فورد در چند سال گذشته مبلغی به میزان ۲ میلیارد دلار برای توسعه لینکلنهای جدید صرف کرده و همچنین تصمیم گرفته است که برای این شاخه لوکس خود در مدت ۵ سال، سالانه یک میلیارد دلار هزینه کند. ولی در این میان، بزرگ خانواده لینکلن، یعنی ناویگیتور شاسیبلند تا یک جایگزینی کامل در سال ۲۰۱۷، از این سرمایهگذاری بینصیب مانده است؛ یعنی تا زمانی که ۱۰ سال از ارائه نسل کنونی در کنار رقیبی چون کادیلاک اسکالید خواهد گذشت. جنرال موتورز برای شاسیبلند لوکس خود که از اولین رقیبان ناویگیتور به شمار میرود، طراحی دوبارهای انجام داده است؛ این در حالی است که لینکلن تنها اندکی هزینه برای ارتقای مدل ۲۰۱۵ این خودرو کرده است.
در طراحی بیرونی، قسمت جلوبندی و عقب بدنه تغییر کردهاند. جلوپنجره دارای نوارهای افقی کمابیش مشابه آن چیزی است که در لینکلنهای جدید میبینیم. همچنین طراحیهای LED در ناویگیتور برای این خودرو یک حالت مدرن ایجاد کردهاند؛ ولی تأثیر کلی آن شبیه به استفاده از یک عنصر مدرن بر روی یک پایه طراحی قدیمی و کهنه است. در عین حال، بهینهسازیهای داخل کابین، تأثیرگذاری بیشتری دارند. استفاده از دکمههای معمول برای عملکردهای مهم خودرو مانند کنترل صدا، تنظیم و کنترل هوا بسیار رضایتبخش هستند. مهمتر از همه، ارتقاهایی است که در زمینه پیشرانه و سیستم تعلیق صورت گرفته است؛ چیزی که بالاخره لینکلن ناویگیتور ۲۰۱۵ را از مدلهایی مانند ۲۰۱۲ آن متمایز میکند. برای سال ۲۰۱۵، یک موتور ۳/۵ لیتری V6 اکوبوست جایگزین موتور قدیمی ۵/۴ لیتری V8 شده است. این موتور به صورت استاندارد بوده و تنها موتور ارائه شده برای این مدل است. در همین حال، قدرت موتور از ۳۱۰ به ۳۸۰ اسببخار افزایش یافته و گشتاور تولیدی آن نیز از ۴۹۵ به ۶۲۳/۶۷ نیوتنمتر افزایش یافته است. همین موضوع باعث شده تا شتاب ناویگیتور حدود ۲ ثانیه بهبود یابد و بتواند در مدت ۶/۲ ثانیه به سرعت ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت برسد؛ زمانی که تنها یکدهم ثانیه تا اسکالید فاصله دارد. در تست یکچهارم مایل نیز ناویگیتور این مسیر را در ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۹/۶۷ کیلومتر بر ساعت میپیماید که این زمان تنها اندکی از کادیلاک بیشتر است؛ ولی به مراتب از آمار ۱۶/۳ ثانیه با سرعت نهایی ۱۳۸/۴ کیلومتر بر ساعت در مدل V8 قدیمی بهتر است. مدل V6 اکوبوست در زمینه ظرفیت یدککشی نیز مدل V8 قبلی را پشتسر گذاشته است و ۴۰۸۲ کیلوگرم را میتواند به دنبال خود بکشد. البته مدلهای 4WD که نمونه آن در اینجا تست شده، طبق آمار رسمی، ظرفیت یدککشی برابر ۳۹۰۰ کیلوگرم دارند. مصرف سوخت مدل دو دیفرانسیله طبق برآورد سازمان حفاظت محیط زیست امریکا بهبود پیدا کرده و از ۱۵/۷ لیتر به صورت ترکیبی در مدل قبلی به ۱۳/۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کاهش پیدا کرده است. در تست انجام شده، مصرف سوخت ۱۵/۷ لیتر از این خودرو مشاهده شد؛ این در حالی است که در مدل ۲۰۰۷ مصرف سوخت ۱۴/۷ لیتر از ناویگیتور شاهد بودهایم. البته این را هم باید درنظر داشت برای تست آن مدل، مسیری با بزرگراههای زیاد طی شده بود. در بررسی مدل ۲۰۱۵، مسیر تست بیشتر مسیرهای شهری و بسیار کوتاهتر بوده است. با این حال، این اولین بار نیست که از موتورهای فورد اکوبوست عملکردی پایینتر از آنچه که اعلام شده، میبینیم. نمونه تست شده، از گروه تجهیزات «رزرو» با هزینه ۶۸۵۰ دلار استفاده کرده که امکاناتی چون چرم پرمیوم برای تمام سه ردیف صندلیها، سیستم کنترل رانندگی لینکلن (شامل جاذبهای شوک تنظیمشونده الکترونیکی) برای ناویگیتور به همراه داشته است. همچنین پکیج رزرو خودش را با چرخهای ۲۲ اینچی کرومی در تایرهای تمامفصل ۲۸۵/۴۵ نشان میدهند که هر ترکیب چرخ و تایر وزنی بیش از ۴۰ کیلوگرم دارد؛ چیزی که مسلماً سنگینتر از چرخهای هماندازه آن در مدلی مانند جیامسی یوکون است. تایرهای عریضتر به عملکرد نویگیتور در جاده کمک زیادی کرده است. این خودرو در تست لغزش در پیچ، نیروی چسبندگی ۰.74g را دارد که ارتقای زیادی را نسبت به آمار ۰.65g در مدل V8 نشان میدهد. این عملکرد، تقریباً منطبق با عملکرد کادیلاک اسکالید در پیچ است. در همین حال، این لینکلن تنها ۵۵/۴۷ متر برای توقف کامل از سرعت ۱۱۲/۶۵ کیلومتر بر ساعت نیاز دارد؛ یعنی حدود ۴ متر کمتر از کادیلاک. همچنین یک سیستم جدید دستیار الکترونیکی فرمان و همینطور یک سیستم تعلیق تنظیمشونده در ناویگیتور ۲۰۱۵ استفاده شده است. در هر حال، باید قبول کرد که وضعیت ناویگیتور در جاده و پیچها بهتر شده است. البته حس چابکی شاسیبلندهای جدید جنرالموتورز بیشتر است (شاید به خاطر وزن بسیار کمتر آنها)؛ ولی لینکلن در حضور یک اینفینیتی QX80 میتواند سر خود را بالا بگیرد. همچنین کابین این خودرو، بیش از آنچه که انتظار میرود، ساکت است؛ چیزی که در حضور چرخهای بزرگ، بیشتر جلبتوجه میکند.- نوع خودرو: موتور جلو، دیفرانسیل چهار چرخ متحرک، ۷ سرنشین، ۴ در واگن.
- قیمت مدل تست: ۷۴۳۹۰ دلار (قیمت مدل پایه: ۶۶۰۵۰ دلار).
- نوع موتور: DOHC با ۲۴ سوپاپ V6 با دو توربوشارژر و خنککننده داخلی، بدنه و رویه آلومینیومی، انژکتور سوخت مستقیم.
- گنجایش: ۳۴۹۶ سیسی.
- قدرت: ۳۸۰ اسب بخار در ۵۲۵۰ دور در دقیقه.
- گشتاور: ۶۲۳/۶۷ نیوتنمتر در ۲۷۵۰ دور در دقیقه.
- گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت شیفت دستی.
ابعاد:
- فاصله محوری: ۳/۰۲۳ متر.
- طول ماشین: ۵/۲۶۸ متر.
- عرض: ۲/۰۰۲ متر.
- ارتفاع: ۱/۹۸۴ متر.
- وزن کلی: ۲۷۸۹ کیلوگرم.
تستهای سرعت:
- صفر تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۲ ثانیه.
- صفر تا ۱۶۰/۹ کیلومتر بر ساعت: ۱۷/۷ ثانیه.
- صفر تا ۱۷۷/۰۳ کیلومتر بر ساعت: ۲۲/۶ ثانیه.
- استارت در حال حرکت بین ۸ تا ۹۶/۶ کیلومتر بر ساعت: ۶/۸ ثانیه.
