۵۸ سال پیش در چنین روزی بود که تیم لوتوس برای اولین بار با حضور در مسابقات بزرگ شاهزاده نشین موناکو، مسیر پر افتخارش را در مسابقات فرمول ۱ آغاز کرد. تیم لوتوس که در آن زمان تنها ۶ سال از تولد برند و خودروهایش توسط مهندس و راننده خودروهای مسابقهای، آنتونی کالین بروس چپمن، میگذشت، در دهههای بعد با تبدیل به یکی از موفقترین تیمهای تاریخ فرمول ۱ باعث شد تا امروز دلهای بسیاری از ماشیندوستان را از پشت ویترینهایش، چه در خیابان شریعتی تهران و چه نوریچ انگلستان برباید!
کالین چپمن (۱۹۲۸-۱۹۸۲ میلادی) هنگامی که هنوز مشغول تحصیل در رشتهی مهندسی سازه در کالج دانشگاهی لندن بود، موفق به طراحی و ساخت اولین خودروی عمرش ،که یک مدل بهینه شده و تغییر یافته از آستین ۷ سال ۱۹۳۰ بود، گشت و همین علاقهی او به آزمایش و خطا و ساخت خودروها باعث شد تا وی در سال ۱۹۵۲ موفق به ساخت اولین خودروی لوتوس با نام Mark 6 گردد. با تولید حدود ۱۰۰ دستگاه از مارک ۶ تا سال ۱۹۵۵، قطار اعتبار و موفقیت او تازه شروع به سوار کردن چپمن کرد و پس از مدتی وی با نایل گشتن به عنوان یکی از خلاقترین طراحان خودروهای پرفورمنس بالارده، بیش از پیش شهرت پیدا کرد. ۲ سال بعد هم وقتی که نام تیم لوتوس با خودروی مارک ۱۱شان در مسابقات لومان فرانسه بعنوان برندهی کلاس ۷۵۰-سیسی درخشید، غوغای شهرت لوتوس قوتی دوچندان گرفت.
۱۸ ماه مه سال ۱۹۵۸ میلادی روزی بود که تیم لوتوس برای اولین بار با دو خودروی تکسرنشین Type 12 که توسط کلیف الیسون و گراهام هیل هدایت میشدند به رقابت در مسابقات فرمول ۱ پرداخت. هرچند که در آن سالها محبوبترین تیم فرمول ۱ متعلق به تیزپاهای چابک مارانلو بود اما این بار خط مقدم شوالیههای بریتانیایی که متشکل از ونوال، بریتیش ریسنیگ موتورز و کوپر بود، همگی در مراحل مقدماتی از فراری پیشی گرفتند و بسیاری را به این باور داشتند که نتایج این فصل از مسابقات بزرگ فرمول ۱ متفاوت از سایر فصلها خواهد بود. اما در مسابقات اصلی ورق برگشت و اینبار ماریس ترینتینت با کوپر انگلیسیاش نایل به مقام اول پس از فراری مایک هاتورن آمد. الیسون هم با ۱۳ دوری که از هاتورن عقب مانده بود، به جایگاه ششم رضایت داد و هیل هم در ردهی ۲۶ام، چندان حرفی برای گفتن نداشت.
اما چپمن بجای تغییر کسبوکار و ناامید شدن از ادامهی کارش، با الهام از موفقیت ماشینهای کوپر دست به بازطراحی خودروی لوتوس تایپ ۱۲ زد و نتیجهی آن در سال ۱۹۶۰ میلادی با تایپ ۱۸ کاملا مشهود بود؛ هنگامی که استیرلینگ ماس موفق به کسب اولین پیروزی از مجموعه پیروزیهای متعدد بعدی تیم لوتوس در مسابقات بزرگ موناکو شد. ۳ سال بعد هم جیم کلارک با نایل آمدن به نخستین مقام اول تیم لوتوس در مسابقات جهانی، عصر طلایی نیلوفر آبی را آغاز کرد. بعدها هم کلارک و گراهام هیل موفق به برد عناوین زیادی در مسابقات فرمول ۱ شدند و همچنین کلارک با راندن یک لوتوس در ایندیاناپولیس ۵۰۰ در سال ۱۹۶۵، باری دیگر قهرمان شد! هرچند در طی سالها رانندگانی چون امرسون فیتیپالدی، ماریو آندرتی و الساندرو زاناردی همگی به هنرنمایی در تیم لوتوس پرداختند، اما اوج هنرنمایی لوتوس در سالهای ۱۹۷۷ و ۱۹۸۱ میلادی بود. حضور ۲ خودروی لوتوس اسپریت در ۲ فیلم جیمزباند: «The Spy Who Loved Me» و «For Your Eyes Only» قطعا یادآور خاطرات خوشی از دوران کودکی و جوانیمان است!
متاسفانه ۱۶ دسامبر سال ۱۹۸۲ روزی بود که پرچم لوتوس به احترام درگذشت چپمن پایین آمد و صنعت خودروسازی باری دیگر با از دست دادن یکی از خلاقترین، وفادارترین و تاثیرگذارترین نخبگانش به سوگ نشست. هرچند تیم لوتوس در سال ۱۹۹۴ از مسابقات کناره گزید، اما هنوز هم با بیش از ۵۰ عنوان در مسابقات بزرگ، یکی از موفقترین و بهیادماندنیترین تیمهای تاریخ این مسابقات به شمار میرود.
خسته شده
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵چه فایده وقتی انجین و مهندسیش برای شرکت ها و کشورهای دیگست کلا انگلیسی ها هیچوقت نمیتونن و نتوستن انجین داشته باشن از خودشون واقعا دزدی و سرقت موتوری تا چه حد گرچه برای بقیه شرکت های برزگ این چیزا مهم نیست این لینکو و خوب دقت کنید شرکت های که در انجین فرمول یک برنده شدن در طول تاریخ فرمول یک
https://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_engines
پائینه ضفحه لیست نوشته شده یه انگلیسی هم پیدا نمیکنید فقط از ماله این و اون استفاده کردن الان وکلی مدافعشون پیدا میشه ولی من اینجا هستم تا شانتاژ نکنه
great britain
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵اصلا خسته شده هرچی تو بگی. بابا اینقدر حرص نخور.
خوش به حال آلمانی ها………..
بریتانیا که مخترع موتور جت هستش که دیگه انجین فرمول یک ساختن براش حکم دست گرمی رو داره.واقعا درود به روح فرانک وایتل بریتانیایی که موتور جت رو اختراع کرد و بقیه کشورها از روش کپی کردن…….
همون پورشه جناب عالی که اینقدر پوزش رو میدی مخترعش و پایه گذارش اتریشی بود و همونطور که گفتم آلمانی ها سرقت علمی کردن.وگرنه آلمان اصلا هایپرکار نداره.
قربونه شکله ماهت.
در باره ی بخش تحقیقات و فناوری شرکت فرمول یک ویلیامز هم تحقیق کن دوسته من.
اینقدر به ویکیپدیا تکیه نکن منابع دیگه هم ببین.
ویکیپدیا همچین معتبر هم نیست.بعضی مطالبش قدیمیه.یا زیاد وارده جزئیات نمیشه.
ارادت……….
خسته شده
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵آره بایدم اینجوری حرف بزنی وقتی یکی دورغ میگه برای یک بار دیگه میشه براش عادت روزمره موتور جت و انگلیس اختراع کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فرانک وایتل!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فردیناند پورشه متولد 1875 از کودکی به همراه والدین به آلمان مهاجرت کرد چون پدرش در شرکت دایملر مشغول به کار بود و در اشتوتگات اقامت گزید همان جا درس خواند در سال 1931 شرکت پورشه را احداث کرد اینجا یه نکته ای نهفتست که اینکه اتریشی ها همشون آلمانی هست و نژاد آلمانی دارن و طی جنگ های مختلف و اختلافاتی با امپراطوری اتریش و امپراطوری مقدس جدا شدن و هیتلر با رفراندوم اونارو یکی کرد و همه هم موافق بودن الانشم اگر چنین اتفاقی بیفته بازم یکی میشن
در مورد دزدی علم گفتی تقریبا آلمانی ها در طول تاریخشون از هیچ کشوری دزدی علمی نکردن و فکر نکنم هم بکنن چون بیشرین رشد علمی در دو قرن گذشته داشتن و در حال حاضر دارن و دزدیه علمیه انگلیسی ها میشه تقریبا یه کتاب نوشت ازش از همون هوافضاشون که نتونستن به جایی برسن جالبیش اینکه خواستن عینه برنامه آلمانی هارو پیاده کنن و در اصل تقلید همون کارو و پروژشون شکست خورد و آمریکایی های با عرضه تونستن ازوشن خوب بهره برداری کنن و تا اینجا اینقدر پیشرفت کنن تا دزدی ساخت اتومبیل تا موتور جت ضمن اینکه انگلیسی ها اکثریت قاطع مخترعین و دانشمندان و فلاسفشون اسکاتلندی و ایرلندی بودن(که انگلیسی نیستن و تا قبل از استعمارشون یا استثمارشون زبونه خودشون داشتن و الانم دارن گرچه ضعیف شد) که در اثر استعمار و یا استثمار تا حالا ازعلمشون و از منابعشون کشیدن و بردن و در حال حاضر هم این کارو میکنن بقیه کشورها بماند و یه اسمه بریتانیا چسبوندن رویه این دزدی تا بهانه داشته باشن
تاریخچه موتور جت
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D9%88%DB%8C%D9%84%DB%8C_%D9%85%D8%B3%D8%B1%D8%B4%D9%85%DB%8C%D8%AA
ویکیپدیا در حال حاضر معتبرترین سایته که منبع خیلی از اطلاعاته این اطلاعاته مختصر چیزی نیست که نشه درش ندید شما که خیلی قبولش داشتی و همیشه ازش لینک میذاشتی چطور شد یک دفعه
وقتی کشوری میتونه موتور جت بسازه افرادی مانند فردینانند پورشه و داشته باشه مخترع اتومبیل باشه از هر دو نوعش و این همه اختراع و رشد علمی با تموم مشکلات و سختی ها داشته باشه بهتره امثال انگلیس باهاش مقایسه نشه جالبه هیچ شرکت انگلیسی تا حالا جز یکی که محدود بود نتونست موتور فرمول یک و داشته باشه و بسازه یعنی توانایی این کارو نداشته اونوقت شانتاژ کنشون اینجا داره بال بال میزنه
تموم اینا به کنار هنوز نمیدونی قبل از فرمول یک چه مسابقاتی در اروپا برگزار میشد قبل از جنگ جهانی ;که فرمول یک از همون جا نشات گرفت کارشو و تقلیدی از اون بود
https://en.wikipedia.org/wiki/European_Championship_(auto_racing)
کلا انگلیس در حد آلمان نبود و نیست اینم که هست انگلیس نیست بلکه کنسانتره ای هست از چندین کشور دنیا که تازه اینم نمیتونه به پای آلمان برسه
در علم و تکنولوژِی بهتره به جای شانتاژ کردن مدرک بیاری مدرکی که بگه چراوقتی طرفدارای(طرفدار) انگلیس میگن انگلیس فلینه فلانه پس چرا نمیتونه انجین مسابقات فرمول و داشته باشه چرا نمیتونه مستقل عمل کنن و بقیه باید واسشون موتور بزنن و بازم نتونن مقامی بیارن تموم اینا نشون میده برنداشون در دنیا محلی از اعراب ندارن و نداشتن و این شرکت های دنیا هستن که بزرگن و بزرگی میکنن نه شانتاژ شما
در آخر من در پست مربوط به قهرمانیه فرمول اسپانیا کلی دلیل و مدرک آوردم و حتی سابقه تاریخی و کلی عدله به قول معروف کسی که خوابه و میشه بیدارش کرد ولی کسی که خودشو زده به خواب یا یه طور دیگه نمیخوادقبول کنه واقعیت و با بمب اتمم نمیشه بیدارش کرد
خسته شده
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵یه چیزه دیگه اینکه دوستان عزیز باید میگفتم و چون زیاد شد و نگفتم اینکه بنده هیچوقت چیزی در مورد پورشه نگفتم و هیچوقتم نگفتم پورشه کی بود چی بود مدرک هم موجوده میتونید برید در تمامی پست های پورشه و نبینید اسم و کامنته بنده رو اینم یه نمونه شانتاژ دیگشت ناراحت نشید
نوید جهرمی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵فک کنم خودروسازی انگلستان به خاطر مدیریت و شیوه ی تولیدش اینقدر ضربه خورد. وگرنه پیشتازی ماشین های انگلیسی جای انکار نداشت.
این همه برند خوب و جونمایه دار داشتن و یکی یکی به تاریخ پیوست.
به نظرم حیف بود.
همین پورشه که ازش مجیزگویی میکنی ورشکسته بود. مدیریتش رو اصلاح کرد و از شیوه ی ژاپنیا کمک گرفت و الان شده سودده ترین شرکت خودرویی.
انگلیسیا هم کاش زودتر به فکر افتاده بودن. والان داشتن در همه ی کلاس ها رقابت میکردن(الانم خودرو دارن. اما هر کدوم سایه ی یکی بالاسرشونه و توی دنیا خودروساز بریتانیایی صرف نداریم ب جز مک لارن.و این خیلی حیفه با این پیشینه ی خودرویی و عظمت در ورزش های موتوری)
خسته شده
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵مدرکی داری که پورشه از شیوه ژاپنی ها کمک گرفت؟
مدرکی داری که ورشکسه بود؟
مدرکی داری که انگلیسی ها پیشتاز بودن؟
کدوم برند خوب و جونمایه؟ بهتره مدرک بیاری والا حرفات یک زار هم نمیرزه من میگم اگر آلمان نبود اصلا ژاپن وجود نداشت
شایان
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵سرقت علمی اونم آلمان؟!
شما داری انگلیس و با آلمان اشتباه میگیری انگلیسی ها در دنیا معروفن به سرقت کردن از نوابغ بگیر تا تکنولوژی و حتی نفت و گاز موتور جتم نخستین بار توسط یه آلمانی و با کمک یه شرکت دیگه آلمانی اختراع شد به شخصی به نام مسراشمیت فردیناند هم یه آلمانی محسوب میشه چون اتریش و آلمان در اصل یه کشور بودن و فردیناند پورشه در آلمان بزرگ شد و تحصیل کرد این چه جور سرقتیه واقعا این کامنت عجیب ترین کامنتی بود که در پدال خوندم دیگه اتهام های خنده دار به آلمانی ها نبود سرقت علمی وارد بازار شد خدا به همه صبر بده با دیدن این کامنت خب وقتی شما از آلمانی ها خوشت نمیاد دلیل نمیشه که راه و بیراه بد و بیراه بگی بهشون اونم این حرفای واقعا خنده دار نفرت تا چه حد آخه ما که طرفدارای آلمانیم اینقدر نفرت از چیزی نداریم این نفرت باعثه نابودیه خودت میشه چون مجبوری هر روز در سایت پدال از مدل هی مختلف برندهای آلمانی دیدن کنی
خسته شده
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵پدال چرا نظرم چاپ نمیشه یعنی هرکی بدون مدرک و سند حرف بزنه و هرچی دلش خواست بگه چاپ میشه و هرکس توهین کنه بدون سند و مدرک چاپ نمیشه شما در زیر قسمت نظرات نوشتی نظرات حاوی توهین اسپم و ترول چاپ نمیشه و استفاده نشه ولی این کاربر راحت میاد در قسمت ماشین های آلمانی توهینشو میکنه و چاپ هم میشه باید فبول کرد شما هم شدی ضد آلمانی تاسف فقط
امیر مقدم
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام دوست عزیزم، خسته شده:)
باور بفرمایید نظر شما و برخی دیگر از دوستان عزیزمان را خود سیستم نظرات اسپم تشخیص داده بود و چاپ نکرده بود! وظیفهی من بود تا همیشه نظرات پست خودم را چک کنم تا خدای ناکرده نظر عزیزی مثل شما توسط برخی اشکالات کامپیوتری، اسپم تشخیص داده نشه!
ببخشید حقیر را.
وقتتون بخیر.
mehran911
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵با سلام
این اتفاق برای کامنت من هم افتاد
اما سردبیر گفته بودن ما اسپم ها رو هم میخونیم
و اگه مشکلی نداشته باشه ثبت میکنیم
اما…
خسته شده
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵تشکر ازتون که چاپ کردید کامنت هامو آقای مقدم عزیز
mehran911
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵شما رو بخدا پیگیری کنید خسته شدم انقدر نوشتم و منتشر نشد
great britain
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵امیر مقدم عزیز دیوونه ی عکسه آوتارتم.(مستر چیف)
بهنام طیبی
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵امروزه بهترین قهرمانی ها مسابقات فرمول یک مرسدس بنز و فراری هستن
great britain
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵پدال چرا جدیدا نظراتمو چاپ نمیکنی؟
نه تهینیه نه فحش نه سیاسی.
اظهارات بعضی دوستان که خیلی تند هستش و از زمینو زمان انتقاد میکنن راحت چاپ میکنی.اونوقت ما؟
امیر مقدم
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵سلام بریتانیای کبیر عزیز! و البته طرفدار مسترچیف و بایوشاک و یحتمل سایر بازیهای شاهکار!
پوزش من را پذیرا باشید که دیر به قسمت نظرات رسیدم و نظر شما و برخی دیگر از دوستان عزیزمان را تایید نکرده بودم! متاسفانه این سیستمهای کامپیوتری از این مشکلات دارند دیگر… اشتباهی برخی نظرات را اسپم تشخیص میدهند!
ببخشید:)
شبتان بخیر
Pagani
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵Engine_Wins_ First win
Ferrari_225_ 1951
Ford_176_1967
Renault _168_ 1979
Mercedes_135 _1954
فقط انگلستان
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵اقای خسته و درمانده الان شرکت رولزرویس خودش برای خیلی از کشور های دنیا موتور کشتی و هواپیما درست می کنه چه برای کشتی های نظامی و تفریحی و لوکس و چه هواپیماهای نظامی و تفریحی حالا نمی تونه برای خودش موتور درست کنه می دونی که اون موتورهایی که می ذارن رو کشتی بالای 10هزار اسب بخار قدرت دارن حالا تو تولید موتور ضعیف یه ماشین مونده بعد این شرکت های نظامی اطلاعاتشون محرمانست و همین طور که بازی نیست بزارن المان بیاد توش سرک بکشه بعدم بی ام و فقط یه موتور رو برای رولزرویس تولید می کنه ودیگه هیچ کارس اگه این طور باشه که فقط به خاطر تولید یه موتور رولزرویس ماله المان بشه که الان همه هواپیماها و کشتی های دنیا ماله انگلیسه اگر اروپاییا این حرفارو ازت بشنون بهترین جایزه خندوندن دنیارو بهت می دن
خسته شده
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵لازم نیست با هزار و یک اسم کامنت بذاری که دقیقا عینه تموم جملاته منو پینه زدی ریختی تویه کامنتت از اطلاعات محرمانه بگیر تا جایزه خنده حتی در گذاشتن در کامنت هم خلاقیت نداری به جای این کارها از تعصب و نفرتت کم کن تا از این همه نفرت نابود نشدی منم دست بردار نیستم و با تعصب و شانتاژ تا آخرین نفس مبارزه میکنم!!! و کاملا از این کار لذت میبرم چون ایمان دارم به کارم و شک هم نکن خسته نشدم نمیشم و نخواهم شد
با تشکر از جناب امیر مقدرم عزیز که حرفای مارو چاپ میکنید واقعا ممنون ازتون
فقط بریتانیا
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵دلت خوشه با این شانتاژت
احمد باقری
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵فراری که همیشه جزو نام اوران بوده، مرسدس هم که حرف نداره، البته بسیاری از شرکتهای خودروسازی، به خاطر هزینه های بسیار بالای تحمیل شده برای شرکت در این مسابقات، دیگه توی این مسابقات شرکت نمی کنن، به هر حال، باید قبول کرد که تکنولوژی های زیادی از فرمول 1، به ماشینهای دیگه منتقل می شن.