کوپهٔ جدید اینفینیتی Q60 قطعاً جسورانه به نظر میرسد اما آیا بهاندازهٔ کافی خوب هست که لکسوس RC و آئودی A5 را شکست دهد؟
کوپههای پریمیوم امروزه به چیزی بیشتر از یک طراحی و ظاهر خوب نیاز دارند. علاوه بر این آنها باید آسایش، پالایش، کارایی و تعادل در رانندگی را هم ارائه کنند؛ اما حتی با برخورداری از تمام اینها، یک کوپهٔ مدعی در این کلاس نیاز به تکنولوژیهای پیشرو و برجستهای دارد تا خود را از دیگر رقبا جدا سازد. در اینفینیتی Q60 جدید، میتوان به سیستم فرمان تطبیقی آن اشاره کرد که در آن با استفاده از یک سیستم دیجیتالی با تکنولوژی بالا، اتصال فیزیکی از غربیلک فرمان به محور جلو حذف شده است. ترکیب این تکنولوژی با طراحی بسیار جذاب، قیمت مناسب و تجهیزات سخاوتمندانه، نشانههای امیدوارکنندهای برای Q60 هستند.
لکسوس RC300h یکی دیگر از کوپههای پریمیوم است که مسیر مهندسی خود را بهخوبی طی کرده است چراکه در زیر پوستهٔ آن یک قوای محرکهٔ هیبریدی بنزینی/الکتریکی پنهان شده است. این کوپهٔ ژاپنی که به زیبایی هم طراحی شده است، وعدهٔ ارائهٔ ترکیبی قوی از سرعت و کارایی را داده است. درنهایت برای نسل جدید آئودی A5 که بهتازگی معرفی شده است نیز سیستم چهارچرخ محرک کواترو قابل سفارش است که توانایی بینظیری در حرکت در هر شرایط آب و هوایی را به نقاط قوت دیگر آن یعنی کیفیت، استایل، جاداری و پالایش اضافه نموده و پکیجی توانمند را ارائه میکند. پس با این اوصاف کدام کوپهٔ پریمیوم و پیشرفته در این جدال پیروز میشود؟
اینفینیتی Q60
اینفینیتی در این خودرو ترکیبی از طراحی جذاب، تکنولوژیهای پیشرفته و قیمت و ارزش مناسب را ارائه کرده است که آیتمهای اولیهای برای موفقیت محسوب میشوند. در اینجا نیز ما نسخهٔ پایهٔ Q60 را آزمایش کردهایم که مجهز پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو بوده و ۳۷,۶۹۰ پوند قیمت دارد. Q60 با این موتور ۲ لیتری چهار سیلندر به قدرت ۲۱۰ اسب بخار، بر روی کاغذ در بین اعضای گروه کمترین قدرت دارد اما بااینحال در روی جاده از لکسوس سریعتر عمل کرد. بهعنوانمثال اینفینیتی شتاب صفر تا ۹۶ را در ۷.۱ ثانیه طی کرد که ۱.۲ ثانیه سریعتر از RC300h است. همچنین این ماشین با ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور که از دور فقط ۱۲۵۰ rpm در دسترس است، در دنیای واقعی سرعت مناسبی را به نمایش میگذارد.
نیروی موتور توسط یک گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک استاندارد انتقال پیدا میکند که نسبتاً نرم، روان و پاسخگو است اما هیچ پدالهای تعویض دندهای در پشت فرمان وجود نداشته و باید تعویض دنده را از طریق شیفتر روی کنسول وسط انجام داد. از سوی دیگر، در جادههای پرپیچوخم فرمان تطبیقی پاشنهٔ آشیل واقعی Q60 محسوب میشود. این سیستم برای افزایش مانور پذیری در سرعتهای پایین حساسیت فرمان را بالا و در هنگام حرکت در سرعتهای بالا برای افزایش ثبات حساسیت را پایینتر تنظیم میکند. بااینحال این سیستم فرمان هیچ بازخورد مناسبی نداشته و احساسی غیرطبیعی دارد.
از طرف دیگر، تعلیق Q60 برای مهار حرکات بدنهٔ خودرو تلاش میکند اما سیستم کنترل ثبات در شرایط لغزنده عملکرد کُندی دارد. این نقیصه در کنار فرمان بیروح موجب تضعیف اعتمادبهنفس راننده در مسیرهای لغزنده میشود. Q60 در هنگام حرکت یکنواخت در بزرگراهها بهاندازهٔ کافی آرام و راحت است اما فرمان تطبیقی در اینجا هم دلسردکننده است چراکه هیچ بازخوردی از طریق فرمان به راننده منتقل نمیشود درحالیکه تعلیق آن نیز عیوب و ارتعاشات جاده را به اتاق انتقال میدهد.
لکسوس RC
لکسوس مدل RC را برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد که در اصل یک نسخهٔ دودر از سدان کامپکت و جذاب IS است. لکسوس برای این کوپه هیچ موتور دیزلی را ارائه نکرده است بنابراین خریداران میتوانند از بین یک موتور ۲ لیتری بنزینی و یا یک نمونهٔ هیبریدی با تکنولوژی بالا یکی را انتخاب کنند که نسخهٔ هیبریدی آن ترکیبی است از یک موتور ۲.۵ لیتری درونسوز با یک موتور الکتریکی. این سیستم موجب کاهش تولید آلایندگی میشود و نمونهٔ مورد آزمایش ما هم از همین نوع است که به پکیج ظاهری F Sport نیز مجهز بوده و ۳۹,۴۹۵ پوند قیمت دارد.
در آزمون عملکرد، RC کمترین شتاب را در بین سه خودرو ارائه نمود بهگونهای که در ۸.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست پیدا کرد و حتی در شتاب میانی در دندهٔ سه از سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت نیز کُندتر از آئودی و اینفینیتی عمل کرد. انتقال نیرو در RC توسط گیربکس CVT صورت میگیرد اما این گیربکسها برای رانندگانی که به دنبال لذت رانندگی هستند خستهکننده بوده و هنگام فشردن پدال گاز عملکرد یکنواختی را ارائه میکنند. البته در این گیربکس امکان تعویض دندهٔ دستی بهصورت مجازی فراهم شده است اما اغلب از زمان انتخاب دنده توسط پدالهای پشت فرمان تا انجام دستور از سوی گیربکس تأخیر وجود داشته و گیربکس هنوز هم دائماً دندهها را تغییر میدهد.
اما در بیرون از پیست همهچیز بهتر میشود. با فشردن پدال گاز بهآرامی حداکثر گشتاور موتور الکتریکی ارائه میشود و سرعت بهصورت روان افزایش پیدا میکند. همچنین با انتخاب حالت اسپرت پلاس واکنش پدال گاز تیزتر میشود اما اثرات این حالت محدود است ولی بااینحال وضعیت بهتر از حالت رانندگی عادی میشود. RC در پیچها اعتمادبهنفس بیشتری نسبت به Q60 دارد و فرمان آن نیز دقیق بوده و احساس مناسبی دارد. با قرار دادن خودرو در حالت راحت نیز همهچیز نرمتر میشود.
آئودی A5
نسل جدید آئودی A5 اواخر سال گذشته به نمایندگیهای فروش در بریتانیا رسید. در این نسل هم مانند نسل قبلی سه نمونهٔ کوپه، کابریو و اسپرتبک ارائه میشود اما مدل اول که ما در اینجا آزمایش کردهایم همچنان نسخهٔ اصلی A5 محسوب میشود. برای این رقابت موتور بنزینی ۲ لیتری TFSI را با سیستم کواترو انتخاب کردهایم که برای انتقال نیروی آن فقط گیربکس S ترونیک قابل سفارش بوده و در تیپ اسپرت ۳۹,۵۷۵ پوند قیمت دارد. در هنگام آزمایش بهسرعت میتوان مزایای وزن پایین ۱۵۰۰ کیلوگرمی و قدرت ۲۵۰ اسب بخاری را احساس کرد.
در پیست، A5 با تکیه بر سیستم لانچ کنترل و سامانهٔ چهارچرخ محرک خود تنها در ۵.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت رسیده و کاملاً دو رقیب ژاپنی را مغلوب نمود. این سلطه در مراحل بعدی نیز همچنان ادامه پیدا کرد؛ اما مزایای آئودی در جادهها حتی بیشتر از این آشکار شد. موتور ۲ لیتری روان آن تمام گشتاور خود را فقط از دور ۱۶۰۰ rpm ارائه میکند که این یعنی میتوان با A5 همواره در دورهای بسیار پایین رانندگی کرد. این مزیت با عملکرد گیربکس هفت سرعتهٔ اتوماتیک دوکلاچه که به سرعت با فشردن پدالهای پشت فرمان دندهها را تعویض میکند، افزایش میابد.
A5 در پیچها کاملاً خونسرد عمل میکند. هرچند بازخورد فرمان کمی سریع بوده و هندلینگ قابل تنظیم نیست اما خودرو دقیقاً بهجایی که به آن دستور میدهید میرود. در این میان سیستم کواترو نیز نقش خود را بهخوبی ایفا میکند و کشش فوقالعادهای را به نمایش میگذارد. این در حالی است که A5 در هنگام حرکت کروز نیز به همین اندازه خوب است. این خودرو در هنگام حرکت با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت ساکتترین عضو جمع بوده و سواری بسیار راحتی را نیز به سرنشینان هدیه میکند.
نتیجه
رتبهٔ اول آئودی A5
در جمعبندی نهایی آئودی یک پیروزی راحت را به دست آورد. هرچند A5 در ظاهر به جذابیت رقبای خود در این آزمون نیست اما سریعتر بوده، رانندگی بهتری دارد، بزرگتر است و از کیفیت داخلی بالا و پریمیومی نیز سود میبرد. سیستم کواتروی این ماشین نیز بسیار عالی است و تنها سطح تجهیزات استاندارد پایین را میتوان نقطهضعف آن دانست.
رتبهٔ دوم لکسوس RC
لکسوس RC خودروی لوکس و زیبایی است که نمیتوان آنرا ناامیدکننده دانست. این یک کوپهٔ پالایششده بوده و انتخابی عالی برای کسانی است که به دنبال کاهش هزینههای خودرو هستند؛ اما بااینحال خودروهای هیبریدی لذت رانندگی واقعی را از بین میبرند. علاوه بر این، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی لکسوس نیز در بین برترینها جای نمیگیرد.
رتبهٔ سوم اینفینیتی Q60
اینفینیتی طراحی بیرونی خوب، تجهیزات بالا و قیمت جذابی دارد اما نقاط مثبت این خودرو در همینجا پایان میابد چراکه Q60 غیر از اینها در تمامی قسمتها مغلوب میشود. کابین تنگ، سیستم اطلاعاتی-سرگرمی گیجکننده و سواری خشن از معایب این کوپهٔ ژاپنی هستند درحالیکه فرمان تطبیقی آن نیز عملکرد بسیار نامناسبی داشته و کاملاً بیاحساس است.
