لکسوس

لکسوس IS تنها سدان V8 تنفس طبیعی در بازار جهانی

سدان IS500 با موتور ۵ لیتر تنفس طبیعی، ۴۷۲ اسب بخار قدرت دارد؛ اما برند ژاپنی تا چه زمانی می‌تواند سنگر موتورهای درون‌سوز را حفظ کند؟

از زمان آغاز قرن ۲۱ میلادی، صنعت خودرو تغییرات بسیار زیادی را به خود دیده و هم‌اکنون به آنچه که مردم ۵۰ سال گذشته به آن عادت داشته‌اند، بسیار متفاوت است. فناوری‌ خودرو و ترکیبب آن با الکترونیک آنقدر پیشرفته شده است که خودروهای امروزی را نمی‌توان با نمونه‌های چند دهه گذشته مقایسه کرد؛ از بهره‌مندی از جعبه‌دنده‌های جدید و سیستم‌های توربوشارژر جدید گرفته تا خودروهای هیبریدی و تمام برقی. البته که شاید یکی از بزرگ‌ترین تغییرات صنعت، حرکت آن به سمت پیشرانه‌های برقی باشد که به‌بهانه حفاظت از محیط‌زیست و جلوگیری از گرمایش جهانی فراگیر شده است.

آخرین خودروی V8 تنفس طبیعی

هر چند دولت‌های مختلف سراسر دنیا درحال برنامه‌ریزی برای حذف پیشرانه‌های درون‌سوز هستند اما هنوز خودروسازان معدودی هم وجود دارند که سعی دارند آن‌ها را به هر بهانه‌ای حفظ کنند. خودروسازانی مانند لکسوس که با عرضه سدان لوکس-اسپرت خود به یک پیشرانه V8 تنفس‌طبیعی به یکی از آخرین سنگرداران این حوزه تبدیل شده است. به این ترتیب، با وجود حضور برندهایی چون دوج و فورد و مدعیان ساخت خودروهای درون‌سوز، هم‌اکنون سدان IS این برند ژاپنی به تنها خودروی مجهز به V8 تنفس‌طبیعی بازار ایالات‌متحده تبدیل شده است.

لکسوس IS500 F اسپرت پرفورمنس نسخه بالارده سدان IS به شمار می‌رود که از ۴۷۲ اسب بخار قدرت و ۵۳۵ نیوتن متر گشتاور در دور ۴,800rpm سود می‌برد. قدرت این موتور از طریق یک جعبه‌دنده ۸ سرعتی اسپرت خودکار به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود و بدنه IS را در عرض ۴.۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. پیشرانه V8 تنفس‌طبیعی این خودرو می‌تواند شتاب‌گیری را تا سرعت ۲۳۸ کیلومتر بر ساعت نیز ادامه دهد.

هر چند IS 500 یکی از اسپرت‌ترین خودروهای تاریخ لکسوس به شمار می‌رود اما مانند سایر مدل‌های اسپرت این برند، وزن و مصرف سوخت بالایی دارد. با این همه، بهره‌مندی از پیشرانه‌ای که دیگر با مشکلات تاخیر در توربوشارژر دست‌وپنجه نرم نمی‌کند باعث ایجاد عملکرد منحصربه‌فرد پیشرانه IS در میان سایر رقبا شده است.

گذشته از عملکرد، بازار ایالات‌متحده برند لکسوس را به قابلیت‌اطمینان بالا می‌شناسد و باور دارد که محصولات این برند ژاپنی از کیفیت و دوام بالای شرکت مادر، تویوتا، برخوردار هستند. حقیقت هم همین است که اگر سرویس‌های دوره‌ای محصولات این شرکت به موقع انجام شوند، می‌توانند تا کیلومترها بدون دردسر همراه راننده خود باشند. علاوه‌بر آن، در صورت رسیدگی مناسب هزینه تعمیرات این خودروها کمتر از رقبای دیگر است.

همه این موارد باعث محبوبیت بالای سدان IS در میان مشتریان آمریکایی شده است. این خودرو پس از تجربه کاهش فروش در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، دوباره به اوج برگشت. مجموع فروش IS500 در سال ۲۰۲۴ برابر ۱۰,۱۴۹ دستگاه بوده که در مقایسه با سال‌های گذشته رشد قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

آیا دیگر مدل‌های لکسوس هم به اندازه IS موفق هستند؟

لکسوس با فرمولاسیون متفاوت و درست خود موفق شده تا IS را حفظ کند؛ این درحالی است که سایر سدان‌های V8 مشهور به‌بهانه برقی‌شدن شرکت سازنده یا محبوبیت کمی که داشته‌اند از خط تولید خارج شده‌اند و سدان کوچک لکسوس را یکتا کرده‌اند. نکته جالب دیگر آن است که این سطح از محبوبیت به برادر بزرگ‌تر این خودرو یعنی سدان بزرگ GS نرسیده است. GS F با وجود بهره‌مندی از همان فلسفه مشترک با IS و دوام بالا و مشکلات فنی نه‌چندان خاص، به حداقل خود رسیده‌اند.

دلیل ضعف بیشتر GS را می‌توان در چند مورد خلاصه کرد؛ نخست آنکه بیشتر مشتریان سدان‌های بزرگ به خودروهای شاسی‌بلند یا حتی کراس‌اوور روی آورده‌اند. از سوی دیگر، خریداران سدان‌های بزرگ هم گزینه‌های کاملا به‌روز و قدرتمندی مانند مرسدس‎‌بنز کلاس E یا بی‌ام‌و M5 را در فهرست خود دارند هر یک با تکیه‌بر فناوری و کیفیت خود می‌توانند محصول لکسوس را به‌راحتی به چالش بکشند.

سرنوشت کرایسلر ۳۰۰

تنها سدان کرایسلر، ۳۰۰، هم با مشکلات سدان GS F دست‌وپنجه نرم می‌کرد؛ درنتیجه فروش آن آنقدر کاهش پیدا کرد که سازنده دیگر نمی‌توانست تولید نسخه‌های بالارده‌ای چون 300S را از نظر اقتصادی توجیه کند. کرایسلر ۳۰۰ و 300S ازجمله سدان‌هایی بودند که به‌خاطر حرکت صنعت به سوی برقی‌شدن از قافله عقب ماندند و بازی را به رقبا واگذار کردند. شرکت مالک کرایسلر، استلانتیس، هم در پی رفع ضرردهی برندهای ناموفق در تلاش است تا آن‌ها را تعطیل کند. کرایسلر ۳۰۰ با موجی روبه‌رو شد که توان تاب آوردن در برارش را نداشت. این خودرو که در ایالات‌متحده با عنوان «بنتلی فقرا» شناخته می‌شود، از قافله فناوری عقب ماند و نهایتا از خط تولید خارج شد. به نظر شما آیا لکسوس GS هم نهایتا به همین سرنوشت دچار خواهد شد؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۹ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. JaMsHiD_R1988

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2816 ديدگاه)

    قشنگها ولی فرم صندوق عقبش اصلا به دلم ننشست
    خیلی لاغر تر از گلگیراست . GS خیلی بهتر بود

    موافقم 3
    مخالفم 10
    1. A.m.A

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (145 ديدگاه)

      فورد موستانگ مگه تو بازار آمریکا نیست که میگین تنها خودروی ۸سیلندر تنفس طبیعی بازار آمریکاست
      لکسوسis تنها سدان هست

      موافقم 2
      مخالفم 7
      1. آرش

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (59 ديدگاه)

        فورد موستانگ کوپه ست و این سدان

      2. Mehdi

        ۲۰ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        منظورش این که توربو نداره

  2. Amirmohammad

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (35 ديدگاه)

    جنتلمن با اصالت

    موافقم 13
    مخالفم 1
  3. sina

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (2662 ديدگاه)

    سدان های لکسس واقعا جذاب و خفنن

    موافقم 23
    1. amir

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3602 ديدگاه)

      تو لکسوس هیچی ال سی ۵۰۰ نمیشه البته اون کوپه اس نه سدان ولی طراحیش محشره

      موافقم 12
      مخالفم 0
      1. sinasvj

        ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
        سوابق: (430 ديدگاه)

        آقا امیر اون لینکی که خواستینو ریپلای زدم توی اون پست بازیا برید یه نگاهی بندازید بعدا نگید من پشت گوش انداختم😅

    2. PegaSus

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (47 ديدگاه)

      ای بنازم لکسوس IS رو…
      بنازم کیفیت و زیبایی شو، بنازم 8 سیلندر NA شو، بنازم اون طراحی خفن 4تایی اگزوزاشو 😍
      در یک کلام لکسوس یعنی عشق، یعنی زیبایی، یعنی زندگی…
      رو دست ژاپنیا نیست، کارشون درسته واقعا. بزرگ ترین آرزوم اینه که بتونم مهاجرت کنم ژاپن، ولی یاد گرفتن زبان ژاپنی خیلی سخته خداوکیلی 😅

      موافقم 10
      مخالفم 2
    3. net

      ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (3404 ديدگاه)

      ♥️سدان (لوکس) ائودی a8 رنگ مشکی

      ♥️سدان (نیمه لوکس) هیوندای ازرا گرنجور نسل پنجم اخرین فیس لیفت مدل ۲۰۱۷ رنگ مشکی

      موافقم 3
      مخالفم 14
  4. Ferrari

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1957 ديدگاه)

    افسوس برای کرایسلر ۳۰۰

    موافقم 13
    مخالفم 1
  5. hosen

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (713 ديدگاه)

    فوق‌العادست.
    طراحی جذاب، کیفیت ساخت بالا، برند معتبر
    موتور v8 تنفس طبیعی… دیگه آدم چی میخواد از یه ماشین.

    موافقم 12
    مخالفم 1
  6. ehsan

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (192 ديدگاه)

    پس آخرین خودرو سدان v8 شد واسه ژاپن 🤔
    جالبه 😄😁😁
    درود بر سامورایی ها

    موافقم 13
    مخالفم 2
  7. cyrus-az

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (107 ديدگاه)

    فکرکنم حداکثر سرعت اشتباه نوشته شده. خروجی اگزوزهاش خیلی خووووبه.

  8. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1556 ديدگاه)

    با طراحی پشتش خیلی حال میکنم

    موافقم 7
    مخالفم 0
  9. D.H

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (41 ديدگاه)

    بهترین موتور…. V8 5.0 تنفس طبیعی

    موافقم 7
    مخالفم 3
  10. amdbenz

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (51 ديدگاه)

    فرض کن اینا برن اونوقت کراس اوور های مسخره و زشت جاشونو بگیرن ….

    موافقم 13
    مخالفم 1
  11. علی Shelby

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (540 ديدگاه)

    ادم دلش میگیره که تو دنیا فقط یک مدل وی هشت تنفس طبیعی تو بازار جهانی هست

    موافقم 11
    مخالفم 2
  12. ARMAN سابق

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (491 ديدگاه)

    اینو به صد تا C63 چهار سیلندر و حتی M3 ترجیح میدم اصلا هم برام مهم نیست که پرفورمنسش چجوریه همین موتور 8 سیلندر تنفس طبیعی خوش صدا برام کافیه

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. Hamid3x

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (418 ديدگاه)

      تازه از شر روغن ریزی و استهلاک بالای المانی هاهم راحت میشی😅😅

      پرفورمنس بالای آلمانی ها خرج رو دست صاحب هاشون میندازه

      موافقم 7
      مخالفم 1
  13. Arshia m3csl

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (1193 ديدگاه)

    لکسوس حرف نداری ولی نمیدونم چرا بیشتر المانی ها به دلم میشینن

    موافقم 2
    مخالفم 9
    1. Taha Ayoobi

      ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
      سوابق: (4392 ديدگاه)

      جالبه من برعکسم.
      نمیدونم چرا.

      موافقم 6
      مخالفم 4
  14. گات

    ۱۷ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (306 ديدگاه)

    این لکسوس رو به تمام رقباش ترجیح میدم حتی اگه اونا پرفورمنس بالاتری داشته باشن ولی بخاطر موتور ۸ سیلندر بزرگش من به شخصه اینو به c63 و ام فور ترجیح میدم

    موافقم 10
  15. Taha Ayoobi

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (4392 ديدگاه)

    حیف کرایسلر 300
    خیلی ماشین باحالی بود ولی بهش کم توجه شد.
    استلانتیس گند زده تو اسم و رسم کرایسلر.
    برای تعطیل شدن استلانتیسه لحظه شماری می کنم.

    موافقم 3
    مخالفم 1
  16. رامتین

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (3263 ديدگاه)

    لکسوس موتور هشت سیلندر بسیار قابل اطمینانی ساخت اما دو ایراد داره که تو این ده سال نتونستن حلش کنند: اول اینکه IS و سایر محصولات لکسوس خیلی سنگین هستند و تویوتا میتونست با فناوری و استفاده از فیبرکربن وزن را پایین بیاره، گرچه هزینه ممکنه بالا بره. ثانیا موتور 8سیلندر 5 لیتری بشکل تنفس طبیعی، ترند بازار الان بین 500 تا 600 اسب هست. این عدد میانگین محاسباتم را نشون میده، گرچه مثلا فراری با 4.5 لیتر و 8 سیلندر 600 اسب گرفته بود، آنهم در فراری458 که 10-12 سال پیش ساخته شده. تعجب آوره لکسوس توان را از 470 اسب بالاتر نیاورده. بحث اینه براحتی میشه این ارتقا را پیاده سازی کرد. به همین خاطره شتاب 4.4 ثانیه جذاب نیست. شاید بگید هدف لکسوس ساخت خودروی سریع نبوده اما همین دلیل موجب افت فروشش شد بگونه ای که RCF کلا محو شد. دنیا و مردمش هر سال سلایق متفاوتی دارند. شاید پیرمردی که عاشق راحتی باشه سال دیگه براش شتاب هم مهم بشه و به همین راحتی از یک برند دست میکشه و سمت خودروی دیگه میره.

    موافقم 2
    مخالفم 1
  17. HFball

    ۱۸ مرداد ۱۴۰۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    چند لیتری هست این موتور؟ صدی چند میسوزونه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا