تجربه و آزمایشلکسوس

تست و بررسی لکسوس GX جدید 2024؛ ژاپنیِ کاربلد و جذاب!

به تازگی فرصت تست و بررسی نسل جدید لکسوس GX مدل ۲۰۲۴ فراهم شده و باید گفت این خودرو همان آفرودری است که همه آرزوی خریدش را دارند!
لکسوس GX جدید 2024

جذابیت شاسی‌بلند لکسوس همیشه به خاطر توانایی‌های آفرود عالی و احساس خاصی بوده که به مالکان منتقل می‌کرده است. همه همین را می‌خواهند. لکسوس GX که قبلاً نسخه‌ای لوکس از لندکروزر پرادو کوچک به شمار می‌رفت هم‌اکنون بزرگ شده تا در رده محصولات بزرگ‌تر و خشن‌تر تویوتا همچون لندکروزر، ۴ رانر و تاکوما قرار گیرد.

تویوتا اخیراً درست همان چیزی را ارائه کرده که طرفداران می‌خواهند و زمانی که نسل جدید لکسوس GX مدل ۲۰۲۴ با زیرساخت لندکروزر و تجهیزات آفرود فراوان معرفی شد همه آن را تحسین کردند. حالا نوبت تست و بررسی این قدبلند ژاپنی فرا رسیده است. منطقه NORA در شهر النویل نیویورک مسیر ایده آلی برای تست این خودروست و بیش از آنکه مسیری همگانی برای ماجراجویی باشد یک مرکز تمرین به شمار می‌رود. این منطقه چندین هکتاری دارای مسیرهای چالش‌برانگیز زیادی برای شاسی‌بلند جدید لکسوس GX است.

خودرویی که مشاهده می‌کنید نسخه اور تریل از GX550 به عنوان تواناترین نسخه از GX جدید ۲۰۲۴ به شمار می‌رود. البته مدل اور تریل پلاس با ویژگی‌های لوکس بیشتر نیز در دسترس است. همانند تمامی نسخه‌های GX مدل اور تریل به سیستم چهار چرخ محرک فول تایم با گیربکس دنده‌سنگین و دیفرانسیل مرکزی قفل شونده مجهز است اما به این لیست باید لوکر عقب را نیز افزود. قدبلند تازه‌نفس لکسوس از سیستم انتخاب چند سطحی تویوتا MTS نیز سود می‌برد. این سیستم کشش موردنیاز در هر نوع مسیری را مهیا می‌سازد.

لکسوس GX جدید ۲۰۲۴ همچنین به کرال کنترل مجهز است که نوعی کروز کنترل آفرود به شمار می‌رود. سیستم E-KDSS نیز به‌طور مؤثری می‌تواند ارتباط میل موج گیرها را قطع کند تا سیستم تعلیق توانایی‌های بیشتری داشته باشد. چندین دوربین هم برای بررسی مسیر پیش روی خودرو بکار گرفته شده‌اند. نهایتاً باید به لاستیک‌های ۳۳ اینچی تویو و رینگ‌های ۱۸ اینچی و سینی‌های محافظ زیر بدنه اشاره کنیم. لکسوس GX جدید ۲۰۲۴ دارای زاویه حمله، شکست و فرار ۲۶، ۲۴ و ۲۲ درجه است و در روی کاغذ بهترین آفرودر کلاس محسوب نمی‌شود. لندرور دیفندر با سیستم تعلیق بادی زوایای بهتری دارد اما GX قطعاً هر چیزی را که راننده بخواهد انجام می‌دهد. الکس تراگر که در منطقه NORA ما را هدایت می‌کرد مسیری را انتخاب کرد که از نظرش چالش بالایی داشت و GX اصلاً شکست نخورد. ما هرگز حتی باد لاستیک را کم نکردیم تا ببینیم خودرو در مسیرهایی با چسبندگی کم چگونه عمل می‌کند.

درگیر شدن سیستم MTS و کشش نیز مشکلی ایجاد نکرد. شما باید به کامپیوترها زمان بیشتری بدهید تا بفهمند که با چه چیزی روبرو هستند؛ اما پس از یک یا دو ثانیه شاهد تکان خوردن چندین اهرم در کابین برای شروع حرکت لکسوس هستیم. شما احساس می‌کنید خود سیستم‌ها ترمز می‌گیرند، گشتاور پیشرانه را تنظیم می‌کنند و باعث می‌شوند شما به راحتی حرکت کنید. البته در معدود مواردی هم مجبور شدیم به‌صورت سنتی آفرود کنیم. اندکی ترمز با پای چپ به جلوگیری از عقب‌گرد GX کمک می‌کند هرچند در اکثر اوقات ما MTS و کرال کنترل را درگیر می‌کردیم. تنها چیزی که راننده انجام می‌داد کنترل فرمان خودرو بود.

در مسیرهای جنگلی، قطعاً طول ۵۰۰۳ میلی‌متری لکسوس GX جدید ۲۰۲۴ مسئله‌ساز است و گردش K در این منطقه نسبت به خودرویی همچون رانگلر دو در امری پیچیده‌تر خواهد بود اما پهنای ۲۱۱۳ میلی‌متری شاسی‌بلند لکسوس را می‌توان بهتر مدیریت کرد. البته در نظر داشته باشید که زوایای تیز کاپوت در واقع گوشه‌های خودرو محسوب نمی‌شود و گلگیرها چند میلی‌متری بیرون‌تر هستند.

نکته مهم درباره لکسوس GX جدید ۲۰۲۴ به قلب تپنده آن مربوط می‌شود چراکه دیگر خبری از پیشرانه ۸ سیلندر قدیمی نیست و جای آن را نمونه ۶ سیلندر ۳.۴ لیتری توئین توربوی جدید گرفته است. ما فکر می‌کردیم دلمان برای پیشرانه ۸ سیلندر قبلی تنگ خواهد شد اما نمونه جدید قدرت و گشتاور بیشتری دارد. این نیروگاه همچنین کاملاً با گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک GX همکاری می‌کند. در مجموع قوای محرکه این خودرو به خوبی برای آفرود تنظیم شده‌اند و به راننده اجازه می‌دهند در ارسال گشتاور به چرخ‌ها بسیار دقیق باشد.

پس از تست و بررسی این خودرو در مسیرهای سخت و صعب‌العبور احساس کردیم بیش ‌از پیش GX را دوست داریم. شاید نتوان شاسی‌بلند جدید لکسوس را به خاطر ابعاد بزرگش یک بز کوهی دانست اما هر بار که GX از مسیرهای خشن همچون صخره‌ها، گل‌ولای و زوایای ۳۰ درجه سربلند بیرون می‌آمد ما آن را با بز چابک مقایسه می‌کردیم. خودروی موردبحث ترکیبی از سیستم‌های مدرن و سنتی است. MTS، E-KDSS و کرال کنترل به خوبی آفرود را مدیریت می‌کنند اما در نهایت باید طراحی سنتی شاسی نردبانی هم اشاره کنیم که چنین بستر توانایی را مهیا ساخته است.

اما شاید بزرگ‌ترین ترفند این خودرو در مسیرهای جاده‌ای بروز کند. با وجود چنین توانایی‌های قابل‌توجهی در آفرود، لکسوس GX جدید ۲۰۲۴ در روی آسفالت هم بسیار خوب عمل می‌کند. در سرعت‌های پایین شاهد ورود لرزش‌های جاده به کابین هستیم که از یک خودروی بدنه روی فریم انتظار می‌رود اما در دیگر موارد GX550 بسیار لوکس است. در حالت‌های کامفورت و نرمال، دامپرهای تطبیقی سواری نرمی ارائه می‌کنند و گشتاور زیاد پیشرانه نیز باعث می‌شود پیشرانه‌های ۸ سیلندر تویوتا را فراموش کنید.

