جدیدترین نسخهٔ شاسیبلند میان سایز لکسوس که زمانی پیشگام این کلاس بود، حالا با یک رقیب جدی از لینکلن مواجه شده است.
نسل جدید لینکلن ناتیلوس مدتی است به بازار آمده و سازندهٔ آمریکایی این بار یک شاسیبلند میان سایز لوکس کاربردیتر، بزرگتر و کارآمدتر از قبل را ارائه کرده که بهروزرسانیهای تکنولوژیک قابلتوجهی را تجربه کرده است. ناتیلوس جدید رقیب مستقیمی برای خودرویی خواهد بود که اساساً این بخش را پایهگذاری کرد. لکسوس RX که هماکنون در نسل پنجم خود قرار دارد، بهعنوان استاندارد و معیار این کلاس در نظر گرفته میشود. نسل جدید این شاسیبلند ژاپنی هم در سال ۲۰۲۳ با کابین مدرنتر، سواری بهتر و مصرف سوخت کمتر به بازار آمد؛ بنابراین، لکسوس RX450h+ پلاگینهیبریدی را در برابر لینکلن ناتیلوس هیبریدی قرار دادهایم تا ببینیم کدامیک انتخاب بهتری خواهد بود.
داخل
صفحهنمایش ۴۸ اینچی لینکلن زمانی که برای اولین بار به آن نگاه میکنید شگفتانگیز است. این نمایشگر نواری که بهراحتی قابل تنظیم است، در ارتفاع مناسبی روی داشبورد قرار گرفته و در دید رو به جلو اختلالی ایجاد نمیکند. رنگها، گرافیکها و فونتهای این نمایشگر نیز بسیار آرامشبخش هستند. از سوی دیگر، نمایشگر ۱۴ اینچی لکسوس در قیاس با لینکلن کوچک به نظر میرسد ولی همچنان بزرگتر از نمایشگر مرکزی ۱۱ اینچی ناتیلوس است و دسترسی آسانتری دارد. در هردو خودرو شاهد دکمههای کنترلی هوشمندانهای روی غربیلک فرمان هستیم و کسانی که از دکمههای لمسی متنفر هستند ممکن است بعد از استفاده از این دکمهها نظرشان تغییر کند.
نکات منفی در کابین هردو خودرو خیلی کم هستند. ماساژورهای صندلی لینکلن عالی هستند ولی گاهی میتوان صدای آنها را شنید. در لکسوس هم برای مرتب کردن علائم روی صفحه آمپر بسیار شلوغ آن مشکل داشتیم. هردو خودرو از کابینهای خوبی برخوردار هستند اما فضای داخلی چشمگیر ناتیلوس سطح تجملی مشابه نویگیتور را ارائه میکند. صندلیها بسیار نرم و عالی هستند و متریال سطح بالای زیادی مثل چرم قهوهای و آلکانترا در قسمتهای مختلف کابین به چشم میخورد. در کابین لکسوس هم متریال مجللی مثل تریم چوبی دیده میشود اما یکی از مشکلات کابین RX، شباهت زیاد آن به دیگر مدلهای لکسوس است بهگونهای که بهراحتی میتوان آن را با TX یا RZ اشتباه گرفت. از سوی دیگر اما ناتیلوس یکی از زیباترین کابینهایی را دارد که امسال دیدهایم.
ابعاد
ناتیلوس ۱۸ میلیمتر کشیدهتر و ۱۰۶ میلیمتر عریضتر از RX است و فاصلهٔ محوری آن ۵۱ میلیمتر بیشتر است. این به معنای وجود فضای بیشتری در داخل خودرو است بهگونهای که صندوق بار لینکلن ۱۶۰ لیتر بزرگتر از رقیب ژاپنی است. علاوه بر این، لینکلن فضای پا و سر بیشتری را هم ارائه میکند تا جایی که احساس میشود دو خودرو در کلاسهای متفاوتی قرار دارند.
