سدان IS500 با موتور ۵ لیتر تنفس طبیعی، ۴۷۲ اسب بخار قدرت دارد؛ اما برند ژاپنی تا چه زمانی میتواند سنگر موتورهای درونسوز را حفظ کند؟
از زمان آغاز قرن ۲۱ میلادی، صنعت خودرو تغییرات بسیار زیادی را به خود دیده و هماکنون به آنچه که مردم ۵۰ سال گذشته به آن عادت داشتهاند، بسیار متفاوت است. فناوری خودرو و ترکیبب آن با الکترونیک آنقدر پیشرفته شده است که خودروهای امروزی را نمیتوان با نمونههای چند دهه گذشته مقایسه کرد؛ از بهرهمندی از جعبهدندههای جدید و سیستمهای توربوشارژر جدید گرفته تا خودروهای هیبریدی و تمام برقی. البته که شاید یکی از بزرگترین تغییرات صنعت، حرکت آن به سمت پیشرانههای برقی باشد که بهبهانه حفاظت از محیطزیست و جلوگیری از گرمایش جهانی فراگیر شده است.
آخرین خودروی V8 تنفس طبیعی
هر چند دولتهای مختلف سراسر دنیا درحال برنامهریزی برای حذف پیشرانههای درونسوز هستند اما هنوز خودروسازان معدودی هم وجود دارند که سعی دارند آنها را به هر بهانهای حفظ کنند. خودروسازانی مانند لکسوس که با عرضه سدان لوکس-اسپرت خود به یک پیشرانه V8 تنفسطبیعی به یکی از آخرین سنگرداران این حوزه تبدیل شده است. به این ترتیب، با وجود حضور برندهایی چون دوج و فورد و مدعیان ساخت خودروهای درونسوز، هماکنون سدان IS این برند ژاپنی به تنها خودروی مجهز به V8 تنفسطبیعی بازار ایالاتمتحده تبدیل شده است.
لکسوس IS500 F اسپرت پرفورمنس نسخه بالارده سدان IS به شمار میرود که از ۴۷۲ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور در دور ۴,800rpm سود میبرد. قدرت این موتور از طریق یک جعبهدنده ۸ سرعتی اسپرت خودکار به چرخهای عقب منتقل میشود و بدنه IS را در عرض ۴.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. پیشرانه V8 تنفسطبیعی این خودرو میتواند شتابگیری را تا سرعت ۲۳۸ کیلومتر بر ساعت نیز ادامه دهد.
هر چند IS 500 یکی از اسپرتترین خودروهای تاریخ لکسوس به شمار میرود اما مانند سایر مدلهای اسپرت این برند، وزن و مصرف سوخت بالایی دارد. با این همه، بهرهمندی از پیشرانهای که دیگر با مشکلات تاخیر در توربوشارژر دستوپنجه نرم نمیکند باعث ایجاد عملکرد منحصربهفرد پیشرانه IS در میان سایر رقبا شده است.
گذشته از عملکرد، بازار ایالاتمتحده برند لکسوس را به قابلیتاطمینان بالا میشناسد و باور دارد که محصولات این برند ژاپنی از کیفیت و دوام بالای شرکت مادر، تویوتا، برخوردار هستند. حقیقت هم همین است که اگر سرویسهای دورهای محصولات این شرکت به موقع انجام شوند، میتوانند تا کیلومترها بدون دردسر همراه راننده خود باشند. علاوهبر آن، در صورت رسیدگی مناسب هزینه تعمیرات این خودروها کمتر از رقبای دیگر است.
همه این موارد باعث محبوبیت بالای سدان IS در میان مشتریان آمریکایی شده است. این خودرو پس از تجربه کاهش فروش در سالهای ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، دوباره به اوج برگشت. مجموع فروش IS500 در سال ۲۰۲۴ برابر ۱۰,۱۴۹ دستگاه بوده که در مقایسه با سالهای گذشته رشد قابلتوجهی را تجربه کرده است.
آیا دیگر مدلهای لکسوس هم به اندازه IS موفق هستند؟
لکسوس با فرمولاسیون متفاوت و درست خود موفق شده تا IS را حفظ کند؛ این درحالی است که سایر سدانهای V8 مشهور بهبهانه برقیشدن شرکت سازنده یا محبوبیت کمی که داشتهاند از خط تولید خارج شدهاند و سدان کوچک لکسوس را یکتا کردهاند. نکته جالب دیگر آن است که این سطح از محبوبیت به برادر بزرگتر این خودرو یعنی سدان بزرگ GS نرسیده است. GS F با وجود بهرهمندی از همان فلسفه مشترک با IS و دوام بالا و مشکلات فنی نهچندان خاص، به حداقل خود رسیدهاند.
دلیل ضعف بیشتر GS را میتوان در چند مورد خلاصه کرد؛ نخست آنکه بیشتر مشتریان سدانهای بزرگ به خودروهای شاسیبلند یا حتی کراساوور روی آوردهاند. از سوی دیگر، خریداران سدانهای بزرگ هم گزینههای کاملا بهروز و قدرتمندی مانند مرسدسبنز کلاس E یا بیامو M5 را در فهرست خود دارند هر یک با تکیهبر فناوری و کیفیت خود میتوانند محصول لکسوس را بهراحتی به چالش بکشند.
سرنوشت کرایسلر ۳۰۰
تنها سدان کرایسلر، ۳۰۰، هم با مشکلات سدان GS F دستوپنجه نرم میکرد؛ درنتیجه فروش آن آنقدر کاهش پیدا کرد که سازنده دیگر نمیتوانست تولید نسخههای بالاردهای چون 300S را از نظر اقتصادی توجیه کند. کرایسلر ۳۰۰ و 300S ازجمله سدانهایی بودند که بهخاطر حرکت صنعت به سوی برقیشدن از قافله عقب ماندند و بازی را به رقبا واگذار کردند. شرکت مالک کرایسلر، استلانتیس، هم در پی رفع ضرردهی برندهای ناموفق در تلاش است تا آنها را تعطیل کند. کرایسلر ۳۰۰ با موجی روبهرو شد که توان تاب آوردن در برارش را نداشت. این خودرو که در ایالاتمتحده با عنوان «بنتلی فقرا» شناخته میشود، از قافله فناوری عقب ماند و نهایتا از خط تولید خارج شد. به نظر شما آیا لکسوس GS هم نهایتا به همین سرنوشت دچار خواهد شد؟
JaMsHiD_R1988
۱۷ مرداد ۱۴۰۳قشنگها ولی فرم صندوق عقبش اصلا به دلم ننشست
خیلی لاغر تر از گلگیراست . GS خیلی بهتر بود
A.m.A
۱۷ مرداد ۱۴۰۳فورد موستانگ مگه تو بازار آمریکا نیست که میگین تنها خودروی ۸سیلندر تنفس طبیعی بازار آمریکاست
لکسوسis تنها سدان هست
آرش
۱۷ مرداد ۱۴۰۳فورد موستانگ کوپه ست و این سدان
Mehdi
۲۰ مرداد ۱۴۰۳منظورش این که توربو نداره
Amirmohammad
۱۷ مرداد ۱۴۰۳جنتلمن با اصالت
sina
۱۷ مرداد ۱۴۰۳سدان های لکسس واقعا جذاب و خفنن
amir
۱۷ مرداد ۱۴۰۳تو لکسوس هیچی ال سی ۵۰۰ نمیشه البته اون کوپه اس نه سدان ولی طراحیش محشره
sinasvj
۱۷ مرداد ۱۴۰۳آقا امیر اون لینکی که خواستینو ریپلای زدم توی اون پست بازیا برید یه نگاهی بندازید بعدا نگید من پشت گوش انداختم😅
PegaSus
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ای بنازم لکسوس IS رو…
بنازم کیفیت و زیبایی شو، بنازم 8 سیلندر NA شو، بنازم اون طراحی خفن 4تایی اگزوزاشو 😍
در یک کلام لکسوس یعنی عشق، یعنی زیبایی، یعنی زندگی…
رو دست ژاپنیا نیست، کارشون درسته واقعا. بزرگ ترین آرزوم اینه که بتونم مهاجرت کنم ژاپن، ولی یاد گرفتن زبان ژاپنی خیلی سخته خداوکیلی 😅
net
۱۷ مرداد ۱۴۰۳♥️سدان (لوکس) ائودی a8 رنگ مشکی
♥️سدان (نیمه لوکس) هیوندای ازرا گرنجور نسل پنجم اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۷ رنگ مشکی
Ferrari
۱۷ مرداد ۱۴۰۳افسوس برای کرایسلر ۳۰۰
hosen
۱۷ مرداد ۱۴۰۳فوقالعادست.
طراحی جذاب، کیفیت ساخت بالا، برند معتبر
موتور v8 تنفس طبیعی… دیگه آدم چی میخواد از یه ماشین.
ehsan
۱۷ مرداد ۱۴۰۳پس آخرین خودرو سدان v8 شد واسه ژاپن 🤔
جالبه 😄😁😁
درود بر سامورایی ها
cyrus-az
۱۷ مرداد ۱۴۰۳فکرکنم حداکثر سرعت اشتباه نوشته شده. خروجی اگزوزهاش خیلی خووووبه.
𝐀𝐥𝐢
۱۷ مرداد ۱۴۰۳با طراحی پشتش خیلی حال میکنم
D.H
۱۷ مرداد ۱۴۰۳بهترین موتور…. V8 5.0 تنفس طبیعی
amdbenz
۱۷ مرداد ۱۴۰۳فرض کن اینا برن اونوقت کراس اوور های مسخره و زشت جاشونو بگیرن ….
علی Shelby
۱۷ مرداد ۱۴۰۳ادم دلش میگیره که تو دنیا فقط یک مدل وی هشت تنفس طبیعی تو بازار جهانی هست
ARMAN سابق
۱۷ مرداد ۱۴۰۳اینو به صد تا C63 چهار سیلندر و حتی M3 ترجیح میدم اصلا هم برام مهم نیست که پرفورمنسش چجوریه همین موتور 8 سیلندر تنفس طبیعی خوش صدا برام کافیه
Hamid3x
۱۸ مرداد ۱۴۰۳تازه از شر روغن ریزی و استهلاک بالای المانی هاهم راحت میشی😅😅
پرفورمنس بالای آلمانی ها خرج رو دست صاحب هاشون میندازه
Arshia m3csl
۱۷ مرداد ۱۴۰۳لکسوس حرف نداری ولی نمیدونم چرا بیشتر المانی ها به دلم میشینن
Taha Ayoobi
۱۸ مرداد ۱۴۰۳جالبه من برعکسم.
نمیدونم چرا.
گات
۱۷ مرداد ۱۴۰۳این لکسوس رو به تمام رقباش ترجیح میدم حتی اگه اونا پرفورمنس بالاتری داشته باشن ولی بخاطر موتور ۸ سیلندر بزرگش من به شخصه اینو به c63 و ام فور ترجیح میدم
Taha Ayoobi
۱۸ مرداد ۱۴۰۳حیف کرایسلر 300
خیلی ماشین باحالی بود ولی بهش کم توجه شد.
استلانتیس گند زده تو اسم و رسم کرایسلر.
برای تعطیل شدن استلانتیسه لحظه شماری می کنم.
رامتین
۱۸ مرداد ۱۴۰۳لکسوس موتور هشت سیلندر بسیار قابل اطمینانی ساخت اما دو ایراد داره که تو این ده سال نتونستن حلش کنند: اول اینکه IS و سایر محصولات لکسوس خیلی سنگین هستند و تویوتا میتونست با فناوری و استفاده از فیبرکربن وزن را پایین بیاره، گرچه هزینه ممکنه بالا بره. ثانیا موتور 8سیلندر 5 لیتری بشکل تنفس طبیعی، ترند بازار الان بین 500 تا 600 اسب هست. این عدد میانگین محاسباتم را نشون میده، گرچه مثلا فراری با 4.5 لیتر و 8 سیلندر 600 اسب گرفته بود، آنهم در فراری458 که 10-12 سال پیش ساخته شده. تعجب آوره لکسوس توان را از 470 اسب بالاتر نیاورده. بحث اینه براحتی میشه این ارتقا را پیاده سازی کرد. به همین خاطره شتاب 4.4 ثانیه جذاب نیست. شاید بگید هدف لکسوس ساخت خودروی سریع نبوده اما همین دلیل موجب افت فروشش شد بگونه ای که RCF کلا محو شد. دنیا و مردمش هر سال سلایق متفاوتی دارند. شاید پیرمردی که عاشق راحتی باشه سال دیگه براش شتاب هم مهم بشه و به همین راحتی از یک برند دست میکشه و سمت خودروی دیگه میره.
HFball
۱۸ مرداد ۱۴۰۳چند لیتری هست این موتور؟ صدی چند میسوزونه؟