لینکلن

تجربهٔ رانندگی با لینکلن نویگیتور L مدل 2016

نسل نخست لینکلن نویگیتور در سال ۱۹۹۷ بر پایهٔ پلت فرم مشترکی با SUV فول سایز فورد اکسپیدیشن به بازار آمد درحالی‌که دو سال بعد جنرال موتورز نیز کادیلاک اسکالید را برای رقابت مستقیم با نویگیتور راهی میدان کرد. نسل سوم نویگیتور در سال ۲۰۰۷ معرفی شد که همچنان در حال تولید است. در این نسل نویگیتور در دو نسخهٔ معمولی و کشیده یا L ساخته شد. لینکلن این SUV را در سال ۲۰۱۵ مورد فیس لیفت قرار داد که همچنان تا زمان به بازار آمدن نسل چهارمش بروز بوده و توانایی رقابت با نسل جدید اسکالید را داشته باشد. این در حالی است که لینکلن نمونهٔ کانسپت نویگیتور را با ظاهری متحول شده در نمایشگاه نیویورک امسال رونمایی کرده و احتمالاً نسخهٔ تولیدی آن سال آینده معرفی خواهد شد.

کانسپت نسل چهارم لینکلن نویگیتور
کانسپت نسل چهارم لینکلن نویگیتور

حال امروز قصد بررسی و رانندگی با یک نویگیتور ۲۰۱۶ را داریم که از نوع L بوده و چهارچرخ محرک است. نویگیتور L با ۵.۶۷ متر طول (۳۸ سانتیمتر بیشتر از نسخهٔ استاندارد) یکی از بزرگ‌ترین خودروهای روی زمین است که به‌طور مستقیم در برابر کادیلاک اسکالید ESV و برادر دوقلواش جمس یوکان XL قرار می‌گیرد. در ادامه نگاهی به این SUV غول‌پیکر و باشکوه آمریکایی خواهیم داشت.

2016-Lincoln-Navigator-L-109-876x535

دو ویژگی موجب می‌شود که نویگیتور کاملاً از SUVهای هم‌رده‌اش متمایز گردد. ارتفاع واقعاً زیاد و طول فوق‌العاده زیاد! لینکلن پس از فیس لیفت نویگیتور در سال ۲۰۱۵، پیشرانهٔ V8 آن را کنار گذاشته و یک موتور کوچک‌تر V6 را جایگزین آن کرد. این پیشرانه که از نوع اکوبوست با تزریق مستقیم سوخت است، جزئی کلیدی در به‌روزرسانی این SUV پرچم‌دار جهت تقویت آن در بازار در سال‌های آخر عمرش بشمار می‌رود. این در حالی است که جنرال موتورز همچنان به پیشرانهٔ V8 در اسکالید و یوکان وفادار مانده است؛ بنابراین عرضهٔ نویگیتور صرفاً با موتور ۶ سیلندر نقطه‌ضعف عمده‌ای برای آن در برابر اسکالید محسوب می‌شود.

2016-Lincoln-Navigator-L-110-876x535

پیشرانهٔ ۶.۲ لیتری V8 جنرال موتورز که در سینهٔ اسکالید و یوکان دنالی می‌تپد، ۴۲۰ اسب بخار قدرت دارد که در برابر قدرت ۳۸۰ اسب بخاری موتور V6 نویگیتور قرار می‌گیرد درحالی‌که گشتاور هر دو یکسان و معادل ۶۲۵ نیوتن متر است. البته این قدرت بیشتر اثری در شتاب خودرو ندارد به‌طوری‌که شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر هر دو خودروی یوکان دنالی XL و نویگیتور L برابر با ۶.۵ ثانیه است. بعلاوه باوجود ۱۳۶ کیلوگرم وزن کمتر جمس، در طی مسافت ۴۰۰ متر هم حریف نویگیتور نشده و با زمان ۱۵.۱ ثانیه در پس لینکلن با ۱۴.۹ ثانیه قرار می‌گیرد. هرچند که هنگام عبور از خط پایان ۴۰۰ متر، یوکان ۶ کیلومتر در ساعت سرعت بیشتری دارد.

