در این مقاله جذاب به بررسی تاریخچه شرکت ژاپنی لکسوس و همچنین ریشه تأسیس و نام و لوگوی آن میپردازیم.
شاید دانستن این موضوع که اکثر برندهای لوکس و پرفورمنس که میشناسیم و دوست داریم در واقع زیر برند خودروسازان بزرگتر هستند. تأسیس زیرشاخههای جدید عملی بسیار رایج در صنعت خودروست و شرکتهای خودروسازی میخواهند با این کار محصولاتی جدید و معمولاً لوکستر ارائه کنند تا به طیف جدیدی از مشتریان دسترسی داشته باشند.
زیر برندها معمولاً هویت و شخصیت متمایزی دارند و اگر هدف شرکت جدید فروش خودروها در بازارهای بینالمللی باشد این موضوع اهمیت بیشتری خواهد داشت. این زیرمجموعهها میتوانند برای بررسی ایدههای نوین و خلاقانه و یا حتی پروژههای خاص تأسیس شوند، همان کاری که برای لکسوس انجام شده است. لکسوس در واقع برند لوکس تویوتا به شمار میرود. با اینکه این دو برند از هویت، طراحی و سبد محصولات خاص خود سود میبرند اما تویوتا مالک لکسوس است. این حقیقت که تنها ۳۵ سال از تأسیس لکسوس میگذرد و در همین مدت نسبتاً کم نیز این شرکت توانسته جزو بهترین برندهای لوکس دنیا باشد، ارزش کار ژاپنیها را نشان میدهد. تاریخچه تأسیس لکسوس به اوایل دهه ۸۰ میلادی بازمیگردد یعنی زمانی که ایجی تویودا رئیس تویوتا در آن دوران مأموریتی را برای توسعه سدانی انقلابی که لوکس باشد مطرح کرد. این پروژه سریعاً باعث تولید خودرویی لوکس و البته برندی کاملاً جدید شد.
از طراحی محافظهکارانه و آیرودینامیک مشابه مرسدس بنز گرفته تا پیشرانه ۸ سیلندر نرم و آرام، LS 400 خودرویی بود که در تأسیسات تویوتا تست و بررسی شد و نهایتاً برند لکسوس را به جهانیان معرفی کرد. جالب آنکه همچنان پیشرانههای لکسوس و تویوتا در همان تأسیسات ساخت LS 400 تولید میشوند. باید گفت طراحی سدان موردبحث حدود یک دهه طول کشید و تیم تبلیغاتی تویوتا در سال ۱۹۸۶ شرکت آمریکایی Lippincott & Margulies را برای معرفی نام این برند استخدام کرد. موسسه مشاورهای یاد شده ۲۱۹ نام بالقوه را در اختیار تویوتا قرار داد اما همه آنها رد شدند. از جمله این نامها میتوان به نام “الکسیس” اشاره کرد که برخی مدیران تویوتا به آن علاقهمند بودند اما این نام قبلاً در یکی از سریالهای محبوب آمریکا بکار رفته بود و جزو شخصیتهای مشهور آن سریال بود. تویوتا نهایتاً روی نام لکسوس به توافق رسید، نامی که ترکیبی از کلمه یونانی lexicon به معنی زبان و کلمه لاتین luxus به معنی ظرافت و اشرافیت بود. در ابتدا شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه نام لکسوس مخفف عبارت Luxury EXport to the United States است اما این شایعات رد شدند. البته LS 400 به یکی از پرفروشترین سدان های لوکس آمریکای شمالی تبدیل شد و نام لکسوس را بر سر زبانها انداخت.
پس از ریشه نام لکسوس نوبت به بررسی لوگوی آن میرسد. برخلاف لوگوی هوندا که همگی با آن آشنا هستیم، نماد لکسوس از خطوط انحناداری که شکل L را نشان میدهند تشکیل شده است. این خطوط توسط یک بیضی احاطه میشوند. دو شرکت تبلیغاتی متفاوت مسئول طراحی لوگوی لکسوس شدند و در نهایت صورت نوشتاری نام لکسوس توسط شرکت Saatch & Saatchi DDS و لوگو نیز توسط شرکت Hunter/Korobkin طراحی شد. خمیدگی حرف L در لوگوی لکسوس نشان دهنده حرکت این برند است و تمرکز آن روی ثبات، تعالی و عملکرد سطح بالا را نشان میدهد. این طرح تحرک لوگو در صورت نوشتاری نام لکسوس نیز دیده میشود به گونهای که یک فضا بین حروف E و X وجود دارد و حرکت به سمت آینده را نشان میدهد.
شکل بیضی لوگوی لکسوس نه تنها اشارهای ظریف به لوگوی تویوتاست بلکه روی عمق قدرت و همافزایی که لکسوس از همان زمان تأسیس به آن تعهد داشته تأکید میکند. تویوتا برای معرفی رنگهای ویژه این برند شرکت آمریکایی مولی دیزاینز را استخدام کرد تا لوگویی با دو ترکیب رنگی خاکستری و کروم فولادی یا سفید و مشکی را ارائه کند؛ در پایان مقاله تاریخچه لکسوس باید گفت لوگوی این شرکت از همان سال ۱۹۸۸ تاکنون تغییر خاصی نداشته زیرا ظاهری سرراست دارد و ثابت کرده که همچنان به عنوان نماد محصولات لوکس شناخته میشود.
Galant.VR4(JDM)
۱۶ مهر ۱۴۰۳*در همین مدت نسبتاً کم نیز این شرکت توانسته جزو بهترین برندهای لوکس دنیا باشد*
همین جمله اثبات میکنه چقدر محصولات لکسوس محبوبه
شروع طوفانی لکسوس در کنار شهرت برند مادر یعنی تویوتا باعث شد خیلی از افراد خاص،سیاستمداران و ارگان های بزرگ روی به لکسوس بیارن از ظرافت لازم برای لوکس بودن تا دوام و استقامت برای هر مکان و شرایط فاکتور های مهم لکسوس بود
نمیگم بهترینه اما جز بهتریناس و هر کسی که از دنیای خودرو سر در بیاره حتما احترام خاصی برای لکسوس قائله
جدا از اون عظمت بنز که توی متن اشاره شد که در بعضی بخش ها مثل آیرودینامیک که لکسوس ازش الهام گرفته و سعی داشته مثل اون خوب باشه
واقعا تو لوکس بودن هیچی به بنز نمیرسه
Ahmad
۱۶ مهر ۱۴۰۳خداییش لکسوس چند برابر بنز و بی ام و جذاب تره و کم استهلاک تر و از لحاظ لوکس بودن هم از اونا بالاتر هست تویوتا یه زیر مجموعه سوپر لاکچری هم داره به اسم سنچوری که بالاتر از لکسوس هست که اون با رولزرویس کل کل میکنه با یک دهم قیمت اون کلا ژاپن تو صنعت ماشین یک هیچ از بقیه جلوتره با کم ترین قیمت بهترین چیز رو بهت میده
net
۱۶ مهر ۱۴۰۳چند سالی هست طراحی بیرونی ماشین های لکسوس کمی بد شده
مهدی
۱۸ مهر ۱۴۰۳دوست عزیزدراینکه لکسوس ماشین خوب وکاملی ازهرجهت هست شکی نیست امادیگه چندبرابربنزوبی ام و؟🤔هنوزم مرسدس اتاق تانک بی نهایت تحسین برانگیزه که ساخته مرسدس بنز واینکه درخوشبینانه ترین حالت تویوتاسنچوری اختلاف چندده هزار دلاری داره بارولزرویس وبنتلی نه اینکه ۱۰برابراختلاف قیمت!
KAIZEN
۱۶ مهر ۱۴۰۳لذت بردم
amirkhanzadeh
۱۶ مهر ۱۴۰۳بنظرم همون الکسیس می ذاشتن بهتر بود
Mhosein
۱۶ مهر ۱۴۰۳مقاله جذابی بود
لطفا درباره لوگوی آکورا هم یه مقاله بذارید ❤️
دیجی
۱۶ مهر ۱۴۰۳اولین لکسوس ازاولین نسل لکسوس را صاحب رستوران سوپر استار سال1375وارد ایران کرد اون موقع کسی لکسوس نمی دونست چیه برای کجاست قطر دراش دوبرابر قطر درای ماشین های دیگه بود لامصب از اولش ماشین خوب تولید کرد
Mr wrong
۱۶ مهر ۱۴۰۳اسمش رو پیش یکی ک هیچی از دنیای خودرو هم نمیدونه بیاری،یاد لوکس و پرمیوم بودن میفته
hosen
۱۶ مهر ۱۴۰۳هنوزم اون لکسوس ls400 زیبا و باوقاره
Taha Ayoobi
۱۶ مهر ۱۴۰۳یادش بخیر یه دونه تو دیوار بود قدیما،
میداد 1.100
من نمیدونستم چیه گفتم چه گرون میده😂
الان که میدونم چیه…
amirboss
۱۶ مهر ۱۴۰۳تنها حرکت مثبتی که از تویوتا میشناسم تأسیس برند لکسوس تو خاک آمریکا بود.
18:45
۱۶ مهر ۱۴۰۳مرسی از آقا شاهین 🙏❤️❤️
فقط اینکه بی زحمت به آقای اشتری بگین که یه مطلب خاص و جذاب هم از نوآوری های کمپانی ب ام و هم تو پدال باید نوشته بشه!
بارها گفتم که از نوآوری های کادیلاک، لکسوس، بنز، جنرال موتورز، کادیلاک و حتی بوگاتی هم مطلب نوشته شده و جای خالی ب ام و حقیقتا به چشم میخوره…
حیف که من خودم اصلا وقت ندارم، والا خودم بعنوان نویسنده مهمان از نوآوری های ب ام و اونم در دو قسمت مطلب میذاشتم…
سری هفت های ب ام و خودشون براحتی نصف ابداعات کمپانی ب ام و رو به دوش میکشن از اولین چراغ زنون صنعت خودرو، تا اولین مسیریاب در خودروهای اروپایی، و اولین سیستم کامپیوتر چک خودرویی بهمراه ساخت اولین لیموزین برقی ضد گلوله تاریخ و صدها نوآوری دیگه که میشه ازش یه کتابچه چاپ کرد…
به همه این افتخارات باید نوآوری های بخش هوافضا و موتورسیکلت سازی ب ام و رو هم یادآوری کرد!!
JaMsHiD-B
۱۸ مهر ۱۴۰۳عمده نوآوری هاش توسط دوماگوی دوکس انجام شده
( شوخی بود فقط برای نشون دادن وضعیت بغرنج فعلی بیمر )
𝐀𝐥𝐢
۱۶ مهر ۱۴۰۳مقاله واقعا خوبی بود
Taha Ayoobi
۱۶ مهر ۱۴۰۳لکسوس سر تا سر عشقه،
همه محصولاتش.
پرفورمنس در کنار دوام چیزیه که هرکسی نداره.
خودم به بنز و بی ام و ترجیحش میدم.
علی منصوری
۱۷ مهر ۱۴۰۳یادمه تبلیغ ls 400 فقط سکوت بود و ی بزکوهی بود فک کنم. وسط جاده وایساده بود و متوجه اومدن این ماشین نمیشد، ی تبلیغ صامت ، شاهکاری بود و هست ،