یکی از برجستهترین شاسی بلندهای لکسوس را میتوان RX 500h F Sport دانست که در ادامه به بررسی آن میپردازیم.
حرف F در محصولات لکسوس همانند یک ابر تیره به نظر میرسد. در واقع ژاپنیها قبلاً از این حرف برای تمایز مواردی همچون پیشرانه پرقدرت، صدای تولیدی گیراتر و ویژگیهای لوکس استفاده کردهاند؛ اما این روزها مشخص نیست که لکسوس از حرف F برای چه چیزی سود میبرد چراکه اوضاع دنیای خودرو تغییر یافته است. مثال بارز این موضوع را میتوان خودروی جدید IS 500 F Sport دانست. خودرویی که باید جانشین برجسته IS F باشد در عوض با انتظاراتی غیرمنتظره و نامی نه چندان جالب همراه شده است. با این تفاسیر لکسوس مجبور نیست به خبرنگاران و ترول های مجازی توضیح دهند که چرا خودروی یاد شده از نظر دینامیکی به پای بی ام و M3 نمیرسد. البته خود ما خودروی IS 500 F Sport را علیرغم کاستیهای موجود دوست داریم.
همین موضوع درباره شاسیبلند RX 500h F Sport نیز صدق میکند، خودرویی که اولین نسخه پرفورمنس از خانواده RX به شمار میرود (پکیجهای طراحی ظاهری F Sport قبلی را در نظر نگرفتیم). این خودرو میبایست با استفاده از حرف F قدرت زیاد و سیستم تعلیق اسپرت تری میداشت و ما احتمالاً آن را به خاطر هویت برجسته خود تحسین میکردیم اما اینگونه نیست و کراس اور لکسوس با بهبودهای حداقلی در بخش فنی معرفی شده است. اگرچه همین حرکت به ظاهر کوچک نیز تحسینبرانگیز است اما قطعاً کافی نخواهد بود.
بررسی خود را با قوای محرکه آغاز میکنیم. این نسخه RX به پیشرانه ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربو و دو واحد برقی مجهز است تا در مجموع ۳۶۶ اسب بخار قدرت و ۵۵۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند. خروجی این خودرو نسبت به دومین مدل پرقدرت خانواده RX حدود ۹۱ اسب بخار بیشتر است و از نظر قدرت و گشتاور در پلهای بالاتر از آکورا MDX تایپ S قرار میگیرد. البته قدرت RX 500h F Sport بیش از ۱۰۰ اسب بخار کمتر از IS با همین پسوند خواهد بود. همه میدانیم که درخواست از لکسوس برای نصب پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی در این شاسیبلند امری غیرمنطقی خواهد بود اما مدل به اصطلاح F پرفورمنس با پیشرانه ۴ سیلندری حس درستی ندارد چه رسد به اینکه هیبریدی هم باشد.
هرچند خودروی موردبحث را نباید کند دانست چراکه در ۵.۵ ثانیه از سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت میرسد و گشتاور آنی پیشرانههای برقی نیز شتاب گیری بسیار خوبی را فراهم میکنند. چنین عملکردی برای شاسیبلندی با وزن ۲۱۷۴ کیلوگرمی بسیار خوب خواهد بود. حداکثر گشتاور در دور ۲ هزار حاصل میشود و دو پیشرانه برقی هماهنگی بینقصی با پیشرانه بنزینی دارند و خبری از انتقال ناهنجار قدرت در مجموعه نیست. یکی از این پیشرانهها بین پیشرانه درونسوز و گیربکس نصب شده درحالیکه پیشرانه دوم نیز روی اکسل عقب جای دارد. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک هم بسیار نرم و روان عمل میکند.
اما حرف h در نام خودرو نیز به این معنی است که RX 500h هم سریع و هم کممصرف است. شاسیبلند لوکس ژاپنیها در سیکل شهری/بزرگراهی/ترکیبی به ترتیب ۸.۷/۸.۴/۸.۷ لیتر سوخت در صد کیلومتر مصرف میکند و پس از مدل هیبریدی استاندارد بهترین مصرف سوخت را بین تمامی نسخههای RX دارد؛ اما لکسوس RX 500h F Sport از نظر دینامیکی ما را به اندازهای که نشان F Sport شایستگی دارد متقاعد نکرد. این خودرو از همان معماری GA-K بکار رفته در محصولات خانواده تویوتا و لکسوس همچون کمری و NX استفاده کرده اما وزن زیاد و ساختار پیچیده باعث شده در پیچها عملکرد محتاطانهای داشته باشد.
فرمان خودرو حس کرختی و نرمی دارد و سیستم تعلیق نیز حتی در حالت اسپرت دامپرهای تطبیقی بیش از حد نرم حس میشود. این امر احتمالاً باب میل اکثر خریداران RX خواهد بود اما طرفداران سرسخت رانندگی هیجانانگیز از آن فاصله خواهند گرفت. لاستیکهای استاندارد گودیر ایگل تورینگ نیز چسبندگی کافی ندارند و زمانی که بخواهید واقعاً به پیچها حمله کنید احساس اعتمادبهنفس را به راننده القا نخواهند کرد. اما با این تفاسیر هنوز هم با یک لکسوس RX روبرو هستیم و به همین خاطر جدای از کمبودهای موجود در زمینه پرفورمنس، RX 500h F Sport هنوز هم شاسیبلندی عالی برای استفاده روزمره به شمار میرود. زمانی که حالت نرمال رانندگی را انتخاب کنید شتاب گیری مناسب خودرو با سیستم تعلیق و فرمان بسیار نرم همراه خواهد شد. در کابین هم صدای چندانی وجود ندارد و به ندرت صدای باد یا لاستیک از بیرون به گوش میرسد.
همانند دیگر محصولات لکسوس، کابین RX نیز فضای جذابی دارد. صندلیهای چرمی قرمز با بالشتکهای نرم و تریم آلکانترا و لوگوی F Sport در پشتسریها شما را در بر میگیرند و باعث میشوند این خودرو حس اسپرت بودن بیشتری داشته باشد. صندلیها به خوبی از بدن حمایت میکنند و به گرمکن و سردکن مجهز هستند. در روی پانل درها نیز آلکانترا به کار رفته و همهچیز در سطح کیفیتی خوبی قرار دارد. حتی تریم آلومینیوم روی دستهدنده نیز حس لوکس بودن را القا میکند. لکسوس RX 500h F Sport بهصورت استاندارد با نمایشگر کوچکتر ۹.۸ اینچی عرضه میشود اما با انتخاب پکیج سفارشی ۲۲۶۵ دلاری امکان انتخاب نمایشگر ۱۴ اینچی وجود خواهد داشت. سیستم اطلاعات سرگرمی این برند نیز کاربری راحت و آسانی دارد و در واقع نزدیکترین چیز به اینترفیس گوشیهای هوشمند در خودروهای تولیدی امروزی خواهد بود؛ اما باید به برخی مشکلات تکنولوژی خودرو هم اشاره کنیم.
بوقهای ممتد و آزار دهنده به همراه باگهای نرمافزاری در زمان رانندگی به معنی تغییر موقعیت نشستن هستند تا خودرو بتواند چهره راننده را تشخیص دهد. خبر خوب اینکه امکان خاموش کردن این هشدارها از طریق سیستم اطلاعات سرگرمی وجود دارد. گرانترین آپشن RX 500h F Sport نیز سیستم صوتی مارک لوینسون خواهد بود که ۲۲۶۵ دلار قیمت دارد و باعث اضافه شدن نمایشگر ۱۴ اینچی و سیستم ناوبری مبتنی بر فضای ابری میشود. از دیگر آپشن های خودرو میتوان چراغهای جلوی ۱۵۶۵ دلاری، صندلیهای عقب تهویه دار با قیمت ۱۲۳۰ دلار و سانروف پانورامیک ۵۰۰ دلاری را نام برد.
در مجموع باید گفت RX 500h F Sport خودروی گیجکنندهای است. شاسیبلند لکسوس عملکردی سریع و راحت دارد و دقیقاً همان چیزهای مورد انتظار از یک لکسوس را ارائه میکند؛ اما این خودرو نمیتواند تواناییهای برجستهتری مشابه IS 500 F Sport را به نمایش بگذارد. در حقیقت ما مطمئن نیستیم که خریدار ایده آل RX 500h چه کسی است. درصورتیکه به دنبال پرفورمنس بهتری باشید شاید بررسی خودروهایی همچون آئودی SQ7 و پورشه کاین S نیز توصیه شود.
مشخصات لکسوس RX 500h F Sport پرفورمنس ۲۰۲۴ | |
پیشرانه | ۴ سیلندر ۲.۴ لیتری توربوی هیبریدی |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) | ۳۶۶/۵۵۰ |
گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک |
صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت (ثانیه) | ۵.۹ |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) | ۲۱۰ |
وزن (کیلوگرم) | ۲۱۷۴ |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) | ۸.۷/۸.۴/۸.۷ |
قیمت پایه (دلار) | ۶۳,۸۰۰ |
قیمت مدل تست شده (دلار) | ۷۲,۵۹۵ |
بهنام
۱۸ اسفند ۱۴۰۲لکسوس آر ایکس عالیه. سه نسل آخری بسیار راحت ، بادوام و زیبا هستن .
NAVID۰۰۹۸
۱۹ اسفند ۱۴۰۲از این زجر میکشم که از چه نسل طلایی لکسوسهایی محروممان کردن😢!!!
مشکی این RX جدیدها از عقب اینقدر جذاب و پُفی طراحی شده که از دیدنش سیر نمیشید!
طراحی جلو بقل داخل همه و همه خداست ، کیفیتشم که دیگه گفتن نداره!!!
خدا به ما ایرانیا زیادی بدهکاره ، حالا کی بدهیشو میده اینو دیگه نمیدونم!!!
∆
۱۸ اسفند ۱۴۰۲موقع خوندن متن برام سوال بود چرا باید با یه کراس اور لوکس به پیچ ها «حمله» کرد ؟!
چرا باید همون توقعی که از bmw m3 میره رو از یه کراس اور لوکس داشت ؟
به آخر مقاله که رسیدم جوابشو پیدا کردم . تقصیر از لکسوس نیست . این «پورشه» ست که بازیو همیشه وارد سطح جدیدی میکنه . وقتی میای رو کراس اور لوکس موتور ۸ سیلندر میزاری و با تنظیم هندلینگ و تعلیق جادویی وارد بازار میشی ، رقبا رو مجبور به ارتقا محصولاتشون میکنی یا سهم بازارشونو میگیری .
تغییر را “یک نفر” ایجاد میکند اما “همه” ملزم به تبعیت هستند …
Arshia m3csl
۱۸ اسفند ۱۴۰۲یک rx اسپرت اومد چه عجب اما درحد x5m و sq7 و gle63 نیست rx500 هنوزم ولی بازم خوبه قدرتش و جای یک rx اسپرت خالی بود ولی میتونست تریم داخلیش رو اسپرت تر بسازه لکسوس درکل suv اسپرت خوبیه و قدرتش حس اسپرتی رو منتقل میکنه قیمتش هم عالیه
۱۸ اسفند ۱۴۰۲قیمت x5 و gle حدود ۱۲۰ – ۱۳۰ هزار دلاره و همینجوریش بدون سفارش آپشن ۲ برابر قیمت لکسوسه . نمیشه مقایسه کرد .
Taha Ayoobi
۱۸ اسفند ۱۴۰۲من نمیفهمم چرا هی تو متن RX رو با IS مقایسه میکنه
پیام
۱۸ اسفند ۱۴۰۲همه جلوش جلوپنجره هست! یکم دیگه ادامش میداش به در جلو هم می رسید
Galant.VR4(JDM)
۱۸ اسفند ۱۴۰۲نه اتفاقعا اونقدر هم جلوپنجره بزرگی نداره اصلا امضای طراحی لکسوس همینه مثل آئودی که همچین طراحی رو داره. از روی تعصب و صرفا برای شروع کلکل با بعضیا موضوع بهتری پیداکن و دنبال یه ایراد منطقی بگرد😂
پیام
۱۸ اسفند ۱۴۰۲به کل کل نیازی نیست! واقعا اکثر جلکپنجره های لکسوس زشت و بدجور هستن!
زیزیگولو
۱۸ اسفند ۱۴۰۲چجوری دلت میاد همچین حرفی بزنی؟
Gtc فقط ایتالیایی آلمانی انگلیسی شعبه ۲
۱۹ اسفند ۱۴۰۲نه لابد جسیس خیلی جلو پنجره کوچیکی داره
Galant.VR4(JDM)
۱۹ اسفند ۱۴۰۲نظرت محترم
parhamiof
۱۸ اسفند ۱۴۰۲ماشینای لکسوس خیلی خوبنا…. ولی بعضیاشون یه جوریه.
ماشین خوبیه ولی روح نداره انگار،فقط از نقطه a میبرتت به نقطه b.
البته منظورم lx,gx,is و…. نیست.
JaMsHiD
۱۷ فروردین ۱۴۰۳داداش اسم نصف ماشینای لکسوسو گفتی
net
۱۸ اسفند ۱۴۰۲چراغ عقبش نوار متصل داره و خطوط مشکی و سفید داخلش هست بد شده. در قسمت بالای درب باک بنزین که مثل کراس اورهای چینی زه سفید اطراف شیشه دربها قطع نشده و به صورت خط مشکی رفته به سمت شیشه عقب و به شیشه عقب چسبیده بد هست و تعجبه چرا چند سالی هست لکسوس در کراس اورهایش همچین کاری می کنه. چند سالی هست که لکسوس از این چراغ جلو در ماشیناش استفاده میکنه و جالب نیست این مدل طراحی چراغ جلو خوبه ولی زیرش مسطح نیست و در زیر نوک چراغ جلو فرو رفتگی داره بد هست اگر این فرورفتگی نداشت قشنگ میشد . پره رینگ خیلی جالب نیست و اگر رنگش خاکستری بود قشنگتر میشد. ماشین های جدید لکسوس جلوپنجره رو حذف کرده و جلو پنجره رو به داخل سپر اورده بد هست. زیر سپر عقب در سمت چپ و راست قسمت مربعی توری مشکی داره بد هست و تعجبه چرا همچین کاری کرده. دو اگزوز دایره ای خاکستری در سمت چپ و راست نداره. رنگ قرمز طراحی داخلی بد هست و فقط در طراحی داخلی همه ماشینها رنگ یکپارچه مشکی خوبه
H2
۱۸ اسفند ۱۴۰۲هر برندی شخصیت خاص خودشو داره
یه لکسوس سوار اولویتهاش با یه آلمانی سوار متفاوته
نباید اینا رو با هم مقایسه کرد.
یکی چیزی رو در لکسوس میبینه که در آلمانیها نمیبینه و برعکس آلمانی سوار هم اولویتهاشو در لکسوس نمیبینه
هرکسی باید بتونه ماشین مورد علاقهشو بخره
مقایسه هم باید حد و مرز داشته باشه. تا یه جایی مقایسه میتونه درست باشه و از یه جایی به بعد علایق و انتظارات فرد کاملا غالب میشه.
ar-ma-n
۱۸ اسفند ۱۴۰۲طراحی جلوش مثل همیشه در این حال مخوف و جذاب و همینطور جدید و خب قدیمی نمیشه جدا از این ک الان بهتر شده و خشن تر البته برای من که خسته از طراحی های چشم بادامی و …
تو این مدل و مدل ux خوب عمل کرده حتا gx ولی من نمیدونم چرا گیر دادا به چرا خطر یک دست خطی سوال برام شایدم دلیل داشت باش و مدل gx خیلی ضرر دید از این نظر جدا از داشبوردش که از یک نظر کم کاری از یک نظرم باید اینجوری باشه چون ماشین افرود مثل fj
کلا نقطه ضعفش نمای عقبش برعکس جلو و نمای داخل خوب کار کردن و خب هنوز مانیتور های داشبورد برا قابل قبول نیست زیادیش نه .
ولی هرچی این طراحی بیشتر جلو میره بهتر و جذابتر میشه
نمیدونم کجا بود خوندم میگفتن طراحی های لکسوس و چراغش هاش مثل یک سامورایی که با کاتانا ضربه میزنه
اگه درست یادم مونده باشه .
Galant.VR4(JDM)
۱۸ اسفند ۱۴۰۲چرا یه کراساوور باید پرفورمنس خوبی داشته باشه؟
پس سدان اسپرت و کوپه های اسپرت برای چی ساخته میشن؟
الان یه کراس اوور رو مقایسه میکنن با سری۳
هیچکس هم نیست یه جواب منطقی بده
ar-ma-n
۱۸ اسفند ۱۴۰۲اصلا مقایسه کلی هم اشتباه وزن یک کراس اوور هیچیم نداشته بازم بازم بیشتر و اصلا نباید با یک ماشین سدان تاز نمیگم اسپرت مقایسه بشه .
هر کلاس خودرو باید با هم کلاس خودش مقایسه بشه شما نمیتونی یک ماشین نسکار با فرمول یک مقایسه کنی یا یک ماشینی با موتورسیکلت. این مقایسه نیست اسمش آزمایش یا هرچیز دیگ باید ببین هدف از این کار چیه
حکایتش مثل مقایسه های که این روز زیاده و الکی یک مدل درون سوز با برقی میندازن اصلا جنبه اطلاعات و دانشی نداره
Galant.VR4(JDM)
۱۹ اسفند ۱۴۰۲دقیقا
اما دنبال هدفشون هم که میری به هیچ جوابی که منظقی باشه نمیرسی
sina
۱۸ اسفند ۱۴۰۲بهترین ماشین خانوادگی دنیا
Taha Ayoobi
۱۸ اسفند ۱۴۰۲جزو بهترین ها
۱۸ اسفند ۱۴۰۲نه اتفاقاً برای من یا خیلی های دیگه خودروهای خیلی بهتری دیگه هم هست
Siyavash
۱۸ اسفند ۱۴۰۲عالیه و به شدت جایه خالیش تویه کشور حس میشه..اصلا برایه بازار ایران و جاده هایه خراب و بنزین اشغال بهترین انتخاب ماشین هایه تویوتا و لکسس و نیسان و هوندا مزدا میتسوبیشی الینفنتی هستن به نظرم بخاطر کیفیت و استهلاکشون که عالی هستن….
مهدی
۱۸ اسفند ۱۴۰۲هیچ اعتقادی به وجود شاسی بلند یا کراس اوور اسپرت ندارم . کلا با ماهیت خودش تناقض داره
۱۹ اسفند ۱۴۰۲کامنتم رد شد ولی یه روز اینو تو ایران مونتاژ میکنیم
BMW
۱۹ اسفند ۱۴۰۲سامورایی👍