تجربه و آزمایشلینکلن

رانندگی با لینکلن زفیر، جذابیت ظاهری برای جلب خریدار!

لینکلن زفیر سدان لوکسی است که روی پلت‌فرم مشترک فورد ایووس و موندئو برای بازار چین طراحی شده اما چیز خیلی بیشتری نسبت به دو فورد مذکور ارائه نمی‌کند.

در حال حاضر تنها جایی در جهان که می‌توان یک لینکلن سدان نو خرید چین است زیرا این شرکت در اکتبر ۲۰۲۰ به تولید کانتیننتال به‌عنوان آخرین سدان خود در بازار آمریکای شمالی پایان داد. چندی بعد یعنی در اواخر سال ۲۰۲۱ لینکلن نام زفیر که آخرین بار در سال ۲۰۰۶ استفاده شده بود را احیا کرده و آن را روی جانشین سدان MKZ گذاشت. این خودرو اما فقط مخصوص بازار چین است و در آمریکا عرضه نمی‌شود.

هرچند فورد در بازار چین مشکلاتی داشته اما این شرکت با برند لوکس خود در بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان بهتر عمل کرده است زیرا از سال ۲۰۱۹ فروش لینکلن در چین همواره افزایش داشته است. این در حالی است که لینکلن کمی دیر وارد بازار چین شد و رسماً از سال ۲۰۱۴ محصولات خود را در این کشور عرضه کرد. مدل‌های لینکلن در این کشور توسط جویت ونچر چانگان-فورد تولید می‌شوند و جدیدترین آن‌ها زفیر است که تحویل آن به خریداران چینی از اوایل سال ۲۰۲۲ آغاز شد.

بیرون

پیش‌نمایش زفیر اولین بار در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۱ با کانسپتی خیره‌کننده ارائه شد اما نسخهٔ تولیدی که اواخر همان سال در نمایشگاه گوانگژو به نمایش درآمد کمی تعدیل شده بود. بااین‌حال، طراحی این سدان جدید هنوز هم بسیار تهاجمی‌تر از لینکلن‌های قبلی است. رنگ انحصاری قرمز هالیوود که فقط در تیپ iCool ارائه می‌شود نیز به جذابیت این سدان آمریکایی در نمونهٔ آزمایشی ما افزوده است. زفیر در کنار موندئو و ایووس، یکی از سه خودرویی است که فورد برای بهبود شرایط خود در چین در نظر گرفته است. این خودروها هر سه پلت‌فرم و پیشرانهٔ یکسانی دارند.

لینکلن با ۴,۹۸۲ میلی‌متر طول، کشیده‌ترین عضو این جمع سه‌تایی است و با اختلاف بیشترین قیمت را هم دارد. قیمت این سدان لوکس از ۲۴۰ هزار یوآن معادل ۳۵ هزار دلار شروع و نهایتاً به ۳۲۹ هزار دلار معادل ۴۷,۸۰۰ دلار می‌رسد درحالی‌که قیمت تیپ iCool آزمایشی ما با سفارش آپشن‌ها به ۳۳۵,۸۰۰ یوآن معادل ۴۸,۸۰۰ دلار رسیده است.

داخل

درحالی‌که ایووس و موندئو کابین تقریباً یکسانی دارند، زفیر هرچند از عناصر مشابهی استفاده می‌کند اما از نمای خاص لینکلن برخوردار است. هر سه خودرو از صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی بهره می‌برند که به نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۲۷ اینچی چسبیده است. این نمایشگر بزرگ می‌تواند به دو قسمت تقسیم شود. مثل MKZ مدل ۲۰۱۷، در زفیر هم دکمه‌های انتخاب‌گر گیربکس زیر نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی نصب شده‌اند. این دکمه‌ها اما خیلی طرح جالبی نیستند و عادت کردن به آن‌ها کمی طول می‌کشد. متریال داخلی خودرو اما که شامل چرم دینامیکا روی صندلی‌ها و پلاستیک‌های نرم در قسمت‌های مختلف می‌شود خوب است و یک سیستم پخش عطر با هفت رایحه و فیلتر هوای داخلی هم در زفیر تعبیه شده است.

در عقب فضای پا و سر برای افرادی با قد حدود ۱۸۵ سانتی‌متر کافی است و تودوزی قرمز خودروی آزمایشی ما که با رنگ بیرونی هماهنگی داشت فضای اسپرتی را ایجاد کرده بود. صندوق بار زفیر اما شرایط جالبی ندارد زیرا نه‌تنها از درب برقی بی‌بهره است (درحالی‌که درب صندوق مدل ارزان‌تر فورد ایووس برقی است) بلکه زیر درب هم هیچ خبری از نمد نیست و فقط فلز دیده می‌شود. همچنین کنترل‌های عجیب برای تنظیمات صندلی راننده نیز یکی دیگر از مشکلات این خودرو هستند که باعث اشتباه می‌شود. البته خوشبختانه صندلی راننده به حافظه مجهز است ولی بااین‌حال برای پیدا کردن موقعیت رانندگی مناسب در اولین مرتبه باید با کنترل‌ها کلنجار رفت.

رانندگی

برخلاف لینکلن‌های قدیمی، در زفیر خبری از موتورهای V8 یا V6 نیست و این ماشین فقط با یک پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر توربو عرضه می‌شود که ۲۴۳ اسب بخار قدرت و ۳۷۶ نیوتن متر گشتاور دارد. البته این اعداد برای یک موتور ۲ لیتری قابل‌قبول هستند و خودرو را ظرف ۶.۸ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسانند. در زفیر سه حالت رانندگی اقتصادی، معمولی و اسپرت وجود دارد که تفاوت زیادی بین آن‌ها احساس نمی‌شود اما حالت اسپرت همه‌چیز را سفت‌تر و پاسخگویی را سریع‌تر می‌کند. یکی از مشکلات ایووس برنامه‌ریزی نامناسب ضرایب دنده‌ها بود که خوشبختانه در لینکلن این تنظیمات بسیار بهتر شده و تعویض دنده‌ها تقریباً غیرقابل احساس هستند. به همین دلیل، زفیر رانندگی روان و آرامی دارد.

جمع‌بندی

هرچند اشتراکات زیادی بین زفیر و فورد ایووس و موندئو وجود دارد اما لینکلن موفق شده هویت بسیار متمایزتری نسبت به دو فورد مذکور ایجاد کند. زفیر همچنین بهترین ظاهر را بین این سه خودرو دارد و لینکلن توانسته تفسیر مدرنی از یک برند لوکس آمریکایی ایجاد کند اما درواقع، زفیر به‌اندازهٔ کافی لوکس نیست. هرچند این ماشین مطمئناً رانندگی بهتری از فوردها دارد اما برای رقابت با آلمان‌ها و توجیه قیمت خود باید سخت تلاش کند و شاید به همین دلیل است که اخیراً قیمت آن به میزان قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است.

سخن پایانی

لینکلن زفیر قصد دارد فقط با جذابیت ظاهری خود نظرها را جلب کند زیرا به‌جز تجربهٔ رانندگی کمی بهتر واقعاً مشخص نیست که چه چیزی بیشتر از موندئو و ایووس ارائه می‌کند. علاوه بر این، عدم تنوع موتورها نیز از جذابیت این سدان آمریکایی کاسته است. البته زفیر برای جلب نظر خریداران چینی خودروی خوبی است ولی نمی‌تواند جایگاه خیلی بالاتری نسبت به دو محصول چینی فورد داشته باشد.

مشخصات فنی لینکلن زفیر

Lincoln Zephyr

پیشرانه ۲.۰ لیتری I4 توربو
قدرت ۲۴۳ اسب بخار
گشتاور ۳۷۶ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک
محور محرک جلو
شتاب صفرتاصد ۶.۶ ثانیه
مصرف سوخت ۷.۵ لیتر ترکیبی
طول ۴,۹۸۲ میلی‌متر
عرض ۱,۸۶۵ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۴۸۵ میلی‌متر
وزن ۱۶۴۸ کیلوگرم
فاصلهٔ محوری ۲,۹۳۰ میلی‌متر
حجم صندوق بار ۴۸۰ لیتر
قیمت پایه ۳۵,۰۰۰ دلار
قیمت تست‌شده ۴۸,۸۰۰ دلار

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۴ رای
منبع
CarNewChina

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. فريد

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (525 ديدگاه)

    یه جوره هیوندای مانندیه 🤔

    موافقم 43
    مخالفم 11
    1. کرگدن باواریا

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      و چینی مانند…

      موافقم 10
      مخالفم 7
  2. Wanted

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (38 ديدگاه)

    از آمریکای فقط اسمش مونده
    ظاهر چینی
    داخل چینی
    بی اصلالت

    موافقم 18
    مخالفم 15
  3. امیرحسین

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (157 ديدگاه)

    از نظر فنی معمولیه ولی دیزاین خیلی قشنگی داره… اینکه صندوق‌ نمد نداره خیلی ضایع هست برای برند لوکس فورد

    موافقم 27
    مخالفم 5
  4. ben

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (223 ديدگاه)

    نمیارزه.

    موافقم 12
    مخالفم 28
    1. datsun

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (3947 ديدگاه)

      فقط سایپا کادیلا

      موافقم 28
      مخالفم 8
    2. محمد

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (344 ديدگاه)

      این حرفو اینجا زدی جای دیگه نزنیا بهت میخندن

      موافقم 6
      مخالفم 20
  5. درود

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (79 ديدگاه)

    اووف عجب چیزیه

    موافقم 19
    مخالفم 8
  6. Amir

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (113 ديدگاه)

    نمیدونم چرا برندا دارن اینکار رو با خودشون میکنند
    اصیل ترین برند رو انتخاب میکنن بعد چینیش میکنن
    این از لینکلن
    اون از بیوک
    بابا این همه زیر مجموعه با این سلاطین چیکار دارید

    موافقم 11
    1. Cyber truck punk

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (149 ديدگاه)

      به نظرم این چیزی نیست در حد و اندازه و شخصیت برند لینکلن.
      این دنیا مثل اینکه در بحران انرژی قرار داره به همین دلیل بهترین سری ماشین هارو فروشش رو متوقف می‌کند و برقی میکنن مثل کامارو یا لامبور. ویا چلنجر
      و ماشین های با اصالتی مثل لینکلن و یا … رو از قصد کیفیت رو پایین میارند تا خریدار ها رو ترغیب کنند محصولات برقی رو بخرند.
      ما هممون تو یک عمل انجام شده قرار گرفتیم و ظاهراً تا سال ۲۰۳۰ هفتاد درصد ماشین های دنیا برقی میشه.
      دوست داران خودرو الآن بهترین زمانیکه با ماسل کار ها یا خودرو های درون سوز خود خلوت کنید و از آخرین دقایق زندگی خود با آنها نهایت لذت رو ببرید.

  7. ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (27 ديدگاه)

    ما این ماشین رو داریم و یه شاهین داریم و یه دنا داریم و یه سونتوفه داریم و یه عالمه ماشین داریم ما پولدار هستیم

    موافقم 9
    مخالفم 14
    1. علیرضا

      ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (225 ديدگاه)

      دمت جیز😅😅😅😅

  8. Mohammad77

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (41 ديدگاه)

    پشتش شبیه به اکورد‌ نسل جدید‌ نیست؟

    موافقم 1
    مخالفم 9
  9. MehdiTurbo

    ۲۸ فروردین ۱۴۰۲
    سوابق: (2362 ديدگاه)

    عجب چیزیه خیلی خوشم اومد ازش خیلیییی جز بهترین خچدروهایی که امسال دیدم

    موافقم 11
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا