مدلهای اندکی در بازار خودرو میتوانند تا ۲۰ سال پس از معرفیشان، در این بازار دوام بیاورند و لوتوس الیزه یکی از آنهاست. لوتوس، خودروساز اسپورت بریتانیایی، اخیراً دو نسخه جدید از الیزه را معرفی کرده است. در این مدلها، بهجای اینکه مانند قبل، یک تریم و نشان خاص به خودرو اضافه شود، از جلوههای اضافی در کنار افزایش عملکرد به سبک کلاسیک لوتوس بهره گرفته شده است. البته هنوز تا بازگشت لوتوس الیزه به بازار امریکا، ۴ سال فاصله داریم، ولی در عین حال، نمیتوان شیفتگیِ خاصی را که نسبت به این رودستر خروسوزن بریتانیایی وجود دارد، کتمان کرد.
الیزه اسپورت و اسپورت ۲۲۰، نامهای جدیدی هستند که برای مدلهای پایه و S انتخاب شدهاند. روکش «تارتان» برای صندلیهای و پنل درها که مطابقت خاصی با رنگ بدنه خودرو دارد، به عنوان یک آپشن کارخانهای برای این مدل در دسترس قرار گرفته است؛ چیزی که برای اولین بار پس از طراحی فوم سبز و قرمز «اسپریت S1» مدل ۱۹۷۶ مشاهده میشود. فارغ از چرم مشکی به کار رفته، بدون شک این طرح شطرنجی زردرنگ است که از الگوهای مدرن طراحی داخلی خودروها به شمار میرود. هر دو مدل فولکسواگن GTI و پورشه ۹۱۱ نسخه ویژه ۵۰ سالگی نیز از این تریم تارتان استفاده کردهاند؛ امّا در یک سبک سادهتر و جزئیتر. مطابق گفته لوتوس، مدل «اسپورت» با موتور ۱/۶ لیتری و با قدرت ۱۳۴ اسببخاری، تنها ۸۶۶ کیلوگرم وزن دارد و این در حالی است که وزن مدل «اسپورت ۲۲۰» که در آن از یک موتور سوپرشارژر ۱/۸ لیتری ۲۱۷ اسببخاری استفاده شده، ۹۱۴ کیلوگرم است. مدل اسپورت ۲۲۰ نسبت به مدل قبلی «S کلاب ریسر» سنگینتر شده است؛ البته اگر بخواهیم برای یک خودروی کمتر از یک تُن، عنوان «سنگین» را به کار ببریم. در هر حال، این موضوع را نیز باید درنظر بگیریم که در اسپورت ۲۲۰ تجهیزاتی مانند سیستم کولر، یک استریو و یک باتری ۱۲ ولتی لیتیومی با ابعاد کوچکتر استفاده شده است. همچنین استفاده از گزینه چرخهای «آهنگریشده» موجب میشود که ۵ کیلوگرم دیگر نیز از وزن کلی خودرو کاسته شود. موتورهای تأمینشده از تویوتا و دیگر اجزای سیستم پیشرانه، همچنان با همان شرایط قبلی استفاده شده اند؛ البته به جز یک حالت جدید رانندگی «اسپورت» که در حال حاضر، به صورت استاندارد است. لوتوس تا قبل از ارائه الیزه در سال ۲۰۲۰ به بازار امریکا، باید بتواند معیارهای قانونی سخت این کشور را برآورده کند.۶ خواندن این مطلب 2 دقیقه زمان میبرد
hamid
۲۷ آبان ۱۳۹۴لوتوسها بهترین سیستم تعلیق رو در بین خودروهای اسپرت دارن
مهدی
۱ اسفند ۱۳۹۵بهترین سیستم تعلیق رو در دنیا سیترون داره……
KING 918
۲۷ آبان ۱۳۹۴نسبت به خودرو هایی که در سال 2015 تولید شدن سطح این خودرو خیلی پایینه از هر لحاظ
قیمت 20 هزار دلار هم واسه این ماشین زیادیه البته این تخمین من بود شاید کمتر هم باشه …….
ولی دوستان دلخور نشن خدایی این ماشین چیزی برای ارائه نداره نسبت به خودرو های الان ……………
کمیل
۲۷ آبان ۱۳۹۴این ماشین به لحاظ فنی ماشین نسبتاً خوبیه ولی احتمالاً مدیر تیم طراحیشون رسالت یکسانی با تیم طراحی خودرو سازهای وطنی داشته و کلاً توی بدنه و اتاقش تغییری صورت نگرفته که واقعاً تو ذوق میزنه، مثلاً اتاق این رو با Slk یا کیمن یا z4 مقایسه کنید خنده داره.
صرف نظر از مسئله طراحی باز شدن پای این خودرو در تهران خبر خوبیه و شاید نتونه با Z4 رقابت کنه ولی با توجه به قیمتش و نبود SLk و کیمن به سال میتونه گزینه مناسبی بعد Z4 باشه…
سالار
۲۷ آبان ۱۳۹۴قیمتش 43هزار یورو با شتاب 4.5
وشتاب جانبی 1.05 که از اکثر ماشینای اسپورت بیشتره
احمد باقری
۲۷ آبان ۱۳۹۴نمای جالبی به فرم افعی داره که خیلی بهتر از نمای قورباغه ای هست.