لکسوس RZS، یکی از جدیدترین خودروهای لکسوس است که برخی ویژگیهای جدید و جالبی در آن وجود دارد.
لکسوس با معرفی یک فرمان جدید که برای خودروهای الکتریکی مناسب است، یک گام رو به جلو برای رسیدن به خودروهایی با سطح صوت و لرزش کمتر و کارایی بیشتر برداشته است. ما به بررسی یکی از این ویژگیها، یعنی سیستم Yoke و Steer-by-Wire خواهیم پرداخت. اما قبل از آن، باید گفت که این سیستمها، برخلاف چیزی که لکسوس میگوید، برای رفع مشکلات موجود نیستند و درواقع، مشکلاتی بیشتر را به دنبال دارند.
یکی از اصلیترین ویژگیهای لکسوس RZS، سیستم فرمان یوغ است که درواقع، فرم جدیدی از فرم سنتی فرمان خودرو است. بهجای فرمان دایرهای، این خودرو با یک یوغ بسیار بزرگ و عجیب جایگزین شده است. بااینحال، سیستم Steer-by-Wire، برای کنترل حرکت خودرو، بهجای استفاده از سامانههای معمولی، از یک سیستم الکترونیکی استفاده میکند.
تکنولوژی “Steer-by-Wire” به جای استفاده از مکانیسمهای فیزیکی برای انتقال نیروی فرمان، از سیستمهای الکترونیکی و برقی استفاده میکند. این سیستم اجازه میدهد تا خودرو با فرمانی کاملاً نوآورانه کنترل و بدون تاثیر صدا و لرزش از سواری لذت برده شود.
متاسفانه در عمل، این سیستمها بهخوبی کار نمیکنند. یوغ ، ازآنجاییکه نهتنها در حالت طبیعی، بلکه در حالت فورس ماژور هم، دستان راننده را در معرض خطر میگذارد، کارایی مناسبی ندارد. همچنین، Steer-by-Wire، به دلیل تأخیری که در برقراری ارتباط با خودرو وجود دارد، احساس بیعیبی از کنترل خودرو را کاهش میدهد.
با این سیستم، فرمان سنتی با یک دسته فلزی جایگزین شده است و بهجای آن، یک دسته به شکل “یوغ” به کنسول میانی وصل شده است که با کمی تمرین، قابل استفاده است.
راننده با استفاده از این سیستم، احساس میکند که در حال راندن یک هواپیما است. باوجود تکنولوژی پیشرفته، عملکرد فرمان همچنان دقیق و واکنشگراست. البته به دلیل نداشتن دور فرمان سنتی در ابتدا کار سخت به نظر میرسد، اما با گذر زمان و تجربه، کاربر احساس میکند که سیستم بسیار کارآمد و آسان است.
درنهایت، این سیستم راهحلی برای مشکلی نیست، بلکه یک ابزار جدید است که باعث میشود رانندگی در سطحی جدیدی از تکنولوژی و تجربه قرار گیرد. در مورد این سیستم، یا عاشق آن میشوید، یا آن را نمیپسندید، اما اگر به دنبال تجربهای جدید هستید، میتوانید این خودرو را امتحان کنید.
در نهایت، میتوان گفت که هرچند سیستم Yoke و Steer-by-Wire در لکسوس RZ ایده جالبی است، اما همچنان باید منتظر پیشرفت بیشتر در این فناوری باشیم.
مازیار
۲۵ اسفند ۱۴۰۱((لکسوس با معرفی یک فرمان جدید که برای خودروهای الکتریکی مناسب است))
چطور به این نتیجه رسیدن که مناسب است؟
اصلا چه ارتباطی بین خودروی الکتریکی و فرمان یوغ است؟
NAVID۰۰۹۸
۲۵ اسفند ۱۴۰۱به جانِ خودم اگر بدترین فُرم فرمان دنیا هم باشد و واردات باز بود ، ایرانیها برای داشتن این فرمان در لکسوسشون سَر و دست میشکناندند !
محمد
۲۶ اسفند ۱۴۰۱باز هم ریپلای بی مورد کامنت اول و سرودن شعر
TESLA
۲۵ اسفند ۱۴۰۱اون صفحه نمایش بزرگ ، فرمان یوغ و …. همه رو از تسلا اسکی رفته
F
۲۵ اسفند ۱۴۰۱داداش ، تسلا هم اینکه ماشینش چهار تا چرخ و ترمز و موتور و چهارتا در داشته باشه و دوتا صندلی جلوش باشه و یک پدال گاز و یک پدال ترمز و چهارتا پنجره و شیشه جلو و شیشه عقب و کاپوت و سپر و صندوق عقب و رینگ و داشبرد و فرمون گرد رو از بقیه خودرو سازی ها اسکی رفته چون تسلا ده پونزده ساله اومده و فقط و فقط تنها راه استفاده از این موارد در ماشینش از طریق کپی کردن و اسکی کردن حاصل میشه ، عجیبه واقعا چطوری هوادار تسلایی، همه چیزاشو از بقیه ماشینا اسکی رفته، راستی، ایلان ماسک المپیک برفی حتما شرکت کنه چون خوب اسکی میره از ماشینا ،
وای چقدر حال بهم زدنه اینجوری بی منطق حرف زدن.
آقای تسلا خسته نمیشی هرروز کارت اینه؟😂
وای خدا دلم پاره شد از خنده.
تویوتای اسکی رو، کی به تو اجازه داد از تسلا اسکی بری، مگه نمیدونی اون تسلای بدبخت تک تک محصولاش اسکی هست، اوخی تویوتای بیچاره به اسکی از تسلا روی آورده.
TESLA
۲۵ اسفند ۱۴۰۱از وقتی تسلا اومد : مانیتور بزرگ مد شد ، سیستم های خودران تو بورس افتاد ، بقیه خودروسازان از ترس تحقیر پرفورمنس محصولاتشون رو تقویت کردن ( و میکنند) و از همه مهم تر تسلا کبیر خودرو برقی رو از نو تعریف کرد ، اون چرخ و در و چراغ که میگی اساس اصلی ماشین هستن مثل پایه های ساختون هستن ولی اینکه خود ساختمون رو چطور و چه شکلی بسازی مهمه 😎😎🇺🇸🇺🇸🇺🇸💪💪⚡️⚡️
DRS
۲۵ اسفند ۱۴۰۱آره دقیقا . منم میخاستم همینو بگم . خیلی دقیق گفتی . اصلا همین که ماشین ۴ تا چرخ داره ، چراغ جلو و عقب داره ، صندلی داره و اینا ، قشنگ معلومه همه شو کپی کرده . واقعا که خیلی متقلبن .
MehdiTurbo
۲۵ اسفند ۱۴۰۱حالا این خدا را شکر اون صفحه نمایش بزرگ مضخرف تسلا را نداره
اتفاقا این دو تا دو تا چیز مضخرف و مسخره ای بود که تسلا باب کرد دنیای خودرو سازی یه دنیای بی روح مضخرفی کرد
چیزی نیست که باعث افتخار باشه برعکس از این بابت کسایی که عشق خودرو اند از تسلا متنفرند
تسلا گند زد به دنیای خودرو همین مانیتور و الکتریکی شدنی که باب کرد و این فرمون مسخره
TML BN
۲۶ اسفند ۱۴۰۱تسلا کل و هم اسکیه حتی اسمش بعد با اون کیفیت های ناجورش
انقدر طرفداری تسلا رو نکنید
دارم یک ساعت به تسلا کبیر که کلا ۶ تا مدل داره و ۱۰ ساله افتاده رو بورس میخندم
پس اگه اون کبیر مرسدس چیه؟؟؟
JaMsHiD
۲۹ اسفند ۱۴۰۱عزیزم تسلا کبیر باشه ، بنز و تویوتا و شورلت و فراری خداوندگار عالم هستن
مرتضی مقدم
۲۵ اسفند ۱۴۰۱مثل اینکه تایر ها رو بجای فرم گرد، هشت گوش کنن تا خاص باشه.تو همین فیلم راننده نمیتونه موقع پیچوندن جای دستاشو بخوبی عوض کنه
محمد
۲۵ اسفند ۱۴۰۱کاشکی خودروساز هوایی که این فرمان رو استفاده میکنند آپشن فرمان معمولی هم براشون قابل سفارش باشه ، شما با فرمان هواپیما از تو پارکینگ یا کوچه شش متری رد نمیشید
Killer
۲۵ اسفند ۱۴۰۱این چه سمیه!!
جالبیش اینه این حرکت مسخره رو ربط داده به نکته مثبت برای الکتریکی ها
Amir
۲۵ اسفند ۱۴۰۱این فرمون رو نمیشه در حالت ده و ده دقیقه گرفت یا نمیشه راحت دور زد
بعد از اون طرفم دیدن پشت امپر با هد اپ ویا بالاتر ساختن پشت امپر مثل پژو های جدید منطقی تر از عجیب غریب کردن فرمونه
البرز
۲۵ اسفند ۱۴۰۱اصلا جالب نیست بهتره بگم افتضاح
Arshia m3csl
۲۵ اسفند ۱۴۰۱تو این فرمون کنترل سخته واقعا چون بالا سری نداره هر لحظه میتونه فرمون از دست در بره فرمون یوغ غیر استاندارد ترین و غیر ارگونومیک ترین چیزیه که دیدم و اگه بخواد ادم یک شیشه رو بده پایین یا بالا یک لحظه فرمون از دست ادم در میره خیلی چیز مزخرفیه
elonlion
۲۵ اسفند ۱۴۰۱دوازده عدد دکمه یک عدد دکمه اسکرول دو عدد هم نمیدونم اسم این چی میشه گذاشت
این با اختلاف بد شکل ترین فرمانی هست که من دیدم تا الان
جالبه این فرمان برای یه ماشینی هست که فقط دویست خورده ای اسب بخار قدرت داره و اصلا اسپرت هم نیست تو متن خیلی تلاش شده هیچ اسمی از تسلا نیاد این خیلی خوب بود 😁 تنها چیزی که لکسوس تونسته از تسلا یاد بگیره همین فرمون بوده وسلام
SEPEHR
۲۵ اسفند ۱۴۰۱چه ربطی به اسپورت بودن داره اقای امیر آرمی
حالا که نظرت و گفتی اینم بخون 😀
Having had the opportunity to drive a number of Tesla Model S – both Plaid and Long Range versions – that have a steering yoke instead of a wheel, I entered the driving comparison event with more than just a little skepticism. After driving over 500 miles behind the controls of three different yoked Teslas, my takeaway was that, at best, the yoke was as good as a traditional steering wheel but certainly not better.
Quite honestly, after spending some time with it, I felt like saying, “OMG, this is so much better than the Tesla yoke.”
همچنین این
Why Is Tesla’s Yoke A “Safety Risk” But Lexus’ Yoke “Kinda Wonderful?”
https://www.google.com/amp/s/cleantechnica.com/2022/05/08/why-is-teslas-yoke-a-safety-risk-but-lexus-yoke-kinda-wonderful/amp/
sina
۲۵ اسفند ۱۴۰۱نه نیستم اینو
زیزیگولو
۲۵ اسفند ۱۴۰۱یادمه وقتی تسلا مدل S رونمایی شد خیلیا به تمسخر فرمون عجیبو غریب و یوغ مانند این ماشینو مسخره
میکردن
بهزاد
۲۵ اسفند ۱۴۰۱از اون مدهای صنعت خودرو ست که مد نمیشه و فرمان گرد بهترینه.
این نوع فرمان زیباست اما فکر نمیکنم درصد بالایی از خریداران بتونن تحملش کنن.
MAJking2
۲۵ اسفند ۱۴۰۱با کمال احترام ولی زیبا هم نیست
مازیار
۲۵ اسفند ۱۴۰۱در حین رانندگی وقتی دنده عوض می کنید یا فرمون رو می چرخونید به محلی که دست بهش می برید نگاه نمی کنید
بطور غریزی و از سر تکرار بیش از حد، دست دنده یا نقطه مناسب فرمون رو پیدا می کنه اما در فرمون یوغ این قاعده بهم می ریزه و عادت کردن بهش زمان می بره و اصلا چه کاریه؟😆
net
۲۵ اسفند ۱۴۰۱فرمان مربعی بد هست
مشتاقی
۲۵ اسفند ۱۴۰۱هم طراحی فرمون و هم طراحی کابین زشت و ناکارامد است.
تویوتا اصلا از عهده برقی برنمیاد
خداحافظ تویوتا
فرزاد
۲۶ اسفند ۱۴۰۱باز هم شجاعت این تغییر داشته حالا چه زشت چه زیبا .
JaMsHiD
۲۹ اسفند ۱۴۰۱چرا قیمه هارو میریزین تو ماستا؟
الان دقیقا این فرمون بوئینگ چه ربطی به برقی داشت؟