مشخصات فنی
آئودی A5 | لکسوس RC | اینفینیتی Q60 | |
مدل | ۲.۰ TFSI اسپرت کواترو | 300h F Sport | ۲.0t Premium |
قیمت پایه | ۳۹,۵۷۵ پوند | ۳۹,۴۹۵ پوند | ۳۷,۶۹۰ پوند |
قیمت تستشده | ۳۹,۵۷۵ پوند | ۴۰,۴۹۰ پوند | ۳۹,۱۵۰ پوند |
طول/عرض/ارتفاع | ۴.۶۷/۱.۸۴/۱.۳۷ متر | ۴.۶۹/۱.۸۴/۱.۳۷ متر | ۴.۶۹/۱.۸۵/۱.۳۹ متر |
فاصلهٔ محوری | ۲.۷۶ متر | ۲.۷۳ متر | ۲.۸۵ متر |
پیشرانه | ۲ لیتری ۴ سیلندر | ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر | ۲ لیتری ۴ سیلندر |
قدرت | ۲۵۰ اسب بخار | ۲۲۰ اسب بخار | ۲۱۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۷۰ نیوتن متر | ۲۲۰ نیوتن متر | ۳۵۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه | CVT | ۷ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | چهارچرخ | عقب | عقب |
ظرفیت باک | ۵۸ لیتر | ۶۶ لیتر | ۸۰ لیتر |
حجم صندوق بار | ۴۶۵ لیتر | ۳۴۰ لیتر | ۳۴۲ لیتر |
وزن خالص | ۱۵۰۰ کیلوگرم | ۱۷۷۵ کیلوگرم | ۱۶۸۱ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۵.۵ ثانیه | ۸.۳ ثانیه | ۷.۱ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر در ساعت | ۱۹۰ کیلومتر در ساعت | ۲۳۵ کیلومتر در ساعت |
مصرف سوخت اعلامی | ۵.۹ لیتر (ترکیبی) | ۵ (ترکیبی) | ۶.۸ (ترکیبی) |
مصرف سوخت آزمون | ۷.۶ (ترکیبی) | ۶.۵ (ترکیبی) | ۸.۶ (ترکیبی) |
منبع: AutoExpress
Chevele
۲۶ اسفند ۱۳۹۵ارباب حلقه ها
NOBLE
۲۶ اسفند ۱۳۹۵.
اگه آئودی آخر هم می شد بازم میگفتم فقط آئودی.
بهترین داور این مقایسه ها خود ما هستیم.
ضمن احترام فراوانی که برای لکسس و اینفینیتی قائل هستم ، در کلاس ماشین های لوکس طراحی برام خیلی مهمه و اون هارمونی و سنگینی که در طراحی آئودی موج میزنه اصلا و ابدا در Q60 و RC دیده نمیشه.
در زمیینه ی فنی هم به وضوح دیده میشه که A5 در تمام موارد برتری بی چون و چرایی داره.
اشکان
۲۶ اسفند ۱۳۹۵آعودی یه استیل تایتانیک واری داره خدایی…مخصوصا اون عکسی که از نمای پشتش انداختن…داشبورد اینفینیتی یه ژاپنی خالص رو تداعی میکنه،داشبورد لکسوس هم یه ژاپنی مدرن تر و جسورانه تری داره…ولی کنسول وسط آعودی یه چی دیگس!…هوا پیماست…ولی داشبوردش ساده و شیکه! از نظر فنی هم خدایی اینفینیتی گشتاور خوبی کشیده از موتور.رده بندی هم به نظرم تو این مورد باید جای لکسوس و اینفینیتی عوض میشد.
Mehran
۲۶ اسفند ۱۳۹۵جالبه.فقط ما نیستیم که هر ماشینی رو با هرماشینی که دم دستمونه مقایسه میکنم.مثل اینکه این کار تو خارجستان هم مد شده. آئودی با لکسس و اینفینیتی مقایسه شده!
حمید
۲۶ اسفند ۱۳۹۵???دوست عزیز شما اصلا با لکسس آشنا نیستی ظاهرا،فلسفه ی لکسس از اول رقابت با مرسدس بود با مدل Is400
که همون کیفیت Sکلاس رو با قیمت کمتر ارائه کرد و به حدی خوش ساخت بود که مرسدس مجبور شد یه بروز رسانی سریع انجام بده.یعنی از نظر برند کاملا تو یه سطحن.
Rc500 رو قبول دارم ماشینی که باید باشه نبود ولی خوب یادمون نره که قدیمی تره .
Lc۵۰۰ فوق العادس???
حمید
۲۷ اسفند ۱۳۹۵والا من تا الان ندیدم کار اند درایور برند هارو رتبه بندی کنه اگر لینکشو داری بفرست چون معمولا بهترین های یه کلاس رو اعلام می کنه مثل بهترین suv سال مثلا .
برای برند ها کانسومر ریپرتس قابلیت اطمینان و رضایت مشتری رو اعلام می کنه که لکسس چند سال اخیر اول بوده.اگر شما به دلایل شخصی بنز رو بیشتر خوشت میاد خوب بحثی نیست ولی این که در یه سطح نیستن بی معنیه.
موفق بشی
Rouzbeh
۲۶ اسفند ۱۳۹۵یا شما با محصولات ژاپنی مخصوصا لکسس اشنایی نداری یا هدف دیگه ای دارید . لطفا با این کامنت ها ارزش سایتو پایین نیارید.
ونوم اف ۵
۲۷ اسفند ۱۳۹۵همون هدف دیگه داره میخواد فضا رو به بریزه
Rouzbeh
۲۶ اسفند ۱۳۹۵خیلی از همکاری ها بین شرکت های بزرگ وجود داره که من و شما فکر میکنیم بخاطر ظعف فلان شرکت در فلان قسمت … و از اکثر اونا حتی بیخبریم نداریم . ولی اشتباه میکنیم . وقتی پلت فرم و شاسیه ایکس کلاس برای نیسان ناوارعه بخاطر این بوده که مرسدس میخواسته ریا نکنه؟ نخیر . بخاطر همکاری و توسعه و استفاده مشترک که به سود جفت کمپانیه . شما یعنی اینفینیتی رو در حدی میبینی که نتونه یه موتور دو لیتری واسه خودش درست کنه ؟؟؟ وقتی از یه موتور مشترک استفاده میکنن یعنی یه حسنی واسه جفتشون داره . بهتره کمی با چشم باز تر به مساءل نگاه کنیم .
حمید
۲۷ اسفند ۱۳۹۵دقیقا ✌✌✌✌
فيصل.
۲۶ اسفند ۱۳۹۵بهتر بود RC200T یا RC350 تو مقایسه میومد اونوقت داستان یکم فرق میکرد.
پ.ن: شتاب ۰-۱۰۰ برای RC350 حدود ۵.۸ ثانیه است
Mehran
۲۶ اسفند ۱۳۹۵پسر تو چقد انرژی داریا خوب کل کل میکنی
محمدرضا
۲۶ اسفند ۱۳۹۵دیجی کالا خودرو هم گذاشته واسه فروش !
حسین وی
۲۶ اسفند ۱۳۹۵همیشه تو این بررسی ها ژاپنی ها از رقبای آلمانیشون شکست میخورن ولی در سوپر اسپرت ها آکورا و gtr نتیجه رو بر عکس میکنن
rrr
۲۶ اسفند ۱۳۹۵چطور میگن طراحی اعودی به اندازه ی دوتای دیگه جذاب نیست؟ خدایی غرور میباره از طراحی اعودی
GT
۲۶ اسفند ۱۳۹۵فقط شتاب 5.5 ثانیه ی آئودی کافیه که به بقیه ترجیشحش بدم
محمد
۲۶ اسفند ۱۳۹۵ولی جدا از عالی بودن آئودی انصافا طراحی اینفینیتی بدجور به دلم نشست
Mahdi DODGE
۲۶ اسفند ۱۳۹۵لکسوس خوبه و دوستش دارم اما 190تا سرعت واقعا برای این ماشین کمه
NOBLE
۲۷ اسفند ۱۳۹۵عکس پروفایل جالبی داری.
Mahdi DODGE
۲۷ اسفند ۱۳۹۵ممنون لطف داری داش
رضا
۲۷ اسفند ۱۳۹۵بخدا کسی این لوکس های ژاپنی رو تو اروپا تحویل نمیگیره.تو اروپا از ژاپن یه چیزی تو مایه های پریوس انتظار میره که باید بگم خیلی خواهان داره