TX اولین کراساوور لکسوس با سه ردیف صندلی برای بزرگسالان محسوب میشود ولی از لحاظ پالایش و ظرافت مثل یک لکسوس رفتار نمیکند.
تا چند وقت پیش، کسانی که خواهان یک کراساوور سه ردیفه از لکسوس بودند، باید سراغ RX L میرفتند که صندلیهای ردیف سوم آن بیشتر مناسب هابیتها بود نه انسانها. حال اما مدل جدید TX به بازار آمده که یک کراساوور سه ردیفهٔ واقعی است و رقیبی برای آکورا MDX، کادیلاک XT6 و اینفینیتی QX60 خواهد بود. این خودرو اساساً نسخهٔ لوکستر تویوتا گرند هایلندر بهحساب میآید و در نسخههای بنزینی، هیبریدی و پلاگینهیبریدی عرضه میشود.
مدل TX550h+ با قدرت بیشتر و مصرف سوخت کمتر نسبت به مدل بنزینی ۲۷۵ اسب بخاری TX350 و مدل هیبریدی ۳۶۶ اسب بخاری TX500h، در صدر خانوادهٔ این کراساوور سه ردیفهٔ لکسوس قرار میگیرد. این مدل به یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی به همراه سه موتور الکتریکی مجهز است که دوتا در جلو نصب شده و سومی روی محور عقب قرار دارد تا سامانهٔ چهارچرخ محرک Direct4 را فراهم کند. مجموع خروجی این سیستم هم ۴۰۴ اسب بخار است.
پرفورمنس
هرچند وزن ۲۴۳۴ کیلوگرمی این نسخهٔ پلاگینهیبریدی ۱۱۰ کیلوگرم از TX500h و ۴۲۵ کیلوگرم از TX350 بنزینی محرک جلو بیشتر است ولی در شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت با زمان ۵.۲ ثانیه، هردوی آنها را مغلوب میکند. بااینحال، در چسبندگی جانبی، نسخهٔ هیبریدی TX500h با ۰.۸۵ جی، بهتر از TX550h+ با ۰.۸۲ جی عمل میکند. همچنین نسخهٔ پلاگینهیبریدی از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در ۵۳.۹ متر متوقف میشود که ۹۰ سانتیمتر از نسخهٔ هیبریدی بیشتر است.
مصرف سوخت
TX550h+ با مصرف سوخت کمتر و قابلیت پیمایش تمام الکتریکی، ۸,۷۰۰ دلار قیمت گرانتر خود نسبت به TX500h را توجیه میکند. مصرف سوخت ترکیبی این مدل ۸.۱ لیتر در هر صد کیلومتر است که هرچند شاید رقم چندان پایینی به نظر نرسد ولی اختلاف قابلتوجهی با مصرف ترکیبی ۱۰.۲ لیتری TX500h و ۱۱.۷ لیتری TX350 دارد. TX پلاگینهیبریدی همچنین به لطف باطری لیتیوم یونی ۱۳.۱ کیلووات ساعتی که زیر کف صندوق بار نصب شده است، میتواند تا ۵۳ کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی طی کند. TX550h در حالت تمام الکتریکی یا سرعتهای بزرگراهی بهترین عملکرد خود را نشان میدهد زیرا لاستیکهای کانتیننتال برای حرکت بیصدا در شهر طراحی شدهاند. سیستم تعلیق خودرو هم هرچند از نوع تطبیقی نیست ولی آنقدر هوشمندانه تنظیم شده است که تکانهای رینگهای ۲۲ اینچی روی مسیرهای پردستانداز را کنترل کند.
قوای محرکه
TX550h+ از لحاظ پالایش کلی پایینتر از چیزی است که انتظار داریم. پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی، ۲۵۹ اسب بخار قدرت خود را در دور ۶ هزار rpm تولید میکند درحالیکه حداکثر گشتاور ۳۳۵ نیوتن متری آن کمی زودتر در دور ۴,۶۰۰ rpm ارائه میشود. این پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری بهجز زمانی که با کمترین فشار کار میکند، تمام مدت پرسروصدا است و گیربکس CVT هم دور موتور را بیشازحد بالا میبرد و صدای حاصل از این ترکیب مستقیماً وارد کابین میشود. با قیمت پایهٔ ۷۸,۰۵۰ دلاری، انتظار داشتیم لکسوس با قدرت بیشتر و استفاده از گیربکس اتوماتیک معمولی، چنین رفتارهای خشنی را کنار گذاشته باشد. برای مقایسه، مزدا CX-90 پلاگینهیبریدی از گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک استفاده میکند و ولوو XC90 T8 پلاگینهیبریدی هم با ۴۵۵ اسب بخار قدرت، قویترین شاسیبلند سه ردیفهٔ پلاگینهیبریدی بازار محسوب میشود.
تعویض دندههای مجازی هم در لکسوس هرچند سریع انجام میشود ولی پرسروصدا است و پدالهای پشت فرمان هیچ سودی ندارند زیرا هیچکدام از دندههای مصنوعی این گیربکس تغیری در رفتار دینامیکی خودرو ایجاد نمیکنند؛ بنابراین، در TX550h+ صرفاً باید با سرعت معقولی که از یک مالک لکسوس انتظار میرود رانندگی کنید تا همهچیز بدون سروصدا باشد. این نسخهٔ پلاگینهیبریدی فقط در تیپ پرچمدار لاکچری عرضه میشود و کابین آن با صندلیهای پهن و راحت و فضای زانوی فراوان، مناسب است ولی استفاده از دکمههای روی فرمان که هیچگونه علامت نشاندهندهای ندارند، کاملاً گیجکننده خواهد بود. بهطورکلی، هرچند لکسوس TX روش راحتی را برای جابجایی حداکثر هفت نفر ارائه میکند ولی برای برندی که به ساخت خودروهایی فراتر از انتظار شهرت دارد، این محصول خیلی جالب به نظر نمیرسد.
نقاط قوت: برد تمام الکتریکی ۵۳ کیلومتری، بهترین مصرف سوخت در بین تمام مدلهای TX، کابین بسیار جادار
نقاط ضعف: پالایش کمتر از چیزی که انتظار میرود، دکمههای بدون علامت، قدرتی که میتوانست بیشتر باشد
چکیده: نسخهٔ لوکستر تویوتا گرند هایلندر که برای خریداران لکسوس چیزی که به دنبال آن هستند را ارائه میکند
مشخصات فنی
۲۰۲۴ Lexus TX550h+ | |
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 پلاگینهیبرید |
قدرت | ۴۰۴ اسب بخار |
گیربکس | CVT |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۵.۲ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۳.۷ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت |
شتاب جانبی | ۰.۸۲ جی |
توقف از ۱۱۰ | ۵۳.۹ |
مصرف سوخت | ۸.۱ لیتر ترکیبی |
برد تمام الکتریکی | ۵۳ کیلومتر |
طول | ۵,۱۶۱ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۹۱ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۸۰ میلیمتر |
فاصلهٔ محوری | ۲,۹۴۹ میلیمتر |
وزن | ۲۴۳۴ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۵۶۶ لیتر |
ظرفیت سرنشین | ۶ نفر |
قیمت پایه | ۷۸,۰۵۰ دلار |
قیمت تستشده | ۸۲,۶۱۹ دلار |
hosen
۳۰ مهر ۱۴۰۳رخ جلوش واقعا زشته!
طراحیش اصلا در شان یه لکسوس نیست.
علی Shelby
۳۰ مهر ۱۴۰۳دیگه رخ ساموراییها و جسورانه رو نداره
Taha Ayoobi
۳۰ مهر ۱۴۰۳خداشاهده اول فکر کردم اکستریمه
amirkhanzadeh
۳۰ مهر ۱۴۰۳دقیقا منم
امید
۳۰ مهر ۱۴۰۳همین رو بدید دست ایرانی ۵۰۰ میلیون خیرشو ببینی
علی Shelby
۱ آبان ۱۴۰۳منم فکر کردم اکستریمه
net
۳۰ مهر ۱۴۰۳چینی شده
جرمی کلارکسون
۳۰ مهر ۱۴۰۳همه جا عالی به غیر از جلو پنجره چرا خراب میکنن اینجوری😐
𝐀𝐥𝐢
۳۰ مهر ۱۴۰۳ازین مدل لکسوس اصلا خوشم نمیاد
SamiX
۳۰ مهر ۱۴۰۳۸۰ هزاردلار میگیره اما CVT بهت میده !
90s culture
۳۰ مهر ۱۴۰۳کلاً طراحی ایش که تعطیل هست ولی لکسوس با CVT!!
چند دفعه خوندم که ببینم درست نوشته یا نه😑
آخه این چه ترکیب سمی اه دیگه!!!
جرمی کلارکسون
۱ آبان ۱۴۰۳وااااااااااییی
علی منصوری
۳۰ مهر ۱۴۰۳ظاهر قشنگی نداره، عادت داریم ب نوآوری و خاص بودن لکسوس ،ولی این نظر آدمو جلب نمیکنه،
در مورد گیربکس cvt, از دوستان خواهش میکنم با ی سرچ ساده در مورد این گیربکس بدونن چه مزایا و معایبی داره و اینکه بدرد این سگمنت و کارایی ک داره میخوره، چون نه تنها گیربکس بدی نیست بلکه یکی از بهترین مهندسی داره، بجز هزینه نسبتا زیاد و یا اسپرت نبودن ک اونم با ی تعریف پیش فرض درست اکی میشه خیلی گیربکس بدی نیست، اکثر کمپانیها دارن بعلت مزایای زیادی استفاده میکنن، و فک کنم هممون حداقل ی تجربه استفاده ازش داشته باشیم ،شاید فقط یکم سرو صدا و تقه داره البته نه تو همه ماشینها
مهدی
۳۰ مهر ۱۴۰۳ظرفیت ۷۶ نفر!
محمد
۱ آبان ۱۴۰۳کپی برداری از بی وای دی تانگ.
Chevo
۱ آبان ۱۴۰۳ظاهر جلو شبیه کرگدنی شده که شاخشو بریدن