الکتریکی سازی خودروها از جمله مهمترین موضوعات سال جاری بوده اما خودروسازان و خریداران همچنان به دنبال کراس اوورها و شاسی بلندها میروند.
بنابراین این طبیعی است که شاسی بلندها هم قوای محرکهی الکتریکی شدهای داشته باشند. در واقع به خاطر هزینههای تحقیق و توسعه مدلهای هیبریدی، خودروسازان تمایل دارند از چنین تکنولوژیهایی در مدلهای گران و لوکس خود همچون شاسی بلندهای لاکچری استفاده کنند.
اینجاست که خودرویی چون لکسس RX L وارد میدان میشود. RX یکی از اولین شاسی بلندهای هیبریدی بازار بوده اما علیرغم ابعاد بزرگ خود تاکنون با سه ردیف صندلی عرضه نشده بود ولی هماکنون مدل RX L هفتنفرهی آن معرفی شده است.
از طرف دیگر ولوو XC90 T8 هم عرضه شده که از یک پیشرانه بنزینی و واحد الکتریکی سود میبرد ولی برخلاف لکسس میتوان باتری را شارژ کرد.
پس هر دو خودرو روش متفاوتی دارند اما کدامیک از این شاسی بلندهای لوکس هیبریدی انتخاب بهتری است؟
- لکسس RX L
تنها یک قوای محرکه برای این خودرو در دسترس است که با نام 450h شناخته میشود. مدل حاضر در تست از نوع پریمیر فول کامل با قیمت پایهی ۶۱۹۹۵ پوند است.
تنها واژهای که درباره سواری RX L به ذهن میرسد آرامش و رفاه است. با فشردن دکمه استارت اصلاً صدایی به گوش نمیرسد زیرا RX L برای حرکت در سرعتهای پایین از دو پیشرانه الکتریکی استفاده میکند و زمان که در حالت توقف هستید صدایی وجود ندارد زیرا پیشرانه بنزینی خاموش است.
البته این خودرو هنوز هم شاسیبلندی بزرگ و سنگین است بنابراین زمانی که پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری از خواب برخیزد اوضاع قدری متفاوت خواهد بود.
این پیشرانه نرم بوده و صدای آن نیز بد نیست اما در زمان شتاب گیری شاهد افزایش دور و صدای پیشرانه و همچنین عملکرد خطی گیربکس CVT هستیم. این وضعیت کمی شرایط بیصدایی سرعتهای پایین را تحت تأثیر قرار میدهد.
شما میتوانید چندین حالت رانندگی را برای تنظیم پدال گاز، فرمان و سیستم تعلیق انتخاب کنید اما وضعیت خیلی تغییر نمیکند و لکسس هرگز احساس اسپورت بودن را ندارد. اینجا ولوو سواری بهتری ارائه میکند.
- ولوو XC90
ولوو XC90 نسخههای بیشتری در مقایسه با لکسس داشته و پیشرانههای بنزینی، دیزلی و پلاگین هیبریدی T8 در دسترس هستند. اینجا ما مدل مومنتوم با قیمت ۶۲۵۷۰ پوند را تست کردهایم. البته مدلی که در تصاویر مشاهده میکنید از نوع R-Design است.
ولوو با الکتریکی سازی محصولات خود رو به جلو حرکت کرده و محصولاتی همچون XC90 T8 در حال ارائهی فاکتورهای مصرف سوخت مناسب و فضای بار و کابین زیاد هستند. این خودروی هیبریدی را میتوانید در خانه یا محل کار شارژ کنید.
پیشرانه ۲ لیتری بنزینی و واحد الکتریکی قدرت ترکیبی ۳۸۵ اسب باری و گشتاور ۶۴۰ نیوتون متری تولید میکنند. این خودرو در تستهای پرفورمنس توانسته لکسس RX L را شکست دهد. ولوو شتاب ۵.۷ ثانیهای داشته که برای شاسیبلندی ۲.۳ تنی قابلتوجه است. در خط مستقیم میتوانید گشتاور آنی پیشرانه الکتریکی ۸۶ اسبی را احساس کنید که به بهبود پرفورمنس خودرو کمک شایانی میکند.
گیربکس نیز خوب بوده و دندههای صحیح را به تعویضهای نرم همراه میکند اما در حالت دستی پاسخهای خوبی ندارد زیرا دندهها را نگه نداشته و بدون پیشبینی اقدام به سبک کردن میکند.
سیستم تعلیق بادی ۲۱۵۰ پوندی ولوو گاهی اوقات در کنترل حرکات بدنه به تقلا میافتد. این به خاطر مجموعه باتری سنگین این خودرو است بنابراین وزن بالا راحتی و هندلینگ را تحت تأثیر قرار میدهد. هیچکسی این شاسیبلند بزرگ را برای تست هندلینگ نمیخرد و XC90 هم در کل کنترل بدنهی خوب و چسبندگی زیادی دارد.
- قضاوت نهایی
رتبه اول: ولوو XC90
XC90 T8 کممصرفتر بوده و هزینههای نگهداری کمتر و فضای بار و کابین بیشتری در مقایسه با لکسس داشته و همهی این فاکتورهای کلیدی برای پیروزی یک شاسیبلند هفتنفرهی هیبریدی کافی هستند. این خودرو همچنین سواری بهتر و شتاب بیشتری داشته و برندهی واضح این مقایسه است. تجهیزات و کیفیت ساخت ولوو با لکسس برابری میکند.
رتبه دوم: لکسس RX L
لکسس خودرویی آرام و باکیفیت ساخته اما RX L هفتنفره فضای کافی در عقب ندارد. ردیف سوم صندلی که تنها دلیل ترجیح آن بر مدل استاندارد است کاملاً تنگ میباشد. قوای محرکه هیبریدی این شاسیبلند نیز به اندازهی ولوو گرا نیست و از نظر سیستم اطلاعات سرگرمی نیز کاملاً در سطح پایینتری قرار میگیرد.
- دیگر گزینهها با بهایی مشابه
آئودی Q7 e-tron جدید
قیمت: ۶۵۷۵۰ پوند
پیشرانه: واحد دیزلی/الکتریکی ۳۶۹ اسب بخاری
آئودی روش متفاوتی را در پیش گرفته است. پیشرانه ۶ سیلندر ۳ لیتری به همراه واحد الکتریکی یک مجموعه گشتاوری و نسبتاً کممصرف را ارائه کرده است اما این شاسیبلند لوکس تنها برای ۵ نفر گنجایش دارد.
تسلا مدل X کارکرده
قیمت: ۷۲ هزار پوند
پیشرانه: مجموعه الکتریکی ۳۲۸ اسب بخاری
اگر خواهان یک شاسیبلند تمام الکتریکی کارکرده باشید تسلا مدل X تنها گزینه در دسترس خواهد بود. این خودرو جادار بوده اما باید به برد ادعایی حدود ۵۶۰ کیلومتری آن توجه داشته باشید.
لکسس RX 450h L Premier | ولوو XC90 T8 Twin Engine Momentum | |
۶۱۹۹۵ | ۶۲۵۷۰ | قیمت (پوند) |
۶ سیلندر ۳۴۵۶ سیسی | ۴ سیلندر ۱۹۶۹ سیسی | پیشرانه |
۳۰۸ | ۳۸۵ | قدرت (اسب بخار) |
CVT اتوماتیک، چهار چرخ محرک | ۸ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک | گیربکس |
۴۹۵/۹۶۶ | ۶۴۰/۱۸۱۶ | گنجایش محفظه بار (لیتر) |
۲۲۰۵ | ۲۲۷۴ | وزن خشک (کیلوگرم) |
۷.۶ | ۵.۷ | شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
۱۸۰ | ۲۲۵ | حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
۶ | ۲.۶ | مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) |
منبع: autoexpress
علی
۵ آبان ۱۳۹۷من شخصا لکسوس رو خیلی بیشتر دوست دارم . لکسوس ماشین بد نمیسازه البته هر چند ی مشکلی که اغلب لکسوسها دارن مربوط به (((موس تاچشون))) میشه که خیلی مزخرفه و اصلا کارایی نداره و از اون بدتر نداشتن سیستم (((car play))) و از اون هم بدتر نداشتن سیستم ((( اتو پارکه))) که حتی تو خودروهای کره ایی به وفور یافت میشه . به هر حال در کل من لکسوس RX رو ترجیح میدم .
با تچکر
محمد
۶ آبان ۱۳۹۷یه سوال از دوستان
شما واقعا فرم ستون C نمای کناری
این مدلی که بعضی خودروسازان میگذاردن، می پسندین؟؟؟؟؟؟؟؟
همین که اصطحالا بهش میگن سقف شناور
.
.
مثل همین مدل لکسس یا پژوهای شاسی بلند
از نظر شخصی من اصلا جذاب نیست
حیف طراحی به این زیبایی که اون قسمت اصلا همخوانی باهاش نداره
Porsche & Mercedes
۵ آبان ۱۳۹۷ولوو بهتر کار کرده انگار
بالاخره نمیشه ک نظر کارشناس اتواکسپرس رو رد کرد
ولی ب شخصه بین این دو ماشین انتخابم لکسوسه
محمد
۶ آبان ۱۳۹۷مخلص کلام ..اگه xc90 بد بود تو کشوری که ولووهای سواری زیاد تو بورس نیستن انقدر فروش نمیرفت و محبوب نمیشد!
ایمان
۵ آبان ۱۳۹۷لکسوس : لایک ????
ولوو : دیسلایک ????????
Mopar or No Car
۵ آبان ۱۳۹۷حسن RX در اینه که اگه تصادف کنی ریاد معلوم نمیشه. محل ضربه تو خطوط مورب و شکسته بدنه ماشین گم میشه.
ارش
۵ آبان ۱۳۹۷آفرین به ولوو نماد ایمنی و امنیت.
Amir
۵ آبان ۱۳۹۷اگر نسخه 5 نفره rx بود قطعا به ولوو ارجحیت داشت چون سواری بی نظیری داره همین طور هندلینگ مناسبی هم ارائه می کنه.نکته دیگه اینه که لکسوس نسخه 6 سیلندر هم داره اما ولوو به شکل نامعقولی فقط موتور دو لیتری 4 سیلندر استفاده می کنه نسخه های پرقدرت ترش قطعا مشکلات و خرابی های توربوشارژر رو خواهند داشت.نسخه 7 نفره rx بزرگترین اشتباه لکسوس در قرن 21 امه.
مهدی
۵ آبان ۱۳۹۷شاسی بلندهای لکسوس درزمینه پرفومنس ورانندگی اسپرت بودن هیچ حرفی واسه گفتن ندارن.سرپیچ ها گنگ هستش وعقب ماشین بی تعادل حس میشه.خودروبانک چندین تست لکسوسRX ومدلNX رو انجام داده ودرهمشون نظرراننده این بودش.اماکیفیت بالایی دارن ورانندگی آرام
Amir
۵ آبان ۱۳۹۷اصلا فلسفه ساختشون اسپرت بودن نیست ولی به هیچ وجه هم در پیچ ها قافیه رو نمی بازن البته حقیقتا نمیشه توقع زیادی تو این زمینه ازشون داشت اما در اون چیزی براش ساخته شدن به معنای واقعی کلمه عالی هستن.آرام،راحت و با کیفیت.
الهی
۵ آبان ۱۳۹۷ولوو عشقه….
الهی
۵ آبان ۱۳۹۷مصرف ولوو زیر سه لیتر؟!!!
Sajjad
۵ آبان ۱۳۹۷با عذر خواهی از همه دوستان
چن وقت پیش بحثی بود مبنی بر اینکه یک فیلم معتبر بیارید که دیمون تایم زیر 10 بزنه
https://www.youtube.com/watch?v=U6avve8XAJ0
توی این لینک دیمون دوتا تایم زیر 10 میزنه
البته میدونم چند نفر هستن که بیان و اسم ام 5 رو بیارن
خب باید بگم من خودم طرفدار ام 5 هستم فکر نکنید مثل بعضیا تعصب کورم کرده
در کل خواستم بگم روندن این ماشین با این قدرت کار هرکسی نیست و به دلیل محدودیت های ساختاری از جمله تک دیفرانسیل بودن و ایرودینامیک نامناسب برای درگ؛ جهت حفظ اصالت و ابعاد بزرگ خودرو، واقعا یه راننده خوب نیاز داره تا بتونه از تمام گشتاور این ماشین نهایت استفاده رو ببره.
از طرفی فلسفه تولید این خودرو در اختیار قرار دادن لذت شتاب و سرعت بالا برای قشر عادی جامعه هست.
خارج از تمامی موارد، دیمون و کلن محصولات دوج یا داج یه خاصیتی دارن اینه که گیربکس و دیفرانسیل به شدت با دوامی دارن که نمونش همین دیمون که با چندین لانچ متمادی خراب نمیشه و اصلا برن اوت زدن لازمه درگ گذاشتنه براش!
