نسخهٔ پرچمدار الترا R با ۹۰۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ هزار دلار قیمت، شاسیبلند بسیار سریعی است اما در بازار با رقبای زیادی مواجه خواهد بود.
خودروهای لوتوس هیچگاه فروش خوبی نداشتند اما طی هفت دههٔ گذشته، اگر یکی از ساختههای این شرکت را میخریدید، میدانستید چه چیزی به دست میآورید: یک خودروی اسپرت ساده با تمرکز روی کاهش وزن. حال اما به الترا R نگاه کنید. یک شاسیبلند الکتریکی با ۹۰۰ اسب بخار قدرت و حدود ۲۶۴۰ کیلوگرم وزن. آیا در این ماشین اثری از رویکرد کالین چپمن میبینید؟ لوتوس در فاز اول یک بازآفرینی کامل قرار دارد که اولین تجسم آن را در الترا میبینیم.
بنابراین، بجای بحث در مورد اینکه آیا الترا یک لوتوس واقعی است یا نه، بهتر است بپرسیم این لوتوس خوبی است یا نه. صرفنظر از برند، این ماشین با چه رقبایی مواجه است و آیا شانس پیروزی دارد؟ پس از گذراندن چند ساعت پشت فرمان یک نمونهٔ پیشتولید از شاسیبلند لوتوس، میتوان گفت الترا R خودرویی فوقالعاده سریع با چسبندگی و کنترل عالی در جادههای پیچدرپیچ و رفتاری بالاتر از حد متوسط در بزرگراه است. این ماشین بهاندازهٔ شاسیبلندهای سنتیتر جعبهای شکل جادار نیست اما مطمئناً فضای کافی برای استفادهٔ روزمرهٔ مجردها، زوجهای جوان و خانوادههای کوچک دارد. برد تخمینی ۵۰۰ کیلومتری الترا هم در قیاس با دیگر خودروهای الکتریکی قدرتمند بسیار خوب است.
بااینحال، برچسب قیمتی ششرقمی الترا آن را از دسترس بسیاری مردم خارج میکند. البته لوتوس هنوز قیمت رسمی شاسیبلند خود را اعلام نکرده است اما گفته شده نسخهٔ R فول آپشن حدود ۱۵۰ هزار دلار قیمت خواهد داشت. با چنین رقمی، خودروهای جذاب زیادی میتوان خرید اما لوتوس با توجه به پرفورمنسی که ارائه میکند، ارزش توجه خواهد داشت. بیایید بررسی رقبا را با پورشه شروع کنیم زیرا لوتوس از سالهای بسیار دور رقابت سختی با باکستر و ۹۱۱ داشته است.
پورشه هنوز کاین الکتریکی را به بازار عرضه نکرده است که رقیب مستقیم الترا خواهد بود ولی بااینحال، مطمئناً تایکان توربو کراس توریسمو را میتوان رقیب شایستهای برای شاسیبلند لوتوس دانست. قدرت ۶۷۰ اسب بخاری، شتاب ۳.۱ ثانیهای و برد ۳۷۵ کیلومتری پورشه همگی از الترا R ضعیفتر هستند. این استیشن آلمانی همچنین ۳۷۰ لیتر صندوق بار کوچکتری دارد و قیمت آن بدون سفارش آپشنهای همیشه گران پورشه از ۱۶۳ هزار دلار آغاز میشود.
میتوان سراغ تایکان توربو S کراس توریسموی ۱۹۵ هزار دلاری هم رفت که قدرت را به ۷۵۰ اسب بخار و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را به ۲.۵ ثانیه میرساند و سریعتر از الترا R با شتاب ۲.۹ ثانیه است. بااینحال، هرچند هنگام خرید یک پورشه سابقهٔ برند و حفظ بهتر ارزش دستدوم موردتوجه قرار میگیرد ولی روی کاغذ، ترجیح دادن یک تایکان ۲۰۰ هزار دلاری به الترا R دشوار خواهد بود.
از سوی دیگر اما مقایسهٔ این شاسیبلند بریتانیایی با تسلا مدل X پلد، شرایط را برای لوتوس بسیار سخت خواهد کرد زیرا شاسیبلند تسلا با تنها ۶۶ میلیمتر طول کمتر، از لحاظ اندازه کاملاً به الترا نزدیک است و درعینحال حدود ۲۳۰ کیلوگرم وزن کمتری دارد. مدل X پلد همچنین تنها رقیب مستقیمی است که با ۱۰۲۰ اسب بخار قدرت و شتاب ۲.۵ ثانیه، از الترا R قویتر و سریعتر است. مهمتر از همه، قیمت تسلا است که از تنها ۹۵ هزار دلار آغاز میشود و برد ۵۳۵ کیلوگرمی آنهم از لوتوس بیشتر است.
آئودی، بامو و مرسدس نیز هر سه شاسیبلندهای الکتریکی پرفورمنس بالایی تولید میکنند که تقریباً هماندازهٔ الترا R هستند و همگی قیمت کمی ارزانتری دارند اما در پرفورمنس هم ضعیفتر هستند. آئودی SQ8 اسپرتبک e-Tron یکی از این خودروها است که با قیمت ۹۲,۶۰۰ دلار، ارزانترین گزینه محسوب میشود اما برد ۴۰۰ کیلومتری، قدرت ۴۹۵ اسب بخاری و شتاب ۴.۲ ثانیهای آن بسیار با الترا R فاصله دارد. علاوه بر این، آئودی با وزن ۲۷۷۵ کیلوگرم، یکی از سنگینترین خودروهای این کلاس محسوب میشود.
بامو iX M60 و مرسدس EQE SUV AMG نیز کندتر و ضعیفتر هستند اما قیمت بسیار ارزانتری هم دارند؛ بنابراین، این شاسیبلندها در اصل رقیب نسخهٔ پایهٔ الترا با ۶۰۳ اسب بخار قدرت خواهند بود اما بهطورکلی، لوتوس تمام تلاش خود را کرده است تا در این بخش از بازار برجسته شود. در همین حال، اگر فقط به قیمت توجه کنیم، گزینههای بنزینی یا سدان را هم میتوان بررسی کرد که یکی از برجستهترین آنها آستونمارتین DBX707 با کابین لوکستر، برند جذابتر و مشهورتر و سرعت و شتاب عالی خواهد بود. لوسید ایر گرند تورینگ پرفورمنس هم با هر معیاری فوقالعاده است.
بهطورکلی، علاقهمندان به خودرو، ماشینهایی مثل الیزه، اوورا و الن را بهعنوان لوتوسهای واقعی میشناسند و هرچند الترا بیشتر در نام خود به این مدلها نزدیک است تا DNA اما احتمالاً از لحاظ تجاری موفقتر از تمام لوتوسهای تاریخ عمل خواهد کرد.
سالار جان خان جان فصل
۲ آذر ۱۴۰۲لوتوس فقط با انجین تویوتا ارزش خرید داره
Fatal
۲ آذر ۱۴۰۲لوتوس با انجین درون سوز هم ارزش نداشت کلا مقابل رقبا حرفی برای گفتن نداشت رقبا به مراتب پرفورمنس و هیجان بهتر و بیشتری داشتند.
لوتوس فقط تنظیم شاسی خوبی داشت که اونم با پیشرفت رقبا رنگ باخت.
مازیار
۲ آذر ۱۴۰۲عجب افاضاتی
پس هفت قهرمانی فرمول یک رو حتما از سوپری محله گرفته
phonix
۲ آذر ۱۴۰۲لوتوس سیاستش متفاوت بود نباید ساخت سوپر اسپرت نبود دنبال ماشین اسپرت و درگیر کننده بود .
اره خیلی کارش خوب نبود ولی دیگه انقدر لایق چنین هیتی نیست
Fatal
۲ آذر ۱۴۰۲منظور من پیشینه اون نبود خواستم بگم مدل های درون سوزی که لوتوس در سال های اخیر داشت در مقایسه با رقبای قدری مثل پورشه کیمن و… آنچنان که باید نبوده و رقبا بهتر بودن و ارزش خرید خیلی بیشتری داشتن.
ولی از نظر هندلینگ درگیر کننده لوتوس همیشه کلا طراحی شاسی خوبی داشته.
مازیار
۲ آذر ۱۴۰۲آخه چکیده کامنت شما اینطور بنظر میرسید
لوتوس هیچوقت هیچی نبود!
بله به لحاظ مشخصات عمومی در حد رقبا نبود اما از نظر مشخصات تخصصی تر مثل شاسی و تعلیق برتری هایی داشت که برای همیشه زبانزد مونده
Anti BTS
۲ آذر ۱۴۰۲به قول جرمی کلارکسون لوتوس مخفف اینه :
Lots Of Trouble , Usually Serious !
محمد
۲ آذر ۱۴۰۲دیگه خیلی باید به برند لوتوس علاقه داشته باشی تا اینو بخری ، با این قیمت رقبای جذاب تری میشه خرید
phonix
۲ آذر ۱۴۰۲طراحی داخلیش که یه سروگردن از بقیه بهتره
فدک
۲ آذر ۱۴۰۲شاید باید تخصصی تر و فنی تر باشی تا لوتوس روانخاب کنی
حامد
۲ آذر ۱۴۰۲چقدر نمای جلوش مثل لاماری ایما میمونه
𝐀𝐥𝐢
۲ آذر ۱۴۰۲پشتش هم شبیه اوروس
amir
۲ آذر ۱۴۰۲اون لاپایی نیما هستش اسم درستش
بهرام
۳ آذر ۱۴۰۲دلیل شباهت. چینیها زبان طراحی ایتالیایی رو یاد گرفتند و همه جا بکار میبرن
*ALI*
۲ آذر ۱۴۰۲لوتوس عجب ماشینی ساخته ظاهر و قیافش خیلی خفن شده عقب ماشین هم جور خاصی هست دوست دارم ببینیم نسبت به رقباش چی کار میکنه ولی شرکت های دیگه هم خیلی کم نیمارن جلوش هم شبیه لاماری ایما شده
reza342
۲ آذر ۱۴۰۲طراحی وحشتناک! افتضاح
علی جردن
۲ آذر ۱۴۰۲لوتوس برند خاص و مورد علاقمه حیف اون زمان که واردات آزاد بود مغز متفکر وارد کننده گیربکس دنده دستی رو وارد کردن که به در عالم خودش کار خاص کرده باشه خودروهای لوتوس به خودی خود خاص هستند نیاز نبود مدل دستی رو وارد کنند اگر مدل اتوماتیک داشت خونمو می فروختم می خریدم…
این شاسی بلند هم بهترین شاسی بلند برقی جهانه اگر روزی خواستم خودروی برقی بگیرم صدرصد انتخابم این مدل خواهد بود
۲ آذر ۱۴۰۲🙃🙃
Bmw
۲ آذر ۱۴۰۲طراحیش کپی از لاماری