2016-Lincoln-Navigator-L-102-876x535

درحالی‌که نویگیتور L نزدیک به سه تن وزن دارد (۲۸۸۵ کیلوگرم) اما در هنگام رانندگی کاملاً عادی احساس می‌شود. البته در دو خودروی نویگیتور و یوکان دنالی هیچ شواهدی وجود ندارد تا با توجه به آن‌ها به این نتیجه برسیم که آیا راه‌حل فورد یعنی تولید قدرت با استفاده از تکنولوژی بالا بهتر است یا رویکرد سنتی جنرال موتورز. ازلحاظ مصرف سوخت هم دو خودرو مشابه هم هستند به‌نحوی‌که در یک تست بلندمدت ۶۴ هزار کیلومتری با یوکان دنالی توانستیم مصرف سوخت ۱۴.۷ لیتر در صد کیلومتر را ثبت کنیم درحالی‌که در طول دو هفته با نویگیتور به مصرف متوسط ۱۶.۸ لیتر در صد کیلومتر دست‌یافتیم.

هر دو خودرو در رانندگی عادی با سوخت معمولی کار می‌کنند هرچند که لینکلن برای بکسل کردن بارهای سنگین نیاز به سوخت پریمیوم دارد. نویگیتور ظرفیت بکسل ۳۷۶۰ کیلوگرم را دارد درحالی‌که این رقم در یوکان برابر با ۳۵۸۰ کیلوگرم است. یکی دیگر از ویژگی‌های خاص نویگیتور، تعلیق مستقل عقب آن است که یک سواری فوق‌العاده‌ای را در مقایسه با دیگر SUVهای بزرگی که مجهز به تعلیق سنتی هستند برای آن به ارمغان می‌آورد بعلاوه که فضای بار و صندلی‌های عقبی کارآمدتری هم دارد.

اما متأسفانه این نوع تعلیق حداقل ازنظر ما هیچ منفعتی ندارد حتی اگر سیستم کنترل نوسانات آن را که در بالاترین تریم نویگیتور در دسترس است را سفارش داده باشید. سواری نویگیتور با این تعلیق تکان‌های فراوانی داشته و ناهمواری‌های آسفالت کاملاً احساس می‌شود درحالی‌که لرزش ساختار خودرو هنگام حرکت بر روی سطوح ناهموار واقعاً آشکار بود. حالات رانندگی عادی، راحت و اسپرت آن‌هم این وضعیت را چندان تغییر نمی‌دهد؛ بنابراین کاملاً واضح است که راه‌حل جنرال موتورز در سیستم تعلیق که شامل کمک‌فنرها و دامپرهای الکترومغناطیسی است بسیار بهتر از تعلیق مستقل لینکلن کار می‌کند. بااین‌حال فضای ردیف سوم صندلی‌های نویگیتور با در اختیار داشتن بیشتر از ۷ سانتیمتر فضای پای بیشتر نسبت به یوکان XL و اسکالید ESV، بهتر بوده و برای بزرگ‌سالان مناسب‌تر است.

2016-Lincoln-Navigator-L-126-876x535

SUV بزرگ یا خانهٔ کوچک؟

درمجموع کل فضای بار و سرنشینِ نویگیتور و یوکان تنها یک درصد باهم تفاوت دارد به‌نحوی‌که جمس ۴۹۸۰ لیتر فضا برای سرنشینان داشته و ۱۱۰۴ لیتر فضای برای بار دارد که در مقابل فضای سرنشینان ۴۸۱۳ لیتری و فضای بار ۱۲۱۷ لیتری نویگیتور قرار می‌گیرد. بدین ترتیب این SUVهای غول‌پیکر، ازلحاظ راحتی سرنشینان با اتوبوس‌های لوکس برابری کرده و حتی با برخی از خانه‌های کوچک قابل‌رقابت است. تعلیق مستقل عقب نویگیتور هیچ سودی برای بهبود هندلینگ خودرو ندارد. فرمان احساس خوبی نداشته و ارتفاع زیاد و مرکز ثقل بالای ماشین موجب می‌شود که فقط تحمل ۰.۷۸ جی شتاب جانبی را داشته و هنگام حرکت در پیچ‌ها احساس واژگونی به انسان دست می‌دهد. نویگیتور از سرعت ۱۱۳ کیلومتر در ساعت در ۵۶ متر متوقف می‌شود. حتی شش بار به‌صورت پی‌درپی خودرو را با ترمز گیری‌های شدید تحت‌فشار قراردادیم ولی هیچ افزایش قابل توجهی در مسافت توقف ایجاد نشد.

به‌طورکلی تا معرفی نسل چهارم نویگیتور (بدون درهای گالوینگ و پله‌های ورودی که در نسخهٔ کانسپت وجود داشت)، فیس لیفت نویگیتور فعلی، راه حلی موقتی برای سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ محسوب می‌شود که البته علیرغم این فیس لیفت، ازلحاظ طراحی کاملاً در پس اسکالید قرار می‌گیرد درحالی‌که با رینگ‌های ۲۲ اینچی، تریم چوب با الهام از مبلمان گران‌قیمت و چرم فراوان بسیار لوکس احساس می‌شود. یک صفحه‌نمایش لمسی ۸ اینچی نیز به‌راحتی عملکردهای خودرو را کنترل می‌کند؛ اما سیستم سرگرمی MyLincoln با کارپلی اپل و اندروید اتو گوگل سازگاری ندارد. در کل شاید لینکلن نویگیتور L تمام چیزهایی را که ما بدان‌ها علاقه داریم را نداشته باشد اما این SUV حداقل جهت حمل ۷ نفر درنهایت راحتی مناسب بوده و می‌تواند چیزهایی را بکسل کند که هیچ کراس‌اووری توان آن را ندارد.

2016-Lincoln-Navigator-L-151-876x535

 

مشخصات فنی

ظرفیت سرنشین ۷ نفر
قیمت پایه ۷۰,۳۳۰ دلار
قیمت مورد آزمایش ۷۹,۴۱۰ دلار
پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 توئین توربو
قدرت ۳۸۰ اسب بخار
گشتاور ۶۲۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک
محور محرک عقب/چهارچرخ
فاصلهٔ بین دو محور ۳.۳۲ متر
طول/عرض/ارتفاع ۵.۶۷/۲/۱.۹۸ متر
وزن خالص ۲۸۸۵ کیلوگرم
شتاب صفرتا ۹۶ ۶.۵ ثانیه
مسافت ۴۰۰ متر ۱۴.۹ متر
مصرف سوخت ۱۳.۸ لیتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۶ دیدگاه‌ها

  1. یو اس اس اینترپرایز

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    همچین غولی با این قدرت موتور مصرف سوختش خوبه به نظرم
    وزن دقت کنید 2885 کیلوگرم و مصرف سوختش فقط 13.8 لیتر.واقعا خوبه

    1. یو اس اس اینترپرایز

      ۲۰ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (4433 ديدگاه)

      شتابش هم خیلی خوبه با این وزن سنگین
      6.5 ثانیه است 0 تا 96

  2. Nima

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    بسیار عالى و فوق العاده.(هم مطلب و هم خود ماشین) ولى شخصا اگر بخوام انتخاب کنم اول اسکالید-بعد یوکان- بعد نویگیتور- بعد سابربن.
    و مهم تر این که من عاشق این کلاس خودرو هستم. واقعا SUV هستن.
    ایشالا نسل جدید نویگیتور عالى ظاهر بشه(حتما همین طوره)
    راستى امیر جان توى متن عدد ۱۰۰ رو به صورت “سد” نوشتین. ممنون اگر اصلاحش کنید.
    اون قسمتى هست که درباره مصرف سوخت هست.

    1. امیر دهقان

      ۲۰ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (743 ديدگاه)

      ممنون از دقت و تذکر شما
      اصلاح شد

      1. Nima

        ۲۰ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (1659 ديدگاه)

        خواهش میکنم. عزیزین

    2. Me

      ۲۰ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (17 ديدگاه)

      ولی این واژه اصالتاً فارسیه و سد درست‌تره حتی، و یه چیز مثلِ اطاقه، که درستش اتاقه! با این‌حال صد رسمیه و موردِ قبول!

  3. Nima

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1659 ديدگاه)

    http://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2016/07/2016-Lincoln-Navigator-L-149-876×535.jpg

    این عکس رو ببینین!
    انقدر داشبورد دوره که باید کلى راه رفت تا رسید بهش! تازه کاپوت هم بش اصافه کنین.
    البته توى خودرو هاى قدیمى هم ماشیناى طویل تر داشتیم. مثلا کرایسلر امپریال 6 متر یا ایمپالا استیشن 5.8 متر یا بیوک الکترا 5.9 متر! سابربن بیش از ۶ متر. یه نمونه سابربن لیموزین هم توى دهه ۷۰ ساخته شد که ۸ در بود و طولش نزدیک ۹ متر بود.

    1. ali

      ۲۰ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (7383 ديدگاه)

      سلام به داش نیمای امریکایی باز خودم
      اره مدل قدیمی ها بزرگتر هم داشتن نسبت به الان مثل همون سابربن لیموزین
      یه بار رفتم تو یه گاراج پر از امریکایی عین بهشت بود اونجا چه ماشینهای خوشگلی که ندیدم من
      گل سرسبدشون یه ایمپالای سدان هاردتاپ 1959 هیولا بود که داشت بازسازی میشد خوشبختانه شورولت من در برابرش با طول 5 متریش مثل پراید بود در برابر پاترول 4 در

  4. امير علي

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (399 ديدگاه)

    لینکلن داره خوب کار میکنه جدیداً طراحیش خیلی خوب شده

  5. ali

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (7383 ديدگاه)

    ای ول لینکلن
    خیلی از لینکلن خوشم میاد یه کلاس خاصی داره که مخصوص خودش هست و با کادیلاک و کرایسلر فرق داره
    این مدلش خیلی ماشین معرکه ای هستش و جدول هم حرف من رو تایید میکنه
    امیدوارم لینکلن و کرایسلر مثل کادیلاک برگردن به اون گذشته پر افتخارشون که همین الانشم تا حدودی موفق بودن و اون رقابت سه گانه خودشون رو مثل گذشته دوباره راه بندازن

  6. احسان(احسان سابق)

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (2876 ديدگاه)

    مهندسای فورد واقعا کارشون رو خوب بلدن. تا همین 6 سال پیش اکثر خودروهای فورد جزو ماشین های پر مصرف و کم بازده بودن اما الان موتورهای اکوبوست طراحی شرکت خوب جواب میده(البته مصرف سوختشون بالاتر از اعلام شرکته)

    1. ali

      ۲۰ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (7383 ديدگاه)

      باهمون بازده کمشون پرفروش بودن

  7. رادین

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (95 ديدگاه)

    واقعا نهنگیه واس خودش
    نزدیک 3 تن وزن و با شتاب 6.5 ثانیه!!!!تصور اینکه تو یه خیابون خلوت تا ته بهش گاز بدی مو به تنم سیخ میکنه ،زلزله 6 ریشتری میاد!!!
    فول سایز فقط آمریکایی

  8. فقط آمریکایی

    ۲۰ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (64 ديدگاه)

    یه ماشین سنگین و پر مصرف!!!

  9. نوید

    ۲۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام به همگی.کاش روزی برسه ایران هم بجای تولیدات مزخرف چینی بتونه حداقل یه لاستیک این ماشینارو بسازه که هر سال اینقدر کشته تو تصادفات ندیم.

  10. احمد باقری

    ۲۱ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    با این وزن و این امکانات، شتاب و مصرف سوخت خیلی خیلی خوبی داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا