لکسوس

نام هر یک از مدل‌های لکسوس چه معنایی دارد؟

از CT یا UX، نام هیچ یک از خودروهای لکسوس بی‌دلیل انتخاب نشده است!

نام مدل‌های از آن جهت برای خودروسازان اهمیت دارد که در ابتدایی‌ترین شکل ممکن، هویت محصولشان را مشخص می‌کند؛ پس باید درکنار تمایز از سایر محصولات موجود در بازار خودرو، معنایی را نیز با خود به‌یدک بکشد. برخی خودروسازان از نام‌ها و عبارات برای نامگذاری محصولاتشان استفاده می‌کنند؛ مانند لامبورگینی سیان، پاگانی ویتوپیا، تویوتا پریوس و… . برخی خودروسازان دیگر نیز مانند لکسوس عبارات مشخصی را خلاصه کرده و با حروف خلاصه‌شده، نامی را برای خودروشان برمی‌گزینند.

لکسوس CT

لکسوس ct هیبریدی

CT نام هاچبک پنج در لکسوس محسوب می‌شود و مخفف «Creative Touring» است. به گفته سازنده، عبارت «خلاق» از آن جهت در نام این محصول به‌کارگرفته شده که پیشرانه آن هیبریدی بود؛ درحالی‌گه باقی رقبای هم‌کلاس این خودرو تمایل بالایی به استفاده از پیشرانه‌های دیزلی داشتند. عبارت تورینگ نیز به این افسانه که خودروهای هاچبک باید فضا بار و سرنشین را فدای ظاهر خود کنند، پایان می‌دهد.

لکسوس LS

پرچمدار محصولات این برند لوکس، LS، مخفف عبارت «Luxury Sedan» است که روی مدل ۱۹۸۹ این خودروساز قرار داشت. آن خودرو حاصل تلاش کار ۶۰ طراح، ۱۴۰۰ مهندس، ۲۳۰۰ تکنسین و بیش از ۲۰۰ نیروی کار پشیتیبان بود و بعدها به‌عنوان لوکس‌ترین و شاخص‌ترین مدل این خودروساز به زندگی ادامه داد.

لکسوس ES

لکسوس es 2022

لکسوس ES درکنار سدان بزرگ‌تر LS معرفی شده بود. ES مخفف عبارت «Executive Sedan» است و به‌عنوان محصولی بالارده و لوکس اما زیر سایه مدل پرچمدار LS روانه بازار می‌شود.

لکسوس GS

لکسوس GS نقره ای

لکسوس GS نیز عضو دیگر خانواده سدان‌های این برند ژاپنی محسوب می‌شود و مخفف عبارت «Grand Sedan» است. GS درحقیقت به‌عنوان سدان سایز متوسط این برند شناخته می‌شود.

لکسوس IS

برخلاف سایر سدان‌های این برند، IS مخفف عبارت «Intelligent Sports» محسوب می‌شود. مدل IS درحقیقت نمایش‌دهنده همان کیفیت و توانایی همیشگی لکسوس در کالبد یک پکیج کوچک‌تر و پویاتر است تا بتواند مخطبان جوان‌تر را به سوی خود حذب کند.

لکسوس LC/ LC C

LC یکی از زیباترین خودروهای برند لکسوس محسوب می‌شود و چندبار برنده جایزه طراحی «Eyeson» شده است. هدف خلق این محصول، ارائه کیفیت سدان LS در قالبی جذاب‌تر و زیباتر است. نام این مدل مخفف «Luxury coupe» محسوب می‌شود به گفته لکسوس برای «ارائه تجربه رانندگی هیجان‌انگیز و خاص به‌صورت دقیق مهندسی شده است». C دوم نام این مدل نیز اشاره به مدل‌های سقف‌باز یا «Convertible» دارد.

لکسوس LFA

نام LFA در ابتدا مخفف عبارت «Lexus Future Advance» بود و روی نسخه کانسپت این سوپرخودرو گداشته شده بود که بعدا وارد خط تولید شد. نام نسخه تولیدانبوه LFA هم مخفف عبارت «Lexus F-Sport Apex» است و اوج مهندسی بخش F-Sport این برند را نشان می‌دهد.

لکسوس LX

لکسوس LX 2022

پسوند X در محصولات لکسوس اشاره به مدل‌های شاسی‌بلند این خودروساز دارد؛ همان‌گونه که انتظار می‌رود، LX شاسی‌‌بلند لوکس ژاپنی‌ها محسوب می‌شود. از آنجا که LX به‌هیچ‌عنوان در کلاس کراس‌اوورها قرار نمی‌گیرد و یک شاسی‌بلند بزرگ بر پایه تویوتا لندکروزر به شمار می‌رود، برخی نام آن را مخفف «Luxury four wheel drive» می‌دانند.

لکسوس GX

لکسوس GX شاسی بلند

بنابر سبک نام‌گذاری این برند، GX مخفف عبارت «Grand Crossover» است و حرف X هم به کلاس خودرو اشاره دارد. GX همتای شاسی‌بلند سدان GS محسوب می‌شود و نقش میان‌رده شاسی‌بلندهای ژاپنی را بازی می‌کند.

لکسوس RX/ RX L

لکسوس RX جدید

«Radiant Crossover» شالوده نام RX را تشکیل می‌دهد و به‌عنوان خودروی آینده‌نگرانه این برند با آغاز قرن جاری میلادی روانه بازار شد. پسوند L هم به نسخه‌های هفت‌سرنشینه بزرگ‌تر آن اشاره دارد.

لکسوس NX

لکسوس NX سفید

نام NX مخفف «Nimble Crossover» است که و روی اندازه کوچک و ذات جمع‌وجور و سبک‌بال این خودرو اشاره دارد که آن را به خودرویی ایده‌آل برای استفاده درون‌شهری و مسافرت‌های کوتاه بدل می‌کند.

لکسوس UX

لکسوس UX شاسی بلند

UX کوچک‌ترین کراس‌اوور لکسوس محسوب می‌شود و نامش مخفف عبارت «Urban Crossover» است. هدف تولید این محصول از سوی سازنده، «بهره‌وری از طراحی آزاد و متناسب با رفت‌وآمدهای درون‌شهری و فضای مدرن» عنوان شده است.

لکسوس RC/ RC F

لکسوس کوپه RC

RC مخفف «Radical Coupe» است و برای به چالش‌کشیدن تصورات یک کوپه هیبریدی روانه بازار شد. پسوند F به مدل‌های بالارده‌تر این کوپه اشاره دارد که تحت مهندسی زیربرند F لکسوس تولید می‌شوند. این پسوند خود مخفف نام پیست مشهور ژاپن، فوجی اسپیدوِی، به شمار می‌رود؛ جایی که مدل RC F ساعت‌های زیادی را در آن مشغول بهبود بوده است.

لکسوس SC

لکسوس SC 2010

نام این مدل که در میانه سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۱۰ تولید می‌شد به عبارت «Sports Coupe» اشاره داشت و نقش کوپه لوکس و میان‌رده این برند را بازی می‌کرد اما سرانجام از خط تولید خارج شد.

لکسوس LY

قایق لوکس لکسوس

لکسوس پای خود را از تولید خودرو هم فراتر گذاشته و یک قایق تفریحی لوکس را تولید کرده است؛ همان‌گونه که انتظار می‌رود، نام LY مخفف دو عبارت ساده «Lexus Yatch» به‌معنای قایق لکسوس است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲۱ رای

علی صفرپور

نویسنده و مترجم سایت پدال٬ کارشناس مهندسی مکانیک

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. رامتین

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (3252 ديدگاه)

    بسیار عالی. امیدوارم یک فیس لیفت کامل روی تمام خودروها اعمال کنه لکسوس. از طرفی قوای محرکه هم تغییر و ارتقای کاملی بده. موتورها باید 20-40% توان بیشتری پیدا کنند و قبل از الکتریکی شدن، شاهد این تغییرات باشیم!

    موافقم 43
    مخالفم 6
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      به پسوند پیشوند تمام نام‌های این اسطوره‌ی ژاپنی یه سلطان هم اضافه کنید ، دیگه تکمیله تکمیله ❤👑.

      موافقم 40
      مخالفم 9
    2. علی

      ۱۱ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (839 ديدگاه)

      عاشق لکسوس هستم . برند لوکس و بی ادعا . از RX بیشتر از همه خوشم میاد

      موافقم 39
      مخالفم 4
    3. net

      ۱۱ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (3393 ديدگاه)

      جلوپنجره های جدید لکسوس که تا پایین سپر اومده خیلی بد هست .جلوپنجره های کوچک قدیمی لکسوس خوب بود مثل عکس جلوپنجره یکی مانده به اخر لکسوس sc

      موافقم 15
      مخالفم 19
  2. احمدرضا

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (749 ديدگاه)

    وای LFA
    خیلی دوسش دارم

    موافقم 52
    مخالفم 3
    1. RENAULT5

      ۱۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1113 ديدگاه)

      زبان طراحی لکسوس حقیقتا عالی است
      سگش می ارزد به تمام خودروسازی چین

      موافقم 27
      مخالفم 3
  3. Amin.aj

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (96 ديدگاه)

    مگه میشه از لکسوس ایراد گرفت اخه چینی های بنجل رو شست رفت با این پست

    موافقم 68
    مخالفم 3
    1. منصور

      ۱۱ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (13 ديدگاه)

      شک نکنید که در چند سال آینده ،چین
      در بازار خودرو جهان ،به مدارج بالا برسد!
      البته مطابق معمول آنچه نصیب ما می‌شود، همان بنجل است که گفتید !

      موافقم 9
      مخالفم 26
      1. Amin.aj

        ۱۱ دی ۱۴۰۱
        سوابق: (96 ديدگاه)

        یه جوری صحبت نکنید که بقیه برندهای معتبر نشستن نگاه می کنن که چین بزنه ازشون بالاتر هنوز که هنوزه تو لیست معتربرین مجله های خودرویی نمی بینمشون! چندساله گوشه من پره چین فلان جای صنعت رو می گیره

        موافقم 19
  4. زیزیگولو

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (6035 ديدگاه)

    عشق یا دلدادگی حسی هستش به معنی دوست داشتن یه کسی یا چیزی …….. و واسه من و کسایی مثل من که به دنیای خودرو علاقه مندن این حس در مورد ماشینا صدق میکنه و واسه من یکی برند لکسوس و از بین همه مدلای مختلف لکسوس، مدل RX واسه من یه چیز دیگست و خیلی دوسش دارم❤️❤️❤️👍👍👍

    موافقم 46
    مخالفم 5
  5. phonix

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1878 ديدگاه)

    خدای خلاقیت:)

    موافقم 41
    مخالفم 4
  6. Alan.r

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1133 ديدگاه)

    لکسوس تنهای برند آسیایی هست که می‌تونه واقعا با آلمانی های بالا رده مثل بنز و بی ام و و آئودی رقابت کنه (البته سایر ژاپنی ها هم عالی هستن ولی اکثر محصولاتشون اقتصادی اند)

    موافقم 42
    مخالفم 6
    1. phonix

      ۱۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      اکورا

      موافقم 13
  7. Scuderia Ferrari

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (4062 ديدگاه)

    پادشاه لوکس ساز ژاپنی ، بعدش اینفینیتی و آکورا
    ژاپنی ها در صنعت خودرو جایگاه خاص و ویژه ای دارن
    به شخصه عاشق تک تک برندهای ژاپنی هستم ❤❤

    موافقم 33
    مخالفم 3
  8. امیر حسین

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    سلام می‌دونم ربطی ندارد ولی من بین خرید تویوتا راوفور و نیسان ایکس تریل و هوندا CR-V و رنو کولیوس که همه موارد از مودل 2014تا 2016 و یه مورد هم هست تویوتا پرادو 2007یا 2008 لطفاً نظرتون رو بین این خودرو ها بگید چون برام مهمه لطفا منتشر کنید

    موافقم 15
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (10479 ديدگاه)

      بدونِ توضیح فقط میگم پرادو ۲۰۰۸ بی‌رنگ حتی اگر کارکردش هم بالا باشه !!!!!!

      موافقم 14
      مخالفم 4
    2. DoctoR

      ۱۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1037 ديدگاه)

      پرادو و ایکس ترین نداشتم ولی بین همه اینایی که گفتی رافور از همشون بهتر بود کولیوس بدتر

      موافقم 17
      مخالفم 1
    3. phonix

      ۱۰ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      ایکس تریل سواری نرم تر قیمت کمتر نسبت به رافور
      رافور خیلی الکی گرونه
      هوندا تو ایران لوازم نداره
      پررادو هم به درد شهر نمیخوره حقیقتا همون سه تا رو یکی شون رو دریاب البته بازار فروش تویوتا از نیسان بهتره ولی خوب هرچی گرفتی احتمالا نتونی دیگه بفرشی خودم ایکس تریل رو پیشنهاد میکنم

      موافقم 10
      مخالفم 3
    4. فرید

      ۱۱ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (135 ديدگاه)

      به نظرم راوفور انتخاب منطقی تریه

      موافقم 13
  9. Hamid3x

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (418 ديدگاه)

    طراحی ها بشدت تکامل یافته و با اصالت
    امکانات و راحتی و لذت رانندگی و کیفیت تو بهترین حالت(به گفته مجلات خودرویی و درایو تست ها)
    اسامی انتخابی شون هم در روح خودروهای لکسوس تنیده شده

    این تازه چیزیه که ما می‌بینیم و می شنویم
    نبوغ و توانایی مهندس ها و طراح های ژاپنی همیشه جزو بهترین ها بوده و خواهد بود
    مردمی با اصالت و صداقت و پشتکار فراوان که هیچ وقت مغرور نبودن و نخواهند شد مشخصه به بهترین ها میرسن

    ممنون پدال جان تو این بازار… چینی ها از لکسوس برامون گفتی

    یه مورد دیگه هم باید ذکر کنم دوستان هیچ وقت دنبال ارزون ترین نباشید چون با این کارهاتون شرکت هایی که محصولات با کیفیت و های اند طراحی میکنند بدلیل عدم استقبال مناسب ضعیف تر میشن و ممکنه حتی از مارکت حذف بشن

    نمیگم چینی ها هیچ وقت خوب نمیشن
    ولی مطمئن باشید یه چینی خوبم قیمتش کمتر از برندهای دیگه نخواهد شد اگه ارزون تره مطمئنا خیلی جاها از محصول کم کردن همونطور که تو قطعات الکترونیکی شون میبینیم به اعتراف خودشون با اینکه ارزون تر هستند ولی کاربرد های محدود تر و ضعیف تری دارند

    باید فرهنگ احترام به کیفیت و خلاقیت رو بیشتر داشته باشیم تا زندگی بهتری رو تجربه کنیم

    موافقم 13
  10. Reza Waffen SS

    ۱۰ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (5360 ديدگاه)

    جالب بود

    موافقم 13
    مخالفم 2
  11. Mf1

    ۱۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (243 ديدگاه)

    lfa فقط بقیشون خیلی معمولی هستن با اینکه میخوان نشون بدهن طراحی خاصی دارن البته نظر من اینجور شاید دیگران حس بهتری داشته باشن

    موافقم 2
    مخالفم 7
    1. phonix

      ۱۱ دی ۱۴۰۱
      سوابق: (1878 ديدگاه)

      کلارکسون خیلی قشنگ گفت : LFA انقدر خوب بوده که خود لکسوس هم نمیدونه چطور درستش کرده

  12. Royal Driver UK

    ۱۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1293 ديدگاه)

    خیلی جالب بود. آفرین به لکسوس. وقتی LC و LFA رو میبینی، دوتا اثر هنری جلو چشماته!

    موافقم 12
  13. احسان

    ۱۱ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (255 ديدگاه)

    به قول همسایه هامون که مثل آب خوردن میتونن بخرن و سوار بشن و لذتشو ببرن :

    ماشاالله
    تبارک الله

  14. Shayan

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (129 ديدگاه)

    بنظرم LFA و LX بهترین طراحی رو دارن.

  15. ❤BMW❤

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    فقط رخ es و lc

  16. ❤BMW❤

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    از LFA هم که دیگه نگم
    عالیه واقعا اون داشبورد چرم زیباش دیوونه ام کرده
    یه چیزی هم بگم ، موتور LFA کم‌حجم ترین موتور ۱۰ سیلندر تاریخ هست و حجمش از ۸ سیلندر های اون زمان هم کمتر بوده که باعث میشه دور گیری خیلی سریع و قدرتمندی داشته باشه

  17. ❤BMW❤

    ۱۲ دی ۱۴۰۱
    سوابق: (1248 ديدگاه)

    اینم بگم که لکسوس از برند هایی هست که هر کسی با هر سلیقه ای دوسش داره و فرقی براش نمی‌کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا