آیا لوتوس اوورا ۴۱۰ سبکتر و قدرتمندتر ارزش پرداخت بهای بیشتر را دارد؟
اضافه شدن قدرت، دو برابر شدن نیروی رو به پایین، بهبود آئرودینامیکی و کم کردن ۷۰ کیلوگرمی وزن خالص خودرو همیشه باعث افزایش کارایی و توانایی هر خودروی اسپورتی میشود؛ اما وقتی کار خود را با لوتوس اوورا ۴۰۰ شروع کرده و سپس این تغییرات را اعمال کنید نتایج احتمالاً خاصتر خواهند بود.
به لوتوس اوورا اسپورت ۴۱۰ با بهای ۸۲ هزار پوندی خوشآمد میگوییم. شاید گرانقیمت باشد اما طبق گفتههای لوتوس این خودرو هم در خارج و هم در داخل بهبود یافته و پوستی فیبرکربنی دارد.
اخبار بزرگ دراینباره ضرورتاً افزایش ۱۰ اسب بخاری قدرت ۶ سیلندر سوپرشارژردار آن نیست. به جای این موضوع میتوان روی کاهش وزن و بهبودهای شاسی بحث کرد که قابلتوجهتر هستند. کاهش وزن ۷۰ کیلوگرمی خودرو هرگز آسان نیست مخصوصاً وقتی بدانیم که مدل قبلی خودروی سبکوزنی بوده است؛ اما پس از یک رژیم غذایی وزن اوورا ۴۱۰ به ۱۳۲۵ کیلوگرم رسیده است.
دامپرهای خودرو نیز دوباره تنظیم شدهاند و برای چسبندگی بیشتر از لاستیکهای بسیار چسبندهی میشلین پایلوت اسپورت کاپ 2s استفاده شده که باعث افزایش دقت و کارایی خودرو میشود. این امر باعث شده تا اوورا ۴۱۰ در تست پیست Norflk سه ثانیه سریعتر از مدل ۴۰۰ باشد.
در جاده لوتوس اسپورت احساسبرانگیز اما متمدن احساس میشود. سواری خودرو فوقالعاده است. با استفاده از سیستم اگزوز سفارشی تیتانیومی که بهای ۵۵۰۰ پوندی دارد صدای تولیدی بلندتر و دلچسبتر خواهد بود؛ و علیرغم لاستیکهای پهنتر جلو، میزان صدای جاده برای خودرویی با این ویژگیها قابلقبول است. لوتوس این خودرو را معادل پورشه ۹۱۱ GT3 میداند.
این خودرو برای سپری کردن یک روز کامل در پیست سریع نیست چراکه علیرغم صدای زیاد و سرعت بالا (شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت ادعایی ۴ ثانیهای)، اوورا ۴۱۰ هنوز هم مدلی است که برای رانندگیهای روزمره مناسبتر است. کابین این خودرو شاید فاقد سیستم تهویه مطبوع و صفحهنمایش اطلاعات سرگرمی باشد (هر دوی اینها بهصورت سفارشی در دسترس هستند) اما احساس قرار گرفتن در کابین یک خودروی مسابقهای را ندارد.
اوورا ۴۱۰ در پیست کاملاً گیرا است و شاهد هندلینگی تیز، چسبندگی زیاد، فرمانی فوقالعاده و ترمزهای سنگین هستیم. تعویض دندهها نیز نرمتر و دلپذیرتر از قبل است.
اما مهم نیست که این خودرو چقدر خود را نشان میدهد چراکه ما متقاعد نمیشویم که لوتوس بتواند با ۹۱۱ که بهایی یکسان دارند رقابت شانهبهشانهای داشته باشد.
لوتوس اوورا ۴۱۰ خودرویی دوستداشتنی برای رانندگی است که کارایی بالا، کیفیت بهبود یافته، صدای لذتبخش و کاریزمایی خاص دارد. این خودرو انتخابی گرانبها در مقایسه با پورشه ۹۱۱ هم قیمت به شمار میرود؛ اما در واقعیت هیچ خودرویی شبیه به ۴۱۰ نیست. در حقیقت لوتوس خودرویی عالی ساخته و طرفداران واقعی میتوانند با این خودرو ارتباط خوبی برقرار کنند.
مشخصات لوتوس اوورا اسپورت ۴۱۰
قیمت: 82 هزار پوند
پیشرانه: 6 سیلندر ۳.۵ لیتری سوپرشارژردار
قدرت/گشتاور: 410 اسب بخار/۴۱۰ نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: 4 ثانیه
حداکثر سرعت: 306 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 9.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress
کارشناس فنی
۲۵ آذر ۱۳۹۵دریچه تهویه مطبوع و دکمه اتصال کمربند ایمنی را از پراید کپی زدن، شرم آوره
امیرحسین
۲۵ آذر ۱۳۹۵هر دریچه گردی از پراید کپی شده؟؟؟؟بنظرتون جنس داشبورد بی کیفیت هست؟؟؟
کارشناس فنی
۲۵ آذر ۱۳۹۵داداش شوخی کردم متوجه نیسی؟!! خخخخ
MPH
۲۵ آذر ۱۳۹۵قیمتش زیاده
ولی از قیمتش که بگذریم کی دوست داره نمای داخل ماشینش این شکلی باشه؟؟؟؟
فارغ از بحث عملکرد ماشین
بنتلی
۲۵ آذر ۱۳۹۵مگه چشه؟… این حرفت درمورد مدل الیزه تا حدودی درسته ولی اوورا طراحی داخلی خوبی داره…
Ehsan
۲۵ آذر ۱۳۹۵از انگلیسی ها و آمریکایی ها متنفرم
اینها مردم ما رو بدبخت کردن
میدونید که چی میگم؟؟؟؟
1wp.ir
۲۵ آذر ۱۳۹۵بعد نظرتون در مورد کره ای ها و مخصوصا چینی ها چیه؟
اسطوره
۲۵ آذر ۱۳۹۵کره ای ها چه هیزم تری به شما فروختن ؟
MPH
۲۵ آذر ۱۳۹۵فکر نمیکنم بدبختی یک جامعه تقصیر کسانی خارج از خودشون باشه
GOD BLESS AMERICA
۲۵ آذر ۱۳۹۵بیگ لایک
بنتلی
۲۵ آذر ۱۳۹۵دوست عزیز جدای اینکه کامنتت اصلا ربطی ب موضوع نداشت و همچنین جدای ازین ک خودروسازی ربطی ب سیاست نداره،باید اینو بدونی ک توی دنیای سیاست مهربونی بیجا معنی نداره…هر کشوری اول از همه ب فکر منافع مردم خودشه و بعد ب فکر منافع متحدین خودش…و اینو هم باید بدونی آلمان هم همچین کشور مهرنی نیس…نمونش سلاح شیمیایی ک در اختیار عراق گذاشت…و اینو هم باید بدونی _مطمئن نیستم البته_ک آلمان ها از عرب ها و ایرانی ها و ترکا بدشون میاد و معتقدن ک جونشون بو میده!!!…نمیدونم چرا بعضیامون حس آلمانی بودن بهمون دس داده! و تعصب بیجا داریم!…
mans
۲۵ آذر ۱۳۹۵من تو گمرکه خرمشهر یکیشو دیدم ببینید دیوونه میشید با عکس خیلی فرق داره عالیه این ماشین
اسطوره
۲۵ آذر ۱۳۹۵آره.
ماشین های لوتوس ،زیباییشون هیچ وقت از تو عکس معلوم نمیشه.
اگر شتاب و سرعتش اینقدر خوبه. 100 هزار دلار میارزه.
Nima
۲۶ آذر ۱۳۹۵به نظر من کامارو ZL1 با 2/3 قیمت این ارزش بسیار بیشتری داره برای خرید.
توی بازه 100 هزار دلاری قطعا پول اینو میدم یا برای کوروت Z06 یا پورشه 911
elemento
۲۵ آذر ۱۳۹۵.
تهویه ی مطبوع جزو آپشن ها ؟؟؟
پراید هم تهویه مطبوع جزو آپشن ها نیست !
Ehsan
۲۵ آذر ۱۳۹۵اینهایی که به من دیسلاک دادن یا چیزی از تاریخ نمیدونن یا منظور منو نگرفتن.
GOD BLESS AMERICA
۲۵ آذر ۱۳۹۵خدایی من هرچی زور میزنم نمیتونم بفهمم چطور میشه به خودرویی که از پیشرانه تویوتا استفاده میکنه و خروجی قابل قبول 4 دهه پیش رو ارائه میده 82.000 پوند پول بی زبون داد.
انجین یکی از اون آیتم هاست که هویت ماشین اسپرت رو تعریف میکنه.
بخاطر همینه که موتور 6 سیلندر پورشه جزئی مثبت در هویت 911 محسوب میشه اما موتور 6 سیلندر تویوتا جزئی منفی در هویت محصولات لوتوس ؛
بنتلی
۲۵ آذر ۱۳۹۵دوست عزیز تو خسته کردی منو…هرجا میرسه داری بد میگی…ساخت انجین هزینه زیادی میخواد و ربطی ب توانایی مهندسیش نداره…اگه یکم اطلاع داشته باشی میدونی همین الانشم با این فروش محدود توانایی مالی بالایی نداره برا توسعه بیشتر و ساخت انجین…هویت لوتوس سیستم تعلیق پیشرفتشه وهمچنین هندلینگ عالی در کنار وزن کم…
(پهلوان مک لارن)new great britain
۲۵ آذر ۱۳۹۵GOD BLESS AMERICA عزیز.
حتما میدونید لوتوس یه زمانی انجین Ecotec رو توسعه میداد.
یه انجین چهار سیلندری که تو خیلی از خودورهای جنرال موتورز-اوپل-شورلت-ساب و ساترن نصب میشد.البته قبلتر لوتوس انجین های سری 900 هم میساخت.
ماشین های مثل:جنسن هیلی( Jensen-Healey) یه انجین 1973 سی سی با 16 سوپاپ تمام آلیاژی دو میل بادامک بالاسری و 4 سوپاپ در هر سیلندر استفاده میکرد.(انجین 907 لوتوس)
و دو لیتر حجم با144 اسب بخار قدرت داشت و نهایت سرعتش به 192 کیلومتر می رسید.و 0 تا100 ش 7.8 ثانینه طول میکشید.(البته خودم نسخه کانور تیبلشو دوست دارم)
———————————————————–
این انجین در جنسن gt هم استفاده شد(در سال 1975 )با یه گیربکس 5 دنده دستی ساخت کمپانیه آلمانیه گتراگ(Getrag)با 140 اسب بخار در دور6500
و 0 تا 100 ش کمتر از ده ثانیه.که اصلا در حد و اندازه ی جنسن هیلی نبود.
———————————————————–البته این انجین ها در لوتوس Eliteسال(1974-1980 )
Lotus Eclatسال(1975-1985 )
Lotus Espritسال(1975-1978 )
Lotus Esprit سال(1978-1981) استفاده شد.
البته در مدل های زیادی استفاده شد در سال های بعد که طولانی میشه بحث.
یکی از بهترین مدل های لوتوس اسپریت 1996 بود.
یه خودریه تمام آلمینیومی با یه موتور 8 سیلندر با حجم 3.5 لیتردوتوربو شارژ(ساختGarrett)
موتور 918 که قابلیت 500 اسب بخار قدرت داشت که برای جلوگیری از آسیبی که به گیربکس میومد به 350 اسب بخار کاهش دادن.
صفر تا 100 ش و 4.4 ثانیه و نهایت سرعت 282.
بعدا از لوتوس بیشتر میگم.از جمله اون انجینEcotec.
(پهلوان مک لارن)new great britain
۲۶ آذر ۱۳۹۵ادامه بحث.
همچنین لوتوس مدل Eclat هم در سال 1974–1982 توسط انجین های سری 900 خودش ساخت.
سری اول این خودرو که در سال 1974 تا 80 ساخته شد با استفاده از انجین دو لیتری 1973 سی سی و دو لیتر حجم توان 160 اسب بخاری داشت.
بعد در سال 1980 تا 82 با عملکرد ارتقا موتور با یه موتور 912
2174 سی سی به خاطر بعضی مقررات همون 160اسب بخار رو تولید کرد.هرچند عملکرد خودرو و گشتاور بهتری ارائه میداد.
در سال 2000 لوتوس شروع به تهیه موتورهایEcotec خودش کرد ,و همونطور که بالا گفتم در بسیاری از محصولات جنرال موتورز استفاده شد(موتور با کدL850 شناخته میشد)
یکی از ماشین هایی که با این انجین ساخته شد اوپل اسپیدستر(Opel Speedster) بود.یه خودرویه موتور وسط بر پایه پلتفرم لوتوس الیز سری2 و تولیدش از سال 2000 تا 2005 ادامه پیدا کرد.
با بهره گیری از یک شاسی آلومینیومی که وزنی حدود72 کیلوگرمی داشت.
همچنین بدنش با پلاستیک تقویت شده با شیشه(grp) ساخته شده بود.ماشین فقط 875 کیلوگرم وزن داشت!!!!!!!
این ماشین با موتور ecotec(کدZ22SE) با حجم 2.2 لیتری و 147 اسب بخار عرضه شد.که از لوتوس الیز سری1 بسیار بهتر بود.(الیز سری 1 از موتور 1.8 لیتری روور استفاده میکرد)
همچنین نسخه قوی تر 2 لیتری توروبوشارژ دار هم عرضه شد با قدرت 200 اسب بخار و وزن خودرو هم با کمی تغییر به 930 کیلوگرم افزایش پیدا کرد.
از جمله دیگر خودروها که این انجین(ecotec) توشون استفاده شد کادیلاک بود.Cadillac BLS
یکی از قوی ترین انجین ها همین اکوتک بود که در دو نسخه توربوشارژ دار 2 لیتری که در دونسخه 175 اسب بخاری و 210 اسب بخاری عرضه میشد.البته نسخه قوی تر هم بود(اگه اشتباه نکنم ساخت بیوک)
یه انجین 6 سیلندر 2.8 لیتری با توربو و 250 اسب بخار.
از جمله دیگر خودروها که این انجین رو استفاده کردن:
Saturn Ion Red Line
نسل پنجم شورلت کلاسیک انجین 2.2 لیتری( L61)
پونتیاک سان فایر( Sunfire) مدل 2003
شورلت کوالییر(Cavalier)مدل 2003(Ecotec L61)
پونتیاک سالستیس(Solstice) انجین(Ecotec LNF)
همین مدل پونتیاک مدل 2006 انجین(Ecotec LE5)
و………
ای کاش پدال یه مطلب مفصل هم در مورده این نوع موتورها بزاره.
که فکر کنم در سال 2006 جزء بهترین انجین ها بود.
امیدوارم درست نوشته باشم.اگر جاییش اشتباه دوستان حتما بگن.
GOD BLESS AMERICA
۲۶ آذر ۱۳۹۵دوستان عشق بریتانیا چرا TVR با این که از موتورهای فورد و جی ام استفاده میکنه اما هویتی تمام بریتانیایی داره اما لوتوس نمیتونه این وجهه رو به دست بیاره ؟
به شخصه ساگاریس جی تی رو بین محصولاتش خیلی دوست دارم.
تنها آینده خوبی که میتونم برای لوتوس متصور بشم به تملک فراری در اومدنه ، چون اونوقت فراری لوتوس رو با موتورهای وی 8 و وی 6 فراری و مازراتی تجهیز میکنه .
اونوقت لوتوس با موتور ساخت فراری از نظر قیمت با بنتلی و آستون مارتین رقابت خواهد کرد.
علیرضا
۲۵ آذر ۱۳۹۵این حرفا نیست داداش الان که اینگلیس و آمریکا و… دیگه تو امور کشور ما دخالت ندارن حقوقای نجومی و ….هم تقصیر اوناست؟!!!
یوسف
۲۵ آذر ۱۳۹۵این ماشین برای عاشقان رانندگی ساخته شده، کسانی که میخوان نهایت لذت رو از رانندگی ببرن و تو نخ آپشن نیستن
ارمان
۲۶ آذر ۱۳۹۵واقعا طراحی داخلیش رو مخه این همه وقت داشتن
من فکر میکردم داخل الفا ۴c زشته
احمد باقری
۲۶ آذر ۱۳۹۵اصلا طراحی داخلی خوبی نداره.
پرهام
۲۶ آذر ۱۳۹۵این یه ماشین تمام اسپورته آپشن احتیاج نداره تو این ماشینا وزن یه پیچ هم بتونن کم کنن مزیت محسوب میشه به خاطر همینم داخلش ساده هست انصافا لوتوس سبک خاص خودشو همیشه داشته و داره و حیفه که این کمپانی مشکل مالی داره و راستی در مورد انجین این ماشین باید بگم اصلا برام مهم نیست انجین چه شرکتیه چیزی که برام مهمه صدای خیلی خیلی جذاب این ماشینه !!!!.
GOD BLESS AMERICA
۲۶ آذر ۱۳۹۵موتور EF7 سمند هم باشه مشکل نداری؟
هادی
۲۶ آذر ۱۳۹۵لوتوس دیگه واقعا طراحی هاش دموده شده .
خیلی داره تکراری و از مد افتاده کار میکنه
fara2001
۲۶ آذر ۱۳۹۵جناب ehsan احتمالا الان که با روسیه و چین فالوده میخوریم مردم ما خیلی خوش بختن؟
شما احتمالا از تاریخ فقط ورقهای رو که دوست داشتی خوندی
GOD BLESS AMERICA
۲۷ آذر ۱۳۹۵بیگ لایک