امیرا همزمان از جهتهای مختلفی، اولین و آخرین محصول لوتوس محسوب میشود. این اولین خودرویی است که بهطور کامل در دوران مالکیت جیلی توسعه پیدا کرده و از سوی دیگر آخرین خودروی بنزینی لوتوس پیش از ورود به دوران تمام الکتریکی محسوب میشود؛ اما آیا امیرا خودروی مناسبی برای خداحافظی لوتوس با پیشرانههای بنزینی محسوب میشود؟ برای فهمیدن پاسخ این سؤال، پشت فرمان یک نمونهٔ V6 این خودرو نشستهایم (نسخهٔ چهار سیلندر توربو با پیشرانهٔ AMG هم بعداً ارائه میشود). خودروی آزمایشی ما یک پروتوتایپ توسعهای است اما ۸۵ درصد از چیزی که میتوانیم از نسخهٔ نهایی انتظار داشته باشیم را نشان میدهد.
امیرا در ظاهر برخی از ویژگیهای طراحی هایپرکار اویجا را قرض گرفته است و به همین دلیل بهطور جذابی تازه و بهطور لذتبخشی آشنا به نظر میرسد. خودروی آزمایشی ما از نوع دستی با سیستم تعلیق تور (Tour) است و با استارت زدن آن، پیشرانهٔ V6 سوپرشارژ ۴۰۰ اسب بخاری تویوتا با صدای غرغری بیدار میشود. فرمان خودرو به نیروی کمکی هیدرولیکی مجهز است و بلافاصله تفاوت آن با فرمانهای برقی که سالها است به آنها عادت کردهایم احساس میشود. البته این فرمان سنگینتر است اما احساس واقعیتر و طبیعیتری دارد. بااینحال، عادت کردن به فرمان امیرا به کمی زمان نیاز دارد زیرا برخلاف اکثر خودروهای پرفورمنس، پاسخگویی آن طبیعی، روان و مطمئن است.
مثل بسیاری از محصولات لوتوس، هنگامیکه امیرا برای یافتن چسبندگی تلاش میکند، کمی بادیرول در آن دیده میشود که این موضوع ممکن است با سیستم تعلیق تور در مقایسه با تعلیق پیست که تنظیم خاصی برای کمکفنرها دارد آشکارتر باشد. بااینحال، این ویژگی به راننده کمک میکند تا درک دقیقی از میزان چسبندگی لاستیکها داشته باشد. البته تنظیم شاسی پروتوتایپ آزمایشی ما نسخهٔ نهایی نیست و گفته شده در نسخهٔ تولیدی هم راحتی سواری و هم احساس فرمان بهبود پیدا خواهد کرد.
در رفتار رانندگی امیرا خونسردی جذابی احساس میشود و شاسی آن همیشه هوای راننده را دارد بهگونهای که هنگام فشردن پدال گاز، کمفرمانی بسیار ملایمی را ارائه میکند و اگر برای بازی کردن با انتهای خودرو رفتار تهاجمیتری با پدال گاز داشته باشید، بهراحتی کنترل میشود. همچنین هرچند حالت رانندگی اسپرت اجازهٔ سر خوردن را به خودرو میدهد اما هنوز هم به نرمی توسط سیستمهای الکترونیکی کنترل میشود. به گفتهٔ لوتوس، سیستم ESC پارامترهای بیشماری را محاسبه کرده و بهطور مستمر خودرو را تنظیم میکند.
امیرا از تمام مشخصههای پویایی که از ساختههای لوتوس انتظار داریم برخوردار است. هرچند این خودرو سنگینتر است و روی رینگهای ۲۰ اینچی قرار گرفته و به همین دلیل ظرافت آن کمی از محصولات قبلی این شرکت کمتر است اما هنوز هم دقت بالایی دارد و به رانندگی هیجان میدهد. البته امیرا همانقدر سریع و جذاب است که از یک خودروی ۴۰۰ اسب بخاری با وزنی بیش از ۱۴۰۰ کیلوگرم انتظار میرود. به لطف ضریب دندههای کوتاه و سریع، این اسپرت بریتانیایی ظرف ۴.۳ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت میرسد. البته برای دستیابی به این شتاب، باید کمی روی گیربکس کار کنید و هنگام تعویض دنده از دو به سه دقیق باشد. معکوس دادن با امیرا نیز لذتبخش است و میتوان ۴۲۰ نیوتن متر گشتاور را در دندههای مختلفی رها کرد.
ترمزهای این لوتوس جدید قدرت بالایی دارند و از یک آزمایش سخت در طول بررسی ما سربلند بیرون آمدند. البته به گفتهٔ این شرکت، ترمزها هم در نسخهٔ نهایی امیرا احساس بهتری پیدا خواهند کرد ولی از همین الان هم مشخص است که امیرا قدرت توقف بالایی دارد. برای استفادههای روزانه نیز این خودرو با ورود و خروج راحت، از پیشینیان خود بهتر است. در داخل هم شاهد فضایی ساده و معمولی هستیم که با خطوط تمیز، حس خوشایندی دارد. در اینجا دو نفر میتواند بدون برخورد شانههایشان کنار هم بنشینند و کابین با موفقیت احساس یک خودروی اسپرت راحت را بدون حس خفگی ارائه کرده است. در اینجا حتی پشت صندلیها هم فضایی کاربردی برای قرار دادن اشیاء تعبیه شده است.
جمعبندی
شیوهٔ هدایت و نحوهٔ واکنش امیرا که هیچگونه احساس ساختگی ندارد، چیزی است که این ماشین را بسیار خاص میکند. گیربکس دستی و پیشرانهٔ V6 خوشصدا نیز از دیگر ویژگیهای جذاب امیرا در دوران امروزی محسوب میشوند. بهطورکلی، لوتوس امیرا بهطوری طراحی و مهندسی شده است تا به خودرویی بهیادماندنی تبدیل شود.
مشخصات فنی
Lotus Emira First Edition | |
پیشرانه | ۳.۵ لیتری V6 سوپرشارژ |
قدرت | ۴۰۰ اسب بخار |
گشتاور | ۴۲۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۶ سرعته دستی |
محور محرک | عقب |
شتاب صفرتاصد | ۴.۳ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت |
تولید آلایندگی | ۲۴۵ گرم / کیلومتر |
قیمت | ۷۵,۹۹۵ پوند |
matin
۲۸ اسفند ۱۴۰۰یه همچین ماشینی گیربکس دستی داره
زشته مابخوایم به گیربکس ات.مات دنا و کویک افتخار کنیم
مردیم از خوشی
۲۸ اسفند ۱۴۰۰چه ربطی داره
نمردیم از بدبختی
۲۸ اسفند ۱۴۰۰هیچی
Clean energy (صیانت!)
۲۸ اسفند ۱۴۰۰چه ربطی داشتن دقیقا؟
اینا بحثشون زمین آسمون جداست😐
این یه ماشین اسپرته باید اینطوری باشه و کسی که اینو میخره دنبال راحت شدن از کلاچ گرفتن نیست، میخواد ماشینش سریعتر باشه و باب میل خودش دور بگیره و دنده عوض کنه
کسی که یه ماشین مثل دنا میخره (ماشین هایی خونوادگی که واسه شتاب و اینا نیستن) اتومات بهتره چرا که میخواد اصلا کلاچ نگیره و راحت باشه، تو ترافیک گیر کرد هی کلاچ و دنده نگیره، راحت باشه، سرعت براش مهم نیست، یه دهم و دو دهم ثانیه براش مهم نیست، این براش مهمه کلاچ نگیره و راحت باشه…
اینا خیلی بحثشون جداس
ehsan fa
۲۹ اسفند ۱۴۰۰کسی که فرق خودروی بازی با خودروی روزمره رو نمیدونه چرا کامنت میزاره ، این خودرو اسباب بازی پولدار ها و آدم بزرگ هاس ، این خودرو برای لذت بردن ساخته شده ، با این تو لانگ بیچ دوردور میکنند نه اینکه باهاش برن تارگت خرید
Jdm باز
۲۸ اسفند ۱۴۰۰(بهطورکلی، لوتوس امیرا بهطوری طراحی و مهندسی شده است تا به خودرویی بهیادماندنی تبدیل شود.)
دقیقا نظر منم همینه
فقط بنظرم قیمتش یخورده بالاس خیلی کم
اندازه ۲ الی ۳ هزار دلار هم پایین تر بود بهتر میشد
مانی
۲۹ اسفند ۱۴۰۰وقتی اورا GT430 خود لوتوس هست چه نیازی به
این پاندا تپل(در مقایسه با لوتوسهای قدیمی)هست؟
فلسفه لوتوس وزن پایینه که گند زده شد بهش و در آینده بدتر میشه
مردیم از خوشی
۲۸ اسفند ۱۴۰۰اگه واقعا دنبال به چیز خاص و به یاد ماندنی باشید این ماشین خوبیه ولی اگه دنبال پرفورمنس و … باشید تو این رنج قیمت بهترش هم هست
محسن
۲۸ اسفند ۱۴۰۰به طور خاصی جذاب هست من که خیلی ازش خوشم اومد
ARMAN
۲۸ اسفند ۱۴۰۰لوتوس یه ماشین سبک بدون چیزای اضافه هستش.
این یه ذره از فلسفه لوتوس فاصله گرفته
BMW
۲۸ اسفند ۱۴۰۰مطلب جالبی بود
Mf1
۲۹ اسفند ۱۴۰۰تازه شروع کاره با این طراحی بی نقص ولی حیف که دیگه شاهد خودرو بنزینی نیسم از لوتوس ولی بنظر من وزن خودرو خیلی زیاده حداقل ۱۲۰۰ کیلو بود بهتر بود
2311
۲۹ اسفند ۱۴۰۰خب این قابلیت استفاده روزمره هم داره، همزمان هنوز یه لوتوس لذت بخشه