نتیجه همکاری برند انگلیسی لوتوس و فرانسوی آلپین برای جایگزینی A110 به سرانجام نرسید.
دو برند آلپین و لوتوس برای ساخت یک خودروی اسپرت جدید از سال ۲۰۲۱ همکاری کرده بودند اما این قرارداد با اعلام بیانیهی آلپین به پایان رسید:
لوتوس و آلپین بیش از دو سال روی تولید یک خودروی اسپرت برقی همکاری کردند. در این زمان رابطه محکمی میان دو خودروساز شکل گرفت. مانند هر همکاری دیگر، این توافق نیز با یک MoU، تعیین یادداشت تفاهم، همراه شد اما نتایج آن حتمی نبود.
ما دیگر تمایلی به ادامه همکاری برای تولید خودروی اسپرت برای آلپین نداریم. این تصمیم دوطرفه و بدون هیچگونه درگیری گرفته شده است. اما درباره فرصتهای آینده صحبت خواهیم کرد.
قرار است نسل بعد آلپین A110 پس از ورود سه نسخه نهچندان متفاوت از این خودرو معرفی شود. پیش از این خودرو، رنو ۵ برقی رونمایی خواهد شد؛ خودرویی که بر پایه کراساوور GT X-Over و هاچبک A290 ساخته میشود.
براساس تفاهمنامه دو شرکت خودروساز، قرار بود جانشین A110 فناوری شاسی و سایر بخشهای خود را از لوتوس تایپ ۱۳۵ به عاریه بگیرد که خود قرار است بهعنوان جایگزین الیزه، کوچکترین محصول لوتوس، روانه بازار شود؛ حتی باتریهای آن نیز مانند تایپ ۱۳۵ بهصورت عمودی و پشت سر راننده نصب میشدند. این آرایه به راننده اجازه میداد تا نسبتبه نمونههای متداول در ارتفاع کمتری در کابین قرار بگیرد. درکنار موقعیت بهتر راننده، آرایه تازه مرکز ثقل خودرو را به میانه بدنه منتقل میکرد که حالت یک نمونه موتورمیانی را برای خودروی یادشده ایجاد میکرد.
«لارنت روسی»، مدیرعامل آلپین، پیشتر در مصاحبهای با محله اتوکار گفته بود:
ما و لوتوس تمرکز فکری یکسانی داریم. درحالیکه وزن خودروها بهخاطر برقی شدن افزایش یافته است، هر دو به دنبال ساخت خودروهای اسپرت با وزن کمتر و چابکی بیشتر هستیم. بنابراین منطقی است که باهم روی آن مسائل فکر خواهیم کرد یا حداقل نتایج را با یکدیگر بررسی میکنیم. باید ببینیم میتوانیم همکاری کنیم یا نه اما جدا از آن چالشها و فرصتهای یکسانی داریم.
روسی میگفت که تصمیم نهایی برای این همکاری تا پایان سال ۲۰۲۲ گرفته میشود اما با فرارسیدن زمان موعود، هیچیک از این دو خودروساز بیانیهای را منتشر نکرد. هنوز معلوم نیست که اتمام همراهی این دو خودروساز روی یادداشت تفاهمشان باعث عدم استفاده از پلتفرم لوتوس زیر بدنه جایگزین A110 و چند شاسیبلند تا سال ۲۰۲۷ و ۲۰۲۸ خواهد یا نه؟
قرار است شاسیبلندهای آلپین در کلاسی مشابه پورشههای ماکان و کاین روانه بازار شوند. روسی میگوید که خودروساز فرانسوی و زیرمجموعه رنو برای یافتن پلتفرم مناسب برای خودروهایش مجبور است فراتر از گروه خودروسازی رنو را بنگرد. او لوتوس از زیرمجموعههای جیلی را طبیعیترین همکاری احتمالی برند آلپین برای پروژههای پیشرویشان دانست.
لوتوس قبلا اعلام کرده بود که برای استفاده دوباره از پلتفرم التره حاضر است با سایر خودروسازان همکاری کند. نظر شما درباره یک خودروی اسپرت با همکاری این دو برند چیست؟ آیا شاسیبلند آلپین میتواند در بازار به رقابت با محصولات پورشه و… بپردازد؟
Amiro
۳ خرداد ۱۴۰۲والا یه لوتوس توی ایران داریم که آپشن های پراید بیشتره ازش 😂😂 جهت خنده 🙂
ولی فکر کنم لوتوس نمیخواد تکنولوژیش رو در اختیار آلپین قرار بده با اون هایپرکاری که ساخته منم بودم ترجیح میدادم فعلا با کسی همکاری نکنم و روی محصولات خودم تمرکز کنم
Python
۳ خرداد ۱۴۰۲اشتباه کرد باید با الپین همکاری میکرد
هرچند که از وقتی که لوتوس توسط جیلی خریداری شده امیدی بهش نیست
علیرضا
۳ خرداد ۱۴۰۲الان که نیسان زیر مجموعه رنو شده با نیسان چرا خودرو اسپورت نمیسازن
Soldat der waffen ss
۳ خرداد ۱۴۰۲خب صددرصد این قرارداد باید یه نفعی برای لوتوس هم میداشت رنو که تکنولوژی نداره که به کار لوتوس بیاد چون لوتوس به گنج جیلی وصله که از کمک ولوو و پولستار بگیر تا زیکر و خود جیلی و حتی مرسدس و آستون مارتین میتونه استفاده کنه.پس رنو باید جای این پلتفرم ها و انتقال تکنولوژی پول میداد که به تفاهم نرسیدن البته به نظرم لوتوس تصمیم درستی گرفت،رنو فکر کرده زرنگه اون از شراکتش با نیسان که فقط دست بگیر داشت و شراکت با رنو جز ضرر و کاهش رتبه فروش و پرستیژ برند هیچ آورده ای برای نیسان نداشت حالا هم میخواست از تکنولوژی لوتوس استفاده کنه و آلپین رو تبدیل به یه رقیب قدرتمند واسه خود لوتوس بکنه که نتونست.باور کنید اگه نیسان به تنهایی ادامه میداد خیلی موفقتر بود همین الان سرنوشت فراری رو نگاه کنید که با جدایی از استلانتیس چقدر داره اوضاع واسش خوب پیش میره.
arefgod
۳ خرداد ۱۴۰۲اگه رنو نبود تا الان نیسان ورشکست شده بود.
Python
۳ خرداد ۱۴۰۲دقیقا خب رنو کلی هزینه کرده نیسان ورشکستو رو خریده
حق نداره از پلتفرم هاش استفاده کنه؟
Soldat der waffen ss
۳ خرداد ۱۴۰۲لوتوس خیلی خوب داره پیش میره و آینده رو تصاحب میکنه اگه یه شاسی بلند کوچکتر هم بسازه در کنار محصولاتی که قراره در آینده بسازه که شامل جایگزین الیزه و سدانی برای رقابت با پانوراما دیگه یه سبد کامل و پرفروش خواهد داشت که میتونه خیلی بزرگتر کنه کمپانیش رو.آفرین به جیلی که بعد از خرید کارخونه ها انقدر خوب براشون برنامه ریزی میکنه،مقایسه کنید با زمانی که لوتوس در اختیار پروتون بودش