- عبور از یکچهارم مایل: ۱۴/۹ ثانیه با سرعت نهایی ۱۴۹/۶۷ کیلومتر بر ساعت.
- سرعت نهایی (با محدودیت قانونی): ۱۸۱/۸۵ کیلومتر بر ساعت.
- مسافت ترمز از سرعت ۱۱۲/۶ کیلومتر بر ساعت: ۵۵/۴۷۴ متر.
مصرف سوخت:
- تخمین سازمان حفاظت محیط زیست امریکا: ۱۵/۷ لیتر در شهر و ۱۱/۸ لیتر در بزرگراه در هر ۱۰۰ کیلومتر.
- مصرف سوخت در تست: ۱۵/۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر.
مهدی
۲۴ آذر ۱۳۹۳از ظاهرش خوشم نمیاد نمی دونم چرا
از لحاظ زیبایی شناسی درگیرم نمی کنه
البته
شاید بعضی ها بپسندند
اما با 75 هزار دلار گزینه های بهتری هم هست
E 36
۲۴ آذر ۱۳۹۳از لحاظ فنی خوبه ولی طراحی داخل و بیرونش 2 زار!
"Amir"
۲۴ آذر ۱۳۹۳طراحیش اگه یکم مدرن تر بود عالی میشد
ali g35
۲۷ آذر ۱۳۹۳2زار چی ؟ چرا حرفتو ادامه ندادی ؟ نکنه خجالت میکشی ؟ خجالت کشیدن نداره که . اگه منظورت اینه که داخل و بیرونش 2زار نمیازه باید بگم طراحی داخل و بیرونش اگه نگیم عالی و بی رقیبه خوب طراحی شده و جای بحث کردن نداره .
سجاد
۲۴ آذر ۱۳۹۳ابهت لینکلن رو باید از نزدیک ببینی ، نه از تو عکس!
ماشینهای آمریکایی مثل فورد و GMC گرچه معیارهای امریکایی بودن رو دارن ، اما ظرافت و جزئیات طراحیشون به پای لینکلن نمیرسه . طراحی لینکلن هم امریکاییه هم جزئیاتش خاص و زیاده .
MAFIA
۲۵ آذر ۱۳۹۳ماشین خوبیه و من کامل قبولش دارم و نقصی براش نمیگیرم جز اینکه خیلی شبیه اکسپلورره
hadi
۲۴ آذر ۱۳۹۳کادیلاک اسکالید لایک
لینکلن نویگیتور دیس لایک
Predator
۲۴ آذر ۱۳۹۳الان که این کامنتو میذارم نتایج صفر صفره ولی میگم با وجود اینکه پست لینکلنه، کادیلاک میبره
اونم با اختلاف زیاد!!!
saeed.shariati
۲۴ آذر ۱۳۹۳چقدر از بغل زشته
از پشت هم همینطور
اسکالید اصن یا این قابل مقایشه نیس بابا اون خیلی سر تره
احسان آرسنالی
۲۴ آذر ۱۳۹۳من که بین نمایی جلویی و عقبی خودرو نتونستم رابطه ای پیدا بکنم!!؟ در ضمن در سطر دوم جمله(سالانه یک میلیون دلار هزینه کند) به احتمال 4میلیون درصد اشتباهِ لطفا اصلاح شود.
مهران۱
۲۴ آذر ۱۳۹۳همون موتور هشت سیلندر رو تقویت می کردن بهتر بود،اخه هشت سیلندر یه چیز دیگیت.
4MATIC
۲۴ آذر ۱۳۹۳لینکلن ماشین خوبیه حتی تورده بندی های کیفیت هم رتبه اورد ولی ازطراحیش خوشم نمی اد
AliZeus
۲۴ آذر ۱۳۹۳75 هزار دلار؟؟ عمرا..اصلا حرفشم نزن!
مگه پورشه کاین و بی ام و X6 و بنزGL , … مردن؟؟
« میلاد . فقط آلمان . فقط بنز »
۲۴ آذر ۱۳۹۳درود .
این مدل لینکلن به بازنگی کلی و اساسی نیاز داره . کادیلاک خیلی سرتره .
ali g35
۲۷ آذر ۱۳۹۳آقا میلاد چجوری به خودت اجازه میدی از طراحی لینکلن انتقاد کنی ؟؟
شلبى
۲۴ آذر ۱۳۹۳اعداد مربوط به سرعت و شتابش خوبه با توجه به حجم موتورش و هیکل و اندازه ماشین!!
ولى وقت اون رسیده که یه دست اساسى به سر و روش بکشن و مانند اسکالد دوباره طراحیش کنن
Ehsan
۲۴ آذر ۱۳۹۳اگر به لینکلن های مدل دهه 60 ، 70 ، 80 نگاه کنید واقعا جلو پنجره ای زیبایی داشتند ولی نمیدونم کدوم ابله از سال 2000 تقریبا این جلو پنجره دو تیکه رو به این ماشین اضافه کرد واقعا از ریخت افتاده این ماشین ، به نظرم سقوط لینکلن با این طراحی جدید جلوش به وجود آمد ، باید برگردند به طراحی دهه 80 ، یا لااقل با الهام از اون مدل ها دوباره طراحی کنند
رسول
۲۴ آذر ۱۳۹۳کیلومتر شمارش شبیه سایپا هست
bse7en
۲۴ آذر ۱۳۹۳لینکلن mkz خیلی ماشین خوشگلی ولی این واقعا زشته!
محمدMOHAMMAD
۲۴ آذر ۱۳۹۳اگر از نزدیک این ماشین را می دیدید محو ابهتش می شدید البته کسایی که روزی 100 بار ایکس 33 را از نزدیک می بینند معلومه این دیگه اصلا به چشمشون نمیاد
4MATIC
۲۵ آذر ۱۳۹۳قیمتش زیادی بالانیست؟؟
با این پول می شه
بنز GL
پورشه کاین4S
بی ام وX6وباX5
کادیلاک اسکالید
خرید
فریا
۲۵ آذر ۱۳۹۳این شاسی بلند فول سایز هست و با کادیلاکــ اسکَلِید و لسکسوس LX570 مقایسه
میشه که قیمتش نسبتاً از اونا مناسب تره ! و طبیعتا نسبت به اونا مزایا و
معایبی داره .
کاربرد این ماشین با پورش و بی ام و هایی که گفتین متفاوته .
rasoul
۲۵ آذر ۱۳۹۳به نظر من درمورد ماشینی که آدم فقط عکسش رو می بینه نمیشه قضاوت کرد
ولی خوب من حدود یکماه پیش مقایسه ای بین فورد اج و آی ایکس 35 که تو یه سگمنت بودن در منطقه آزاد انزلی انجام دادم
فقط نگاهی اجمالی به قطعات بکار رفته تو زیربندی و جلوبندی دو خودرو و محتویات داخل کاپوت آدم رو قانع می کنه که نمیشه با فورد در افتاد حالا شما همین رو با مقیاس بزرگتر تو این لینکلن که کاملتر و بهینه تر شده در نظر بگیرید بعد با ماشینهای دیگه مقایسه بکنید ضمنا با اسکالاید هم مقایسه نکنید چون وقتی کنار هم پارک می کنن اصلا کسی به این نگاه نمی کنه
محمدMOHAMMAD
۲۵ آذر ۱۳۹۳ساخته شده برای مسافرت های طولانی بین ایالتی حالا کوه تپه رودخانه هرچی باشه هیچ فرقی نمیکنه ماشین برای خارجی ها یعنی کارایی دوام استفاده مفید یعنی اصطلاحشون اینه خودروی شهری یا تفریحی و یا مسافرتی اما برای ایرانی ها فقط قیافه گرفتن کلاس گذاشتن اصلا نمیدونند کارایی هر ماشین چیه یا اصلا نمی دونند ماشین را برای چه کاری میخواهند مثلا لندکروز را با اون عظمت می خرند میان، توی ترافیک و خیابان های تنگ یا با ماتیز میزنند به دل جاده و بیابون و یا سانتافه را می برند آفرود ولی اف جی کروز را مثلا بجای سانتافه نمی خرند برای آفرود