لکسوس در طول دوران نهچندان طولانی فعالیت خود، نوآوریهای زیادی را ارائه کرده است که آیندهٔ مهندسی خودرو را تحت تأثیر قرار دادند.
لکسوس با تولید تعدادی از بهترین خودروهای لوکس جهان طی سه دههٔ گذشته، به یکی از برندهای لوکس اصلی بازار در سراسر جهان تبدیل شده است. این شرکت که با LS400 در سال ۱۹۸۹ کار خود را آغاز کرد، بخش بزرگی از بازار رقبای قدیمی و سرشناس را تصاحب و استاندارد جدیدی برای کیفیت و قابلیت اطمینان برای خودروهای لوکس تعیین کرد. لکسوس قصد داشت بهترین برندهای لوکس اروپایی را در بازی خودشان مغلوب کند و بدین منظور، در طول سالها، نوآوریهای پیشرفتهای را قبل هر شرکت دیگری معرفی کرد. ازاینرو، قصد داریم در ادامه ۱۰ نمونه از بهترین نوآوریهای این برند لوکس ژاپنی را بررسی کنیم که آیندهٔ مهندسی خودرو را تحت تأثیر قرار دادند.
۱-چراغهای جلوی تطبیقی سال ۲۰۰۳
سیستم چراغهای جلوی تطبیقی لکسوس که در سال ۲۰۰۳ در مدل RX330 معرفی شد، نوآوری مهمی بود که ایمنی رانندگی در شب را افزایش داد. این سیستم بهطور خودکار جهت چراغهای جلو را بر اساس سرعت خودرو و زاویهٔ فرمان تنظیم میکند و روشنایی بهتری را در پیچها و چهارراهها فراهم میکند. چراغ جلوی سمت چپ میتواند تا ۱۵ درجه و چراغ سمت راست تا ۵ درجه تغییر جهت دهد. هرچند این تکنولوژی قبلاً در خودروهای دیگری استفاده شده بود اما لکسوس اولین خودروساز لوکسی بود که چراغهای تطبیقی را به بازار ایالاتمتحده آورد. البته سدان ناکام تاکر تورپدو نسخهٔ ابتدایی همین سیستم را در دههٔ ۴۰ با چراغی که در وسط دماغه نصب شده بود ارائه کرد.
۲-اولین کراساوور لوکس سال ۱۹۹۸
لکسوس با معرفی RX300 در سال ۱۹۹۸ که بهعنوان آغازگر کراساوورهای لوکس شناخته میشود، بازار خودروهای لوکس را متحول کرد. این اولین شاسیبلند لوکس بازار با ساختار یکپارچه بود و خریداران بلافاصله به سمت آن جذب شدند. هرچند بامو X5 که یک سال بعد عرضه شد، حال و هوای اسپرتی را به شاسیبلندها تزریق کرد اما RX رویکرد بسیار آرامتری به تجمل داشت. این کراساوور خلاقانه با فروش ۴۲ هزار دستگاه در سال اول، بسیار محبوب شد و تقلیدهای بیشماری را از سوی دیگر خودروسازان به دنبال داشت.
۳-آینههای جانبی دیجیتالی سال ۲۰۱۸
در سال ۲۰۱۸ لکسوس با معرفی آینههای جانبی دیجیتالی روی یک خودروی تولید انبوه، بار دیگر مرزهای نوآوری را جابجا کرد. سدان ES اولین خودرویی بود که از این تکنولوژی استفاده کرد. در این خودرو، بجای آینههای جانبی، دوربینهایی در طرفین خودرو نصب شده که تصاویر را روی دو نمایشگر پنج اینچی در داخل خودرو به نمایش درمیآورد. مزیت این تکنولوژی نسبت به آینههای معمولی، آیرودینامیک بهتر، سروصدای باد کمتر و میدان دید بیشتر است. این فناوری لکسوس موفق بود و چند سال بعد در اروپا عرضه شد اما به دلیل قوانین ایمنی آمریکا، هنوز امکان ارائهٔ آینههای دیجیتالی در آمریکا وجود ندارد.
۴-ناوبری ماهوارهای سال ۱۹۹۸
لکسوس اولین خودروساز لوکسی بود که ناوبری ماهوارهای را بهصورت استاندارد در LS400 سال ۱۹۹۸ ارائه کرد. این نوآوری مهمی بود زیرا ارائهٔ ناوبری قبل از دوران گوشیهای هوشمند قطعاً بسیار دشوار بوده است. البته این سیستم طبق استانداردهای امروزی بسیار ابتدایی بود و از نمایشگرهای لمسی اولیه استفاده میکرد ولی همین نوآوری باعث تمایز خودروهای لوکس از دیگر مدلهای لوکس بازار شد و نهایتاً به یکی از نیازهای اساسی خودروهای لوکس تبدیل شد.
۵-اولین گیربکس هشت سرعته سال ۲۰۰۶
هرچند امروزه حتی در خودروهای اقتصادی کوچک هم تعداد دندههای زیادی را میبینیم اما در دورانی، وجود بیش از پنج یا شش دنده در خودروها کاملاً غیرعادی بود تا اینکه در سال ۲۰۰۶ لکسوس اولین گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک جهان را در LS460 معرفی کرد. این شرکت معتقد بود که وجود یک دندهٔ اضافی نسبت به گیربکسهای هفت سرعتهای که توسط شرکتهایی مثل بامو استفاده میشد بهتر خواهد بود. این گیربکس لکسوس تعویض دندههای نرمتر، مصرف سوخت کمتر و شتاب بهتری را به دنبال داشت.
۶-اولین خودروی لوکس هیبریدی سال ۲۰۰۵
RX تنها اولین کراساوور لوکس دنیا نبود و در سال ۲۰۰۵ به دنبال موفقیت خودروهای هیبریدی تویوتا، لکسوس مدل RX400h را بهعنوان اولین خودروی هیبریدی لوکس دنیا معرفی کرد. در این خودرو، یک پیشرانهٔ ۳.۳ لیتری V6 با سه موتور الکتریکی ترکیب شده بود تا ۲۶۸ اسب بخار قدرت تولید شود. هرچند این قدرت پرفورمنس خوبی را فراهم میکرد ولی مزیت اصلی RX400h مصرف سوخت ترکیبی ۷.۶ لیتر در هر صد کیلومتر بود. چنین مصرفی در آن زمان بینظیر بود و بنابراین تعجبی ندارد که RX400h باعث شد لکسوس بر بازار خودروهای لوکس هیبریدی سلطه پیدا کند.
۷-سیستم پیش از برخورد سال ۲۰۰۳
لکسوس پیشگام استفاده از تکنولوژیهای ایمنی پیشرفته بود و سیستم پیش از برخورد که در سال ۲۰۰۳ معرفی شد، مصداق بارز آن است. این سیستم با استفاده از سنسورهایی، درصورتیکه احتمال تصادف را تشخیص دهد، با سفت کردن کمربندهای ایمنی، فعال کردن سیستم ترمز کمکی و حتی فعال کردن ترمزها در صورت لزوم، خودرو را آمادهٔ برخورد میکند. این سیستم از آن زمان تا حد زیادی تکامل پیدا کرده و به بخش اصلی سیستمهای ایمنی مدرن خودروها تبدیل شده است.
۸-اولین خودروی هیبریدی V8
لکسوس در ادامه نوآوریهای هیبریدی خود، در سال ۲۰۰۸ مدل LS600h را معرفی کرد که اولین خودروی هیبریدی هشت سیلندر جهان محسوب میشد. در این ماشین، یک پیشرانهٔ ۵ لیتری V8 همراه با یک موتور الکتریکی، مجموعاً ۴۳۸ اسب بخار قدرت را از طریق یک گیربکس CVT به هر چهارچرخ منتقل میکرد. این قدرت قابلتوجهی بود که میتوانست سدان پرچمدار لکسوس را خیلی سریع به سرعتهای سهرقمی برساند ولی بهتر از این، مصرف سوخت ترکیبی ۱۱.۷ لیتر در هر صد کیلومتر آن بود. علاوه بر این، LS600h از تمام ویژگیهای لوکسی که در سدانهای پرچمدار وجود داشت بهرهمند بود. هرچند پیشرانهٔ V8 هیبریدی اولین بار در یک سدان لوکس ارائه شد اما امروز این قوای محرکه به گزینهٔ اصلی سازندگان سوپراسپرت تبدیل شده است.
۹-اولین خودروی اسپرت موتور جلو با کنترل گشتاور بُرداری
لکسوس RC F که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، اولین خودروی اسپرت موتور جلوی محرک عقب با دیفرانسیل گشتاور بُرداری بود. این سیستم نوآورانه، با توزیع مقادیر مختلف گشتاور بین چرخهای عقب بسته به موقعیت خودرو، هندلینگ بهتری را فراهم میکرد و به راننده امکان کنترل بیشتری را میداد. این سیستم یک گام روبهجلو در پویایی رانندگی برای لکسوس محسوب میشد و در نسخهٔ ترک ادیشن RC F تأثیر خود را بیشتر نشان داد.
مزدا
۲۵ شهریور ۱۴۰۳در اون تاریخ این امکانات رو داشت یعنی 200 سال نوری خودروسازی ما عقب هست
Nima
۲۵ شهریور ۱۴۰۳سلام، فکر میکنم بیش از ۱ سال هست که کامنتی نزاشتم. بعضی از دوستان شاید علتش یادشون باشه. مربوط به تسلا بود.
اما خواستم چندین بار مواردی رو بگم ولی منصرف شدم.
علتش هم آقای احمدزاده بود.
ولش کن!
اما نکته ای که خواستم بگم این هست که مهم نیس توی نت یا سایت کارباز چی نوشته.
تاریخ داره میگه :
شورولت تاهو V8 هایبرید تاریخ 2007.1.23 معرفی شده و لکسوس LS600H در 2007.5.17 رونمایی شده.
پس! LS اولین v8 هایبرید نیست!
SMS
۲۵ شهریور ۱۴۰۳سیتروئن هم جزء اولین هابود برای چرخش چراغ
amirkhanzadeh
۲۶ شهریور ۱۴۰۳سیستم تعلیق سیتروئن های قدیمی عالی بود
مخصوصا ds
امیر دهقان
۲۵ شهریور ۱۴۰۳بله درسته
کلاً سایتهایی مثل CarBuzz یا HotCar و اینا بعضاً اشتباهات فاحشی در مطالشون دارن و من شخصاً موقع ترجمه سعی میکنم این موارد رو اصلاح کنم، اتفاقاً موقع ترجمه این متن، تاهو هیبریدی به ذهنم اومد اما نرفتم تاریخ دقیق رونماییش رو پیدا کنم
در مورد چراغهای تطبیقی هم که نوشته لکسوس اولین ماشین لوکسی بود که این ویژگی رو به آمریکا آورد چندان درست نیست چون تاکر تورپدو سال 1948 همچین قابلیتی داشت و اون تیکه آخر رو خودم به متن اضافه کردم.
گاس فرینگ
۱۹ مهر ۱۴۰۳آینه دیجیتالی توی i8 بود حتی مجله ماشین یه مقاله مفصل در مورد این تکنولوژی کار کرده بود سالای ۹۴ ۹۵
توحید
۲۶ شهریور ۱۴۰۳بعضی از مقاله های پدال اطلاعات درستی رو منتقل نمیکنن
به عنوان مثال
بنده از سال های خیلی دور خواننده تنها مجله خودرویی کشور بودم که بصورت ماه نامه منتشر میشد و خیلی دسترسی به اطلاعات روز خودرویی کم بود، ولی تاثیر مثبت اون مطالعات آشنایی با سبک و سیاق بازارهای خودرویی جهانی و کلاس بندی خودرو ها و همینطور آشنایی با برخی از تکنولوژی هایی که فراگیر میشد
یکی از این تکنولوژی ها برمیگدره به خودروهای شاسی بلند شهری، که الان فقط دو تا ماشین تو ذهنم میاد
اولیش بنز ML و دومیش هم تویوتا RAV4
لکسوس RX ماشین خوبی بوده و هست ولی هیچ وقت پیش قدم نبوده تو این سبک خودرو ها
همین یک موضوع باعث میشه به سایر اطلاعات ثبت شده تو مقاله هم شک کرد
همینطور که کاربر “Nima” هم اشاره کرده
دوستانی که با علاقه دارن مطالب این سایت رو میخونن بدونن که همه موضوعات مطرح شده دارای اطلاعات کافی نیست و باید برای تکمیل اطاعات خودشون حتما سراغ سایر منابع و نشریات (مخصوصا بین المللی) هم برن
Mr wrong
۲۵ شهریور ۱۴۰۳از کی تا حالا سرهم کردن چند قطعه با توف به همدیگه اسمش شده خودروسازی
مهران
۲۶ شهریور ۱۴۰۳مگه ما صنعت خودرو سازی داریم اینا یه عده سودجو هستند که ۴۰ ساله با رانت ملتو سرکیسه میکنندجلو واردات رو هم گرفتند چند هزار تا ماشینم که وارد میکنن چندین برابر حساب میکنن که سود خودشان بخطر نیوفته. قطعه سازان بیکیفیت را استثمار کردند یه چیزی سرهم میکنن فقط سود ببرند نه چیز جدیدی نه نو آوری نه هیچ چیز دیگری
Dark Knight
۲۵ شهریور ۱۴۰۳کیفیت رو که داره ، زیبایی و آپشن رو داره و از نظر دوام و قابلیت اطمینان هم که همیشه بهترین بوده دیگه واقعا آدم چی میخواد 🇯🇵😍
کرگدن باواریا
۲۵ شهریور ۱۴۰۳لکسوس عشقه 😉
JDM سابق
۲۵ شهریور ۱۴۰۳این آپشن آینه های دیجیتالی یکی از مزخرف ترین آپشن های خودرویی هست
سال ۲۰۱۸ مرسدس بنز اکتروس ازین آپشن به عنوان mirror cam رونمایی کرد ولوو هم از شرکت stonebrige آپشن mirror eye رو استفاده کردن که در جفتشون آینه حذف میشد، شرکت kappa هم امروزه رو این آپشن زیاد مانور میده
این حذف شدن آینه تبعاتی داشت اولا چون دیجیتالی بود امکان رسوب کردن اتصالات وجود داشت و تصویر به مانیتور به درستی نمیرسید دوما در هوای بارونی به خاطر قرار گرفتن رطوبت روی دوربین میشد و دید رو مختل میکرد سوما به ضربه حساس بود درصورتیکه آینه با وجود ضربه خوردن و حتی ترک دیدن بازم تا حدودی میشه باهاش مدارا کرد تا به مقصد رسید،
بعضی چیزا سنتی باشن بهتره، به جز این مورد بقیه نوآوری ها خوب بودن
hosen
۲۵ شهریور ۱۴۰۳نمیشه عاشق لکسوس نبود
زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ
۲۵ شهریور ۱۴۰۳من حتی اگه مولتی میلیاردر بودم و صاحب چند هایپر کار،
بازم یه ژاپنی،صرفا لکسوس یا مزدا،اونم آخرین مدلش رو میخریدم.
نمیتونستم از ژاپنی ها بگذرم
حسین دهمرد
۲۵ شهریور ۱۴۰۳واسه موتور ۸ سیلندر گیربکس cvt گذاشته؟ امیدوارم اون موتور برقی ضعف های cvt رو پوشش داده باشه
محمدرضا
۲۵ شهریور ۱۴۰۳مگه بنز اولین نبود
۷-سیستم پیش از برخورد سال ۲۰۰۳
علی جردن
۲۵ شهریور ۱۴۰۳چشم بادومی ها متخصص نوآوری و خلاقیت و ایده پردازی در خودرو هستند 👏🏻
زنده-باد-گرند-تور-اعظمــ
۲۵ شهریور ۱۴۰۳*ژاپنی ها متخصص…
علی جردن
۲۶ شهریور ۱۴۰۳ژاپن کره چین
samurai
۲۵ شهریور ۱۴۰۳جذاب با اصالت لعنتی :))
تویوتا و ژاپن به دنبال بالا بردن کیفیت و ایمنی بعضی بی اصالتا هم دنبال گول زدن مردم با خریدن جایزه و یوتیوبر و مجله ها و درگهای بی خاصیت بی ارزش و……. :))
کرگدن باواریا
۲۵ شهریور ۱۴۰۳دقیقا سامورای جان https://www.dailydot.com/news/hyundai-interior/
اینم یه شکایت دیگه از آشغال سازی هیوندای و کیا ، قبلی ها به ترتیب کیا سورنتو ، کیا کی ۵ ، ایندفه النترا. البته اینا موردایی هستن که من میبینم ! ببین واقعیت چه خبره دیگه !!
این داستان ، کیفیت آشغال ادوات کابین هیوندای ، مالکش گفته از هیوندای متنفرم!
هر کسی که مثقالی عقل سرش باشه کره رو کنار ژاپن نمیزاره ! کره دیگه حتی با چینی هم قابل مقایسه نیست اینطوری پیش بره باید بگیم کیو کیو بستنی سگش میارزه به کره ایی ها 🤦♂️
ALI MOPAR
۲۵ شهریور ۱۴۰۳مگه اولین شاسی بلند لوکس جیپ واگنییر نیست؟ تا جایی که میدونم تو سایتهای خارجی هم حتی واگنییرو گفته
Farhan
۲۶ شهریور ۱۴۰۳جناب داری میگی شاسی بلند یا همون اس یو وی نه کراس اوور
Galant.VR4(JDM)
۲۵ شهریور ۱۴۰۳ژاپن جز پیشرفته ترین قطب های خودروسازی درکنار اروپا ، آمریکا یکی از پایه های پیشرفت این صنعت و هنر
Legendary means Japanese cars
🎌
Taha Ayoobi
۲۵ شهریور ۱۴۰۳واقعا میتونم لکسوس رو به بنز و بی ام و ترجیح بدم.
Engineer
۲۶ شهریور ۱۴۰۳یکی از اولین موارد استفاده از سیستم پیشگیری از تصادف، در سال 2003 بود که کمپانی مرسدس بنز، سیستم Pre-Safe را روی سدان های S-Class نصب کرد. در اون زمان، کمپانی مرسدس بنز اعلام کرد:این سدان اولین خودروی دنیاست که مجهز به یک سیستم شگفتانگیز است که میتواند بروز تصادف را چند ثانیه جلوتر تشخیص بدهد و برای جلوگیری از تصادف کارایی بسیار بالایی دارد. سیستم از حسگرهایی استفاده میکرد که زاویه فرمان و شتاب خودرو را محاسبه میکردند ولی قادر به ارزیابی شرایط محیطی نبودند.
سیستم پیشگیری از تصادف مرسدس بنز میتوانست کمربندها را پیش از وقوع تصادف سفت کند، به طور اتوماتیک سانروف را بندد و هنگام مانورهای اضطراری، صندلی های خوابیده شده را به حالت اولیه برگردونه.
الان اینجا هم مشخص نمیشه که لکسوس اولین باشه؟؟ تازه بعد مرسدس هم تویوتا این سیستم رو نصب کرده.
S560
۲۶ شهریور ۱۴۰۳سیستم پارک خودکار هم برا اولین بار سال 2006 لکسوس رو LS گذاشت
nima.jdm
۲۶ شهریور ۱۴۰۳ماشاالله لکسوس
ماشاالله اینفینیتی
ماشاالله اکورا
ماشاالله همه
18:45
۲۶ شهریور ۱۴۰۳سلام به امیر عزیز و دست مریزاد بابت این مطلب طلایی🏆🏆❤️
راستی دوستان لکسوس نوآوری هاش به همین چندتا ختم نمیشه و خیلی نوآوری های دیگه هم عرضه کرده. از اولین هاچ بک لوکس هیبریدی تاریخ که مدل ct200h هست بگیرین، تا اختراع اولین صندلی های تاریخ مجهز به سیستم تعلیق و اولین خودروساز جهان که حتی قبل از آئودی بود که از چراغ های جلوی ال ایی دی در خودروهاش استفاده کرد! وبسیاری دیگه…
حالا من جسارتا خواهش میکنم از نویسندگان پدال که از نوآوری های ب ام و هم مطلب بنویسن. واقعا حیفه از نوآوری های مرسدس، لکسوس، جنرال موتورز، بوگاتی مطلب تو سایت هست ولی هیچوقت از نوآوری های ب ام و که هم تو صنعت هوافضابود، وهم تو خودروسازی و موتور سیکلت سازی هست هیچ مطلبی نوشته نشده!! این برای چندمین باره که بازگو میکنم یه کاری کنین… ممنون🙏
سعیدنیا
۲۶ شهریور ۱۴۰۳سیتروئن اولین چراغ جلو تطبیقی را ساخت آن هم خیلی قبل تر از لکسوس 😂😂
Taha Ayoobi
۲۶ شهریور ۱۴۰۳داداش عقبی، قبل از سیتروئن تاکر ساخته بود
ستار
۲۶ شهریور ۱۴۰۳اگر این مملکت دست من بودازسال اول انقلاب تاالان،مدیرعامل ومدیران رده بالای این دو خودرو سازکه خودروسازهم نیستن رو تک تکشونواعدام میکردم تادرس عبرت بشه برای بقیه.هرچندمسولین وزارت اقتصادهم بارییس جمهور مقصر اصلی این جلادخانه هستن که باقیمت میلیاردی وکیفیت صفر پدرمردمو دراوردن…
ستار
۲۶ شهریور ۱۴۰۳کجای مملکت درسته؟یک قسمت نام ببریدتامن هم بدونم .هرکسی بلده بگه.خودرو..واردات خودرو.. کشاورزی وقیمت گندم وبرنج که کشاورزبیچاره نابودشده وسودشودلال میبره..اون ازوضع مسکن که قیدخریدشوزدن مردم..اون ارزش پول ملی اخردنیاس..منابع کشور نصف قیمت بفروش میره.. وضعیت جاده هابااین همه قیر وماسه مفت کشور داره و… سیاست خارجی..برق نداشته.گاز توزمستون.. بنزین بی کیفیت سرطانزا..نبودکودوسم برای کشاورز.. وضعیت حیات وحش..نسل یوزمنقرض شدوخوابن اغایون.۲۰تامیگن مونده .این مدیریتشون..اینم افغانیای میلیونی.. مهاجرت جوانان..بقیشوحوصله ندارم بگم.
ali
۲۶ شهریور ۱۴۰۳با سلام
من دو مورد اومد تو ذهنم
سیستم پیشگیری از تصادف ،اولین بار توسط مرسدس در سال 2002 به صورت کانسپ ارائه شد که بعد از آن در سال 2003 توسط بنز اس کلاس به تولید انبوه رسید.در مورد کراس اوور لوکس که اول بنز ام ال در سال 1997 با کد w163 اونو عرضه کرد که این مدل لکسوس شباهت بسیار زیادی به اون مدل اولیه ام ال بنز داره(جای تعجبی هم نداره…)که بعدش هم ب ام و ایکس 5 این راهو ادامه داد.اینجا هم کاری به لکسوس نداره
محمود
۲۶ شهریور ۱۴۰۳سلام یک ایده نوآورانه در مورد صنعت خودرو دارم کجا باید مراجعه کنم.
Engineer
۲۶ شهریور ۱۴۰۳اگه دانشجو هستید به مرکز شتاب دهنده دانشگاه یا مرکز رشد مراجعه کنید
اگه دانشجو نیستید به پارک علم فناوری شهرتون مراجعه کن