برترین مدلهای اسپرت ژاپن بار دیگر با یکدیگر دیدار میکنند.
هیجان، شور، اشتیاق و رانندگی تا آنجا که صدای سمفونی پیشرانههای شرقی، گوش راننده را پر میکنند. این تنها چیزی است که میتوان از تجربه راندمان سه سوپراستار حاضر در این بررسی گفت؛ خودروهایی که هیچ مانند دیگری ندارند.
اصیلترین سوپراسپرتهای مدرن ژاپن
وقتی صحبت از خودروهای اروپایی یا آمریکایی میشود، ذهن مخاطبان مدلهای مشهوری را به یاد میآورد که باعث ایجاد یک کاراکتر منحصربهفرد در ذهن میشود. این داستان درباره خودروهای ژاپنی هم صدق میکند. سوبارو ایمپرزا 22B STi، لکسوس LFA و نیسان GTR نیسمو سه سوپراسپرت با شخصیتهای متفاوت هستند که هر یک، بخشی از فرهنگ خودرویی این کشور شرقی نشان میدهند.
ایمپرزا که شالوده یکی از قهرمانان قدیمی رالی را تشکیل میدهد، در دهه ۹۰ تا سال ۲۰۰۰ میلادی بههمراه رقیب هموطن خود، میتسوبیشی کلاس تازهای را به جهان معرفی کردند که شامل کوپهها و سدانهای با پتانسیل بالا میشد. این مدل نماد هیجان با هزینه کم است و بیشک یکی از موفقترین مدلهای مدرن-کلاسیک این برند به شمار میرود.
در سوی دیگر، لکسوس LFA نماد سوپراسپرتهای اشرافی کشور آفتاب درخشان به شمار میرود. خودرویی که برای متمولان مناسب است و مانند یک موجود افسانهای، هیچگاه در تاریخ صنعت خودرو تکرار نخواهد شد.
اما بین جهان LFA و ایمپرزا، برزخی وجود دارد که جایگاه نماد اصلی خودروهای اسپرت ژاپنی و افسانهایترین خودروی این کشور است؛ فضایی که تنها و تنها با نام نیسان و لوگوی GTR پر میشود. تمام نسلهای GTR خودروهایی موثر بودند اما این زیربرند با نسل R35 اوج موفقیت رسید و بیشترین تاثیر را روی رقبای بینالمللی خود گذاشت.
مشخصات فنی
چهره مسابقات رالی WRC کمی پس از معرفی ایمپرزا 22B برای همیشه تغییر کرد؛ به همین دلیل میتوان این کوپه را نهایت تلاش سوبارو برای خلق یک نسخه تکاملیافته از فرمولاسیون رالی کلاسیک خود دانست. خودرویی که برای ایجاد حس هیجان نیازی به خط قرمز دورسنج موتور ندارد و در تمام لحظات، شور و اشتیاق راننده را بر میانگیزد.
کوپه رالی سوبارو که در سال ۱۹۹۸ معرفی شد، از یک پیشرانه ۲,۲۱۲ سیسی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ استفاده میکرد که با تکیهبر توربوشارژر و بلوک آلومینیومی موتور توان تولید حداکثر ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۲ نیوتن متر گشتاور را بهترتیب در دورهای ۶,300rpm و ۳,200rpm داشت. همانطور که میتوان از یک خودروی ۱,۲۹۵ کیلوگرمی انتظار داشت، سوبارو ایمپرزا هم در عرض ۴.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسید که حتی در دنیای امروزی هم رقمی قابلتوجه به شمار میرود.
نسل آخر نیسان GTR که از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۴ تولید میشد هم بر پایه یک موتور ۳.۸ لیتری تویین توربوی V6 به رقابت میپرداخت که توان تولید ۴۸۰ اسب بخار قدرت را داشت. این قدرت از طریق یک جعبهدنده ۶ سرعتی دستی با قابلیت تعویض خودکار به هر چهار چرخ منتقل میشد. با معرفی نسخه نیسمو ۲۰۲۴، نیسان قدرت پیشرانه را به ۶۰۰ اسب بخار رساند و آن را به تجهیزات گسترده آیرودینامیکی و بهبودهای فنی متنوع مجهز کرد تا بتواند پایانی زیبا را برای کوپه R35 رقم بزند. این خودروی ۲۲۱ هزار دلاری برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تنها به ۳ ثانیه زمان نیاز دارد.
آخرین عضو این گروه هم که در سال ۲۰۱۰ دیده به جهان گشود، به یکی از خوشصداترین پیشرانههایی صنهت خودرو مجهز شده است. این موتور ۴.۸ لیتری V10، تمام ۵۶۰ اسب بخار قدرت و ۴۸۰ نیوتن متر گشتاور خود را به چرخهای عقب منتقل میکند. تولید LFA برخلاف مدلهای دیگر به ۵۰۰ دستگاه محدود شد تا این نگین ژاپنی، بیش از پیش ارزشمند شود.
برای اینکه بررسی دقیق این خودروهای اصیل را تماشا کنید و صدای بینظیرشان را بشنوید، توصیه میکنیم ویدئوی زیر را تماشا کنید. به نظر شما، آیا صنعت خودروهای برقی میتواند خودروهایی اینچنینی را به بازار معرفی کند؟
Kiarash
۱۸ آبان ۱۴۰۳سلطان LFA
ALI A
۱۸ آبان ۱۴۰۳با صدایی شبیه ماشین های فرمول 1 ….
SMS
۱۸ آبان ۱۴۰۳سلاطین ژاپن
ALI A
۱۸ آبان ۱۴۰۳با صدایی شبیه ماشین های فرمول 1 ….
RedBull
۱۹ آبان ۱۴۰۳حیف شد واقعا . نه دیگه سوبارو ، اون سوباروی قبله و نه نیسان . راستی پدال ، یه خبر اومده که نیسان داره سهامش رو میفروشه و چندین هزار نفر رو اخراج میکنه اگه میشه پوشش بدین ببینیم چه خبره
جرمی کلارکسون
۱۹ آبان ۱۴۰۳صدای مورد علاقه من در دنیای ماشین
Kiarash
۱۸ آبان ۱۴۰۳https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2024/11/lexus-lfa-nissan-gtr-subaru-impreza6.webp
عاشق طراحی اینجور ماشینام
محمدهادی
۱۹ آبان ۱۴۰۳منم همینطور
به این جور ماشینا میگن غول کش
ایمپرزا دبلیو آر ایکس
لنسر اوولوشن جی آر
و یه زمانی M3 سدان ازینکارا میکردن با غول ها
Taha Ayoobi
۱۸ آبان ۱۴۰۳اولویتم،
الافای
جیتیآر
سوبارو
Scuderia Ferrari
۱۸ آبان ۱۴۰۳اسطوره های ابدی GTR و LFA ❤❤
mmd@
۲۰ آبان ۱۴۰۳فراری عشق ژاپنیم یادت رفت سوبارو🤪💀☠️😈😈❤️🔥❤️🔥🎖️🎖️😢😢🤣
Sina
۱۸ آبان ۱۴۰۳ممنون از ژاپن به خاطر بالا بردن سطح آسیا
اگر ژاپن نبود کلا آسیا با نفت و برنج خلاصه میشد
°_°
۱۸ آبان ۱۴۰۳کلن آسیا نبود تکنولوژی نبود آسیا نبود گوشی نبود آسیا نبود اینترنت نبود آسیا نبود کامپیوتر نبود لپ تاپ نبود کلن هیچی نبود
کلن کلن هیچی تو دنیا نبود
N
۱۸ آبان ۱۴۰۳آسیا نیروی کاره . دقیقا مثل کارگر
اما مدیریت و راهبری عموما از اروپا و امریکا میاد
اگه کارگر ها نباشن ، تولیدی وجود نداره
اما وقت تقسیم منابع و قدرت که برسه ، آخرین نفر همین کارگران
منتهی در سالهای اخیر این معادله داره کمی عوض میشه
آرین
۱۸ آبان ۱۴۰۳طنز؟
datsun
۱۸ آبان ۱۴۰۳انقلابی که ژاپن تو صنعت الکترونیک به وجود اورد هر کس کمی دانش داشته باشه هیچ وقت انکارش نمیکنه،
محمد
۱۹ آبان ۱۴۰۳حرفت شبیه جوک بود
طبق آمار ژاپنی ها باهوش ترین افراد روی کره زمینن پس طبیعتا بهترین مهندس هارو هم دارن توی دنیا
امیر علی
۱۸ آبان ۱۴۰۳برو تاریخ رو مطالعه کن تمام فرهنگ، تکنولوژی، تمدن. . .متعلق به آسیاست،اروپایی ها دویست، سیصد ساله یه کم آدم شدن
MehdiTurbo
۱۹ آبان ۱۴۰۳داداش بودند ولش کن همین دیویست سیصد سال جریان کاملا عوض شد
تا قبلش درسته حرفت ولی الان ایران و خاورمیانه و اسیا در مقابل امریکا و اروپا عین عقب مونده هاند همونجور که دیویست سیصد سال قبل اونها در مقابل ما مثل عقب مونده ها بودند تو این دیویست سیصد سال ما مقابل اونها
نه فقط تو تکنولوژی تو فرهنگ تو سیاست تو یه رانندگی ساده شما یه سفر میری قشنگ هم رانندگی هم خیابان ها قابل مقایسه نیست فرسنگ ها فاصله است
حالا اقتصاد و … بماند
و هیچ جا بدتر ایران نیست بدترین نمیگم هست ولی جز بدترین هاست
حتی دیگه اصلا با قطر حتی عراقم قابل مقایسه نیست
هند شاید از لحاظ اقتصادی در یه لول باشه ولی فرهنگ رفتاری مردمش باز بهتر
ایرانم تو این چند سال اخیر خیلی بد شد باز ده سال پیش بهتر بود نسبت به بقیه
خسته
۱۸ آبان ۱۴۰۳عالیییییییی اند . کاش از نزدیک میشد دیدشون😍
Saeed farshchian
۱۸ آبان ۱۴۰۳گودزیلا
مجید کلانی
۱۹ آبان ۱۴۰۳فقط گودزیلا، نیسان GTR رقبا را به مبارزه دعوت میکنه پیشرفته ترین تکنولوژی انجین (موتور) را پیاده کرده تو این ماشین،لکسوس شانسی تو شتاب اولیه و حتی ثانویه در مقابل نیسان نداره
سهیل گل آزاد
۱۸ آبان ۱۴۰۳سیستم اگزوز lfa در همکاری با بخش تولید آلات موسیقی یاماها ساخته شده بود که نتیجش شد یه سمفونی اعتیاد آور و اون پیشرانه v10 تنفس طبیعی lfa به خوش صدا ترین پیشرانه در خودرو های ژاپنی تبدیل شد
JaMsHiD-B
۱۸ آبان ۱۴۰۳یه باکس صدا داره که قبل از قسمت ورودی هوای موتور وصله که یه نت به صدای هوای ورودی میبخشه و از طریق یه مجرای خاص اونو توی مکان خاصی به کابین منتقل میکنه و تو کل کابین پخش میکنه که باعث میشه صدای ماشین از بیرون و داخل باهم فرق کنه
nikan
۱۸ آبان ۱۴۰۳شایعس
هر بخش کمپانی یاماها کلا از هم جدان
hosen
۱۸ آبان ۱۴۰۳عین سه تا الماس میدرخشن
Taha Ayoobi
۱۸ آبان ۱۴۰۳الماس فقط F40
sinasvj
۱۹ آبان ۱۴۰۳سه الماس گفتی یاد میتسوبیشی افتادم لنسر اونم افسانست
JaMsHiD-B
۱۸ آبان ۱۴۰۳یه سوبارو لگاسی نسل اول فیس لیفت دو دیفرانسیل برای فروش گذاشتن توی دیوار قیمتم 350 میلیون تومن
فقط خوراک جمع کردنه EJ25 توربو بندازی روش هرچی مدعیه رو با خاک یکسان میکنه
𝐀𝐥𝐢
۱۸ آبان ۱۴۰۳فقط صدای ناب lfa
! i M α η δ υ α R
۱۸ آبان ۱۴۰۳گودزیلا ، مردی برای تمام فصول …
ایمپرزا ، قهرمان خاموش …
و اما جواهری به نام LFA :
ابتدا 9 سال …
سپس 3 سال دیگر …
در مجموع 12 سال برای ساخت LFA عمر و عشق و پول و انرژی صرف شد …
دیگه هرگز هیچ برندی تا ابد ، این مسیر رو طی نخواهد کرد …
اعجوبه ای که برای جا نموندن عقربه دور شمار مکانیکی از دور موتور ( نه لحظه ای بلکه ) آنی ، با کلاستر گرافیکی رونمایی شد …
با اون صدای مسحورکننده انجین وحشی 10 سیلندر …
خیلی حرفه که جرمی کلارکسون به محصولت بگه بهترین ماشینیه که در تمام عمرم باهاش روندم …
اما در نقطه مقابل ، وقتی بعضی ها ، این شاهکار رو مسخره می کنند ، آدم می مونه که چی باید بگه !!!!!
Parvaz
۱۸ آبان ۱۴۰۳تنها ماشینیه که به با اعداد و ارقامش کاری ندارم، این ماشین الهه صدای همه ی انجین هاست. سمفونی زیبای موتور و اگزوز LFA روح رو از بدن جدا می کنه…
! i M α η δ υ α R
۱۹ آبان ۱۴۰۳👌👌👌
JaMsHiD-B
۱۸ آبان ۱۴۰۳دقیقا
کسی که ته ماشین اسپرتی که سوار شده جنسیس باشه بیاد به LFA هیت بده و انتقاد کنه خیلی حرفه😂
! i M α η δ υ α R
۱۹ آبان ۱۴۰۳🤦♂️🤦♂️🤦♂️
امپراتوری خورشید
۱۸ آبان ۱۴۰۳ناوگان امپراتوری ژاپن
LF_A 💪
GT_R 💪
ایمپرزا 💪
NISSAN
۱۸ آبان ۱۴۰۳آقای صفرپرو لطفاً اطلاعات ماشین ها رو درست بزن
گودزیلا مدل پرنیومش ۵۶۵hp هستش و شتابش هم ۲٫۷ ثانیه هستش نه سه ثانیه
Ehsan
۱۸ آبان ۱۴۰۳پس سوپرا کووووو ؟؟؟
JaMsHiD-B
۱۸ آبان ۱۴۰۳سوپرا در برابر ماشینی مثل ایمپرزا و GTR هیچ حرفی برای گفتن نداره
Ehsan
۲۱ آبان ۱۴۰۳بخوای نخوای سوپرا یه افسانست و ۲jz ثابت شدست
قبول دارم هندلینگ خفنی نداره ولی میتونست تو این لیست باشه
اگه عدلانه بخوای حساب کنی ایمپرزا اصلا به این دو تا ربطی نداره قدرتش سدان بودن و…. ولی اسمش اومده
Galant.VR4(JDM)
۱۹ آبان ۱۴۰۳سوپرا که بی شک عالیه اما منظور از مقاله ماشین هایی که هویت ژاپن رو توی خودرو سازی تشکیل میدادن تویوتا سوپرا بخاطر تکنولوژی و آلیاژ انجین شناخته میشه اما توی جاده توسط gtr ایمپرزا و لنسر/گالانت هیچ حرفی برای گفتن نداشت
Ehsan
۲۱ آبان ۱۴۰۳واقعا همشون عالین ولی فک نمیکنم تو تشکیل دادن هویت سوپرا کم از اینا داشته باشه
من خودم فن سوپرا نیستم اگه حق انتخاب داشتم قطعا lfa بعدش گودزیلا و بعد سوپرا رو انتخاب میکردم
BlackWing
۱۸ آبان ۱۴۰۳هرچی اینا خوب درخشیدن برعکس نسل جدید NSX خوب از آب در نیومد و نتونست اون طوری که انتظار داشتن نظرات مجلات و خریدارها رو جلب کنه !
محمدرضا صیادی
۱۸ آبان ۱۴۰۳پراید بهتره
Siyavash
۱۸ آبان ۱۴۰۳تقابل.سامورایی.گودزیلا.اژدها..
🥇M🏆 Bavaria///👑
۱۸ آبان ۱۴۰۳مثلث مقدس 👑😍😍
واقعا هر 3 تا غوغان…
دوست ندارم چیزی و ازشون کم یا زیاد کنم اصلا، ولی اگه بخوام حرف دلم و بزنم باید بگم :
موتور معرکه بهمراه حس و حال لوکس مال lfa بود
هندلینگ بی نظیر و شتاب رعد آسا مال gtr
و خلوص بالای رانندگی بهمراه فروتنی مثال زدنی، مال سوبارو بود…
M power
۱۸ آبان ۱۴۰۳خداروشکر gtr از نزدیک دیدم و واقعن گودزیلاس
مهدی دهقان
۱۸ آبان ۱۴۰۳پس هوندا nsx کو
Siyavash
۱۹ آبان ۱۴۰۳گودزیلا..سامورایی..اژدها
Nismo
۱۹ آبان ۱۴۰۳جای Acura NSX خالی بود
محمد
۱۹ آبان ۱۴۰۳ایمپرزا گیربکس دنده دستی : لذت رانندگی
چه رینگای خوشگلی داره
مهردادکمال
۱۹ آبان ۱۴۰۳چه شباهتی با هم دارن که مقایسه شدن!!!
Mazda
۲۸ آبان ۱۴۰۳جای هوندا nsx توی لیست خالیه
درسته سوبارو خدای مسابقات رالی ولی خدایی یکم کم ربطه به سایرین
کلا به نظرم لنسر و nsx هم جا داشت حداقل ازشون یه یادی بشه🙏❤️