نسل اول لکسوس LS که در سال ۱۹۸۹ معرفی شد، انتظارات خریداران خودروهای لوکس را بازنشانی کرد. با نشستن پشت فرمان یک نمونه LS400 دلیل این موضوع را خواهیم فهمید.
این روزها لکسوس برند قدرتمندی در بخش خودروهای لوکس بازار آمریکا محسوب میشود اما زمانی که لکسوس اولین خودروی خود یعنی LS را در ژانویهٔ ۱۹۸۹ در نمایشگاه خودروی دیترویت رونمایی کرد، آمریکاییها چیزی در مورد برند لوکس نوپای تویوتا نمیدانستند. لکسوس قصد داشت خریداران ثروتمند را از خرید مرسدس بنز یا بامو منصرف کند. راهکار تویوتا برای این کار ساخت خودروهایی به همان اندازهٔ آلمانیها لوکس و لذتبخش بود که درعینحال قابلیت اطمینان بالایی داشته باشند یعنی چیزی که در محصولات ژرمنها دیده نمیشود.
این منجر به ساخت LS400 سال ۱۹۹۰ شد و ایدهٔ تویوتا کار کرد. لکسوس توانست در بازاری که تحت سلطهٔ آلمانها بود، جایگاهی برای خود دستوپا کند. حال در دفتر مرکزی تویوتا در تگزاس، پشت فرمان یک LS مدل ۱۹۹۰ نشستهایم تا اهمیت این سدان ژاپنی را درک کنیم. تویوتا این خودرو را در سال ۲۰۰۶ با کارکرد تنها ۲۷ هزار کیلومتر خریداری کرد و از آن زمان تاکنون کمتر از ۱,۶۰۰ کیلومتر به این رقم اضافه شده است؛ بنابراین، رانندگی با این خودرو نزدیکترین حال و هوا را به نشستن پشت فرمان یک LS400 سال اول صفرکیلومتر دارد.
در داخل LS400 ویژگیهای جالب زیادی مثل تنظیم ارتفاع برقی کمربندهای ایمنی به چشم میخورد. علاوه بر این، آفتابگیر کوچکی هم بالای آینه وسط تعبیه شده که میتوان آن را پایین داد تا جلوی پرتوهای آفتاب کوچکی توسط آفتابگیرهای اصلی گرفته نمیشوند را بگیرد. هنگام رانندگی، کابین LS400 تمام سروصداهای خارجی را جذب میکند تا جایی که صدای موتور V8 هرگز بلند نمیشود. این موتور با ۲۵۰ اسب بخار قدرت نمیتواند و نباید لاستیکهای LS را دود کند و گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک آغاز حرکت با دنده دو را ترجیح میدهد.
سواری خودرو آرام است و هنگام عبور از روی سرعتگیرها صرفاً تکان کوچکی از دماغه و عقب خودرو احساس میشود. بااینحال، برای گرفتن پاسخ موردنیاز از چرخها باید فرمان را بیش از حد انتظار چرخاند زیرا ضریب فرمان کند است و دو دور طول میکشد تا لاستیکهای ۱۵ اینچی فاق بلند را به حداکثر زاویهٔ پیچیدن برساند. بهطور خلاصه، LS400 بهتر از S کلاس همدورهٔ خود رفتار میکند درحالیکه قیمت لکسوس کمی بیش از نصف قیمت سدانهای پرچمدار آلمانی در سال ۱۹۸۹ بود. به همین دلیل، خریدارانی که آن زمان هردو خودرو را آزمایش میکردند کاملاً حیرتزده میشدند که چطور لکسوس میتواند همان حس مهندسی سطح بالا و پادشاهی جادهٔ آلمانیها را با قیمتی بسیار کمتر ارائه کند.
البته در اینجا باید به موضوع دیگری هم توجه داشت. LS400 در سالهای پایانی عمر طولانی نسل W126 مرسدس S کلاس (تولید از ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۱) به بازار آمد و طراحی ظاهری S کلاس حداقل یک نسل قدیمیتر از لکسوس به نظر میرسید. سپس دو سال پس از عرضهٔ LS400، نسل W140 مرسدس S کلاس وارد بازار شد. سدان آلمانی اما که میخواست مهندسی خود را نشان دهد، برای مسائل ساده راهحلهای بسیار پیچیدهای را به کار برده بود. بهعنوانمثال، به درها موتور برقی اضافه شد تا نرمتر بسته شوند و برای کنترل سواری بهتر از کمکفنرهای تطبیقی جدیدی استفاده شد.
اما درحالیکه مهندسین اشتوتگارت برای نوآوری در S کلاس هر هزینهای میکردند، تویوتا مهندسی لکسوس را از طریق منطق و هزینههای بجا پیش برد و اینجا است که زیرکی ژاپنیها مشخص میشود. مرسدس سدان خود را با سیستمهای بسیار پیچیدهای پر کرد تا رانندگی مجللی را ارائه کند اما در LS400 از قطعات سادهای مثل فنرهای پیچشی و کمکفنرهای معمولی استفاده شد یعنی چیزهایی که مطمئناً صدها هزار کیلومتر با تعمیر و نگهداری بسیار سادهتر و کمهزینهتر کار میکردند.
بنابراین، LS400 انتظارات خریداران خودروهای لوکس را بازنشانی کرد. لکسوس قابلیت اطمینان را به نیازهای یک خودروی لوکس افزود. ثروتمندان پرمشغله خودرویی با قابلیت اطمینان تویوتا کمری میخواستند که بتوان آن را در کنار مرسدس بنز، بامو و امثال آنها پارک کرد و LS400 دقیقاً چنین خودرویی بود.
مشخصات فنی لکسوس LS400
Lexus LS400 1990 | |
پیشرانه | ۴.۰ لیتری V8 |
قدرت | ۲۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ۳۵۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۴ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | عقب |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۱۴ میلیمتر |
طول | ۴,۹۹۶ میلیمتر |
عرض | ۱,۸۲۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۴۰۴ میلیمتر |
وزن خالص | ۱۷۲۵ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۳۵۷ لیتر |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۷.۹ ثانیه |
مصرف سوخت | ۱۳.۰ لیتر ترکیبی |
قیمت در سال ۱۹۹۰ | ۳۵,۳۵۰ دلار |
قیمت معادل امروز | ۸۳,۵۰۰ دلار |
خلیل
۷ تیر ۱۴۰۲به شدت جذاب♥️
NAVID۰۰۹۸
۷ تیر ۱۴۰۲خدایاااا ، منو بُکُش اول بعد از این دنیا بِبَر ، من عاشقانه عاشق این نفسم 😢❤👑👑👑👑👑👑👑👑👑👑 !
فِکرِشو بکن شب سوارش بشی از تهران بری قشم تک تنها از ۱۲۰ تا سرعت هم بیشتری نَری یواش مِلو ریلکس عشق حال صفا !
در وصف این نفس چیزی برای گفتن نمیماند جز گوپ گوپِ قلبم !
behnam1012
۷ تیر ۱۴۰۲اگه ایشون بی مورد ریپلای میکنن شما خیلی بی مورد تر ریپلای میکنی
اگه پدال به ترول ها توجه می کرد یکی از این ترول ها شما بودی که باید امانتش مسدود می شد
هر کامنتی که نوید میزاره شما هم زیرش کامنت میزاری
محمد
۷ تیر ۱۴۰۲شما مسئول قدردانی و ماله کشی از ترول هایی؟ دوغت را بنوش برادر
نوید شاعر
۷ تیر ۱۴۰۲من با لکسوس تمام بیابان های ایران گشتم نرمی لکسوس مرا به یاد نرمی ژیان مهاری که با آن سفر های بسیار تا پخته شود خامی کردم می اندازد
NAVID۰۰۹۸
۷ تیر ۱۴۰۲به نظر من در مقولهی خودرویی هر کسی حرفی از آپشن به میان آورد اصلاً باهاش بحث نکنید و هر چیزی میگه بگویید باشه درست میگی و بحث را ببندید !
انسانهای فهمیده و اصیل ، هنگام خرید خودرو اول به کیفیت و قابلیت اطمینان توجه میکنند و سپس به سواری و آسایش هنگام رانندگی که این پتانسیل مخصوص ژاپنیهاست که به جایه آپشت تمرکز خودشان را میگذارند روی کیفیت متریال و جنس ناب برای استفادههای بلند مدت بیدغدغه !
حالا شما حساب کنید همه اینهایی که اون بالا گفتم را بِهش اَنبوهی از آپشن اضافه کنید ، حاصلش میشه محصولی بیمانند به نام لکسوس که جهان را مجذوبِ خودش کرده ❤👑.
سلطانِ جانان ، عزیزِ جان ، سَرِت سلامت عشق لکسوس
R/T
۷ تیر ۱۴۰۲جالبه
اما خب قاعدتا برای رقابت باید قیمتش کمتر میبود اما خیلی خوب رقابت کرد.
RED SUN
۷ تیر ۱۴۰۲« قیمت لکسوس کمی بیش از « نصف » قیمت سدانهای پرچمدار آلمانی در سال ۱۹۸۹ بود. به همین دلیل، خریدارانی که آن زمان هردو خودرو را آزمایش میکردند کاملاً حیرتزده میشدند که چطور لکسوس میتواند همان حس مهندسی سطح بالا و پادشاهی جادهٔ آلمانیها را با قیمتی بسیار کمتر ارائه کند »
علی جردن
۷ تیر ۱۴۰۲S کلاس یا هرسدان پرچم دار باید از لحاط تکنولوژی از زمان خود جلو تر باشه ولی این لکسوس اینگونه نیست
چونکه:
۱ کیلس یا استارت دکمه ایی نداره
۲ چراغ راهنما روی آینه های جانبی نداره
۳ دکمه هتی کنترل روی غربیلک فرمان وجود نداره
باقالی
۷ تیر ۱۴۰۲از لحاظ آپشن و زیبایی (های جزئی مثل همون راهنما روی آینه) نگفته ها. مطلب رو دقیق تر بخون.
M.L.D
۷ تیر ۱۴۰۲ماشین تو هم هیچ امکاناتی نداره🗿🗿🗿
ar-ma-n
۸ تیر ۱۴۰۲سلام همزاد من 😍😍🙂
محمد
۷ تیر ۱۴۰۲نسل فعلی لکسوس ال اس،علیرغم اینکه فوقالعاده چذابه،ولی مثه نسل قبل پرفورمنس اس کلاس رو نداره
Arian razmi pedal
۷ تیر ۱۴۰۲قشنگ و زیبا🔥🔥🔥
خیلی از لکسوس خوشم میاد🇯🇵
محمد
۷ تیر ۱۴۰۲بنز w140 با تمام پیچیدگی جزو ماشین هایی هست که مرگ ندارن و کیفیت بسیار بالایی داشتن ، حتی در حال حاضر بنز w140 و w 126 رو بعضی از کشور ها هنوز دارن استفاده میکنن ، از نسل اول اس کلاس تا نسل فعلی بدون اغراق اس کلاس تو بخش سدان های لوکس پادشاهی بلامنازع داشته با تمام احترامی که برای آسمان هفتم بی ام و و آئودی a8 قائلم ولی این این دو ماشین هم هیچ وقت به پای اس کلاس نرسیدن ، بنز کلاس اس ماشینی هست که با معرفی هر نسلش تکنولوژی های جدیدی به دنیای خودرو معرفی شد و این صنعت رو چند پله به جلو پرتاب کرد ، کدوم ماشین دیگه ای این تاثیر رو تو این صنعت داشته ؟ شما اگر در اون زمان پول w140 رو داشتی به گزینه ای دیگه فکر نمیکردی
RED SUN
۷ تیر ۱۴۰۲با همه این تفاسیر چرا پس این لکسوس نسل اول موفق بود ؟!
تعصب رو باید کنار گذاشت و موفقیت یک برند رو باید قبول کرد .
« بنابراین، LS400 انتظارات خریداران خودروهای لوکس را بازنشانی کرد. لکسوس قابلیت اطمینان را به نیازهای یک خودروی لوکس افزود. ثروتمندان پرمشغله خودرویی با قابلیت اطمینان تویوتا کمری میخواستند که بتوان آن را در کنار مرسدس بنز، بامو و امثال آنها پارک کرد و LS400 دقیقاً چنین خودرویی بود »
کرگدن باواریا
۷ تیر ۱۴۰۲عجب پیشرانه خفنی 😮 البته نباید همتای آلمانیایی شو فراموش کنیم با موتور هیولای v12 هشت لیتری
Sohrab
۷ تیر ۱۴۰۲تا جاییکه من مطلعم تویوتا روی این ماشین ۹ سال کار تحقیق و توسعه انجام داده و در تمامی حالات محتمل آب و هوایی و شرایط جادهای تستش کرد تا خودرویی کاملا رقابتی و حتی بهتر از کلاس اس مرسدس معرفی کنه. در این کار هم موفق بود و در زمان خودش شاهکاری رو خلق کرد ولی در ادامه مسیر اولی رو از یاد برد هرچند که برند لکسوس همچنان عالیه ولی در نهایت اگه توان خریدش رو داشته باشند همچنان اکثریت بنز و بیامو و آئودی رو ترجیح میدن. به هر حال تویوتا نشون داده که راه موفقیت رو خوب بلده و امیدوارم در زمینه برقیسازی هم موفق باشه و خودروهایی اقتصادی و قابل اعتمادش در دهههای آینده هم در دسترس مردم باشه.
مجتبی .
۷ تیر ۱۴۰۲چقدر خوب حرف ونظرتو گفتی آقا سهراب. بدون تعصب وکاملا مودبانه. لذت بردم.
sina
۷ تیر ۱۴۰۲خیلی رخ خوبی داره حتی برا امروز
AMANTE
۷ تیر ۱۴۰۲ماشینی که میتونه ماشین مافیای ژاپن یاکوزا باشه یا سبک JDM اسپرت اش کنی.
*ALI*
۷ تیر ۱۴۰۲لکسوس کلا کارش بی نظیره ماشین هاش چه برا قبلا چه برای الان حرف ندارن و حرفی برای گفتن باقی نمیزارن
MehdiTurbo
۷ تیر ۱۴۰۲لکسوس عالیه
من جلو پنجره و کلا طراحی هاش دوست دارم(یه عده جلو پنجره دوکی شکل لکسوس دوست ندارن ولی به نظر من جذابه)به جز این دو مورد جدید که معرفی کرد یکیش ال ایکس جدید بود ال ایکس نسل قبل خیلی دوست داشتم امیدوارم جی اس و ال اس و ای اس و اف اسپورت نسل جدیدش مثل نسل فعلیش زیبا جذاب باشه
Hamed
۷ تیر ۱۴۰۲ای جانم ای جانم لکسوس ال اس ۴۰۰ . عاشقتم
فرزاد افشار
۷ تیر ۱۴۰۲ژاپن کارز بهترین در دنیا
Saman
۷ تیر ۱۴۰۲تلفن ماهواره ای هم داشت. بهترین سدان لوکس زمان خودش بود همچنان که نسل فعلی LS هم بهترین سدان لوکس فعلی هست
BMW
۸ تیر ۱۴۰۲قشنگ و زیبا و حال خوب کن هست ولی ۴سرعته کم نیست باید کم کم ۵ تا باشه
JaMsHiD
۸ تیر ۱۴۰۲دوستانی که میگید نسخه پرفورمنس مثل w124 V12 نداره ، برای لکسوس کاری نداشت پیشرانه سنچوری رو بندازه رو لکسوس و یه تویین سوپر شارژر نصب کنه روش تا کل شهر رو با صداش بلرزونه
ولی دقت کنید لکسوس اومد تا محصولات لوکس با کمترین استحلاک رو معرفی کنه . نه یه محصول پرفورمنس که به قولا لامبورگینی کانتاش اونو ببینه فرار کنه !
JaMsHiD
۸ تیر ۱۴۰۲دوستان جرمنی باز و لکسس باز ، که دعواتون سر فرمون و اینکه بنز بهتره لکسس بدتره یا لکسس بهتر از بی ام و هست😂
اینو بدونید نه قراره به ارزش سهام لکسس اضافه بشه نه از ارزش و فروش شرکت های خودرو ساز جرمنی چیزی کم بشه
فقط دارید دعوا میکنید که هیچ ارزشی نداره
الان مشکلتون دکمه رو فرمون لکسس یا بنز دوازده سیلندری هست که تا حالا نه مــن نه شما دیدیم؟
چه مشکلات کوچکی کاشی واقعا منم مشکلم دکمه رو فرمون لکسس ال اس ۴۰۰ بود
حسن ب
۹ تیر ۱۴۰۲لکسوس زیباوبی رقیب یادش به خیر ۳۳سال پیش بنده۲۰ساله بودم مجله ماشین وهرماه مطالعه میکردم مقالعه ای به قلم مهندس فرهادکاشانی بنام لکسوس سکوت ومیخوندم ایشون ذکرکردن درتلویزیون امریکا اگهی پخش بنام سکوت نفهمیدم منظورشون چیه بعد ماشین لکسوس امدبه بازاردوزاریم جاافتاد بعداقای کاشانی مقاله ای به نام بنزبهره یالکسوس درمجله ماشین منتشرکرد که دربخش جواب به نامه های مجله غوغایی به پاکرد چون اقای کاشانی لکسوس وبهتررازبنزمعرفی کرده بود طرفدارای بنزیک طرف طرفدارای لکسوس طرف دیگر
فرحان
۲۴ تیر ۱۴۰۲الله و اکبر این همه جلال حقیفتا نابود گشتم