نسل جدید لکسوس GX بهعنوان پسرعموی لوکس تویوتا پرادو، با پلتفرم جدید و پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو با ۳۴۹ اسب بخار قدرت معرفی شده است.
سرانجام پس از نزدیک به ۱۴ سال، لکسوس نسل جدید شاسیبلند GX را معرفی کرده است. لکسوس این خودرو را یکی از لوکسترین راهها برای پیمودن مسیرهای آفرود توصیف کرده است. GX جدید در ظاهر تغییرات قابلتوجهی را تجربه کرده تا بهراحتی از نسل قبلی قابلتشخیص باشد. در این ماشین جلوپنجرهٔ دوکیشکل لکسوس به زیبایی طراحی شده و در طرفین آن چراغهایی خودنمایی میکنند که از گرافیک خانوادگی برند لوکس تویوتا بهره میبرند.
در عقب خودرو شاهد چراغ سراسری سادهای هستیم که زیر شیشهٔ بزرگ عقب جای گرفته است. این شیشه میتواند مستقل از درب صندوق باز شود. GX جدید با ۵,۰۰۵ میلیمتر طول ۷۰ میلیمتر کشیدهتر از نسل قبلی شده و فاصلهٔ محوری آن نیز ۶۰ میلیمتر افزایش پیدا کرده است. همچنین عرض خودرو با رشد ۹۵ میلیمتری به ۲,۱۱۷ میلیمتر رسیده و ارتفاع آن بسته به نوع تایرها بین ۱,۹۱۵ تا ۱,۹۳۵ میلیمتر خواهد بود.
نسل جدید GX در شش تیپ مختلف بنامهای پریمیوم، پریمیوم پلاس، لاکچری، لاکچری پلاس و دو تیپ کاملاً جدید اوورتریل و اوورتریل پلاس به بازار عرضه خواهد شد. این دو تیپ جدید از تواناییهای آفرود بیشتری برخوردارند و بهصورت استاندارد به صفحات محافظ آلومینیومی و لاستیکهای ۳۳ اینچی آلترین روی رینگهای ۱۸ اینچی مجهز هستند. برای جای دادن این لاستیکهای بزرگ نیز دو تیپ مذکور به فلاپ گلگیر مجهز میشوند.
تیپهای اوورتریل همچنین بهصورت استاندارد از قفل دیفرانسیل الکترونیکی عقب، سیستم تعلیق دینامیکی الکترونیکی که آنتیرول بارها را در هنگام آفرود قطع میکند و مجموعهای از تکنولوژیهای آفرود مثل مالتی تراین سلکت، کراول کنترل، کنترل پایین رفتن از شیب و سیستم مانیتور سهبعدی مالتی تراین بهره میبرند. در تیپ اوورتریل پلاس نیز صندلیهای جلوی بهتری ارائه میشود که با ماساژور و تنظیمات برقی بیشتر، برای راحتی در آفرود طراحی شدهاند.
نسل جدید GX بجای موتور V8 تنفس طبیعی قدیمی حالا با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 توئین توربوی جدید تویوتا ارائه میشود که قبلاً آن را در لندکروزر، تاندرا، سکویا و لکسوس LX جدید دیدهایم. این موتور در اینجا ۳۴۹ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. GX فعلاً فقط با همین یک موتور عرضه میشود اما لکسوس وعدهٔ ارائهٔ یک پیشرانهٔ هیبریدی را هم در آیندهٔ نزدیک داده است. انتقال نیرو توسط یک گیربکس ۱۰ سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد و سامانهٔ چهارچرخ محرک مثل نسل قبلی استاندارد خواهد بود درحالیکه یک دیفرانسیل مرکزی لغزش محدود تورسن هم ارائه میشود. علاوه بر این، گیربکس کمکی خودرو بهبود پیدا کرده و ظرفیت یدک کشی به ۳۶۳۰ کیلوگرم رسیده است.
نسل جدید GX در داخل از آخرین زبان طراحی لکسوس بهره میبرد و ویژگیهایی را از مدل RX قرض گرفته است. نمایشگر ۱۴ اینچی با اندروید اتو و اپل کارپلی بیسیم، کنترلهای فیزیکی سیستم تهویه و دکمههای اختصاصی برای ویژگیهای آفرود از ویژگیهای داخلی این شاسیبلند لوکس ژاپنی هستند. GX به سه ردیف صندلی مجهز است و ظرفیت حمل هفت نفر را دارد اما در صورت سفارش صندلیهای کاپیتانی برای ردیف دوم این ظرفیت به شش نفر کاهش پیدا میکند. در کابین این خودرو همچنین ۱۲ جا لیوانی و شش پورت شارژ تعبیه شده است.
نسل جدید لکسوس GX در کارخانهٔ ژاپن تولید میشود و در اوایل سال ۲۰۲۴ برای فروش به بازار عرضه خواهد شد.
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۹ خرداد ۱۴۰۲یادش بخیر بچه بودیم، با مقوا کاردستی درست میکردیم
IMAN1199
۱۹ خرداد ۱۴۰۲درود جناب اشتری عرض خودرو رو که به میلیمتر نوشتید با آینه هست دیگه؟
چون عرض لنکروز ۳۰۰ بدون آینه ۱۹۸۰ هست
پلتفرم این ماشینم کوچیکتر از لندکروزه
پس عرض بدون آینه این کمتر از ۱۹۸۰ میلیمتره
خودم اطلاعاتش رو بررسی نکردم ولی اگه خودتون عرض بدون آینه رو پیدا کردید لطف کنید اونم قرار بدید.
در اخر فرصت شده اینم بگم بنظرم این ماشین طراحی مناسبی پیدا کرده
زبان طراحی جعبه ای شکل برای افرودر ها کلا خوبه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۹ خرداد ۱۴۰۲این مدل جدید لکسوس GX پلتفرم مشترک با تویوتا سکویا داره
معمولا عرض خودروها بدون احتساب آینه بغل محاسبه می شه
IMAN1199
۱۹ خرداد ۱۴۰۲خیلی ممنون
الانم بررسی کردم دیدم اینم عرضش بدون آینه مشابه لنکروزه یعنی ۱۹۸۰ میلیمیتره
با آینه هم همون که نوشتید هست یعنی ۲۱۱۷ میلیمتر
viper2
۱۹ خرداد ۱۴۰۲پس شما نمیدونی کلا!! اون ال ایکسه که فرقی نداره با لندکروز
جی ایکس با پرادو یکیه
IMAN1199
۱۹ خرداد ۱۴۰۲عرضش بیشتر شده و به لنکروز و ال ایکس نزدیک شده ولی پلتفرمش با اونها متفاوت هست
IMAN1199
۱۹ خرداد ۱۴۰۲یعنی دقیقا ۱۹۸۰ نیست مقداری کمتر از ۱۹۸۰ میلیمتر هست عرضش
IMAN1199
۱۹ خرداد ۱۴۰۲احتمالا
IMAN1199
۱۹ خرداد ۱۴۰۲ولی درمورد پلتفرم بله یکی هستن درسته و اینهایی که نام بردیم پلتفرم همشون یکی شدن تحت عنوان TNGA-F که ماژولار هست . خودروسازای بزرگ الان دارن برای محصولات جدیدشون این کارو میکنن که مزایای خاص خودشو داره
MILADZM
۱۹ خرداد ۱۴۰۲لکسوس نمای عقبش رو کاملا از ریویان کپی کرده .
امیر دهقان
۱۹ خرداد ۱۴۰۲بله عرضی که فعلا برای GX جدید اعلام شده با احتساب آینهها هست
امیر دهقان
۱۹ خرداد ۱۴۰۲پلتفرم GX با لندکروزر و LX مشترکه، کلاً تمام مدلهای شاسی نردبانی تویوتا و لکسس یعنی سکویا، لندکروزر، تاکوما، تاندرا، لکسس LX، لکسس GX و در آینده تویوتا پرادو و فورانر روی پلتفرم TNGA-F ساخته شدن
IMAN1199
۱۹ خرداد ۱۴۰۲درود و سپاس جناب دهقان
به نظرم باتوجه به اینکه پلتفرمهای جدید ماژولار شده خودشون ترجیح بدن سایزش مقداری کوچکتر از لنکروز باشه چون تو پلتفرمی که ماژولار باشه میشه تغییراتی داد
مثلا فاصله عرضی دو محور رو ( فاصله عرضی بین دو چرخ در هر محور مثلا فاصله بین دو چرخ جلو ) رو کمتر کنن که درنتیجه عرض کلی هم کمتر میشه ولی درنهایت باید اعداد دقیق اعلامی از سمت سازنده رو ببینیم تا مشخص بشه دقیقا هم اندازه هستن یا این کمی کوچکتره
Amiro
۱۹ خرداد ۱۴۰۲😂😂😂😂 زدین تو خال
بیشتر شبیه حاصل ازدواج برانکو و دفیندر شده تا لکسوس 😂😂
NAVID۰۰۹۸
۱۹ خرداد ۱۴۰۲😭🤦♂️🖤
این چرا یهدَفه اینجوری شد ؟!
این چرا یِهو فاز عوض کرد !
دیگه زیادی آفرودی شده و عملاً از لوکسی کشیده بیرون !
فاصلهی LX با GX دیگه فاصله نیست ، کهکشان راه شیریه !
نمای عقب که فاجعست !
نمای بقل عجیبه !
نمای جلو خاصپسند !
در داخل خشن ( لکسوس باشه خشن باشه عجیبه زیادی هم عجیبه اونم در این کلاس که بهتر بود لوکس پرادو میبود نه اینقدر خشنِ خاصپسند ) !
ای وای / ای داد / خاکبرسر من ! پرادو رو بگو ، اونو میخوان چه کنند با اینی که از GX دیدیم !
یعنی پرادو خشنترههه !
البته این سبک طراحی بدنه بهتر میتونه روی پرادو دو در جواب بده ، اما چهار درش وای بر من 😩😭 !
خداروشکر اتاق ۱۲۰ و ۱۵۰ تو ایران زیاد داریم ببینیم خسته نشیم تا بعد ببینیم چه گِلی قرارِ بر سر نزنیم !
NAVID۰۰۹۸
۱۹ خرداد ۱۴۰۲آخه شما اصلاً چرا راه دور میرید ؟!
همین تاکوما که چند وقت پیش رونمایی شد ، از اینی که لکسوس باشه خفنتره از هر نظر !
لکسوس اول باید لوکس باشه بعد اسپرت یا آفرودی ولی در این GX فاز عوض کرده !
حالا این هیچی ! تمام ذهن من درگیرِ پرادو شده که چی میخواد بشه بیاد بیرون !
بی وطن
۱۹ خرداد ۱۴۰۲حالا شما خیلی ناراحت و نگران نشو اینجا نمیبینیش…
،😉
NAVID۰۰۹۸
۱۹ خرداد ۱۴۰۲اگه یهکاره این مملکت بودم ! یه پارتِ ۵هزارتاییشو میخریدم باسه مرزبانی ایران و تو هر پاسگاه مرزی دو تا پارک میکردم دم در تا خودِ دشمن بیاد دستش ما با کسی شوخی نداریم جز داداشی طالبی دمپایی پوش دوشکا به دوش 💩 !
jaghori
۱۹ خرداد ۱۴۰۲موسوی ژاپنی
ممد ژانگولر
۱۹ خرداد ۱۴۰۲داداش اشتری ژاپنیا تو طراحی اگه حرف اول رو نزنن مطمئن حرف آخر رو خواهند زد . بیشتر طراحیهای که دارن الهام گرفته از کارتون دیجی مونه
viper2
۱۹ خرداد ۱۴۰۲ژاپنیا با همین طراحی بدشون به قول شما، بازارو به دست گرفتن . شرکتای دیگه هر کاری میکنن برای طراحی ولی به گرد پای ژاپنیا نمیرسن
IMAN1199
۱۹ خرداد ۱۴۰۲طراحی همش بحث سلیقست
تو همین مورد یا تی ایکس که تازه معرفی شده از نظر من طراحیش مناسب تر شده بخصوص این که جعبه ای شده
ولی این نظر منه
ممکنه از لحاظ پارامتر های فنی طراحی افت کرده باشه
شرکت های طراحی دیگه ای هم هستن مثل ایتالیا یی ها که از لحاظ طراحی شرکتای دیگه هر کاری میکنن برای طراحی ولی به گرد پای ایتالیایی ها نمیرسن
محمد
۱۹ خرداد ۱۴۰۲اقای اشتری رنگ مقواییه یکم :)
یوسف
۱۹ خرداد ۱۴۰۲با معرفی نسل تازه لکسوس GX باید منتظر نسل تازه تویوتا پرادو هم باشیم. این GX جدید هم ترکیب جالبی از لوکس و آفرودی بودنه.
NAVID۰۰۹۸
۱۹ خرداد ۱۴۰۲شما لوکسی در این GX جدید میبینید !
هرچقدر میبینمش با هر رنگی هم تَصَوُر میکنم باز خشن و خشک میبینمش مگر بدیم دست منصوری یه گِلی به سر بزنه !
لکسوس با این GX با پسرعمو پرادو میخواد بجنگه یا اصلاً پرادو قرارِ کجایه این داستان قرار داره !
یعنی پرادو از این خشکتر و خشنتر و آفرودیتره ؟!
🤕
Hamilton1970
۱۹ خرداد ۱۴۰۲تو جی واگن رو ندیدی که چقدرررررررر مکعبیه؟!
این سبک هم جذابیت خودش رو داره
من یکی که باهاش حال کردم، شما هم که لوکس میخوای برو الایکس بگیر درباره این نظر نده لطفا
phonix
۱۹ خرداد ۱۴۰۲پشتش گرند واگنیر لطف کردن دست زدن به چراغش که یکم فرق کنه
گویا باید به چلوپنجره بزرگ هم خداحافظی کنیم
blackwing
۱۹ خرداد ۱۴۰۲چقدر خوب شده ، به نظرم ساختار و ظاهرش از LX خفن تره
NAVID۰۰۹۸
۱۹ خرداد ۱۴۰۲تا قبل از این ، فاصلهاَش با LX به مو بند بود و داداش کوچیکه لوکس LX بود و حالا این فاصله دیگه نیست ، شده شکافِ بین دو عالم هستی و نیستی 🖤 !
سالار فصل
۱۹ خرداد ۱۴۰۲فوق العاده زیبا شده ، همه زوایا باهم همخوانی دارند
عاشق دیزاین اس یو وی های جعبه ای شکل هستم
این مدل اس یو وی های مخصوص آفرود یعنی اصالت نه کاردستی مقوایی
سالار فصل
۱۹ خرداد ۱۴۰۲Lexus GX Platform Could Underpin New EVs, Will Stick Around For A Long Time
The ladder frame provides flexibility to support different drivetrain configurations and battery locations.
باریکلا!
sina
۱۹ خرداد ۱۴۰۲باحاله
از قیمت حرفی زده نشده؟
POUYAN
۱۹ خرداد ۱۴۰۲خب تبریک میگم به لکسوس،
بالاخره تونست یه ماشین خنده دار از نظر طراحی تولید کنه.
کیان
۱۹ خرداد ۱۴۰۲بنظرم طراحیش خیلی حس و حال افرودی میده به آدم !!!
لیست بلند بالای تجهیزات افرودی هم داره ک
نکته قابل توجه کلی اینه ک بنظرم ما انسانها در مقابل تغییر میخوایم مقاومت کنیم، حالا چ تغییر مثبت باشه و یا منفی
الان همه گله مند هستن ک جلوپنجره این لکسوس در دو مدل اخر کوچیک شده
همه از بزرگ شدن جلوپنجره های بی ام و هم شاکی هستن و یا تغییرات این شکلی
بنظرم فقط مقاومت در مقابل تغییرات هست این رفتارها
MILADZM
۱۹ خرداد ۱۴۰۲بحث مقاومت نیست
بحث هماهنگی در طراحی هستش
اینکه خیلیا از گریل جلوی بی ام و ایراد گرفتن بخاطر عدم هماهنگی و تناسب این گریل ها با دیگر قسمت ها بود
حتی این متود طراحی با اظهارات خود بی ام و هم در تناقض بود
اون موقع اومدن گفتم این جلوپنجره نماد طراحی های محصولات بی ام و از این به بعد خواهند بود
بعد اومد پلاک جلوی ماشین رو درست نصب کرد روی همون سمبل طراحی ماشینش !
بهنام
۱۹ خرداد ۱۴۰۲من که از طراحیش خوشم اومد و همچنان جان سخت و استخوندار نشون میده . امکانات و تجهیزات آفرود هم که چیزی کم نزاشته . هر چی این خوبه مدل جدید تی ایکس بسیار ناشیانه و بیروح و زشت طراحی شده .
محمد
۱۹ خرداد ۱۴۰۲چه عجب این پیرمرد رو بروز کرد احتمالا پرادوی جدید هم یه چیزی تو همین مایه هاست
مازیار
۱۹ خرداد ۱۴۰۲نداشتن زبان طراحی مشخص باعث میشه که نسل به نسل از این شاخه به اون شاخه بپری
با اینحال به نظرم بهتر از قبلی هست
علی
۱۹ خرداد ۱۴۰۲با احترام ویژه به برند ولی ولی بیشتر شبیه خودرو نظامی شده، و اتاق به جی اف کروزر.
Daruosh
۱۹ خرداد ۱۴۰۲راستش با عقبش زیاد حال نکردم 😐
R@min
۱۹ خرداد ۱۴۰۲استایل و شیشه جلو کم انحناش منو یاد دیفندر 110 میندازه کلا از لحاظ ظاهر گنگه برام. نمی دونم چرا تک قفله ؟؟؟ قطعا ماشین ارزونی نیست و باید دو تا قفل دیفرانسیل داشته باشه. شایدم داره کسی می دونه ؟؟
KAMI
۱۹ خرداد ۱۴۰۲قشنگ جوری ساختنش که مستقیم دیفندر رو هدف قرار بده
به نظرم خیلی از مشتری های ناچیز دیفندر خرید اون هندی غیر قابل اعتماد رو کنسل میکنن و به جاش GX میخرن
مازیار
۱۹ خرداد ۱۴۰۲کامی کامی
متاسفانه باید بگم ناکامی
چون الفبای ماشین بازی رو نخوندی که بدونی خریداران دیفندر و لکسوس یکی نمیشن
KAMI
۱۹ خرداد ۱۴۰۲مازی من نخوندم درست ولی هزاران آمریکایی ، استرالیایی و … که زیر کامنت های مربوط به این ماشین تو سوشال مدیا نظرشون با من یکیه هم نخوندن ؟
عجیبه
الان رفتم آمار فروشا رو چک کردم معلوم شد GX که بیست سال به یه شکل داره تولید میشه فروشش تو آمریکا از دیفندر بیشتره 😸 این جدیده که دیگه سهم فروش دیفندر رو شخم میزنه
محمدرضا اشتری - دبیر سایت پدال
۱۹ خرداد ۱۴۰۲دیفندر خارج از انگلیس، خیلی کم مشتری هست
شاسی بلند اصلی رنجرور، پرفروش تره
مازیار
۱۹ خرداد ۱۴۰۲میگم که نباید جدی گرفتت یعنی نمیشه جدی گرفتت
آمار فروش؟
لندروور رنجروور ماشین انگلیسیه کدوم انگلیسی رو با آمار فروش می سنجن؟ رولزرویس؟ بنتلی؟ استون مارتین؟ مک لارن؟
مازیار
۱۹ خرداد ۱۴۰۲چیزی که واضحه اینه که لندروور خیلی اذیتت میکنه و این تو کامنت هات نور بالاست
بیشتر از نصف کامنت هات بدگویی از لندروور هست. اگه هندی بدرد نخور سطح پایینه چرا اینقدر روش تاکید داری؟!! دقیقا مثب بنز برای اون یکی امریکایی فن که میشناسیم
خودت متوجه هستی یا نه نمی دونم اما خیلی تابلو میکنی البته روح و روان خودته اما خوب واقعا ارزشش رو نداره
KAMI
۱۹ خرداد ۱۴۰۲لندروور برند انبوه ساز انگلیسیه (بخون هندی) مثل رولزرویس و بنتلی سفارشی ساز نیست که نخوایم آمارشو مقایسه نکنیم !
مخصوصا مدل دیفندر که تو دیلرشیپ ها ریخته
مازیار
۱۹ خرداد ۱۴۰۲من میخونم هندی بلکه تو آروم شی
که نمیشی
Ehsan
۱۹ خرداد ۱۴۰۲عقب گرد زد! عقبش گرند واگنیره
جالب نیست کلا
datsun
۱۹ خرداد ۱۴۰۲درستش همینه دم لکسوس گرم
Killer
۱۹ خرداد ۱۴۰۲لکسوس مدل یوآز پاتریوت!!
M/D
۱۹ خرداد ۱۴۰۲جلوش به نظر من یچی تو مایه های لندکروزر j200 و j300 و ال ایکس های نسل قبلی هست کمترین شباهت رو از نظر من نسبت به پاتریوت داره
مهردادکمال
۱۹ خرداد ۱۴۰۲قشنگ نیست… اینو با پرادو نسل اول مقایسه کنین
Taha Malek
۱۹ خرداد ۱۴۰۲خیلی طراحیش خفنه کاملا آفرودیه ولی المان های لوکس هم داره مثل g class
دکتر
۱۹ خرداد ۱۴۰۲این ماشین اصلا حس لکسوس رو انتقال نمیده،شتر گاو پلنگ
پشت گرند واگنیر
شمای کلی مث برانکو
کلا مثل امریکاییاست😂 من دوسش ندارم
Nissan... Japan
۱۹ خرداد ۱۴۰۲بنظر میاد داره خودشو میکشونه سمت رقابت با سری Gمرسدس…منکه پسندیدم به مرور جا افتاده تر میشه.
امیرحسین
۱۹ خرداد ۱۴۰۲40 سال به عقب برگشت با این طراحی
من حال نکردم
از فن های تویوتا هستم خودم ولی این زبان طراحی برای من آشنایی ندار
امیرحسین
۱۹ خرداد ۱۴۰۲سلام
تشکر ازاقای دهقان
گفتم این دهه دهه ی طوفان تویوتاست اینم نمونش فقط چرا اینقدر مکعبیه؟فکرکردم کانسبته
معمولااول پرادو معرفی میشد بعدش اینو
پوست اندازی کامل پیکاپ و اس یو ویاش واین تازه شروع رقابت تویوتاست بابقیه شرکتا
بنظرم خواستن یه چیزی غیر از نسخه لوکس ترازت
پرادوباشه شاید تویه سایز وکلاس دیگه ای
رامتین
۱۹ خرداد ۱۴۰۲بنظرم طراحی معقولی داره. حس میکنم تویوتا حالت آفرودی محض را از LX خارج کرده. RX و NX هم کاملا شهری محسوب میشند. ابعاد GX جز در بخش طول، در بخض ارتفاع و عرض حتی از LX بیشتره و از بغل ابهت بیشتری داره و میتونه حس آفرودی را کاملا بیشتر القا کنه. من بسیار از تصمیم تویوتا خوشحال شدم.
Erfan
۱۹ خرداد ۱۴۰۲منتظر عملکرد آفرودی این ماشین هستیم هرچند که فکر نکنم تفاوت خاصی با دیگر مدل ها داشته باشد
یوسف
۱۹ خرداد ۱۴۰۲شبیه لگو شده….
به هر حال هر کارخونه ای با طرح های خودش شخصیت خودشو نشوت میده….
به نظر من این کار هنوزم هم از شخصیت تویوتا و لکسوس بالاتره
Arshia m3csl
۱۹ خرداد ۱۴۰۲چقدر دیفندر و جی کلاسه انگار بنز جی کلاس و لندرور دیفندر رو انداختن تو مخلوط کن ولی خیلی محبوب و پر فروش میشه بیاد به بازار جهانی
samurai
۱۹ خرداد ۱۴۰۲چرت و پرت گفتن تو کامنتا موج میزنه
میرسلیم ها خوب میفهمن واسه کیا دارن حرف میزنن
این ماشین طراحی با اصالت ژاپنی داره کیفیت از تو عکسا هم معلومه بماند در دنیای واقعی
این ماشین ارزش خریدش از 100 صد هست کمتر …….. بگو
حسین
۲۰ خرداد ۱۴۰۲تازه اینجا سایت تخصصیه. تو پیجای اینستاگرامی رو که می بینی با فاجعه مواجه میشی. و خب همینا هم هستن که واسه 207 یک میلیارد میدن، واسه تیگو 8 دو و نیم میلیارد پول میدن. ادعاشون (از بابت اطلاعات نداشته شون) هم یه جای عالم رو پاره می کنه