البته به نظر می‌رسد ۱۰ دنده برای گیربکس لکسوس زیاد است چراکه گاهی اوقات شاهد تعلل در انتخاب دنده درست به ویژه برای معکوس‌ها خواهید بود. همچنین علیرغم وجود گیربکس ۱۰ سرعته، مصرف سوخت خودرو تعریفی ندارد و بیشتر از ۱۱ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود؛ اما GX واقعاً خودرویی آرام نسبت به چنین ابعاد و وزنی است و حتی صدای لاستیک‌ها نیز به خوبی سرکوب شده است. متریال بکار رفته در کابین و کیفیت ساخت خودرو عالی است و درست همانی خواهد بود که از لکسوس انتظار می‌رود. اگرچه فکر می‌کنیم پشت آمپرهای دیجیتالی تویوتا کمی بیش از حد پیچیده هستند اما سیستم اطلاعات سرگرمی GX خیلی خوب از کار درآمده است. از طرف دیگر باید به خط کمر پایین بدنه اشاره کنیم که میدان دید بسیار خوبی را ایجاد کرده‌اند و با پایین آوردن شیشه می‌توان دست را روی آن گذاشت. چنین چیزی به ندرت در خودروهای مدرن دیده می‌شود.

حتی فرمان خودرو هم سنگینی خوبی دارد و دقیق عمل می‌کند. در جاده‌های کوهستانی نیز شاهد عملکرد خوب GX جدید هستیم. لندرور دیفندر یونی بادی شاید به عنوان یک خودروی جاده‌ای بهتر باشد اما شاسی‌بلند لکسوس هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این پلتفرم و قوای محرکه به تازگی توسعه یافته‌اند و از طرفی می‌دانیم که شاسی بلندهای تویوتا با استانداردهای بسیار بالایی تولید می‌شوند.

شاید مهم‌ترین رقیب GX پسرعمویش یعنی نسل جدید تویوتا لندکروزر پرادو باشد. قیمت این خودرو از حدود ۵۷ هزار دلار شروع می‌شود درحالی‌که برای GX باید حدود ۶۴ هزار دلار پرداخت کرد. البته مدل رده میانی لندکروزر پرادو ۶۳ هزار دلار قیمت دارد و از نظر تجهیزات بی‌شباهت به GX پایه نیست. همچنین فعلاً نسخه معادل‌ تریم اور تریل لکسوس برای لندکروزر پرادو معرفی نشده است. خودروی تست شده حدود ۷۲ هزار دلار قیمت دارد و اگرچه این رقم واقعاً بالاست اما مشابه دیفندر و تریم های فول جیپ گرند چروکی به نظر می‌رسد. فکر می‌کنیم انتخاب خودروی برتر بین همه این رقبا کاملاً واضح خواهد بود.

لکسوس GX550 اور تریل تنها خوب نیست بلکه یکی از کامل‌ترین خودروهای موجود در بازار به شمار می‌رود. این شاسی‌بلند دقیقاً همان چیزی است که می‌خواستیم.

پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۴ لیتری توئین توربو
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۳۴۹/۶۴۹
گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک به همراه دنده‌سنگین
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) ۶.۵
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) ۱۷۵
وزن (کیلوگرم) ۲۵۷۴
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در صد کیلومتر) ۱۵.۶/۱۱.۲/۱۳.۸
حجم فضای بار (لیتر) ۱۲۹۱
قیمت پایه (دلار) ۶۹,۲۵۰
قیمت مدل تست شده (دلار) ۷۱,۶۲۰

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴۹ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۹ دیدگاه‌ها

  1. آرین

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (257 ديدگاه)

    تیتر حودش گویای همه چیزه

    موافقم 21
    مخالفم 1
  2. ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3386 ديدگاه)

    به آقای اشتری بگید
    خوب من
    محبوب من آخه با سایتت چه کردم|:
    عشقت x55 فیس لیفتش تو نمایشگاه پکن معرفی شد که فیسی شبیه تیگو هفت پرو داره😲😐

    موافقم 5
    مخالفم 13
    1. ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (3386 ديدگاه)

      پاک کنید کامنت رو لطفا

      موافقم 5
      مخالفم 4
  3. ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    به آقای اشتری بگید
    خوب من
    محبوب من آخه با سایتت چه کردم|:
    عشقت x55 فیس لیفتش تو نمایشگاه پکن معرفی شد که فیسی شبیه تیگو هفت پرو داره😲😐

    موافقم 1
    مخالفم 12
    1. AMG

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (99 ديدگاه)

      واقعا به اخبار ماشین چینی اهمیت میدی !

      موافقم 10
      مخالفم 2
  4. مجتبی .

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1176 ديدگاه)

    خوش به سعادتتان که آنچه راکه میخواهید دردسترستان است. ما به فرض داشتن پول هم فقط تماشا.

    موافقم 16
    مخالفم 0
  5. زیزیگولو

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (5167 ديدگاه)

    این ماشین تو سگمنت و استایل خودش تا حدودی میتونه رقیب بی ام و X6 و رنج روور ایواک و بنتلی بنتایگا و پورشه کاین باشه ولی با اینکه لکسوس تنها برند مورد علاقه من تو جهان هستش ولی نمیشه کتمان کرد که همه این مدلایی که گفتم یه سرو گردن از لکسوس GX بالاترن و این خودرو توان رقابت کامل و همه جانبه با اینها رو نداره و در کُل باید ببینیم که عملکرد لکسوس GX جدید به چه شکل خواهد بود

    موافقم 5
    مخالفم 13
  6. Joker

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (536 ديدگاه)

    نسل قبلش یکی از بهترین ها تو این سگمنت بوده و چندین بار هم جایزه بهترین شاسی بلند سال رو دریافت کرد با اینکه چندین سال بدون تغییر تونست با جدیدترین ها رقابت کنه،نسل جدید هم بی شک موفقیت های نسل قبل رو تکرا میکنه بی کم و کاست،پدال جان تا یادم نرفته چند تا عکس از نسخه پروتایپ در حال تست جانشین شیرون هم لو رفته که خالی از لطف نیست یه پست کار کنی…

    موافقم 15
    مخالفم 1
  7. Grand

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (73 ديدگاه)

    در سایتای مختلف خارجی راجع به نسل جدید GX مقالات متعددی منتشر شده و اکثرا هم به خوبی ازش تعریف کردند . واقعا شاسی بلندای تویوتا و لکسوس کاملا فکر شده ، مهندسی شده و حرفه ای ساخته میشن
    نکات خیلی خوبی که GX داره شامل سیستم تعلیق بسیار خوب E-KDSS و مهندسی عالی اون به همراه کرال کنترله
    بیش از ۶۰۰ نیوتون متر گشتاور و سیستم دو دف تمام وقت ، گیربکس ضریب سنگین هم که ملزومات یه آفرودره .
    از لحاظ قیمتی به پرادو جدید نزدیکه و باید دید آیا در فروش به هم ضربه میزنند یا تویوتا فکر اینجا هم کرده و سهم بیشتری از بازار میگیره

    موافقم 10
    مخالفم 2
  8. S60

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    «از طرف دیگر باید به خط کمر پایین بدنه اشاره کنیم که میدان دید بسیار خوبی را ایجاد کرده‌اند و با پایین آوردن شیشه می‌توان دست را روی آن گذاشت. چنین چیزی به ندرت در خودروهای مدرن دیده می‌شود.»

    تو اون مقاله مقایسه دیفندر و GX یکی از کاربران پر ادعا کاملا قاطعانه میگفت دیفندر میدان دید خیلی خوبی داره و هیییییچ خودرویی در حد اون نیست و کاملا از همهههههه ی خودروهای بازار بهتره و اختلاف بسیااااااار زیاد داره .
    این تیکه از مقاله به خوبی جوابش رو داد . تازه بماند هم دیفندر و هم لکسوس از دوربین های متعدد کمک میگیرن چون تکنولوژی های جدید خیلی کمک بیشتری به آفرود میکنه

    موافقم 14
    مخالفم 6
    1. مازیار

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2586 ديدگاه)

      اونقدر بی سوادی که فرق دیفندر و رنجروور کلاسیک رو نمی دونی؟
      یا اونقدر چشمت ضعیفه؟
      کپی کن متن منو تا یکی ضایع بشه

      موافقم -1
      مخالفم 19
      1. مازیار

        ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (2586 ديدگاه)

        حالا جدا از اون گافی که دادی
        آره رنجروور کلاسیک به لحاظ میدان دید بسیار با خودروهای دیگه اختلاف داره و خط کمربند یکی از دلایل این مسئله هست
        https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2023/11/Cars-6-1.webp
        نسبت ارتفاع شیشه به ارتفاع اتومبیل (از سقف تا رکاب) رو مقایسه کن با لکسوس یا هر خودروی دیگه

        و به جز خط کمربند کاپوت کوتاه با شیب انتهایی (کوتاه تر از تمام خودروها بجز هاچبک ها) و قرار داشتن صندلی ها کاملا چسبیده به درها مزید بر علت هست
        اگه کسی رو سراغ داری که تجربه سواری باهاش داره حتما ازش بپرس و یه چیز دیگه
        من هرگز لاف نمی زنم

        موافقم 4
        مخالفم 12
  9. ممد ژانگولر

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (3629 ديدگاه)

    این که جای خود عالیه. ولی لامصب لکسوس LX که مدلش هنوز قبلیه هم دلبریه . کیفیت و ابهت ازش میچکه

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. FY

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (182 ديدگاه)

      اتفاقا تو چالوس یه LX ۲۰۲۳ بود … اما حضرت یه چیز دیگست😊

      موافقم 2
      مخالفم 5
  10. JaMsHiD

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1040 ديدگاه)

    راحتی به عنوان یه کارمند که مجبوره سفر بین شهری کنه : دیفندر
    به عنوان یه ماجراجو و آفرودر که دنبال راحتی و ماشین شهری هم هستم : لکسوس

    موافقم 8
    مخالفم 8
    1. دانیال_Surrey،England

      ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (2788 ديدگاه)

      برعکس گفتی فکر کنم.

      موافقم 1
      مخالفم 16
      1. AMG

        ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (99 ديدگاه)

        اتفاقا درست گفت چون نسل جدید ماشین های لندرور و رنجرور تو دنیا به بی اعتماد بودن و هزینه نگهداری بالا معروف هستن اما در مقابل تویوتا معروف شده به خاطر ماشین های با دوامی که می‌سازه و لکسوس الان چند سال هست داره قابل اطمینان ترین برند دنیا میشه پس قطعا برای آفرود های ساخت انتخاب بهتری هست

        موافقم 16
        مخالفم 3
        1. S60

          ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (1 ديدگاه)

          نه دیگه داش . نشد
          مگه نمیدونی هر کی از رنج رور انتقاد کنه فقط خودشو زیر سوال برده ؟
          حالا این که جگوار لندرور کف همه جدول های قابلیت اطمینان جا خوش کردن و مثل ته دیگ چسبیدن اون کف اینا که مهم نیست مهم اینه رنج رور مظهر تکنولوژی و فناوریه تا جایی که حتی میگن هر ثانیه یک میلیون بار کف جاده رو اسکن میکنه تا شاید یه سکه ای چیزی پیدا کنه

          موافقم 9
          مخالفم 1
        2. مازیار

          ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2586 ديدگاه)

          چی شد رفتی متن بیاری😄
          یه چیزی گفتی بدجوری توش موندی آره؟
          بعد این بیشتر مراقب باش

          موافقم 5
          مخالفم 2
        3. JaMsHiD

          ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (1040 ديدگاه)

          ببخشید فکر کردم تو کامنت ( چی شد رفتی متن بیاری😄
          یه چیزی گفتی بدجوری توش موندی آره؟
          بعد این بیشتر مراقب باش ) منو مخاطب قرار دادی

          موافقم 2
          مخالفم 0
      2. JaMsHiD

        ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
        سوابق: (1040 ديدگاه)

        آقا مازیار من حرفام اشتباه نیست . طرز فکرمه که نمیتونم کراس اوور رو با موتور بی ام و برای آفرود انتخاب کنم !
        اگه دیفندر واقعا عالیه ، توی مسابقات داکار شرکت کنه اصلا بگو هزاران قطعه تعویض بشه ولی با همین پلتفرم یونی بادی . و موتور بی ام و

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مازیار

          ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
          سوابق: (2586 ديدگاه)

          مگه من حرفی به شما زدم؟!!

          ((اگه دیفندر واقعا عالیه ، توی مسابقات داکار شرکت کنه اصلا بگو هزاران قطعه تعویض بشه ولی با همین پلتفرم یونی بادی))

          مفهوم این گفته رو هم نگرفتم
          قیاس به جایی نبود
          ضمن اینکه پلتفرم یونی بادی برنده چند دوره داکار هم داریم (میتسوبیشی پاجرو) اما باز هم ارتباطی به قضاوت در مورد شایستگی های یه خودروی دیگه نداره

          دوست عزیز بحث شاسی کاملا جداست اما موضوع اینه که دوستانی از راه دور یه چیزایی راجع به شاسی شنیدن و صرفا میخوان با چشم بسته اونو علم کنن
          اهمیتی نداره …

          موافقم 3
          مخالفم 0
    2. JaMsHiD

      ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
      سوابق: (1040 ديدگاه)

      تا صبح هم دلیل بیارید با کراس اوور بی ام و من آفرود نمیرم . حالا بشینید دیسلایک بدید بگید صندلیش چرمه تو جاده از همه بهتره تو آفرود لکسوس رو میزنه

      موافقم 6
      مخالفم 5
  11. سالار فصل

    ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (368 ديدگاه)

    لطفا ریویو موتور وان از تاکوما رو هم منتشر کونید ، اونجام فقط تعریف هست و تمجید ، تویوتا امسال من عرض کردم ۱۳ میلیون میفروشه شما دیسلایک میدادید ولی باید بگم ۱۵ میلیون خودرو میفروشه امسال
    خوب از ضعف و هیجان بقیه در مورد برقی سازی استفاده کرد

    موافقم 8
    مخالفم 1
  12. KAIZEN

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (138 ديدگاه)

    شاسی های جدید تویوتا معرکه‌اند

    موافقم 5
    مخالفم 3
  13. Absurd Hero

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (168 ديدگاه)

    یه نگاه فقط به نسبت گشتاور بکن 🔥

    موافقم 3
    مخالفم 2
  14. Amir

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ظاهر این نسبت به LX 600 خیلی جذاب تر و دلبر تر است .

    موافقم 1
    مخالفم 2
  15. 18:45

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (481 ديدگاه)

    وااای خیلی لذت بردم از این محصول تویوتا.
    قطعا اگه اونور آب بودم و میخواستم بین پرادو و gx یکی و انتخاب کنم، انتخابم gx بود.
    ممنون از آقا شاهین🙏❤️❤️

    موافقم 2
    مخالفم 0
  16. Taha Ayoobi

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
    سوابق: (1373 ديدگاه)

    بی نقص.
    به دیفندر ترجیهش میدم
    هم خوشگل تره هم آفرودش بهتره
    دیفندر جاده رو فدای آفرود کرده.

    موافقم 3
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا