قدمگذاشتن یک کمپانی خودروسازی به عرصهای جدید، همیشه توجه زیادی را به خود جلب میکند. بهعنوان نمونه میتوان به لکسس اشاره کرد که NX شاسیبلند کامپکت را به بازار روانه کرده است. NX که قطعات مشترک زیادی با تویوتا RAV4 دارد، هم به صورت یک نسخه سبک و کممصرف NX300h و هم بهصورت NX200t که اولین توربوشارژر لکسس است، در دسترس قرار میگیرد. امّا NX در کجای دسته خودروهای لوکس کامپکت قرار میگیرد؟ کلاس خودرویی که امسال به مرز انفجار رسیده است. خودروهایی مانند آئودی Q3، بامو X1 و حتی مرسدسبنز GLA در این کلاس قرار دارند.
اینکه چگونه این موتور ۲ لیتری چهار سیلندر دو توربوشارژر بتواند یک کراساور ۱۸۲۴ کیلوگرمی را به حرکت درآورد، موضوعی است که در ابتدای این بررسی مورد بحث بوده است. در این موتور از ۲ انژکتور برای هر سیلندر استفاده شده و همچنین چندراهی اگزوز یکپارچه چهار به دو نشان میدهد که برای تأخیر کمتر تلاش زیادی شده است. این موتور با یک گیربکس اتوماتیک جدید ۶ سرعته نیز همراه شده است. تریم F Sport برای این خودرو تنظیمات سیستم فرمان و تعلیق متناسب با یک خودروی اسپورت را اضافه میکند و هندلینگ NX را به سطح رقبای عملکردی لکسس مانند آئودی Q5 و بامو X3 میرساند. البته اعدادی که در پیست از NX مشاهده شده، ممکن است کسی را با شگفتی مواجه نکند. این خودرو در مدت ۶/۹ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت شتاب میگیرد و مسیر یکچهارم مایل را در مدت ۱۵/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۸/۰۶ کیلومتر بر ساعت طی میکند. زمان شتابگیری مطابق با زمانی است که از Q5 2.0T ثبت شده، ولی ۰/۷ ثانیه از خودروی سبکتر بامو X1 xDrive28i و خودروی سنگینتر X3 با همان موتور عقبتر است. با وجود تلاش لکسس برای کاهش تأخیر توربو، این تأخیر هنوز هم قابللمس است؛ چیزی که در تست استارت در حال حرکت ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت با زمان ۷/۸ ثانیه قابلمشاهده است. این زمان ۰/۸ و ۰/۲ ثانیه به ترتیب با X3 و Q5 فاصله دارد. گیربکس اتوماتیک در هر کدام از دندهها دور موتور متفاوتی برای رفتن به دنده بالاتر اعمال میکند؛ گاهی در ۶۰۰۰، گاهی در ۶۲۰۰ و گاهی در ۶۵۰۰ دور بر دقیقه این کار را انجام میدهد که در عین عجیببودن، کمک چندانی هم نمیکند. در عین حال، مزیّت موتور ۴ سیلندر سکوت و آرامش آن است؛ صدای داخل کابین NX200t در سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت، حتی از مدل هیبریدی نیز کمتر است (۶۶ دسیبل در مقابل ۶۸ دسیبل). در همین حال، اگر حالت «اسپورت»، سیستم «کنترل صدای هوشمند» را فعال کنید، کابین از صدای آهنگ موتور پُر میشود؛ صدایی که ممکن است چندان زیبا نباشد. در پیچهای جاده، NX با استفاده از عناصر سیستم تعلیق F Sport، شرایط مناسبی داشته و حس خوبی در سیستم فرمان منتقل میکند و همچنین پایداری خوبی در سرعتهای بالا دارد. امّا اگر اندکی بیشتر به آن فشار وارد کنید، وارد مرحله بدفرمانی میشود. البته برای یک کراساور بلندی که ۵۹ درصد وزن آن به چرخهای جلو منتقل میشود، شاید بیشتر از این نباید از آن انتظار داشت. حتی اگر از سیستم دیفرانسیل تمامچرخ متحرک و تایرهای تابستانی استفاده کنیم، نیروی چسبندگی خودرو در پیچ ۰.79g است که تنها ۰.02g از مدل هیبریدی بیشتر است و البته فاصله زیادی تا ۰.86g در X3 و Q5 دارد. F sport از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت در فاصله ۵۰/۹ متری متوقف میشود که در ۶۱ سانتیمتری X1 است. در کل، سیستم ترمز عملکرد خوبی داشته و پس از ترمزگیریهای مکرر، کارآیی خود را بهخوبی حفظ میکند. لکسس در طراحی به جلوه و شکوه خاصی رسیده است؛ طراحی سبک ساعت شنی یا دوکی شکل با پوشش توری مشکی در جلوپنجره، ترکیب منحصر به فرد المانهای روشنایی (همه به صورت LED)، چراغهای جلو و عقب تیره، آینههای مشکیرنگ و چرخهای ۱۸ اینچی از عناصر قابلتوجه در طراحی NX هستند. در همین حال، باید قبول کرد که ظاهر تریم F Sport زیباتر از مدل استاندارد NX است. همانند طراحی خارجی، طراحی داخل کابین تا حدودی شلوغ، پر معنی و البته جمعوجور است. لکسس میگوید که از «رانندگان سرعت فعال» برای طراحی این خودرو استفاده کرده است؛ از جمله تاکائهکی کاتو، سرپرست مهندسان. تأثیر این افراد را میتوان در مواردی مانند موقعیت عالی رانندگی F Sport، صندلیهای جلوی فوقالعاده F Sport، پدالهای آلومینیومی و طراحی بینظیر و با قطر کوچک فرمان مشاهده کرد. با این ابعاد جمع و جوری که NX دارد، هیچ چیز در داخل کابین از دستان راننده دور نیست. سیستم اطلاعات و سرگرمی یکی از بهترین صفحات لمسی کنترل از راه دور را دارد که در پکیج «راهبری» به ارزش ۲۱۴۰ دلار عرضه میشود. یک راننده و یا سرنشین با هیکل متوسط میتواند در داخل این کابین، احساس راحتی کند، ولی برای اشخاص «بزرگتر و بلندتر» ممکن است سقف پایین و فضاهای کوچک داخل کابین ناراحتکننده باشد. لکسس NX200t در مدل پایه خود، قیمتی برابر ۳۸۹۰۵ دلار دارد و قیمت آن برای مدل تست به ۴۴۳۷۵ دلار رسیده و در آن امکانات آپشن مختلفی به کار گرفته شده است؛ امکاناتی مانند یک پکیج پرمیوم، سیستم دستیار پارکینگ، سقف آفتابگیر و مونیتور نقطه کور در کنار سیستم راهبری که در بالا اشاره شد. آن چیزی که مشخص است، این است که لکسس نسبت به رقبایش از بامو و آئودی (بامو X3 با قیمت ۴۱۴۵۰ دلار و آئودی Q5 با قیمت ۳۹۸۲۵ دلار) قیمت کمتری دارد. در همین حال، تریم F Sport را حتماً باید به نسخه استاندارد ترجیح داد؛ چرا که تنها با ۲۱۰۰ دلار هزینه اضافی، NX200t تبدیل به یک خودروی زیبای اسپرت میشود. مشخصات:- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل تمامچرخ متحرک، ۵ سرنشین، ۴ در هاچبک.
- قیمت مدل تست: ۴۴۳۷۵ دلار (قیمت مدل پایه: ۳۸۹۰۵ دلار).
- نوع موتور: DOHC با ۱۶ سوپاپ، چهار سیلندر در یک ردیف با توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۱۹۹۸ سیسی.
- قدرت: ۲۳۵ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۳۴۹/۸ نیوتنمتر در ۱۶۵۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
- فاصله محوری: ۲/۶۵۹ متر.
- طول ماشین: ۴/۶۳ متر.
- عرض: ۱/۸۶۹ متر.
- ارتفاع: ۱/۶۴۶ متر.
- وزن کلی: ۱۸۲۴ کیلوگرم.
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۹ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۸ ثانیه.
- صفر تا ۱۹۳/۱ کیلومتر بر ساعت: ۳۱/۳ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۷/۸ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۵/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۸/۰۶ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۹۹/۵۶ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۰/۹۰۲ متر.
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۰/۷ لیتر در شهر و ۸/۷۱ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۰/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
کیارش
۲۳ اسفند ۱۳۹۳قابل توجه دوستانی که هی میان از طراحی ماشین های کره ای متل سانتافه در برابر تویوتا راو 4 تمجید میکنن تویوتا اگه بخواد ماشینی طراحی میکنه که هیوندای( سانتافه) که سهله حتی بنز و bmw هم انگشت به دهن میمونن در ضمن لکسوس nx از پلتفرم و بسیاری از قطعات راو در این ماشین استفاده کرده که این نشون میده اولویت اول تویوتا کیفیته و نه طراحی(قابل توجه طرفداران ماشین های کره ای)
مهران
۲۹ دی ۱۳۹۵دوست عزیز بنز اسمش روشه . خیلی خوبه بدونیم تو هر رده از بنزو بخواین با لکسوز مقایسه کنیم خیلی از لکسوز و امثال ژاپنی ها جلوتر هست . این جمله ای هم ک گفتیم اگه لکسوز بخواد میتونه خودرویی طراحی کنه ک بنز bmw انگشت به دهن میمونن اصلا قابل باور نیست.
فقط کافیه چند بار تو تعمیرات و سواری این ماشینا تجربه داشته باشین بعدش کاملا حرف منو درک میکنینخو حرفتون رو ک میگین خوروهای کره ای هم ک تازه ب دوران رسیدن فقط طراحی ددارن و از نظر کیفیت نسبت به ماشینایی مثل تویوتا و بنز و … ضعیف هستن رو قبول میکنم .
محمدرضا
۴ مرداد ۱۳۹۶دوست عزیز ماشین های ژاپنی رو اگه توی مارکتینگ جهانی مقایسه کنید خواهید دید که با ماشین های امریکایی در حال رقابت تنگاتنگی هستن! ولی نمیشه گفت که صد در صد از ماشین های آلمانی بهترن یا برعکس! پیچیدگی بازارهای جهانی خودرو واقعا آدم رو مجاب میکنه که اگه قرار باشه به مقایسه بین برند ها بپردازیم وارد جزئیات بشیم و به طور موردی خودروهای برند های مختلف رو با هم مقایسه کنیم!
amir
۶ فروردین ۱۳۹۴دندش پشت فرمونه؟
حسین
۷ فروردین ۱۳۹۵بنده خدا سوال پرسیده دندش پشت فرمونه سی و چهار لایک گرفت…حالا این هیچ اون چهار نفری که منفی دادن منظورشون چی بوده؟؟؟
آره داره
hussain
۷ فروردین ۱۳۹۴حرف نداره
تویوتا رافور که اصلا در حد این ماشین نیست دیگه چی بگم که بعضیا میام میگن که تویوتا اگر ماشین بزنه شرکت های المانی دست به دهنت میمونن
لکسوس همون تویوتا هست و تمام اولویت هاشم با تویوتا است
Mohammad Amin
۲۹ فروردین ۱۳۹۴سلام دوستان قیمت مدل Nx200 فول آپشن 360 میلیون تومان و قیمت مدل Fsport اون 380 میلیون تومان هست .
به نظر من یه شاسی بلند جمع و جور خوب برای تو شهر و مسافرت های بین شهری کوچک هست .
لکسوس ماشین های خیلی خوبی رو تولید میکنه و کیفیت قابل قبولی رو داره
Amin
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۴من این ماشینو تو نمایندگی عباس اباد تویوتا سوار شدم خیلی خوش گل هست قیمتشم ۳۲۰ بود فول بدون fsport ولی بعضی جاها قیمت های ۳۷۰ یا ۳۶۰ اینا گذاشتن که این به ضرر فروش این ماشینه چون این ماشین هرچه قدر خوب باشه نباید قیمتش نزدیک به بنز یا ب ام و باشه چون هرکی باشه اول سراغ این دو میره بعد لکسوس البته بازم بحث علاقه هست کسی که خیلی لکسوس دوست داره ارونو میگیره
sajjad
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴من یه اف اسپرتشو میخوام بگیرم ولی هنوز سراغ قیمت گرفتن نرفتم
کسی میدونه قیمت دقیقش چنده؟
hamed
۱۶ مرداد ۱۳۹۴من میخوام یک مطلع rx 350 را با nx واسم مقایسه کنه. لطفا ممنون میشم.
Rx
۱۰ اسفند ۱۳۹۴سلام خدمت دوستان گلم . راستش علیرغم اینکه به همه نظرات دوستانم احترام می گذارم باید عرض کنم که لکسوس تا چند سال آینده مالک واقعی خیابانهای دنیا خواهد شد البته اگر همراه با این زیبایی و کیفیت قیمتها را بالا نبرد که همه قدرت خریدش را نداشته باشند
كامران
۲۲ فروردین ۱۳۹۵ماشین نرم و خوبیه،ولى اگر دنبال لذت رانندگئ،هندلینگ و شتاب و سرعت هستید با این پول پیشنهاد میکنم حتما ب ام و بگیرید،
امیر
۱ اردیبهشت ۱۳۹۵خیلی گرونه برای یه ماشین کومپکت۲۰۰۰سی سی
Pedram
۱۱ تیر ۱۳۹۵سلام
با این پول میشه x3 خرید یا مقداری بیشتر x4
البته اصطلاک لکسوس خیلی کم تر از بی ام و هست ولی همین طور هزینه نگهداریش
ولی هم بی ام و و هم لکسوس موتور 2000 دارن ولی مصرف سوخت بی ام و نصف لکسوس و همین طور شتاب و سرعتش بیشتر
اگه کسی دنباله زیبایی و راحتی و هزینه کم تر لکسوس گزینه مناسبی هست
ولی کسی دنباله سرعت و شتاب و برنده و هندلینگ بی ام و بهتره
درضمن ماشین های شاسی بلند لکسوس از قدیم تو پیچ مشکل داشتن و دارن
با سرعت بالا نمیتونین بپیچین چون کنترل ماشین از دست راننده در میره به خاطر تقسیم نامناسب وزن ماشین
و این موضوع رو در بی ام و اصلا احساس نمیکنین و به خوبی میتونین وارد پیچ بشین
حبیب
۲۹ مرداد ۱۳۹۵سلام
خواهشا تویوتا و لکسوس رو با خودروهای دیگر مقایسه نکنید چرا که تویوتا تنها خودرو سازی هست که ۴۸ مدل خودرو تولید میکنه و حتی بنز و بی ام و هم مقابلش کم میارن کار نداریم تو ایران خودروهای در و پیت مثل چینیها و کره ایه شده آمال مردم برید تو قاره ها بگردید یه آمار بگیرید ببینید تویوتا مقام اول پر فروشترین خودرو جهانو داره پس قیافه و ظاهر یراش مهم نیست در صورتی که یک نیم نگاهی هم بهش داره اصل نگاه تویوتا و لکسوس کیفیته که اونم داره
ایلیا
۳۱ مرداد ۱۳۹۵اینکه لکسوس و تویوتا و BMW ماشین های خوبی ان کسی تردید نداره،ولی دیگه چرا تو سر ماشینهای کره ای میزنید؟ هموطن اینجا ایرانه! یه کشوری که حداقل 100 سال از کره و 150 سال از ژاپن عقب تریم!…
وحید
۱۱ مهر ۱۳۹۵سلام
واقعا که گل گفتی آقا ایلیا
در ایران خدمات پس از فروش و بازار دست دوم حرف اول را می زند
برای همین است که ماشین های کره ای تو بورسند
رضا
۲ آبان ۱۳۹۵سلام
به نظر من تویوتا وبی ام و دو دنیاى متفاوت إز هم هستندوقابل قیاس لا یکدیگر نیستند
منx3دارم منهاى هزینه های نگهدارى وافت قیمّت زیاد بى ام و بسیار قوى تَر محکمتر وسواری لذه بخشى نسبت به hxدارد
حميد
۷ بهمن ۱۳۹۵فوق العاده است و بس. ویادم باشد بنز و بی ام وی فقط برند هستن که این هم است و لی تفاوتشون توی اصطحکاک و خرج زیاد ان دو برند. نسبت به لکسوس. است
احسان
۲۶ بهمن ۱۳۹۵سلام. من مالک یک مرسدس هستم و نسبت به بنز هم تعصب زیادی دارم. اما با وجود تعصبم به علت هزینه های کمر شکن تعمیر و نگهداری بنز چند وقتی هست که در مورد لکسوس تحقیق میکنم و به این نتیجه رسیدم که درسته که از لحاظ برند به عظمت بنز و ب ام و نمیرسه اما واقعا ماشین با کیفیت و خوش نام و البته کم هزینه با پیشینه بسیار خوبی هست و تصمیم دارم ماشینم را با لکسوس NX200t معاوضه بکنم. ?
شكوفه
۲۲ تیر ۱۳۹۶احساس داخل کابین اش اصلا خوب نیست تنگ و کوچیکه هم سرنشین جلو هم عقب، فقط خیلی بی صداست موتورش ک اینم ب نظر من مزیت نیست. عین این مدل لکسوس رو میشه ماشین دیگه ای با قیمت کمتر و اتاق بهتر گرفت، این مدل لکسوسو دوس ندارم
Mojtaba
۲۹ بهمن ۱۳۹۵سلام. فرق مدل fsport و پلاتینیوم چیه؟ مدل پلاتینیوم دنده پشت فرمان داره؟
ناشناس
۲۸ مرداد ۱۳۹۶پلاتینیوم بهترین نوع هر ماشینی هستش مثلا خودروی Rav4 ما که پلاتینیوم هست یک سری آپشن های اضافه تر داره و رنگ مبل داخل ماشین دو رنگ هستش
روزبه
۱۳ اسفند ۱۳۹۵من یک nx200tفول دارم واقعا فوق العاده هست از نظر شتاب و قدرت و اپشن عالی هست اگه قسط خرید دارید فقط nx200 بخرید اصلا سراغ هیبریدیش نرید که اصلا قابله مقایسه با هم نیستن قیمت فولش ۳۹۰میلیون ولی ازش پشیمون نمیشید حتما ۷کلیدش رو بخرید
Satar
۲۸ اسفند ۱۳۹۵قبلن سانتافه 2016 داشتم ولی الان اینو دارم فوق العاده س…کره ای ها رو نمیشه بااینا مقایسه کرد مثل گوشی های سامسونگ دم به دیقه ماشین میدن