برن اوت فشار مضاعفی به دیفرانسیل و اتصالات چرخ وارد میکنه که به دلیل مقاوم بودن اتصالات و دیفرانسیل چلنجر این فشار موجب آسیب نمیشه. (موقع برن اوت به ماشین دنده میدن برای همین به دلیل کاهش اصطکاک، خودرو با سرعت کم ولی با حالت برن اوت رو به جلو حرکت میکنه و هرچقدر دنده رو سنگین تر کنی سرعت حرکت بیشتر میشه و در نهایت با کاهش دنده و رسیدن به اصطکاک مناسب حرکت بدون هرزگردی شروع میشه. انقدر گیربکس مقاومی داره که موقع تعویض دنده هنگام هرزگردی، گیربکس خرد نمیشه!)
کلن این ماشین برای لذت بردن ساخته شده
چون جادار و بزرگه
رخ خوبی هم داره
شتابش هم که خوبه
میتونی با خیال راحت دریفت بزنی و از ماشین لذت ببری در عین حال استفاده روزمره و خانوادگی ازش داشته باشی (چون سواری خوبی داره بخاطر شاسی سنگینش و تعلیق نرمش و از طرفی کوپه 5 نفرست با صندوق عقب بزرگ)
Mopar or No Car
۶ آبان ۱۳۹۷انشالله با افتتاح مهد کودک پدال و انتقال کودکان به اونجا مشکل این دیس لایکهای فله ای هم حل میشه.
Sajjad
۶ آبان ۱۳۹۷داش شما به دل نگیر
اونی که اهل علم باشه متوجه میشه
تایید نکردن چنتا خردسال اصلا مهم نیست
..::Majidio Lamborghini::..
۵ آبان ۱۳۹۷XC90 رو از هرلحاظ ترجیح میدم …
?سواری اسپرت تر
?موتور پرقدرت تر
?طراحی زیباتر
و
?ایمنی بیشتر
?
? از نظر قابلیت اطمینان لکسوس بهتره ، اما ، در طرف مقابل یه خودروساز معمولی و متوسط قرار نگرفته ، این ولووئه که داره با لکسوس مقایسه میشه و کیفیت ولوو هم همیشه زبانزد خاص و عام بوده … ممکنه به لکسوس نرسه اما فاصله ی زیادی هم نداره
کاوه
۶ آبان ۱۳۹۷بیداری ولوو را جدی بگیرید. انتخاب من هم به لحاظ چهره و هم موتور و هم کابین ولوو است. ه چند در ایران در مقابل بنزین ضعیف کشور ما ، مدام دچار مشکل می شود.
ولوو به زودی برای ب.ام.و و آئودی شاخ وشانه می کشد. صبر کنید.
مهدی
۶ آبان ۱۳۹۷کشیده
شاید براتون جالب باشه که این مدل ولوو سه سال قبل به بازار اومد و همون موقع تو المان غوغا به پا کرد. شد ماشین سال المان همون سال اگه یادتون باشه شد ماشین سال دنیا
تو امریکام شد ماشین سال امریکا تو نمایشگاه شیکاگو که برنده های هر سگمنت رو اعلام میکنن
zc40 تو سگمنت خودش شد ماشین سال اروپا فک کنم ماشین سال جهانم شده یا چند ماه دیگه میشه
xc60 یه ماشین سال یه جایی رو به دست اورد
ولی برام عجیبه جیلی کل اتومبیل شخصی سازی ولوو رو یک میلیارد و سیصد میلیون دلار خرید. خاور سه میلیارد دلار برد کانادا به اندازه دوبار خریدن کل ماشین شخصی سازی ولوو. تازه خاوری انگشت کوچیکه اختلاسای دیگس. اینکه خاوری برجسته شد نحوه اختلاس و نحوه فرارش بود و اینکه اولین اختلاس تو این ابعاد بودش رسانه ایی میشد
الهی
۶ آبان ۱۳۹۷شاید اون نامرد ..(خاوری).. رفت تا اسم بقیه لو نره… خخخ
الهی
۶ آبان ۱۳۹۷اون نامرد که بله …
اما یادم میاد ولوو سال 2000 یا 2001 توسط فورد به مبلغ 7 میلیارد دلار خریداری شد.. الان چطور شده یک میلیارد؟!!!
amirh2g
۱۸ آبان ۱۳۹۷با این قیمت های نزدیک با audi e-tron بیشتر حال میکنم