از الترا نباید انتظار ویژگیهای سنتی محصولات لوتوس را داشت زیرا این خودرو از گذشتهٔ لوتوس جدا شده و مسیری به سمت آینده را نشان میدهد.
نروژ مکانی عالی برای عرضهٔ خودروهای الکتریکی محسوب میشود زیرا بیش از ۸۰ درصد از کل فروش خودرو در این کشور به مدلهای الکتریکی اختصاص دارد. همچنین این کشور از بینقصترین جادههای جهان بهره میبرد اما جای خیلی خوبی برای لذت بردن از رانندگی نخواهد بود زیرا محدودیت سرعت پایینی دارد و دوربینهای کنترل سرعت در همهجا دیده میشوند. البته این برای اکثر خودروهای الکتریکی روزمره مشکلی ندارد اما برای خودروهای برقی پرفورمنس چندان مناسب نخواهد بود و ازقضا، خودرویی که در اینجا آزمایش کردیم یک مدل الکتریکی پرفورمنس بود.
هرچند لوتوس برندی است که با خودروهای سبک و ساده با لذت رانندگی بالا شناخته میشود اما الترا همهٔ اینها را به هم میریزد زیرا این یک شاسیبلند پنجنفره با تکنولوژیهای پیشرفته است که طولی بیش از فورد اکسپلورر و وزنی بهاندازهٔ فورد F150 دارد؛ بنابراین، نمیتوان گفت رانندگی الترا مثل یک لوتوس است یا نه زیرا این اصلاً یک لوتوس سنتی نخواهد بود. همچنین در جادههای نروژ هرگز نمیتوانستیم حداکثر پرفورمنس این شاسیبلند قدرتمند را بیرون بکشیم و لوتوس ذاتی آن را پیدا کنیم اما وقتی بیخیال پیوند دادن الترا به گذشتهٔ لوتوس شوید، خوبیهای آن را خواهید دید.
الترا در نسخههای پایه، S و R ارائه میشود که هر سه از یک پکیج باطری ۱۱۲ کیلووات ساعتی استفاده میکنند و حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلوواتی دارند. همچنین تمام نسخههای الترا به دو موتور الکتریکی مجهز هستند اما این موتورها ۶۰۳ اسب بخار قدرت و ۷۱۰ نیوتن متر گشتاور در نسخههای پایه و S تولید میکنند که این ارقام در نسخهٔ R به ۹۰۵ اسب بخار و ۹۸۵ نیوتن متر افزایش میابد. بااینحال، شاسیبلند لوتوس در هیچکدام از این نسخهها احساس سرعت فوقالعادهای ندارد زیرا نیرو بجای فوری، بهطوری تدریجی ارائه میشود. به همین دلیل، الترا R پس از تأخیر مشخصی ظرف ۲.۹ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد.
در جادههای عمومی، الترا S با رینگهای بزرگ ۲۲ اینچی و لاستیکهای تابستانی، رانندگی خوبی دارد. سیستم آنتیرول ۴۸ ولتی حرکات بدنه را در پیچهای تند کنترل میکند و سیستم تعلیق بادی تطبیقی بسیار خوب عمل میکند. فرمان سبک و دقیق است و ترمزها به نرمی خودرو را متوقف میکنند. الترا از سیستم احیای انرژی ترمزها با چهار سطح مختلف از تقریباً غیرفعال تا رانندگی با یک پدال بهره میبرد و سه حالت رانندگی اسپرت، تور و بُرد هم برای آن قابل انتخاب است که البته تفاوت چندانی باهم ندارند.
الترا به سیستم لیدار مجهز شده که امکان رانندگی خودکار را در آینده فراهم خواهد کرد اما در حال حاضر این خودرو فقط سیستمهای کمکرانندهٔ معمولی مثل دستیار حفظ حرکت میان خطوط و کروز کنترل تطبیقی را ارائه میکند. این سیستمها اما بهاندازهٔ بلوکروز فورد یا سوپر کروز جنرال موتورز خوب نیستند و نمیتوان دستها را از روی غربیلک فرمان برداشت. سیستم اطلاعاتی-سرگرمی الترا اما بسیار مدرن و خارقالعاده به نظر میرسد تا جایی که نمیتوان باور کرد توسط لوتوس (و یا حتی یک برند بریتانیایی) ارائه شده است.
این سیستم از طریق نمایشگر مرکزی ۱۵.۱ اینچی ارائه میشود که بلافاصله به دستورات پاسخ میدهد و هیچ تأخیری ندارد. تنها گلایه این است که برای تنظیم جهت جریان هوای دریچههای تهویه باید از نمایشگر لمسی استفاده کرد که بسیار احمقانه به نظر میرسد. تمام نسخههای الترا بهصورت استاندارد به نمایشگرهای ۱۲.۷ اینچی مقابل راننده و سرنشین جلو مجهز هستند که از راننده بهعنوان صفحه آمپر عمل میکند.
طراحی بیرونی الترا اما حداقل از دید ما، از هیچ زاویهای جذاب نیست. البته تمام ویژگیهای آیرودینامیکی عجیب این خودرو مثل اسپویلر دوقسمتی عقب کاربردی هستند و ضریب درگ چشمگیر ۰.۲۶ را به ارمغان آوردهاند اما این خودرو را نمیتوان زیبا دانست. از سوی دیگر اما کابین الترا به لطف طراحی و کیفیت کلی عالی، شایستهٔ تحسین است. در اینجا صندلیها فوقالعاده راحت هستند و چرم و جیر بهخوبی با جزئیات فلزی هماهنگ شدهاند.
اینکه جادههای نروژ پشت فرمان چنین خودرویی کسلکننده هستند درواقع به نفع الترا خواهد بود زیرا این باعث میشود ما روی ویژگیهای مثبت شاسیبلند لوتوس مثل راحتی سرنشینان، تکنولوژی اطلاعاتی-سرگرمی و سواری آرام و راحت تمرکز کنیم. الترا همچنین باید برد خوبی هم داشته باشد زیرا طبق تخمین لوتوس با معیارهای WLTP میتواند در هر بار شارژ تا ۶۰۰ کیلومتر را طی کند. هرچند انتظار میرود این رقم طبق معیارهای EPA آمریکا بسیار کمتر باشد اما هر رقمی بالاتر از ۴۸۰ کیلومتر در این کلاس مناسب خواهد بود.
اینکه رانندگی الترا مثل یک خودروی اسپرت خالص است یا نه مهم نخواهد بود زیرا مأموریت این ماشین ارائهٔ جذابیت متعارفتر در بخش عمومیتر بازار است یعنی چیزی که لوتوس برای بقای خود در آینده به آن نیاز دارد. بااینحال، شاسیبلند لوتوس قیمتی غیرمنطقی خواهد داشت که تخمین زده میشود برای نسخهٔ پایه از حدود ۱۰۰ هزار دلار آغاز شود. بهطورکلی، الترا که فقط نام لوتوس را یدک میکشد، گامی محکم در مسیر جدید این شرکت بریتانیایی خواهد بود.
مشخصات فنی
۲۰۲۴ Lotus Eletre S | |
قوای محرکه | دو موتوره |
قدرت | ۶۰۳ اسب بخار |
گشتاور | ۷۱۰ نیوتن متر |
گیربکس | تک سرعته |
محور محرک | چهارچرخ |
شتاب صفر تا ۹۶ | ۴.۵ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر/ساعت |
باطری | ۱۱۲ کیلووات ساعت |
برد | ۵۰۰ کیلومتر |
وزن | ۲۵۲۰ کیلوگرم |
ظرفیت سرنشین | ۵ نفر |
حجم صندوق بار | ۶۸۰ لیتر |
قیمت پایه | ۱۰۰ هزار دلار |
قیمت تستشده | ۱۲۰ هزار دلار |
Siyavash
۵ مرداد ۱۴۰۲دوستان یه سوال…لاماری رو از رویه لوتوس نساختن..خیلی شبیه هم هستن…اینم به نظرم ماشین جالبی هست ولی کلا فلسفه لوتوس ماشین هایه اسپرت و فوق سبک هست و لذت رانندگی هست..حالا که یا کراس آور اسپرت ساختن هم باید جالب باشه…
مانی
۵ مرداد ۱۴۰۲به عنوان یک ماشین باز خیلی خوشحالم که می بینم برندقدیمی لوتوس دوباره احیاء شده.این مدل هم طراحی شیک و مشخصات فنی خیلی خوبی داره.فقط قیمت اون کمی بالاست که به نظرم با توجه به شهرت و سابقه برندش تا حدی قابل توجیه هست.
Cyber truck punk
۱۱ مرداد ۱۴۰۲جلوش هم شبیه به لاماری هستش و هم شبیه به لامبورگینی اوروس
فقط چین
۵ مرداد ۱۴۰۲اینها از صدقه سر جیلی هست هرچند با این کامنتم خیلی ها دچار سوختگی میشن
Mr
۶ مرداد ۱۴۰۲کامنتتو قبول دارم
ولی هم دم جیلی گرم بخاطر سرمایه گذاریش هم دم لوتوس بخاطر این محصول فوقالعاده گرم
چه اشکالی داره با هم همکاری کنن دلیل نمیشه یکی از اون یکی پایین تر باشه
شرکت های چینی مثل آمریکایی ها و آلمانی ها و ژاپنی ها سرمایه زیادی دارن چون این چهار کشور ابرقدرت های اقتصادی هستن (مخصوصا آمریکا و چین شرکت هاشون سرمایه دار تر هم هستن)
خب چه اشکالی داره این کشور ها و کمپانی هاشون بیان از بقیه شرکت ها هم حمایت کنن و اونایی که تو خطر هستن رو نجات بدن
در ضمن بخاطر ناکارآمدی دولت های بریتانیا هست که کمپانی های خودرو سازیش به این حال و روز افتادن
وگرنه من به شخصه تقریبا همه کمپانی های خودروسازی انگلیسی و بریتانیایی که میشناسم رو (رولزرویس ، بنتلی ، لندروور ، جگوار ، استون مارتین، مک لارن ، لوتوس و …) همشون رو واقعا دوست دارم محصولات خاص و معرکه ای میسازن
اگر دولتشون لیاقت داشت حمایتشان میکرد و سهامشون رو میخرید تا روز به روز بیشتر رشد کنند (مثل برند های چین و آمریکا)
aref hesami
۱۸ شهریور ۱۴۰۲خیلی جالبه هرجا تب اسم یچیزی میفته بعضیا بد میرن تو نخش مثل همین اسم پروفایل فقط چین
خب داداش تو که میدونی بر میخوره جمله ات قشنگتر بگو دیس دوس داری
POUYAN
۵ مرداد ۱۴۰۲” اما وقتی بیخیال پیوند دادن الترا به گذشتهٔ لوتوس شوید، خوبیهای آن را خواهید دید. ”
این یه لوتوس نیست،یه شاسی بلند برجسته چینی با برند لوتوسه.
این دوتا خیلی با هم فرق داره.
Mr
۶ مرداد ۱۴۰۲عزیزم خیلیا مثل من از طراحی های ماشین های چینی خیلی خوششون میاد ولی دوست دارن اون طراحی رو روی یک موتور قوی ببینن
الان شما چرا ناراحت میشی؟ هر زمان پول این ماشین رو داشتی (انشالله هرچه زودتر) بجاش یه ماشین دیگه بخر
نمیدونم چرا مردم تو پدال اینطورین که همه چی رو با سلیقه خودشون میسنجن
طرف میگه BMW x7 جدید زشته ، خب برو x5 بخر ظاهرش هنوز شبیه قبل هست
مازیار
۵ مرداد ۱۴۰۲راجع به عملکرد کلی برقی ها که راحت نمیشه نظر داد و قضاوت کرد اما ظاهرش بدک نیست
Navidd
۵ مرداد ۱۴۰۲چقدر شبیه لاماریه🤣
JDM سابق
۵ مرداد ۱۴۰۲شرکتی که مثل پیمانکار تو صنعت خودرو میمونه
هرجا که کمپانیهای دیگه نمادی از مهندسی رو میخواستن بهش مراجعه میکردن نگاه به چه وضعی افتاده
جدا از این، وضعیت سایت مثل کودکستان گلها شده دیگه واقعا حال و حوصله کامنت گذاشتن هم ندارم
سالار فصل
۵ مرداد ۱۴۰۲با پول الیزه 2016 کارکرده در ایران میشه دو تا از اینا خرید.
لعنت بهشون
ARMAN سابق
۵ مرداد ۱۴۰۲این چه لوتوسیه؟
لوتوس باید سبک باشه و هندلینگ بی نظیری داشته باشه.
Mr
۶ مرداد ۱۴۰۲از شما چه پنهان
هر موقع لاماری خیابون میدیدم میگفتم یعنی میشه یه روز یه همچین ماشینی با این ظاهر مدرن و جذاب و با یک موتور قوی تولید بشه؟
خیلی خوشحالم که آرزوم برآورده شد
ترکیب ظاهر مدرن آسیایی + قدرت و پرفورمنس اروپایی
عزیزانی هم که ظاهر مدرن و چراغ خطی دوست ندارن ، لامبورگینی اوروس ، BMW X6 و مرسدس g class هستن
ˈadɔlf ˈhɪtlɐ
۶ مرداد ۱۴۰۲قبلا چینیا کپی می کردن الان اینا دارن کپی می کنن 😂😂
جوادحاجی
۸ مرداد ۱۴۰۲نمیدونم چرا مدیران صنعتی ما نمیان یکی ازین کمپانی هایی که دارن ورشکست میشن رو بخرن و بیارن ایران …مثل کاری که مالزی کرد تکنولوژی روز بیاد جوونای ما کلی استعداد دارن که میتونن دنیارو حیرت زده کنن … صد البته که مدیران دلال مسلک ما شعور اینجور کار هارو ندارن.
محسن
۱۷ آبان ۱۴۰۲ترکیب لاماری و اوروس