لینکلن

لینکلن نویگیتور کانسپت، شاسی‌بلندی با درب‌های گال‌وینگ

لینکلن نویگیتور در سال ۱۹۹۷ به‌عنوان یک SUV بزرگ لوکس معرفی شد. نویگیتور که اولین SUV لینکلن بشمار می‌رفت، بر روی پلت فرم فورد اکسپیدیشن شکل‌گرفته بود و قطعات مشترک زیادی با آن داشت. دو سال بعد کادیلاک اسکالید و جمس یوکان دنالی از سوی جنرال موتورز برای رقابت با نویگیتور به بازار آمدند. نسل دوم نویگیتور در سال ۲۰۰۳ و نسل سوم آن در سال ۲۰۰۷ معرفی شدند.

Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
اما درحالی‌که کادیلاک در سال ۲۰۱۴ نسل چهارم اسکالید را با طراحی متحول شده و زیبا و همین‌طور پیشرانه V8 6.2 لیتری قدرتمند به بازار فرستاد، لینکلن فقط فیس لیفتی جزئی بر روی نویگیتور انجام داد و بدتر از آن پیشرانه V8 آن را با نمونه‌ای V6 3.5 لیتری اکوبوست جایگزین کرد. این عوامل موجب برتری قاطعانه اسکالید بر نویگیتور شد به‌طوری‌که کادیلاک اسکالید در سال ۲۰۱۵ به فروش ۳۵۹۲۱ دستگاه دست پیدا کرد درحالی‌که در همین سال لینکلن نویگیتور فقط ۱۱۹۴۶ دستگاه فروخت یعنی کمتر از یک‌سوم فروش اسکالید.
Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
اما در نمایشگاه نیویورک امسال، لینکلن با رونمایی از نویگیتور کانسپت همه را شگفت‌زده کرد چراکه این خودرو که پیش‌نمایشی از نسل چهارم نویگیتور محسوب می‌شود، کاملاً متحول شده و به نظر می‌رسد زیرمجموعه لوکس فورد قصد دارد نویگیتور را به‌روزهای اوج خود بازگرداند.
Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
ویژگی منحصربه‌فرد نویگیتور کانسپت درهای گالوینگ آن است. این خودروی مفهومی فاقد ستون B بوده و مجهز به دو در گالوینگ بزرگ ‌شده است. هنگام باز شدن درها، پلکان زیبایی از قسمت زیرین آن‌ها بیرون می‌آید که به‌راحتیِ سوار و پیاده شدن کمک شایانی می‌کند؛ اما زمانی که سال آینده نمونه تولیدی نویگیتور عرضه شود (با عنوان مدل ۲۰۱۸)، درهای معمولی جایگزین درهای گالوینگ می‌شود و ستون B نیز به آن اضافه می‌شود. مدل تولیدی همانند گذشته در دو گونه استاندارد و کشیده (L) و با ظرفیت حمل ۸ نفر عرضه می‌شود درحالی‌که مدل کانسپت ۶ نفره بوده و دارای ۲ صندلی در سه ردیف است. در داخل نویگیتور کانسپت درمجموع ۷ صفحه‌نمایش تعبیه‌شده است که ۴ عدد آن‌ها در پشت صندلی‌ها و برای سرنشینان ردیف‌های دوم و سوم نصب‌شده‌اند.
Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
طراحی نویگیتور کانسپت بسیار باشکوه است و پس از MKZ فیس لیفت و نسل جدید کانتیننتال، سومین فرزند لینکلن محسوب می‌شود که از زبان طراحی جدید این شرکت بهره برده است. این خودرو را می‌توان یکی از زیباترین SUVهای سه ردیفه بازار دانست. به گفته «David Woodhouse» مدیر طراحی لینکلن، ساخت و طراحی این خودرو ۹ ماه زمان برده است.
Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
در رابطه با قوای محرکه نسل چهارم نویگیتور رئیس لینکلن آقای «Kumar Galhotra» می‌گوید:

نویگیتور جدید همچنان با همان موتور ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری اکوبوست با دو توربوشارژر تولید خواهد شد اما با مهندسی جدید قدرت آن از ۳۸۰ اسب بخار فعلی به بیش از ۴۰۰ اسب بخار افزایش خواهد یافت.

صحبتی از سوی مدیران لینکلن در رابطه با گیربکس نویگیتور جدید نشده است اما احتمالاً با گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک جدید فورد که در F150 رپتور جدید بکار رفته است مجهز خواهد شد. سیستم تعلیق آن نیز برای ارائه یک سواری بسیار نرم و آرام طراحی‌شده است. نویگیتور به سیستم‌های ایمنی پیشرفته‌ای چون ترمز اضطراری خودکار، دوربین نمایش ۳۶۰ درجه، سیستم تشخیص عابر پیاده، سیستم کمک پارک و سیستم حفظ حرکت میان خطوط مجهز خواهد بود. البته هنوز معلوم نیست که آیا نویگیتور جدید همانند فورد F150 با بدنهٔ آلومینیومی ساخته می‌شود یا نه و مقامات لینکلن به این سؤال پاسخی نداده‌اند.

Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
کلاس SUVهای بزرگ لوکس سالانه در ایالات‌متحده حدود ۱۷۰ هزار دستگاه و در کل دنیا ۴۲۰ هزار دستگاه فروش دارد و بازار جذابی برای خودروسازان محسوب می‌شود. به همین دلیل فورد بیش از ۶۰۰ میلیون دلار برای ساخت نسل جدید مدل‌های اکسپیدیشن و نویگیتور سرمایه‌گذاری کرده و امید زیادی به موفقیت آن‌ها دارد.
Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
به گفته «Kumar Galhotra» نویگیتور از خریداران و طرفداران وفاداری برخوردار است که میانگین سنی آن‌ها ۵۴ سال بوده و در صورت عرضه نسل چهارم از آن استقبال خواهند کرد. البته نمونه فیس لیفت شده نسل سوم نویگیتور همچنان تا زمان عرضه نسل چهارم به‌عنوان راه‌حلی موقتی برای حفظ بازار SUVهای لوکس تولید خواهد شد.
Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
Lincoln Navigator concept
به نظر می‌رسد لینکلن راه درستی درزمینهٔ ساخت محصولات جدید خود پیش‌گرفته است و با عرضه مجدد محصولات سابق خود همانند کانتیننتال و نویگیتور سعی دارد به‌روزهای باشکوه گذشته خود بازگشته و خود را به‌عنوان یک برند لوکس ساز بیش‌ازپیش مطرح کند؛ بنابراین شاید در آینده شاهد معرفی نسل جدید مدل MKT هم باشیم. با عرضه نسل چهارم نویگیتور در سال آینده، کادیلاک اسکالید و جمس یوکان دنالی رقابت سختی را با آن آغاز خواهند کرد درحالی‌که قطب سوم خودروسازی ایالات‌متحده یعنی کرایسلر در این کلاس نماینده‌ای ندارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۴ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. بهنام طیبی

    ۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4421 ديدگاه)

    شاسی بلندهای امریکایی همیشه غول و شاخ هستن

  2. Reza :: Deutschland :: Mercedes

    ۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2277 ديدگاه)

    حس کلاسیک فرمونش از همه جالبتره
    اون LCD های پشت صندلی هم خیلی تو چشم میاد امیدوارم نسخه تولیدی هم با امکانات بسیار عرضه بشه (تا دندان مسلح برای رقابت با اسکلید)

  3. Sajjad

    ۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (120 ديدگاه)

    بالاخره این خبرو گذاشتین، کانسپت خیلی جالبیه امیدوارم مدل نهایی شبیه همین باشه ولی در هاش گالوینگ نباشن. یه نکته جالبش سانروف دو تکشه که بین تیکه هاش مانیتوره

  4. Nima

    ۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1651 ديدگاه)

    عالى. خیلى عالى. زبان طراحى جدید لینکلن رو خیییلى دوست دارم. یعنى عالیه. تودوزى هاى قشنگى هم داره.
    ببخشید من گفتم کاراند درایو کادیلاک CT6 رو بررسى کرده ولى ببخشید موتور ترند بود.
    اینم لینکش:
    http://www.motortrend.com/news/2016-cadillac-ct6-first-drive-review/

  5. gatham

    ۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (21 ديدگاه)

    سر و جانم فدای نویگیتور و اسکالاد

  6. احسان(احسان سابق)

    ۵ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (2870 ديدگاه)

    فورد کار درستی انجام داده.برای خریدارایی که میانگین سنی اونها 54 ساله که مشخص می کنه این افراد میانسال و صاحب خانواده و دارای وضعیت مالی پایداری هستن که نیاز زیادی به ظاهر خیلی اسپرت و جذاب ندارن و راحتی و جادار بودن مهمترین فاکتور برای انتخاب این ماشینه.احتمالا سیستم تعلیق خیلی پیشرفته ای داشته باشه

  7. احمد باقری

    ۶ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (4711 ديدگاه)

    کارش خیلی درسته

  8. edris

    ۶ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (33 ديدگاه)

    حالا اگه با این بریم تو پارکینگ طبقاتی سقف دار کنار دوتا ماشین پارک کنیم تکلیف در ها چیه؟ :))
    یا از صندوق یا از سانروف باید بیایم بیرون دیگه

    1. امين ٧٧

      ۹ فروردین ۱۳۹۵
      سوابق: (117 ديدگاه)

      اتفاقا قشنگ عکس قضیه صادقه … ابتدای مراسم معرفی تسلا مدل ایکس هم ایلان ماسک اومد ماشین رو بین دو تا ماشین دیگه تنگاتنگ پارک کرد طوری که اگه دراش معمولی بود عمرا کسی نمی تونست پیاده شه اما با کمال تعجب درا به راحتی بدون برخورد به ماشین بغلی باز میشه و ایلان پیاده میشه !!

  9. skyline

    ۶ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (13 ديدگاه)

    نیمرخش شبیه رنجروور اسپرت شده ولی مدل اصلی که تولید میشه با این متفاوته ولی در کل قابل تقدیره

  10. امین قوام‌صفری

    ۶ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (211 ديدگاه)

    نمیشه نگفت خییلیی شبیه رنج‌روور عه!
    ولی در کل بسیار می‌پسندمش.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا