سوبارولکسوسنیسان

مقایسه لکسوس LFA، نیسان GTR و سوبارو ایمپرزا 22B؛ اصیل‌ترین‌های ژاپن

برترین مدل‌های اسپرت ژاپن بار دیگر با یکدیگر دیدار می‌کنند.

هیجان، شور، اشتیاق و رانندگی تا آنجا که صدای سمفونی پیشرانه‌های شرقی، گوش راننده را پر می‌کنند. این تنها چیزی است که می‌توان از تجربه راندمان سه سوپراستار حاضر در این بررسی گفت؛ خودروهایی که هیچ مانند دیگری ندارند.

اصیل‌ترین سوپراسپرت‌های مدرن ژاپن

وقتی صحبت از خودروهای اروپایی یا آمریکایی می‌شود، ذهن مخاطبان مدل‌های مشهوری را به یاد می‌آورد که باعث ایجاد یک کاراکتر منحصربه‌فرد در ذهن می‌شود. این داستان درباره خودروهای ژاپنی هم صدق می‌کند. سوبارو ایمپرزا 22B STi، لکسوس LFA و نیسان GTR نیسمو سه سوپراسپرت با شخصیت‌های متفاوت هستند که هر یک، بخشی از فرهنگ خودرویی این کشور شرقی نشان می‌دهند.

ایمپرزا که شالوده یکی از قهرمانان قدیمی رالی را تشکیل می‌دهد، در دهه ۹۰ تا سال ۲۰۰۰ میلادی به‌همراه رقیب هم‌وطن خود، میتسوبیشی کلاس تازه‌ای را به جهان معرفی کردند که شامل کوپه‌ها و سدان‌های با پتانسیل بالا می‌شد. این مدل نماد هیجان با هزینه کم است و بی‌شک یکی از موفق‌ترین مدل‌های مدرن-کلاسیک این برند به شمار می‌رود.

در سوی دیگر، لکسوس LFA نماد سوپراسپرت‌های اشرافی کشور آفتاب درخشان به شمار می‌رود. خودرویی که برای متمولان مناسب است و مانند یک موجود افسانه‌ای، هیچ‌گاه در تاریخ صنعت خودرو تکرار نخواهد شد.

اما بین جهان LFA و ایمپرزا، برزخی وجود دارد که جایگاه نماد اصلی خودروهای اسپرت ژاپنی و افسانه‌ای‌ترین خودروی این کشور است؛ فضایی که تنها و تنها با نام نیسان و لوگوی GTR پر می‌شود. تمام نسل‌های GTR خودروهایی موثر بودند اما این زیربرند با نسل R35 اوج موفقیت رسید و بیشترین تاثیر را روی رقبای بین‌المللی خود گذاشت.

مشخصات فنی

چهره مسابقات رالی WRC کمی پس از معرفی ایمپرزا 22B برای همیشه تغییر کرد؛ به همین دلیل می‌توان این کوپه را نهایت تلاش سوبارو برای خلق یک نسخه تکامل‌یافته از فرمولاسیون رالی کلاسیک خود دانست. خودرویی که برای ایجاد حس هیجان نیازی به خط قرمز دورسنج موتور ندارد و در تمام لحظات، شور و اشتیاق راننده را بر می‌انگیزد.

کوپه رالی سوبارو که در سال ۱۹۹۸ معرفی شد، از یک پیشرانه ۲,۲۱۲ سی‌سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ استفاده می‌کرد که با تکیه‌بر توربوشارژر و بلوک آلومینیومی موتور توان تولید حداکثر ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۲ نیوتن متر گشتاور را به‌ترتیب در دورهای ۶,300rpm و ۳,200rpm داشت. همان‌طور که می‌توان از یک خودروی ۱,۲۹۵ کیلوگرمی انتظار داشت، سوبارو ایمپرزا هم در عرض ۴.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید که حتی در دنیای امروزی هم رقمی قابل‌توجه به شمار می‌رود.

نسل آخر نیسان GTR که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۴ تولید می‌شد هم بر پایه یک موتور ۳.۸ لیتری تویین توربوی V6 به رقابت می‌پرداخت که توان تولید ۴۸۰ اسب بخار قدرت را داشت. این قدرت از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی دستی با قابلیت تعویض خودکار به هر چهار چرخ منتقل می‌شد. با معرفی نسخه نیسمو ۲۰۲۴، نیسان قدرت پیشرانه را به ۶۰۰ اسب بخار رساند و آن را به تجهیزات گسترده آیرودینامیکی و بهبودهای فنی متنوع مجهز کرد تا بتواند پایانی زیبا را برای کوپه R35 رقم بزند. این خودروی ۲۲۱ هزار دلاری برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳ ثانیه زمان نیاز دارد.

آخرین عضو این گروه هم که در سال ۲۰۱۰ دیده به جهان گشود، به یکی از خوش‌صداترین پیشرانه‌هایی صنهت خودرو مجهز شده است. این موتور ۴.۸ لیتری V10، تمام ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور خود را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. تولید LFA برخلاف مدل‌های دیگر به ۵۰۰ دستگاه محدود شد تا این نگین ژاپنی، بیش از پیش ارزشمند شود.

برای اینکه بررسی دقیق این خودروهای اصیل را تماشا کنید و صدای بی‌نظیرشان را بشنوید، توصیه می‌کنیم ویدئوی زیر را تماشا کنید. به نظر شما، آیا صنعت خودروهای برقی می‌تواند خودروهایی اینچنینی را به بازار معرفی کند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۵۸ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۵۳ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (511 ديدگاه)

    سلطان LFA

    موافقم 90
    مخالفم 11
    1. ALI A

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      با صدایی شبیه ماشین های فرمول 1 ….

      موافقم 63
      مخالفم 4
      1. SMS

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (581 ديدگاه)

        سلاطین ژاپن

        موافقم 29
        مخالفم 4
    2. ALI A

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (81 ديدگاه)

      با صدایی شبیه ماشین های فرمول 1 ….

      موافقم 38
      مخالفم 6
    3. RedBull

      ۱۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (413 ديدگاه)

      حیف شد واقعا . نه دیگه سوبارو ، اون سوباروی قبله و نه نیسان . راستی پدال ، یه خبر اومده که نیسان داره سهامش رو میفروشه و چندین هزار نفر رو اخراج میکنه اگه میشه پوشش بدین ببینیم چه خبره

      موافقم 20
      مخالفم 1
    4. جرمی کلارکسون

      ۱۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (983 ديدگاه)

      صدای مورد علاقه من در دنیای ماشین

  2. Kiarash

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (511 ديدگاه)
    1. محمدهادی

      ۱۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2409 ديدگاه)

      منم همینطور
      به این جور ماشینا میگن غول کش
      ایمپرزا دبلیو آر ایکس
      لنسر اوولوشن جی آر
      و یه زمانی M3 سدان ازینکارا میکردن با غول ها

      موافقم 28
      مخالفم 3
  3. Taha Ayoobi

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4374 ديدگاه)

    اولویتم،

    ال‌اف‌ای
    جی‌تی‌آر
    سوبارو

    موافقم 56
    مخالفم 7
  4. Scuderia Ferrari

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4061 ديدگاه)

    اسطوره های ابدی GTR و LFA ❤❤

    موافقم 63
    مخالفم 5
    1. mmd@

      ۲۰ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (334 ديدگاه)

      فراری عشق ژاپنیم یادت رفت سوبارو🤪💀☠️😈😈❤️‍🔥❤️‍🔥🎖️🎖️😢😢🤣

  5. Sina

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (831 ديدگاه)

    ممنون از ژاپن به خاطر بالا بردن سطح آسیا
    اگر ژاپن نبود کلا آسیا با نفت و برنج خلاصه میشد

    موافقم 85
    مخالفم 9
    1. °_°

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (21 ديدگاه)

      کلن آسیا نبود تکنولوژی نبود آسیا نبود گوشی نبود آسیا نبود اینترنت نبود آسیا نبود کامپیوتر نبود لپ تاپ نبود کلن هیچی نبود

      کلن کلن هیچی تو دنیا نبود

      موافقم 20
      مخالفم 53
      1. N

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (413 ديدگاه)

        آسیا نیروی کاره . دقیقا مثل کارگر
        اما مدیریت و راهبری عموما از اروپا و امریکا میاد
        اگه کارگر ها نباشن ، تولیدی وجود نداره
        اما وقت تقسیم منابع و قدرت که برسه ، آخرین نفر همین کارگران
        منتهی در سالهای اخیر این معادله داره کمی عوض میشه

        موافقم 53
        مخالفم 10
        1. آرین

          ۱۸ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (349 ديدگاه)

          طنز؟

          موافقم 6
          مخالفم 21
        2. datsun

          ۱۸ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (3961 ديدگاه)

          انقلابی که ژاپن تو صنعت الکترونیک به وجود اورد هر کس کمی دانش داشته باشه هیچ وقت انکارش نمیکنه،

          موافقم 56
          مخالفم 11
        3. محمد

          ۱۹ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (11 ديدگاه)

          حرفت شبیه جوک بود
          طبق آمار ژاپنی ها باهوش ترین افراد روی کره زمینن پس طبیعتا بهترین مهندس هارو هم دارن توی دنیا

          موافقم 7
          مخالفم 1
    2. امیر علی

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (24 ديدگاه)

      برو تاریخ رو مطالعه کن تمام فرهنگ، تکنولوژی، تمدن. . .متعلق به آسیاست،اروپایی ها دویست، سیصد ساله یه کم آدم شدن

      موافقم 29
      مخالفم 3
      1. MehdiTurbo

        ۱۹ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2370 ديدگاه)

        داداش بودند ولش کن همین دیویست سیصد سال جریان کاملا عوض شد
        تا قبلش درسته حرفت ولی الان ایران و خاورمیانه و اسیا در مقابل امریکا و اروپا عین عقب مونده هاند همونجور که دیویست سیصد سال قبل اونها در مقابل ما مثل عقب مونده ها بودند تو این دیویست سیصد سال ما مقابل اونها
        نه فقط تو تکنولوژی تو فرهنگ تو سیاست تو یه رانندگی ساده شما یه سفر میری قشنگ هم رانندگی هم خیابان ها قابل مقایسه نیست فرسنگ ها فاصله است
        حالا اقتصاد و … بماند
        و هیچ جا بدتر ایران نیست بدترین نمیگم هست ولی جز بدترین هاست
        حتی دیگه اصلا با قطر حتی عراقم قابل مقایسه نیست
        هند شاید از لحاظ اقتصادی در یه لول باشه ولی فرهنگ رفتاری مردمش باز بهتر
        ایرانم تو این چند سال اخیر خیلی بد شد باز ده سال پیش بهتر بود نسبت به بقیه

        موافقم 5
        مخالفم 3
  6. خسته

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    عالیییییییی اند . کاش از نزدیک میشد دیدشون😍

    موافقم 31
    مخالفم 4
  7. Saeed farshchian

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (65 ديدگاه)

    گودزیلا

    موافقم 28
    مخالفم 6
    1. مجید کلانی

      ۱۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (5 ديدگاه)

      فقط گودزیلا، نیسان GTR رقبا را به مبارزه دعوت میکنه پیشرفته ترین تکنولوژی انجین (موتور) را پیاده کرده تو این ماشین،لکسوس شانسی تو شتاب اولیه و حتی ثانویه در مقابل نیسان نداره

  8. سهیل گل آزاد

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (58 ديدگاه)

    سیستم اگزوز lfa در همکاری با بخش تولید آلات موسیقی یاماها ساخته شده بود که نتیجش شد یه سمفونی اعتیاد آور و اون پیشرانه v10 تنفس طبیعی lfa به خوش صدا ترین پیشرانه در خودرو های ژاپنی تبدیل شد

    موافقم 39
    مخالفم 6
    1. JaMsHiD-B

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2796 ديدگاه)

      یه باکس صدا داره که قبل از قسمت ورودی هوای موتور وصله که یه نت به صدای هوای ورودی میبخشه و از طریق یه مجرای خاص اونو توی مکان خاصی به کابین منتقل می‌کنه و تو کل کابین پخش می‌کنه که باعث میشه صدای ماشین از بیرون و داخل باهم فرق کنه

      موافقم 24
      مخالفم 3
    2. nikan

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (160 ديدگاه)

      شایعس
      هر بخش کمپانی یاماها کلا از هم جدان

      موافقم 7
      مخالفم 22
  9. hosen

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (689 ديدگاه)

    عین سه تا الماس میدرخشن

    موافقم 37
    مخالفم 5
    1. Taha Ayoobi

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4374 ديدگاه)

      الماس فقط F40

      موافقم 15
      مخالفم 10
    2. sinasvj

      ۱۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (428 ديدگاه)

      سه الماس گفتی یاد میتسوبیشی افتادم لنسر اونم افسانست

      موافقم 17
      مخالفم 2
  10. JaMsHiD-B

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2796 ديدگاه)

    یه سوبارو لگاسی نسل اول فیس لیفت دو دیفرانسیل برای فروش گذاشتن توی دیوار قیمتم 350 میلیون تومن
    فقط خوراک جمع کردنه EJ25 توربو بندازی روش هرچی مدعیه رو با خاک یکسان میکنه

    موافقم 15
    مخالفم 6
  11. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1549 ديدگاه)

    فقط صدای ناب lfa

    موافقم 15
    مخالفم 5
  12. ! i M α η δ υ α R

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2348 ديدگاه)

    گودزیلا ، مردی برای تمام فصول …

    ایمپرزا ، قهرمان خاموش …

    و اما جواهری به نام LFA :

    ابتدا 9 سال …

    سپس 3 سال دیگر …

    در مجموع 12 سال برای ساخت LFA عمر و عشق و پول و انرژی صرف شد …

    دیگه هرگز هیچ برندی تا ابد ، این مسیر رو طی نخواهد کرد …

    اعجوبه ای که برای جا نموندن عقربه دور شمار مکانیکی از دور موتور ( نه لحظه ای بلکه ) آنی ، با کلاستر گرافیکی رونمایی شد …

    با اون صدای مسحورکننده انجین وحشی 10 سیلندر …

    خیلی حرفه که جرمی کلارکسون به محصولت بگه بهترین ماشینیه که در تمام عمرم باهاش روندم …

    اما در نقطه مقابل ، وقتی بعضی ها ، این شاهکار رو مسخره می کنند ، آدم می مونه که چی باید بگه !!!!!

    موافقم 52
    مخالفم 11
    1. Parvaz

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (407 ديدگاه)

      تنها ماشینیه که به با اعداد و ارقامش کاری ندارم، این ماشین الهه صدای همه ی انجین هاست. سمفونی زیبای موتور و اگزوز LFA روح رو از بدن جدا می کنه…

      موافقم 20
      مخالفم 5
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۱۹ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2348 ديدگاه)

        👌👌👌

        موافقم 8
        مخالفم 1
    2. JaMsHiD-B

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2796 ديدگاه)

      دقیقا
      کسی که ته ماشین اسپرتی که سوار شده جنسیس باشه بیاد به LFA هیت بده و انتقاد کنه خیلی حرفه😂

      موافقم 19
      مخالفم 3
      1. ! i M α η δ υ α R

        ۱۹ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (2348 ديدگاه)

        🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

        موافقم 11
        مخالفم 1
  13. امپراتوری خورشید

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    ناوگان امپراتوری ژاپن
    LF_A 💪
    GT_R 💪
    ایمپرزا 💪

    موافقم 21
    مخالفم 6
  14. NISSAN

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (31 ديدگاه)

    آقای صفرپرو لطفاً اطلاعات ماشین ها رو درست بزن
    گودزیلا مدل پرنیومش ۵۶۵hp هستش و شتابش هم ۲٫۷ ثانیه هستش نه سه ثانیه

    موافقم 13
    مخالفم 7
  15. Ehsan

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (3 ديدگاه)

    پس سوپرا کووووو ؟؟؟

    موافقم 10
    مخالفم 10
    1. JaMsHiD-B

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2796 ديدگاه)

      سوپرا در برابر ماشینی مثل ایمپرزا و GTR هیچ حرفی برای گفتن نداره

      موافقم 10
      مخالفم 7
      1. Ehsan

        ۲۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        بخوای نخوای سوپرا یه افسانست و ۲jz ثابت شدست
        قبول دارم هندلینگ خفنی نداره ولی میتونست تو این لیست باشه
        اگه عدلانه بخوای حساب کنی ایمپرزا اصلا به این دو تا ربطی نداره قدرتش سدان بودن و…. ولی اسمش اومده

    2. Galant.VR4(JDM)

      ۱۹ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (1177 ديدگاه)

      سوپرا که بی شک عالیه اما منظور از مقاله ماشین هایی که هویت ژاپن رو توی خودرو سازی تشکیل میدادن تویوتا سوپرا بخاطر تکنولوژی و آلیاژ انجین شناخته میشه اما توی جاده توسط gtr ایمپرزا و لنسر/گالانت هیچ حرفی برای گفتن نداشت

      موافقم 10
      مخالفم 2
      1. Ehsan

        ۲۱ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (3 ديدگاه)

        واقعا همشون عالین ولی فک نمیکنم تو تشکیل دادن هویت سوپرا کم از اینا داشته باشه
        من خودم فن سوپرا نیستم اگه حق انتخاب داشتم قطعا lfa بعدش گودزیلا و بعد سوپرا رو انتخاب میکردم

  16. BlackWing

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1303 ديدگاه)

    هرچی اینا خوب درخشیدن برعکس نسل جدید NSX خوب از آب در نیومد و نتونست اون طوری که انتظار داشتن نظرات مجلات و خریدارها رو جلب کنه !

    موافقم 9
    مخالفم 2
  17. محمدرضا صیادی

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    پراید بهتره

    موافقم 4
    مخالفم 5
  18. Siyavash

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (811 ديدگاه)

    تقابل.سامورایی.گودزیلا.اژدها..

  19. 🥇M🏆 Bavaria///👑

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (663 ديدگاه)

    مثلث مقدس 👑😍😍
    واقعا هر 3 تا غوغان…
    دوست ندارم چیزی و ازشون کم یا زیاد کنم اصلا، ولی اگه بخوام حرف دلم و بزنم باید بگم :
    موتور معرکه بهمراه حس و حال لوکس مال lfa بود
    هندلینگ بی نظیر و شتاب رعد آسا مال gtr
    و خلوص بالای رانندگی بهمراه فروتنی مثال زدنی، مال سوبارو بود…

    موافقم 8
    مخالفم 1
  20. M power

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (365 ديدگاه)

    خداروشکر gtr از نزدیک دیدم و واقعن گودزیلاس

    موافقم 10
    مخالفم 2
  21. مهدی دهقان

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (25 ديدگاه)

    پس هوندا nsx کو

    موافقم 3
    مخالفم 4
  22. Siyavash

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (811 ديدگاه)

    گودزیلا..سامورایی..اژدها

    موافقم 6
    مخالفم 2
  23. Nismo

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1429 ديدگاه)

    جای Acura NSX خالی بود

    موافقم 4
    مخالفم 1
  24. محمد

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (19 ديدگاه)

    ایمپرزا گیربکس دنده دستی : لذت رانندگی
    چه رینگای خوشگلی داره

  25. مهردادکمال

    ۱۹ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1997 ديدگاه)

    چه شباهتی با هم دارن که مقایسه شدن!!!

  26. Mazda

    ۲۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (64 ديدگاه)

    جای هوندا nsx توی لیست خالیه
    درسته سوبارو خدای مسابقات رالی ولی خدایی یکم کم ربطه به سایرین
    کلا به نظرم لنسر و nsx هم جا داشت حداقل ازشون یه یادی بشه🙏❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا