لکسوس اعلام کرده است که نسخهٔ تولیدی کراساوور الکتریکی RZ خود را در ۲۰ آوریل (۳۱ فروردین) رونمایی خواهد کرد اما حالا پیش از آن تاریخ، تیزری از این خودرو منتشر کرده که غربیلک فرمان یوغ آن را نشان میدهد. البته اگر نمیدانستیم لکسوس RZ بر اساس تویوتا bZ4X ساخته شده، به انتشار این تیزر در اوایل آوریل بسیار مشکوک میشدیم زیرا ارائهٔ چنین غربیلک فرمانی از یک خودروساز سنتی محافظهکار مثل لکسوس بسیار عجیب بوده و بیشتر به دروغ آوریل شباهت دارد.
اما این غربیلک واقعی است زیرا تویوتا هم برای bZ4X چنین غربیلکی را ارائه کرده است و بنابراین دیدن آن در لکسوس RZ چندان عجیب نخواهد بود. در تویوتا، این غربیلک در کنار سیستم فرمان با سیم و ضریب متغیر قرار گرفته است. به گفتهٔ سازندهٔ ژاپنی، این سیستم احساس فرمان را بهبود میبخشد و از انتقال لرزشهای جاده و لاستیکها به دستان راننده جلوگیری میکند. مورد دوم کاملاً بدیهی است زیرا هیچ ارتباط فیزیکی بین غربیلک فرمان و جاده وجود ندارد اما اینکه باعث بهبود احساس فرمان هم میشود را نمیتوان صد درصد پذیرفت.
لکسوس بهجز انتشار این تیزر و اعلام زمان رونمایی، اطلاعات بیشتری در مورد RZ منتشر نکرده است. بااینحال، ما از مشخصات تویوتا bZ4X که ارتباط نزدیکی با کراساوور الکتریکی لکسس دارد باخبر هستیم. این خودرو در نسخههای تک موتوره با ۲۰۱ اسب بخار قدرت و دو موتوره با ۲۱۴ اسب بخار قدرت ارائه میشود و ۱۹۲۰ کیلوگرم وزن دارد. نسخهٔ دو موتورهٔ چهارچرخ محرک bZ4X ظرف ۷.۷ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
البته این احتمال وجود دارد که لکسوس RZ قدرت بیشتر و پرفورمنس بهتری داشته باشد. کراساوور تویوتا اما به یک پکیج باطری ۷۱.۴ کیلووات ساعتی مجهز است که در نسخهٔ تک موتوره بردی در حدود ۵۰۰ کیلومتر و در نسخهٔ دو موتوره ۴۶۰ کیلومتر را فراهم میکند.
زیزیگولو
۱۹ فروردین ۱۴۰۱فرمون گرد بسته به تنظیم راننده واسه حرکت با دنده عقب یا جلو یا دور زدن تو کوچه و خیابون ۱.۵ دور میچرخه ولی این چطور؟ فقط ۹۰ درجه میچرخه یا مثل فرمونای گرد ۱.۵ دور میچرخه؟ و اگر میزان چرخش این نوع فرمون نهایتاً ۹۰ درجه باشه پس کار یه مقدار سخت میشه چون با یه فرمون تند و تیز مواجه هستیم که موقع حرکت میتونه خیلی خطر آفرین باشه یعنی فقط کافیه تو سرعتای بالا فقط یک سانتیمتر به اشتباه یا ناخاسته فرمونو چپ و راست کنیم که اونوقت ممکنه ماشین چپ کنه
کافر مقدس
۱۹ فروردین ۱۴۰۱یعنی واقعا فکر میکنی لکسوس نمیدونه موقع دنده عقب چقدر زاویه لازمه و این فرمون ها رو برای خوشگلی میذارن!!!
یعنی مریض ن کار رو سخت کنن برات . رائفی پور های دنیا خودرو !
از کجا پی بردی تند و تیز هست حالا؟ تو واقعیت که هنگام دور زدن ها راننده تسلط بهتری دارن
یه سرچ سخت بود یعنی . یعنی این ویدئو رو هم ندیدی که تسلا چجوری دنده عقب میره. این فرمون ها از نیروی الکترییکی بهره میبرند هنگام پیچیدن و یا دور گیری های بیشتر
https://www.youtube.com/watch?v=d15I5A7OXJU&ab_channel=ConsumerReports
زیزیگولو
۱۹ فروردین ۱۴۰۱تقریباً اکثراً همین دیدگاه من رو نسبت به این فرمونا دارن …. شما چطور؟ از روی عکس حدس زدید؟ یا نهایتاً تو فیلم دیدید؟ من ماشین با این نمونه فرمون دیدم و روندم و تست کردم که میگم و حدس زدم که شاید لکسوسم همچین مشکلی داشته باشه
Danial
۲۰ فروردین ۱۴۰۱داداش چرا ناراحت میشی حالا شما از شرکت آب و اجدادیتون نمیخواد دفاع کنی با همین تیپ فرمون که خیلی هم خوشگله دیدم که تسلا تونست خیلی کارای خفنی انجام بده اما ی سر یوتیوب بزن ببین ملت چقدر ازش بد میگن مخصوصاً زمان دنده عقب گرفتن.
نکته مهم:
قطعاً ماشینی که تو پیست قرار رکورد بزنه که دیگه دنده عقب نمیره ولی شما با ماشینی که سوار میشی هم باید دور بزنی هم دنده عقب بری همه چه مایکل شوماخر نیستن.
کافر مقدس
۱۹ فروردین ۱۴۰۱تسلا با همین فرمون نوربرینگ تایم زد اونم با ماشین سدان خانوداگی و اون تایم
https://www.youtube.com/watch?v=Ujp3q_aryRA&ab_channel=Tesla
حتی فرمون نیروی دست شما رو کنترل میکنه که بیش از حد یا کمتر فرمون ندید و خوده فرمون هم نیرو الکتریکی بوست میکنه مواقع نیاز
بعد اینجا میگن تسلا یه غلطی کرد لکسوس چرا :)
کیانوش
۱۹ فروردین ۱۴۰۱به نظرم میتونن فرمون های برقی با این شکل رو جوری تنظیم کرد که تو سرعت پایین و درجا احتیاجی به کامل چرخوندنش نباشه خصوصا اگر محور عقب هم فرمان پذیر باشه دیگه خیلی ادیت نمیکنه
محمد
۱۹ فروردین ۱۴۰۱واقعا نمیدونم چرا فکر میکنن چون یه کمپانى دیگه یه کارى رو انجام داده؛اون کار درسته و بقیه هم باید مثله اون عمل کنن.خیلى از این خوروسازا به تسلا ایراد میگرفتن که باعث شده به سرعت به سمت الکتریکى سازى محصولاتشون حرکت کنن خیلى از محصولات موتور احتراقیشون رو از رده خارج کنن ولى الان ۹۰ درصدشون تو محصولاتشون دارن از سبک طراحى مانیتور بزرگ روى کنسول وسط استفاده میکنن.الان هم که نوبت غربیک فرمون هست.مگه میخواى هواپیما هدایت کنى؟؟
اگه تسلا خوبه پس دیگه نباید ازش ایراد گرفت به خاطر سبک کاریش.اگه تسلا بده و باعث شده موتورهاى بنزینى یواش یواش فراموش بشن پس چرا انقدر الگو بردارى و کپى کارى از تسلا.امیدوارم این خبر در همون حد دروغ آوریل بمونه.
mos
۱۹ فروردین ۱۴۰۱کاری به خوب یا بد بودن این نوع فرمون ندارم اما چی باعث شد فکر کنی ایده فرمون یوک برای تسلا بوده و حالا شرکت هایی که دارن از ازش استفاده میکنن از تسلا کپی کردن؟
از ۵۰ سال پیش تا الان این ایده تو کانسپتها توسط شرکت های مختلف استفاده میشده، از جمله کانسپت های چندین سال پیش لکسس مثل LF-30 و LF-Z و…
یک بار برای همیشه فرمان یوک و فیلتر هپا و دستیگره در پاپ آپ اختراع تسلا نیستن از توهمات خودتون خارج بشید که هر وقت یه شرکتی اومد از اینها استفاده کرد نگید از تسلا کپی کرده.
Amir Machine
۱۹ فروردین ۱۴۰۱فرمون یوغ اختراع تسلا نیست اما اولین شرکتی که جرات کرد از این فرمون تو ماشینای تولیدی استفاده کنه تسلا بود
یه کانسپت که فقط برای نمایش تو یه نمایشگاه ساخته میشه با ماشینی تولیدی که قراره توسط هزاران نفر در کل جهان در شرایط مختلف مورداستفاده قرار بگیره زمین تا آسمون فرق داره
ماشینای برقی قبل از تسلا هم بودن اما اولین شرکتی که جرات کردن یه سدان لوکس گرون قیمت برقی تولید کنه تسلا بود
مانیتورهای لمسی قبل از تسلا هم بودن اما اولین شرکتی که جرات کرد تمام عملکردهای ماشین رو تو یه مانیتور بزرگ جا بده تسلا بود
و…
پس شما هم بهتره یکبار برای همیشه به جرات و جسارت تسلا احترام بذارید و تا حرف از نوآوریهای تسلا میشه سریع نگید این تو فلان کانسپت بوده اون تو بهمان کانسپت بوده
و در آخر یه سوال، چرا تا قبل از اینکه تسلا از فرمون یوغ تو مدل S و X استفاده کنه، هیچ خودروسازی به فکر استفاده از این فرمون تو ماشینای تولیدی نیفتاد؟!!
mos
۱۹ فروردین ۱۴۰۱کانسپت در اکثر مواقع نشون دهنده سبک طراحی و تکنولوژی اون شرکت در آینده ست و معمولا ماه ها زمان برای طراحیش گذاشته میشه صرفا یه چیز الکی برای نمایشگاه نیست.
وقتی یه شرکتی میاد تو کانسپتش از این نوع فرمون استفاده میکنه یعنی به فکر استفادش تو ماشین تولیدی هم هست.
این چیزی که الان میبینی نه تنها فرمونش بلکه کل طراحی داخلی و خارجیش از کانسپت های اخیر لکسس الهام گرفته شده و معلومه از سال ها قبل روش کار شده.
وقتی میگم ایده از تسلا نبوده یعنی همین تسلا فقط زودتر از بقیه این ایده رو تو ماشین تولیدی پیاده کرد.
تویوتا BZ4X هم که از فرمون یوک استفاده میکنه حدود ۲ ماه دیر از مدل S و X فیس لیفت رونمایی شد که این نشون میده تویوتا قبل از رونمایی تسلا از مدل S فیس لیفت به فکر استفاده از یوک تو ماشین تولیدی بوده. تو ۲ ماه که نمیشه کار طراحی و توسعه رو انجام داد.
تو کل تاریخ صنعت خودروسازی هم همیشه این اتفاق افتاده که یه شرکتی از ایده یا تکنولوژی جدیدی استفاده میکنه و اون یا تبدیل به استاندارد میشه یا به بقیه ماشینا راه پیدا میکنه چیز عجیبی نیست.
مثلا ایده استفاده از دوربین به جای آینه بغل مال لکسس بود و الان هم ES با آپشن دوربین به جای آینه عرضه میشه، سایبرتراک و رودستر هم که معلوم نیست کی تولید میشن از دوربین به جای آینه استفاده میکنن (حداقل تو ماکت های نمایشی) پس الان من باید بیام بگم تسلا کپی کرده؟!
ضمنا کسایی که به ساخته بقیه شرکت ها احترام نمیزارن تسلا فنا هستن که نمونش رو داریم تو چند تا کامنت پایین تر و همینطور بقیه پست ها میبینیم پس این حرفا رو باید به اونا بزنی نه من
Amir Machine
۱۹ فروردین ۱۴۰۱همه ویژگیهایی که تو کانسپتها ارائه میشن لزوما به مدلای تولیدی منتقل نمیشن و خیلیاشون جنبه نمایش تکنولوژی دارن
نکته بعدی اینکه درهرصورت آغازگر استفاده از فرمون یوغ تو ماشینای تولیدی تسلا بود، این شرکت بود که جرات کرد اولین بار این ایده رو ارائه بده و بازخورد مردم رو ببینه، حالا اینکه تویوتا یا هر شرکت دیگهای برنامهای برای این کار داشتن یا نه بحثش جداس، همیشه اولینها تو ذهن میمونن و اهمیت دارن
در کل نه من از تسلا خوشم میاد و نه هیچ علاقهای به محصولاتش دارم، اما این همه هجمه منفی علیه تسلا تو این سایت اصلا طبیعی نیست، البته شاید دلیلش فنهای متعصب خود تسلا باشن ولی بازم دلیل این همه کوبیدن شرکتی که با کمترین سابقه به اینجا رسیده رو نمیفهمم، تسلا و ایلان ماسک چه خوب و چه بدن باشن، هرگز نمیشه تاثیر بزرگی که رو صنعت خودرو گذاشتن رو انکار کرد
Mad.z.Max
۱۹ فروردین ۱۴۰۱تسلا پیشروی صنعت خودروی الکتریکیه و الگوی بقیه هست. بقیه مجبورن ازش تقلید کنن بلکه از گردونه رقابت حذف نشن.
تا قبل از این تقلیدهایی که از تسلا میشد رو با بهونه های مختلف رد میکردن، ولی این فرمون به وضوح کپی از تسلا هست :)
محمد
۱۹ فروردین ۱۴۰۱به نظر من در خودرو ها به دلیل اینکه در مواقعی مثل دور زدن در تقاطع ها یا دور زدن درجا که یک دور یا بیشتر چرخش کامل فرمون انجام میشه بهتره که دایره فرمون کامل باشه که موقع پیچوندن های سریع اشتباهی پیش نیاد و در مواقع رانندگی طولانی مدت خیلی از راننده ها عادت دارن قسمت بالای فرمون رو تکیه گاه دستشون قرار میدن. قطعا این نوع طراحی به دلیل مشابهت به فرمون بعضی از هواپیماها و خودروهای فرمول یک جذاب خودشو داره ولی زیاد کاربردی نیست. البته این نظر شخصی منه و نظر دوستان ممکنه متفاوت باشه.
NAVID۰۰۹۸
۱۹ فروردین ۱۴۰۱نظر شخصی شما محترم اما بیپایه و اصول هست ، چرا ؟!!
چون شما درک درستی از سواری گرفتن خودروهای جدید ندارید و نگاهتون خواسته یا ناخواسته به همین لگنهایی هست که دور و برمان در ایران میبینید !
به جرئت میگم که ۹۰٪ کامنتها را که میخونم بیشتر ناامید میشم از بیسوادی اکثریت کاربرانی که خودشان هم مقصرش نیستند چون از خودرو نهایت سوار ایرانی چینی کرهای شدهاند و بقیه هم پشت ویترین نمایشگاهها دیدند که بالاترین مُدلشان زیر سال ۲۰۱۸ هست و تازه آن هم با محدودیت حجم موتور و قیمت !!!!!
ناراحت نشید ولی آیا حقیقت غیر از این هست !
AMIR / ARMI
۱۹ فروردین ۱۴۰۱😂😂😂
کافر مقدس
۱۹ فروردین ۱۴۰۱به این نتیجه رسیدم تو پدال هیچی از این فرمون ها نمیدونن :) حال کنید با همون کلیپ های درگ ولش کن اصن
به الهام در دنیای غرب اینجا میگن کپی کاری :)
شهاب
۱۹ فروردین ۱۴۰۱به همین راحتی همه مخاطبان پدال رو به ندونستن متهم کردی !! حالا مثلاً خودت خیلی میدونی جناب علامه !!
کافر مقدس
۱۹ فروردین ۱۴۰۱از سئوالات ابتدایی شون معلومه دیگه فکر میکنی یکسری برای چی کامنت خنده گذاشتن:)
به نظرم برو با اکانت اصلی ت بیا اینجوری نمیشه که :D
میدونی خیلی باید خبر نداشته باشی چی هست تا بیای بگی اینجوری خیلی راحت چپ میکنیم این نتیجه هم گرفته برای خودش
یعنی هزار نفر آدم تو تسلا و لکسوس نفهمیدن اینجا با خبرن گویا
کامیونیتی ماشین ایران هم علم خاصی نداره دیگه عجیبه مگه یه عمر با ایرانی و چینی سر و کله زدن با استاندارد همون ماشین ها در مورد ماشین های امروزی نظر میدن که تهش میشه کاریکاتور
سرچ هم براشون سخته اخه . سرچ کنه کسی نمیاد بگه اینجوری سریع چپ میکنیم که
شهاب
۱۹ فروردین ۱۴۰۱ببین همیشه اونهایی که واقعا حالیشون هست سر به زیر هستن و هیچ ادعایی نمیکنن مگر اینکه از اونها بخوای که کمک کنن یا توضیح بدن اما همیشه کسایی که هیچی حالیشون نیست زیاد گرد و خاک میکنن و زیادی منم ، منم میکنن در حالی که در واقعیت هیچی حالیشون نیست و فقط یک مشت ادعاهای پوچ و تو خالی دارن
شهاب
۱۹ فروردین ۱۴۰۱خودت هم داری جواب خودت رو میدی چون همه اطلاعاتت از سرچ زدن داخل گوگل و دیدن عکس او ماشین خوشکلها هست ! و فقط یک عکس باز حرفه ای هستی تا ماشین باز حرفه ای ! عزیز دل برادر سرچ زدن در گوگل و کپی کردن اطلاعات بعضا غلط ویکی پدیا که هنر نیست ! باید دید خودت عملا چه چیزهایی رو تجربه کردی ! بیا برو همان پرایدت رو سوار شو برای اینکه اینها لقمه بزرگتر از دهان تو هست !
AMIR / ARMI
۱۹ فروردین ۱۴۰۱چرا یه ماشین ۲۰۰ اسب بخاری که سیستم کروز کنترل به زور داره باید فرمون U شکل داشته باشه
خریداران مسن لکسوس مثل مشتری های تکنولوژی فن تسلا نیستن چرا واقعا ؟
NAVID۰۰۹۸
۱۹ فروردین ۱۴۰۱چون طرفداران لکسوس خجالت میکشند خودروهای مورد علاقشون را با خودروهای چیپ و زشت تسلا مقایسه کنند !
همین که اوج بیکیفیتی هستید ، خودش گویایِ بیسخنیست !
Mad.z.Max
۱۹ فروردین ۱۴۰۱حالا یه تقلیدی از رو تسلا کردن دیگه، ناراحتی نداره..
حسین
۱۹ فروردین ۱۴۰۱تکنولوژی؟ اسم ببر بگو کدوم تکنولوژی تسلا. هر چی داره همش از دو سه دهه قبل بوده. بهتره بگی مشتری های کپی فن تسلا
حسین
۱۹ فروردین ۱۴۰۱تنها تکنولوژی تسلا و برخی خودروسازهای رو به زوال آمریکایی دزدیدن کانسپت شرکت های بزرگ صنعت خودرو هست
"TruvaPts"47
۱۹ فروردین ۱۴۰۱Amir امیر جان *** تا الان این فرمون اخ بود پیف بود چون فقط تسلا فرمون یوک داشت اما حالا که یه ژاپنی *** اومده ازش تقلید کرده همشون از دم میگن عالیه خوبه پیشرفته هس کی گفته کپی از تسلاس کی گفته اخه یادشون نیس همین ژاپنی فنا چقد بد و بیراه به تسلا و ماسک گفتن بخاطر استفاده از فرمان یوک اوج دوگانگی جماعت همیشه عقب مانده ایرانی و همیشه مدعی و طلبکار از بقیه جهان
meysam
۱۹ فروردین ۱۴۰۱عادت کردن بهش زمان میبره
ولی فکر کنم حس جالبی باشه
ارین صاحب جمعی
۱۹ فروردین ۱۴۰۱چقدر زشته این مدل فرمون
Jdm باز
۱۹ فروردین ۱۴۰۱بنظرم اگه فرمان کامل و گرد باشه، رانندگی باهاش راحت تر هست و ایمنی بیشتری داره
مثلا فک کن تو جاده داری با سرعت میری یهو به ماشین که راننندش خوابه داره شاخ به شاخ میاد سمتت، طبق عادتت به فرمون های سنتی، میخوای بالای فرمونو بگیری یکم بچرخونی که ماشین بره اونورتر ، که میبینی خالی هست بالای فرمون!!!
اصن فرمون های امروزی چه مشکلی دارن که میخوان از فرمان یوغ بجای اونا استفاده کنن؟
heshmat021
۱۹ فروردین ۱۴۰۱تسلا شده اپل دنیای خودرو، ساختار شکنی میکنه، خوب یا بد بقیه دنبال روش میشن
datsun
۱۹ فروردین ۱۴۰۱فرمان یوغی شکل مگه ابداع تسلا س که بقیه دنبال رو تسلان
Amir Machine
۱۹ فروردین ۱۴۰۱ابداع تسلا نیست اما چرا تا قبل از تسلا هیچ شرکتی جرات نکرد تو مدلای تولیدی از این فرمون استفاده کنه؟!!
تا تسلا این کارو کرد سریع بقیه هم به این فکر افتادن!!! از BMW گرفته تا تویوتا و لکسس!!!
Mad.z.Max
۱۹ فروردین ۱۴۰۱تا قبل از تسلا هیچ کمپانی جرات تولید انبوهش رو نداشته :)
فرشاد
۱۹ فروردین ۱۴۰۱صرفا به خاطر اینکه جلو و داشبورد راحتر دیده بشه استفاده از این نوع فرمان به نظر من درست نیست . نمیدونم صرفا جنبه بازرگانی و تبلیغی داره یا میخان مردم رو برای خودروی بدون راننده آماده کنن ؟!
Amoo HamiD
۱۹ فروردین ۱۴۰۱نه بخاطر تسلا و نه بخاطر لکسوس …
به شخصه با همچین فرمان هایی حال نمیکنم …
شما غربیلک فرمان EQS یا حتی مرسدس های رده پایین تر رو با یه ماشینی مثل تسلا مدل اس پلد مقایسه کن …
اون موقع متوجه میشی …
نمیدونم این کار لکسوس چرا انجام شده اما بنده از این نوع فرمان ها خوشم نمیاد …
فکر نمیکنم به کسی هم ارتباط داشته باشه و کسی هم غلط میکنه کسی که این نظر رو میده به نادانی و نفهمی متهم کنه!
Khosrow
۱۹ فروردین ۱۴۰۱سلطان کپی پیست از مرسدس ..
Mad.z.Max
۱۹ فروردین ۱۴۰۱ینی تسلا هرکاری کنه حتی لکسوس هم مجبور به کپی زدن از روش میشه.
تا قبل از تسلا هیچ خودروسازی همچین طرحی رو تولید انبوه نکرده بود (با اینکه خودم زیاد باش حال نمیکنم) ولی تا تسلا رفت سراغش، بقیه مجبور به تقلید شدن طبق معمول :)