عملکرد
اندازهٔ کوچکتر یکی از دلایل عملکرد بهتر لکسوس در آزمایشهای پرفورمنس ما بود هرچند که RX از ناتیلوس سنگینتر است. مقداری از این وزن اضافی به خاطر باطریهای بزرگتر قوای محرکهٔ پلاگینهیبریدی لکسوس است اما این باطریها بسیار پایین نصب شدهاند و بنابراین، برای هندلینگ خودرو ویژگی مثبتی محسوب میشوند. البته هیچکدام از این دو کراساوور میان سایز شخصیت اسپرتی را به نمایش نمیگذارند. لکسوس با سیستم تعلیق سنتی ثابت و آنتیرول بارها، سواری سفتتری دارد و مقداری سروصدای جاده را به کابین منتقل میکند اما در عوض، RX در آزمایشهای هندلینگ در برابر رقیب آمریکایی عملکرد بهتری دارد. این کراساوور ژاپنی شتاب جانبی بهتری را ثبت کرد و در پیست Figure-8 سریعتر بود.
لکسوس همچنین در خط مستقیم هم سریعتر بود و از سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۱.۵ متر زودتر متوقف شد اما تجربهٔ رانندگی آرام، بیصدا و راحت آن چیزی نیست که در یادها باقی بماند. لینکلن با کمکفنرهای تطبیقی خود کنترل بدنهٔ بهتری را ارائه میکند اما برای ارائهٔ تجربهای مناسب یک خودروی لوکس، حال و هوای اسپرتی را کنار گذاشته است. دینامیک خودرو متوسط است ولی لینکلن برای رانندگی هیجانانگیز و تهاجمی ساخته نشده و در هدف اصلی خود یعنی ارائهٔ سواری راحت برای سرنشینان واقعاً میدرخشد. یکی از ویژگیهای برجستهٔ ناتیلوس هم بهرهمندی از سیستم خودران بلو کروز است که در صدها هزار بزرگراه نقشهبرداری شده بسیار عالی عمل میکند.
مصرف سوخت
قوای محرکهٔ لکسوس از نوع پلاگینهیبریدی است که یعنی باید بهطور منظم به برق وصل شود و در غیر این صورت، برد تمام الکتریکی ۶۰ کیلومتری آن که به برد کلی ۸۷۰ کیلومتری خودرو کمک میکند از دست خواهد رفت. مصرف سوخت ترکیبی RX با ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر اما مناسب است. بزرگترین مزیت ناتیلوس، برد کلی بیشتری است که به ۹۶۵ کیلومتر میرسد. دلیل این موضوع، باک سوخت ۷۵ لیتری است که ۲۰ لیتر از لکسوس بزرگتر است. مصرف سوخت ترکیبی ناتیلوس ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر است که با توجه به ابعاد خودرو بد نیست ولی حدود یک لیتر از رقیب ژاپنی بیشتر است هرچند که لازم نیست آن را به برق وصل کنید.
قیمت
قیمت تیپ پرچمدار بلک لیبل ناتیلوس با پیشرانهٔ هیبریدی از ۷۷,۴۴۵ دلار آغاز میشود که بسیار بیشتر از قیمت پایهٔ ۷۰,۵۸۰ دلاری لکسوس RX450h+ است ولی وقتی بدانیم بسیاری از آپشنهای سفارشی لکسوس مثل دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم صوتی پریمیوم، سیستم پارک از راه دور و در صندوق اتوماتیک در ناتیلوس بهصورت استاندارد ارائه میشوند، این اختلاف قیمت منطقی خواهد بود. به همین دلیل، قیمت نمونههای مورد آزمایش دو خودرو با ۷۶,۴۳۰ دلار برای لکسوس و ۷۹,۴۴۵ دلار برای لینکلن، به هم نزدیکتر است. همچنین اگر قید رنگ سفارشی ۲ هزار دلاری لینکلن را بزنیم، قیمتها بازهم نزدیکتر میشود.
نتیجهگیری
هرچند اعداد و ارقام نشان از دینامیک بهتر لکسوس دارند اما در این کلاس، شاسیبلندهای لوکس باید کاربردی و راحت باشند که متأسفانه در هیچکدام از این موارد، RX450h+ پیشرو نیست. از سوی دیگر، ناتیلوس بلک لیبل تجربهای لوکستر و سطح بالاتر از رقیب ژاپنی را ارائه میکند و سطح تجمل و طراحی نویگیتور را به بخش شاسیبلندهای میان سایز آورده است. لینکلن ناتیلوس هیبریدی هرچند سریعترین خودرو برای رسیدن از نقطهٔ A به B نیست ولی در عوض یک شاسیبلند لوکس بسیار مجلل و باکیفیت است که بهترین انتخاب برای خریداران این بخش محسوب میشود.
مقام اول: لینکلن ناتیلوس
نقاط مثبت: کابین چشمگیر و مجلل، سواری فوقالعاده راحت، تکنولوژیهای فوقالعاده
نقاط منفی: قیمت بالای تیپ بلک لیبل، فقدان صندلیهای تاشو برقی حتی در تیپ پرچمدار
چکیده: لینکلن ناتیلوس هیبریدی با سواری بسیار راحت و مجلل، راهی هیجانانگیز برای لذت بردن از رانندگی است
مقام دوم: لکسlkوس RX450h+
نقاط مثبت: قیمت کمی ارزانتر، مصرف سوخت کمتر، سرعت بیشتر
نقاط منفی: کابین بسیار شبیه به دیگر مدلهای لکسوس، صفحه آمپر شلوغ، جاداری کمتر
چکیده: RX شاسیبلند لوکس کممصرفی است ولی در داخل خیلی جادار نیست و رانندگی معمولی و فراموششدنی دارد
مقایسه مشخصات فنی
لکسوس RX450h+ | لینکلن ناتیلوس | |
پیشرانه | ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر پلاگینهیبریدی | ۲.۰ لیتری ۴ سیلندر توربو هیبریدی |
قدرت | ۳۰۴ اسب بخار | ۳۰۰ اسب بخار |
گیربکس | CVT | CVT |
محور محرک | چهارچرخ | چهارچرخ |
فاصلهٔ محوری | ۲,۸۵۰ میلیمتر | ۲,۹۰۰ میلیمتر |
طول | ۴,۸۹۰ میلیمتر | ۴,۹۰۷ میلیمتر |
عرض | ۱,۹۲۰ میلیمتر | ۲,۰۲۷ میلیمتر |
ارتفاع | ۱,۷۰۹ میلیمتر | ۱,۷۳۲ میلیمتر |
وزن خالص | ۲۱۶۴ کیلوگرم | ۲۱۳۸ کیلوگرم |
حجم صندوق بار | ۸۴۰ لیتر | ۹۹۵ لیتر |
ظرفیت یدک کشی | ۱۵۸۵ کیلوگرم | ۷۹۵ کیلوگرم |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۵.۸ ثانیه | ۶.۹ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | ۱۴.۴ ثانیه | ۱۵.۲ ثانیه |
توقف از ۹۶ | ۳۹.۰ متر | ۴۰.۵ متر |
شتاب جانبی | ۰.۸۱ جی | ۰.۷۴ جی |
تایم پیست Figure 8 | ۲۶.۸ ثانیه | ۲۸.۸ ثانیه |
مصرف سوخت | ۶.۷ لیتر ترکیبی | ۷.۸ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۷۰,۵۸۰ دلار | ۷۷,۴۴۵ دلار |
قیمت تستشده | ۷۶,۴۳۰ دلار | ۷۹,۴۴۵ دلار |
JaMsHiD-B
۱۴ مهر ۱۴۰۳لینکلن یعنی کانتیننتال و نویگیتور
نه قوطی نوشابه دو لیتری
hosen
۱۴ مهر ۱۴۰۳شاسی بلند میدسایز لزومی نداره که موتور حجیم و خیلی قوی داشته باشه. درضمن این ماشین ها 300 اسب بخار قدرت دارن که کاملا کافیه واسشون.
amirkhanzadeh
۱۴ مهر ۱۴۰۳لینکلن چه کابینی داره
قسمت داشبورد آنقدر خوبه آدم نمی دونه کجا رو نگاه کنه
ولی موتور بنظرم برای این خودرو ضعیفه و شتاب بدی داره
اگر با یک موتور قوی جایگزین بشه عالی میشه
(Ali(chevynova
۱۴ مهر ۱۴۰۳بهتر بگی لینکلن یعنی کانتیننتال ۱۹۶۲
یعنی کانتیننتال ۱۹۴۷
یعنی سریkدر دهه ی ۳۰
یعنی اصالت ۱۹۱۷
یعنی وقار
یعنی موتور ۴۳۰
یعنی لیموزین ساز قهار
یعنی تنها رقیب شایسته کادیلاک
Nismo
۱۴ مهر ۱۴۰۳اینکه راجب مهندسی صحبت میکنم اینه
فرق بین یه ماشین چینی و ژاپنی اینجا مشخص میشه
با قدرت برابر و گیربکس برابر و وزن برابر لکسوس یک ثانیه از لینکلن سریعتره
توی 400 متر هم یک ثانیه سریعتره
ظرفیت یدک کشیش دو برابره لینکلن هست
مصرف سوختش کمتره
ترمزش بهتره
قیمتش هم کمتره
اینه فرق بین یک خودروساز اصیل و واقعی و یه خودروساز چینی
آرین
۱۴ مهر ۱۴۰۳ولی لکسوس حتی سنگین تره
Mhosein
۱۵ مهر ۱۴۰۳لکسوس بهترین برند خودروی اسیا هست با اختلاف و یکی از بهترینا تو دنیا
سوشیانت
۱۵ مهر ۱۴۰۳مهندس لینکلن آمریکاییه
mmd@
۱۵ مهر ۱۴۰۳عجیبه
پیام
۱۴ مهر ۱۴۰۳لینکلن
علی Shelby
۱۴ مهر ۱۴۰۳لکسوس کابینش شکیله
ولی لینکلن مدرن
طراحی هر دو خوبه
هردو قدرت خوبی دارن
شتاباشونم بد نیست و با اون وزن شتاب خوبی دارن
علی Shelby
۱۴ مهر ۱۴۰۳لکسوس کابینش شکیله
ولی لینکلن مدرن
طراحی هر دو خوبه
هردو قدرت خوبی دارن
شتاباشونم بد نیست و با اون وزن شتاب خوبی دارن
ممد ژانگولر
۱۴ مهر ۱۴۰۳صادقانه بخوام بگم لینکلن بیتره و مدرن تر ولی لکسوس لامصب عین قالی کرمون می مونه هر چی پا میخوره بهتر میشه. بخوام به ی نتیجه کلی برسم باید بگم جیپ گرند چروکی جدید از این دوتا بیشتر دوست دارم .
JooJoo
۱۴ مهر ۱۴۰۳مشخص بود به نفع لینکلن نوشته شده.
مقالات جهت دار ادبیاتشون کاملا تابلوئه
خوبیای یه خودرو رو بی ارزش جلوه میدن و بدی هاشو بزرگنمایی میکنن
ناتیلوس ماشین بدی نیست شاید واقعا از لکسوس بهتر هم باشه ولی مشخصا نه اونقدری که توی این مقاله بالاتر نشون داده شده.
از طرفی توانایی های حرکتی لکسوس هم به اندازه ای بهتر از ناتیلوس هست که توی واقعیت ملموس باشه
هراکلیوس
۱۴ مهر ۱۴۰۳سلطان لکسوس کم خرج
boost10
۱۴ مهر ۱۴۰۳انتخابم لینکلن
با اینکه لکسوس هم دوست دارم ولی لینکلن رو بیشتر
hosen
۱۴ مهر ۱۴۰۳هردو عالین ولی انتخابم لینکلن
کابینش بینهایت زیبا و لوکسه طراحی بیرونی پخته ای هم داره.
البته گیربکس cvt تو هردوشون تو ذوق میزنه.
Siyavash
۱۴ مهر ۱۴۰۳جفتشونم عالی هستن…
(Ali(chevynova
۱۴ مهر ۱۴۰۳لینکلن انتخابم هست
چه مقام بیاره و چه نه فقط لینکلن
Nismo
۱۴ مهر ۱۴۰۳لینکلن چینی دیگه درسته؟
Taha Ayoobi
۱۵ مهر ۱۴۰۳نیسمو خدا جای دیگه روزی تو بده.
Nismo
۱۵ مهر ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/lincoln/lincolns-best-selling-vehicle-is-a-chinese-import/
سوشیانت
۱۵ مهر ۱۴۰۳الان کجا گفته طراحیش چینیه؟! طبق معمول فقط تیتر!
سوشیانت
۱۵ مهر ۱۴۰۳یادمه گفتی بودی موتور کوروت از فراری کپی شده اونجا هم لینکی که فرستادی هیچ جاش نگفته بود کپیه! یه بار خودت بخون چی میفرستی
Taha Ayoobi
۱۵ مهر ۱۴۰۳نیسمو، توی لینکت نوشته توی چین ساخته میشه، یعنی اسمبل، سر هم بندی، مونتاژ میشه و هیچ ربطی به چینی بودن نداره.
باز هم میتونی لینکت رو بگذاری در کوزه و آب اون رو نوش جان کنی، مثل لینک موتور F136 فراری.
Nismo
۱۵ مهر ۱۴۰۳سوشیانت: بحثو عوض نکن کی راجب طراحی صحبت کرد این ماشین همه چیش چینیه حتی همون طراحیش هم DNA چینی داره
کپی موتور فراری توسط کوروت هم که نگم برات تازه فقط فراری نبوده از پورشه و لامبورگینی و مکلارن هم کپی کرده این نشونه توانایی پایین و مهندسی ضعیف هست
طاها: شما آمریکن فنها مرزهای ماله کشی و ماست مالی رو جابجا کردید
همینطوری ادامه بدید! خودت فهمیدی اصلا چی گفتی؟ توی چین ساخته میشه ولی ربطی به چینی بودن نداره؟
راستی این اصطلاح کوزه رو هم از خودم یاد گرفتی البته این اصطلاح رو من بیشتر برای لینک های چرت و پرت رفیقت سوشیانت استفاده میکردم😂
ماشالا لینکلن چینی
ماشالا فورد چینی
ماشالا کادیلاک چینی
ماشالا شورلت چینی
ماشالا دوج چینی
ماشالا صنعت خودروسازی مستعمره چینی
Taha Ayoobi
۱۶ مهر ۱۴۰۳من کوزه رو از کار لاور یاد گرفتم پس خودت داری میگی اکانت فیکی😂
دارم میگم تو چین مونتاژ میشه، چی چی ساخت چینه.
خیلی الکی دست پا میزنی.
سوشیانت
۱۶ مهر ۱۴۰۳آفرین کار لاور😂 دلیل عوض کردن اسمت هم مشخصه میگفتی لینکلن چینیه تو لینک هات یه چیز دیگه نوشته بود😂 در ضمن طبق اون لینکی که فرستادم نوشته بود که شورولت موتور فراری و پورشه و مک لارن رو محک زده حرفی از کپی نزده بود
پدال لطفا پاک نکن
Ace
۱۴ مهر ۱۴۰۳لینکلن چه در طراحی بیرون چه کابین واقعا زیباست و وظیفه اصلی خودش یعنی رفاه و آرامش راننده و سرنشینان رو به خوبی انجام میده . نکته بعدی این که لینکلن آپشن های لوکس زیادی رو در حالت پایه ارائه میده که بیشتر از لکسوسه . لکسوس به سبک همیشگی ، تقریبا برای هر چیز اضافه پول طلب میکنه اما لینکلن کامل و مجهز ظاهر شده . من هم اولش یکم حس کردم مقاله به نفع لینکلنه اما با دیدن امکانات و تزئینات زیبای خودرو ، دیدم واقعا یه سر و گردن بالاتره
𝐀𝐥𝐢
۱۴ مهر ۱۴۰۳Rx رو بیشتر دوست دارم
راستگو
۱۴ مهر ۱۴۰۳کابین لینکلن
بیرونه Rx
parsa
۱۴ مهر ۱۴۰۳لینکلن ناتیلوس بیشتر شبیه به خودروهای چینی شده تا یه امریکایی
18:45
۱۴ مهر ۱۴۰۳هر دو عسلن😘😉
ولی این لینکلن حتی برای آلمانی ها هم رقیب سرسختیه!
samurai
۱۴ مهر ۱۴۰۳کافیه نقاط منفی که واسه لکسوس نوشته رو بخونی تا بفهمی بوی پول واسه تبلیغ لینکلن چینی و یه مقاله و مقایسه چرت بشی :)))
کابین لکسوس میخواستی شبیه محصولات لکسوس نباشه :)))
Ace
۱۴ مهر ۱۴۰۳منظورش اینه شباهت در مدلهای مختلف زیاده
انگار لکسوس یدونه کابین رو روی ۳ تا ماشین مختلف قرار داده
Faster
۱۴ مهر ۱۴۰۳همون کیفیت رنگ لکسوس گویای همه چیز هست
amirboss
۱۴ مهر ۱۴۰۳خوشبختانه لکسوس زبان طراحی خودش رو حفظ کرده و حتی اگه از لگو صرف نظر کنیم همه میفهمن با یه لکسوس سروکار دارن.
اما لینکلن شاید زبان طراحی لکسوس رو نداشته باشه ولی حسابی روی مشخصات و فنی ناتیلوس کارکرده.
اگه به انتخاب من باشه بدون تعصب اینکه طرفدار آمریکایی ها هستم ولی لکسوس رو انتخاب میکنم.
Galant.VR4(JDM)
۱۵ مهر ۱۴۰۳لینکلن خیلی خوبه بدون بحث بعضی جاها از RX بهتر بود اما آسمون هم پایین بیاد من بازم لکسوس رو ترجیح میدم
ابوالفضل
۱۵ مهر ۱۴۰۳لکسوس زیباس
ولی اینجا انتخابم لینکلن
چه ظاهر بیرون چه کابین
مشخصات و عملکرد بسیار نزدیک بهم دارن
فقط گیربکس cvt رو نپسندیدم
Taha Ayoobi
۱۵ مهر ۱۴۰۳هر دوتاشون عشقن،
چون یکم تمایلم بیشتر به آمریکاس انتخابم لینکلن ولی لکسوس هیچی کم نداره، ظاهر فوقالعاده، کابین به شدت ناناز، عملکرد عالی.
لینکلن لامصب کابینش چشاتو برق میندازه.
انقدر خوشگلن که دوست دارم تا صبح در موردشون بنویسم.
واقعا هرچی نگاه میکنم هردو رو دوست دارم.
علی
۱۶ مهر ۱۴۰۳لینکلن باکیفیت تر و باکلاس تر و خاص تر. گزینه ای بسیار خوبی هست
کابین زیبا و باکیفیت
طراحی بیرون عالی و باشکوه
علی
۱۶ مهر ۱۴۰۳لینکلن پادشاه آمریکایی هاست در واقع بنز قاره آمریکا هست باکیفیت با پرستیژ و زیبا