تجربه و آزمایشلکسوس

رانندگی با لکسوس TX، بازیگر تازه در کلاس شاسی بلند سه ردیفه

TX با کابین جادار و دو گزینهٔ پیشرانهٔ هیبریدی، سرانجام لکسوس را صاحب یک نمایندهٔ واقعی در بخش کراس‌اوورهای سه ردیفه کرده است.

لکسوس بدون داشتن یک کراس‌اوور سه ردیفه فقط با RX توانست بر بازار شاسی‌بلندهای لوکس سلطه پیدا کند. البته در نسل قبلی این خودرو نسخهٔ سه ردیفه با نام RX L ارائه شد اما اصلاً به‌حساب نیامد و مدل‌های شاسی مستقل GX و LX هم در بخش دیگری از بازار حضور داشتند. حال اما لکسوس TX سرانجام مستقیماً قلب بازار کراس‌اوورهای سه ردیفه را هدف قرار داده و تا حد زیادی به هدف خود رسیده است.

این خودرو که روی پلت‌فرم مشترکی با تویوتا گرند هایلندر ساخته شده، با طول ۵,۱۶۹ میلی‌متر، به‌طور قابل‌توجهی از نسل کنونی RX بزرگ‌تر است و ۱۰۱ میلی‌متر فاصلهٔ محوری بیشتری دارد. در اینجا همچنین خبری از سقف شیب‌دار نیست و فرم جعبه‌ای عقب TX نشان می‌دهد که این خودرویی است که کارایی و جابجایی‌های خانوادگی را در اولویت قرار داده است.

کابین جادار

فضای بار و سرنشین در این کلاس بسیار مهم است و این همان چیزی است که TX ارائه می‌کند. فرقی نمی‌کند نسخهٔ هفت‌نفره با صندلی ردیف دوم نیمکتی را انتخاب کنید یا نسخهٔ شش‌نفره با صندلی‌های کاپیتانی، هر سه ردیف صندلی‌های TX برای بزرگ‌سالان مناسب هستند. تنها مشکل ارتفاع پایین نشیمنگاه صندلی‌های ردیف سوم است که البته این مشکل در اکثر رقبای TX هم دیده می‌شود و لکسوس حداقل در اینجا پورت‌های USB را هم ارائه کرده است. این ماشین با ۶۶ دسی‌بل سروصدا در سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، کابین بسیار ساکتی هم دارد.

جلوی کابین با نمایشگر لمسی بزرگ ۱۴ اینچی که بر داشبورد سلطه دارد و طراحی ساده و بدون زرق‌وبرق‌های معمول، برای هرکسی که پشت فرمان RX نشسته باشد آشنا خواهد بود. کابین بسیاری از خودروهای لوکس در ظاهر بهتر از چیزی که واقعاً هست به نظر می‌رسد اما این موضوع در کابین‌های جدید لکسوس برعکس است و هرچند شاید نمای کلی داخل خودرو چندان چشمگیر به نظر نرسد اما متریال بسیار لوکس و باکیفیت است. نمایشگر لمسی نسبتاً واضح بوده و استفاده از آن آسان است اما برخی ویژگی‌ها مثل انتخاب‌گر حالات رانندگی در منوهای مختلف پنهان شده است.

لیست متنوع پیشرانه‌ها

درحالی‌که بسیاری از رقبا صرفاً با یک پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو یا V6 عرضه می‌شوند، لکسوس طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌ها را برای TX تدارک دیده است که شامل دو نمونهٔ هیبریدی می‌شود. نسخهٔ پایه بنام TX350 با پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود که ۲۷۵ اسب بخار قدرت دارد. این موتور برای خودرویی به این بزرگی بیشتر صدا تولید می‌کند تا پرفورمنس و ۷.۱ ثانیه طول کشید تا TX350 محرک جلوی آزمایشی ما از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد که برای این کلاس زمان برجسته‌ای نیست.

هرچند صدای این پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو خیلی وارد کابین نمی‌شود اما گاهی آوای ناخوشایند آن باعث می‌شود دلمان برای نرمی موتور ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی لکسوس تنگ شود. با مدل TX500h هیبریدی ۳۶۶ اسب بخاری اما همه‌چیز جالب‌تر می‌شود. این قوای محرکه که صرفاً در نسخهٔ F اسپرت پرفورمنس ارائه می‌شود، پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری توربو را با موتورهای الکتریکی جلو و عقب ترکیب می‌کند که تقریباً مشابه سیستم هیبریدی تویوتا گرند هایلندر مکس است و در اینجا هم عملکرد قابل‌توجهی دارد. ما با TX500h ظرف ۵.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت رسیدیم که تقریباً هم‌سطح رقبایی مثل آکورا MDX تایپ S است.

بااین‌حال، مصرف سوخت لکسوس در بزرگراه مناسب یک خودروی هیبریدی نیست زیرا در شرایط واقعی ما مصرف ۹ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کردیم که ۰.۶ لیتر از رقم اعلامی بیشتر است. از رانندگی با TX550h در پیچ‌ها لذت بردیم زیرا پیشرانه سریع و پاسخگو است و کمک‌فنرهای تطبیقی استاندارد F اسپرت حرکات بدنه را کنترل می‌کنند و هندلینگ شگفت‌انگیزی را برای خودرویی با این اندازه به ارمغان می‌آورند. نقطهٔ مقابل اما کیفیت سواری است زیرا مدل F اسپرت ما با رینگ‌های ۲۲ اینچی برای خودرویی در این کلاس سواری کمی سفتی را به دنبال دارند و رینگ‌های ۲۰ اینچی TX350 برای آسفالت‌های خراب مناسب‌تر هستند.

لکسوس یک نسخهٔ قوی‌تر از کراس‌اوور سه ردیفهٔ خود را هم در آیندهٔ نزدیک با نام TX550h+ به بازار خواهد فرستاد که نسخه‌ای پلاگین‌هیبریدی با پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی و مجموعاً ۴۰۴ اسب بخار قدرت است. این نسخه اما به دلیل باطری‌های بزرگ‌تری که امکان پیمایش ۵۳ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی فراهم می‌کنند، احتمالاً به میزان قابل‌توجهی از TX350 و TX500h سنگین‌تر است و هرچند لکسوس هنوز قیمت آن را اعلام نکرده اما احتمالاً گران خواهد بود (ما قیمت پایهٔ این مدل را ۷۷,۵۰۰ دلار تخمین می‌زنیم).

قیمت

یکی از مشکلاتی که شاید مانع از موفقیت TX شود قیمت است که از ۵۵,۰۵۰ دلار آغاز می‌شود و تا بیش از ۷۷ هزار دلار برای TX500h فول آپشن بالا می‌رود و چندین هزار دلار از رقبایی مثل کادیلاک XT6، آکورا MDX و اینفینیتی QX60 گران‌تر است. همچنین گرند هایلندر هم پکیج مشابهی را با هزاران دلار قیمت کمتر ارائه می‌کند. بااین‌حال، لکسوس برای افزایش جذابیت TX ترفندهای زیادی در آستین خود دارد. این ماشین در مقایسه با دیگر رقبای سه ردیفه، لیست سخاوتمندانه‌ای از تجهیزات استاندارد و سفارشی، کابین جادار و پیشرانه‌های متنوع را ارائه می‌کند. به همین دلیل، ما فکر نمی‌کنیم لکسوس TX برای تثبیت خود به‌عنوان بازیگری اصلی در این بخش مهم بازار مشکلی داشته باشد، همان‌طور که RX چند دهه پیش این کار را انجام داد.

مشخصات فنی

لکسوس TX350

لکسوس TX550h

پیشرانه

۲.۴ لیتری I4 توربو

۲.۴ لیتری I4 توربو هیبرید

قدرت

۲۷۵ اسب بخار

۳۶۶ اسب بخار

گشتاور

۴۳۰ نیوتن متر

۵۵۰ نیوتن متر

گیربکس

۸ سرعته اتوماتیک

۶ سرعته اتوماتیک

محور محرک

جلو

چهارچرخ

شتاب صفر تا ۹۶

۷.۱ ثانیه

۵.۷ ثانیه

مسافت ۴۰۰ متر

۱۵.۴ ثانیه

۱۴.۵ ثانیه

توقف از ۱۱۰

۵۲.۴ متر

۵۳.۰ متر

شتاب جانبی

۰.۸۲ جی

۰.۸۵ جی

حداکثر سرعت

۱۸۲ کیلومتر بر ساعت

۱۸۶ کیلومتر بر ساعت

مصرف سوخت

۱۰.۲ لیتر ترکیبی

۸.۷ لیتر ترکیبی

طول

۵,۱۶۹ میلی‌متر

عرض

۱,۹۹۱ میلی‌متر

ارتفاع

۱,۷۸۰ میلی‌متر

فاصلهٔ محوری

۲,۹۴۹ میلی‌متر

وزن

۲۰۰۸ کیلوگرم

۲۳۲۲ کیلوگرم

حجم صندوق بار

۵۶۶ تا ۱۶۱۴ لیتر

ظرفیت سرنشین

۷ نفر

۶ نفر

قیمت پایه

۵۵,۰۵۰ دلار

۷۲,۶۵۰ دلار

قیمت تست‌شده

۵۵,۰۵۰ دلار

۷۷,۱۵۹ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۹۰ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. سالار فصل

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (374 ديدگاه)

    کابین بسیاری از خودروهای لوکس در ظاهر بهتر از چیزی که واقعاً هست به نظر می‌رسد اما این موضوع در کابین‌های جدید لکسوس برعکس است.
    ما فکر نمی‌کنیم لکسوس TX برای تثبیت خود به‌عنوان بازیگری اصلی در این بخش مهم بازار مشکلی داشته باشد.
    چه سالی شد 2024 برای تویوتا ولکسوس
    در این سال پس از کاهش فروش خودروهای برقی (پیشبینی من از 2024)، شاهد افزایش فروش محصولات تویوتا خواهیم بود.

    موافقم 44
    مخالفم 9
    1. MehdiTurbo

      ۲۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2361 ديدگاه)

      پشت و توش خوبه جلوش حس ماشین چینی میده بهم خیلی فک کنم مال جلو پنجره اشه نمیدونم چرا

      موافقم 45
      مخالفم 15
      1. علی

        ۲۵ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (292 ديدگاه)

        انگار تمام چینیه بابا شما مثلاً لکسوسی😒

        موافقم 22
        مخالفم 32
    2. net

      ۲۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (3392 ديدگاه)

      چینی شده

      موافقم 12
      مخالفم 18
      1. net

        ۲۶ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (3392 ديدگاه)

        طراحی داخلی این ماشین و صفحه نمایش و کنسول قشنگتر از طراحی داخلی و صفحه نمایش دو طبقه لکسوس lx570 2020 هست

        1. net

          ۲۶ آذر ۱۴۰۲
          سوابق: (3392 ديدگاه)

          ویرایش
          لکسوس lx570 2022

  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1540 ديدگاه)

    به نظر من ظاهر قشنگی داره

    موافقم 35
    مخالفم 10
  3. رومانی>چین>فرانسه

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1197 ديدگاه)

    توی رقیباش نوشته اینفینیتی آخه اینفینیتی عددیه

    موافقم 4
    مخالفم 70
  4. ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (4897 ديدگاه)

    هیچی اون مدلهای لکسوس و تویوتا با مانیتور تسلایی نمیشه 🙂💔

    موافقم 3
    مخالفم 36
    1. ۲۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (4897 ديدگاه)

      :|||

      موافقم 3
      مخالفم 2
  5. یوسف

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (746 ديدگاه)

    خودروی ارزشمندیه ولی من تویوتا گرندهایلندر رو ترجیح میدم.

    موافقم 29
    مخالفم 6
    1. ابوالفضل

      ۲۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (112 ديدگاه)

      با اینکه فن لکسوس هستم اما اگه تو بازار آمریکا میخواستم انتخاب کنم شورولت تاهو یا سابربن رو با این قیمت انتخاب میکردم

      موافقم 34
      مخالفم 16
      1. blackwing

        ۲۵ آذر ۱۴۰۲
        سوابق: (1301 ديدگاه)

        خب سابربن و تاهو فول سایز هستن ، این لکسوس تو گرون ترین تیپ خودش ۷۷ هزار دلاره تازه هم قیمت سابربن پایه میشه.
        سابربن LTZ فول راحت ۹۰ هزارتا رو کله میکنه.

        کاربرد اونا با این فرق داره ، اینو باید با فورد اکسپلورر و شورولت تراورس مقایسه کرد.

        موافقم 26
        مخالفم 1
    2. Hamilton1970

      ۲۶ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (541 ديدگاه)

      من باشم با این قیمت آکورا MDX میخرم (شاید هم مزدا CX90. مزدا تو این مقاله اسمی ازش برده نشد.) با تمام احترام و ارزشی که برای تک تک تویوتا ها قائلم. تو این سگمنت با این قیمت MDX و CX90 جذاب تر هستن خصوصا این که لذت رانندگی پیشرانه شش سیلندر و طراحی هر دو اون خودروها اونها رو از TX بالاتر قرار میده. هرچند که لکسوس هم خودرو فوق‌العاده‌ای رو تو این سگمنت خلق کرده و این کارش قابل ستایشه.

      موافقم 2
      مخالفم 3
  6. محمد

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (217 ديدگاه)

    نه که داشبورد بدی داشته باشه… ولی خیلی هم بروز و جذاب نیست….!!!

    نمای عقب خوبه… نیمرخ بدی هم نداره…

    نمای جلوش شبیهه زمانیه که دیگه طراح حال وقت گذاشتن روی طرحشا نداره…. و خوشگل تمومش نمیکنه…!!! نمای میانی جلو پنجرش به نظر من اصلا جذاب نیست…

    موافقم 25
    مخالفم 5
    1. P

      ۲۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (290 ديدگاه)

      یعنی یه تلویزیون بزارن اون جلو مشکل شما حله ؟ یعنی یکی هم یکم زحمت میکشه واسه طراحی داخل ناراحت میشی شما ؟

      موافقم 11
      مخالفم 3
  7. داک هادسون

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (98 ديدگاه)

    بازیگر خوبیه اما کارکشته نیست .
    لکسوس از نزدیک زیاد دیدم جلو پنجرهاشون واقعا خوشگلن ولی جلو پنجره این زیاد به دلم ننشست .

    موافقم 19
    مخالفم 5
  8. Avan

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (421 ديدگاه)

    نوش جون عربها.

    موافقم 13
    مخالفم 7
    1. Dark Knight

      ۲۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (580 ديدگاه)

      ستون چه ربطی به عربها داره !! بازار اصلی این ماشین آمریکا هست و قراره تو آمریکا هم تولید بشه و بیش ترین تبلیغات براش هم تو سایت lexus usa انجام شده حالا میگفتی lx یا rx چیزی ولی این مدل یعنی tx قراره تو بازار آمریکا بجنگه

      موافقم 11
      مخالفم 7
  9. blackwing

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1301 ديدگاه)

    همه چیزش خوبه ، کابین شلوغه ولی دلنشینه پر از تکنولوژیه ، اتاق بزرگ و امریکایی پسند داره ( چون امریکاییا ۳ ردیفه بزرگ دوست دارن ) ولی طراحی جلوش افتضاحه ، اصلاً نمیتونم هضمش کنم.

    نمیدونم چرا انگار بیشتر از ۱۰ دقیقه برای طراحی جلوش وقت نزاشتن !!! 🤦🏻‍♂️

    موافقم 15
    مخالفم 0
    1. R@min

      ۲۵ آذر ۱۴۰۲
      سوابق: (2050 ديدگاه)

      تک تک اجزاش خوبه ولی مردشور ترکیبشون ببرن :))

      موافقم 5
      مخالفم 11
  10. امین

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (464 ديدگاه)

    خیلی گرونه

    موافقم 7
    مخالفم 2
  11. کیان

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1491 ديدگاه)

    بنظر میاد لکسوس خیلی روی جلوش دست پر عمل نکرده، شاید خواسته قیمت در اولین ورود خیلی بالا نباشه، وگرنه بنظرم لازم هست ک چراغهای اداپتیو ک با 3 لنز هستن روی همه فولهای لکسوس هم روی این مدل ارائه بشه و همین طور گریل کرومی یا اسپرت زنبوری اف اسپرت

    موافقم 10
  12. Nissan...Japan

    ۲۵ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (36 ديدگاه)

    این طراحی جدید باعث شده حتی کسایی که از زبان طراحی قبلی راضی نبودن و بهش خرده میگرفتن هم کم کم جذب لکسس بشن البته هنوز جای کار و تکامل داره.

    موافقم 4
    مخالفم 6
  13. خدای ماشین

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (16 ديدگاه)

    بسیار عالیه

  14. MjM

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (740 ديدگاه)

    جلو پنجرش انگار ازین افتر مارکتا و دست سازاست!!
    از 10 تا طراحی های جدید که میاد 1 دونش به زور خوبه1

    موافقم 1
    مخالفم 2
  15. Rap god

    ۲۶ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    هم قیمت یک دستگاه توسان در ایران

  16. مهدی

    ۳۰ آذر ۱۴۰۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    متاسفانه ما در ایران تنها میتونیم عکس و مشخصات این جور خودروها رو تو اینترنت و مجلات ببینیم و داشتن اینها ( که خیلی هم رده بالا نیستند ) رو حتی به مخیله مون هم راه ندیم و بنشینیم راجع به چیزی که قرار نیست حتی هیچ وقت از نزدیک ببینیم چه برسه به این که یه روزی خدا نکرده داشته باشیم ، نظر بدیم 😔

  17. سعید

    ۳ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (8 ديدگاه)

    حداقل چهار پنج تا ویدیو در موردش از یوتیوب دیدم. همه چی عالی الا طراحی جلو ماشین . از لحاظ موتور قطعا رتبه بالایی رو به دست میاره و بسیار خوبه چه از لحاظ شتاب اولیه (آغازین) و چه شتاب ثانویه و حتی چه از نظر کشش در سربالایی ها . طراحی داخل کابین واقعا خوبه اما عالی نیست . صندلی ردیف سوم کاملا کاربردی است . حجم صندوق عقب نیز با وجود باز بودن ردیف سوم صندلی ها واقعاکافی به نظر می رسه.از آنجایی که یک موتور 3.5 لیتری تنفس طبیعی داره (و نه توربو شارژر ) قطعا متقاضیان بسیاری خواهد داشت .با توجه به قیمت بالا ای کاش قدری رنج موتور برقی اش بیشتر بود 53 کیلومتر واقعا برای این خودرو کمه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا