لوتوس

بررسی تخصصی لوتوس اوورا GT410 اسپورت جدید

این لوتوس اوورا GT410 اسپورت است که خشن‌ترین نسخه اوورای فعلی محسوب می‌شود. در واقع تا زمانی که هایپرکار الکتریکی اویجا در اواخر سال جاری عرضه شود، این خودرو با حداکثر سرعت ۳۰۶ کیلومتر در ساعت سریع‌ترین لوتوس بازار خواهد بود.

اوورا همیشه از سوی رانندگان تحسین شده است؛ اما خب حالا خودرویی ۱۰ ساله بوده و دو رقیب بسیار توانا و تازه‌نفس آن یعنی پورشه کیمن GT4 و آلپاین A110S حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. به این ترتیب آیا اوورا هنوز هم می‌تواند در این رقابت سربلند باشد؟

درحالی‌که اولین مدل اوورا از شاسی‌بلند آلومینیومی استفاده کرده بود اما لوتوس برخی بهبودها را در این خودرو انجام داده است. برای مثال پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری برگرفته از تویوتا را در نظر بگیرید که از سوپرشارژر و اینترکولر استفاده کرده و قدرت ۱۳۴ اسبی سال‌های پیشین هم‌اکنون به ۴۱۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۴۲۰ نیوتون متر رسیده است.

قدرت اوورا GT410 اسپورت ۴ اسب بخار کمتر از پورشه کیمن GT4 است اما اگرچه گشتاور آن با پورشه برابری می‌کند ولی وجود سوپرشارژر در اوورا باعث شده حداکثر گشتاور در دور ۳۵۰۰ حاصل شود درحالی‌که حداکثر گشتاور پورشه در دور ۵ هزار تا ۶۸۰۰ به دست می‌آید. این خودروی بریتانیایی همچنین وزن کمتری داشته و ۵۹ کیلوگرم سبک‌تر از خشن‌ترین نسخه کیمن است. تمامی این موارد باعث شده شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت اوورا به ۴.۲ ثانیه برسد که دو دهم ثانیه بهتر از شتاب ادعایی پورشه می‌باشد.

اما توانایی‌های پیشرانه اوورا تنها به آمار و ارقام محدود نمی‌شود. پاسخ پدال گاز آنی بوده و فلایویل سبک‌وزن نیز باعث بهبود عملکرد خودرو می‌شود. این امر به معنی سریع‌تر بودن اوورا نسبت به اعداد روی کاغذ است. شتاب گیری اوورا GT40 اسپورت در هر دوری از پیشرانه قوی بوده و پشت سرتان هم صدای جذابی به گوش می‌رسد. وجود یک دکمه روی فرمان نیز باعث می‌شود صدای تولیدی خشن‌تر شود. البته غرش پیشرانه لوتوس به خوبی پیشرانه ۶ سیلندر کیمن GT4 نیست اما بهتر از صدای تولیدی پیشرانه آلپاین A110S می‌باشد.

همچنین گیربکس اتوماتیک آلپاین هم میزان درگیری گیربکس دستی اوورا را ندارد. گیربکس ۶ سرعته لوتوس تعویض‌های لذت بخشی داشته اما خب کلاچ سنگین بوده و بخشی از لذت رانندگی را می‌گیرد. پدال‌ها موقعیت بسیار خوبی برای کنترل خودرو دارند. البته این خودرو با گیربکس اتوماتیک نیز در دسترس است که اندکی روی شتاب خودرو تاثیر منفی می‌گذارد.

سرعت و شتاب در خط مستقیم هیچ‌گاه مدنظر لوتوس نبوده و همیشه محصولات این برند را با توانایی‌های فوق‌العاده در سر پیچ‌ها شناخته‌اند. GT410 اسپورت هم از این قضیه مستثنا نیست. با وزن ۱۳۶۱ کیلوگرمی، این خودرو اصلاً عصبی حس نشده و استفاده از اتصالات دوبل جناغی و فنرها و دامپرهای بیلشتین باعث شده‌اند خودرو هندلینگ بسیار خوبی داشته باشد.

لاستیک‌های فوق‌العاده چسبان میشلین پایلوت کاپ ۲ نیز در دسترس هستند اما خودروی حاضر در تست از لاستیک‌های پایلوت اسپورت 4S استفاده کرده است.

اوورا در پیست توازن پیش‌بینی پذیر فوق‌العاده‌ای دارد. فرمان نیز کمک‌حال این خودرو بوده و ارتباط آن با چرخ ها بسیار خوب است. به این ترتیب راننده می‌تواند با دست‌ها و پاهای خود خودرو را کنترل کرده و با دقت بسیار زیادی خودرو را به پیش ببرد.

اوورا علاوه بر سواری هیجان‌انگیز و قابل تنظیم دارای پایداری زیادی در سرعت‌های بالا نیز می‌باشد. این خودرو در پیچ‌های پرسرعت کاملاً پایدار و مطمئن ظاهر شده و قطعات آئرودینامیکی بکار رفته در بدنه نیز به این حس کمک می‌کنند.

ترمزها نیز استثنایی هستند. کار کالیپرهای ۴ پیستونه AP ریسینگ شاهکار است و کاهش سرعت خودرو به حدی سریع صورت می‌گیرد که حس می‌شود کمربندهای ایمنی سه‌نقطه‌ای خیلی بدن را نگه نمی‌دارند.

اوورا حتی در بدترین شرایط نیز پایداری فوق‌العاده‌ای داشته و از طرف دیگر نیز راحتی خوبی را نیز شاهد هستیم. البته صدای قابل‌توجهی از جاده به کابین راه می‌یابد.

در جایی که برخی خودروها از روی دست‌اندازها خواهند پرسید، اوورا در جاده می‌خزد. این خودرو نه تنها اعتمادبه‌نفس زیادی را در راننده ایجاد می‌کند بلکه یکی از خودروهای مسابقه‌ای است که لذت زیادی برای رانندگی دارد.

کابین هم حس خودروهای مسابقه‌ای را دارد. برخی بخش‌ها با آلکانترا پوشیده شده‌اند ولی بخش عقب خودرو دید محدودی دارد. کیفیت کلی ساخت کابین مشکلی ندار و نسبتاً خوش‌ساخت حس می‌شود هرچند طراحی آن در سطح بالایی قرار ندارد. جزئیاتی همچون صفحه لمسی نه چندان جالب باعث می‌شوند کیفیت کلی کابین اوورا کمی پایین‌تر از کیمن GT4 حس شود. اوور برخلاف پورشه با صندلی‌های عقب نیز تولید می‌شود هرچند این صندلی‌ها استفاده چندانی ندارند.

قیمت لوتوس اوورا GT410 اسپورت از ۸۵۹۰۰ پوند شروع می‌شود که حدود ۱۰ هزار پوند بیشتر از پورشه می‌باشد و این فاصله‌ای زیاد بین دو رقیب است. آلپاین A110S با بهای ۵۵۹۰۰ پوندی ارزان‌ترین خودرو بین این سه رقیب می‌باشد.

از نظر یک راننده مشتاق، هیچ‌چیزی نمی‌تواند به اوورا GT40 اسپورت نزدیک شود. این خودرو نزدیک‌ترین حس به پیست مسابقه را ایجاد کرده و درعین‌حال خودرویی جذاب برای رانندگی روزمره است. البته پورشه کیمن GT4 استعداد بیشتر در بحث سواری و کابین لوکس‌تری داشته و از طرفی ۱۰ هزار پوند نیز ارزان‌تر است.

مشخصات لوتوس اوورا GT410 اسپورت

  • قیمت: 85900 پوند
  • پیشرانه: 6 سیلندر ۳.۵ لیتری سوپرشارژردار
  • قدرت/گشتاور: 410 اسب بخار/۴۲۰ نیوتون متر
  • گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل عقب
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: 4.۲ ثانیه
  • حداکثر سرعت: 306 کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: 10.۵ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای
منبع
autoexpress

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۰ دیدگاه‌ها

  1. Enzo

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (319 ديدگاه)

    ده هزارتا گرونتر از پورشه !!!.تا جایی که می‌دونم خوده پورشه مارک گرونیه .حالا این از پورشه هم گرونتره . انتخاب پورشه معقول تره بنظرم

    1. رزیتا

      ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (418 ديدگاه)

      لوتوس اوورا از سال 2009 تا الآن تو انگلیس تولید شده و این ماشین تو کلاس ماشینای اسپورت هستش و نوع طراحی و قرار گرفتن موتورش به شکل موتور محور عقب هستش و سیستم جعبه دندشم شیش دنده هم به صورت دستی و هم اتوماتیک هستش

      1. Mercede kaviani

        ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (551 ديدگاه)

        دقیقا

    2. ADAK

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1858 ديدگاه)

      دقیقا
      کسی کیمن و M2 و 4C را ول میکنه اینو بخره !
      مگه اینکه…

      1. آریا ماشین

        ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
        سوابق: (661 ديدگاه)

        معنای یک اسپرت واقعی!!!
        توی دنیای اسپرت ها چند خودرو جایگاه برتر رو دارن : آلپاین a110 s ، آئودی tt rs ، پورشه ۷۱۸ کیمن gt4 و این لوتوس اوورا GT410 اسپرت
        آلپاین a110 s کمی سطحش از بقیه پایین تره و آئودی tt rs هم تو این رقابت نیست
        بین لوتوس و پورشه اونی که دنبال پرفورمنس و سرعت باشه لوتوس رو انتخاب میکنه که قدرت و گشتاور برابری داره در دور موتور پایین تر و وزن کمتری هم داره
        اونی هم که دنبال رانندگی روزانه و راحتیه پورشه رو ور میداره
        ولی انتخاب من لوتوسه و از نظر من بهترین اسپرت دنیاست…
        ❤LOTUS EVORA GT410 SPORT❤

    3. مزدا

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2099 ديدگاه)

      تو این رِنج قیمتی گزینه های خیلی بهتری هم هست .
      انصافا گرون هست

    4. رزیتا

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (418 ديدگاه)

      من کاری به این خبر یا کامنت خاصی ندارم و به طور کلی میگم ، چون خیلی دوست دارم بدونم اونایی که تحت هر شرایطی حتی به بهترین و صحیح ترین و درست ترین کامنتها هم دیسلایک میدن دقیقا منطقشون و طرز فکرشون چیه و چی تو سرشون میگذره !!!؟؟؟

    5. مهرآیین

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (261 ديدگاه)

      از ماشینهای فرمان سمت راستی متنفریم

  2. علی

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (27 ديدگاه)

    حالم از داخلش به هم خورد

    1. هادی

      ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چرا؟ جالبه که…

  3. Dr.ALi

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    متاسفانه لوتوس هایی که وارد ایران شدن جعبه دنده دستی دارن دیگه زمونه کلاج گرفتن گذشته الان زمونه دنده پشت فرمونه

  4. Farzad

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    عجب چیزیه ، خیلی خوشم اومد ازش !

  5. parvaz

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (407 ديدگاه)

    واقعا چرا باید اینو با این قیمت به M2 کامپیتیشن ترجیح بدم !!! یا حتی موستانگ GT !!!

  6. محمد

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (615 ديدگاه)

    نسبت به قیمتش اصلانمی ارزه

  7. سید پویا

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (11 ديدگاه)

    چرا بیخیال این ماشین نمیشن.از وقتی ب من ب دنیا اومدم دارن اپدیتش میکنن?

    1. ممد ژانگولر

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (4150 ديدگاه)

      آره والا ?
      اجدادم همینو میگفتن چرا ول کن نیست

  8. سورنا

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (1055 ديدگاه)

    یادش بخیر لوتوس وارد شد یه آگهی زده بود ۳۰۸ تومن اون موقه اپتیما داشتم
    رفتیم برای خرید همین که خواستیم بشینیم داخلش اصن انگار آب ریختی رو اتیش از بس بی روح و بی حس و خالی بود

    برخلاف داخلش ، بیرونش جذابه

    در کل واس کسی اپشن و امکانات داخلی رو نمیخواد عالیه

    بر خلاف این پورش داخلش عالیه مخصوصا ۷۱۸

  9. هادی 8 سیلندر

    ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (458 ديدگاه)

    30 هزار تا گرون تر از c8
    موتور طبیعی ۱۰۰ اسب بیشتره
    گیربکس جدید
    تکنولوژی جدید
    اصطحلاک کم و ماندگاری زیاد

    1. Hamidreza

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (2464 ديدگاه)

      چه ربطی داره خدایی
      همه رو داری با c8 مقایسه میکنی
      خیلی بی منطقی
      الان یه آونتادور خیلی گرون تر از c8 هستش ولی؛ حتی اگه ضعیف تر باشه بهتره!
      درسته کوروت ماشین خوبیه اما کلا از این جور مقایسه ها خوشم نمیاد
      اگه اینطور باشه میرن ultima rs میخرن همه که

  10. Mf1

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (483 ديدگاه)

    داخل پیست بخصوص سرپیچها نه bmwمیشناسه نه پورشه اون موقعه روح لوتوس میبینی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا