لکسوسلینکلن

نبرد شاسی‌بلندهای لوکس هیبرید، لینکلن ناتیلوس و لکسوس RX

جدیدترین نسخهٔ شاسی‌بلند میان سایز لکسوس که زمانی پیشگام این کلاس بود، حالا با یک رقیب جدی از لینکلن مواجه شده است.

نسل جدید لینکلن ناتیلوس مدتی است به بازار آمده و سازندهٔ آمریکایی این بار یک شاسی‌بلند میان سایز لوکس کاربردی‌تر، بزرگ‌تر و کارآمدتر از قبل را ارائه کرده که به‌روزرسانی‌های تکنولوژیک قابل‌توجهی را تجربه کرده است. ناتیلوس جدید رقیب مستقیمی برای خودرویی خواهد بود که اساساً این بخش را پایه‌گذاری کرد. لکسوس RX که هم‌اکنون در نسل پنجم خود قرار دارد، به‌عنوان استاندارد و معیار این کلاس در نظر گرفته می‌شود. نسل جدید این شاسی‌بلند ژاپنی هم در سال ۲۰۲۳ با کابین مدرن‌تر، سواری بهتر و مصرف سوخت کمتر به بازار آمد؛ بنابراین، لکسوس RX450h+ پلاگین‌هیبریدی را در برابر لینکلن ناتیلوس هیبریدی قرار داده‌ایم تا ببینیم کدام‌یک انتخاب بهتری خواهد بود.

داخل

صفحه‌نمایش ۴۸ اینچی لینکلن زمانی که برای اولین بار به آن نگاه می‌کنید شگفت‌انگیز است. این نمایشگر نواری که به‌راحتی قابل تنظیم است، در ارتفاع مناسبی روی داشبورد قرار گرفته و در دید رو به جلو اختلالی ایجاد نمی‌کند. رنگ‌ها، گرافیک‌ها و فونت‌های این نمایشگر نیز بسیار آرامش‌بخش هستند. از سوی دیگر، نمایشگر ۱۴ اینچی لکسوس در قیاس با لینکلن کوچک به نظر می‌رسد ولی همچنان بزرگ‌تر از نمایشگر مرکزی ۱۱ اینچی ناتیلوس است و دسترسی آسان‌تری دارد. در هردو خودرو شاهد دکمه‌های کنترلی هوشمندانه‌ای روی غربیلک فرمان هستیم و کسانی که از دکمه‌های لمسی متنفر هستند ممکن است بعد از استفاده از این دکمه‌ها نظرشان تغییر کند.

نکات منفی در کابین هردو خودرو خیلی کم هستند. ماساژورهای صندلی لینکلن عالی هستند ولی گاهی می‌توان صدای آن‌ها را شنید. در لکسوس هم برای مرتب کردن علائم روی صفحه آمپر بسیار شلوغ آن مشکل داشتیم. هردو خودرو از کابین‌های خوبی برخوردار هستند اما فضای داخلی چشمگیر ناتیلوس سطح تجملی مشابه نویگیتور را ارائه می‌کند. صندلی‌ها بسیار نرم و عالی هستند و متریال سطح بالای زیادی مثل چرم قهوه‌ای و آلکانترا در قسمت‌های مختلف کابین به چشم می‌خورد. در کابین لکسوس هم متریال مجللی مثل‌ تریم چوبی دیده می‌شود اما یکی از مشکلات کابین RX، شباهت زیاد آن به دیگر مدل‌های لکسوس است به‌گونه‌ای که به‌راحتی می‌توان آن را با TX یا RZ اشتباه گرفت. از سوی دیگر اما ناتیلوس یکی از زیباترین کابین‌هایی را دارد که امسال دیده‌ایم.

ابعاد

ناتیلوس ۱۸ میلی‌متر کشیده‌تر و ۱۰۶ میلی‌متر عریض‌تر از RX است و فاصلهٔ محوری آن ۵۱ میلی‌متر بیشتر است. این به معنای وجود فضای بیشتری در داخل خودرو است به‌گونه‌ای که صندوق بار لینکلن ۱۶۰ لیتر بزرگ‌تر از رقیب ژاپنی است. علاوه بر این، لینکلن فضای پا و سر بیشتری را هم ارائه می‌کند تا جایی که احساس می‌شود دو خودرو در کلاس‌های متفاوتی قرار دارند.

عملکرد

اندازهٔ کوچک‌تر یکی از دلایل عملکرد بهتر لکسوس در آزمایش‌های پرفورمنس ما بود هرچند که RX از ناتیلوس سنگین‌تر است. مقداری از این وزن اضافی به خاطر باطری‌های بزرگ‌تر قوای محرکهٔ پلاگین‌هیبریدی لکسوس است اما این باطری‌ها بسیار پایین نصب شده‌اند و بنابراین، برای هندلینگ خودرو ویژگی مثبتی محسوب می‌شوند. البته هیچ‌کدام از این دو کراس‌اوور میان سایز شخصیت اسپرتی را به نمایش نمی‌گذارند. لکسوس با سیستم تعلیق سنتی ثابت و آنتی‌رول بارها، سواری سفت‌تری دارد و مقداری سروصدای جاده را به کابین منتقل می‌کند اما در عوض، RX در آزمایش‌های هندلینگ در برابر رقیب آمریکایی عملکرد بهتری دارد. این کراس‌اوور ژاپنی شتاب جانبی بهتری را ثبت کرد و در پیست Figure-8 سریع‌تر بود.

لکسوس همچنین در خط مستقیم هم سریع‌تر بود و از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۱.۵ متر زودتر متوقف شد اما تجربهٔ رانندگی آرام، بی‌صدا و راحت آن چیزی نیست که در یادها باقی بماند. لینکلن با کمک‌فنرهای تطبیقی خود کنترل بدنهٔ بهتری را ارائه می‌کند اما برای ارائهٔ تجربه‌ای مناسب یک خودروی لوکس، حال و هوای اسپرتی را کنار گذاشته است. دینامیک خودرو متوسط است ولی لینکلن برای رانندگی هیجان‌انگیز و تهاجمی ساخته نشده و در هدف اصلی خود یعنی ارائهٔ سواری راحت برای سرنشینان واقعاً می‌درخشد. یکی از ویژگی‌های برجستهٔ ناتیلوس هم بهره‌مندی از سیستم خودران بلو کروز است که در صدها هزار بزرگراه نقشه‌برداری شده بسیار عالی عمل می‌کند.

مصرف سوخت

قوای محرکهٔ لکسوس از نوع پلاگین‌هیبریدی است که یعنی باید به‌طور منظم به برق وصل شود و در غیر این صورت، برد تمام الکتریکی ۶۰ کیلومتری آن که به برد کلی ۸۷۰ کیلومتری خودرو کمک می‌کند از دست خواهد رفت. مصرف سوخت ترکیبی RX با ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر اما مناسب است. بزرگ‌ترین مزیت ناتیلوس، برد کلی بیشتری است که به ۹۶۵ کیلومتر می‌رسد. دلیل این موضوع، باک سوخت ۷۵ لیتری است که ۲۰ لیتر از لکسوس بزرگ‌تر است. مصرف سوخت ترکیبی ناتیلوس ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است که با توجه به ابعاد خودرو بد نیست ولی حدود یک لیتر از رقیب ژاپنی بیشتر است هرچند که لازم نیست آن را به برق وصل کنید.

قیمت

قیمت تیپ پرچم‌دار بلک لیبل ناتیلوس با پیشرانهٔ هیبریدی از ۷۷,۴۴۵ دلار آغاز می‌شود که بسیار بیشتر از قیمت پایهٔ ۷۰,۵۸۰ دلاری لکسوس RX450h+ است ولی وقتی بدانیم بسیاری از آپشن‌های سفارشی لکسوس مثل دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم صوتی پریمیوم، سیستم پارک از راه دور و در صندوق اتوماتیک در ناتیلوس به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند، این اختلاف قیمت منطقی خواهد بود. به همین دلیل، قیمت نمونه‌های مورد آزمایش دو خودرو با ۷۶,۴۳۰ دلار برای لکسوس و ۷۹,۴۴۵ دلار برای لینکلن، به هم نزدیک‌تر است. همچنین اگر قید رنگ سفارشی ۲ هزار دلاری لینکلن را بزنیم، قیمت‌ها بازهم نزدیک‌تر می‌شود.

نتیجه‌گیری

هرچند اعداد و ارقام نشان از دینامیک بهتر لکسوس دارند اما در این کلاس، شاسی‌بلندهای لوکس باید کاربردی و راحت باشند که متأسفانه در هیچ‌کدام از این موارد، RX450h+ پیشرو نیست. از سوی دیگر، ناتیلوس بلک لیبل تجربه‌ای لوکس‌تر و سطح بالاتر از رقیب ژاپنی را ارائه می‌کند و سطح تجمل و طراحی نویگیتور را به بخش شاسی‌بلندهای میان سایز آورده است. لینکلن ناتیلوس هیبریدی هرچند سریع‌ترین خودرو برای رسیدن از نقطهٔ A به B نیست ولی در عوض یک شاسی‌بلند لوکس بسیار مجلل و باکیفیت است که بهترین انتخاب برای خریداران این بخش محسوب می‌شود.

مقام اول: لینکلن ناتیلوس

نقاط مثبت: کابین چشمگیر و مجلل، سواری فوق‌العاده راحت، تکنولوژی‌های فوق‌العاده

نقاط منفی: قیمت بالای تیپ بلک لیبل، فقدان صندلی‌های تاشو برقی حتی در تیپ پرچم‌دار

چکیده: لینکلن ناتیلوس هیبریدی با سواری بسیار راحت و مجلل، راهی هیجان‌انگیز برای لذت بردن از رانندگی است

مقام دوم: لکسlkوس RX450h+

نقاط مثبت: قیمت کمی ارزان‌تر، مصرف سوخت کمتر، سرعت بیشتر

نقاط منفی: کابین بسیار شبیه به دیگر مدل‌های لکسوس، صفحه آمپر شلوغ، جاداری کمتر

چکیده: RX شاسی‌بلند لوکس کم‌مصرفی است ولی در داخل خیلی جادار نیست و رانندگی معمولی و فراموش‌شدنی دارد

مقایسه مشخصات فنی

لکسوس RX450h+ لینکلن ناتیلوس
پیشرانه ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر پلاگین‌هیبریدی ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبریدی
قدرت ۳۰۴ اسب بخار ۳۰۰ اسب بخار
گیربکس CVT CVT
محور محرک چهارچرخ چهارچرخ
فاصلهٔ محوری ۲,۸۵۰ میلی‌متر ۲,۹۰۰ میلی‌متر
طول ۴,۸۹۰ میلی‌متر ۴,۹۰۷ میلی‌متر
عرض ۱,۹۲۰ میلی‌متر ۲,۰۲۷ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۷۰۹ میلی‌متر ۱,۷۳۲ میلی‌متر
وزن خالص ۲۱۶۴ کیلوگرم ۲۱۳۸ کیلوگرم
حجم صندوق بار ۸۴۰ لیتر ۹۹۵ لیتر
ظرفیت یدک کشی ۱۵۸۵ کیلوگرم ۷۹۵ کیلوگرم
شتاب صفر تا ۹۶ ۵.۸ ثانیه ۶.۹ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۴ ثانیه ۱۵.۲ ثانیه
توقف از ۹۶ ۳۹.۰ متر ۴۰.۵ متر
شتاب جانبی ۰.۸۱ جی ۰.۷۴ جی
تایم پیست Figure 8 ۲۶.۸ ثانیه ۲۸.۸ ثانیه
مصرف سوخت ۶.۷ لیتر ترکیبی ۷.۸ لیتر ترکیبی
قیمت پایه ۷۰,۵۸۰ دلار ۷۷,۴۴۵ دلار
قیمت تست‌شده ۷۶,۴۳۰ دلار ۷۹,۴۴۵ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵ رای

منبع
MotorTrend

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. JaMsHiD-B

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (2485 ديدگاه)

    لینکلن یعنی کانتیننتال و نویگیتور
    نه قوطی نوشابه دو لیتری

    موافقم 5
    مخالفم 22
    1. hosen

      ۱۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (362 ديدگاه)

      شاسی بلند میدسایز لزومی نداره که موتور حجیم و خیلی قوی داشته باشه. درضمن این ماشین ها 300 اسب بخار قدرت دارن که کاملا کافیه واسشون.

      موافقم 19
      مخالفم 2
      1. amirkhanzadeh

        ۱۴ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (618 ديدگاه)

        لینکلن چه کابینی داره
        قسمت داشبورد آنقدر خوبه آدم نمی دونه کجا رو نگاه کنه
        ولی موتور بنظرم برای این خودرو ضعیفه و شتاب بدی داره
        اگر با یک موتور قوی جایگزین بشه عالی میشه

        موافقم 7
        مخالفم 2
    2. (Ali(chevynova

      ۱۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (7270 ديدگاه)

      بهتر بگی لینکلن یعنی کانتیننتال ۱۹۶۲
      یعنی کانتیننتال ۱۹۴۷
      یعنی سریkدر دهه ی ۳۰
      یعنی اصالت ۱۹۱۷
      یعنی وقار
      یعنی موتور ۴۳۰
      یعنی لیموزین ساز قهار
      یعنی تنها رقیب شایسته کادیلاک

      موافقم 7
      مخالفم 14
      1. Nismo

        ۱۴ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (1121 ديدگاه)

        اینکه راجب مهندسی صحبت میکنم اینه
        فرق بین یه ماشین چینی و ژاپنی اینجا مشخص میشه
        با قدرت برابر و گیربکس برابر و وزن برابر لکسوس یک ثانیه از لینکلن سریعتره
        توی 400 متر هم یک ثانیه سریعتره
        ظرفیت یدک کشیش دو برابره لینکلن هست
        مصرف سوختش کمتره
        ترمزش بهتره
        قیمتش هم کمتره
        اینه فرق بین یک خودروساز اصیل و واقعی و یه خودروساز چینی

        موافقم 14
        مخالفم 7
        1. آرین

          ۱۴ مهر ۱۴۰۳
          سوابق: (261 ديدگاه)

          ولی لکسوس حتی سنگین تره

          موافقم 4
          مخالفم 2
    3. پیام

      ۱۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2105 ديدگاه)

      لینکلن

      موافقم 9
      مخالفم 12
    4. علی Shelby

      ۱۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (368 ديدگاه)

      لکسوس کابینش شکیله
      ولی لینکلن مدرن
      طراحی هر دو خوبه
      هردو قدرت خوبی دارن
      شتاباشونم بد نیست و با اون وزن شتاب خوبی دارن

  2. JooJoo

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (275 ديدگاه)

    مشخص بود به نفع لینکلن نوشته شده.
    مقالات جهت دار ادبیاتشون کاملا تابلوئه
    خوبیای یه خودرو رو بی ارزش جلوه میدن و بدی هاشو بزرگنمایی میکنن
    ناتیلوس ماشین بدی نیست شاید واقعا از لکسوس بهتر هم باشه ولی مشخصا نه اونقدری که توی این مقاله بالاتر نشون داده شده.
    از طرفی توانایی های حرکتی لکسوس هم به اندازه ای بهتر از ناتیلوس هست که توی واقعیت ملموس باشه

    موافقم 15
    مخالفم 14
  3. هراکلیوس

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (209 ديدگاه)

    سلطان لکسوس کم خرج

    موافقم 13
    مخالفم 9
  4. boost10

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (138 ديدگاه)

    انتخابم لینکلن

    با اینکه لکسوس هم دوست دارم ولی لینکلن رو بیشتر

    موافقم 11
    مخالفم 6
  5. hosen

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (362 ديدگاه)

    هردو عالین ولی انتخابم لینکلن
    کابینش بینهایت زیبا و لوکسه طراحی بیرونی پخته ای هم داره.

    البته گیربکس cvt تو هردوشون تو ذوق میزنه.

    موافقم 8
    مخالفم 5
  6. Siyavash

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (734 ديدگاه)

    جفتشونم عالی هستن…

    موافقم 5
    مخالفم 2
  7. (Ali(chevynova

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (7270 ديدگاه)

    لینکلن انتخابم هست
    چه مقام بیاره و چه نه فقط لینکلن

    موافقم 5
    مخالفم 9
    1. Nismo

      ۱۴ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (1121 ديدگاه)

      لینکلن چینی دیگه درسته؟

      موافقم 5
      مخالفم 6
  8. Ace

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    لینکلن چه در طراحی بیرون چه کابین واقعا زیباست و وظیفه اصلی خودش یعنی رفاه و آرامش راننده و سرنشینان رو به خوبی انجام میده . نکته بعدی این که لینکلن آپشن های لوکس زیادی رو در حالت پایه ارائه میده که بیشتر از لکسوسه . لکسوس به سبک همیشگی ، تقریبا برای هر چیز اضافه پول طلب میکنه اما لینکلن کامل و مجهز ظاهر شده . من هم اولش یکم حس کردم مقاله به نفع لینکلنه اما با دیدن امکانات و تزئینات زیبای خودرو ، دیدم واقعا یه سر و گردن بالاتره

    موافقم 5
    مخالفم 3
  9. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1444 ديدگاه)

    Rx رو بیشتر دوست دارم

    موافقم 4
    مخالفم 5
  10. راستگو

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (152 ديدگاه)

    کابین لینکلن
    بیرونه Rx

    موافقم 2
    مخالفم 1
  11. parsa

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (24 ديدگاه)

    لینکلن ناتیلوس بیشتر شبیه به خودروهای چینی شده تا یه امریکایی

  12. 18:45

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (553 ديدگاه)

    هر دو عسلن😘😉
    ولی این لینکلن حتی برای آلمانی ها هم رقیب سرسختیه!

    موافقم 3
    مخالفم 4
  13. samurai

    ۱۴ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (592 ديدگاه)

    کافیه نقاط منفی که واسه لکسوس نوشته رو بخونی تا بفهمی بوی پول واسه تبلیغ لینکلن چینی و یه مقاله و مقایسه چرت بشی :)))
    کابین لکسوس میخواستی شبیه محصولات لکسوس نباشه :)))

    موافقم 3
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا
فهرست