تجربه و آزمایشلکسوس

رانندگی با لکسوس TX550h+ پلاگین‌هیبرید، وقتی انتظارات برآورده نمی‌شود!

TX اولین کراس‌اوور لکسوس با سه ردیف صندلی برای بزرگ‌سالان محسوب می‌شود ولی از لحاظ پالایش و ظرافت مثل یک لکسوس رفتار نمی‌کند.

تا چند وقت پیش، کسانی که خواهان یک کراس‌اوور سه ردیفه از لکسوس بودند، باید سراغ RX L می‌رفتند که صندلی‌های ردیف سوم آن بیشتر مناسب هابیت‌ها بود نه انسان‌ها. حال اما مدل جدید TX به بازار آمده که یک کراس‌اوور سه ردیفهٔ واقعی است و رقیبی برای آکورا MDX، کادیلاک XT6 و اینفینیتی QX60 خواهد بود. این خودرو اساساً نسخهٔ لوکس‌تر تویوتا گرند هایلندر به‌حساب می‌آید و در نسخه‌های بنزینی، هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی عرضه می‌شود.

مدل TX550h+ با قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر نسبت به مدل بنزینی ۲۷۵ اسب بخاری TX350 و مدل هیبریدی ۳۶۶ اسب بخاری TX500h، در صدر خانوادهٔ این کراس‌اوور سه ردیفهٔ لکسوس قرار می‌گیرد. این مدل به یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی به همراه سه موتور الکتریکی مجهز است که دوتا در جلو نصب شده و سومی روی محور عقب قرار دارد تا سامانهٔ چهارچرخ محرک Direct4 را فراهم کند. مجموع خروجی این سیستم هم ۴۰۴ اسب بخار است.

پرفورمنس

هرچند وزن ۲۴۳۴ کیلوگرمی این نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی ۱۱۰ کیلوگرم از TX500h و ۴۲۵ کیلوگرم از TX350 بنزینی محرک جلو بیشتر است ولی در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت با زمان ۵.۲ ثانیه، هردوی آن‌ها را مغلوب می‌کند. بااین‌حال، در چسبندگی جانبی، نسخهٔ هیبریدی TX500h با ۰.۸۵ جی، بهتر از TX550h+ با ۰.۸۲ جی عمل می‌کند. همچنین نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۵۳.۹ متر متوقف می‌شود که ۹۰ سانتی‌متر از نسخهٔ هیبریدی بیشتر است.

مصرف سوخت

TX550h+ با مصرف سوخت کمتر و قابلیت پیمایش تمام الکتریکی، ۸,۷۰۰ دلار قیمت گران‌تر خود نسبت به TX500h را توجیه می‌کند. مصرف سوخت ترکیبی این مدل ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است که هرچند شاید رقم چندان پایینی به نظر نرسد ولی اختلاف قابل‌توجهی با مصرف ترکیبی ۱۰.۲ لیتری TX500h و ۱۱.۷ لیتری TX350 دارد. TX پلاگین‌هیبریدی همچنین به لطف باطری لیتیوم یونی ۱۳.۱ کیلووات ساعتی که زیر کف صندوق بار نصب شده است، می‌تواند تا ۵۳ کیلومتر را به‌صورت تمام الکتریکی طی کند. TX550h در حالت تمام الکتریکی یا سرعت‌های بزرگراهی بهترین عملکرد خود را نشان می‌دهد زیرا لاستیک‌های کانتیننتال برای حرکت بی‌صدا در شهر طراحی شده‌اند. سیستم تعلیق خودرو هم هرچند از نوع تطبیقی نیست ولی آن‌قدر هوشمندانه تنظیم شده است که تکان‌های رینگ‌های ۲۲ اینچی روی مسیرهای پردست‌انداز را کنترل کند.

قوای محرکه

TX550h+ از لحاظ پالایش کلی پایین‌تر از چیزی است که انتظار داریم. پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی، ۲۵۹ اسب بخار قدرت خود را در دور ۶ هزار rpm تولید می‌کند درحالی‌که حداکثر گشتاور ۳۳۵ نیوتن متری آن کمی زودتر در دور ۴,۶۰۰ rpm ارائه می‌شود. این پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری به‌جز زمانی که با کمترین فشار کار می‌کند، تمام مدت پرسروصدا است و گیربکس CVT هم دور موتور را بیش‌ازحد بالا می‌برد و صدای حاصل از این ترکیب مستقیماً وارد کابین می‌شود. با قیمت پایهٔ ۷۸,۰۵۰ دلاری، انتظار داشتیم لکسوس با قدرت بیشتر و استفاده از گیربکس اتوماتیک معمولی، چنین رفتارهای خشنی را کنار گذاشته باشد. برای مقایسه، مزدا CX-90 پلاگین‌هیبریدی از گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده می‌کند و ولوو XC90 T8 پلاگین‌هیبریدی هم با ۴۵۵ اسب بخار قدرت، قوی‌ترین شاسی‌بلند سه ردیفهٔ پلاگین‌هیبریدی بازار محسوب می‌شود.

تعویض دنده‌های مجازی هم در لکسوس هرچند سریع انجام می‌شود ولی پرسروصدا است و پدال‌های پشت فرمان هیچ سودی ندارند زیرا هیچ‌کدام از دنده‌های مصنوعی این گیربکس تغیری در رفتار دینامیکی خودرو ایجاد نمی‌کنند؛ بنابراین، در TX550h+ صرفاً باید با سرعت معقولی که از یک مالک لکسوس انتظار می‌رود رانندگی کنید تا همه‌چیز بدون سروصدا باشد. این نسخهٔ پلاگین‌هیبریدی فقط در تیپ پرچم‌دار لاکچری عرضه می‌شود و کابین آن با صندلی‌های پهن و راحت و فضای زانوی فراوان، مناسب است ولی استفاده از دکمه‌های روی فرمان که هیچ‌گونه علامت نشان‌دهنده‌ای ندارند، کاملاً گیج‌کننده خواهد بود. به‌طورکلی، هرچند لکسوس TX روش راحتی را برای جابجایی حداکثر هفت نفر ارائه می‌کند ولی برای برندی که به ساخت خودروهایی فراتر از انتظار شهرت دارد، این محصول خیلی جالب به نظر نمی‌رسد.

نقاط قوت: برد تمام الکتریکی ۵۳ کیلومتری، بهترین مصرف سوخت در بین تمام مدل‌های TX، کابین بسیار جادار

نقاط ضعف: پالایش کمتر از چیزی که انتظار می‌رود، دکمه‌های بدون علامت، قدرتی که می‌توانست بیشتر باشد

چکیده: نسخهٔ لوکس‌تر تویوتا گرند هایلندر که برای خریداران لکسوس چیزی که به دنبال آن هستند را ارائه می‌کند

مشخصات فنی

۲۰۲۴ Lexus TX550h+
پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 پلاگین‌هیبرید
قدرت ۴۰۴ اسب بخار
گیربکس CVT
محور محرک چهارچرخ
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۲ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۳.۷ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت
شتاب جانبی ۰.۸۲ جی
توقف از ۱۱۰ ۵۳.۹
مصرف سوخت ۸.۱ لیتر ترکیبی
برد تمام الکتریکی ۵۳ کیلومتر
طول ۵,۱۶۱ میلی‌متر
عرض ۱,۹۹۱ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۸۰ میلی‌متر
فاصلهٔ محوری ۲,۹۴۹ میلی‌متر
وزن ۲۴۳۴ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۵۶۶ لیتر
ظرفیت سرنشین ۷۶ نفر
قیمت پایه ۷۸,۰۵۰ دلار
قیمت تست‌شده ۸۲,۶۱۹ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۲ رای
منبع
Car&Driver

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. hosen

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (461 ديدگاه)

    رخ جلوش واقعا زشته!
    طراحیش اصلا در شان یه لکسوس نیست.

    موافقم 28
    مخالفم 4
    1. علی Shelby

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (458 ديدگاه)

      دیگه رخ سامورایی‌ها و جسورانه رو نداره

      موافقم 19
      مخالفم 1
    2. Taha Ayoobi

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (4005 ديدگاه)

      خداشاهده اول فکر کردم اکستریمه

      موافقم 35
      مخالفم 4
      1. amirkhanzadeh

        ۳۰ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (869 ديدگاه)

        دقیقا منم

        موافقم 17
        مخالفم 3
    3. net

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3354 ديدگاه)

      چینی شده

      موافقم 19
      مخالفم 4
    4. جرمی کلارکسون

      ۳۰ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (829 ديدگاه)

      همه جا عالی به غیر از جلو پنجره چرا خراب میکنن اینجوری😐

      موافقم 10
      مخالفم 1
  2. 𝐀𝐥𝐢

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1492 ديدگاه)

    ازین مدل لکسوس اصلا خوشم نمیاد

    موافقم 16
    مخالفم 3
  3. SamiX

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ۸۰ هزاردلار میگیره اما CVT بهت میده !

    موافقم 14
  4. 90s culture

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (229 ديدگاه)

    کلاً طراحی ایش که تعطیل هست ولی لکسوس با CVT!!
    چند دفعه خوندم که ببینم درست نوشته یا نه😑
    آخه این چه ترکیب سمی اه دیگه!!!

    موافقم 9
    مخالفم 2
  5. علی منصوری

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (263 ديدگاه)

    ظاهر قشنگی نداره، عادت داریم ب نوآوری و خاص بودن لکسوس ،ولی این نظر آدمو جلب نمیکنه،
    در مورد گیربکس cvt, از دوستان خواهش میکنم با ی سرچ ساده در مورد این گیربکس بدونن چه مزایا و معایبی داره و اینکه بدرد این سگمنت و کارایی ک داره میخوره، چون نه تنها گیربکس بدی نیست بلکه یکی از بهترین مهندسی داره، بجز هزینه نسبتا زیاد و یا اسپرت نبودن ک اونم با ی تعریف پیش فرض درست اکی میشه خیلی گیربکس بدی نیست، اکثر کمپانی‌ها دارن بعلت مزایای زیادی استفاده میکنن، و فک کنم هممون حداقل ی تجربه استفاده ازش داشته باشیم ،شاید فقط یکم سرو صدا و تقه داره البته نه تو همه ماشینها

  6. مهدی

    ۳۰ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ظرفیت ۷۶ نفر!

  7. محمد

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    کپی برداری از بی وای دی تانگ.

  8. Chevo

    ۱ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    ظاهر جلو شبیه کرگدنی شده که شاخشو بریدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا