لوتوس

نگاهی به لوتوس‌های چهار سیلندر، از اسپریت GT3 سال 1999 تا امیرا سال 2023

لوتوس در سال ۱۹۹۷ مدل سبک و قدرتمند اسپریت GT3 را با پیشرانهٔ چهار سیلندر توربو ارائه کرد. حال آیا امیرای چهار سیلندر کنونی جانشین شایستی برای آن خواهد بود؟

هرچند همه خودروهای GT3 جاده‌ای را ابداع پورشه می‌دانند اما جالب است بدانید که لوتوس قبل از پورشه سراغ این کار رفت. در سال ۱۹۹۷، این شرکت امکانات رفاهی مدل اسپریت S4 را حذف کرد، یک پیشرانهٔ ۲ لیتری توربو را جایگزین موتور ۲.۲ لیتری معمولی کرد و برچسب‌های GT3 را بالای رکاب‌ها چسباند. نتیجهٔ این کار خلق یک از کمیاب‌ترین و قابل‌احترام‌ترین خودروهای جاده‌ای تاریخ لوتوس بود آن‌هم دو سال قبل از اینکه پورشه از همین فرمول برای سال ۹۱۱ GT3 نسل ۹۹۶ استفاده کند.

در اسپریت GT3 به‌منظور کاهش وزن، سیستم تهویه، عایق‌های صدا، رادیو و بال عقب حذف شد و خودرو در داخل به‌صورت استاندارد به صندلی‌های اسپرت مجهز شد. از این نسخه اما تنها ۱۹۶ دستگاه ساخته شد زیرا لوتوس می‌خواست روی نسخهٔ جدید و سودآورتر V8 اسپریت تمرکز کند و تولید اسپریت چهار سیلندر برای آن چندان صرف نمی‌کرد. بااین‌حال، اسپریت GT3 با ۲۴۰ اسب بخار قدرت، شتاب صفرتاصد زیر پنج ثانیه و هندلینگی که لامبورگینی دیابلو نمی‌توانست رؤیای آن را داشته باشد، به یک سوپراسپرت واقعی در دههٔ ۹۰ تبدیل شد.

این ماشین که از زمان خود جلوتر بود، یکی از سریع‌ترین لوتوس‌های تاریخ محسوب می‌شد. متأسفانه اما گویا لوتوس نمی‌دانست به چه فرمول جادویی دست پیدا کرده و برخلاف پورشه، به تولید سری GT3 ادامه نداد. این شرکت به تولید پیشرانه‌های چهار سیلندر خود پایان داد و با موتور V8 به دنبال رقابت با فراری ۳۶۰ رفت.

آیا امیرا چهار سیلندر جانشین شایسته‌ای برای اسپریت GT3 است؟

امیرا در نسخهٔ چهار سیلندر با پیشرانهٔ AMG، وزن سبک و خلوص اسپریت GT3 را ندارد. این ماشین با وزن ۱۴۴۶ کیلوگرم در نسخهٔ فول آپشن فرست ادیشن، حدود ۲۰۰ کیلوگرم از اسپریت سنگین‌تر است. البته این اضافه‌وزن در خط مستقیم احساس نخواهد شد زیرا گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک و ۳۶۰ اسب بخار قدرت، آن را پنهان می‌کنند. نسبت قدرت به وزن امیرا هم با ۲۵۳ اسب بخار بر هر تن، بسیار از اسپریت با ۱۹۲ اسب بخار بر هر تن بهتر است. بااین‌حال، امیرا فاقد حس ارتباط تله‌پاتیک است که در لوتوس‌های قبلی می‌دیدیم. البته این خودروی اسپرت خوبی است اما آن‌طور که باید به‌یادماندنی نخواهد بود.

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳۷ رای
منبع
TopGear

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. مازیار

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (850 ديدگاه)

    پورشه با کیمن و رنو با آلپین دنبال به حداکثر رسوندن خلوص و لذت رانندگی
    اما لوتوس تنها برندی که تمام مدلهاش از این فاکتور برخوردار بودن و یه جورایی روح موتوراسپرت داشتن
    البته نوبل هم همینطوره در سطحی بالاتر اما خوب تولید محدوده

    موافقم 32
    مخالفم 1
  2. amir

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (3601 ديدگاه)

    شمارو نمیدونم ولی جلوش منو یاده لامبورگینی دیابلو چراغای پشتش تویوتا کرولا یا همون ae86 و بغلش منو یاده بعضی فراری های اون زمان و قدیمی تر مثلا 308 آمپر و فرمون یاده ۲۰۶ میندازه

    موافقم 23
    مخالفم 5
    1. Tester

      ۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (6 ديدگاه)

      اسپریت مال ۱۹۷۶ عه
      بیشتر اینایی که گفتی اون زمان نبودن

      موافقم 7
      مخالفم 1
    2. محمدهادی

      ۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      لوتوس اسپریت خودش از خودروهای معتبر و صاحب سبکه
      خب اون زمان خودروعای زیادی با این متد طراحی ساخته میشدن،ترند اون زمان بوده
      اما اسپریت فوق العاده خاص و نایابه

  3. ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (4898 ديدگاه)

    پارس هم ۴ سیلندره ولی ۳۵۰ تا پر می‌کنه اینو یه پسر دبستانی بهم گفت :))

    موافقم 28
    مخالفم 1
  4. قاسم

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (53 ديدگاه)

    فقط بریتانیای کبیر!!!

    موافقم 6
    مخالفم 7
  5. علی یوسفی

    ۶ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (264 ديدگاه)

    بنام پروردگار و سلام به دوستان و عزیزان سایت بنظرم لوتوس همواره لذت رانندگی و عشق سواری کردنو به راننده ها داده و خودروهای اسپرت ساده اما دوستداشتنی و با عملکرد خوب تولید کرده و دو مدل بالا هم همین ویژگی ها رو دارن.

  6. Hadi

    ۷ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (344 ديدگاه)

    آخرم دلیلشو نفهمیدم که چرا پورشه و لوتوس فقط کوپه کوچیک تولید میکنن ولی بنز و بی ام هم کوچیک دارن هم سایز بزرگتر
    واقعا دلیل اینکه کسی بره سمت خرید لوتوس متوجه نمیشم چون نه حس ابهت ماسل کارای آمریکایی رو داره و نه زیبایی منحصر به فرد کوپه های ایتالیایی و نه طراحی مینیمال و همه پسند کوپه های آلمانی

    موافقم 1
    مخالفم 13
    1. علی جردن

      ۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2123 ديدگاه)

      خاص بودن داره که هیچ کدوم اینا ندارن
      بری تو کوچه پس کوچه ای دبی موناکو واشینگتون کلی لامبورگینی فراری بنز بی ام و پورشه میبینی پارک شده اما سالی یک بار شاید لوتوس نبینی

      1. Amir

        ۷ دی ۱۴۰۲
        سوابق: (68 ديدگاه)

        علی جردن داش اون خاص بودن نیست اون نشون میده که کم طرفدار هست و کسی اونجا لوتوس سوار نمیشه چون احساس میکنن فقیر به نظر میان
        ولی لوتوس ماشینای خیلی خوبی می‌سازه که اون پولدار ها دوستش ندارن سوارش بشن چون اونجا هرکی لامبورگینی و پورشه سوار شه مورد احترام قرار میگیره

    2. محمدهادی

      ۷ دی ۱۴۰۲
      سوابق: (2406 ديدگاه)

      علت وجودیه اینجور جمو جور های همه فن حریف اینه که به ذهن خسته شده از ماشین های بزرگ و مستهلک تورو میبره تو یه فضای بسیار محدود ولی بشدت مهندسی شده
      طوری که اینجا از هر عدد اسب بخار ماشین میتونی حس اسپرتی و هیجان رو بدست بیاری
      تو اون ماشینا که گفتی یکی دو اسب بخار بالا پایین شه هیچ‌چیزی تغیر نمیکنه
      اما اینجا فقط کافیه دو سه اسب بخار یا ۱۰ تا ۲۰ کیلو گرم جابجا بشه!!
      اعجاز رو دیدی؟
      دیدی این جور ماشینا دست رو کدوم نقطه حساس گذاشتن؟!
      ماشینایی مثل همین اسپریت،الیزه،هوندا اس ۲۰۰۰،هوندا ان اس ایکس،مزدا RX7،پورشه جی تی ۳،شلبی کبری کروک،آلپاینا،فورد جی تی و یه سری اسپرتی های معروف دیگه ازین قائده پیروی میکنن
      لذت رانندگی شونم بششدت بالاست

  7. محسن

    ۸ دی ۱۴۰۲
    سوابق: (162 ديدگاه)

    عاشق لوتوس و سیاست تولید خودروشم به قول یه ادم خردمند میشه گفت اگر میخوای 100 درصد لذت رانندگی خالص بهره ببری باید لوتوس برونی کاش پاش به ایران زمین باز میشد

    موافقم 2
    مخالفم 1
  8. مهردادکمال

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (1984 ديدگاه)

    لوتوس گویا فراموش کرده که جادوی اصلیش وزن پایینش بوده…

  9. JaMsHiD

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
    سوابق: (2763 ديدگاه)

    لوتوس اصلا شبیه یه ماشین بریتانیایی نیست !
    انگار یه ایتالیایی هست که داره بیش فعالی دوران جوانیش رو پنهان می‌کنه ! ولی نمیتونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا