یک موتور بنزینی به حجم ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با قدرت ۹۸ اسب بخار بهره میبرد که به همراه موتور الکتریکی توان تولید قدرت تا ۱۳۴ اسب بخار را دارا میباشد. این خودرو صفر تا صد را در عرض ۹.۸ ثانیه پر میکند. از همه تعجب آور تر در این خودرو مصرفت سوخت آن است که در حالت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۷ لیتر میباشد که به نسبت تویوتا یاریس که مصرف ۶.۵ لیتر و پژو ۲۰۶ که مصرف ۶.۶ لیتری دارد، نقطه قوتی محسوب نمی شود. اما از همه اینها که بگذریم طراحی داخلی ماشین توجه شما را به خود جلب خواهد کرد که جالب و کم نظیر است، همه دکمهها و کلیدها به خوبی در جای خود قرار گرفتهاند و حس سواری یک ماشین لوکس را به شما میدهند. گرچه کیفیت پایین برخی مواد با استانداردهای لکسس همخوانی ندارد و در مجموع انتظار بیشتری از آن می رفت. این ماشین برای سرنشینان جلو فضای کافی را فراهم میکند اما فضا برای سرنشینان عقب به راحتی سرنشینان جلو نخواهد بود. طول این خودرو ۴۳۲۰ میلی متر است که اختلاف ۱۴ میلی متری با مزدا ۳ هاچ بک دارد.
مشخصات و تواناییها:
قیمت: ۳۲,۰۵۰ دلار.
نوع خودرو: پنج درب پنج نفره لوکس.
انتقال نیرو: متغیر با کنترل الکترونیکی (ECVT) به چرخهای جلو.
طول: ۴۳۲۰ میلی متر.
عرض: ۱۷۶۵ میلی متر.
ارتفاع: ۱۴۴۰ میلی متر.
فاصله دو محور: ۲۶۰۰ میلی متر.
حجم صندوق بار: ۴۰۵ لیتر.
وزن نا خالص: ۱۴۲۰ کیلوگرم.
گنجایش مخزن سوخت: ۴۵ لیتر.
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر: ۹.۸ ثانیه.
حداکثر سرعت: ۱۸۱ کیلومتر بر ساعت.
مصرف سوخت (شهر-بزرگراه-ترکیبی) : ۶.۶-۷-۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر.
ضریب آیرودینامیک: ۰.۲۹
نویسنده: سید نیما داوری (با شما در دنیای خودرو)
یه آقایی
۲۳ مرداد ۱۳۹۲مال بد ، بیخ ریش صاحبش
ایران خودرو رو میگم
slr722
۲۳ مرداد ۱۳۹۲فکر میکنم از اون ماشین های باشه بنزین بو میکنه…
hesan
۲۳ مرداد ۱۳۹۲جلو داشبوردش از نظر من فوق العادس.
محسن.د
۲۳ مرداد ۱۳۹۲ای کاش تو واقعیت هم همینطوری که شما میگی بود…
رامتین
۲۳ مرداد ۱۳۹۲لکسوس همواره بهترین بوده. خصوصا در سدان…
امین
۲۳ مرداد ۱۳۹۲وای من عاشقش شدم. طراحی جمع جور، داشبورد راحت، عجب سپرای کپلی داره انگاه سپرشو باد کردن
محمدرضا
۲۳ مرداد ۱۳۹۲من توی منطقه آزاد زندگی میکنم اگه این پول رو دشتم خیلی راحت یه کامارو SS
کانورتیبل فول میگرفتم . . .
فرامرز
۲۳ مرداد ۱۳۹۲“یک موتور بنزینی به حجم 1.8 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ با قدرت 98 اسب بخار”!!! به نظر یکم تکنولوژی موتورش قدیمی نیست؟ این موتور با فرض اینکه توربو شارژر نداشته باشه باید حدود 140 اسب بخار تولید کنه اما این با حجم 1.8 اندازه پژو 405 و کمتر از تندر 1.6 لیتری قدرت داره! نکنه لکسس با ایران خودرو تفاهم نامه امضا کرده موتور پژو بذارن روش (آخه پدال نوشته “چندی است یک خودروی هیبریدی تحت برند شرکت لکسس، پای خود را به بازار های داخلی باز کرده است”)!
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۲۳ مرداد ۱۳۹۲درود.علت پایین بودن قدرت ماشین اینه که کمترین الایندگی رو داشته باشه.برای مثال:
مزدا 3 با یک موتور 2000 سی سی روانه ی بازار شده که مدل هایی که به تکنولوژیه
SKY ACTIVE مجهز هستند قدرت انها 120 اسب بخار است.
که نتیجه ی این تکنولوژی مصرف کمتر و الایندگیه کمتر را در پی دارد.
ولی موتورهایی که به این تکنولوژی مجهز نیستند 155 اسب بخار تولید میکنند.
V12
ياس
۲۳ مرداد ۱۳۹۲من با این پول ترجیح میدم BMW 320i 2013 بخرم.هم خوش گیافست هم سدانه و هم برای مسافرت و شهر خوبه و مصرف سوختشم در حد ۷ لیتره شتابشم بهتره یعنی ۷.۱
nima
۲۳ مرداد ۱۳۹۲نظر شما محترم ولی مصرفت سوختش رو در نظر بگیر که از تویوتا یاریس هم کمتر ه و همچنین شتاب خوبی هم داره .
نیما داوری
۲۳ مرداد ۱۳۹۲از همه ی نظرات شما دوستان عزیز تشکر می کنم . امیدوارم بهترین ها رو برای شما نوشته باشم . ( نیما داوری )
سید حمید
۲۹ خرداد ۱۳۹۵عالی بود آقای داوری… ولی چه فایده… تو این بازار مریض!
میلاد. فقط المان.فقط بنز.
۲۳ مرداد ۱۳۹۲درود.ماشین خوبیه ولی خیلی گرونه.به نظر من اگه به جای این ماشینی وارد کنند که اکثر مردم توان خرید ان را داشته باشند بهتره.
ماشینی که تو رنج قیمتی در حد ال 90 باشه که افراد کارمند بتونند بخرند این تاثیر بیشتری داره.همین رنو ماشین های برقی خوبی داره.اگه وارد بشه و مسئولین از سود وارد شدن این ماشین ها چشم پوشی بکنند و مقداری هم به فکر مردم باشند عالی میشه.بانک ها هم مقدار وام خودرو را فقط برای ماشین های هیبریدی و برقی بیشتر کنند تا مردم تشویق بشوند که به سمت اینجور ماشین ها بیان.ولی بعید میدونم که دو کارخانه که فقط به دنبال سود هستند بگذارند.
V12
arash zx
۲۴ مرداد ۱۳۹۲اگه قدرت و شتاب رو بیشتر میکردن خیلی بهتر می شد………… اما از بقیه لحاظ هیچی کم نداره
حمید
۲۴ مرداد ۱۳۹۲موتورش ضعیفه مصرفش هم بالاست مثل قیمتش
جلال
۲۴ مرداد ۱۳۹۲زیباییش که حرف نداره کیفیت ساختش هم حتما مثل بقیه محصولاتش عالیه
من که عاشقش شدم فقط کاش تو ایران ارزونتر در می اومد
به هر حال برای اون ور آبی ها خیلی خوبه
سام*
۲۵ مرداد ۱۳۹۲طراحی داخلی چشم نوازی داره.طراحی داشبورد هم فوقالعاده هست.در کل لکسوس نماد کیفیت صنعت خودروسازی در نگاه عام هست.فقط نمیدونم چرا لکسوس از جلو پنجره های جدیدش در این مدل استفاده نکرده.
ikkk
۴ مهر ۱۳۹۲آخه آی کیو چرا مصرفش رو با 206 مقایسه کردی ها هاهاهاهاهاه ه ه ه ه ه
206 چیش شبیه اینه ک مصرفش رو مقایسه میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ 2 دی هس؟ قدرتش مث اینه؟ امکاناتش مس اینه یا موتور در پیت مونتاژ ایرن خودروش چیزیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Sepehr
۱۵ مرداد ۱۳۹۳پورشه کاین ۲۰۱۴ هیبریدی مصرفش ۳،۶ در هر ۱۰۰کیلومتر هست.یعنی از پراید هم کمتر ولی قدرت بسیار بالایی داره.این مقایسه یعنی این که ۲۲۰ملیون واسه مصرف سوخت پایین بدی و قید شتاب و قدرت و بزنی ولی مصرف سوختش همچنان اندازه ی یک خودروی معمولی باشه
iman
۱۹ تیر ۱۳۹۳سلام
دوستان من میخوایم یکی بخرم، اگر میدونید کجا الان میفروشه یا ثبت نام میکنه لطفا کامنت بدهید
محمد
۲۵ تیر ۱۳۹۳سلام.خیلی ممنون از مطالب خوبتون.به نظرم حق مطلب در باره این خودرو ادا نشده.موتور این خودرو جدیدترین نسل موتور هست و تو نرم کار کردن و کم صدا بودن جزء بهترین خودرو هاست.اگر این ماشین تا 200 تومن بود من حتما می خریدم.
محمد
۲۵ تیر ۱۳۹۳نویسنده یک اشتباه دیگر هم انجام داده .مصرف این ماشین به صورت ترکیبی 4.6 لیتر هست
امین
۵ مرداد ۱۳۹۳هدف از خودروی هیبریدی مقرون به صرفه بودن خودرو و میزان مصرف سوخت کمتر اون نسبت به بقیه ی ماشیناس، این ماشین تو ایران 220 میلیونه، مصرفشم که صدی 6.7 لیتره که همچین کم هم نیست، پس هیچ دلیلی نداره آدم تو ایران بیاد اینو بخره!!!
بهنام
۲۰ مرداد ۱۳۹۳نویسنده مصرف را اشتباه زده، طبق اعلام رسمی لکسوس مصرف ۴.۶ هست.
البته در ترافیک سنگین تهران ممکنه مصرف متفاوت باشه و البته چون هیبریدی هست ممکنه هم یکی باشه
شخصا مصرف من با کیا پیکانتو که موتور ۱۲۰۰ داره ۸ و تویوتا یاریس با موتور ۱.۵ حدود ۱۰ هست
seyed
۲۱ مرداد ۱۳۹۳خب اگه گمرکیش کمه پس چرا اینقدر گرونه ؟33 هزار دلار میشه 100 میلیون تومان-خب اون 120 میلیون دیگه از کجا اومد
مسخره ست
hassan
۱۹ آبان ۱۳۹۳متاسفانه اطلاعات ناقص گذاشته اید وغلط چون مصرف این خودرو درصدکیلومتر۳/۶میباشدنه۶/۶قیمت ان هم۱۹۹میلیونه ۲۲۰نیست شایدمن اصلاعاتم ناقص باشه لطفاراهنمایم کنیدمتشکرم
نوید (6*6)
۱۷ دی ۱۳۹۳نه شما اطلاعاتت درسته
نوید (6*6)
۱۷ دی ۱۳۹۳البته درست ترش اینه
مصرفش 3
قیمت 175
فرزاد
۷ خرداد ۱۳۹۴مصرف ترکیبی 4.6 هستش
برای ژاپنی ها کار نداره از موتور 1800 سی سی 170 اسب بخار قدرت بگیرن در اینجا بحث گشتاور و ست بودن با ژنراتور مطرح بوده که لکسوس به طرز هوشمندانه ای این کارو انجام داده.
اخیرا عوارض گمرکی خودروهای هیبرید 5 درصد شده و اگه به این خودرو قرار بود به اندازه لکسوس های دیگه گمرکی تعلق بگیره (55 درصد) قیمتش بالای 290 میلیون تومن میشد تو ایران
مهدی
۱۶ شهریور ۱۳۹۴آقا یه سوال ماشینهای هایبرید Plug in دارن این نداره؟؟؟ اگه نداشته باشه عالیه!!!!!