سوبارولکسوسنیسان

مقایسه لکسوس LFA، نیسان GTR و سوبارو ایمپرزا 22B؛ اصیل‌ترین‌های ژاپن

برترین مدل‌های اسپرت ژاپن بار دیگر با یکدیگر دیدار می‌کنند.

هیجان، شور، اشتیاق و رانندگی تا آنجا که صدای سمفونی پیشرانه‌های شرقی، گوش راننده را پر می‌کنند. این تنها چیزی است که می‌توان از تجربه راندمان سه سوپراستار حاضر در این بررسی گفت؛ خودروهایی که هیچ مانند دیگری ندارند.

اصیل‌ترین سوپراسپرت‌های مدرن ژاپن

وقتی صحبت از خودروهای اروپایی یا آمریکایی می‌شود، ذهن مخاطبان مدل‌های مشهوری را به یاد می‌آورد که باعث ایجاد یک کاراکتر منحصربه‌فرد در ذهن می‌شود. این داستان درباره خودروهای ژاپنی هم صدق می‌کند. سوبارو ایمپرزا 22B STi، لکسوس LFA و نیسان GTR نیسمو سه سوپراسپرت با شخصیت‌های متفاوت هستند که هر یک، بخشی از فرهنگ خودرویی این کشور شرقی نشان می‌دهند.

ایمپرزا که شالوده یکی از قهرمانان قدیمی رالی را تشکیل می‌دهد، در دهه ۹۰ تا سال ۲۰۰۰ میلادی به‌همراه رقیب هم‌وطن خود، میتسوبیشی کلاس تازه‌ای را به جهان معرفی کردند که شامل کوپه‌ها و سدان‌های با پتانسیل بالا می‌شد. این مدل نماد هیجان با هزینه کم است و بی‌شک یکی از موفق‌ترین مدل‌های مدرن-کلاسیک این برند به شمار می‌رود.

در سوی دیگر، لکسوس LFA نماد سوپراسپرت‌های اشرافی کشور آفتاب درخشان به شمار می‌رود. خودرویی که برای متمولان مناسب است و مانند یک موجود افسانه‌ای، هیچ‌گاه در تاریخ صنعت خودرو تکرار نخواهد شد.

اما بین جهان LFA و ایمپرزا، برزخی وجود دارد که جایگاه نماد اصلی خودروهای اسپرت ژاپنی و افسانه‌ای‌ترین خودروی این کشور است؛ فضایی که تنها و تنها با نام نیسان و لوگوی GTR پر می‌شود. تمام نسل‌های GTR خودروهایی موثر بودند اما این زیربرند با نسل R35 اوج موفقیت رسید و بیشترین تاثیر را روی رقبای بین‌المللی خود گذاشت.

مشخصات فنی

چهره مسابقات رالی WRC کمی پس از معرفی ایمپرزا 22B برای همیشه تغییر کرد؛ به همین دلیل می‌توان این کوپه را نهایت تلاش سوبارو برای خلق یک نسخه تکامل‌یافته از فرمولاسیون رالی کلاسیک خود دانست. خودرویی که برای ایجاد حس هیجان نیازی به خط قرمز دورسنج موتور ندارد و در تمام لحظات، شور و اشتیاق راننده را بر می‌انگیزد.

کوپه رالی سوبارو که در سال ۱۹۹۸ معرفی شد، از یک پیشرانه ۲,۲۱۲ سی‌سی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ استفاده می‌کرد که با تکیه‌بر توربوشارژر و بلوک آلومینیومی موتور توان تولید حداکثر ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۲ نیوتن متر گشتاور را به‌ترتیب در دورهای ۶,300rpm و ۳,200rpm داشت. همان‌طور که می‌توان از یک خودروی ۱,۲۹۵ کیلوگرمی انتظار داشت، سوبارو ایمپرزا هم در عرض ۴.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسید که حتی در دنیای امروزی هم رقمی قابل‌توجه به شمار می‌رود.

نسل آخر نیسان GTR که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۴ تولید می‌شد هم بر پایه یک موتور ۳.۸ لیتری تویین توربوی V6 به رقابت می‌پرداخت که توان تولید ۴۸۰ اسب بخار قدرت را داشت. این قدرت از طریق یک جعبه‌دنده ۶ سرعتی دستی با قابلیت تعویض خودکار به هر چهار چرخ منتقل می‌شد. با معرفی نسخه نیسمو ۲۰۲۴، نیسان قدرت پیشرانه را به ۶۰۰ اسب بخار رساند و آن را به تجهیزات گسترده آیرودینامیکی و بهبودهای فنی متنوع مجهز کرد تا بتواند پایانی زیبا را برای کوپه R35 رقم بزند. این خودروی ۲۲۱ هزار دلاری برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳ ثانیه زمان نیاز دارد.

آخرین عضو این گروه هم که در سال ۲۰۱۰ دیده به جهان گشود، به یکی از خوش‌صداترین پیشرانه‌هایی صنهت خودرو مجهز شده است. این موتور ۴.۸ لیتری V10، تمام ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور خود را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. تولید LFA برخلاف مدل‌های دیگر به ۵۰۰ دستگاه محدود شد تا این نگین ژاپنی، بیش از پیش ارزشمند شود.

برای اینکه بررسی دقیق این خودروهای اصیل را تماشا کنید و صدای بی‌نظیرشان را بشنوید، توصیه می‌کنیم ویدئوی زیر را تماشا کنید. به نظر شما، آیا صنعت خودروهای برقی می‌تواند خودروهایی اینچنینی را به بازار معرفی کند؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱۰ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۲۱ دیدگاه‌ها

  1. Kiarash

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (442 ديدگاه)

    سلطان LFA

    موافقم 12
    مخالفم 2
    1. ALI A

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4 ديدگاه)

      با صدایی شبیه ماشین های فرمول 1 ….

      موافقم 4
      مخالفم 1
    2. ALI A

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (73 ديدگاه)

      با صدایی شبیه ماشین های فرمول 1 ….

      موافقم 1
      مخالفم 2
  2. Kiarash

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (442 ديدگاه)
  3. Taha Ayoobi

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4274 ديدگاه)

    اولویتم،

    ال‌اف‌ای
    جی‌تی‌آر
    سوبارو

    موافقم 11
    مخالفم 1
  4. Scuderia Ferrari

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (4058 ديدگاه)

    اسطوره های ابدی GTR و LFA ❤❤

    موافقم 12
    مخالفم 1
  5. Sina

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (830 ديدگاه)

    ممنون از ژاپن به خاطر بالا بردن سطح آسیا
    اگر ژاپن نبود کلا آسیا با نفت و برنج خلاصه میشد

    موافقم 15
    مخالفم 3
    1. °_°

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (21 ديدگاه)

      کلن آسیا نبود تکنولوژی نبود آسیا نبود گوشی نبود آسیا نبود اینترنت نبود آسیا نبود کامپیوتر نبود لپ تاپ نبود کلن هیچی نبود

      کلن کلن هیچی تو دنیا نبود

      موافقم 6
      مخالفم 9
      1. N

        ۱۸ آبان ۱۴۰۳
        سوابق: (396 ديدگاه)

        آسیا نیروی کاره . دقیقا مثل کارگر
        اما مدیریت و راهبری عموما از اروپا و امریکا میاد
        اگه کارگر ها نباشن ، تولیدی وجود نداره
        اما وقت تقسیم منابع و قدرت که برسه ، آخرین نفر همین کارگران
        منتهی در سالهای اخیر این معادله داره کمی عوض میشه

        موافقم 11
        مخالفم 2
        1. آرین

          ۱۸ آبان ۱۴۰۳
          سوابق: (318 ديدگاه)

          طنز؟

  6. خسته

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (11 ديدگاه)

    عالیییییییی اند . کاش از نزدیک میشد دیدشون😍

    موافقم 3
    مخالفم 1
  7. Saeed farshchian

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (59 ديدگاه)

    گودزیلا

    موافقم 1
    مخالفم 1
  8. سهیل گل آزاد

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (52 ديدگاه)

    سیستم اگزوز lfa در همکاری با بخش تولید آلات موسیقی یاماها ساخته شده بود که نتیجش شد یه سمفونی اعتیاد آور و اون پیشرانه v10 تنفس طبیعی lfa به خوش صدا ترین پیشرانه در خودرو های ژاپنی تبدیل شد

    موافقم 5
    مخالفم 2
    1. JaMsHiD-B

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (2715 ديدگاه)

      یه باکس صدا داره که قبل از قسمت ورودی هوای موتور وصله که یه نت به صدای هوای ورودی میبخشه و از طریق یه مجرای خاص اونو توی مکان خاصی به کابین منتقل می‌کنه و تو کل کابین پخش می‌کنه که باعث میشه صدای ماشین از بیرون و داخل باهم فرق کنه

    2. nikan

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (156 ديدگاه)

      شایعس
      هر بخش کمپانی یاماها کلا از هم جدان

  9. hosen

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (579 ديدگاه)

    عین سه تا الماس میدرخشن

    موافقم 6
    مخالفم 1
    1. Taha Ayoobi

      ۱۸ آبان ۱۴۰۳
      سوابق: (4274 ديدگاه)

      الماس فقط F40

  10. JaMsHiD-B

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2715 ديدگاه)

    یه سوبارو لگاسی نسل اول فیس لیفت دو دیفرانسیل برای فروش گذاشتن توی دیوار قیمتم 350 میلیون تومن
    فقط خوراک جمع کردنه EJ25 توربو بندازی روش هرچی مدعیه رو با خاک یکسان میکنه

  11. 𝐀𝐥𝐢

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (1529 ديدگاه)

    فقط صدای ناب lfa

  12. ! i M α η δ υ α R

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (2344 ديدگاه)

    گودزیلا ، مردی برای تمام فصول …

    ایمپرزا ، قهرمان خاموش …

    و اما جواهری به نام LFA :

    ابتدا 9 سال …

    سپس 3 سال دیگر …

    در مجموع 12 سال برای ساخت LFA عمر و عشق و پول و انرژی صرف شد …

    دیگه هرگز هیچ برندی تا ابد ، این مسیر رو طی نخواهد کرد …

    اعجوبه ای که برای جا نموندن عقربه دور شمار مکانیکی از دور موتور ( نه لحظه ای بلکه ) آنی ، با کلاستر گرافیکی رونمایی شد …

    با اون صدای مسحورکننده انجین وحشی 10 سیلندر …

    خیلی حرفه که جرمی کلارکسون به محصولت بگه بهترین ماشینیه که در تمام عمرم باهاش روندم …

    اما در نقطه مقابل ، وقتی بعضی ها ، این شاهکار رو مسخره می کنند ، آدم می مونه که چی باید بگه !!!!!

  13. امپراتوری خورشید

    ۱۸ آبان ۱۴۰۳
    سوابق: (16 ديدگاه)

    ناوگان امپراتوری ژاپن
    LF_A 💪
    GT_R 💪
    ایمپرزا 💪

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا