نسل جدید لکسوس RX350 کمی تا قسمتی ما را سورپرایز کرد و در مقایسهای که بین این خودرو و ۷ شاسیبلند دیگر داشتیم لکسوس با کسب ردهی چهارم به کار خود پایان داد.
شاید طراحی این خودرو از نظر برخی افراد کار پابلو پیکاسو باشد اما جنبههای بهتری نیز وجود دارند. ارزش بهتر و کیفیت و تجمل بالاتر چیزی است که در کراس اوورهای معدودی وجود دارد و اگر شما خواهان نمونهای جایگزین برای مدلهای مطرح آلمانی هستید که متفاوت نیز باشد لکسوس یک انتخاب مناسب است.
اما اول از همه به طراحی خودرو میپردازیم. لکسوس میخواهد که تصویر و ذهنیت قدیمی زدوده شود و با ارائهی هر نسل از محصولاتش شاهد خودروهای گوشهایتری هستیم اما این RX یک نام تجاری سنگین است.
از جلوپنجرهی دوکیشکل بسیار بزرگ گرفته تا چراغهای جلوی عصبانی، پانلهای کناری عریض و قوس چرخهای غالب این خودرو در ذهن شما جای خواهد گرفت.
در این بررسی ما محبوبترین مدل یعنی F Sport را در اختیار داریم که قیمت آن از ۹۴۰۱۰ تا ۱۰۴ هزار دلار استرالیا متغیر است. این مدل بیش از ۱۰ هزار دلار گرانتر از نسل قبلی است.
در استایل یک لکسوس واقعی این خودرو هنوز هم ارزش خوبی در مقایسه با رقبای لوکس خود دارد. با در نظر گرفتن اینکه خودروی حاضر در تست تنها خودرویی است که هیچ آپشنی ندارد و در میان ارزانترینها نیز قرار دارد اما هنوز هم سطح تجهیزات خوبی را ارائه میکند. این همان کاری است که لکسوس به خوبی انجام داده است.
صفحه لمسی ۱۲.۳ اینچی با کیفیت بالا در مرکز داشبورد خودنمایی میکند و سیستم صوتی مرغوب مارک لوینسون با ۱۵ بلندگو نیز به همراه بلوتوث و DAB تجربهای فوقالعاده را رقم میزنند. در کابین همچنین شارژ بیسیم تلفن همراه قرار گرفته است.
از دیگر تجهیزات استاندارد این خودرو میتوان به چراغهای جلوی با نوربالای LED، ورود بدون کلید، سیستم تعلیق تطبیق شونده، سقف شیشهای پانورامیک، هدآپ دیسپلی، رینگهای ۲۰ اینچی، صندلیهای جلوی گرم/سرد شونده با تنظیم در ۱۰ جهت، ستون فرمان تنظیم شونده، شیشههای دودی و دوربین عقب اشاره کرد.
کابین با ارتفاع سواری بالا قضاوتهای خوبی را برمیانگیزد. کیفیت کابین، کفپوشها، فولاد سرد و چرم نرم خیالانگیز است. اکثر دکمهها از پلاستیک ساخته شدهاند و شیوهای که جعبهداشبورد بسته میشود خود اثری هنری به شمار میآید.
طراحی کلی کابین کاملاً مدرن از آب درآمده و صفحهنمایش بزرگ یکی از بهترینهای کلاس است. پدالهای آلومینیومی و نشاندهندههای الهام گرفته شده از LFA حس اسپورت بودن را به راننده انتقال میدهند. کنسول مرکزی نیز خوشساخت و با ارگونومی بالاست.
سیستم اطلاعات سرگرمی این خودرو به پای iDrive ب ام و نمیرسد؛ اما اگر آن نرمی و حس خوب تجمل را میخواهید پس باید گفت که لکسوس آن را ارائه میدهد؛ و بسته به تجربهی شما با مدلهای قدیمیتر لکسوس، این خودرو به خوبی ساختههای برجستهی این لوکس ساز ژاپنی است.
از نظر فضای پشتی، صندلیهای این خودرو فضای بسیار زیادی را در مقایسه با پورشه کاین و جگوار اف پیس ارائه میکند و البته صندلیها نرم و مناسب هستند. به علاوه کف خودرو مسطح بوده و صندلیها نیز جابجایی مناسبی دارند. در بخش عقب همچنین کنترلهای سیستم تهویه مطبوع و خروجی ۱۲ ولت نیز تعبیه شده است.
پنجرهی کوچک کناری و ستون C بزرگ شاید باعث احساس دلتنگی داخل کابین شوند اگرچه که زاویهی ورود و خروج عالی به خودرو این موضوع را تا حدی کمرنگ میسازد. برخلاف بسیاری از رقبا، لکسوس RX350 با یک جفت صندلی ردیف سوم برای کودکان عرضه نمیشود.
از نظر کاربردی بودن فضای بار خودرو با ۴۵۳ لیتر حجم نسبتاً کوچک است اما با تا کردن صندلیها این فضا افزایش پیدا میکند. این خودرو وسیلهی کسانی نیست که حداکثر فضا را میخواهند.
اما برسیم به بحث فنی و قلب تپندهی لکسوس که نسخهای ۶ سیلندر و ۳.۵ لیتری بنزینی است که توسعه یافته اما همچنان نرم، موزیکال و تیز است.
این پیشرانه توانایی تولید ۲۹۶ اسب بخار قدرت در دور ۶۳۰۰ و ۳۷۰ نیوتون متر در دور ۴۶۰۰ را دارد. این پیشرانه به گیربکس ۸ سرعته ی اتوماتیک جدیدی را دارد. سیستم چهارچرخ محرک این خودرو که بر پایهی دیفرانسیل جلو نیرو را به چرخها انتقال میدهد از دیفرانسیل عقب الکترونیکی به منظور انتقال گشتاور استفاده میکند.
با چنین پیشرانهای شاسیبلند ما در ۹.۲ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرسد و مصرف سوخت ادعایی آن به ۹.۶ لیتر در هر صد کیلومتر کاهش یافته است. در تست ترکیبی ما به مصرف ۱۲.۲ لیتری دست یافتیم که در واقع عملکرد کاملاً برجستهای است و تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد نسبت به رقبای دیزلی مصرف بیشتری نشان میدهد.
خروجی پیشرانه خوب است اما وزن خالص این خودرو حدود ۲.۱ تن اعلام شده که خودرو را به هر اسب بخار و هر نیوتون متر وابسته میسازد. در نهایت پیشرانه فاقد گشتاور لازم در دورهای پایین است.
اگر نسخهی سریعتری را میخواهید میتوانید RX450h هیبریدی با پیشرانهی بنزینی ۳۰۸ اسب بخاری و واحد الکتریکی را سفارش دهید که مصرف سوخت فوقالعادهی ۵.۶ لیتری دارد. البته این خودرو ۸ هزار دلار گرانتر است. البته باتری نیکل فلز آن کمی قدیمی شده است.
نهایتاً باید گفت که رقبای اروپایی با ارائهی پیشرانههای توربودیزل مدرن در این بخش کمی جلو افتادهاند هرچند اگر مسافتهای کوتاه شهری را طی میکنید این خودرو را نرم و آرام خواهید یافت.
زیر بدنهی گوشهای لکسوس از سیستم تعلیق مک فرسون در جلو با سیستم متغیر تطبیقی استفاده شده و در بخش عقب نیز شاهد اتصالات دوبل جناغی به علاوه بازوی مستقل هستیم.
سیستم فرمان حساس به سرعت بوده و شعاع گردشی ۱۱.۸ متری دارد.
سواری خودرو در مسیرهای متفاوت دقیقاً همانی است که از یک لکسوس انتظار دارید. کابین نسبت به صدای باد و لاستیکها کاملاً ایزوله بوده اما کنترل بدنه در پیچها نسبت به رقبا کمی ضعف دارد.
اما در واقع ما نگران این موضوع نیستیم زیرا RX تمایل به استفاده در شهر، سفرهای تفریحی آخر هفته و همانند اینها دارد و عملکرد خودرو برای چنین شرایطی عالی است.
از نظر مالکیت لکسوس RX با گارانتی ۴ ساله/۱۰۰ هزار کیلومتر بهره می برد. در هر بار سرویس همچنین لکسوس خودروی شما را شسته و دستیار کمک جادهای نیز ارائه میشود.
دوست داشتن این خودرو بسیار آسان است؛ اما از نقاط ضعف خودرو میتوان به کمبود گشتاور در دورهای پایین اشاره کرد. همچنین فضای بار خودرو کم است.
علاوه بر این باور نداریم که F Sport علیرغم نشان خود و حالتهای متنوع رانندگی خیلی اسپورت باشد. این خودرو رقیبی برای جگوار در عبور از پیچها نیست.
چیزی که RX انجام میدهد وفاداری به ویژگیهای لکسوس است. این خودرو آرام، خوشساخت، با تجهیزات زیاد و مالکیت بیدردسر است. استایل زاویهدار و کابین مدرن آن نیز از دیگر ویژگیهای خودرو هستند.
لکسوس جدید بسیار شبیه نمونههای قدیمی اما با لباسی شیک و مدرن است و خودروهای نظیر این جایگاه خاص خود را در بازار دارند.
- پرفورمنس و راندمان: ۷
- فضای کابین و راحتی: ۸.۵
- تکنولوژی و ارتباطات: ۷.۵
- قیمت و تجهیزات: ۹
- سواری و هندلینگ: ۷.۷
- امتیاز کلی: ۸
منبع: caradvice
Viper ACR
۲ اسفند ۱۳۹۵فضای بار کم بزرگترین مشکلشه.
غیر از اون از سیستم اطلاعات و سرگرمی هم نمیشه به راحتی استفاده کرد ( پیچیده و پردردسر)
غیر از اینا مشکل دیگه ای نداره.
Tirdad
۳ اسفند ۱۳۹۵فضای بارش دیگه بزرگتر از چیزی نیست مگه lx یا ماشین های غول تر خیلی بزرگ و راحت برای هرگونه مسافرت با بار خیلی زیاد من این ماشینو ۷ ماه پیش نشستم با اطلاعات کامل میگم
Ace
۳ اسفند ۱۳۹۵منم نشستم
فضای بارش از انتظارم خیلی کمتر بود.
LX فرق میکنه. کسی LX رو واسه تو شهر نمیخره.
Archi KHAN
۲ اسفند ۱۳۹۵NX طراحیش قشنگتر نیست ؟!
Nissan...japan
۲ اسفند ۱۳۹۵بنظرم اگه دنبال طراحی منطقی و پخته و زیبا هستین nx مناسبه اما اگه دنبال یه طراحی جوان پسند و ساختار شکن و جذابین rx میتونه انتخاب بهتری باشه.
Tirdad
۳ اسفند ۱۳۹۵حرفی زدیا عقل شما چی میگه بابا تری این ماشینو ببین اونم ببین بیرونشو ببین ماله nx هم ببین دفعه ی پیشم یکی اومد گفت سری ۳ از سری ۵ خوشگل تره چرا پس قیمتش بیشتره از nx چرا x5 از x3 گرون تره اگه ۲ ثانیه عکس هاشونو باهم مقایسه کنی میفهمی یا شما nxدارین که دارین طرفداری کاذب میکنید از ماشینتون فکر نمیکنم ۱ نَفَر تو دنیا پیدا بشه که nx رو به rx ترجیح بده
Archi KHAN
۴ اسفند ۱۳۹۵دوست عزیز
خوبی شما ؟!!
Davood
۲ اسفند ۱۳۹۵من موندم اینو چه راننده ای تست کرده که شتاب 9.2 ثانیه را زده .درحالیکه اکثر سایتها شتاب rx 2017 را 6.8ثانیه اعلام کردن. واقعا خسته نباشی پهلوون . تو سانتافه رو تست میکردی چی؟ حتما شتاب بالای 20 ثانیه رو میزدی.
AK_007
۲ اسفند ۱۳۹۵طراحی قسمت پشت لکسس و Bmw همیشه از رقیباشون جلوتر و تا حدووی جلو
ولی من به شخصه طراحی داخلی لکسس رو نمیپسندم چون به نظرم بیش از حد خواستن متفاوت و رادیکال باشن و به اصولی مثل تقارن و غیره چندان پایبند نبودن
اابته این رویه در محصولات جدید و خصوصا هایبرید تویوتا هم قابل دیدن هستش
از لحاظ فنی هم عالی ولی همچنان در پس آلمانی ها
حسین
۲ اسفند ۱۳۹۵کاش ذکر میکردید بین کدوم 7 تا شاسی بلند که گفتید چهارم شد؟؟
ولی خب با 107 هزار دلار قطعا گزینه های بهتری هم هستند
فرشاد سجادیان
۳ اسفند ۱۳۹۵107000 دلار استرلیا = 82236 دلار آمریکا
Tirdad
۳ اسفند ۱۳۹۵اینقدر که rx وجود نداره ۸۲ تا حد اکثر Rx 350 ۶۲ تا ایناس با همه چی
سالار
۲ اسفند ۱۳۹۵همیشه بهترین . این انتقادها به طنز شبیه بود .. کیفیت دوخت داشبورد.. اونهم برای لکسوس . مطمئنم نویسنده انگلیسی بوده
ace
۲ اسفند ۱۳۹۵هر ماشینی نقطه ضعف هایی داره
فلسفه ی ارائه ی نسل های بعدی برای یک ماشین هم همین اصلاح نقطه ضعف هاست.
Sina
۲ اسفند ۱۳۹۵این rx350 چه فرقی با مدل rx200 که وارد ایران شده داره؟
Omid622
۲ اسفند ۱۳۹۵من که عاشقش هستم
پولشو داشتم اولین نفر میرفتم واسه توربو RX ثبت نام میکردم
واقعا طراحی بی نظیری داره چه داخل چه بدنه ماشین من که تو این سگمنت شاسی بلند متوسط لوکس این انتخاب اول و آخرم هستش
فقط تویوتا و هوندا
۲ اسفند ۱۳۹۵ایشالا به روز میخریش داداش :)
فیصل
۳ اسفند ۱۳۹۵1) شتاب 0-100 طبق سایت لکسس 7.9 ثانیه است و طبق سایت کار اند درایور 7.1 ثانیه
2) مجله خودرو بریتانیا در آگوست 2016 مقایسه ای بین RX450h و ولوو XC90 و آئودی q7 انجام داده و تک تک کلیدهای داخل کابینها رو هم بررسی کرده و در مورد کیفیت کابین لکسس نوشته به طرز فوق الهاده ای کیفیت بالایی دارد. اصلا لکسس بخاطر کیفیت بالای کابینش زبانزد همست. یه نگایی به داخل کابین ارزونترین لکسسهای ایران مثل is250 مدل 2013 بندازید متوجه میشید. رتبه اول تو اون مقاله هم به RX450H داده.
این rx به شدت در آمریکا و کانادا محبوب هست و هرسال رتبه اول پرفروشترین SUV لوکس رو میاره. با این فیس لیفت که نمای داخل کابینش چند برابر زیباتر شده محبوبیتش بیشتر هم خواهد شد.
نت
۳ اسفند ۱۳۹۵طراحی چراغ عقب و جلوش نسبت به مدلهای جدید دیگر لکسوس ساده و قشنگتر هست و اینکه صندلی ردیف سوم براش نزاشته خیلی خوبه .صندلی ردیف سوم یه چیز الکی هست فقط فضا رو اشغال میکنه.نکته منفی این ماشین اون قسمت مشکی رنگ شیشه درب عقب که متصل داده به شیشه پشت ماشین. منظورم بالای چراغ عقب هست که اون قسمت مشکی رنگ به هم متصل شده که طراحی این قسمت جالب نیست
نت
۳ اسفند ۱۳۹۵کسی میدونه چرا کراس اورها رو دارن طراحیشو اینجوری میکنن مثل این لکسوس که شیشه چراغ عقب ماشین اون قسمت مشکی رنگ کوچیک رو اتصال میده به شیشه پشت ماشین؟
آرمان
۳ اسفند ۱۳۹۵در مورد مقایسه زیبایی rx با nx شاید بشه اینگونه زیبایی رو مقایسه کرد که rx یا lx570 ؟
مسلما قیمت و امکانات و تجهیزات با زیبایی رابطه مستقیمی نداره و یک موضوع سلیقه ای هست ، اما در کل هارمونی طراحی خیلی توش تاثیر داره.
رامتین
۳ اسفند ۱۳۹۵والا در کیفیت لکسوس اصلا شکی نیست. اما لکسوس اخیرا از خطوط تیز زیادی در طراحیش استفاده میکنه و به عبارتی یکم طراحیش شلوغه. دقیق برعکس، آئودی طراحی ساده تر و البته زیباتری داره. شما یه آئودی s5 را از نزدیک ببین و مثلا با لکسوسgs یا is مقایسه کن. مشخصه کدوم زیباتره!! بهترین اثر لکسوس همون lfa بوده که بعد 10سال جایگزینی براش معرفی نکرده
در کل توازن کلی و دوام لکسوس برای ما ایرانیها بهترینه.