در دنیای امروز، برای هر نوع سلیقه و مرامی خودروی درخوری وجود دارد و حجمی بیکرانی از تنوع، نهتنها بین سواریها، بلکه در مراتبی بالاتر، در خودروهای شاسیبلند نیز قابل مشاهده است. علیرغم آنکه امروزه، برخی از خودروهای هاچبک هم با چند سانتیمتر افزایش ارتفاع، کراساوور نامیده میشوند! اما در میان تمامی این شاسیبلندهای جورواجور، برخی از آنها واقعاً حامل نام و رسم خود هستند و تمامی ویژگیهای سنتی آن را توأم با پیشرفتهای روز دنیای خودرو، یدک میکشند. این دسته از انواع ریشهدار و به قول معروف استخواندار! بازار هستند. البته در اینجا استخوان بهنوعی تداعیگر قاب یا شاسی مجزا از بدنه است و بهگونهای از خودروهای شاسیبلند اطلاق میشود که همانند وانتبارها و کامیونها از ساختار بدنه بر روی شاسی بهره میبرند. این دسته از خودروها در کشورمان به خودروهای شاسی دار معروفاند و جالب اینجاست که علیرغم اینکه ترکیب مورد اشاره در خودروهای امروزی – البته بهجز در وانتبارها و خودروهای تجاری – کمتر به کار میرود ولی باز هم هستند مدلهایی که از این ساختار بهره میبرند. با کمال شگفتی شاهدیم که SUV فول سایز و فوق مدرنی همچون لکسس LX570 هم بر این ساختار شکل گرفته است. ساختاری که ویژگی بارزش استحکام فوقالعاده آن است. از همین رو، در بیشتر مقالات و سایتهای خودرویی در دنیا، از این اسیووی عظیمالجثه با لفظ تراک (TRUCK) یاد میشود، لغتی که بهطور معمول برای توصیف کامیونها و وانتبارها و یا اصولاً خودروهای تجاری به کار میرود. چندی پیش، سایت «DRIVEARABIA» امارات، در مقالهای نسخه جدید لکسس LX570 را مورد بررسی قرار داد که آنچه که در ذیل میآید برگردانی از آن متن است.
همچون یک تراک لوکس که در میان دریای لندکروزرها گزینش شده، لکسس LX570 به نحو بارزی توانسته است جایگاه شایسته و درخوری را برای خود خلق نماید. از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون، این سومین فیسلیفتی است که این خودرو به خود دیده است که البته نخستینشان، چیزی فراتر از تغییر صرف سپرها بود. در این میان هم ما توانستیم به مدت کوتاهی، نسخه جدید این خودرو را در امارات برانیم.تغییرات خارجی این خودرو بهاندازه کافی رادیکال هستند تا نسخه جدید LX را همانند یک خودروی نسل جدید جلوه دهند. این تغییرات در بخش اعظم پانلهای بدنه، چراغهای جلو و عقب تیز و زاویهدار آن که راهنماهای تناوبی بر رویشان جای گرفتهاند و نیز یک جلوپنجره مشبک تیغه دار تجلی یافته است. در داخل کابین این خودرو، داشبورد و پانل دربها کاملاً جدید هستند و علاوه بر آن، از جزییاتی همچون چرم دوخته شده داشبورد، سطوح چرمی دربها و کنسول میانی، یک کاور جدید برای جادستکشی و نیز چوب طبیعی، تریم فلزی و یک صفحه نمایشگر ۱۲.۳ اینچی فوقالعاده پهن که با وسیلهای به نام موس – جوی استیک کنترل میشود، بهره میبرد. بالاترین تیپ این خودرو که نسخه در حال تست نیز از همان نوع است، معادل ۴۵۰/۰۰۰ درهم ارزش دارد و از تجهیزاتی همچون “سامانه محافظ دمای هوا” برخوردار است که در آن دمای هوا به درخواست هر یک از سرنشینان خودرو، بهطور جداگانه تنظیم میشود. مضاف بر آن، تجهیزاتی همانند سیستم صوتی حرفهای مارک لوینسون (MARK LEVINSON) با ۱۹ عدد بلندگو، یک محفظه سردکننده، یک نمایشگر بالاسری (HEAD-UP DISPLAY) و همچنین صفحه نمایشگر بزرگ اختصاصی برای هر یک سرنشینان عقب با سایز ۱۱.۶ اینچی، در این تیپ قابل مشاهده است. در نخستین نگاه، تمامی این امکانات برای اشخاص غیرحرفهای و نیز آنانی که پیش از این هرگز چنین خودروی بلندمرتبهای را مالک نبودهاند، بسیار چشمگیر به نظر میرسد. اما زمانی که ما بررسیمان را با این خودرو آغاز نمودیم توجهمان به تعدادی پانل، از جنس پلاستیک سخت جلب شد که از لحاظ تجاری نمیبایست در خودرویی که از بهایی مشابه با رنجروور بهره میبرد، دیده میشد. این پانلهای پلاستیکی در بخشهای تحتانیتر دربها و نیز در بخش زیرین فرمان این خودرو جای گرفتهاند. از سویی دیگر، حتی چرمهای دوخته شده بر روی داشبورد هم طبیعی و واقعی نیست و در یک نگاه شبیهسازیشده به نظر میآید.
در بخش عقب این خودرو، ردیف سوم صندلیها در کنارههای آن جمع میشود که بهوضوح نمایانگر ریشههای لندکروزری این خودروست. در عین حال، اطلاعات مربوط به نمایشگر بالاسری هم بهسختی خوانده شده و دادههای آن به اطراف جابهجا میشوند و صفحه بزرگ نمایشگر LCD که در میانه داشبورد جای دارد هنوز همانند مدلهای قدیمیتر تویوتا از سامانه ناوبری نقشههای گرافیکی دوبعدی (2D) استفاده میکند؛ این در حالیست که دیگر همتایان این خودرو از سامانه سهبعدی (3D) بهره میبرند.
حجم موتور: ۵۶۶۳ سیسی
توان: ۳۶۲ اسب بخار
گشتاور: ۵۳۰ نیوتنمتر
شتاب از صفر تا صد: ۷.۵ ثانیه (در برخی منابع ۷.۸ ثانیه ذکر شد)
حداکثر سرعت: ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت
میانگین مصرف سوخت: ۱۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر مسافت
سیستم تعلیق جلو: مستقل، جناغی دوبل به همراه کمکفنرهای گازی و سیستم تنظیم ارتفاع
سیستم تعلیق عقب: مستقل، اتصال چندگانه (MULTI LINK) به همراه کمکفنرهای گازی و سیستم تنظیم ارتفاع
نوع کالیپرهای ترمزهای جلو و عقب: دیسکی خنک شونده ابعاد
طول/عرض/ارتفاع: ۵۰۶۵/۱۹۸۰/۱۸۶۵ میلیمتر
فاصله بین دو محور: ۲۸۵۰ میلیمتر
وزن: ۲۷۲۵ کیلوگرم
گنجایش صندوق بار: ۲۳۵۳ لیتر
حجم مخزن بنزین: ۹۳ لیتر
10 عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی، پردهای)
سیستم ضد بلوکه ترمز ABS
سیستم کمکی ترمز BA
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD
سیستم کنترل پایداری VSC
سیستم کنترل کشش TCS
سیستم کنترل خزش CRAWL CONTROL
سیستم کمکی حرکت از سراشیبیها HILL ASSIST
سیستم ردیابی تصادفات COLLISION DETECTION
سیستم هشداردهنده نقاط کور BLIND SPOT WARNING
سیستم هوشمند پشتسری برای جلوگیری از تصادفات
سیستم فنربندی تطبیقی
قفل دیفرانسیل
و…
سانروف برقی – صندلیها با پوشش چرمی – چراغ نقشهخوانی – فرمان الکتریکی حساس به سرعت – تنظیم برقی فرمان – تنظیم اتوماتیک صندلیها به همراه حافظه – کانالهای تهویه مطبوع در کنسول میانی – شیفترهای تعویض دنده از روی فرمان – تریم چوبی داشبورد – چراغهای تطبیقی جلو از جنس زنون – چراغهای روشنایی در روز – درب عقب برقی – شیشه عقب بخار زدا- شیشهشور چراغهای جلو – پوشش چرمی فرمان – خاموش و روشن شدن خودکار چراغهای جلو – کروز کنترل تطبیقی – کلید کروز کنترل بر روی فرمان – سامانه ناوبری – صفحه نمایش به سایز ۱۲.۳ اینچ برای سرنشینان جلو و به سایز ۱۱.۶ اینچ برای هر یک از سرنشینان عقب – سیستم ورود بدون کلید هوشمند – سیستم تهویه مطبوع تمام اتوماتیک – کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + MP3 و پورت USB،AUX و نیز اتصالات بلوتوث و هندزفری – دکمه استارت – سنسور پارک جلو و عقب – سیستم صوتی حرفهای مارک لوینسون (MARK LEVINSON) با ۱۹ عدد بلندگو – سنسور باران – شیشهها از جنس سولار – محفظه خنککننده نوشیدنی و……
در امارات: در حال حاضر، این خودرو در امارات در سه تیپ متفاوت PREMIER،PRESTIGE و PLATINUM عرضه میشود که بهای آنها به شرح ذیل است:
تیپ PREMIER: 385,000 درهم یا حدود ۳۶۷.۳ میلیون تومان
تیپ PRESTIGE: 420,000 درهم یا حدود ۴۰۰.۷ میلیون تومان
تیپ PLATINUM: 450,000 درهم یا حدود ۴۲۹.۳ میلیون تومان
[دانلود ویدئو] منابع دیگر مورد استفاده:
YALLAHMOTOR.COM
DRIVEARABIA.COM
و…
نادر
۱۶ دی ۱۳۹۶بین لندکروز GXRو لکسوس 570 موندم نمیدونم کدومشو بگیرم پولش مهم نیست همین الان موندم کدومشو بگیرم پولش مهم نیست برام میخوام واقعا ارزش داشته باشه چون میخوام ازش لذت ببرم قصد فروش برای سود هم ندارم صرفا استفاده دوستان اگه میتونن راهنمایی کنن ممنون میشم خواهشا راهنمایی درست و منطقی