در حالی که برندهای لوکس جهان با افتخار از مشتریان جوان خود میگویند، آمارهای جدید نشان میدهد لکسوس بیش از حد به نسلهای مسن وابسته است. این برند ژاپنی حالا با چالشی تازه روبهرو است: مشتریان وفادار زیاد دارد، اما جوان نیستند و درآمد بالایی هم ندارند.
در دنیای خودروهای لوکس، شرکتها برای جذب مشتریان جوان رقابت شدیدی دارند. فراری اخیراً اعلام کرده که ۴۰ درصد مشتریان جدیدش زیر ۴۰ سال سن دارند. داج هم مدعی است جوانترین خریداران را در میان برندهای آمریکایی دارد. اما لکسس در این میان، مسیر متفاوتی را طی میکند.
طبق گزارشی از مؤسسه S&P Global Mobility که سه برند لکسوس، بامو و مرسدس بنز را مقایسه کرده، خریداران لکسوس بهطور میانگین ۵۷/۶ سال سن دارند؛ در حالی که میانگین سنی خریداران خودروهای لوکس ۵۴ سال است. بهعبارتی، مشتریان لکسوس پیرترینها در میان برندهای لوکساند. برای مقایسه، میانگین سنی خریداران مرسدس بنز ۵۵/۷ سال و بامو ۵۴/۳ سال اعلام شده است.
از نظر درآمد نیز خریداران لکسوس کمتر از میانگین ثروتمندند. حدود ۴۷ درصد از آنها درآمدی کمتر از ۱۵۰ هزار دلار در سال دارند. در مقابل، بیش از ۶۵ درصد از مشتریان بامو درآمدی بالاتر از این عدد دارند که نشان از تمرکز بامو بر بازار ثروتمندترها دارد.
با این حال، این مشتریان مسنتر هنوز هم برای لکسس سودآورند. این برند ژاپنی در سهماهه نخست سال ۲۰۲۵ موفق شد فروش خود را ۵/۸ درصد افزایش دهد و بهترین عملکرد سهماهه اول خود را در تاریخ تجربه کند. این رکورد در ادامهی سال فوقالعاده ۲۰۲۴ برای لکسس بهدست آمد که طی آن، برند موفق شد بیشترین فروش سالانهاش را ثبت کند.
از نکات جالب دیگر گزارش، تغییر در ترکیب جنسیتی مشتریان لکسوس است. برخلاف میانگین بازار خودروهای لوکس که ۴۰/۶ درصد از خریداران را زنان تشکیل میدهند، لکسس در ماههای اخیر توانسته ۵۰/۴ درصد از فروش خود را به مشتریان زن اختصاص دهد. این در حالی است که بیش از ۶۱ درصد از مشتریان بامو مرد بودهاند.
در نهایت، هرچند لکسوس در حال حاضر از وفاداری مشتریان مسن خود سود میبرد، اما برای بقا در بازار پررقابت آینده، چارهای جز جذب نسل جوانتر نخواهد داشت. این یعنی نیاز به زبان طراحی مدرنتر، فناوریهای هیجانانگیزتر، و شاید بازاریابی متفاوتتر.
جدول مقایسهای بین لکسوس، بامو و مرسدس بنز براساس گزارش S&P Global Mobility:
شاخص | لکسوس (Lexus) | بامو (BMW) | مرسدس بنز (Mercedes-Benz) |
---|---|---|---|
میانگین سن خریداران | ۵۷.۶ سال | ۵۴.۳ سال | ۵۵.۷ سال |
درصد درآمد کمتر از ۱۵۰ هزار دلار در سال | ۴۷٪ | حدود ۳۵٪ (تخمینی، با توجه به آمار بامو که ۶۵٪ بالای 150k هستن) | نامشخص (اما کمتر از لکسس) |
درصد درآمد بالای ۱۵۰ هزار دلار در سال | ۵۳٪ | ۶۵٪ | نامشخص |
درصد خریداران زن | ۵۰.۴٪ | حدود ۳۹٪ | نامشخص |
درصد خریداران مرد | ۴۹.۶٪ | ۶۱٪ | نامشخص |
افزایش فروش در سهماهه اول ۲۰۲۵ | +۵.۸٪ | اعلام نشده | اعلام نشده |
رکورد فروش سالانه در ۲۰۲۴ | بله (بیشترین در تاریخ لکسوس) | اطلاعاتی موجود نیست | اطلاعاتی موجود نیست |
مصطفی
۲۶ فروردین ۱۴۰۴اتفاقا همون مسن ها هم پولدار ترن هم وفادار تر
بعد لول ماشینای لکسوس با داش و فراری خب خیلی فرق داره نسل جوون بیشتر انتخابشون اسپرت و مسن تر ها دنبال خودرویی راحت جادار خانگی و بی دردسر هستن
نه به تصادف
۲۶ فروردین ۱۴۰۴لکسوس IS 500 F Sport Performance لطفا اول تحقیق کن بعدش لکسوس رو نصیحت کن
Arash Kashani
۲۶ فروردین ۱۴۰۴وقتی زیادی به سنت های قدیمی برای داشتن شخصست جداگونه پایبندی، نتیجش میشه همین
این برند حتی ماشین های اسپرتشم یه حال و هوای دیگه ای داره
خوبه مثل بقیه نیست ولی خاص بودن باعث میشه انتخاب همه نباشی
Ben
۲۶ فروردین ۱۴۰۴به نظر من میانگین سن ۵۷ با ۵۵ تفاوت معنا داری نداره، هر دوتاش سن بالاییه
محمود
۲۶ فروردین ۱۴۰۴یعنی امار میگه لکسوس سوارا قشری هستن که دوراشونو زدن و الان فقط دنبال ارامشن
محمد
۲۶ فروردین ۱۴۰۴درسته که لکسوس ماشین های خوب و بی دردسری میسازه اما وقتی قراره ماشین رو نهایتا سه چهار سال لیزینگی برداری و بعد با مدل جدید جایگزین کنی و در این مدت گارانتی هم داری دیگه معیارت دوام نیست و از خرید ماشین های پیچیده تر با فناوری بالاتر نمیترسی و الویتت لذت رانندگیه
Sina
۲۶ فروردین ۱۴۰۴در مورد لکسوس
لکسوس سریع ترین نیست
شیک ترین نیست
در کل
توی هیچ مواردی برتری نداره
اما اما اما
شیکه سریعه پر شتابه با دوامه راحته
یک پکیج کامل و به اندازه و به دور از زیاده روی های بی مورد هستش
یک ماشین با ۳۰۰ ۴۰۰ اسب بخار همه نیازهاتو براورده میکنه دیگه دلیلی نداره به بهای استهلاک بالا صدها اسب بخار اضافه بی کاربرد داشته باشم
اسب بخارهایی که امثالی مثل رانندگان فرمول یک و نسکار برای صدم های ثانیه بهش نیاز دارن نه من شهروند عادی
واسه همین بین داشتن ۴۰۰ ۵۰۰ اسب بخار اضافی نالازم برای چند صدم ثانیه و استهلاک کمتر من استهلاک کمتر دوام بیشتر و راحتی(لکسوس) انتخابمه
کما اینکه بخاطر خساست تویوتا توی طراحی ماشینهاش انتقاد هست تا رقیبی پیدا نشه ممکنه تا ۵۰ سال دست به پلتفرم ماشینش نزنه یعنی کمی از ایران خودرو نداره منتهی آب نیست که شنا کنه
محمد
۲۶ فروردین ۱۴۰۴این حرفتو هم قبول دارم هم نه ، بعضی نیاز ها صرفا کاربردی نیست ، ناز دلی هست😄 برای مثال الان هممون گوشی داریم و میتونیم ساعت رو از روش ببینیم اما بعضی هامون پول های آنچنانی برای ساعت میدیم یا قطعا تو ۹۹ درصد موارد نیاز به قدرت های آنچنانی تو ماشین نداریم اما شاید برای تجزبه چندبار شتاب ۲ ثانیه ای ماشین هزار اسبی میخریم ( البته نه در ایران) بعضی از آدم ها هم بهترین بهترین هارو میخوان ، قطعا سواری لکسوس ls جزو نرمترین و بهترین هاست اما خیلی ها سواری جادویی اس کلاس بنز رو میخوان قطعا لکسوس هندلینگ معقولی داره اما یکی هندلینگ جسبیده به زمین بی ام و رو میخواد ، قطعا بیشتر لکسوس ها زیبان اما یکی میخواد طراحی های خیره کننده مازراتی ، آلفا ، جگوار همیشه جلو چشماش باشه
Mohammad
۲۶ فروردین ۱۴۰۴من فقط LFA
LX
ES
رو قبول دارم ، بقیشون رو خوشم نمیاد
NX رو اصلا خوشم نمیاد
من بیشتر عاشق LX و LFA هستم خیلی معرکه ان
یه Lx570 2024 سوار شدم وای خدا ، انگار سوار خودرو پادشاه شدی خیلی با کیفیت بود ، اصلا انگار سوار تانک شدی
Cadillac-V
۲۶ فروردین ۱۴۰۴من به شخصه نظر شخصیم رو بگم از جلو پنجره و زبان طراحی لکسوس خوشم نمیاد یه جوریه انگار
تو سگمنت برند های لوکس بین لکسوس و مرسدس و بی ام و، من کادیلاک رو انتخاب میکنم
حسن
۲۷ فروردین ۱۴۰۴امیدوارم 57 سالگیتون را میامی جشن بگیرید بعد هم برید نمایندگی بگید درامدم 140 هزار دلاره یه لکسوس بده والا من راضی ام لعنت به ناراضی
بزرگوار سالی 60 هزار تا حقوق اونجا از خوب هم بالاتره عالی و لاکچریه بعد طرف 140 هزار تا درامد داره گفته کمه خدایا بیا یه سر به ما هم بزن با نون و چایی زنده ایم
حسن
۲۷ فروردین ۱۴۰۴باید یه مطلب بزنی در مورد اینکه کسانی که در امریکا و کانادا بالاتر از 120 هزار دلار درامد دارن کارشون چیه تا بریم اون شغلا یاد بگیریم و از اینجا بریم خیلی پوله لامصب