تویوتالکسوس

تاریخچه لکسوس؛ داستان تأسیس، نام و لوگوی برند لوکس ژاپنی

در این مقاله جذاب به بررسی تاریخچه شرکت ژاپنی لکسوس و همچنین ریشه تأسیس و نام و لوگوی آن می‌پردازیم.


شاید دانستن این موضوع که اکثر برندهای لوکس و پرفورمنس که می‌شناسیم و دوست داریم در واقع زیر برند خودروسازان بزرگ‌تر هستند. تأسیس زیرشاخه‌های جدید عملی بسیار رایج در صنعت خودروست و شرکت‌های خودروسازی می‌خواهند با این کار محصولاتی جدید و معمولاً لوکس‌تر ارائه کنند تا به طیف جدیدی از مشتریان دسترسی داشته باشند.

زیر برندها معمولاً هویت و شخصیت متمایزی دارند و اگر هدف شرکت جدید فروش خودروها در بازارهای بین‌المللی باشد این موضوع اهمیت بیشتری خواهد داشت. این زیرمجموعه‌ها می‌توانند برای بررسی ایده‌های نوین و خلاقانه و یا حتی پروژه‌های خاص تأسیس شوند، همان کاری که برای لکسوس انجام شده است. لکسوس در واقع برند لوکس تویوتا به شمار می‌رود. با اینکه این دو برند از هویت، طراحی و سبد محصولات خاص خود سود می‌برند اما تویوتا مالک لکسوس است. این حقیقت که تنها ۳۵ سال از تأسیس لکسوس می‌گذرد و در همین مدت نسبتاً کم نیز این شرکت توانسته جزو بهترین برندهای لوکس دنیا باشد، ارزش کار ژاپنی‌ها را نشان می‌دهد. تاریخچه تأسیس لکسوس به اوایل دهه ۸۰ میلادی بازمی‌گردد یعنی زمانی که ایجی تویودا رئیس تویوتا در آن دوران مأموریتی را برای توسعه سدانی انقلابی که لوکس باشد مطرح کرد. این پروژه سریعاً باعث تولید خودرویی لوکس و البته برندی کاملاً جدید شد.

از طراحی محافظه‌کارانه و آیرودینامیک مشابه مرسدس بنز گرفته تا پیشرانه ۸ سیلندر نرم و آرام، LS 400 خودرویی بود که در تأسیسات تویوتا تست و بررسی شد و نهایتاً برند لکسوس را به جهانیان معرفی کرد. جالب آنکه همچنان پیشرانه‌های لکسوس و تویوتا در همان تأسیسات ساخت LS 400 تولید می‌شوند. باید گفت طراحی سدان موردبحث حدود یک دهه طول کشید و تیم تبلیغاتی تویوتا در سال ۱۹۸۶ شرکت آمریکایی Lippincott & Margulies را برای معرفی نام این برند استخدام کرد. موسسه مشاوره‌ای یاد شده ۲۱۹ نام بالقوه را در اختیار تویوتا قرار داد اما همه آن‌ها رد شدند. از جمله این نام‌ها می‌توان به نام “الکسیس” اشاره کرد که برخی مدیران تویوتا به آن علاقه‌مند بودند اما این نام قبلاً در یکی از سریال‌های محبوب آمریکا بکار رفته بود و جزو شخصیت‌های مشهور آن سریال بود. تویوتا نهایتاً روی نام لکسوس به توافق رسید، نامی که ترکیبی از کلمه یونانی lexicon به معنی زبان و کلمه لاتین luxus به معنی ظرافت و اشرافیت بود. در ابتدا شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه نام لکسوس مخفف عبارت Luxury EXport to the United States است اما این شایعات رد شدند. البته LS 400 به یکی از پرفروش‌ترین سدان های لوکس آمریکای شمالی تبدیل شد و نام لکسوس را بر سر زبان‌ها انداخت.

پس از ریشه نام لکسوس نوبت به بررسی لوگوی آن می‌رسد. برخلاف لوگوی هوندا که همگی با آن آشنا هستیم، نماد لکسوس از خطوط انحناداری که شکل L را نشان می‌دهند تشکیل شده است. این خطوط توسط یک بیضی احاطه می‌شوند. دو شرکت تبلیغاتی متفاوت مسئول طراحی لوگوی لکسوس شدند و در نهایت صورت نوشتاری نام لکسوس توسط شرکت Saatch & Saatchi DDS و لوگو نیز توسط شرکت Hunter/Korobkin طراحی شد. خمیدگی حرف L در لوگوی لکسوس نشان دهنده حرکت این برند است و تمرکز آن روی ثبات، تعالی و عملکرد سطح بالا را نشان می‌دهد. این طرح تحرک لوگو در صورت نوشتاری نام لکسوس نیز دیده می‌شود به گونه‌ای که یک فضا بین حروف E و X وجود دارد و حرکت به سمت آینده را نشان می‌دهد.

شکل بیضی لوگوی لکسوس نه تنها اشاره‌ای ظریف به لوگوی تویوتاست بلکه روی عمق قدرت و هم‌افزایی که لکسوس از همان زمان تأسیس به آن تعهد داشته تأکید می‌کند. تویوتا برای معرفی رنگ‌های ویژه این برند شرکت آمریکایی مولی دیزاینز را استخدام کرد تا لوگویی با دو ترکیب رنگی خاکستری و کروم فولادی یا سفید و مشکی را ارائه کند؛ در پایان مقاله تاریخچه لکسوس باید گفت لوگوی این شرکت از همان سال ۱۹۸۸ تاکنون تغییر خاصی نداشته زیرا ظاهری سرراست دارد و ثابت کرده که همچنان به عنوان نماد محصولات لوکس شناخته می‌شود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۷ دیدگاه‌ها

  1. Galant.VR4(JDM)

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (950 ديدگاه)

    *در همین مدت نسبتاً کم نیز این شرکت توانسته جزو بهترین برندهای لوکس دنیا باشد*
    همین جمله اثبات میکنه چقدر محصولات لکسوس محبوبه
    شروع طوفانی لکسوس در کنار شهرت برند مادر یعنی تویوتا باعث شد خیلی از افراد خاص،سیاست‌مداران و ارگان های بزرگ روی به لکسوس بیارن از ظرافت لازم برای لوکس بودن تا دوام و استقامت برای هر مکان و شرایط فاکتور های مهم لکسوس بود
    نمیگم بهترینه اما جز بهتریناس و هر کسی که از دنیای خودرو سر در بیاره حتما احترام خاصی برای لکسوس قائله
    جدا از اون عظمت بنز که توی متن اشاره شد که در بعضی بخش ها مثل آیرودینامیک که لکسوس ازش الهام گرفته و سعی داشته مثل اون خوب باشه
    واقعا تو لوکس بودن هیچی به بنز نمیرسه

    موافقم 25
    مخالفم 4
    1. Ahmad

      ۱۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (188 ديدگاه)

      خداییش لکسوس چند برابر بنز و بی ام و جذاب تره و کم استهلاک تر و از لحاظ لوکس بودن هم از اونا بالاتر هست تویوتا یه زیر مجموعه سوپر لاکچری هم داره به اسم سنچوری که بالاتر از لکسوس هست که اون با رولزرویس کل کل میکنه با یک دهم قیمت اون کلا ژاپن تو صنعت ماشین یک هیچ از بقیه جلوتره با کم ترین قیمت بهترین چیز رو بهت میده

      موافقم 26
      مخالفم 25
      1. net

        ۱۶ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (3323 ديدگاه)

        چند سالی هست طراحی بیرونی ماشین های لکسوس کمی بد شده

        موافقم 4
        مخالفم 7
      2. مهدی

        ۱۸ مهر ۱۴۰۳
        سوابق: (27 ديدگاه)

        دوست عزیزدراینکه لکسوس ماشین خوب وکاملی ازهرجهت هست شکی نیست امادیگه چندبرابربنزوبی ام و؟🤔هنوزم مرسدس اتاق تانک بی نهایت تحسین برانگیزه که ساخته مرسدس بنز واینکه درخوشبینانه ترین حالت تویوتاسنچوری اختلاف چندده هزار دلاری داره بارولزرویس وبنتلی نه اینکه ۱۰برابراختلاف قیمت!

  2. KAIZEN

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (172 ديدگاه)

    لذت بردم

    موافقم 16
    مخالفم 4
    1. amirkhanzadeh

      ۱۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (682 ديدگاه)

      بنظرم همون الکسیس می ذاشتن بهتر بود

      موافقم 8
      مخالفم 28
  3. Mhosein

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (30 ديدگاه)

    مقاله جذابی بود
    لطفا درباره لوگوی آکورا هم یه مقاله بذارید ❤️

    موافقم 4
    مخالفم 2
  4. دیجی

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (410 ديدگاه)

    اولین لکسوس ازاولین نسل لکسوس را صاحب رستوران سوپر استار سال1375وارد ایران کرد اون موقع کسی لکسوس نمی دونست چیه برای کجاست قطر دراش دوبرابر قطر درای ماشین های دیگه بود لامصب از اولش ماشین خوب تولید کرد

    موافقم 10
    مخالفم 4
  5. Mr wrong

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (295 ديدگاه)

    اسمش رو پیش یکی ک هیچی از دنیای خودرو هم نمیدونه بیاری،یاد لوکس و پرمیوم بودن میفته

    موافقم 5
    مخالفم 3
  6. hosen

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (388 ديدگاه)

    هنوزم اون لکسوس ls400 زیبا و باوقاره

    موافقم 16
    مخالفم 4
    1. Taha Ayoobi

      ۱۶ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (3820 ديدگاه)

      یادش بخیر یه دونه تو دیوار بود قدیما،

      میداد 1.100
      من نمیدونستم چیه گفتم چه گرون میده😂
      الان که میدونم چیه…

      موافقم 5
      مخالفم 1
  7. amirboss

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (570 ديدگاه)

    تنها حرکت مثبتی که از تویوتا میشناسم تأسیس برند لکسوس تو خاک آمریکا بود.

    موافقم 2
    مخالفم 27
  8. 18:45

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (566 ديدگاه)

    مرسی از آقا شاهین 🙏❤️❤️
    فقط اینکه بی زحمت به آقای اشتری بگین که یه مطلب خاص و جذاب هم از نوآوری های کمپانی ب ام و هم تو پدال باید نوشته بشه!
    بارها گفتم که از نوآوری های کادیلاک، لکسوس، بنز، جنرال موتورز، کادیلاک و حتی بوگاتی هم مطلب نوشته شده و جای خالی ب ام و حقیقتا به چشم میخوره…
    حیف که من خودم اصلا وقت ندارم، والا خودم بعنوان نویسنده مهمان از نوآوری های ب ام و اونم در دو قسمت مطلب میذاشتم…
    سری هفت های ب ام و خودشون براحتی نصف ابداعات کمپانی ب ام و رو به دوش میکشن از اولین چراغ زنون صنعت خودرو، تا اولین مسیریاب در خودروهای اروپایی، و اولین سیستم کامپیوتر چک خودرویی بهمراه ساخت اولین لیموزین برقی ضد گلوله تاریخ و صدها نوآوری دیگه که میشه ازش یه کتابچه چاپ کرد…
    به همه این افتخارات باید نوآوری های بخش هوافضا و موتورسیکلت سازی ب ام و رو هم یادآوری کرد!!

    موافقم 4
    مخالفم 6
    1. JaMsHiD-B

      ۱۸ مهر ۱۴۰۳
      سوابق: (2518 ديدگاه)

      عمده نوآوری هاش توسط دوماگوی دوکس انجام شده
      ( شوخی بود فقط برای نشون دادن وضعیت بغرنج فعلی بیمر )

  9. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (1456 ديدگاه)

    مقاله واقعا خوبی بود

    موافقم 3
    مخالفم 1
  10. Taha Ayoobi

    ۱۶ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (3820 ديدگاه)

    لکسوس سر تا سر عشقه،

    همه محصولاتش.

    پرفورمنس در کنار دوام چیزیه که هرکسی نداره.

    خودم به بنز و بی ام و ترجیحش میدم.

    موافقم 11
    مخالفم 3
  11. علی منصوری

    ۱۷ مهر ۱۴۰۳
    سوابق: (70 ديدگاه)

    یادمه تبلیغ ls 400 فقط سکوت بود و ی بزکوهی بود فک کنم. وسط جاده وایساده بود و متوجه اومدن این ماشین نمیشد، ی تبلیغ صامت ، شاهکاری بود و هست ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا