سایر خودروهای اروپاییلوتوس

دوئل لوتوس 3-Eleven و زنوس E10

در یکی دیگر از روزهای گرم دومین ماه تابستان، همراه شما هستیم با قسمت دیگری از دور سوم مرحلهٔ مقدماتی سری رقابت‌های جذاب و حساس پدال. در این قسمت نوبت به گروه خودروهای اسپرت سبک رسیده است. در دومین دوئل این گروه، دو خودروی سه‌چرخ یعنی مورگان ۳ Wheeler و واندرهال ونیز به مصاف یکدیگر رفتند که طی این رقابت درمجموع در هردو نظرسنجی تعداد ۸۴۸ رأی به ثبت رسیده است. در این رقابت نتایج نظرسنجی‌های سایت و کانال تلگرام کاملاً عکس یکدیگر هستند به‌نحوی‌که در سایت واندرهال با اختلاف زیادی برتر است درحالی‌که در تلگرام مورگان این وضعیت را دارد. بااین‌حال پس از احتساب کل آراء مشخص شد که نهایتاً واندرهال ونیز با کسب ۴۵۲ رأی یا ۵۳ درصد از کل آراء، پیروز دومین دوئل گروه اسپرت‌های سبک شده است درحالی‌که مورگان سه‌چرخه ۳۹۶ رأی کسب نموده است. امروز نیز در دوئل سوم این گروه، دو اسپرت سبک‌وزن بریتانیایی یعنی زنوس E10 و لوتوس ۳-Eleven به میدان رقابت آمده‌اند.

XTM X-Bow آریل اتم BAC Mono Vuhl 05
آریل اتم ؟
کوانتوم GP700 دارکان سکتور ۱۱۱ واندرهال ونیز مورگان ۳ Wheeler
؟ واندرهال ونیز
کاترهام ۷ پولاریس اسلینگ‌شات زنوس E10 لوتوس ۳-Eleven
؟ ؟

لوتوس ۳-Eleven

لوتوس شرکتی است که صرفاً به ساخت خودروهای اسپرت سبک‌وزن می‌پردازد؛ اما این شرکت در سال ۲۰۰۷ پا را از این هم فراتر گذاشته و خودرویی بنام ۲-Eleven را معرفی کرد که حتی از ساخته‌های قبلی‌اش هم سبک‌تر بوده و بیشتر خودرویی مخصوص پیست محسوب می‌شد. این خودرو که بر اساس سری دوم مدل اگزیج ساخته شده بود، تا میانهٔ سال ۲۰۱۱ به تولید رسید. سپس بعد از چند سال وقفه، در ژوئن ۲۰۱۵ در فستیوال سرعت گودوود جایگزین یا نسل جدید این مدل با نام ۳-Eleven رونمایی شد. سپس این خودرو در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۵ نیز به نمایش عمومی درآمد. ۳-Eleven هم مانند سلفش بر اساس اگزیج ساخته شده اما این اسپرت سبک‌وزن بر پایهٔ سری سوم اگزیج شکل گرفته است. به همین دلیل ۳-Eleven در ظاهر تا حد زیادی به اگزیج شباهت دارد و تنها تمایز عمدهٔ آن‌ها حذف سقف، شیشهٔ جلو و ستون‌های آن است. در اصل در ۳-Eleven بخش بالایی کابین به‌طور کامل حذف شده است. این خودروی اسپرت در پیشرانه هم با اگزیج اشتراک دارد و از همان موتور ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ تویوتا استفاده می‌کند که در پشت سر راننده نصب شده است اما با انجام اصلاحات و تغییراتی، قدرت و گشتاور این موتور افزایش یافته است. ۳-Eleven در دو نسخهٔ جاده‌ای و مخصوص پیست تولید می‌شود که دومی قدرت و گشتاور بیشتری داشته و در دیگر قسمت‌ها هم با نمونهٔ جاده‌ای تفاوت‌هایی دارد. ولی ما در این دوئل نسخهٔ جاده‌ای ۳-Eleven را انتخاب کرده‌ایم که ۴۱۵ اسب بخار قدرت و ۴۱۰ نیوتن متر گشتاور دارد. این نیرو توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. لوتوس ۳-Eleven خودروی تولید محدودی است که تنها ۳۱۱ دستگاه از آن ساخته شده و به همین دلیل قیمت بالایی دارد.

زنوس E10

درحالی‌که لوتوس نام کاملاً شناخته‌شده‌ای در زمینهٔ خودروهای اسپرت است، رقیبش در این دوئل خودروی چندان نام آشنایی نیست. این خودرو محصول شرکت نوپایی بنام زنوس است که در تاریخ ۲۲ می ۲۰۱۲ در بریتانیا تأسیس شد. نخستین و تنها محصول این شرکت، همین مدل E10 است که برای اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۳ معرفی شد. سپس از اکتبر ۲۰۱۴ ساخت نمونه‌های پیش‌تولید آن آغاز گردید و سرانجام در ژانویهٔ ۲۰۱۵ تولید E10 رسماً در Norfolk شروع شد. زنوس E10 هم مانند لوتوس ۳-Eleven، یک خودروی اسپرت موتور وسط سبک و عملکرد بالا است. نمونهٔ اولیهٔ این خودرو مجهز به پیشرانهٔ ۲ لیتری چهار سیلندر اکوبوست فورد بود که ۲۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور داشت. سپس مدل E10 S معرفی شد که از همین موتور استفاده می‌کند اما قدرت و گشتاورش به ترتیب به ۲۵۰ اسب بخار و ۴۰۰ نیوتن متر افزایش پیدا کرده است. بعدازاین نهایتاً بالاترین نسخهٔ این خودرو با نام E10 R معرفی شد که به پیشرانهٔ قدرتمندتر ۲.۳ لیتری چهار سیلندر اکوبوست فورد مجهز شده است. این همان پیشرانه‌ای است که در موستانگ اکوبوست و فوکوس RS بکار رفته است. خروجی این موتور در زنوس E10 R مشابه فوکوس RS بوده و بنابراین ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور دارد که توسط یک گیربکس شش سرعتهٔ دستی به چرخ‌های عقب انتقال پیدا می‌کند. جهت همخوانی با لوتوس ۳-Eleven، ما برای این دوئل همین نمونهٔ قدرتمند E10 R را انتخاب کرده‌ایم. البته در پایان سال ۲۰۱۶ تولید تمامی انواع E10 متوقف شد چراکه در اوایل سال ۲۰۱۷ شرکت زنوس به تملک دولت درآمد. در سپتامبر ۲۰۱۶ نیز این برند بریتانیایی اعلام کرد صدمین خودروی خود را تولید کرده است که از نوع E10 R بود.

مشخصات فنی

لوتوس ۳-Eleven زنوس E10 R
ترکیب موتور وسط موتور وسط
پیشرانه ۳.۵ لیتری V6 ۲.۳ لیتری ۴ سیلندر
تنفس سوپرشارژ توربوشارژ
قدرت ۴۱۵ اسب بخار ۳۵۵ اسب بخار
گشتاور ۴۱۰ نیوتن متر ۴۷۵ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته دستی ۶ سرعته دستی
محور محرک عقب عقب
حداکثر سرعت ۲۸۰ کیلومتر/ساعت ۲۵۰ کیلومتر/ساعت
شتاب صفرتاصد ۳.۳ ثانیه ۳ ثانیه
مصرف سوخت ۱۲.۳ لیتر (ترکیبی) ۱۳ (ترکیبی)
طول ۴.۱۲ متر ۳.۸۰ متر
فاصلهٔ محوری ۲.۳۷ متر ۲.۳۰ متر
وزن ۸۹۰ کیلوگرم ۷۰۰ کیلوگرم
نسبت قدرت به وزن ۴۶۶ اسب بخار به تن ۵۰۷ اسب بخار به تن
قیمت پایه ۸۲,۵۰۰ پوند ۴۰,۰۰۰ پوند

 

این دوئل‌ها، مقایسه‌هایی برای دریافت و شناخت خودروهای برتر نیستند بلکه نظرسنجی برای شناخت خودروهای محبوب‌تر بین شما کاربران ایرانی می‌باشند؛ بنابراین با توجه به جمیع جهات، جذابیت، طراحی بدنه و کابین، برند، ویژگی‌های فنی، قیمت و مقرون‌به‌صرفه بودن و حتی تجربه کاربری، کدام خودرو را ترجیح می‌دهید؟ دلایل و معیارهای انتخاب خود را نیز لطفاً در بخش نظرات بیان فرمایید.

[polldaddy poll=9796214]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۳۱ دیدگاه‌ها

  1. Behnam.xan

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (156 ديدگاه)

    زنوس?E10R

    1. سامان اذری

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (3216 ديدگاه)

      منم زنوس
      مخصوصا این که 42 هزار دلار هم ارزانتره
      مشخصات فنی برجسته و قیافه خاص تری هم داره

      1. عطا

        ۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (186 ديدگاه)

        سامان جان قیمت ها به پوند هست. موند هم الان حدود 4900 تومنه. یعنی لوتوس خیل خیلی خیلی بیشتر و الکی تر گرونه.82500 پوند میشه چیزی حدود 404 میلیون تومن.واللا من باشم تسلا میخرم با شتاب 2.5 ثانیه ای حالا هر کس هم با توجه به علایقش یه چیزی میخره. :|

    2. aston martin

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      زئوس
      چون فقط برای خودت جا داره و دیگه هیچ وقت نگران نفر دوم نیستی

      1. aston martin

        ۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1346 ديدگاه)

        لوتوس منظورمه

        1. سامان اذری

          ۴ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (3216 ديدگاه)

          تسلا گذینه خیلی عالییه

        2. Amir schumacher

          ۴ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          این ماشین ها رو در درجه ی اول و دهم و صدم و هزارم ! فقط برای لذت بردن رانندگی و تجربه کردن هندلینگ ، شتاب و سرعت بالا. مخصوصاً شنیدن صدای این ماشین ها برای راننده یک فاکتور بسیار مهمه و دلیل حجیم‌تر بودن موتور لوتوس، تعداد سیلندر بیشتر و عدم استفاده از توربو هم همینه.

          .

          کسی که تسلا می‌خره شخصیتش با خریدار ماشین های این کلاس کاملا متفاوته .

    3. peyman

      ۵ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (2095 ديدگاه)

      دوستان این سایت خرید از امازون واقعی هست؟یعنی واقعا سفارش بدیم از امریکا میاد؟

  2. علی

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (67 ديدگاه)

    زنوس با نصف قیمت عملکرد بهتری داره
    قطعا زنوس

    1. Roham

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (757 ديدگاه)

      عملکرد بهتری داشت
      دیگه تموم شد
      اینقدر قدر بود این برند!!

    2. محمد

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      نسبت قدرت به وزنش هم بیشتره

      1. Moein

        ۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (74 ديدگاه)

        منم اول نمیدونستم کدومو انتخاب کنم تا این که رسیدم به قیمت.

  3. الف.ی

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1765 ديدگاه)

    چرا لوتوس اینقدر گرونه؟ اونم وقتی میشه با پول کمتری رقباشو خرید؟

    1. Amir Schumacher

      ۴ مرداد ۱۳۹۶
      سوابق: (11565 ديدگاه)

      .
      گرونه به خاطر اینکه امضای لوتوس رو با خودش داره.

      منم به خاطر تمام افتخارات و قهرمانی های لوتوس در فرمول ۱ به Lotus eleven 3 رای میدم
      سابقه ی لوتوس از ” بهترین سوپراسپرت ساز جهان [ یعنی لامبورگینی ] ” و مکلارن هم بیشتره.
      این دو شرکت سال ۱۹۶۳ تاسیس شدن و لوتوس سال ۱۹۵۲.
      لوتوس قبل از اینکه افول کنه هر سال یکی از مدعیان قهرمانی در فرومول ۱ بود.
      ۶۵ سال تجربه ی لوتوس حتما در ساخت این ماشین هم به کار رفته.

      .

      یک‌ نظر سنجی هم میذارم :
      لوتوس رو‌بیشتر دوست دارید یا مک‌لارن ؟
      مک‌لارن : لایک
      لوتوس : دیسلایک

      1. charger

        ۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (396 ديدگاه)

        مک لارن رو لایک گذاشتی که لایکت بره بالا؟؟؟؟؟

        1. Amir Schumacher

          ۴ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          .
          یه خبر خوش بهت بدم که میگن هر کی لایکش بیشتر باشه به قید قرعه یه بسته پفک‌نمکی جایزه میگیره !!!!
          اگر پفک دوست نداشتی به جاش قاقالی⁦‌لی هم میتونی بگیری !!!!
          بدو لایک جمع کن که جا نمونی !!!!!!!!!!!
          وجدانا چند سالته دوست عزیز ؟ و لایک به چه دردت میخوره؟

          نظر سنجی بالا که من گذاشتم بین ۲ خودروساز پرافتخار در فرمول یکه
          خواستم ببینم چند نفر لوتوس رو‌ اونجوری که باید میشناسن
          واسه همین در مقابلش مک‌لارن رو گذاشتم که مثل لوتوس یک تیم پرافتخار و باسابقه در فرمول یکه
          لوتوس در سال های ۱۹۶۳ ، ۱۹۶۵ ، ۱۹۶۸ ، ۱۹۷۲ ، ۱۹۷۸ با موتور های فورد و شجاعت رانندگان بی‌نظیری مثل جیم کلارک و گراهام هیل قهرمان فرمول ۱ شده
          لوتوس از نظر افتخارات در فرمول ۱ فقط فراری ، مک‌لارن ، و ویلیامز رو بالای خودش میبینه و از ردبول ، رنو ،آلفا ، مزراتی ، تیرل ، بنتون و … بالاتره .
          مرسدس اگر امسال قهرمان فرمول ۱ بشه تازه با لوتوس مساوی میشه.

          .

          در نظر سنجی بالا که من گذاشتم هر چی تعداد آرای لوتوس بیشتر باشه نشون میده کاربران بیشتر با تاریخ فرمول ۱ آشنا هستن.

      2. الف.ی

        ۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (1765 ديدگاه)

        نه نه نه
        اصلا منطقی نیست

      3. امیرحسین

        ۴ مرداد ۱۳۹۶
        سوابق: (102 ديدگاه)

        با لوتوس و مکلارن کاری ندارم
        ولی چرا لامبورگینی شد بهترین سوپر اسپرت ساز جهان

        1. Amir schumacher

          ۴ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          چون من عاشقشم ???

        2. امیرحسین

          ۴ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (102 ديدگاه)

          کاملا قانع کننده بود??

        3. Amir schumacher

          ۴ مرداد ۱۳۹۶
          سوابق: (11565 ديدگاه)

          خوشحالم که قانع شدی ??????

  4. charger

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (396 ديدگاه)

    سیاست قیمت گذاری لوتوس مثل ایران خودرو و سایپاس اصلا ارزش خرید نداره

  5. ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    همیشه با طراحی داخلی لوتوس مشکل داشتم در همه مدلهاش

  6. DEADPOOL

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (164 ديدگاه)

    درسته گرونتره ولی آرزوست?

  7. سعید (تهران)

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (496 ديدگاه)

    رای منم زنوس، ولی این ماشینارو روی کاغذ نمیشه انتخاب کرد، اینا فقط لذت سواری هستن باید یه دوری باهاشون زد

  8. amin

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (1131 ديدگاه)

    نکته جالب برام این بود که لوتوس با ۴۱۵ اسب بخار قدرت مصرف بنزینش ۱۲،۳ لیتر هستش!!!یعنی به اندازه یک پژو ۴۰۵ با ۹۰ اسب قدرت

  9. محمد ب

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (228 ديدگاه)

    مشخصات وخروجی موتور لوتوس که ماله تویوتاست یه کم شبیه مشخصات موتور لکسس ال اس جدیدنیست؟

  10. Ali

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (43 ديدگاه)

    انتخابم 100%زنوس
    وزن لوتوس برای این کلاس زیاده بخاطر همینم شتابش کند تر از زنوسه
    زنوس با یه موتور کم حجمتر شتاب سریعتری داره و باید افرین گفت به این مهندسی ماشین

  11. ACR VIPER

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    زنوس همون ماشینیه که جیمز می تو گرند تور
    و هموند با مزدا ام ایکس
    با هم کل انداخته بودن
    باس بگم که زنوس از اپتدایی ترین امکانات رفاهی بدوره موتورشم نه اینکه تنبل باشه ولی ضعیف تر از لوتوسه
    انتخاب لوتوس

  12. Ali

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (43 ديدگاه)

    رای من 100%زنوس
    وزن لوتوس برای این کلاس زیاده و مناسب نیس برای همینم شتابش کند تره
    زنوس با یه موتور کم حجم تر و نصف قیمت لوتوس شتاب سریعتری داره و باید افرین گفت به این مهندسی ماشین

  13. حمیدرضا

    ۴ مرداد ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    از چهره زنوس بیشتر خوشم اومد به اون رای دادم داخلشم به نظر مدرن تر میرسه البته از لوتوس هم نمیشه به راحتی گذشت ولی خیلی حیفه مالکیت یه شرکت بیفته دست دولت بعد تولید خودرو رو متوقف کنن چرا واقعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا