در یک آزمایش شارژ بین خودروهای الکتریکی، لوتوس امیا با حداکثر ۴۰۲ کیلووات و میانگین ۳۳۱ کیلووات، بالاترین سرعت شارژ را ثبت کرده است.
لوتوس امیا با شتاب صفرتاصد زیر ۲.۸ ثانیه، خودروی بسیار سریعی محسوب میشود اما این سدان الکتریکی در زمینهٔ دیگری هم سرعت بالایی دارد. بهتازگی در رقابتی که توسط شرکت مشاورهٔ گروه P3 طی مطالعهٔ سالانهٔ شاخص شارژ انجام شده، امیا با اختلاف زیادی نسبت به رقبا بالاترین سرعت شارژ را ثبت کرده است. در این آزمایش، از ۱۰ تا ۸۰ درصد باطری ۱۰۲ کیلووات ساعتی لوتوس ظرف تنها ۱۴ دقیقه شارژ شده است.
در این آزمایش، امیا با اتصال به شارژر سریع ۴۰۰ کیلوواتی، حداکثر سرعت شارژ ۴۰۲ کیلووات و میانگین سرعت شارژ ۳۳۱ کیلووات را ثبت کرده است. در دورانی که فولکسواگنهای الکتریکی با سریعترین شارژرها نمیتوانند بیش از ۲۰۰ کیلووات انرژی دریافت کنند، این عدد بسیار چشمگیر است. حتی حداکثر سرعت شارژ نسخهٔ فیسلیفت پورشه تایکان هم ۳۲۰ کیلووات اعلام شده است. سرعت شارژ همهٔ برندگان قبلی این آزمایش یعنی خودروهایی مثل لوسید ایر، پورشه تایکان، مرسدس بنز EQE و کیا EV6 نیز بسیار از لوتوس کندتر است.
در آزمایش امسال، علاوه بر لوتوس خودروهای ژیپنگ G9، کیا EV9، هیوندای آیونیک ۶، نیو ET5، مرسدس بنز EQS450، جنسیس G80 الکتریکی، بامو i7، تسلا مدل Y و بیوایدی آتو ۳ هم حضور داشتهاند. این آزمایش در دنیای واقعی با استفاده از شارژرهای عمومی انجام شده و باطری همهٔ خودروها از ۱۰ تا ۸۰ درصد شارژ شده است. نمودارهای P3 نشان میدهد که سرعت شارژ امیا از حدود ۴۰۰ کیلووات شروع میشود و به دلیل آنچه که P3 یک جهش دمایی میداند، برای مدت کوتاهی افت شدیدی دارد و دوباره بهسرعت افزایش پیدا میکند. البته با ادامهٔ آزمایش و رسیدن شارژ باطری به ۷۵ درصد، سرعت شارژ لوتوس بسیار پایین میآید و به دیگر خودروها نزدیک میشود اما هنوز هم از همه عملکرد بهتری دارد.
برای مقایسه، ژیپنگ G9 که نزدیکترین سرعت شارژ را به امیا دارد، هرچند در ابتدا سرعت بالایی را به نمایش میگذارد اما در نیمهٔ راه از همهٔ خودروها بهجز بیوایدی آتو ۳ که سرعت شارژ بسیار کندی دارد عقب میافتد و حداکثر سرعت شارژ ۳۲۰ کیلوواتی آن بهطور میانگین به تنها ۲۳۳ کیلووات میرسد. همچنین این نمودار نشان میدهد که هرچند خودروهای الکتریکی گروه هیوندای به دلیل معماری شارژ ظاهراً سریع ۸۰۰ ولتی موردتوجه قرار گرفتهاند اما حتی نمیتوانند به سرعت شارژ امیا نزدیک شوند. همچنین خودروهای مختلف این گروه منحنی شارژ بسیار متفاوتی دارند. در این آزمایش تسلا مدل Y هم با حداکثر سرعت شارژ ۲۲۹ کیلووات و میانگین ۱۴۱ کیلووات، پس از بیوایدی پایینترین سرعت شارژ را داشته است.
بهطورکلی، در لوتوس با تنها ۱۰ دقیقه شارژ ۳۱۰ کیلومتر و با ۲۰ دقیقه شارژ ۴۶۰ کیلومتر به برد خودرو اضافه میشود. نزدیکترین خودرو در این زمینه به امیا مرسدس EQS است که با ۲۰ دقیقه شارژ ۳۷۰ کیلومتر برد اضافه میکند. البته این اعداد زمانی حاصل میشود که خودروها به شارژرهای فوق سریع ۴۰۰ کیلووات متصل باشند که فعلاً چندان متداول نیست.
amir
۲۳ خرداد ۱۴۰۳آقا این کارا چیه چرا اینطوری دغل بازی میکنید؟
مگه رکورد سرعت شارژ شارژدهی شتاب تاپ اسپید کیفیت ارزندگی آپشن خفن بودن در دستان چپوندای چایونیک ۵ و بی وای دی نبود؟
MehdiTurbo
۲۳ خرداد ۱۴۰۳احتمال زیاد در اینده به جای رقابت بر سر شتاب و سرعت ماشین رقابت بر سر میزان برد و سرعت شارژ خواهد بود البته حقیقتا شتاب حالا چه ۲ باشه چه ۳ باشه چه ۴ چیز کاربزدی نبود و فقط جنبه تبلیغاتی داشت واقعا مگه اینکه خودرو خودروی پیستی و برای مسابقات بوده باشه
پیام
۲۳ خرداد ۱۴۰۳هر کسی جای شما بود با اون فتجعه سبستم تهویه و چهل درصد کاهش هیچی نمی گفت! تو برقی ها آب بردنتون، حرفم میزنید 😂😂😂😂
amir
۲۳ خرداد ۱۴۰۳جوجه رو آخر پاییز میشمرن وایسا برقی ها همه گیر بشه فورد و فولکس و تویوتا و جنرال برقی ارزون خوب بدن بعدا میبینیم جایگاه چپوندای تو برقی ها کجاست
پیام
۲۳ خرداد ۱۴۰۳حرف بیخود نزن بر اساس سند حرف بزن.
فکر نکن گل واژه میگی، میتونی سر چهار نفر رو شیره بمالی چون تهش اینجور لینکی قسمتت میشه! برو حالش رو ببر.
https://www.pedal.ir/vision/fastest-charging-evs/#:~:text=%D9%87%DB%8C%D9%88%D9%86%D8%AF%D8%A7%DB%8C%20%D8%A2%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C%DA%A9%20%DB%B6%20%D9%85%D8%AD%D8%B1%DA%A9%20%D8%B9%D9%82%D8%A8,%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86%20%D8%B9%D9%85%D9%84%DA%A9%D8%B1%D8%AF%20%D8%B1%D8%A7%20%D8%AF%D8%A7%D8%B4%D8%AA%D9%87%20%D8%A8%D8%A7%D8%B4%D8%AF.
Mohsen68
۲۳ خرداد ۱۴۰۳این مشکل شارژ و سرعت شارژ بزودی برطرف میشه
بنظرم تعدادی خودرو بنزینی تولیدش بعد از ۲۰۳۰ باقی میمونه ولی مالیات بر کیلومتر صد در صد بشدت افزایش پیدا میکنه
B2
۲۳ خرداد ۱۴۰۳سرعت شارژ بالاتر ، دمای بالاتر رو هم در پی داره که خودش باعث کاهش ایمنی و کاهش سرعت شارژ میشه
کمپانیایی که بدون توجه به زیرساخت و اصول مهندسی و فقط بخاطر موج تبلیغات ، میان و شارژر های فوق سریع میزنن ، باید با تبعاتشم رو به رو بشن
برای مثال هیوندای که خریداران بصورت گروهی ازش شکایت کردند . قرار بود شارژ خونگی ظرف ۵ ساعت ماشینو شارژ کنه اما چون داغ میکنه ، کمپانی سازنده مثلا برای ایمنی ، سرعت شارژ رو کم کرده و تایم شارژ به ۱۰ ساعت هم رسیده . یعنی دو برابر تایمی که تو کاتالوگش زده . خریداران هم بابت این موضوع شکایت کردن
https://www.pedal.ir/hyundai/class-action-suit-against-hyundai/
amir
۲۳ خرداد ۱۴۰۳دم لوتوس گرمه
از قدیم که تو موتوراسپرت مینوازید اون از اوایا دوروز پیش اینم از سرعت شارژ امیا
برند دست کم گرفته شده ایه نسبتا ولی کاردرسته
هنوز اون لوتوس اگزیج الیزه و اسپیریت رو کسی یادش نرفته
مازیار
۲۳ خرداد ۱۴۰۳حدسم اینه که این میزان شارژ در آینده نزدیک به زیر ده دقیقه و با گذشت زمانی طولانی تر به محدوده پنج دقیقه میرسه
نشناسی بهتره
۲۳ خرداد ۱۴۰۳دور انتظار بود!!!
پیرمرد قدیمی
۲۳ خرداد ۱۴۰۳اگر مبنی بر انتخاب خودروی برقی باشه ، بنظرم لوتوس امیا نسبت به تسلا S پلد در کلاس سدان زیباتره 👌
Taha Ayoobi
۲۳ خرداد ۱۴۰۳امیا جلوش خوشگل نیست از نظرم.
وی
۲۳ خرداد ۱۴۰۳ماشینای برقی همینجوریشم چندش امیزن دیگه نمیخواد شکل چینیا طراحی شون کنید
B
۲۳ خرداد ۱۴۰۳بنزینیا هم دارن به همین سمت میرن
زیزیگولو
۲۳ خرداد ۱۴۰۳خودروهای بنزینی و دیزلی که تکلیفشون معلومه …… ولی راننده های خودروهای برقی همیشه دنبال یه جایی واسه شارژ هستن و در حال حاضرم که در همه جای دنیا کمبود جایگاه شارژ تو سطح شهرها وجود داره ولی بهترین ایده چه واسه الآن و چه واسه آینده ، ایده شارژ EV یا همون شارژ تو خونه هستش
Aradkhodaverdi
۲۴ خرداد ۱۴۰۳لوتوس بعد چند سال که برگشته انگار که بوش میاد داره شاهکار میکنه به نظرم به همین فرمون پیش بره پرچم داره سوپراسپرت برقی ها میشه