مقایسهٔ لکسس IS قبل و بعد از فیسلیفت
نسل سوم لکسس IS در سال 2013 با مدل 2014 به بازار عرضه شد و به نظر میرسید بتواند خودروهایی مثل بامو سری 3 و مرسدس بنز C کلاس را به چالش بکشد؛ اما هرچند این سدان لوکس ژاپنی سواری لذتبخش و استایل جسورانهای داشت ولی از مشکلاتی مثل تنوع پایین پیشرانهها رنج میبرد. طی سالهای اخیر نیز سن بالای IS خود را در تکنولوژیهای ایمنی و رفاهی نشان داده بود. البته اینها موضوعاتی هستند که عموماً در نسلهای بعدی خودروها برطرف میشوند و لکسس هم بهتازگی IS جدیدی را معرفی کرده است اما این IS مدل 2021 خودروی کاملاً جدیدی نیست. البته نمیتوان این را یک فیسلیفت ساده دانست اما مطمئناً بهطورکلی این سدان کامپکت جدید لکسس اساساً نسخهٔ کاملاً بروز شدهای از همان نسل سوم است که طی هفت سال گذشته در حال تولید بوده است.
درهرحال، بازطراحی IS بسیار قابلتوجه و موفقیتآمیز بوده است. حالا دماغهٔ خودرو به لطف چراغهای تیز و جلوپنجرهٔ دوکیشکل بزرگتر و مدرنتر، جذابتر به نظر میرسد. در همین حال، دیلایتها نیز حالا درون چراغهای اصلی تعبیه شدهاند و دیگر بهصورت مجزا زیر آنها قرار ندارند. با حرکت به سمت پروفیل جانبی هم میبینیم که پانلهای بدنه کاملاً جدید هستند و درنتیجه خط شانه متفاوت از قبل شده، آینههای جدید هستند و پانل عقبی خودرو عضلانیتر به نظر میرسد. در عقب IS مدل 2021 نیز همهچیز از چراغها تا درب صندوق و سپر جدید است. همچنین از زاویههای خاصی، IS جدید مثل کادیلاک CT5 بیشتر شبیه یک خودروی فستبک است تا یک سدان سنتی.
با توجه به اینکه فاصلهٔ محوری IS تغییری نکرده و مثل قبل 2,800 میلیمتر است، انتظار نمیرود هیچ تغییر معناداری در فضای سرنشینان عقب رخ داده باشد. بااینحال این نسخهٔ جدید در بیرون 30 میلیمتر کشیدهتر، 30 میلیمتر عریضتر و 5 میلیمتر بلندتر از قبل شده است. بهطورکلی، با نگاه به استایل بیرونی IS مدل 2021 به نظر میرسد با یک نسل جدید طرف هستیم اما وقتی به داخل خودرو نگاه میکنیم این تصور بهطور کامل رنگ میبازد.
بسیار عجیب است که لکسس طی این بهروزرسانی، داخل IS را بازطراحی نکرده زیرا با توجه به تکنولوژیهای فراوانی که این روزها در خودروها ارائه میشود، کابین حتی از نمای بیرونی هم مهمتر است. البته در داخل IS تغییراتی جزئی صورت گرفته و دریچههای تهویهٔ طرفین که قبلاً مثل نمونههای میانی مستطیل شکل بودند حالا دایرهای شدهاند و یک نمایشگر جدید 10.3 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی هم ارائه شده که با اپل کارپلی و اندروید اتو سازگاری دارد. همچنین کنسول مرکزی هم کمی متفاوت شده و حالا انتخابگر دوار بجای پشت دستهدنده به سمت راست آن منتقل شده و در جای قبلی آن یک پد لمسی جای گرفته است.
اما غیر از اینها، کابین IS مدل 2021 اساساً همان ترکیب قبلی با همان غربیلک فرمان، همان کنسول مرکزی و همان رو دریها است و حتی گرافیک صفحه آمپر نیز مثل قبل به نظر میرسد؛ بنابراین درحالیکه طراحی بیرونی IS جدید برای یک فیسلیفت تغییرات بسیار چشمگیری داشته اما داخل آن تفاوت چندانی با قبل ندارد. این در حالی است که هماکنون سدانهای غیرلوکسی در بازار وجود دارد که داخل آنها مدرنتر از IS مدل 2021 به نظر میرسد چه رسد به خودروهایی مثل بامو سری 3 و نسل آیندهٔ مرسدس بنز C کلاس که با نمایشگرهای بزرگ و بسیار مدرنی در راه است.
اما همهٔ خبرها در مورد IS جدید بد نیستند زیرا این ماشین از نظر ظاهری بهتر یا حداقل مدرنتر به نظر میرسد و لکسس تأکید کرده است که نسخهٔ جدید این سدان کامپکت ساکتتر و راحتتر بوده و برای رانندگی لذتبخشتر است. این در حالی است که IS به سواری نرمتر و راحتتری نیاز داشت. علاوه بر این، سیستمهای ایمنی خودرو هم بروز شده و بهعنوانمثال پکیج ایمنی Safety System+ لکسس حالا میتواند وسایل نقلیه، دوچرخهسواران و عابرین پیاده را تشخیص دهد. در بخش پیشرانهها اما تغییری انجام نگرفته و مثل قبل IS300 RWD با موتور 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ 241 اسب بخاری، IS300 AWD با موتور 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی 260 اسب بخاری و IS350 با موتور 3.5 لیتری V6 تنفس طبیعی 311 اسب بخاری عرضه خواهد شد.
لکسس IS مدل 2021 از همین پاییز راهی نمایندگیهای فروش در ایالاتمتحده خواهد شد اما مطمئن نیستیم که بتواند به فروش خیلی بالایی دست پیدا کند چراکه سال گذشته نسخهٔ کنونی IS در آمریکا تنها 8,362 دستگاه فروش داشت. این رقم حتی از فروش نسل جدید ولوو S60 هم کمتر است آنهم درحالیکه ولوو در ایالاتمتحده چندان محبوب نیست. درهرحال به نظر شما، با وجود حضور برندهای بشدت مدرن و قدرتمند آلمانی در بخش سدانهای کامپکت لوکس بازار آمریکا آیا لکسس IS مدل 2021 با یک فیسلیفت کلی در بیرون اما تغییرات جزئی در داخل و پیشرانههای بدون تغییر میتواند به موفقیتی دست پیدا کند؟